Olen aina miettinyt… Raamatussa Jeesus sai Pyhän Hengen, mutta miksi Jahve ei koskaan saanut? Onko tähän olemassa jokin teologinen selitys?
Jahve ja Pyhä Henki
31
145
Vastaukset
- Anonyymi
Jeesus on ihminen ja tarvitsi Pyhää henkeä voiman saamiseksi, jolla voimalla teki ihmeensä ja julisti sanaa.
- Anonyymi
Kiitos vastauksesta, mutta ymmärsit kysymyksen ehkä väärin... kysyin että miksi Jahve ei koskaan saanut Pyhää Henkeä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kiitos vastauksesta, mutta ymmärsit kysymyksen ehkä väärin... kysyin että miksi Jahve ei koskaan saanut Pyhää Henkeä.
Pyhä henki on aina Jahvessa. Ei hänen tarvitse sitä saada.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pyhä henki on aina Jahvessa. Ei hänen tarvitse sitä saada.
Niinkö? Missä kohtaa Raamatussa niin sanotaan?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niinkö? Missä kohtaa Raamatussa niin sanotaan?
Jahve itse on henki ja tietenkin se henki, joka jahve on, on pyhä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niinkö? Missä kohtaa Raamatussa niin sanotaan?
Olet lapsellinen. Ateisti?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olet lapsellinen. Ateisti?
Voiko Raamatun perusteella sanoa, että Jahve ja Pyhä Henki ovat sama vai eri olento?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voiko Raamatun perusteella sanoa, että Jahve ja Pyhä Henki ovat sama vai eri olento?
Sama.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kiitos vastauksesta, mutta ymmärsit kysymyksen ehkä väärin... kysyin että miksi Jahve ei koskaan saanut Pyhää Henkeä.
Jumala on Henki.
Pyhä Henki on myös Henki, mutta eri Persoona. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sama.
Jos Jahve ja Pyhä Henki ovat sama, niin miksi Raamatussa kasteessa sanotaan saatavan vain Pyhä Henki, eikä samalla myös Jahve?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sama.
... ja voi
- Anonyymi
”Jumala on Henki; ja jotka häntä rukoilevat, niiden tulee rukoilla hengessä ja totuudessa."”
Johannes 4:24 FB38
”Alussa oli Sana, ja Sana oli Jumalan tykönä, ja Sana oli Jumala. Hän oli alussa Jumalan tykönä. Kaikki on saanut syntynsä hänen kauttaan, ja ilman häntä ei ole syntynyt mitään, mikä syntynyt on. Hänessä oli elämä, ja elämä oli ihmisten valkeus.”
Johannes 1:1-4 FB38
”Ja Sana tuli lihaksi ja asui meidän keskellämme, ja me katselimme hänen kirkkauttansa, senkaltaista kirkkautta, kuin ainokaisella Pojalla on Isältä; ja hän oli täynnä armoa ja totuutta.”
Johannes 1:14 FB38
”Ei kukaan ole Jumalaa milloinkaan nähnyt; ainokainen Poika, joka on Isän helmassa, on hänet ilmoittanut.”
Johannes 1:18 FB38
Jumalan Sana ilmoittaa Jumalan . Jumalan Sana on Hengen ilmoitus.
”Monet kerrat ja monin tavoin Jumala muinoin puhui isillemme profeettojen suulla, mutta näinä viimeisinä aikoina hän on puhunut meille Pojassaan, jonka hän on pannut kaiken perilliseksi ja jonka välityksellä hän myös on luonut maailmat.”
Kirje heprealaisille 1:1-2 FB92
”Ja Jumala sanoi: "Tulkoon valkeus". Ja valkeus tuli. Ja Jumala näki, että valkeus oli hyvä; ja Jumala erotti valkeuden pimeydestä. Ja Jumala kutsui valkeuden päiväksi, ja pimeyden hän kutsui yöksi. Ja tuli ehtoo, ja tuli aamu, ensimmäinen päivä. Ja Jumala sanoi: "Tulkoon taivaanvahvuus vetten välille erottamaan vedet vesistä".”( jne.)
