Liian vähän käyttörahaa meille Krevinkodissa asuville
Me, jotka asumme Krevinkoti olemme asumisstatuksella tehostettu ympärivuorokautinen palveluasuminen. Tämä tarkoittaa, että kunta perii 85 % tuloistamme hoitomaksuna. Käyttörahaksi jää vain 182 euroa kuukaudessa – summa, joka tuskin riittää henkilökohtaisiin tarpeisiin.
Samaan aikaan Greveshemmetissä asuu nuori nainen, jolla on laitoshoidon asumisstatus. Hän saa toimeentulotukea ja hänelle jää käyttörahaa jopa 530 euroa kuukaudessa. Tämä osoittaa, että laki on ristiriitainen: jos henkilöllä on omia tuloja, kuten eläkettä, ja hänellä on laitoshoidon status, peritään edelleen 85 % tuloista hoitomaksuna – mutta käyttörahan määrä vaihtelee 121 ja 530 euron välillä tuloista riippuen.
Itse olen aiemmin asunut useissa hoitokodeissa, joissa asumisstatuksena on ollut tuettu asuminen omalla vuokrasopimuksella. Tällöin maksoin vain 35 % sairauseläkkeestäni hoitomaksuna ja käyttörahaksi jäi noin 513 euroa kuukaudessa. Se oli summa, jolla tuli toimeen.
Mielestäni Krevinkoti asumisstatus tulisi muuttaa tuetuksi asumiseksi omalla vuokrasopimuksella. Silloin saisimme pitää enemmän omia rahojamme ja elää arvokkaampaa elämää. 182 euroa kuukaudessa saattaa riittää muistisairaalle vanhukselle hoivakodissa – mutta ei meille, joilla on erilaisia tarpeita ja haluamme edelleen elää aktiivista elämää.
– Greveshemmetin asukas
Lian vähän ja eri käyttö raha sama hoitokoti.
7
76
Vastaukset
- Anonyymi
Mitä sinä Greveshemmetissä rahalla tekisit? Saat siellä kaiken tarvittavan.
Ja mistä hyvästä sinulle pitäisi maksaa? - Anonyymi
Nimenomaan aloituksessakin mainitaan, että käyttöraha vaihtelee tuloista riippuen, se menee juurikin niin.
Laitoshoito, myös pitkäaikaissairaanhoito esim. psykiatrian puolella, maksuissa on samat käytännöt.
Laitoksissa on ihmisiä, joilla on erilaisia tuloja, jotkut saavat eläkettä, jotkut elävät toimeentulolla, kaikki tuo määrittää myös laitosmaksun, sekä käyttörahan määrän.
Eläkkeistä on helppo laskea se 85 %, kun taas toimeentulotuella elävän käyttörahaa ei varmaankaan lasketa, että se olisi 85% siitä tuesta, vaan silloin se lasketaan eri tavalla.
Nämä ovat vaikeita asioita, byrokratiaa.
Näistä syistä ihmiset ovat laitoksissakin aika lailla eri asemassa rahavarojen, käyttörahojen suhteen. Ja se voi herättää ihmetystä, kateutta, ym. - Anonyymi
Aloittaja massapostaa tota samaa viestiä väliajoin mutta ei vastaa kun häneltä kysytään. Olen aikasemmin kysynyt miksi hän asuu kreivinkodissa jos kerta haluaa ja pystyy elää aktiivista elämää.
Minä olen vastannut aloittajalle aikasemmin miksi asumisstatusta ei voida muuttaa asumiseksi omalla vuokrasopimuksella mutta hän ei näköjään ymmärrä.
Minä kerron taas aloittajalle. Eri asumismuodoille on omat määritelmät ja kriteerit. Sinä asut ympärivuorokautisessa palveluasunnossa koska sinä et nähtävästi pärjää itsenäisesti asua.
Kreivinkoti tarjoaa ympärivuorokautista asumispalveluja ja sinä asut siellä jostain syystä. - Anonyymi
Kyllähän se on niin, että ihan asumisesta ja toimintakyvystä riipumatta ihmisillä on eri tavalla rahaa käytettävissä.
Vaikka olisi nuori, terve ja työssä käyvä, jonkun palkka kuukaudessa on niin pieni, ettei jää edes 100 euroa pakollisten kulujen jälkeen virkistykseen.
Aika paljon riippuu kaikki omista aikaisemmista ja nykyisistä valinnoista.
Minä olen vanhuuseläkkeellä, jolloin konkretisoituu ansaitun eläkkeen määrässä se, mitä valintoja on elämänsä varrella tehnyt. Jotain lienen tehnyt oikein, kun eläke riittää hyvään elämiseen. Mitään tukiaisia ei tarvitse kerjätä eikä tiliotteita kenellekään tarkastettavaksi laittaa. Omissa käsissä kaikki. - Anonyymi
Asukaspaikkoja on 15. Jokaisella on oma huone, jossa oma wc ja suihku ja yksikössä on oma sauna. Huoneen asukas saa sisustaa omilla tavaroilla. Asukkaat ovat vuokralla ja vuokraan sisältyy ruoka, lämpö ja vesi.
Voisko aloittaja kerrankin kertoa mihin kulutat käyttörahasi jos ei kerta saa liikkua vapaasti ulkona? - Anonyymi
Edelleen aloittajalle tiedoksi jos nyt tajuais. Nuo maksut perustuu lakiin. ja lait täällä suomessa säätää eduskunta,
- Anonyymi
Eli jos haluat enemmän käyttörahaa niin kirjoita tuo sama eduskuntaa josko he sitten muuttavat lakia sua varten
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mikä se Mira Luodin ohjelma oli?
Ja onnistuiko hiljaiseksi maksaminen sittenkään, jos myöhemmin sanoo, että tuollaista tapahtunut? Ihmiset alkaa pohtiin1745056- 1691651
Vihjeitä kaivatusta
Mitkä numerot liittyy sun kaivattuun? Osa puhelinnumeroa, kengännumero tai vaikka asuinpaikan koordinaatit (😊)661467- 67993
Lieksa missä syy?
Kun viranhaltijat irtisanoutuu tehtävistä? Museonjohtaja irtisanoutunut. Sivistysjohtaja lähtökuopissa ja Lieksan Kiinte124807Mira Luoti, Vain Elämää
kausi 8. mukana aluksi mm. Terhi Kokkonen ja Mira Luoti. taustalla myös Danny ja Kashmir. paljonko 1+1 olikaan?6807- 57794
Martina Jeopardyssa
Telkusta tulee mainos ohjelmasta, missä vilahtaa Martina. Ai vitsi odotan sitä jaksoa, missä Martina on. Pääsee taas näy191761En olisi uskonut et
Suhun tutustuminen toisi elämään näin synkän varjon. Surullista kun luulee löytävänsä rakkautta ja saa vain pahaa.66749- 76741