Moni kristityksi itseään kutsuva tuntuu olevan sitä mieltä, että läpi Raamatun kulkee punaisena lankana ajatus, jonka Jumala on antanut ihmiselle "vapaan tahdon".
Moni on tätä mieltä eikä katso tarpeelliseksi kertoa, mitä "vapaalla tahdolla" tarkoittaa.
Jos on mielekästä puhua "vapaasta tahdosta" ihan vain "tahdon" sijasta, mitä "ei-vapaa/sidottu/vangittu tahto" sitten mahtaisi tarkoittaa?
Näiden vapaan tahdon kannattajien mielestä kun tuntuu olevan niin, että KAIKILLA IHMISILLÄ on "vapaa tahto" - KENENKÄÄN tahto ei ole "sidottu". Tämä pätee heroinisteihin, alkoholisteihin, väkivaltarikollisiin, peliriippuvaisiin, mielisairaisiin, Trumpiin, Putiniin, kaikkiin.
Herää kysymys, että jos vaikkapa vuosikausia heroiinikoukussa olleen ihmisen sisäistä tilaa ja todellisuutta suhteessa heroiiniin ja sen käyttöön kuvaa parhaiten sanapari "vapaa tahto" ("Hän käyttää heroiinia vapaasta tahdostaan"), millainen mahtaa olla sellainen ihminen, jonka tahto EI OLE VAPAA.
Ilmaus "vapaa tahto" kun on täysin tyhjä ja turha, jos ei ole OLEMASSA tahtoa, joka on ei-vapaa.
On vapaita ihmisiä ja on vankilassa olevia ihmisiä. Eläin voidaan päästä vapauteen tai se voidaan lukita häkkiin. On yhteiskuntia, joissa vallitsee sananvapaus, ja on yhteiskuntia, joissa ei vallitse. Jos olen jollain laajalla aukeamalla vaikkapa Lapissa, minulla on vapaus lähteä kävelemään mihin suuntaan minua huvittaa, ja jos taas olen kapealla käytävällä, joka on täynnä ihmisiä, jotka kaikki liikkuvat yhteen suuntaan, liikkumisvapauteni on hyvin rajoitettu.
Mitä ihmettä sitten tarkoittaa sanappari "VAPAA tahto"?
Etenkin kun vapaan tahdon kannattajat käyttävät pelastusasioista väitellessään tuota sanaparia nimenomaan ihmisistä, jotka EIVÄT heidän mukaansa tule koskaan "vastaanottamaan Kristusta/pelastusta/sovitusta". Heitä ei lainkaan pohdituta se, että miksiköhän nuo heidän kuvittelemansa Kristuksen karttajat EIVÄT ota Häntä vastaan? SEN SIJAAN he kiirehtivät toitottamaan, että ihmiset toimivat noin VAPAASTA TAHDOSTAAN, koskapa "Jumala on antanut kaikille VAPAAN TAHDON".
Minusta tämä on yhtä fiksua kuin olisi sanoa, että kapeassa käytävässä yhteen suuntaan liikkuvan ihmismassan keskellä oleva on "täysin vapaa liikkumaaan, minne haluaa".
"Vapaa tahto"
15
98
Vastaukset
- Anonyymi
Hyvä kysymys. Käveleekö kolmen kk n ikäinen vauva kippokasteelle vapaasta tahdosta ?
- Anonyymi
Jeesus yleensä kysyi sairaalta "Mitä tahdot, että minä sinulle tekisin?".
Tämä viittaa nimenomaan siihen, että Jeesus kunnioitti ihmisen vapautta itse valita mitä haluaa.
Mooses puhi kansalle ja korosti useampaan kertaa, että "valitkaa, ketä tahdotte palvella?" Hän toi esille myös kummankin valinnan seuraukset varsin selväsanaisesti.
Katso, minä panen tänä päivänä sinun eteesi elämän ja hyvän, kuoleman ja pahan. 5Ms30:15-20.
- Anonyymi
Gal.2:21 En minä hylkää Jumalan armoa; sillä jos vanhurskaus tulee laista, niin on Kristus hukkaan kuollut. Biblia (1776) Hebr.7:11.
- Anonyymi
Onneksi Jeesuksen aikaan Jerusalemissa ollut yhtään helluntailaista.
Nehän olisi tehnyt pojille sen ympärileikkauksen toiseen kertaan sillä perusteella, että eihän se 8 pv. ikäinen vauva saanut itse päättää lähteekö ikuiseen liittoon Jumalan kanssa vai ei.- Anonyymi
Jos hellarit yritti käännyttää sitä Etiopialaista hoviherraa tekemällä hänelle ympärileikkauksen toiseen kertaan?
