Vain yksi asia on ratkaisevaa

Anonyymi-ap

Se, onko Sinulla sähköauto vai polttari?

83

1191

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Hieman jää avoimeksi mitä poika oikein hakee?

    • Anonyymi

      Se on poika polttis eikä mikkään polttari !

      • Anonyymi

        Aloittaja hakee älykkäitä sähköautoilijoita mutta niitä ei taida löytyä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aloittaja hakee älykkäitä sähköautoilijoita mutta niitä ei taida löytyä.

        Älykäs ja sähköauton omistajalla ei ole mitään yhtäläisyyttä.
        5- 10 vuodenpäästä voidaan sanoa, viisaaksi teoksi.
        Vielä tuotanto alkuvaiheessa, siksi joutuu maksamaan turhista tuotanto kustannuksista,
        vaihto hetkellä sen viimeistään huomenna.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älykäs ja sähköauton omistajalla ei ole mitään yhtäläisyyttä.
        5- 10 vuodenpäästä voidaan sanoa, viisaaksi teoksi.
        Vielä tuotanto alkuvaiheessa, siksi joutuu maksamaan turhista tuotanto kustannuksista,
        vaihto hetkellä sen viimeistään huomenna.

        Yksityisauton omistaminen ei ole älykästä. Kysymys on useimmille mukavuuden ostamisesta maksoi sitten mitä maksoi. Omalla autolla on mukava viedä ja hakea lapsia, mennä töihin ja mökille jne. Epämukavuudet ovat tulleet vasta sähköautojen mukana mutta yksityiset henkilöt eivät ole niitä pahemmin ostelleet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yksityisauton omistaminen ei ole älykästä. Kysymys on useimmille mukavuuden ostamisesta maksoi sitten mitä maksoi. Omalla autolla on mukava viedä ja hakea lapsia, mennä töihin ja mökille jne. Epämukavuudet ovat tulleet vasta sähköautojen mukana mutta yksityiset henkilöt eivät ole niitä pahemmin ostelleet.

        Suomeen tuodaan käytettyinä nykyään käytännössä pelkästään sähköautoja ja ne kaikki menevät yksityisille.
        Ei mitään epämuuksia vaan yksinkertaista kaupankäyntiä.
        Polttiksia ei osta enää kukaan kun niillä ajaminen maksaa niin paljon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älykäs ja sähköauton omistajalla ei ole mitään yhtäläisyyttä.
        5- 10 vuodenpäästä voidaan sanoa, viisaaksi teoksi.
        Vielä tuotanto alkuvaiheessa, siksi joutuu maksamaan turhista tuotanto kustannuksista,
        vaihto hetkellä sen viimeistään huomenna.

        Juu, polttishemmoilla on yhden tomppelin mukaan 77% korkeakoulututkinto heh heh. Ne eivät ilmeisesti tänne kirjoittele vaan se alin apukoulun 10%. BUAHAHAHA BUAHAHAHA
        (tuotantokustannusten yhdyssana, eikö korkeakoulussa opeteta?)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomeen tuodaan käytettyinä nykyään käytännössä pelkästään sähköautoja ja ne kaikki menevät yksityisille.
        Ei mitään epämuuksia vaan yksinkertaista kaupankäyntiä.
        Polttiksia ei osta enää kukaan kun niillä ajaminen maksaa niin paljon.

        Eniten maksaa sähköautoilu, arvonalenemassa tulee se maksu kilsoista siinä esille parhaiten.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aloittaja hakee älykkäitä sähköautoilijoita mutta niitä ei taida löytyä.

        Onko sulla paha olla?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yksityisauton omistaminen ei ole älykästä. Kysymys on useimmille mukavuuden ostamisesta maksoi sitten mitä maksoi. Omalla autolla on mukava viedä ja hakea lapsia, mennä töihin ja mökille jne. Epämukavuudet ovat tulleet vasta sähköautojen mukana mutta yksityiset henkilöt eivät ole niitä pahemmin ostelleet.

        Käärinliinoissa ei ole taskuja. Miksei siis käyttäisi eläissäänkin työteon hedelmiä. Jäähän niitä vielä perillisillekin jaettavaksi.
        Sähköauto on helppo ja mukava käyttöauto. Oma latauspiste tallissa tai parkkipaikalla parantaa vielä kokemusta. Matkalaturi ratkaisee mökillä latauksen. Helppoa ja huoletonta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eniten maksaa sähköautoilu, arvonalenemassa tulee se maksu kilsoista siinä esille parhaiten.

        Viiden kympin auto maksaa saman, kulki se millä tahansa. Ajaminen tulee sähköautolla edullisimmaksi. Vakuutuksissa ei ole juuri eroa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yksityisauton omistaminen ei ole älykästä. Kysymys on useimmille mukavuuden ostamisesta maksoi sitten mitä maksoi. Omalla autolla on mukava viedä ja hakea lapsia, mennä töihin ja mökille jne. Epämukavuudet ovat tulleet vasta sähköautojen mukana mutta yksityiset henkilöt eivät ole niitä pahemmin ostelleet.

        Onko sitten älykästä jäädä odottamaan että työt tulee sinne missä asut, tai että työnantaja sopeutuu olemattoman joukkoliikenteen tarjoamiin mahdollisuuksiin saapua työpaikalle. Jos haluaa työllistyä pitää hyväksyä lyhytaikaisetkin työkakomukset ja olla valmis hankkimaan työkokemusta sillä missä sitä on tarjolla. Auto on monelle sijoitus palkkatulojen varmistamiseksi. Voi kai sitä nyhjätä kortistossa peräkammarissa ja nostaa työttömyyskorvaksia jos sitä pitää viisaana,


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Viiden kympin auto maksaa saman, kulki se millä tahansa. Ajaminen tulee sähköautolla edullisimmaksi. Vakuutuksissa ei ole juuri eroa.

