Voiko joku teologian keisari

Anonyymi-ap

Kertoa, miksi naisia ei voi vihkiä pastoriksi? Jos hyväksytään pastoriksi niin miksi ei voida vihkiä? Onko jokin erityinen teologinen syy minkä vuoksi ei voida vihkiä? Onko naispastorit suorittama kaste pätevä? Jotain outoa hän tässä on. Ymmärrän sen jos ollaan sitä mieltä, että nainen ei voi toimia pastorina

12

174

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Ei kukaan osaa eikä uskalla vastata! Eihän tuota voida mitenkään perustella. Kun on sopiva hetki päteä niin huudetaan isoon ääneen: "meillä ei naisia vihitä pastoriksi". Mutta kun joku kysyy että miksi ei vihitä kun kuitenkin toimivat pastorina niin syvä hiljaisuus laskeutui. Rivijäsenet eivät tiedä edes sen vertaa vaan huutavat höpö höpö...

• Anonyymi

Oliko Ellen White vihitty naipastori ?

• Anonyymi

Adventtikirkko perustelee sen, ettei naista voi vihkiä pastoriksi sillä, että nainen petettiin eikä miestä, kuten Raamattu sen meille ilmoittaa.
      1. Tim. 2:13-14 "Sillä Aadam luotiin ensin, sitten Eeva; eikä Aadamia petetty, vaan nainen petettiin ja joutui rikkomukseen."

Toisekseen nainen on se heikompi astia, joka luotiin vasta miehen luomisen jälkeen avuksi miehelle, ei siis avuksi seurakunnalle.
      Naisen tulee vaieta seurakuntakokouksessa ja peittää päänsä.

• Anonyymi

Katolisuudesta perittyihin epäraamatullisiin juttuihin, kuten kirkkojen palkkapappien ja pastoreiden virkoihin ja vihkimisiin, ei löydy vastauksia Raamatusta, joten palkkapappien ja pastoreiden täytyy itse keksiä perustelut omasta päästään.

• Anonyymi

Raamatun jumalat ovat miehiä, joten nainen ei voi olla pastori.
      Missään ei seurakunnan kaitsija raamatussa ole nainen, vaan hän on yhden vaimon mies.
      Jos nainen on seurakuntapastori, on hän saatanan asialla, olkoon vihitty pastoriksi tai ei.

• Anonyymi

Miehet ovatkin luoneet Jumalan omaksi kuvakseen voidakseen oikeuttaa oman hengellisen, fyysisen ja seksuaalisen väkivaltansa.

Naisten alistaminen on yksi miesten harjoittaman väkivallan muoto.

• Anonyymi

Koko naispappeusjuttu on absurdi, koska Uusi testamentti ei puhu kenenkään vihkimisestä mihinkään tehtävään. Pappisvihkimys on kyllä Vanhan testamentin puolella käytössä, mutta Uuden testamentin puolella Jeesus on ylipappi ja kaikki kristityt "kuninkaallinen papisto". Eri tehtävien suorittamiseen ensimmäisillä kristityillä oli apostoleja, vanhimpia, seurakuntapalvelijoita eli diakoneja jne. Mihinkään näistä tehtävistä ei Uuudessa testamentissa tarvittu vihkimistä. Sen sijaan kätten päälle asettaminen mainitaan muutaman kerran. Sen merkitys on kuitenkin eri kuin vihkimyksen. Alkuseurakunnassa kädet saatettiin laskea kenen tahansa henkilön päälle, kun hänelle rukoiltiin siunausta - ehkä jokaisen kastettavan jäsenen päälle, sairaiden päälle, kun heidän puolestaan rukoiltiin, ja luonnollisesti myös seurakunnan palvelukseen valittujen henkilöiden päälle, pitihän heillekin rukoilla siunausta ja toimempide samalla kertoi seurakunnalle, että heidät oli johonkin tehtävään valittu. Kyse on kuitenkin enemmän esirukouksesta kuin vihkimisestä, enkä parhaalla tahdollanikaan ymmärrä, miksi naisille ei saisi rukoilla siunausta, jos heidät johonkin seurakunnalliseen tehtävään valitaan.

