Eläinten suojelu ei ole ihmisiltä pois

Miksi eläinten ja ihmisten oikeudet koetaan usein vastakkaisina? Yleinen, esim tämän palstan keskusteluissa näkyvä asenne on, että eläimistä huolehtiminen on jotenkin turhaa, koska niin monilla ihmisilläkin on hätä. Mutta miten eläinsuojelu sitten on pois hädänalaisilta ihmisiltä?

Eläinsuojelu on työtä piittaamattomuutta vastaan. Jos piittaamattomuus vähenisi, yhteiskunta olisi parempi myös ihmisille.

Oikeudenmukaisuutta ajatellen, eikö ihminen ole jopa ensisijaisesti vastuussa olennoista, eläinyksilöistä, jotka on alistanut käyttöönsä?Jokainen ihminen taas on ensisijaisesti itse vastuussa itsestään, yhteiskunnan ja muiden ihmisten vastuun ollessa toissijainen.

Vastauksien ei tarvitse laajentua perheenjäsenten, lasten, vanhusten tai vammaisten asemaan, sanomattakin jokaiselle lienee selvää, että heistä vastuumme on kaikkein suurin...

10

787

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kiukuttaa.

      Jos luet tuolta lemmikkieläin palstalta, niin siellä ainakin moni vastaaja on sitä mieltä, että koira on tärkeämpi kuin ihminen. Jotkut jopa sanoo, että koira saa purra lasta se on lapsen vika.

      • mutta ei siis ainakaan koirankaan. jos joku pitää eläintä hän on vastuussa siitä, jos joku hankkii lapsen, hän on vastuussa lapsestaan. on vanhemman, ei koiran tai lapsen, vastuulla, jos koira puree lasta. Ei eläimillä ole velvollisuuksia. eläimet on eläimiä. mutta tämä ei liittynyt keskustelun avaukseeni mitenkään ja koetin erikseen pyytää jättämään pois nämä itsestään selvyydet


    • juippi

      ihimnen on tärkeämpi kuin koira. kyllä eläisuojelu tyypit ja eläinaktivistit sais vähän aatella ihmisiäkin koska ihmiselämä on tärkein asia meidän maassa eli suomessa. kukin hoitakoon omat eläimensä ja antakoon muitten ihmisten olla rauhassa.

      • kiva kun kerroit, vaikka pyysin kyllä pitämään ne itsestäänselvyydet muualla. puhuin vastuusta, en tärkeysjärjestyksistä.


      • SD.

        Jospa kaikki pitäis vaan itsestään huolta niin kaikki ois hyvin!!!!!!


    • a.v.a

      >>>Eläinten suojelu ei ole ihmisiltä pois

    • Valinta

      Usein ihmiset jostain syystä kuvittelevat, että jos eläimille haluaa parempaa kohtelua, niin se tarkoittaisi muka sitä, että niiden pitäisi saada ihmisten oikeudet..

      Hayman - kai olet jo kasvissyöjä? :)

      • olen


    • kirsi

      kaikki se energia mikä menee kettutyttöjen tarhaiskuihin. käytettäisiin ihmisten auttamiseen ja nälänhädän torjumiseen niin uskoisin että olisi enemmän arvokasta työtä

    • blackmagictiger

      eläinrääkkäys on typerää.älytöntä.tyhmää ja ennen kaikkea sairasta..sille pitäisi tehdä jotain....

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1117
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      113
      910
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      886
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      279
      679
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      76
      658
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      74
      621
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      572
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      556
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      38
      520
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe