Kaikki venäläiset eivät kannata sotaa ja Putinia

Minä olen kotoisin Venäjältä, mutta olen asunut Suomessa jo 17 vuotta. Minulla on suomalainen aviomies, korkeakoulututkinto Suomessa ja osaan hyvin suomen kieltä.
En kohtannut Suomessa vihaa venäläisiä kohtaan ennen vuotta 2022, mutta sitten se alkoi. Se alkoi kun olin asunut Suomessa jo vuosia... vasta silloin sain kuulla olevani "ryssä". Minua on sanonet ryssäksi jopa jotkut aviomieheni kaverit.

Mutta minä en ole vastuussa mitä Putin tekee tai mitä Venäjän valtio tekee. En voi sille mitään. Muutin pois Venäjältä jo vuonna 2008. Silloin Putin tuntui erilaiselta kuin nyt. Silloin moni luuli hän on hyvä johtaja. Moni suomalainenkin luuli niin.

Nyt minä en kaipaa Venajalle yhtään, vaikka minun vanhemmat asuvat siella. En arvosta Putinia enää enkä hänen hallitusta enkä hänen sotansa.
Tunnen olevani ainakin puoliksi suomalainen vaikka jotkut suomalaiset sanovat minua yhä: ryssä.

52

317

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Piti vielä sanoa että minä käyn rehellisesti työssä Suomessa ja maksan verot Suomelle.

• Anonyymi
        UUSI

olet ortodoksi ? eikös se ole sama kun muslimi

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

olet ortodoksi ? eikös se ole sama kun muslimi

uskovaisia tänne ei kaivata niillä viiraa päässä

• Anonyymi

Moktarin uusin.

• Anonyymi

Asuuko Irina kerrostalossa, vai yksikerroksisessa tönössä?

• Anonyymi

Irina asuu kotona ja se on Irinan oma asia missä se koti on.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Irina asuu kotona ja se on Irinan oma asia missä se koti on.

Mogtarkuptan kodissa Esiintymisvimmassa, kodin nimi

• Anonyymi

Viisastuneita venäläisiäkin on. Mutta putinilla on venäjällä vankka kannatus, mikä tekee enemmistöstä kanssarikollisia. Monen tietämäni venäläisen asenne Kremlin fasismiin on aivan uskomaton.

Ei meidänkään perheessä käytetty ryssä- sanaa ennen vuotta 2014. Sen jälkeen mikään haukkumasana ei ole ollut riittävä. Kansa siellä halusi fasismin, ja sai sen.

• Anonyymi

Venäjällä on tappaminen ollut muotia, mitenkä siis muotinsa jättäisivät...

• Anonyymi

ei kyllä siperia on hyvä järjestelmä rikollisille !!!

• Anonyymi

Arvoisa Irina. Kirjoituksesi on hyvä ja koskettava ja minun on suomalaisena helppo ymmärtää sinua.

Minä olen yksi niistä, jotka ovat taas alkaneet käyttää sanaa "r*ssä". Sinua kutsun mielelläni vain venäläiseksi, sillä minä käytän "r*ssä" sanaa vain niistä venäläisistä, jotka hamuavat valloittaa valtansa alle pieniä naapureitaan.

Venäjä on suuri maa, jolla on valtavat luonnonrikkaudet. Suomi taas on pieni maa, jolla on jonkin verran luonnonrikkauksia. Meitä yhdistää myös se tosiasia, että ns isovenäläiset ovat suomensukuisten ja slaavien risteymä ja ilmeisesti myös slaavit, vaikka puhuvat täysin indoeurooppalaista kieltä, onaavat elämäntapoja, jotka ovat yhteisiä meidän suomalaisten kanssa. Suo, kuokka ja Jussi, pyhä kolmiyhteys, jolla Väinö Linna määritteli suomalaisuuden, on nimittäin myös slaavien historiaa. Stalinin kerrotaan sanoneen, että "suomalaiset ovat yksiä perkeleitä, nehän asuvat soilla ja pystyvät elättämään itsensä niillä". Hän olisi voinut sanoa saman myös varhaisista slaaveista sen valossa, mitä historiasta nykyään tiedetään.

