On se kumma, että tämän kirjoitussarjan alkuperäinen aloittaja tekee yhtä ja väittää toista. Väittää ettei kolmososaa muka tehty, vaikka kakkososan jälkeen oli jo aivan selvää, että jatkoa tarvittiin. Ja mikä vielä kummallisempaa – keskustelu lähti sitten rönsyilemään ties mihin sivupolkuihin, joissa sovitusoppi oli enää pelkkä koriste ikkunalaudalla.
Mutta asiaan. Unitaristinen vahva näkökulma ei ole mikään ”mielipidekysymys” vaan UT:n tekstiin suoraan nojaava toteamus: sovitus on jo tehty. Ei tekeillä, ei ehdollinen, ei valikoitu. Yksi maailma, yksi sovitus, yksi Kristus.
2. Kor 5:18–19 sanoo tämän aivan selvästi:
”Jumala itse teki Kristuksessa sovinnon maailman kanssa eikä lukenut ihmisille viaksi heidän rikkomuksiaan…”
Tämä on mennyt aikamuoto, ja koko lause on rakennettu tosiasiana, ei kehotuksena.
Unitarismi seuraa tästä väistämättä: jos koko maailma on jo sovitettu, niin silloin ei ole olemassa mitään ”vain valituille” sovitusta eikä mitään ”ehkä joskus” -sovitusta. On vain Jumalan teko, joka koskee kaikkia.
Alkuperäinen aloittaja ehkä halusi kiertää tämän pointin ja mennä sivupoluille – mutta minä en aio. Tämä on ensimmäinen osa uudesta sarjasta, jossa pysytään tiellä, ei ojassa.
Seuraavassa osassa katsotaan, miksi ”suostuminen” ei ole sovituksen ehto vaan sen seuraus.
UT:n sovitusoppi? Oikea linja vihdoin! (1) 09-08-2025
7
110
Vastaukset
- Anonyymi
Asiaa! Tosin kutsuisin näkemystäsi ja Paavalin näkemystä pikemmin universalistiseksi.
- Anonyymi
Kiitos tarkennuksesta, sinänsä sivuseikka koska totuus vapauttaa kaikista ismeistä!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kiitos tarkennuksesta, sinänsä sivuseikka koska totuus vapauttaa kaikista ismeistä!
Totta tuokin.
Jos halutaan pysyä aivan polulla, ei reunalla, kannattaa myös muistaa, keitä varten Jeesus tuli tähän maailmaan (Matt. 15:24) :
15:24 Jeesus vastasi ja sanoi: "Minua ei ole lähetetty muitten kuin Israelin huoneen kadonneitten lammasten tykö."
Jokainen peruskoulun käynyt järkevä ihminen ymmärtää, keitä ovat nuo "Israelin huoneen kadonneet lampaat".- Anonyymi
Henki ei ymmärrä mistään mitään.
- Anonyymi
”Minulla on myös muita lampaita, jotka eivät ole tästä lammastarhasta; myös niitä tulee minun johdattaa, ja ne saavat kuulla minun ääneni, ja on oleva yksi lauma ja yksi paimen.”
Johannes 10:16 FB38
"muita lampaita"
”Herra, Herra sanoo, hän, joka kokoaa Israelin karkoitetut: Minä kokoan vielä muitakin sen koottujen lisäksi.”
Jesaja 56:8 FB38
”Muistakaa sentähden, että te ennen, te lihanne puolesta pakanat, jotka olette saaneet ympärileikkaamattomien nimen niiltä, joita, lihaan käsillä tehdyn ympärileikkauksen mukaisesti, sanotaan ympärileikatuiksi — että te siihen aikaan olitte ilman Kristusta, olitte vailla Israelin kansalaisoikeutta ja vieraat lupauksen liitoille, ilman toivoa ja ilman Jumalaa maailmassa;
mutta nyt, kun olette Kristuksessa Jeesuksessa, olette te, jotka ennen olitte kaukana, päässeet lähelle Kristuksen veressä. Sillä hän on meidän rauhamme, hän, joka teki molemmat yhdeksi ja purki erottavan väliseinän, nimittäin vihollisuuden,
kun hän omassa lihassaan teki tehottomaksi käskyjen lain säädöksinensä, luodakseen itsessänsä nuo kaksi yhdeksi uudeksi ihmiseksi, tehden rauhan, ja yhdessä ruumiissa sovittaakseen molemmat Jumalan kanssa ristin kautta, kuolettaen itsensä kautta vihollisuuden.
Ja hän tuli ja julisti rauhaa teille, jotka kaukana olitte, ja rauhaa niille, jotka lähellä olivat; sillä hänen kauttansa on meillä molemmilla pääsy yhdessä Hengessä Isän tykö.