1. Mooseksen kirja 1:3-6 FB38- Anonyymi
Raamatun mukaan, onko tämä Sana sama kuin Jahve, Pyhä Henki, Jeesus vai jokin muu? Ja onko Sanalle annettu Pyhä Henki?
- Anonyymi
Herra, Jeesus,on Pyhä Henki.
- Anonyymi
aloittaja on kultaisen vasikkansa ääressä ja yrittää luoja jumalan näköisekseen.
Siitähän tässä on kyse.
Eli maailmankaikkeuden Luoja, Kirkkauden Herra, joka on tuhkaksi polttava tuli.
Varo vain aloittaja, ettet pala tuhkaksi, kun leikit vasikanrakentamisen ääressä... - Anonyymi
Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen, aamen.
- Anonyymi
Jeesuksen kaste oli osa vanhaan liittoon kuuluvaa papin virkaan vihkimystä. Vanhassa liitossa papit voideltiin öljyllä. Vanhann liiton voiteluöljy oli kuva Pyhästä Hengestä. Näin Jeesuskin voideltiin, ei maallisella öljyllä, Pyhällä Hengellä ja näin pappeus siirtyi uuden liiton ylimmäiselle papille, Jeesukselle.
- Anonyymi
No, oletko löytänyt tietoisuutta aivoistasi? ....sielu....?
Et löydä tyydyttävää mekanismia kuvaamaan, miten tietoisuus syntyy aivoista.....
Aloittaja- inforakenteesi ei kykene jäsentämään tällaisia rajoja, mitä yrität selitellä.
Et löydä aivoistasi integroitua informaatiorakenteita, joita voit pelkistellä ja paukutella henkselitäsi..... Siis kun meissä on Jumalan---kuva--- mysteeri jää sinulle utopiaksi.
Ei sitä ole muutkaan selittää, voin näin lohduttaa, että jätä turha pähkäily kohdaltasi pois.
Turhaa on aivokuoltakaan alkaa kaivelemaan, ei hommasi pelaa... vaikka aivolohkoistasi katselet, missä mikin tietoisuuden valopilkku vilkuttaa sinulle. Tiede tuottaa sinulle pettymyksen.- Anonyymi
Senverran lisäilen, että onnellisuutesi ei ole --tiettyjen---- rauhasten - harmooni,...eikun hormooni-eritteitä, jotka kulkeutuvat verenkiertoelimistön kautta aivoihin.... vai mitä?
Ruumis ja sielu ovat yhteneväinen palapelin osa, joka aiheuttaa jonkin ilmiön ruumiissa...
Se on siis kokonaisuus..... siksi se sielu- joka syntiä tekee- sen on kuoltava...
ja tässä tietoisuus- on ilmetymäyhtymä aivoissa.... Siis tiedät, on sielun aluetta ja tekosi on sielun jäsentämää toimintakäskyä ja ruumis- hoitaa homman.
Siis ruumiissa ei tapahdu mitään, ---ellei-- se tapahdu sielussa.
Ja tässä alueessa liikutaan, kun pyhä- Pyhittyy ja sen saa aikaan Jumala- Jumalan Pyhä Henki.
Siis- alue, joka tutkii Jumalan --- olemuksenkin,,,, siis ollaan alueella, jossa Jumalan - Elämänantajan Henki puhuu... Kun Jumala puhalsi Aadamin kehoon Elämänhengen, niin hänestä tuli Elävä ----sielu---.....
jne. - Anonyymi
Edellä puhuttiin myös Sanasta... Onko Sanalla oma tietoisuus, vai heijastaako se Jahven tietoisuutta, ja onko sillä Pyhä Henki?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Senverran lisäilen, että onnellisuutesi ei ole --tiettyjen---- rauhasten - harmooni,...eikun hormooni-eritteitä, jotka kulkeutuvat verenkiertoelimistön kautta aivoihin.... vai mitä?
Ruumis ja sielu ovat yhteneväinen palapelin osa, joka aiheuttaa jonkin ilmiön ruumiissa...
