Nykyaikaisella moottorilla varustettuja autoja alkaa tulemaan tee se itse -miehillekin. Vaikutus?

Anonyymi-ap

Osaako tee se itse -mies (tai nainen) korjata sähkömoottorilla ja akulla varustettua autoa?

Moottorivoimansiirtopaketti ainakin on paljon kompaktimpi ja kevyempi kuin mitä oli polttomoottoriaikakauden autoissa. Toisaalta akku painaa satoja kiloja ja pitää laskea hallitunkilla alas. Moottorissa ei ole kuin yksi liikkuva osa ja voimansiirrossakin vain alennusvälitys.

Alustan osat ovat samaa tavaraa kuin polttomoottoriaikakaudella. Turvavarusteita on tullut paljon lisää ja tulee jatkossakin.

Hommahan on ainakin turvallista, kun muistaa tietyt nyrkkisäännöt.

21

193

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Uskoisin, että kyllä. Tuossa sen näkee ammattilaisten yrittämisen vs. todellisen osaajan korjaamisen. https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/99eae3c5-192d-4f68-b29f-dddacfe100a6

      Itse olen oman autoilun uran aikana osannut tunnistaa rikkinäisen sulakkeen ja jopa vaihtaa sen. Vikatesteri ja sen ymmärtämätön käyttäminen on aika usein myös merkki epätoivoisesta vian etsinnässä. Toki testeri antaa hyviä vinkkejä ongelmasta (ei jännitettä), muttei välttämättä kerro itse vikaa, kuten tässä tapauksessa (sulake palanut).

      • Anonyymi

        Testerit ei älyä jos johto on poikki..


    • Anonyymi

      Eiköhän hyvbrideistä ja täyssähköautoista ole kohta YouTube pullollaan tee-se-itse huolto ja korjausvideoita. Omiin kotteroihin ja moottoripyöriin olen sieltä löytänyt aina ratkaisun tai jossain tapauksessa saanut vahvistuksen siitä, että projekti on turhan haastava itse suoritettavaksi, vaikka videolla oikeilla työkaluilla homma näyttää onnistuvan.
      Onhan siellä jo nyt Teslan surullisen kuuluisista alustankilkkeistä videoita valinnanvaikeuteen asti. Sähkömoottoreista ja akkukorjauksista tulee varmasti myös videoita, sitä mukaa kun tyyppivikoja ja niiden ratkaisumalleja tulee riittävästi harrastajien tietoon.

      • Anonyymi

        Jenkkivalmistajilla on ennekin ollut vaikeuksia alustan kestävyyden kanssa. Siellä kun autot laitetaan paaliin aika pienillä kilometreillä niin ei ole väliä kestääkö alusta 50 000 km vai 300 000 km. Yli 100 000 km ajetuilla ajaa vain mustaihoiset eikä heitä kiinnosta paljonko alustasta kuuluu kolinaa.

        Esim. Chryslerin useissa malleissa alustan välykset ovat jo uutena niin isot, että auto ei läpäise suomalaista katsastusta. Siinä onkin virittelemistä, jos meinaa saada leiman. Tästä syystä käytetyt ovat niin halpoja ja ei-haluttuja.


    • Anonyymi

      Ei taida saada moottoreihin laakereita jne...ovat merkkikamaa erikoisia ja suojeltu...laturit on merkkikohtaiset omalla ohjelmalla suojattu..

      • Anonyymi

        jälkimarkkinaosaa tuppaa kun kysyntä kasvaa.

        sähköautoissa on ollut jonkun verran laakeriongelmia ja jäähdytysnesteen vuoto-ongelmia. lyhytikäisen orginaaliosan tilalle on ihan terveellistäkin saada "mayle hd" tms orkkista parempi osa.

        uusia autoja on 90-luvulta asti väitetty niin vaikeiksi korjata, että homma onnistuu vain merkkihuollossa. mutta mehän tiedämme, että tällä hetkelle moni on siirtänyt jo 2020 mallistenkin autojen huollot ja korjaukset omalle pihalle tai talliin. ja youtube antaa ratkaisut vähäisiin ja vähäistä suurempiinkin pulmiin.


