Ateismi kuuluu historiaan

Anonyymi-ap

Ateismista ei ole tietoa ajalta ennen kirjoitustaidon syntymistä. Sielläkin taitaa mennä 1500 eaa. asti tai myöhempään ennen kuin viitteitä ateismista löytyy. Ateismi kuuluu siten historiaan eikä aikaan ennen maanviljelystä metsästäjä-keräilijä yhteisöissä. Ei siis kannata kerskata vanhalla ateismilla, kun siitä ei ole todisteita.

20

207

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kyllä ateisti voi kerskata millä vaan.

      • Anonyymi

        ateismi on totuus , jumala on vale


    • Anonyymi

      silloin kun joku sanoi että siellä on jumala älä mene niin aina oli niitä jotka ei uskoneet 🤣

    • "Ei siis kannata kerskata vanhalla ateismilla, kun siitä ei ole todisteita."

      Sinun kiukuttelullasi ei ole mitään merkitystä. Fakta on se, että metsästäjäkeräilijät olivat jumalattomia. Ihmiskunta on ollut teistinen vain muutama tuhat vuotta. Suurimman osan aikaa olemme olleet jumalattomia. Tämä tieteellinen tutkimus vahvistaa asian.

      "Ancestor spirits or high gods who are active in human affairs were absent in early humans, suggesting a deep history for the egalitarian nature of hunter-gatherer societies."

      Varmuuden vuoksi vielä käännettynä suomenkielelle:

      "Varhaisilta ihmisiltä puuttuivat aktiiviset esi-isien henget ja jumalat, mikä viittaa metsästäjä-keräilijäyhteiskuntien syvään tasa-arvoiseen historiaan."

      https://link.springer.com/article/10.1007/s12110-016-9260-0

      • Anonyymi

        Humpuukia! Tutkijoilla ei ole mitään tietoa siitä, millä tavalla muinaiset metsästäjä-keräilijät elivät ja mihin he uskoivat. Mistä sellaista tietoa yleensä voisi edes saada? Ajassa ei voida mennä taaksepäin eikä heiltä jäänyt kirjallisia lähteitä.

        Olisiko käynyt niin nolosti, että tutkijat tekivät johtopäätöksensä tutkimalla nykyään eläviä tai 1900-luvulla eläneitä metsästäjä-keräilijöitä? Ja vetivät siitä sitten johtopäätöksensä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Humpuukia! Tutkijoilla ei ole mitään tietoa siitä, millä tavalla muinaiset metsästäjä-keräilijät elivät ja mihin he uskoivat. Mistä sellaista tietoa yleensä voisi edes saada? Ajassa ei voida mennä taaksepäin eikä heiltä jäänyt kirjallisia lähteitä.

        Olisiko käynyt niin nolosti, että tutkijat tekivät johtopäätöksensä tutkimalla nykyään eläviä tai 1900-luvulla eläneitä metsästäjä-keräilijöitä? Ja vetivät siitä sitten johtopäätöksensä.

        "Olisiko käynyt niin nolosti, että tutkijat tekivät johtopäätöksensä tutkimalla nykyään eläviä tai 1900-luvulla eläneitä metsästäjä-keräilijöitä?"

        Juuri näin tutkijat tekivät. He tutkivat 33 metsästäjäkeräilijäheimoa ympäri maailmaa. Vain 15% uskoi jumaliin. Tämä kertoo varsin selvästi sen, että jumalusko ei ole ollut tavallista ihmiskunnan historiassa.


      • Anonyymi
        The_Raven kirjoitti:

        "Olisiko käynyt niin nolosti, että tutkijat tekivät johtopäätöksensä tutkimalla nykyään eläviä tai 1900-luvulla eläneitä metsästäjä-keräilijöitä?"

        Juuri näin tutkijat tekivät. He tutkivat 33 metsästäjäkeräilijäheimoa ympäri maailmaa. Vain 15% uskoi jumaliin. Tämä kertoo varsin selvästi sen, että jumalusko ei ole ollut tavallista ihmiskunnan historiassa.

        Mutta mihin he usko(i)vat? Kaipa he johonkin kuitenkin usko(i)vat?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta mihin he usko(i)vat? Kaipa he johonkin kuitenkin usko(i)vat?