Se on siis kokonaisuus..... siksi se sielu- joka syntiä tekee- sen on kuoltava...
ja tässä tietoisuus- on ilmetymäyhtymä aivoissa.... Siis tiedät, on sielun aluetta ja tekosi on sielun jäsentämää toimintakäskyä ja ruumis- hoitaa homman.
Siis ruumiissa ei tapahdu mitään, ---ellei-- se tapahdu sielussa.
Ja tässä alueessa liikutaan, kun pyhä- Pyhittyy ja sen saa aikaan Jumala- Jumalan Pyhä Henki.
Siis- alue, joka tutkii Jumalan --- olemuksenkin,,,, siis ollaan alueella, jossa Jumalan - Elämänantajan Henki puhuu... Kun Jumala puhalsi Aadamin kehoon Elämänhengen, niin hänestä tuli Elävä ----sielu---.....
jne.Raamatun mukaan, onko sielulla oma tietoisuus? Onko Jeesuksella sielu, ja jos hänellä on nyt taivaassa ruumis, niin miksi Jahvella ei ole?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Edellä puhuttiin myös Sanasta... Onko Sanalla oma tietoisuus, vai heijastaako se Jahven tietoisuutta, ja onko sillä Pyhä Henki?
Alussa oli Sana- Sana oli Jumalan tykönä ja Sana oli Jumala...
ts. Jos tätä "Jeesus" sana- ei olisi ollut- ei meitä olisi edes luotu.
Mutta Jeesus Luojana- on myös se Sana- joka on lunastuksemme- Sijaisemme ja Elämä.
Jumala- tässä kertomuksessa, avaa näkemyksen.
Jumala antoi Elämän Pojalle, ja Poika kelle tahtoo.... Tämä pitää jäsentää siihen mihin se kuuluu.....
Myös esim. Valtaistuimen jolla Jumala istuu- on tällähetkellä myös oikealla puolen Valtaistuin- kertoen sijaisemme Elämänantajan Vallasta, Luojasta, joka vielä on tämän oikeallapuolen olevan Valtaistuimen kertomuksen avain. Jeesus.
Kun kaikki on asetettu kohdalleen ja luodaan Uusi Taivas ja maa--- kaikki entinen on mennyt, voidaan sanoa, että Jumala on Yksi ja näin Hänen Valtaistuimeen liudentuu Pojan Valtaistuin, onhan Hän Kuningas, kuningasten Kuningas ja kaikkien polvien notkistuminen sen edessä, Jeesus Kristus on Herra.
Eli Valtaistuimia on silloin tämä YKSI- kun Jumala on yksi.
Mutta, meidän tähden Jumalan olemaus kohtaa meitä näin "kolminaisuuden" meidän ymmärryskielemme sanoittamana - vaikka Raamatussa ei ole kolminaisuus sanaa.
Idea on siinä kuitenkin. Me tarvitsemme Pojan, että näkisimme Isän,.
Emmehän kestä- Jumalan kirkkautta, ilman Pojan näkyvyyttä ja siinä on taas oma kertomuksensa, mihin minulla ei ole nyt aikaa.... purkaa.. tämän enempiä, lähden kaupungille rakkaani kanssa
- Anonyymi
Vanha Testamentti sanoo, että luomistyöhän osallistui Isä, Jumala, Luoja ja Pyhä Henki, mutta ei Jeesus.
Vasta Uuteen Testamenttiin on tehty lisäyksiä, joiden mukaan Jeesus olisi ollut aikaisemmin salaperäinen Sana-niminen henkiolento. - Anonyymi
Jumala yksin loi taivaan ja maan ja kaiken mitä siinä on.
Jes. 44:24
Näin sanoo Herra, sinun lunastajasi, hän, joka jo kohdussa muovasi sinut: -- Minä olen Herra, olen tehnyt kaiken! Yksinäni minä leväytin auki taivaan, muovasin maan kenenkään auttamatta.