- Anonyymi
Juutalaisuudessa ympärileikkaus nimenomaan käsketty tehdä vauvoile, mutta sitä ei taas lut. häirikkö ymmärrä.
- Anonyymi
Jeesus sanoi, ettei kukaan voi tulla hänen tykönsä, ellei Isä häntä vedä. Jumala antaa siis ihmiselle tietyn etsikkoajan, jolloin ihminen on ratkaisun paikalla. Vaihtoehtoja on kaksi: kuoleman tie tai elämän tie. Sen ihminen saa itse valita. Jumalan tahto on kyllä, että jokainen ottaisi vastaan hänen armonsa Jeesuksessa Kristuksessa. Sekin sanotaan Raamatussa suoraan.
Mutta miksi harva valitsee kuitenkaan oikein? Siihen Jeesus sanoi että ihmiset rakastavat enemmän pimeyttä kuin valkeutta, koska heidän tekonsa ovat pahoja. Siinä syy miksi he eivät tule valkeuteen. - Anonyymi
Minullakin on vapaa tahto, mutta ei ole vapautta toteuttaa tahtoani.
- Anonyymi
Adam ja Eeva saivat vapaan tahdon, jonka he itse omalla valinnallaan käänsivät Jumalan tahtoa vastaan, liittyen Käärmeen (S:tana) tahtoon.
Tässä kääntymyksessä, syntiinlankeemuksessa ihminen lankesi pois Jumalasta, eikä ihmisellä enää, Jumalaan ja kaikkeen pelastavaan hengellisyyteen nähden ollut vapaata tahtoa eli ratkaisuvaltaa. Ihmisen ratkaisuvalta on aina Käärmeen tahdon mukainen.
Kaikki ihmispelastukseen liittyvä oli nyt yksin "sidottu" yksin Jumalan / Kristuksen tahtoon eli ratkaisuvaltaan.
Ainoa, pieni ratkaisuvalta ihmisellä enää on vastata Jumalan häntä kutsuessa, puhutellessa, Jumalalle joko "kyllä" tai "ei". Muuta ei Jumala ihmiseltä kysy. - Anonyymi
Joh.15:5 Minä olen viinapuu, te olette oksat, joka minussa pysyy ja minä hänessä, hän kantaa paljon hedelmää; sillä ilman minua ette voi mitään tehdä. Biblia (1776) 1Kor.12:27. 2Kor.3:5. Fil.2:13. Fil.4:13.
- Anonyymi
Aloitus on purkaus pahasta olosta.
Vapaata tahtoa ei näytä olevan, vana JOKIN pakottaa kirjoittamaan!
Jotta sillene.- Anonyymi
Liittymällä helluntailasten lahkoon uudestikasteella vetää Parhamin ja Olsenin synnit niskaansa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Liittymällä helluntailasten lahkoon uudestikasteella vetää Parhamin ja Olsenin synnit niskaansa.
Parhami ja Olseni oli helluntailiikkeen hengelliset ja opilliset isät.
Valit. 5:7
Meidän isämme ovat syntiä tehneet; heitä ei enää ole. Me kannamme heidän syntivelkaansa.
- Anonyymi
Charles Fox Parham was The father of Modern Pentecostalism.
- Anonyymi
Jer. 49:30
Lähtekää pakoon, paetkaa nopeasti, piiloutukaa syvälle.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mieleni harhailee sinussa
Uskon että tykkäät minusta. On vain yksi elämä. Silti jään paikoilleni ja odotan että jokin muuttuu. Menin palasiksi, ei81408- 891145
Jännitän sinua J mies
Ei tästä tulee mitään. Tuskin kaikki olis mennyt näin moneen solmuun, jos olis tarkoitettu meidät yhteen.1031057Kuinka kauan kesti että ihastuit
Kaivattuusi? Jos lasketaan siitä hetkestä alkaen kun näit hänet ensi kerran. Oliko jokin tilanne tai tapahtuma, joka voi51933Olen käyttäytynyt sinua kohtaan väärin toistuvasti
Puolustuksekseni täytyy sanoa, että ei ole ollut tahallista vaan seurausta harhaisista luuloista ja ajatuksista. Esimerk62807- 81715
Orpo suunnittelee palestiinalaislasten Suomeen siirtoa
"Sairaalahoitoa tarvitsevien lasten ottaminen Suomeen on lisäksi selvityksessä, Orpo sanoo. – Jos meillä on mahdolli178694Tunneälyä testaamaan!
Testi pitää sisällään viisi osa-aluetta. Itse sain täydet tuosta ensimmäisestä eli 25/25. Kokonaispistemäärä oli 100/1253676- 35669
Saanko mies tulla sun kainaloon nukkumaan?
En saa unta kun mietin sua❤️ Saako tulla sun viereen ja käpertyä sun kainaloon?42623