        Valitettavasti sähköautoissa on aina mahdollisuus negatiiviseen lottovoittoon . Jos omalle kohdalle osuu, niin mitään säästöjä ei tule, päinvastoin .


    • Anonyymi

      Sähköautoa ei missään nimessä saa ostaa tässä kehitysvaiheessa omaksi vaan se liisataan jos diili muuten on hyvä ja jaksaa sitä latailua?

      Mutta ihan oikeesti säästä pitkä penni ja älä edes harkitse osamaksua saati rahan laittoa niin että ostat omiin nimiin. Leasing on sähköautoissa pakollinen asia arvonlaskun välttämiseksi tässä kun sähköautoja vasta kehitellään. Ehkä 5 tai 10 vuoden päästä niiden kehitys saavuttaa jonkinlaisen pisteen että ei tule niin isoja harppauksia kuin nyt. Tällä hetkellä niiden tekniikka vanhenee vuodessa. Nyt 400v järjestelmä ovat jo pahassa riskissä romahtaa ja niin niille tosiaan käy.

      • Anonyymi

        800V latausjärjestelmä ei vaikuta mitenkään kotilataukseen. Auto ladataan pääsääntöisesti kotona yöllä ja helvetin halvalla pörssisähkköllä. Kaikenikäiset sähköautot latautuvat halvalla kotiphassa ja kaikenikäiset polttikset joutuu käymään tankkaamassa helvetin kalliilla bensiksellä.
        Siksi polttiksien kysyntä on romahtanut. Vanhallakin sähköautolla ajaa aina halvalla, polttiksella ajaminen maksaa aina sikana.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        800V latausjärjestelmä ei vaikuta mitenkään kotilataukseen. Auto ladataan pääsääntöisesti kotona yöllä ja helvetin halvalla pörssisähkköllä. Kaikenikäiset sähköautot latautuvat halvalla kotiphassa ja kaikenikäiset polttikset joutuu käymään tankkaamassa helvetin kalliilla bensiksellä.
        Siksi polttiksien kysyntä on romahtanut. Vanhallakin sähköautolla ajaa aina halvalla, polttiksella ajaminen maksaa aina sikana.

        Nyt on pojalla jutut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt on pojalla jutut.

        Totuus sattuu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Totuus sattuu.

        400 V ja 800 V ovat vain pikalatauksen ominaisuuksia. 800 V järjestelmä lataa auton kotona täsmälleen yhtä nopeasti kotona kuin 400 V järjestelmä, mitään eroa ei ole. Itse asiassa Suomessa kotilataus on aina 230 V eikä tuo auton järjestelmä sitä muuta. Noissa uusissa autoissa kotilataus on täsmälleen yhtä nopeaa kuin aiemmissa autoissakin.

        Ylipäätään 800 V hyötyjä on liioiteltu todella paljon. Autoja on myyty 800 V järjestelmällä jo muutaman vuoden ajan, mutta erot 400 V järjestelmään ovat yllättävän pienet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        400 V ja 800 V ovat vain pikalatauksen ominaisuuksia. 800 V järjestelmä lataa auton kotona täsmälleen yhtä nopeasti kotona kuin 400 V järjestelmä, mitään eroa ei ole. Itse asiassa Suomessa kotilataus on aina 230 V eikä tuo auton järjestelmä sitä muuta. Noissa uusissa autoissa kotilataus on täsmälleen yhtä nopeaa kuin aiemmissa autoissakin.

        Ylipäätään 800 V hyötyjä on liioiteltu todella paljon. Autoja on myyty 800 V järjestelmällä jo muutaman vuoden ajan, mutta erot 400 V järjestelmään ovat yllättävän pienet.

        Lisään... Esimerkiksi Hyundai Ioniq 5:ssä, Kia EV6:ssa, joissain Mersuissa ja BMW:issä ja varmaan monissa muissakin autoissa on 800 V. Ja monet niistä on julkaistu jo monta vuotta sitten. Todelliset latausnopeudet eivät ole kuitenkaan olleet mitenkään radikaalisti nopeampia verrattuna 400 V järjestelmään. Suurin syy on se, että noilla akuilla on ollut tapana ylikuumentua.


    • Anonyymi

      Sähköautot ladataan pääsääntöisesti kotona. Pikalataaminen on poikkeustapaus.

      Kota lataaminen on todella halpaa . Polttis on aina pakko käydä tankkaamassa kalliilla. Sitä rahanmenoa ei todellakaan tule ikävä.

    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Kaikki vanha on haisevaa vanhaa tekniikkaa mutta kaikki uusi on sähköautoja eli uutta hienoa utopististakin tekniikka,. Kaiken lisäksi niin vihreää, niin vihreää. Kuinka joku kehtaa ajaa polttiksella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikki vanha on haisevaa vanhaa tekniikkaa mutta kaikki uusi on sähköautoja eli uutta hienoa utopististakin tekniikka,. Kaiken lisäksi niin vihreää, niin vihreää. Kuinka joku kehtaa ajaa polttiksella.

        Oletko kuullut koskaan, että suuret kansan omasta kukkarosta tehtävät vaativat investoinnit ottavat varsin pitkän läpivientiajan. Jos kaiken lisäksi vaadittu uusi tekniikka ei täytä kansan vaatimustasoa, on muutoksen läpivieminen täysin mahdotonta.


    • Anonyymi

      No suurin osa kansasta jos et vieläkään ymmärrä.

    • Anonyymi

      800v järjestelmä on ainoa jota halutaan ostaa 5 vuoden päästä. Polttoainehan ei maksa paljoa ja ajo on halpaa jos vertaa siihen paljonko sähköauton arvo laskee joka kuukausi. Vai meneekö sulla 2000e kuussa bensaan joka on sähköautossa usein perus arvonalenema kuukaudessa.