Raamattu käyttää tosin Kolmiyhteisestä Jumalasta nimitystä "Yksi". Isä, Poika ja Pyhä Henki he Yksi ovat.- Anonyymi
"Raamattu käyttää tosin Kolmiyhteisestä Jumalasta nimitystä "Yksi". Isä, Poika ja Pyhä Henki he Yksi ovat."
Tämä on keskiajalla Raamattuun tehty lisäys, jota ei ole alkuperäisissä teksteissä. - Anonyymi
Jumala on Yksi, mutta Kolme Persoonaa. Jeesus, Poika, Sana oli mukana luomisessa tietenkin niin kuin Pyhä Henkikin. Kaikki valta on annettu Pojalle, Jeesukselle Kristukselle Jumalallemme. Näemme sen tosin vasta Paruusiassa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jumala on Yksi, mutta Kolme Persoonaa. Jeesus, Poika, Sana oli mukana luomisessa tietenkin niin kuin Pyhä Henkikin. Kaikki valta on annettu Pojalle, Jeesukselle Kristukselle Jumalallemme. Näemme sen tosin vasta Paruusiassa.
Jos Jumala on yksi, mutta kuitenkin kolme persoonaa niin mitä tämä käytännössä tarkoittaa persoonallisuuden näkökulmasta? Jos jokaisella persoonalla on oma tietoisuutensa, oma tahto ja omat tunteensa, niin missä määrin nämä eroavat toisistaan, ja missä määrin ne ovat täsmälleen samat? Jos Jeesus, Poika ja Sana olivat kaikki mukana luomisessa tietenkin niin kuin Pyhä Henkikin, niin oliko luomisprosessissa kolme erillistä luovaa mieltä, jotka kaikki olivat täysin samaa mieltä, vai yksi mieli, joka vain ilmaisi itseään kolmella eri tavalla?
Ja jos kaikki valta on annettu Pojalle, niin oliko hänellä ennen sitä vähemmän valtaa kuin Isällä tai Pyhällä Hengellä? Jos valta annetaan, eikö se tarkoita, että sitä ei ole ollut aina? Jos taas hänellä oli se aina, miksi Raamattu käyttää kieltä, joka antaa vaikutelman siirrosta?
Persoonallisuuspirteiden kannalta... onko Isä esimerkiksi enemmän tuomitseva, Poika enemmän armahtava ja Pyhä Henki enemmän lohduttava? Vai ovatko nämä vain ihmisten tekemiä luonnehdintoja, jotka eivät vastaa todellisuutta? Jos nämä persoonallisuudet todella eroavat, miten ne voivat olla täydellisessä ykseydessä ilman ristiriitaa?
Jos taas ne ovat täysin samat kaikessa... samat ajatukset, samat tunteet, sama tietoisuus... mitä järkeä on edes erottaa niitä persoonina? Eikö silloin voisi yhtä hyvin puhua yhdestä ainoasta persoonasta, jolla on kolme eri nimikettä tai toimintotapaa?
Entä jos Jeesuksella on nyt taivaassa ylösnoussut ruumis, mutta Jahvella ei ole ruumista, mitä tämä kertoo heidän olemuksestaan? Onko Poika nyt tavalla tai toisella ruumiillisempi kuin Isä? Jos Isä ei ole koskaan ottanut ruumista, onko hänellä sellaista kokemusta fyysisyydestä kuin Pojalla on? Ja jos Pyhä Henki on täysin henki ilman ruumista, miten hän kokee asioita verrattuna Pojan ja Isän tietoisuuteen?
Jos kolmiyhteisen Jumalan persoonat ovat kaikki yhtä, miksi Raamatussa he toimivat välillä eri tavoin, keskustelevat keskenään tai lähettävät toisensa tehtäviin? Jos yksi lähettää ja toinen tulee, eikö silloin lähettäjä ja tulija ole erillisiä toimijoita? Ja jos he ovat erillisiä toimijoita, eikö se tarkoita, että heillä on ainakin jonkinlaiset erilliset persoonallisuuspirteet?
