On tämä palsta joskus surullista luettavaa.
Ei siksi, että täällä olisi liian vähän Raamattua. Vaan siksi, että ne, jotka väittävät siihen eniten nojaavansa, eivät oikeasti usko siihen, mitä siellä selvästi sanotaan.
Eikö ole merkillistä?
Suu käy kovaa “harhaopista” ja “eksytyksestä”, mutta kun Uuden Testamentin sivuilla seisoo kirkas, suora lupaus koko maailman sovituksesta, niin se ohitetaan kuin kiusallinen sääennuste.
1. Joh. 2:2
“Hän on meidän syntiemme sovitus, eikä vain meidän, vaan myös koko maailman.”
Ei siinä sanota “vain meidän uskovien maailman” eikä “vain niiden maailman, jotka tajuavat asian ajoissa” vaan KOKO MAAILMAN.
Ja silti täällä toistellaan, että “tuollaista oppia ei ole UT:ssa”.
Mikä siinä mättää? Eikö omaan kirjaan uskalleta luottaa?
Paavali sanoo vielä painavammin:
Kol. 1:19–20
“Sillä Jumala näki hyväksi… sovittaa itsensä kanssa kaiken, tehden rauhan hänen ristinsä verellä – hänen kauttaan, sekä maan päällä että taivaissa olevat.”
Jos tuo ei ole universaali sovitus, niin mikä sitten on?
Vai pitäisikö Paavalin kynääkin korjata, että sopisi paremmin nykyisten “pienten porttien” ja “valittujen klubien” oppirakennelmiin?
Tämän palstan “eksytystä” vastustavat äänekkäät uskovat paljastavat tahtomattaan kaksi asiaa:
1. He eivät luota, että Jumala tekee, mitä sanoo.
2. He tarvitsevat kadotuksen uhkaa pitääkseen yllä omaa hengellistä ylemmyyttään.
Koko systeemi romahtaa, jos sovitus on todella täydellinen. Silloin ei tarvita kerhoja, portinvartijoita, eikä ihmisten “viime hetken” päätöksiä. Silloin Kristus on todella “kaiken pää ja täyttäjä kaikessa” (Ef. 1:23).
Ehkä tämä on se todellinen eksytys: ei se, että joku uskoo koko maailman pelastuvan, vaan se, että joku väittää Jumalan armon loppuvan kesken.
Miksi te ette luota omaan kirjaanne?
7
107
Vastaukset
- Anonyymi
Ah, evankelisen herätysliikkeen SLEY:n vanha kunnon koko maailman autuuden oppi 1800-luvulta! Se elää!
- Anonyymi
Oletko koskaan harkinnut lainata Raamattua kirjain kerrallaan, niin saat varmasti mieleisiäsi totuuksia sieltä?
- Anonyymi
Onko mitää eroa tuossa teoriassasi sovituksella ja sen vastaanottamisella?
- Anonyymi
On, ja sen selittää jo UT itse: sovitus on Jumalan teko, vastaanottaminen on sen ymmärtämistä ja ilolla omakseen ottamista. Mutta se ei muuta itse sovituksen todellisuutta.
Room. 5:10
“Sovitetut me olemme, kun vielä olimme Jumalan vihollisia.”
Toisin sanoen: se oli totta ennen kuin tiesimme siitä mitään.
- Anonyymi
Kaikki ne yli 2000 erilaista kristinuskon lahkoa ovat uskoneet tuohon samaan kirjaan, mutta tulkitsevat sitä erilailla.
Kirja on niin sekava ja pimeä, että sinäkin kuvittelet sitä miten sattuu. - Anonyymi
Kol.1:20 Ja kaikki olisivat hänen kauttansa hänen itse kanssansa sovitetut, sekä ne jotka maassa että ne jotka taivaassa ovat; sillä hän teki verensä kautta ristin päällä rauhan, itse kauttansa. Biblia (1776) Room.5:10. 2Kor.5:18-19. Ef.1:10. Ef.2:16 Kol.2:14. 1Joh.2:2.17
- Anonyymi
Niin. Tästä ainoasta oikeasta evankeliumista Jeesus taisi todeta, että noinkohan hän löytää uskoa maan päältä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kokoomus haluaa leikata vielä lisää sosiaaliturvasta
Kokoomuksen Sanni-Granhn Laasonen pyytänyt KELA:aa selvittämään mistä leikataan vähäosaisilta vielä lisää sosiaaliturvas2101386- 961256
Ikävöin sua
Sä vaan pyörit mun mielessä, en saa sua unohdettua. Tilanteesta tekee vaikean sen kun molemmat ollaan varattuja ja tilan2950Neljä kuukautta vankeutta, kenelle?
Kuka tuomittiin ehdottomaan neljän kuukauden vankeustuomioon ja korvauksiin?9908Minä täällä vaan
Ukko jota oot joutunu joskus sietämään työnpuolesta. Toivottelen kauniita unia💛85862Oletko pitkävihainen ja onko sinulla " huono muisti muisti "?
Mitä asioita et unohda tai anna anteeksi ? Mitä asioita voit " unohtaa" tai unohtaa? Vastaa koskien kaivattuasi tai yle14812- 32800
Jos haluat jatkaa tutustumista
Pyydä mut suoraan kunnon treffeille. En lähde mihinkään epämääräiseen viestittelyyn enää.57786T, miten mun pitäis toimia
Olen niin toivottoman ihastunut suhun...ollut jo liian,monta,vuotta. Lähestynkö viestillä? Miten? Sun katse...mä en kest37738Oho! Esko Eerikäinen joutuu palaamaan "kalakukkokaupunkiin" - Tämä syy ei jätä kylmäksi!
Esko Eerikäinen on kyllä monessa mukana ja uskaltaa heittäytyä. Hatun nosto siitä! Eerikäinen palasi “kalakukkokaupunkii44724