    • Anonyymi

      Lapsellista kahtiajakamista ja vihan lietsomista naurettavin perustein

      • Anonyymi

        Ihmisen pitää olla voittaja, jos ei muuten niin vaikkapa sähköautolla. Ei siinä mitään järkee oo mutta jos vaikka enemmistö alkais uskoo.


    • Anonyymi

      "paljonko sähköauton arvo laskee joka kuukausi. "

      Ne jotka ovat ostaneet polttiksensa käytettynä tulevat ostamaan myös sähköautonsa käytettynä.
      Suurinpiirtein samanhinatisina ja sama arvonalenema per kk.
      On toki mahdollista että kukaan ei halua vanhempia polttisutoja kun samaan hintaluokkaan tulee käytettyjä sähköautoja, silloin polttiksien arvonalsku on sähköautoja nopeampaa.

      • Anonyymi

        Todennäköisesti menee päinvastoin. Kukaan ei halua käytettyjä sähköautoja, jos tarjolla on vastaavia polttareita. Käytetyssä sähköautossa on liian suuret riskit. Käytettyjen polttareiden suhteellinen arvo nousee vaikka autokauppiaat kuinka yrittävät kammeta vastaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Todennäköisesti menee päinvastoin. Kukaan ei halua käytettyjä sähköautoja, jos tarjolla on vastaavia polttareita. Käytetyssä sähköautossa on liian suuret riskit. Käytettyjen polttareiden suhteellinen arvo nousee vaikka autokauppiaat kuinka yrittävät kammeta vastaan.

        Polttiksella ajaminen maksaa yli 10 euroa per 100km. Sähköautolla alle kaksi euroa.
        Suomalaiset osaavat laskea ja siksi polttis on vaihtoehto vain jos omaan budjettiin mahtuvia sähköautoja ei ole tarjolla. Tämä ksokee niin uusia kuin käytettyjäkin autoja. Käytettyjä sähköautoja tulee tarjolle joka vuosi enemmän ja enemmän ja hintaluokkiin jossa niitä ei aikaisemmin ole ollut.
        Käytetty polttis on mustapekka-kortti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Polttiksella ajaminen maksaa yli 10 euroa per 100km. Sähköautolla alle kaksi euroa.
        Suomalaiset osaavat laskea ja siksi polttis on vaihtoehto vain jos omaan budjettiin mahtuvia sähköautoja ei ole tarjolla. Tämä ksokee niin uusia kuin käytettyjäkin autoja. Käytettyjä sähköautoja tulee tarjolle joka vuosi enemmän ja enemmän ja hintaluokkiin jossa niitä ei aikaisemmin ole ollut.
        Käytetty polttis on mustapekka-kortti.

        "Polttiksella ajaminen maksaa yli 10 euroa per 100km. Sähköautolla alle kaksi euroa."

        Tuo typerää valetta taas toistetaan. Sähköauton ajaminen maksaa yleensä 60 euroa per 100 km. Pelkän sähkön tai bensan käyttäminen autoilun hintana on suoranainen idiotismin huippu. Bensa on vain pieni osa autoilun kustannuksia ja siihen takertuvat sähköautofanaatikot ovat idiootteja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Polttiksella ajaminen maksaa yli 10 euroa per 100km. Sähköautolla alle kaksi euroa.
        Suomalaiset osaavat laskea ja siksi polttis on vaihtoehto vain jos omaan budjettiin mahtuvia sähköautoja ei ole tarjolla. Tämä ksokee niin uusia kuin käytettyjäkin autoja. Käytettyjä sähköautoja tulee tarjolle joka vuosi enemmän ja enemmän ja hintaluokkiin jossa niitä ei aikaisemmin ole ollut.
        Käytetty polttis on mustapekka-kortti.

        Suomalaisten sähköautoihin siirtymiseen menee ainakin 30 vuotta, joten käytetyt polttikset menevät kaupan vielä kymmeniä vuosia.

        "Käytetty polttis on mustapekka-kortti."

        Typerä sähköautofanaatikko keksii taas epätoivoisesti valheita. Käytetyt polttikset menevät hyvin kaupaksi vielä pitkään eikä niiden arvo tipu yhtään nopeammin kuin aiemminkaan. Tosin itsellä on tapana ajaa autot loppuun asti, joten en piittaa jälleenmyyntiarvosta muutenkaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Polttiksella ajaminen maksaa yli 10 euroa per 100km. Sähköautolla alle kaksi euroa."

        Tuo typerää valetta taas toistetaan. Sähköauton ajaminen maksaa yleensä 60 euroa per 100 km. Pelkän sähkön tai bensan käyttäminen autoilun hintana on suoranainen idiotismin huippu. Bensa on vain pieni osa autoilun kustannuksia ja siihen takertuvat sähköautofanaatikot ovat idiootteja.

        Nuo ovat kuitenkin ne suurimmat muuttuvat kustannukset autoilussa. Saman hintaisissa arvo alenee yhtä nopeasti, vakuutukset ovat melkein samat, verot ovat sähkiksellä hieman pienemmät. Bensa vastaan sähkö riittää eron havainnollistajaksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nuo ovat kuitenkin ne suurimmat muuttuvat kustannukset autoilussa. Saman hintaisissa arvo alenee yhtä nopeasti, vakuutukset ovat melkein samat, verot ovat sähkiksellä hieman pienemmät. Bensa vastaan sähkö riittää eron havainnollistajaksi.

        Ja silti väite moninkertaisista kustannuksista on naurettavan typerä ja idioottimainen. Todellinen ero kuluissa on parhaimmillaankin alle 5% ja suurella osalla sähköauto tulee polttista kalliimmaksi.

        Lisäksi sähköautot ovat reippaasti polttiksia kalliimpia joten väite pienemmästä arvon alenemisesta on valetta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nuo ovat kuitenkin ne suurimmat muuttuvat kustannukset autoilussa. Saman hintaisissa arvo alenee yhtä nopeasti, vakuutukset ovat melkein samat, verot ovat sähkiksellä hieman pienemmät. Bensa vastaan sähkö riittää eron havainnollistajaksi.

        "Bensa vastaan sähkö riittää eron havainnollistajaksi."

        Tuo on naurettavan typerä paskaväite. Yhden osan kuluista esittäminen on puhdasta valehtelua eikä mitään muuta.

        Jos halutaan esittää ero kahden auton kulujen välillä niin joka ainoa kulu pitää esittää molemmista. Muutoin kyse on pelkästä huijaamisesta ja valehtelusta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nuo ovat kuitenkin ne suurimmat muuttuvat kustannukset autoilussa. Saman hintaisissa arvo alenee yhtä nopeasti, vakuutukset ovat melkein samat, verot ovat sähkiksellä hieman pienemmät. Bensa vastaan sähkö riittää eron havainnollistajaksi.

        "Saman hintaisissa arvo alenee yhtä nopeasti, "

        Jo tämä oletus on perseestä, koska sähköautot maksavat paljon enemmän, joten arvon alenema on huomattavasti suurempi sähköautoissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Todennäköisesti menee päinvastoin. Kukaan ei halua käytettyjä sähköautoja, jos tarjolla on vastaavia polttareita. Käytetyssä sähköautossa on liian suuret riskit. Käytettyjen polttareiden suhteellinen arvo nousee vaikka autokauppiaat kuinka yrittävät kammeta vastaan.

        Höpö höpö. Minä ostin käytetyn sähkiksen kolmella kympillä. Vanhasta plugarista sain vielä liki neljätoista. Polttareita en edes harkinnut vaihtoehdoiksi, vaikka sellaisiakin olisi ollut tarjolla samalla hinnalla, jopa uusina.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja silti väite moninkertaisista kustannuksista on naurettavan typerä ja idioottimainen. Todellinen ero kuluissa on parhaimmillaankin alle 5% ja suurella osalla sähköauto tulee polttista kalliimmaksi.

        Lisäksi sähköautot ovat reippaasti polttiksia kalliimpia joten väite pienemmästä arvon alenemisesta on valetta.

        Ei pidä verrata Teslaa ja Yarista. Ne eivät ole vaihtoehtoja autokaupoilla.


    • Anonyymi

      "Tuo typerää valetta taas toistetaan."

      Ei näköjään tojotistin pää kestä totuutta. Kun ajat polttiksella 100km niin sinun on tankattava siihen bensaa kympillä.

      Kun sähköautolla ajaa 100km niin siihen tarvitaan sähköä vain alle kahden euron arvosta.

      Sitä ei pysty kukaan väistämään.

      • Anonyymi

        Ja bensa on vain pikkuinen osa autoilun kuluista, siksi tuosta lukemasta höpöttäminen on valehtelua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja bensa on vain pikkuinen osa autoilun kuluista, siksi tuosta lukemasta höpöttäminen on valehtelua.

        Esimerkiksi suurelle osalle polttis tulee edelleen sähköautoa halvemmaksi.


      • Anonyymi

        Sähköautoilun todellisen hntalapun näkee vasta, kun menee tarjoamaan sitä vaihdossa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja bensa on vain pikkuinen osa autoilun kuluista, siksi tuosta lukemasta höpöttäminen on valehtelua.

        Tämä on totuus asiasta:
        Kun ajat polttiksella 100km niin sinun on tankattava siihen bensaa kympillä.

        Kun sähköautolla ajaa 100km niin siihen tarvitaan sähköä vain alle kahden euron arvosta.


      • Anonyymi

        Auto kannattaa jättää kauppaan, jos tarvitsee yrittää laskea kulut etukäteen useamman vuoden ajalta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä on totuus asiasta:
        Kun ajat polttiksella 100km niin sinun on tankattava siihen bensaa kympillä.

        Kun sähköautolla ajaa 100km niin siihen tarvitaan sähköä vain alle kahden euron arvosta.

        Totta, mutta laske muut kulut mukaan.
        Ja omasta elämästäni hieman faktaa:
        Ostin 4v sitten vanhemman polttomoottoriauton parilla tonnilla, ajanut sillä reilu 60000km tänä aikana eikä remontteja ole tarvinnut paljoakaan tehdä perushuoktojen lisäksi.
        Työkaveri osti vähän käytetyn Volvon täyssähköisen katumaasturin noin 50000-60000€ hintasn ja kehuu ajon olevan niin vitun halpaa. Just jotain 1-2€/100km.
        Todellisuudessa meillä ei auton käyttökuluissa ole ollut juurikaan eroa, lähinnä minimaalisesti ettei sillä ole mitään käytännön eroa. Vaikka mulla menee nyt suurimmaksi osaksi bensan hinnasta riippuen noin 7,5-9€/100km rahaa ajoon. Autossa on kuitenkin muutakin kuin pelkät käyttövoimakulut(bensa tai sähkö tai mikä nyt kenellä onkaan).
        Joten mulle on turha puolustella että sähköajaminen on niin vitusti halvempaa kaikkinensa.
        Joten polttomoottoriautolla niin kauan ajelen kun kiitä on markkinoilla.
        Mutta mun puolestani saat latailla pattereita ihan vapaasti niin paljon, kuin vaan jaksat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä on totuus asiasta:
        Kun ajat polttiksella 100km niin sinun on tankattava siihen bensaa kympillä.