Voiko olla niin, että Isän persoonallisuus korostaa suunnitelmallisuutta ja suvereenia auktoriteettia, Pojan persoonallisuus empatiaa ja sovitusta, ja Pyhän Hengen persoonallisuus inspiraatiota ja läsnäoloa? Jos tämä jaottelu on oikea, miten se sovitetaan yhteen ajatuksen kanssa, että he ovat kaikki täysin samat ja muuttumattomat? Ja jos tämä jaottelu on väärä, miksi niin moni kristitty intuitiivisesti kokee heidät näin?
Ja jos Jumala on yksi ja kolme persoonaa, ja jokaisella persoonalla on joko täysin sama tai hieman erilainen persoonallisuus, eikö tämä johda väistämättä siihen kysymykseen: onko kolminaisuus enemmän kuin kolmen identtisen kopion ykseys, vai vähemmän kuin yhden todellisen persoonan ainutlaatuisuus? Ja jos tämä kysymys on mahdoton ratkaista, mitä se kertoo itse kolminaisuusopin luonteesta? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos Jumala on yksi, mutta kuitenkin kolme persoonaa niin mitä tämä käytännössä tarkoittaa persoonallisuuden näkökulmasta? Jos jokaisella persoonalla on oma tietoisuutensa, oma tahto ja omat tunteensa, niin missä määrin nämä eroavat toisistaan, ja missä määrin ne ovat täsmälleen samat? Jos Jeesus, Poika ja Sana olivat kaikki mukana luomisessa tietenkin niin kuin Pyhä Henkikin, niin oliko luomisprosessissa kolme erillistä luovaa mieltä, jotka kaikki olivat täysin samaa mieltä, vai yksi mieli, joka vain ilmaisi itseään kolmella eri tavalla?
Ja jos kaikki valta on annettu Pojalle, niin oliko hänellä ennen sitä vähemmän valtaa kuin Isällä tai Pyhällä Hengellä? Jos valta annetaan, eikö se tarkoita, että sitä ei ole ollut aina? Jos taas hänellä oli se aina, miksi Raamattu käyttää kieltä, joka antaa vaikutelman siirrosta?
Persoonallisuuspirteiden kannalta... onko Isä esimerkiksi enemmän tuomitseva, Poika enemmän armahtava ja Pyhä Henki enemmän lohduttava? Vai ovatko nämä vain ihmisten tekemiä luonnehdintoja, jotka eivät vastaa todellisuutta? Jos nämä persoonallisuudet todella eroavat, miten ne voivat olla täydellisessä ykseydessä ilman ristiriitaa?
Jos taas ne ovat täysin samat kaikessa... samat ajatukset, samat tunteet, sama tietoisuus... mitä järkeä on edes erottaa niitä persoonina? Eikö silloin voisi yhtä hyvin puhua yhdestä ainoasta persoonasta, jolla on kolme eri nimikettä tai toimintotapaa?
Entä jos Jeesuksella on nyt taivaassa ylösnoussut ruumis, mutta Jahvella ei ole ruumista, mitä tämä kertoo heidän olemuksestaan? Onko Poika nyt tavalla tai toisella ruumiillisempi kuin Isä? Jos Isä ei ole koskaan ottanut ruumista, onko hänellä sellaista kokemusta fyysisyydestä kuin Pojalla on? Ja jos Pyhä Henki on täysin henki ilman ruumista, miten hän kokee asioita verrattuna Pojan ja Isän tietoisuuteen?
Jos kolmiyhteisen Jumalan persoonat ovat kaikki yhtä, miksi Raamatussa he toimivat välillä eri tavoin, keskustelevat keskenään tai lähettävät toisensa tehtäviin? Jos yksi lähettää ja toinen tulee, eikö silloin lähettäjä ja tulija ole erillisiä toimijoita? Ja jos he ovat erillisiä toimijoita, eikö se tarkoita, että heillä on ainakin jonkinlaiset erilliset persoonallisuuspirteet?