Mitä tulee sanoihin, niin on jokseenkin huvittavaa, että täällä Suomessa sana, joka on hyvin lähellä sitä, millä venäläiset itse kutsuvat itseään, on haukkumasana. Sen sijaan kutsumme venäläisiä sanalla, jonka alkuperä tuntuu olevan hämärä ja jota virolaisten lisäksi kai kukaan muu ei käytä.

Kuulun niihin, joiden mielestä Suomeen ei pitäisi päästää yhtään ainoaa venäläistä asumaan. Vihaanko siis sinua? En. Minä pelkään sinua. Koska sinä olet venäläinen. Vaikka sinä olisit täysin vaaraton, sinä olet osa ihmisryhmää, jonka määrä kasvaa koko ajan ja joista yllättävän suuri osa on erittäin lojaaleja maalle, josta muuttaneet pois. Venäjän nykyinen hallinto toimii jossain määrin samoin kuin Hitlerin hallinto ennen toista maailmansotaa. Se käyttää etnisiä vähemmistöjä keinona laajentaa taas vaikutusvaltaansa. On erittäin ironista, että nyt Venäjä toimii noin kaiken sen jälkeen, miten he joutuivat kärsimään Hitlerin toimista.

Suomen ja Venäjän historia on kompleksinen ja kaikkea muuta kuin yksiselitteinen. Totuushan on, että vuoden 1808-09 sota hävittiin, koska se haluttiin hävitä. Suomalaiset halusivat liittyä Venäjään. Se ei johtunut erinomaisesta propagandasta, jolla nykyinen Venäjä etsii kannattajia itselleen, vaan Katariina Suuresta, saksalaisesta prinsessasta, joka teki Venäjästä suurvallan ja kukoistavan valtakunnan. Aleksanterit olivat erinomaisia hallitsijoita meille suomalaisille, he antoivat autonomian ja pitivät lupauksensa. Mutta sitten venäläistämissuuntaus pääsi valloilleen ja kun suomalaisia yritetiin alistaa kasakan piiskalla, nousi viha, joka ei ole sen jälkeen laantunut.

Historian kummallisuuksiin kuuluu, että niinäkin hetkinä, kun olemme olleet vihollisia ja taistelleet toisiamme vastaan, olemme saattaneet hyödyttää toisiamme. Olisiko Puna-armeija voinut heittää saksalaisia takaisin lähes 100 km Moskovan edustalla talvella 1941-42 ilman Talvisotaa, jossa Puna-armeija sai ankaran opetuksen siitä, että talvi voi olla alakynnessä olevalle puolustajalle paras liittolainen? Suomalaisten puolella taas venäläisten huopatossuille aluksi naurettiin, mutta pian niistä tuli mitä halutuinta sotasaalista, sillä ne tosiaan suojasivat jalkoja paleltumiselta paremmin kuin perinteiset suomalaiset nahkajalkineet edes villasukkien kanssa. Huopikkaista tuli sodan myötä erittäin suosittu jalkine myös Suomessa.

Olen aina varuillani, kun kohtaan venäläisiä. He ovat olleet toisinaan erinomainen apukin meille ja hyvinkin ystävällisiä, mutta syvällä sisimmässäni en koskaan voi luottaa yhteenkään venäläiseen täysin. Venäjä on suuri ja rikas maa, joka voisi vallanhyvin hallita koko maailmaa. SIihen tuskin olisi tarvittu muuta kuin se, että NEP-politiikkaa olisi jatkettu ja bolsevikit olisi syrjäytetty niin, että maa olisi kehittynyt sosiaalidemokratiaksi. Kaikilla niillä luonnonvaroilla ja sillä väestömäärällä Venäjästä olisi tullut täysin ylivoimainen teollisuudessa ja sitä kautta myös sotilaallisessa voimassa. Venäjän tie oli toinen.

Sitten 1990-luvulla valtaan nousivat oligarkit. Silloinkin Venäjän tie olisi voinut olla toinen.