Jutun ydin on siis siinä, että kirkot ihmisiä virkaan vihkiessään suorittavat toimituksen, jota Uusi testamentti ei tunne, ne tekevät jotakin, mikä on ihan ihmisten keksimä juttu. On ihan ymmärrättävää, että kauan sitten, kun kirkon tehtäviin alkoi liittyä jonkinlainen valta, valtaan päässeet halusivat valtansa takeeksi jonkun rituaalin, jota ei tavallisille kuolevaisille ollut tarjolla. Kirkkohistoria kertoo tästä kehityksestä ja kuinka vihkimys teki papista Jeesuksen korvikkeen ja antoi hänellä vallan antaa synninpäästö, määrätä katumusharjoituksia jne.

Oikeasti seurakunnan virkojen pitäisi kuitenkin olla palveluvirkoja, joihin ei liity valtaa vaan joihin tarvitaan siunausta ja rakkautta.

Uudessa testamentissa on kuitenkin pieni ongelma, joka on myötävaikuttanut pappisvihkimyksen kieltämiseen naisilta. Jollakin tavalla, minun mielestäni väärin luettuna, Uusi testamentti näyttää rajaa joitakin asioita pois naisilta, siis ainakin pintapuolisesti luettuna. Nainen ei saa johtaa seurakuntaa, tai hän ei saa puhua kirkossa jne. Oma adventtikirkkonikin on hoitanut sääntönsä niin hullusti, että se salli näisille kirkossa puhumisen ja paikallisseurakunnan johtamisenkin - mutta kieltää naisilta sen, mistä Raamattu ei sano mitään eli vihkimisen. Vähän tarkempi Uuden testamentin lukeminen kuitenkin osoittaa, että jo samassa luvussa, missä naisten puhe kielletään Paavali puhuu naisista, jotka johtavat rukouksessa, eivätkä taatusti voineet sitä puhumatta jotakin tehdä. Itse asiassa monet naiset tekivät pastorin työhön rinnastettavia töitä Uuden testamentin aikaan ja Paavalikin tällaisia naisia kirjeissään kiittelee. Hänen naisten toimintakieltonsa kannattaakin nähdä yksittäisen paikallisten ongelmien selvittelynä, kun hänen itse antamansa koko seurakuntaa koskeva ohje on, ettei kristittyjen parissa ole eroa juutalaisen tai kreikkalaisen, orjan tai vapaan eikä miehen tai naisen välillä.

Adventtikirkon tapaisten seurakuntien hulluudeksi jääkin vain Raamatulle vieraasta katolisesta pappisvihkimyskäsityksestä kiinni pitäminen. Toivoa muutoksesta kuitenkin vielä on - onhan kirkolla taas uusi farao, joka edeltäjästään poiketen on valmis ainakin keskustelemaan asiasta.

• Anonyymi

"Toivoa muutoksesta kuitenkin vielä on - onhan kirkolla taas uusi farao, joka edeltäjästään poiketen on valmis ainakin keskustelemaan asiasta."

Mikä tämä toivottu muutos sitten olisi?

1) Epäraamatullinen naisten palkkapapeiksi/pastoriksi vihkiminen, vai mikä?

2) Vai koko Katolisuudesta perityn epäraamatullisen palkkapappeusviran poistaminen, oli sitten kyseessä mies- tai naispapit/pastorit ?

No jälkimmäisestä tuskin tullaan luopumaan, koska kyseessä on ihmisten rakentama epäraamatullinen hierarkinen kirkko-organisaatio, joka ei halua romuttaa itseään...

Joten kirkon täytyy vaan jatkaa itse kehiteltyjen ongelmiensa parissa kokoustamista ja maksaa palkkapapeilleen/pastoreilleen siitä, että nämä pähkäilevät, miten pystyisi parhaiten miellyttämään kaikkia, sekä konservatiivisia että liberaaleja kirkon virkojen rahoittajia.

Kyllä Jeesus on hyvä !

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

"Toivoa muutoksesta kuitenkin vielä on - onhan kirkolla taas uusi farao, joka edeltäjästään poiketen on valmis ainakin keskustelemaan asiasta."