        Kun sähköautolla ajaa 100km niin siihen tarvitaan sähköä vain alle kahden euron arvosta.

        Ja silti useimmille polttis tulee halvemmaksi kuin sähköauto.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköautoilun todellisen hntalapun näkee vasta, kun menee tarjoamaan sitä vaihdossa.

        Saman joutuu karvaasti kokemaan moni polttiskuskikin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Totta, mutta laske muut kulut mukaan.
        Ja omasta elämästäni hieman faktaa:
        Ostin 4v sitten vanhemman polttomoottoriauton parilla tonnilla, ajanut sillä reilu 60000km tänä aikana eikä remontteja ole tarvinnut paljoakaan tehdä perushuoktojen lisäksi.
        Työkaveri osti vähän käytetyn Volvon täyssähköisen katumaasturin noin 50000-60000€ hintasn ja kehuu ajon olevan niin vitun halpaa. Just jotain 1-2€/100km.
        Todellisuudessa meillä ei auton käyttökuluissa ole ollut juurikaan eroa, lähinnä minimaalisesti ettei sillä ole mitään käytännön eroa. Vaikka mulla menee nyt suurimmaksi osaksi bensan hinnasta riippuen noin 7,5-9€/100km rahaa ajoon. Autossa on kuitenkin muutakin kuin pelkät käyttövoimakulut(bensa tai sähkö tai mikä nyt kenellä onkaan).
        Joten mulle on turha puolustella että sähköajaminen on niin vitusti halvempaa kaikkinensa.
        Joten polttomoottoriautolla niin kauan ajelen kun kiitä on markkinoilla.
        Mutta mun puolestani saat latailla pattereita ihan vapaasti niin paljon, kuin vaan jaksat.

        Ero onkin siinä, että kaveri ajaa uudella autolla, ja sinä vanhalla tonnin pommilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ero onkin siinä, että kaveri ajaa uudella autolla, ja sinä vanhalla tonnin pommilla.

        Ja kukaan ei oikeasti piittaa siitä. Ne jotka ajavat tonnin autoilla käyttävät rahansa mieluummin johonkin järkevämpään kuin peltiromuun.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Totta, mutta laske muut kulut mukaan.
        Ja omasta elämästäni hieman faktaa:
        Ostin 4v sitten vanhemman polttomoottoriauton parilla tonnilla, ajanut sillä reilu 60000km tänä aikana eikä remontteja ole tarvinnut paljoakaan tehdä perushuoktojen lisäksi.
        Työkaveri osti vähän käytetyn Volvon täyssähköisen katumaasturin noin 50000-60000€ hintasn ja kehuu ajon olevan niin vitun halpaa. Just jotain 1-2€/100km.
        Todellisuudessa meillä ei auton käyttökuluissa ole ollut juurikaan eroa, lähinnä minimaalisesti ettei sillä ole mitään käytännön eroa. Vaikka mulla menee nyt suurimmaksi osaksi bensan hinnasta riippuen noin 7,5-9€/100km rahaa ajoon. Autossa on kuitenkin muutakin kuin pelkät käyttövoimakulut(bensa tai sähkö tai mikä nyt kenellä onkaan).
        Joten mulle on turha puolustella että sähköajaminen on niin vitusti halvempaa kaikkinensa.
        Joten polttomoottoriautolla niin kauan ajelen kun kiitä on markkinoilla.
        Mutta mun puolestani saat latailla pattereita ihan vapaasti niin paljon, kuin vaan jaksat.

        Ei ilolla rajaa, kun rotiskolla ajaa,"eikä ole paljon mennyt korjauksiin"


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja kukaan ei oikeasti piittaa siitä. Ne jotka ajavat tonnin autoilla käyttävät rahansa mieluummin johonkin järkevämpään kuin peltiromuun.

        Tonnin pommeilla ajavista yleinen totuus on se, ettei heillä raha pysy tallessa, vaan se tuhlataan heti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tonnin pommeilla ajavista yleinen totuus on se, ettei heillä raha pysy tallessa, vaan se tuhlataan heti.

        Todellisuudessa juuri kalliin auton ostavat ovat niitä idiootteja, joiden rahat aina katoavat. Varsinkin kalliin auton rahoituksella ostavilla katoaa rahat nopeasti.


    • Anonyymi

      On, molemmat.

    • Anonyymi

      Uusia sähköautoja myydään jopa 10000 euron alennuksella, kun kauppa ei käy. Juuri ennen alennusta ostaneelle nousee taatusti hymy naamalle. Onneksi se ajo on niin HALPAA.

    • Anonyymi

      Uusia sähköautomerkkejä ja -malleja ja päivitysversioita tulee ja menee. Osan maahantuontikin tullaan taatusti lopettamaan. Herää kysymys kauanko noihin saa varaosia ja softan päivityksiä yms tarpeellista?

      • Anonyymi

        Autovalmistajan konkurssin myötä auton arvo laskee rajusti, ja pahimmassa tapauksessa tekee autosta käyttökelvottoman.


    • Anonyymi

      "joten käytetyt polttikset menevät kaupan vielä kymmeniä vuosia."

      Kyllä ne menevät kaupaksi mutta ei niistä mitään rahaa saa ja myyntiajat ovat pitkiä.
      Käytettyjen autojen ammattikauppiaat ovat jo ymmrtäneet asian ja siksi Suomeen tuodaan rekkalasteittain käytettyjä sähköautoja mutta ei polttiksia.

      Tyhmempikin ymmärtää tuosta mitkä autot ovat käytettynä haluttuja ja rahanarvoista tavaraa. Polttikset ovat käytettynä ongelmajätettä ja autokauppiaat ovat jo reagoineet siihen..