Voiko olla niin, että Isän persoonallisuus korostaa suunnitelmallisuutta ja suvereenia auktoriteettia, Pojan persoonallisuus empatiaa ja sovitusta, ja Pyhän Hengen persoonallisuus inspiraatiota ja läsnäoloa? Jos tämä jaottelu on oikea, miten se sovitetaan yhteen ajatuksen kanssa, että he ovat kaikki täysin samat ja muuttumattomat? Ja jos tämä jaottelu on väärä, miksi niin moni kristitty intuitiivisesti kokee heidät näin?
Ja jos Jumala on yksi ja kolme persoonaa, ja jokaisella persoonalla on joko täysin sama tai hieman erilainen persoonallisuus, eikö tämä johda väistämättä siihen kysymykseen: onko kolminaisuus enemmän kuin kolmen identtisen kopion ykseys, vai vähemmän kuin yhden todellisen persoonan ainutlaatuisuus? Ja jos tämä kysymys on mahdoton ratkaista, mitä se kertoo itse kolminaisuusopin luonteesta?Typerää jurruttamista kolmesta persoonasta, kolmesta itsenäisestä toimijasta. Ainakin osa kirkkoisistä ja filosofeista, jotka laativat ja kehittivät kolminaisuusopin, oli uskosta osattomia maailman ihmisiä. Kolminaisuusopin laatijat, kirkkoisät olivat tottuneet muinaisiin monijumalisiin pakanauskontoihin, joissa oli eritasoisia jumalia ja pakanauskontojen jumalilla oli eri tehtäviä ja yleensä pakanajumalat olivat sidotut tiettyyn paikkaa.
Tutustuessaan Kristuksen oppiin pakanajumaliin tottuneet kirkkoisät muodostivat yhdestä ainoasta kaikkivaltiaasta kaikkialla läsnä olevasta yhdestä ainoasta Jumalasta kolme persoonaa, joilla oli pakanajumalien tapaan eri tehtävät ja eri asemat ja eri asteinen jumaluus.
Paavali varoitti etukäteen: me siis olemme Jumalan sukua, emme saa luulla, että jumaluus on samankaltainen kuin kulta tai hopea tai kivi, sellainen kuin inhimillisen taiteen ja ajatuksen kuvailema. Emme saa kuvitella jumaluuden olevan kolminaisuusopin, se on inhimillisen ajatuksen kuvailema.
"Sana mukaan se, mikä on salassa, se on Herran, meidän Jumalamme; mutta mikä on ilmoitettu, se on meitä ja meidän lapsiamme varten…" - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos Jumala on yksi, mutta kuitenkin kolme persoonaa niin mitä tämä käytännössä tarkoittaa persoonallisuuden näkökulmasta? Jos jokaisella persoonalla on oma tietoisuutensa, oma tahto ja omat tunteensa, niin missä määrin nämä eroavat toisistaan, ja missä määrin ne ovat täsmälleen samat? Jos Jeesus, Poika ja Sana olivat kaikki mukana luomisessa tietenkin niin kuin Pyhä Henkikin, niin oliko luomisprosessissa kolme erillistä luovaa mieltä, jotka kaikki olivat täysin samaa mieltä, vai yksi mieli, joka vain ilmaisi itseään kolmella eri tavalla?
Ja jos kaikki valta on annettu Pojalle, niin oliko hänellä ennen sitä vähemmän valtaa kuin Isällä tai Pyhällä Hengellä? Jos valta annetaan, eikö se tarkoita, että sitä ei ole ollut aina? Jos taas hänellä oli se aina, miksi Raamattu käyttää kieltä, joka antaa vaikutelman siirrosta?
Persoonallisuuspirteiden kannalta... onko Isä esimerkiksi enemmän tuomitseva, Poika enemmän armahtava ja Pyhä Henki enemmän lohduttava? Vai ovatko nämä vain ihmisten tekemiä luonnehdintoja, jotka eivät vastaa todellisuutta? Jos nämä persoonallisuudet todella eroavat, miten ne voivat olla täydellisessä ykseydessä ilman ristiriitaa?