        Joo varmaan, muttei millään välttämättömyydellä mihinkään uskontoon liittyvään.

        Mutta olihan tuiolloinkin lukuisia väärin- sun vajaakäsityksiä todellisuudesta, ja niistä 'jalostui' sitten ajan mittaan järjestäytynyttä huuhaata, eli uskontoja.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mutta mihin he usko(i)vat? Kaipa he johonkin kuitenkin usko(i)vat?

        Kaikki 33 tutkittua heimoa uskoivat seuraavasti:

        -Kaikki oli animisteja eli 100%
        -Kuolemanjälkeiseen elämään ja samanismiin uskoi 79%
        -Esi-isien henkiä palvoi 45%, mutta vain 24% palvoi aktiivisia esi-isien henkiä, jotka esimerkiksi suojelivat perhettä tai jotenkin muuten auttoivat
        -Jumaliin uskoi kaiken kaikkiaan 39%, mutta vain 15% uskoi sellaisiin aktiivisiin jumaliin kuin maatalousyhteiskunnissa uskotaan (=määräävät ihmisten tekemisiä ja rankaisevat)

        Kaikki nämä löytyy tutkimuksen kuvasta 2.

        https://link.springer.com/article/10.1007/s12110-016-9260-0


    • Anonyymi

      Eipä tuosta kristinuskostakaan ole tietoa kovin kaukaa historiasta. Kristinusko on keksitty vasta pari tuhatta vuotta sitten. Juutalaisuuskin muutama sata vuotta aikaisemmin.

      Mitenkähän monia uskontoja on jo unohdettu ennen kristinuskon syntyä...

    • Anonyymi

      Jumala on kerrassaan ihan kakkaa,
      eikä sitä koskaan olemasta lakkaa.

      • Anonyymi

        Toi on totta!
        Jumala on niin täyttä sontaa,
        että siks se on uskomatontaa!


      • Anonyymi

        Kyllä teisti voi kerskata millä vaan.


        Jumalalla, joka ei rauhaa aikaan saa

        Kaikkivoipaa häpeää kaikki.


    • Anonyymi

      Tavallaan.
      Kun ei oikeastaan kukaan usko oikeasti jumalaan niin koko uskonnottomuuden käsitekin joutaa historiaan. Vähän hassuahan se on ollutkin korostaa että ei usko olemattomaan. Vastaavasti uskovaisuus voidaan lisätä tautiluokitukseen.

    • Anonyymi

      Ainakaan metsästäjä-keräilijät eivät lyöneet toisiaan Raamatulla päähän, mikä näiden uskisten mielessä kertoo yhteiskunnan alkeellisuudesta. Oikeassa uskiksen ihanneyhteiskunnassa ateisteja (ja kaikkia muitakin) tulee jatkuvasti hakata Raamatuilla, sillä vasta se on sivistyksen merkki.

    • Anonyymi

      The Raven kaltaiset älyköt olisivat
      Lahja suuri kun ovat hyviä ulosannissaan
      Jumalan nimeen.
      TiKtokkaaja JayLenox75. Samoin.
      Tuhansia seuraajia. Mutta kukaan.
      Uskova ei juttele.
      Älykäs.
      Kääntöpiirin muutos toisi
      Älyttömän suosion.
      Lahjoja pitää käyttää oikein.
      Hihhuliksi ei muututa
      Rationaalisesta ateismista
      Vaan vielä
      Älykkäämmäksi

    • Anonyymi

      Ihmiskunta oli ateistista, kunnes joku "keksi" jumalat.

      • Anonyymi

        Mmmm....
        Jo ateisteja jumalien suhteen, kun jumalkäsityksiä rupesi ilmestymään aika myöhään.

        Mutta uskottiinhan ennen jumalien ilmestymistä ihmisiä höntittämään kaikenkarvaisiin luonnon 'henkiin' ja muuhun kummallisiin.


    • Anonyymi

      Uskonnottomuus on luonnollinen osa ihmisen eloa. Uskonnot taas on keinotekoinen ilmiö, joka sotii luontoa vastaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1107
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      110
      891
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      886
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      279
      679
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      76
      648
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      74
      609
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      572
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      546
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      38
      510
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe