Omistusasunto ostettaisiin joskus 24-vuotiaana.
Inflaatio söisi lainan kuukausierää ja kolmekymppisillä alkaisi olemaan rahaa kuluttaa verrattuna siihen, että he tuhlaisivat rahansa vuokriin.
Nelikymppiset olisivat velattomia ja heillä olisi jo merkittävästi rahaa kulutettavaksi.
Viisikymppisillä ja sitä vanhemmilla olisi myös merkittävästi säästöjä eli todella paljon rahaa. Moni vaihtaisi perheasuntonsa pienempään senioriasuntoon ja kuittaisivat satatonnia vielä ekstraa.
Moni saisi perintönä rahaa ja vieläpä velattoman asunnon.
Persaukinen, rahansa vuokriin tuhlannut kansa muuttuisi ostovoimaiseksi. Se tukisi työllisyyttä. Verotusta voitaisiin keventää mikä osaltaan lisäisi ostovoimaa. Uusien autojen kauppa piristyisi aivan valtavasti.
Nyt järjetön määrä suomalaisten rahoja valuu monimutkaisten järjestelyjen kautta vuokrayhtiöistä veroparatiiseihin ja merkittävä osa suomalaisista pysyy köyhänä koko loppuelämänsä ja joutuu ajelemaan vanhalla linttaromulla.
Miten paljon uudempi autokanta Suomessa olisi, jos kaikki asuisivat omistusasunnossa?
14
141
Vastaukset
- Anonyymi
No voi elläimen käsi. Miksi kirjoitat tällaista pelkästään asumiseen liittyvää juttua autopalstalle?
Olet vähasen pihalla. - Anonyymi
Tuossa jutussa on kovin monia asioita jotka eivät toteudu mitenkään tosielämässä.
Inflaatio on niin alhainen, ettei se syö lainaa. Ensimmäinen omistusasunto on useimmiten pieni ja se pitää päivittää joskus ja siihen tarvitaan lisää lainaa. Perheen perustaminen ja sen elättäminen on kallista. Auto syö merkittävän osan talouden varoista.
Eli Suomeksi, uusia autoja ostaa eniten seniorit joilla lapset ovat lähteneet pois kotoa, asuntovelka on maksettu ja mahdollisesti muutettu pienempään asuntoon ja ikää on lähelle eläkeikää tai ollaan eläkkeellä. - Anonyymi
Miksi kaikkia pitäisi omistaa.?? Täällähän ollaan vaan käymässä. Ei sinne hautaan saa autoja eikä asuntoja vietyä. Tai no ehkä jos on tarpeeksi sitä "liitua" niiin voihan siihen testamenttiin laittaa toivomuksen että haudataan sinne samaan kuoppaan auto sekä omistaja.
- Anonyymi
"Ei sinne hautaan saa autoja eikä asuntoja vietyä."
Auto on vain kulutustavara josta tulee arvoton ja taakka perikunnalle.
Kiinteistö on taas aivan eri juttu. Kun meikä potkaisee tyhjää niin perikunta ei piittaa pätkääkään mun autosta. Sen sijaan nämä kiinteistöt takaavat heille helpon elämän jatkossa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kiinteistö on taas aivan eri juttu. Kun meikä potkaisee tyhjää niin perikunta ei piittaa pätkääkään mun autosta. Sen sijaan nämä kiinteistöt takaavat heille helpon elämän jatkossa.Kyllä ne kiinteistötkin nykypäivänä alkaa enenevässä määrin olemaan lähinnä taakkoja, varsinkin jos yhtään vanhemmasta kiinteistöstä kyse, joka sijaitsee muuttotappioalueella.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kiinteistö on taas aivan eri juttu. Kun meikä potkaisee tyhjää niin perikunta ei piittaa pätkääkään mun autosta. Sen sijaan nämä kiinteistöt takaavat heille helpon elämän jatkossa.Miksi piittaisi perikunnasta paskankaan vertaa? Itse aion kuluttaa lähes kaiken elämäni aikana ja perintöä ei paljon jää.
Jos jälkipolvi on hoitanut asiansa oikein niin he eivät tarvitse perintöä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kiinteistö on taas aivan eri juttu. Kun meikä potkaisee tyhjää niin perikunta ei piittaa pätkääkään mun autosta. Sen sijaan nämä kiinteistöt takaavat heille helpon elämän jatkossa."Kiinteistö on taas aivan eri juttu. Kun meikä potkaisee tyhjää niin perikunta ei piittaa pätkääkään mun autosta. Sen sijaan nämä kiinteistöt takaavat heille helpon elämän jatkossa."