    • Anonyymi

      Mihin olette unohtaneet kaiken elektroniikan, tehoelektroniikan, säätötekniikan, digitekniikan, anturit, softat jne.

    • Anonyymi

      Sitten kun motonetista saa sähköautojen ajoakkuja/moduuleita ym sähkömoottoreita suoraan hyllytavarana ostan akkuauton.

      T. Teeeseitsemies.

      • Anonyymi

        Löytyykö sieltä motonetista nyt hyllytavarana vastaavasti esim. uusi kokonainen polttomoottori?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Löytyykö sieltä motonetista nyt hyllytavarana vastaavasti esim. uusi kokonainen polttomoottori?

        Ei tarvitse löytyä koko moottoria, kun korjaukseen tarvittavat varaosat löytyy päivän, parin tilausajalla .


      • Anonyymi

        Harjattomassa moottorissa ei ole kuluvia osia kuin laakerit. Jos ne on oikein valittu, laakerit kestävät maailman tappiin asti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tarvitse löytyä koko moottoria, kun korjaukseen tarvittavat varaosat löytyy päivän, parin tilausajalla .

        Polttomoottorikauden viimeisiin polttomoottoreihin ei saa varaosia. Valmistajalla ei ole edes numeroita varosille. Vain kokonainen moottori löytyy ja on ainoa ratkaisu. Siksi moottorinvaihtoja on tehty niin paljon.

        Tarvikeosina voi löytyä osia, mutta momentit pitää arvata ja pultinvaihdot voi unohtaa ja laatu on mitä on. Paskinta on se että tilattaessa ei voi olla yhtään varma sopiiko tarvikeosa omaan moottoriin, koska osille ei ole valmistajan varaosanumeroita olemassakaan....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Harjattomassa moottorissa ei ole kuluvia osia kuin laakerit. Jos ne on oikein valittu, laakerit kestävät maailman tappiin asti.

        Auton sähkömoottorissa on nestejäähdytys . Tiivisteet eivät kestä " maailman tappiin ", kun ne alkaa vuotaa, menee moottori uusiksi, kun laakereita ei löydy varaosana .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Polttomoottorikauden viimeisiin polttomoottoreihin ei saa varaosia. Valmistajalla ei ole edes numeroita varosille. Vain kokonainen moottori löytyy ja on ainoa ratkaisu. Siksi moottorinvaihtoja on tehty niin paljon.

        Tarvikeosina voi löytyä osia, mutta momentit pitää arvata ja pultinvaihdot voi unohtaa ja laatu on mitä on. Paskinta on se että tilattaessa ei voi olla yhtään varma sopiiko tarvikeosa omaan moottoriin, koska osille ei ole valmistajan varaosanumeroita olemassakaan....

        Kokonainen moottori on monesti kustannusten kannalta paras ratkaisu .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kokonainen moottori on monesti kustannusten kannalta paras ratkaisu .

        Riippuu juurikin tapauksesta ja mitä kaikkea sieltä pitää vaihtaa.

        Kuitenkaan minään hyllytavarana niitä polttomoottorin komponentteja ei motonetista tai biltemasta löydy. Kokonaisia vaihtokoneitakaan ei välttämättä Suomesta löydy, vaan pitää tilata ulkomailta. Eli ei ajoakun tai perinteisen moottorin vaihto/kunnostus osien saatavuuden näkökulmasta toisistaan juuri eroa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Harjattomassa moottorissa ei ole kuluvia osia kuin laakerit. Jos ne on oikein valittu, laakerit kestävät maailman tappiin asti.

        Teslassa hama tappi on alle 200 tkm.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Harjattomassa moottorissa ei ole kuluvia osia kuin laakerit. Jos ne on oikein valittu, laakerit kestävät maailman tappiin asti.