Venäjä on aina samaan aikaan sekä uhka että mahdollisuus, niin naapureilleen kuin venäläisille itselleen. Historia on jättänyt syvät jäljet molemmin puolin. Valitettavasti.

Toivon kaikkea hyvää Sinulle, Irina. Toivotaan, että asiat lähtevät taas kehittymään toiseen, parempaan suuntaan.

• Anonyymi

muuten oikein mutta venäläisten määrä ei kasva, kuten ei kantasuomalaistenkaan. Venäjällä syntyvyys on laskussa kuten Suomessakin. Venäjä yrittää lisätä väkilukuaan valtaamalla naapurimaita ja pakko-venäläistämällä niiden asukkaita. Suomi ei voi tehdä samoin, joten ainoa Suomen ratkaisu on maahanmuutto, koska muuten Suomestakin loppuvat ajan mittaan ihmiset.
        Kantasuomalaisista on kohta eläkkeellä varmaan kolmannes, sitten puolet, sitten enemmistö....

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

muuten oikein mutta venäläisten määrä ei kasva, kuten ei kantasuomalaistenkaan. Venäjällä syntyvyys on laskussa kuten Suomessakin. Venäjä yrittää lisätä väkilukuaan valtaamalla naapurimaita ja pakko-venäläistämällä niiden asukkaita. Suomi ei voi tehdä samoin, joten ainoa Suomen ratkaisu on maahanmuutto, koska muuten Suomestakin loppuvat ajan mittaan ihmiset.
        Kantasuomalaisista on kohta eläkkeellä varmaan kolmannes, sitten puolet, sitten enemmistö....

"Suomen ratkaisu on maahanmuutto, koska muuten Suomestakin loppuvat ajan mittaan ihmiset.
        Kantasuomalaisista on kohta eläkkeellä varmaan kolmannes, sitten puolet, sitten enemmistö...."

Mutta kehitysmaamuutosta ei ole minkäänlaista hyötyä, enemmän kuluja kuin apua. Maahanmuuto tulee olla hyvin kohdennettua ja maahanmuuttajien pitää integroitua yhteiskuntaan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Venäläisten määrä Suomessa on ollut kasvussa nimenomaan muuttoliikkeen takia. Sitä tarkoitin.

• Anonyymi

Eivät ole. Venäläiset ovat paljon vaarallisempia.

• Anonyymi

Da, Pjotr.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

"Suomen ratkaisu on maahanmuutto, koska muuten Suomestakin loppuvat ajan mittaan ihmiset.
        Kantasuomalaisista on kohta eläkkeellä varmaan kolmannes, sitten puolet, sitten enemmistö...."

Mutta kehitysmaamuutosta ei ole minkäänlaista hyötyä, enemmän kuluja kuin apua. Maahanmuuto tulee olla hyvin kohdennettua ja maahanmuuttajien pitää integroitua yhteiskuntaan.

Totta kai pitää integroitua, mutta ei se lähtömaasta ole kiinni. Meillä on paljon esim. somaleita, jotka tekevät rehellistä työtä siivoojina, bussikuskeina ja lähihoitajina. Eivät kaikki somalit ja arabitkaan ole yhteiskunnan elättejä. Suurin osa ei ole. Maahanmuuttajien työllisyysaste on yli 73 %.. On se hieman matalampi kuin kantasuomalaisten työllisyysaste, mutta ei niin paska kuin persut valehtelevat. https://stat.fi/tietotrendit/artikkelit/2023/maahanmuuttajien-tyollisyys-suomessa-yli-eu-keskitason-tyomarkkina-asema-heikompi-kuin-suomalaistaustaisilla