Niin ette siis enää ole vieraita ettekä muukalaisia, vaan te olette pyhien kansalaisia ja Jumalan perhettä, apostolien ja profeettain perustukselle rakennettuja, kulmakivenä itse Kristus Jeesus, jossa koko rakennus liittyy yhteen ja kasvaa pyhäksi temppeliksi Herrassa; ja hänessä tekin yhdessä muitten kanssa rakennutte Jumalan asumukseksi Hengessä.”
Efesolaiskirje 2:11-22 FB38 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
”Minulla on myös muita lampaita, jotka eivät ole tästä lammastarhasta; myös niitä tulee minun johdattaa, ja ne saavat kuulla minun ääneni, ja on oleva yksi lauma ja yksi paimen.”
Johannes 10:16 FB38
"muita lampaita"
”Herra, Herra sanoo, hän, joka kokoaa Israelin karkoitetut: Minä kokoan vielä muitakin sen koottujen lisäksi.”
Jesaja 56:8 FB38
”Muistakaa sentähden, että te ennen, te lihanne puolesta pakanat, jotka olette saaneet ympärileikkaamattomien nimen niiltä, joita, lihaan käsillä tehdyn ympärileikkauksen mukaisesti, sanotaan ympärileikatuiksi — että te siihen aikaan olitte ilman Kristusta, olitte vailla Israelin kansalaisoikeutta ja vieraat lupauksen liitoille, ilman toivoa ja ilman Jumalaa maailmassa;
mutta nyt, kun olette Kristuksessa Jeesuksessa, olette te, jotka ennen olitte kaukana, päässeet lähelle Kristuksen veressä. Sillä hän on meidän rauhamme, hän, joka teki molemmat yhdeksi ja purki erottavan väliseinän, nimittäin vihollisuuden,
kun hän omassa lihassaan teki tehottomaksi käskyjen lain säädöksinensä, luodakseen itsessänsä nuo kaksi yhdeksi uudeksi ihmiseksi, tehden rauhan, ja yhdessä ruumiissa sovittaakseen molemmat Jumalan kanssa ristin kautta, kuolettaen itsensä kautta vihollisuuden.
Ja hän tuli ja julisti rauhaa teille, jotka kaukana olitte, ja rauhaa niille, jotka lähellä olivat; sillä hänen kauttansa on meillä molemmilla pääsy yhdessä Hengessä Isän tykö.
Niin ette siis enää ole vieraita ettekä muukalaisia, vaan te olette pyhien kansalaisia ja Jumalan perhettä, apostolien ja profeettain perustukselle rakennettuja, kulmakivenä itse Kristus Jeesus, jossa koko rakennus liittyy yhteen ja kasvaa pyhäksi temppeliksi Herrassa; ja hänessä tekin yhdessä muitten kanssa rakennutte Jumalan asumukseksi Hengessä.”
Efesolaiskirje 2:11-22 FB38Paavali sepitti täysin omiaan. Kuka Paavali on kumoamaan Jeesuksen omat sanat? Ei kukaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kokoomus haluaa leikata vielä lisää sosiaaliturvasta
Kokoomuksen Sanni-Granhn Laasonen pyytänyt KELA:aa selvittämään mistä leikataan vähäosaisilta vielä lisää sosiaaliturvas2151429- 961276
Ikävöin sua
Sä vaan pyörit mun mielessä, en saa sua unohdettua. Tilanteesta tekee vaikean sen kun molemmat ollaan varattuja ja tilan31077Oletko pitkävihainen ja onko sinulla " huono muisti muisti "?
Mitä asioita et unohda tai anna anteeksi ? Mitä asioita voit " unohtaa" tai unohtaa? Vastaa koskien kaivattuasi tai yle171056Neljä kuukautta vankeutta, kenelle?
Kuka tuomittiin ehdottomaan neljän kuukauden vankeustuomioon ja korvauksiin?9928Minä täällä vaan
Ukko jota oot joutunu joskus sietämään työnpuolesta. Toivottelen kauniita unia💛86900Jos haluat jatkaa tutustumista
Pyydä mut suoraan kunnon treffeille. En lähde mihinkään epämääräiseen viestittelyyn enää.59838- 32830
T, miten mun pitäis toimia
Olen niin toivottoman ihastunut suhun...ollut jo liian,monta,vuotta. Lähestynkö viestillä? Miten? Sun katse...mä en kest37768Oho! Esko Eerikäinen joutuu palaamaan "kalakukkokaupunkiin" - Tämä syy ei jätä kylmäksi!
Esko Eerikäinen on kyllä monessa mukana ja uskaltaa heittäytyä. Hatun nosto siitä! Eerikäinen palasi “kalakukkokaupunkii44754