      • Anonyymi

        Kaikki käytetyt autot ovat ongelmajätettä Tämä ongelmoituminen alkaa heti, kun ajat autosi autokauppiaalta ulos. Se koskee kaikkia autoja mutta ehkä eniten kuitenkin sähköautoja. Niissä on sellaisia riskitekniikoita, joita ei polttareissa ole. Riskin pienentäminen onnistuu ainoastaan hintatasoa alentamalla. Ei siitä mihinkään pääse!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikki käytetyt autot ovat ongelmajätettä Tämä ongelmoituminen alkaa heti, kun ajat autosi autokauppiaalta ulos. Se koskee kaikkia autoja mutta ehkä eniten kuitenkin sähköautoja. Niissä on sellaisia riskitekniikoita, joita ei polttareissa ole. Riskin pienentäminen onnistuu ainoastaan hintatasoa alentamalla. Ei siitä mihinkään pääse!

        "Niissä on sellaisia riskitekniikoita, joita ei polttareissa ole. "

        Sähköauto on tekniikaltaan paljon yksinkertaisempaa kuin polttikset joissa on kaikenmaailman päästöhärpäkkeitä ja antureita.
        Sen näkee jo siitäkin että polttiksia joutuu huoltamaan kalliilla rahalla vähän väliä kun sähköautolla voi vain ajaa ilman tuollaisia kalliita operaatioita.

        Polttiksista on tullut todella epäluotettavia pelejä näiden kaikkien päästörajoitusten myötä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Niissä on sellaisia riskitekniikoita, joita ei polttareissa ole. "

        Sähköauto on tekniikaltaan paljon yksinkertaisempaa kuin polttikset joissa on kaikenmaailman päästöhärpäkkeitä ja antureita.
        Sen näkee jo siitäkin että polttiksia joutuu huoltamaan kalliilla rahalla vähän väliä kun sähköautolla voi vain ajaa ilman tuollaisia kalliita operaatioita.

        Polttiksista on tullut todella epäluotettavia pelejä näiden kaikkien päästörajoitusten myötä.

        Onko sähköautossa mielestäsi vain akku, sähkömoottori ja kaasupoljin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko sähköautossa mielestäsi vain akku, sähkömoottori ja kaasupoljin?

        Sähköauton voimalinjassa on tyypillisesti 20-40 liikkuvaa osaa. Polttiksessa nelinumeroinen luku. Mieti siitä kummassa on ongelmia kun autolle tulee vuosia.
        Sitten vielä lisäksi kaikki nuo polttareiden päästöihin liittyvät härpäkkeet jotka porsivat varsinkin täällä kylmässä.

        Onhan sähköauto tietenkin monimutkaisempi kuin rautakanki, mutta noista kahdesta selkeästi yksinkertaisempi ja kestävämpi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköauton voimalinjassa on tyypillisesti 20-40 liikkuvaa osaa. Polttiksessa nelinumeroinen luku. Mieti siitä kummassa on ongelmia kun autolle tulee vuosia.
        Sitten vielä lisäksi kaikki nuo polttareiden päästöihin liittyvät härpäkkeet jotka porsivat varsinkin täällä kylmässä.

        Onhan sähköauto tietenkin monimutkaisempi kuin rautakanki, mutta noista kahdesta selkeästi yksinkertaisempi ja kestävämpi.

        Ei monissakaan laitteissa ole liikkuvia osia ja silti ne menevät hajalle. Ei rikkoutumisriskiä mitata liikkuvien osien määrällä.

        Missään ei ole saatu todistettua, että sähköauto olisi polttista kestävämpi.


      • Anonyymi

        "Kyllä ne menevät kaupaksi mutta ei niistä mitään rahaa saa ja myyntiajat ovat pitkiä."

        Tuo on pelkkää valehtelua. Polttikset menevät hyvin kaupaksi ja niiden arvo pysyy jopa paremmin sähköautoissa.

        "Tyhmempikin ymmärtää tuosta mitkä autot ovat käytettynä haluttuja ja rahanarvoista tavaraa"

        Tyhmempikin huomaa, että sähköautofanaatikot ovat patologisia valehtelijoita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei monissakaan laitteissa ole liikkuvia osia ja silti ne menevät hajalle. Ei rikkoutumisriskiä mitata liikkuvien osien määrällä.

        Missään ei ole saatu todistettua, että sähköauto olisi polttista kestävämpi.

        "Ei rikkoutumisriskiä mitata liikkuvien osien määrällä."

        Jokainen tekniikan ammattilainen nauraa itsensä tärviölle tuollaisen typeryyden edessä.
        Samoin ne joilla on maalaisjärkeä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Ei rikkoutumisriskiä mitata liikkuvien osien määrällä."

        Jokainen tekniikan ammattilainen nauraa itsensä tärviölle tuollaisen typeryyden edessä.
        Samoin ne joilla on maalaisjärkeä.

        Ja jokainen oikeasti tekniikan ammattilainen tietää, että lyhytikäisessä elektroniikassa ei ole usein yhtäkään liikkuvaa osaa ja ne silti hajoavat nopeasti. Rikkoutumisriskiä ei mitata liikkuvien osien määrällä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja jokainen oikeasti tekniikan ammattilainen tietää, että lyhytikäisessä elektroniikassa ei ole usein yhtäkään liikkuvaa osaa ja ne silti hajoavat nopeasti. Rikkoutumisriskiä ei mitata liikkuvien osien määrällä.

        Liikkuva osa kuluu ja jokainen kuluva osa rikkoutuu jossain vaiheessa. mitä enemmän kuluvia osia on, sitä suurempi on rikkoutumisen riski.

        Tämä on aivan peruslogiikkaa eikä pitäisi tulla yllätyksenä kenellekään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Liikkuva osa kuluu ja jokainen kuluva osa rikkoutuu jossain vaiheessa. mitä enemmän kuluvia osia on, sitä suurempi on rikkoutumisen riski.

        Tämä on aivan peruslogiikkaa eikä pitäisi tulla yllätyksenä kenellekään.

        Kaikki osat autossa rikkoutuvat jossain vaiheessa, myös osat jotka eivät liiku. Usein ensimmäisenä autossa hajoaa osa joka ei liiku. Varsinkin auton elektroniikka ja sähköt hajoaa jatkuvasti vaikka ne eivät teknisesti liiku ollenkaan.

        Ylipäätään ajatus, että vain liikkuvat osat hajoavat on naurettavan typerä.

        "mitä enemmän kuluvia osia on"

        Koko auto on kokonaisuudessaan kuluvia osia. Joka ainoa gramma autosta on kuluvaa osaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikki osat autossa rikkoutuvat jossain vaiheessa, myös osat jotka eivät liiku. Usein ensimmäisenä autossa hajoaa osa joka ei liiku. Varsinkin auton elektroniikka ja sähköt hajoaa jatkuvasti vaikka ne eivät teknisesti liiku ollenkaan.

        Ylipäätään ajatus, että vain liikkuvat osat hajoavat on naurettavan typerä.

        "mitä enemmän kuluvia osia on"

        Koko auto on kokonaisuudessaan kuluvia osia. Joka ainoa gramma autosta on kuluvaa osaa.

        Ylipäätään usein tuote jossa on nolla liikkuvaa osaa hajoaa paljon nopeammin kuin tuote jossa on tuhansia liikkuvia osia. Osien liikkuminen ei todista kestävyydestä paskaakaan.


    • Anonyymi

      Vieläkö joku ostaa kusta polttoaineena käyttäviä lämpövoimalaitoksia joiden hyötysuhde on surkea.

      • Anonyymi

        Miksei ostaisi vai meinaatko että sähköpakut ja-rekat ovat vallanneet markkinat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksei ostaisi vai meinaatko että sähköpakut ja-rekat ovat vallanneet markkinat.

        Heikoilla ovat sähköautoilijat. Se huomaa mm. kielenkäytöstä. Syvemmälle ja syvemmälle menee. Sanoisinko ihan persiiseen! Polttariajat olivat herrasmiesaikoja nykyisiin sähkösairaisiin aikoihin verrattuna. Kehitys on mennyt huonompaan suuntaan sähköautojen myötä.


    • Anonyymi

      Pojat pojat, lopettakaa väittely ja siirtykää toisaalle täältä korkean teknologian keskustelufoorumilta.

      Kukaan ei osta tai ota vaihdossa yli 200tkm ajettua hybridi- tai sähköautoa. Jos ottaakin, hyvitys on enintään 10% hankintahinnasta. Paljon ajaville em. ajomäärä tulee täyteen jo kolmessa tai neljässä vuodessa. Vähemmän ajaville hitusen myöhemmin. Jos hankintahinta on 70teur (perhe sähkäri) , saa siitä vaihdossa neljän vuoden kuluttua max. 7teur. Jo tästä muodostuu 100km kustannuksia reilut 30eur/100km.

      Sähköauton tekniikka on piirikaaviokuvassa yksinkertainen, mutta komponenttitasolla monimutkainen ja vikaherkkä. Kehitys kuitenkin kehittyy mutta vielä ollaan vuosia betonivaluasteella. <- piste.

    • Anonyymi

      Ennenkuin ostatte sähköautoa lukekaa seuraava !

      Sähköautojen kehityksessä eletään riskialtista vaihetta yksityisen ostajan kannalta katsoen !
      Akusto on tällä hetkellä kehittymätön, joten siihen on sitoutuneena kymmeniä tuhansia Euroja pääomaa !? Riski koskee siis sähköauton omistajaa !

      Mutta, tämä vaihe on kuitenkin välttämätön, koska sähköauton valmistajien on saatava myytyä myös nämä kehittymättömät sähköautoversiot, jotta akustojen kehitykseen saadaan pääomia !

      Tämä on se välivaihe jolloin yksityisen henkilön ei kannattaisi sähköautoja ostaa/omistaa mutta tehtaiden on kuitenkin saatava nämä nykyisetkin myytyä !?

      Tyypillinen akuston takuu on 8v/160000km, joka kuitenkin loppuu parissa vuodessa mikäli autolla ajetaan eikä vain katsella pihassa !?

    • Anonyymi

      Elämässä vain yksi asia on tärkeää. Onko sinulla paljon rahaa vai paljon kulutusvelkaa.

      • Anonyymi

        Suomalaisilla on,nyt rahaa pankkitileillä enemmän kuin koskaan aikaisemmin. Tuo raha ostaisi esim. uuden auton mutta sähköautot eivät houkuttele eikä uusia polttareita saa oikein ostaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomalaisilla on,nyt rahaa pankkitileillä enemmän kuin koskaan aikaisemmin. Tuo raha ostaisi esim. uuden auton mutta sähköautot eivät houkuttele eikä uusia polttareita saa oikein ostaa.

        Autokaupan ahdinko näkyy automyyjien irtisanomisina ja pienien autoliikkeiden konkursseina.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomalaisilla on,nyt rahaa pankkitileillä enemmän kuin koskaan aikaisemmin. Tuo raha ostaisi esim. uuden auton mutta sähköautot eivät houkuttele eikä uusia polttareita saa oikein ostaa.