• Anonyymi

Unohditko tarkoituksella Venäjän 800 vuotta kestäneen vainon ja terrorin Suomensukuisia kansoja kohtaan jotka on venäläistetty ja hävitetty. Isonvihan aika. Hailuodon siviilien teurastus. Venäläiset ovat olevinaan muita parempia ja käyttäytyvät kuin kaikki muut olisivat heidän palvelijoita. Rajan molemmin puolin oltava samat säännöt. Jos Venäjä ei salli kaksoiskansalaisuutta, ei Suomenkaan tulisi sallia sitä venäläisille. Samoin maan ja kiinteistöjen omistus oltava sama. Venäjän tulisi käsitellä omat hirveät tekonsa Saksan fasismin tapaan ennen kuin pääsevät omasta fasismista eroon. Nyt siellä fasismi kasvaa täysin saman kaavan mukaan kuin Hitlerin aikaan Saksassa.👨‍🎓

• Anonyymi

ON TURHA PEHMOILLA VENÄJÄN KASSA KOSKA KANSA SIELLÄ ON MITÄ ON

ja rakastavat venäläisyyttä ja näitten arvomaailmaa

• Anonyymi

venäläiset ovat isänmaallisia kuin suomalaiset ja hyvä niin

• Anonyymi
      • Anonyymi

Saattaisi olla. Hyvin k aunis nainen ja ihanan oloinen ihminen.

Mutta koska hän on venäläinen, en voi luottaa häneen. Olen nähnyt niin paljon Venäjän vaikutusyrityksiä netissä, että kaikki, mikä vähänkin liittyy venäläisiin, herättää minussa aina epäluuloa.

Ikävää, että tilanne on mikä on. Mutta se on, ja sen mukaan mennään.

• Anonyymi

Miten viehättävä Irina erottelet ne venäläiset jotka kennattavat ja eivät kannata PUTINIA!

• Anonyymi

Kysehän ei ole vain Putinista.

Putin sitä paitsi on itse suomensukuinen. Ja juuri siksi hän on myös erittäin vaarallinen. Hän nimittäin ei tosiaankaan anna koskaan periksi. Kun tuon ominaisuuden yhdistää perinteiseen venäläiseen imperialismiin, on meillä vastassamme toimija, jota ei voi koskaan pysäyttää kuin toinen suomalainen. Stalin oli vielä helppo tapaus verrattuna Putiniin.

Siksi valmistaudumme jopa sotaan. Toivottavasti sitä ei tule, vaan Venäjä muuttaa ajoissa suuntaansa.

• Anonyymi

Suomalaiset miehet hakeneet paljon vaimoja Venäjältä aikoinaan. Venäläiset naiset suostuneet innolla avioliittoihin päästäkseen Suomeen. Irina syntynyt Neuvostoliiton aikaan, neuvostokansalaisen geenit..

• Anonyymi

Neuvostokansalaisen geenit? Mein Kampfistako olet biologiaa opiskellut?

• Anonyymi

silloin venäjän vallan aikaan täällä kyllä geenit sekoittui , itsestäni ei löydy venäläistä mutta itä suomalaista kuitenkin

• Anonyymi

Olisi tehtävä selväksi, että inhotaan putinisteja. Ovat raiskanneet Venäjän.

• Anonyymi

Kyllä ongelma on syvemmällä kuin vain yhdessä miehessä. Se on syytä ymmärtää, jos sen ongelman haluaa jotenkin ratkaista.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kyllä ongelma on syvemmällä kuin vain yhdessä miehessä. Se on syytä ymmärtää, jos sen ongelman haluaa jotenkin ratkaista.

ongelma on voke ja ulkomaiden pääsy itsenäisten maiden rikkauksiin käsiksi 🤔
        NINULLE EI TULLAS SANOMAAN MITEN ELÄN 😠

• Anonyymi

Kun ruotsalainen sanoo "ryska", on se kirjakieltä ja tarkoittaa venäläistä. Mutta kun suomalainen sanoo "ryssä", joka on jäljitelmä ruotsin kielisestä sanasta, on se yhtäkkiä hirveä haukkumasana. Samaan aikaan Venäjällä kutsutaan suomalaisia "tsuhniksi", joka tarkoittaa sikaa. Minulle venäläiset ovat ryssiä niin kauan kunnes keksitään tsuhnaa vastaava nimitys. Kävisikö "turakki"?

• Anonyymi

Suomalaisia on sanonut "tsuhniksi" myös persujen Jani Mäkelä. Ilmankos persuja sanotaan "putinsuomalaisiksi". :D

• Anonyymi

Bot

• Anonyymi
        UUSI

Jep.

• Anonyymi

Mahtaako tämä Irina olla Suomen ja Venäjän kaksoiskansalainen? Jos on asunut Suomessa jo mainitsemansa 17 vuotta niin miksi olisi edelleen Venäjän kansalainen? Toisaalta olipa kaksoiskansalainen tai ei niin saattaa olla, että Venäjän hallinto on ottanut Irinan otteeseensa jo aikoja sitten ja muistuttanut häntä siitä, että hänen sukulaisiaan asuu siellä täällä pitkin Venäjää. Muistuttanut vielä siitä, että "meidän kaikkienhan edun mukaista on, että heidän elämänsä sujuu mukavasti".

Missä tämä Irina mahtaa olla töissä? Onkohan siellä mahdollisuus päästä käsiksi teknologisiin, maanpuolustuksen kannalta kriittisiin ym. salaisuuksiin? Mahtaako siellä johtoporras olla täynnä näitä sinisilmäisiä suomalaisia, joiden mukaan se Irina on ihan varmasti täysin vaaraton, onhan se Irina "niin ihana ihminen".

• Anonyymi

Totta, näinhän tapahtui aina Neuvostoliitossa!
        PUTIN on KGB:n entinen eversti!

• Anonyymi

Se on vissiin sosiaalialalla, jossa ei toivottavasti mitään suuria valtionsalaisuuksia liikutella.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Totta, näinhän tapahtui aina Neuvostoliitossa!
        PUTIN on KGB:n entinen eversti!

Agentin pitää olla liukas harhauttamaan.

• Anonyymi

Eiköhän ole feikkiprofiili.
      Todistakaa ettei muka ole.

• Anonyymi

Älkää olko lapsellisia. Nimimerkki Irina-87 on kirjoittanut tällä nimimerkillään tasan yhden kirjoituksen ja yhden kommentin. Itse kirjoitus on epäilyttävän sujuvasti kirjoitettu.

Mikä saa teidät uskomaan, että kirjoituksen takana olisi oikea henkilö? Eiköhän tässä joku taas ota hupia siitä, että esiintyy venäläisenä naisena.

• Anonyymi

MG se vaan on.

• Anonyymi

Pidän kaikkia venäjää puhuvia ryssinä. Aiemmin, nyt ja aina. Vihaan venäjän kieltä, se liittyy sotaan. Venäjän kansa on putininsa valtaan valinneet ja sitä vallassa pitävät.

• Anonyymi

Se nyt vielä puuttuisi että kannattaisitte sotaa

Venäläisperheet ovat varastaneet suomalaisten asunnot ja tilat Karjalassa ja Petsamossa röyhkeästi eivätkä vaadi niiden palauttamista mutta valittavat kyllä itse Stalinista. Ovat vielä tuhonneet alueet ja elämisen tason täydellisesti

Venäjällä ei ole minkäänlaista liikettä joka vaatisi venäläisten Suomelle tekemien sotarikosten kompensointia

• Anonyymi

Lisään vielä , uskon että aloittaja naurettavine veropuheineen on ressuka mogtarkupta esiintymiskiimoineen

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Lisään vielä , uskon että aloittaja naurettavine veropuheineen on ressuka mogtarkupta esiintymiskiimoineen

Kuka oikeasti edes uskaltaisi kirjoitella rekkarinimimerkillä ettei hyväksy putleria? Haloo.

• Anonyymi

Niin sinä et ehkä kannata putinin politiikkaa, olet asunut pitkään ja omaksunut suomalaisen elämäntyylin? Venäläiset jotka asuvat siellä ovat aivan eri asia, heille syötetään propagandaa joka suunnalta eivätkä ole nähneet muuta kuin venäjän elämän? Muista vielä historiaa, suomalaisilla on todellakin syytä vihata venäjää ja venäläisiä? Suomeen on hyökätty jo ruotsin aikana, ja vielä itsenäisyyden aikana lisäksi uhkailtu painostettu puututtu Suomen sisäisiin asioihin! Onko tällainen meno kunnon naapurisuhteita? Kaikki venäjän naapurit vihaa venäläisiä niin onko ihme että me kutsutaan teitä ryssiksi?