Jos taas ne ovat täysin samat kaikessa... samat ajatukset, samat tunteet, sama tietoisuus... mitä järkeä on edes erottaa niitä persoonina? Eikö silloin voisi yhtä hyvin puhua yhdestä ainoasta persoonasta, jolla on kolme eri nimikettä tai toimintotapaa?
Entä jos Jeesuksella on nyt taivaassa ylösnoussut ruumis, mutta Jahvella ei ole ruumista, mitä tämä kertoo heidän olemuksestaan? Onko Poika nyt tavalla tai toisella ruumiillisempi kuin Isä? Jos Isä ei ole koskaan ottanut ruumista, onko hänellä sellaista kokemusta fyysisyydestä kuin Pojalla on? Ja jos Pyhä Henki on täysin henki ilman ruumista, miten hän kokee asioita verrattuna Pojan ja Isän tietoisuuteen?
Jos kolmiyhteisen Jumalan persoonat ovat kaikki yhtä, miksi Raamatussa he toimivat välillä eri tavoin, keskustelevat keskenään tai lähettävät toisensa tehtäviin? Jos yksi lähettää ja toinen tulee, eikö silloin lähettäjä ja tulija ole erillisiä toimijoita? Ja jos he ovat erillisiä toimijoita, eikö se tarkoita, että heillä on ainakin jonkinlaiset erilliset persoonallisuuspirteet?
Voiko olla niin, että Isän persoonallisuus korostaa suunnitelmallisuutta ja suvereenia auktoriteettia, Pojan persoonallisuus empatiaa ja sovitusta, ja Pyhän Hengen persoonallisuus inspiraatiota ja läsnäoloa? Jos tämä jaottelu on oikea, miten se sovitetaan yhteen ajatuksen kanssa, että he ovat kaikki täysin samat ja muuttumattomat? Ja jos tämä jaottelu on väärä, miksi niin moni kristitty intuitiivisesti kokee heidät näin?
Ja jos Jumala on yksi ja kolme persoonaa, ja jokaisella persoonalla on joko täysin sama tai hieman erilainen persoonallisuus, eikö tämä johda väistämättä siihen kysymykseen: onko kolminaisuus enemmän kuin kolmen identtisen kopion ykseys, vai vähemmän kuin yhden todellisen persoonan ainutlaatuisuus? Ja jos tämä kysymys on mahdoton ratkaista, mitä se kertoo itse kolminaisuusopin luonteesta?Sanan mukaan Jeesus on Isän persoona, Hänen olemuksen kuva.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos Jumala on yksi, mutta kuitenkin kolme persoonaa niin mitä tämä käytännössä tarkoittaa persoonallisuuden näkökulmasta? Jos jokaisella persoonalla on oma tietoisuutensa, oma tahto ja omat tunteensa, niin missä määrin nämä eroavat toisistaan, ja missä määrin ne ovat täsmälleen samat? Jos Jeesus, Poika ja Sana olivat kaikki mukana luomisessa tietenkin niin kuin Pyhä Henkikin, niin oliko luomisprosessissa kolme erillistä luovaa mieltä, jotka kaikki olivat täysin samaa mieltä, vai yksi mieli, joka vain ilmaisi itseään kolmella eri tavalla?
Ja jos kaikki valta on annettu Pojalle, niin oliko hänellä ennen sitä vähemmän valtaa kuin Isällä tai Pyhällä Hengellä? Jos valta annetaan, eikö se tarkoita, että sitä ei ole ollut aina? Jos taas hänellä oli se aina, miksi Raamattu käyttää kieltä, joka antaa vaikutelman siirrosta?
Persoonallisuuspirteiden kannalta... onko Isä esimerkiksi enemmän tuomitseva, Poika enemmän armahtava ja Pyhä Henki enemmän lohduttava? Vai ovatko nämä vain ihmisten tekemiä luonnehdintoja, jotka eivät vastaa todellisuutta? Jos nämä persoonallisuudet todella eroavat, miten ne voivat olla täydellisessä ykseydessä ilman ristiriitaa?
Jos taas ne ovat täysin samat kaikessa... samat ajatukset, samat tunteet, sama tietoisuus... mitä järkeä on edes erottaa niitä persoonina? Eikö silloin voisi yhtä hyvin puhua yhdestä ainoasta persoonasta, jolla on kolme eri nimikettä tai toimintotapaa?
Entä jos Jeesuksella on nyt taivaassa ylösnoussut ruumis, mutta Jahvella ei ole ruumista, mitä tämä kertoo heidän olemuksestaan? Onko Poika nyt tavalla tai toisella ruumiillisempi kuin Isä? Jos Isä ei ole koskaan ottanut ruumista, onko hänellä sellaista kokemusta fyysisyydestä kuin Pojalla on? Ja jos Pyhä Henki on täysin henki ilman ruumista, miten hän kokee asioita verrattuna Pojan ja Isän tietoisuuteen?
Jos kolmiyhteisen Jumalan persoonat ovat kaikki yhtä, miksi Raamatussa he toimivat välillä eri tavoin, keskustelevat keskenään tai lähettävät toisensa tehtäviin? Jos yksi lähettää ja toinen tulee, eikö silloin lähettäjä ja tulija ole erillisiä toimijoita? Ja jos he ovat erillisiä toimijoita, eikö se tarkoita, että heillä on ainakin jonkinlaiset erilliset persoonallisuuspirteet?
Voiko olla niin, että Isän persoonallisuus korostaa suunnitelmallisuutta ja suvereenia auktoriteettia, Pojan persoonallisuus empatiaa ja sovitusta, ja Pyhän Hengen persoonallisuus inspiraatiota ja läsnäoloa? Jos tämä jaottelu on oikea, miten se sovitetaan yhteen ajatuksen kanssa, että he ovat kaikki täysin samat ja muuttumattomat? Ja jos tämä jaottelu on väärä, miksi niin moni kristitty intuitiivisesti kokee heidät näin?
Ja jos Jumala on yksi ja kolme persoonaa, ja jokaisella persoonalla on joko täysin sama tai hieman erilainen persoonallisuus, eikö tämä johda väistämättä siihen kysymykseen: onko kolminaisuus enemmän kuin kolmen identtisen kopion ykseys, vai vähemmän kuin yhden todellisen persoonan ainutlaatuisuus? Ja jos tämä kysymys on mahdoton ratkaista, mitä se kertoo itse kolminaisuusopin luonteesta?Kolminaisuusoppi on mysteeri: sitä ei voida ymmärtää.
- Anonyymi
Katoliselle kirkolle on ollut koko sen historian ajan tyypillistä mukauttaa pakanallisten uskontojen käytäntöjä ja "kristillistää" rituaalejaan. Kolmen persoonaa jumaluus on yksi paavin kirkon pakanuudesta ottama ja kristillisen opetukseen katolilaisen kirkon kautta tuotu pakanauskontojen oppi.
Jeesus puhuu taivasten valtakunnan turmeltumisesta: Taas toisen vertauksen hän puhui heille: "Taivasten valtakunta on hapatuksen kaltainen, jonka nainen otti ja sekoitti kolmeen vakalliseen jauhoja, kunnes kaikki happani". Nainen on paavin porttokirkko, joka sekoittaa Kristuksen oppiin omaa hapatustaan, ja näin koko taikina eli Sanan leipä, Sanan opetus ja hengellinen ruoka, happanee.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 925298
- 564141
- 252239
Etsin vastaantulevista sua
Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s282078Kaikesta muusta
Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko161815- 151474
Ajatteletko koskaan
Yhteisiä työvuosia ja millaista silloin oli? Haluaisin palata niihin vuosiin 🥹321293Tekis mieli lähestyä sua
Mutta pelkään että peräännyt ja en haluis häiritä sua... En tiedä mitä tekisin olet ihana salaa sua rakastan...💗201076T, miten mun pitäis toimia
Olen niin toivottoman ihastunut suhun...ollut jo liian,monta,vuotta. Lähestynkö viestillä? Miten? Sun katse...mä en kest431001- 211000