        Mutta suomalaisten varallisuuden määrä on keskimäärin kuitenkin vähäinen. Lisäksi ne joilla on paljon rahaa pankkitileillä ovat jo nyt rikkaita, ei normaaleilla keskituloisilla ole paljoa rahaa tilillä. Niillä joilla on paljon rahaa tileillä on yleensä jo kalliit autot.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta suomalaisten varallisuuden määrä on keskimäärin kuitenkin vähäinen. Lisäksi ne joilla on paljon rahaa pankkitileillä ovat jo nyt rikkaita, ei normaaleilla keskituloisilla ole paljoa rahaa tilillä. Niillä joilla on paljon rahaa tileillä on yleensä jo kalliit autot.

        Aina se on hyvän merkki, jos pankkitileillä on rahaa. Ajat on vaan niin epävakaat, että koetaan järkevänä jemmata rahoja. Rahalla ei huvita ostaa autoa kuten ennen, koska autobusinesskin näyttää olevan huteralla pohjalla. Kaikenkaikkiaan sähköautoilla ei ole sellaista asemaa kuin oli polttareilla ennen sähköautohuumaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aina se on hyvän merkki, jos pankkitileillä on rahaa. Ajat on vaan niin epävakaat, että koetaan järkevänä jemmata rahoja. Rahalla ei huvita ostaa autoa kuten ennen, koska autobusinesskin näyttää olevan huteralla pohjalla. Kaikenkaikkiaan sähköautoilla ei ole sellaista asemaa kuin oli polttareilla ennen sähköautohuumaa.

        Nykyinen sähköauto ei sellaista asemaa pysty saavuttamaan. Onneksi positiivista kehitystä tapahtuu alalla kuin alalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nykyinen sähköauto ei sellaista asemaa pysty saavuttamaan. Onneksi positiivista kehitystä tapahtuu alalla kuin alalla.

        "sellaista asemaa kuin oli polttareilla"

        Milläista asemaa haluat tuollaiselle käyttöesineelle antaa joka on samanlainen kuin leivänpaahdin tai pesukone?
        Haluatko että auto olisi joku pyhä lehmä? Mikä on se asema jossa polttari oli?


    • Anonyymi

      "Kaikenkaikkiaan sähköautoilla ei ole sellaista asemaa kuin oli polttareilla ennen sähköautohuumaa."

      Ei mikään ole muuttunut. Polttikset olivat vain kulutustavaraa jotka paalattiin sitten aikanaan. Samoin sähköautot ovat.

      Ei mitään eroa.

      • Anonyymi

        Ei presidenttiään ole kuin ihan tavallinen ihminen kuten meidän Kalle. Kuitenkin pressalla on ihmeellinen asema kansalaisten näkökulmasta. Asema on rakennettu ja hyvin pitkälle saavutettu. Sähköauton asemaa on rakennettu mutta huonolla menestyksellä. Polttarin asema rakentui kokemuksien myötä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei presidenttiään ole kuin ihan tavallinen ihminen kuten meidän Kalle. Kuitenkin pressalla on ihmeellinen asema kansalaisten näkökulmasta. Asema on rakennettu ja hyvin pitkälle saavutettu. Sähköauton asemaa on rakennettu mutta huonolla menestyksellä. Polttarin asema rakentui kokemuksien myötä

        Nuin se on. Sähköauton pitää lunastaa asemansa. Ei oikein hyvältä näytä tässä vaiheessa Euroopan autonvalmistajat eivät hyväksy poliitikkojen viherpakotteita. Haluavat valmistaa vielä autoja, joita ihmiset haluavat ostaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Sanna Marin kysyi hämmästyneenä: Onko Suomessa jäänmurtajia?

      Nettilehden toimittaja kysyi Sanna Marinilta suoraan, että sovittiinko nuo jäänmurtajien kaupat jo 2019, jolloin Marin k
      Maailman menoa
      86
      4108
    2. Voiko normaali ihminen ryhtyä vasemmistolaiseksi?

      Tätä jäin pohdiskelemaan.
      Maailman menoa
      124
      3614
    3. SDP haluaa 40 000 nettomaahanmuuttajaa

      SDP:n Suunnanmuutos-vaihtoehtobudjetissa, käy ilmi, että demarit itse asiassa vaativat räjähdysmäistä ”työperäisen” maah
      Maailman menoa
      85
      3406
    4. Mikä tuota vasemmistolaisista jankkaavaa vaivaa?

      Pahasti on ihon alle, siis korvien väliin, päässeet kummittelemaan. Ei ole terveen ihmisen merkki jankata yhdestä asia
      Maailman menoa
      39
      2819
    5. Mitä ajattelit kun näit

      kaivattusi ensimmäisen kerran? xd
      Ikävä
      125
      1683
    6. Nyt meni lopulliset lämmöt.

      Alan käyttäytymään yhtä kylmästi miehiä kohtaan kuin mua kohtaan on käyttäydytty ja vain käytetty viimeiset pari vuotta
      Sinkut
      36
      1546
    7. Orpo loukkaantui fasismiin viittaavasta sanavalinnasta

      Mutta miksi loukkaantui? Orpohan on tehnyt yhteistyötä fasistien kanssa jo vuonna 2019, siis jo neljä vuotta ennen loukk
      Maailman menoa
      14
      1191
    8. Sulla on avaimet ja keinot

      Jos haluat jatkaa tutustumista. Itse olen niin jäässä etten pysty tekemään enää mitään. Pidempi keppi johon on helpompi
      Ikävä
      19
      1174
    9. Meitä ei tule

      Koska periaatteemme ovat rakkautta vahvempia. Tämä on siis koettelemus, jonka tarkoitus on vahvistaa meitä yksilöinä 😌
      Ikävä
      22
      1144
    10. Onko erityinen paikka jossa haluaisit nyt olla

      Onko joku spesiaali lempipaikka missä mieluiten olisit?
      Ikävä
      42
      1130
    Aihe