• Anonyymi

Se on kyllä harmi, miten sinun kaltaisia alettiin yhtäkkiä vihaamaan. Itse huomasin saman ilmiön tuttujani kohtaan, ja olen pyrkinyt tuomitsemaan sellaista.

Yksi tutuistani muuten totesi, ettei uskaltaisi mennä enää Venäjälle sukulaisia katsomaan, koska Venäjä saattaa pakottaa hänet sotimaan. Hänkin asunut Suomessa yli 30 vuotta.

Jaksamisia. Toivottavasti et menetä uskoa suomalaisiin tässä vaikeassa ajassa.

• Anonyymi
      UUSI

Kaksoiskansalainen tottelee Putinia piti siitä tai ei. Mutta tuo avautuminen, enteileekö Venäjän tappiota ja pitäs taas kaveerata? Sodan alussa kaikki oli niin Putinin puolta.

• Anonyymi
      UUSI

Liian moni kannattaa.
      Kremlin propagandaa, eli ihainnoidaan stalinismia ja sotaa, kun se on venäjän virallinen linja.

Venäläisperäinen väestö on myös helposti Kremlin johdateltavissa, kuten Ukrainassa nähtiin.
      Se on itsessään uhka ja Kremlin työkalu.

• Anonyymi
        UUSI

Tappamisen taito on kaikki venäläisyyttä ja siitä tehdään ihanuus kuin kasakka lauluista

KASAKKA ON VOIMMAKAS JA KAUNIS JALOPEURA,
        - elikkä tappamiselle näin tehhään oikeus

• Anonyymi
      UUSI

Suurvaltojen päättäjien ja kansalaisten identiteetti on kuin rikkaalla suhteessa köyhään ja kietoutunut ulkoisiin materiaalisiin arvoihin,epätasa-arvoinen.

Ketjusta on poistettu 9 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko varattu minulle?

Mieheltä kysyn.
      Ikävä
      281
      11153
    2. Mitä ensi viikolla tapahtuu?

Mitä toivot, että ensi viikolla tapahtuu?
      Ikävä
      133
      6990
    3. Mitä Ajattelit Kun Näit Kaivattusi

Ensimmäistä Kertaa?
      Ikävä
      95
      5663
    4. Vanhempi mies

Jos yritän ajatella sinut pois sydämestäni, ikävä ja surullinen kaipuu tulee kaksin verroin kovempana. Olit mun unessa
      Ikävä
      38
      5048
    5. Noloa että kaipasin sinua

Toivottavasti et tunnistanut itseäsi. Ikävissään sitä on aika typerä.
      Ikävä
      52
      4241
    6. Minne sä aina välillä joudut

Kun pitää hakemalla hakea sut sieltä ja sitten oot hetken aikaa esillä kunnes taas menet piiloon, en ymmärrä 🤔❤️ Oot ta
      Ikävä
      30
      3889
    7. On niin paha olla

Tarviin jotain jolla turruttaa... Kuka voi auttaa.
      Ikävä
      61
      3504
    8. On niin vaikea olla lähelläsi

En saa ottaa kädestäsi kiinni, en saa halata. En saa silittää hiuksiasi. Enkä saa sinua koskaan omakseni. ☔ Miehelle na
      Ikävä
      32
      3452
    9. Nyt peukut pystyyn

Nyt kaikki peukut pystyyn, siirtopersu on aikeissa muuttaa Kannuksesta pois. Facebookissa haukkui tänään Kannuksen peru
      Kannus
      22
      2975
    10. Pehmeää laskua

Sinulle. Muutaman kilsan päästä. Mieheltä, joka salaa välittää.
      Ikävä
      78
      2894
    Aihe