Mikä tämä toivottu muutos sitten olisi?

1) Epäraamatullinen naisten palkkapapeiksi/pastoriksi vihkiminen, vai mikä?

2) Vai koko Katolisuudesta perityn epäraamatullisen palkkapappeusviran poistaminen, oli sitten kyseessä mies- tai naispapit/pastorit ?

No jälkimmäisestä tuskin tullaan luopumaan, koska kyseessä on ihmisten rakentama epäraamatullinen hierarkinen kirkko-organisaatio, joka ei halua romuttaa itseään...

Joten kirkon täytyy vaan jatkaa itse kehiteltyjen ongelmiensa parissa kokoustamista ja maksaa palkkapapeilleen/pastoreilleen siitä, että nämä pähkäilevät, miten pystyisi parhaiten miellyttämään kaikkia, sekä konservatiivisia että liberaaleja kirkon virkojen rahoittajia.

Kyllä Jeesus on hyvä !

Oletko sinä hyvä ?

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Oletko sinä hyvä ?

Miten tämä liittyy ketjun aiheeseen?

Mutta vastaan, kun kerran kysyit, että en ole.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Miten tämä liittyy ketjun aiheeseen?

Mutta vastaan, kun kerran kysyit, että en ole.

Olen paras kakista huijareista, koska olenhan pastori.

• Anonyymi
      UUSI

Monenlaista on vastattu. Esim "oliko Ellen vihitty", kyse ei ole siitä mitä Ellen oli, ei kuitenkaan ilmeisesti pastori ja muu ei voisi vähempää kiinnostaa. Jotkut kirjoitukset ovat sitä mieltä, että nainen ei saisi toimia ollenkaan pastorina. Sen ymmärrän jos näin nähdään teologisesti. Mutta adventtikirkko hyväksyy naisen pastoriksi niin mikä estää vihkimisen? Se oli kysymys mutta ilmeisesti liian arka vastattavaksi.
      Ja vielä kun joku kirjoitti, että nainen peitettiin ei mies. Tästä Ellen oli kuitenkin eri mieltä., hän kirjoitti, että Adam peitettiin.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Pehmeää laskua

Sinulle. Muutaman kilsan päästä. Mieheltä, joka salaa välittää.
      Ikävä
      94
      3762
    2. Nainen olet minun

Olen ominut sinut itselleni, täysin itsekkäistä syistä. Haluan rakastella sinua nainen, toivottavasti sinäkin minua. Oli
      Ikävä
      45
      3144
    3. Sille ei voi enää mitään

Miten kaikki meni aiemmin. Oon aivan lukossa 🔒 Tuskin uskallat enää mitää tehdä. Ehkä pitää luovuttaa vaan.
      Ikävä
      97
      2749
    4. Harmi jos ei enään nähdä

Ehkä se on parempi näin kuitenkin. Ehkä jotain uutta löytyy. Uskon ja toivon että olet onnellinen. Sinussa on kaikki
      Ikävä
      57
      2430
    5. Merja Kyllönen: Ero

Joko uusi kierroksessa
      Suomussalmi
      134
      2397
    6. Mukavaa päivää

Miehelle 🖕❤️‍🔥 Kahvia ja kävelylle🌞
      Ikävä
      61
      2388
    7. Miten suhtauisitte jos kaivattunne sanoisi, ettei hänestä ole seurusteluun

mutta seksi, hellyys ja yhdessäolo kelpaa kyllä??
      Ikävä
      117
      2367
    8. Vau miten upea nainen!

Näytit todella tyrmäävältä. 🤩😍 En meinannut saada katsettani irti sinusta.
      Tunteet
      21
      2284
    9. Kunpa minä tietäisin

Olisipa minulla tietoa, siitä oletko sinä nainen kiinnostunut minusta, miehestä joka tätäkirjoittaa, vai olenko minä aiv
      Ikävä
      23
      2276
    10. En voi sanoa että toivon sinulle hyvää.

Ei meitä ole tarkoitettu yhteen.
      Ikävä
      64
      2070
    Aihe