        Laakereita on mennyt pilalle aika paljon kun jäähdytysnestettä on päässyt laakereihin vuotavista tiivisteistä.
        Sähkömoottoreissa harjoitellaan vielä sitä, miten jäähdytys olisi järkevintä toteuttaa. Vastaus useimmissa tapauksissa on se, että moottoria jäähdytetään aivan tuhaan sisältä nesteellä, ilmajäähdytys riittäisi useimmisa teholuokissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Riippuu juurikin tapauksesta ja mitä kaikkea sieltä pitää vaihtaa.

        Kuitenkaan minään hyllytavarana niitä polttomoottorin komponentteja ei motonetista tai biltemasta löydy. Kokonaisia vaihtokoneitakaan ei välttämättä Suomesta löydy, vaan pitää tilata ulkomailta. Eli ei ajoakun tai perinteisen moottorin vaihto/kunnostus osien saatavuuden näkökulmasta toisistaan juuri eroa.

        Kun autoja alkaa olla riittävä määrä takuuajan ulkopuolella, alkaa korjaussarjoja ilmestyä niihin kaikkiin tyyppivikoihin jotka tässäkin viestiketjussa leimataan "mahdottomiksi"
        Alkupään Tesloja on niin pieni määrä markkinoilla, että ne saattavat jäädä ilman korjaussarjoja, mutta kunhan nämä sähköautoilun pioneerit on pääosin paalattu, niin niihin malleihin joiden mallisarjat ovat miljoonia autoja maailman mittakaavassa, niin osia varmasti tulee löytymään.


    • Anonyymi

      Itse käämitin halvalla saamani Teslan sähkömoottorit pilkkahinnalla.
      Maksoin Teslasta 2000€

      • Anonyymi

        hah...ja kerran vielä hah... eilen oli vielä elämäni onnellisin päivä ,,,mutta ränään paloi käämit..hih


    • Anonyymi

      taitaa olla kalleimmat komponentit suojattu koodeilla..

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Olet nuorempi nainen aivan ihana

      Tykkään susta ihan valtavasti ❤️❤️
      Ikävä
      56
      1268
    2. Pitkäaikaistyöttömyys Suomessa harvinaisen paha

      Karut työttömyysluvut, korkein luku yli neljännesvuosisataan.
      Maailman menoa
      156
      1227
    3. Mitä vastaisit

      Jos kysyisin, että lähdettäisiinkö lenkille yhdessä? Vain sinä ja minä, kaksin? Miehelle
      Ikävä
      60
      1115
    4. Tiedän ettet tehnyt tahallasi pahaa

      Asiat tapahtuivat, ristiriidat ovat meitä vahvempia. Olemmeko me niin vahvoja, että selviämme tästäkin vielä? Aika paljo
      Ikävä
      103
      1077
    5. Janni Tikkanen ohjattiin miesten pukuhuoneeseen

      Vai olisko sittenkin Janne Tikkanen? Jos siellä jalkojen välissä on miesten killukkeet, mieshän tämä Janni on. Ja kuuluu
      Kajaani
      52
      1077
    6. Rakastan ja ikävöin sinua

      Ei helpota tämä ikävä millään. Pelkäsin että tämä ajanjakso tulee olemaan juuri näin vaikea. Siksi halusin ennen tätä pä
      Ikävä
      56
      873
    7. Nyt tiistain galluppi alkaa....

      Kuka on sun elämän rakkaus? Ketä kaipaat edelleenkin? Nyt nimiä vaan rohkeesti tuohon alle.Tää on ikäväpalsta, eikä mikä
      Ikävä
      56
      853
    8. Miten aiot saada kaivattusi?

      1) loukuttamalla 2) kidnappaamalla 3) huijaamalla 4) jokin muu, mikä?
      Ikävä
      54
      785
    9. Upea takamus

      Sulla on nainen upea takamus.
      Ikävä
      32
      772
    10. KIIKKUSTUOLI

      Aloitetaan taas uudella alustalla, nuo pitkiksi venyneet ovat hankalia etsiä uusia viestejä, joskus vastauksia tulee sin
      80 plus
      74
      761
    Aihe