Valtaosa Suomen kiinteistöistä on todellisuudessa homekämppiä ja täysin arvottomia.
Ja tuolla logiikalla autoon rahojen laitto on idiotismin huippu, joten kannattaa ostaa mahdollisimman halpa auto ja ajaa sillä todella kauan. Eli autojen kannattaisi olla nykyistäkin vanhempia. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä ne kiinteistötkin nykypäivänä alkaa enenevässä määrin olemaan lähinnä taakkoja, varsinkin jos yhtään vanhemmasta kiinteistöstä kyse, joka sijaitsee muuttotappioalueella.
Se on tietenkin ongelma niille joiden kiinteistöt ovat muuttotappioalueilla.
En olisi koskaan laitanut rahaani sellaisiin. Tämä kotikiinteistö on omakotitalo alueella josta saa aina helposti rahansa pois korkojen kanssa,
Kesämökki on kuivanmaan mökki 40 minsaa Stockan kellolta. Ei ehkä maailman helpoin tehdä rahaa mutta ei mun lapset jää mitenkään pulaan sen kanssa. Päinvastoin.
- Anonyymi
Tuo vasta olikin naurettavan typerää paskanjauhantaa. Ja tuosta johtopäätös on se, että autoon rahojen laittaminen on typeryyden huippu, joten järkevintä olisi se, että ei hanki autoa ollenkaan. Kaikkein parhaiten varallisuus kertyy kun on autoton. Ja jos auto on niin ei kannata ostaa kallista autoa ja auto kannattaa ajaa loppuun asti.
Ja monesti vuokraaminen on halvempaa ja omaisuutta voi kerryttää muutenkin kuin maksamalla seiniä.
Ja vain harhainen ja aivoton idiootti kuvittelee, että mikään pankki antaisi lainaa riittävästi omistusasunnon ostoon 24-vuotiaalle. Ei ainakaan yhdenkään ison kaupungin omistusasuntoon. Tuo 24-vuotias ei saisi lainaa edes 20 neliön yksiön ostamiseen.- Anonyymi
Ei liity mitenkään autoiluun, mutta jos vuokra-asuminen olisi edullisempaa kuin asunnon omistaminen, ei kukaan haalisi asuntoja vuokrattavaksi.
Asuntolainaa pitää maksaa noin 20 vuotta. Sen jälkeen riittää pelkkä vastike mikä on hyvässä yhtiössä naurettavan halpa.
Vaihtoehtoisesti vuosi vuodelta kallistuvaa vuokraa pitää maksaa koko aikuiselämä eli noin 60 - 80 vuotta.
Onhan tuossa ihan järjetön ero kokonaiskustannuksessa!
- Anonyymi
Noin se meni meillä. Velat maksettu 45 vuotiaana, nyt eläkeiässä ja asutaan melko hulppeassa omakotitalossa ja toinen asunto isommassa kaupungissa. Uudehko sähkis pihassa, on tosin kolme muutakin moottorikulkinetta.
Velaksi ei olla ikinä ostettu tai tehty mitään, ainoat lainat on olleet asuntolainoja. - Anonyymi
Inflaatio ei syö nykyisiä lainoja. Itse asiassa palkat ei edes nouse inflaation tahtiin vaan ovat jääneet jälkeen. Suurten ikäpolvien jälkeläiset ovatkin itseasiassa köyhempiä kuin edeltävä sukupolvi.
- Anonyymi
Suomi on poikkeus. Keskieuroopassa asutaan pääasiassa vuokralla ja kerrostaloissa ei juurikaan ole henkilökohaista omistusta osakeyhtiön kaltaisesti.
Suomessa vaan vuokrataso tai oikeammin kuutioasuntojen hinnat on järjettömät. Johtuu pitkälti surkeasta tavasta rakentaa. Rakennustyön suunnittelu on surkeaa tai sitä ei ole ollenkaan. Se että joku työmaapäälikkö katselee kuvista mitä pitäisi tehdä pistää duunarit tekemään ei ole suunnittelua. Se on tehotonta mutta minkäs teet on kansa on mitä on. - Anonyymi
Kuka käskee tuhlaamaan rahansa vuokraisännälle? Vuokra-asuminen on merkittävä kulu tavikselle ja se on se mikä vie ostovoiman.
Itse ostin omistusasunnon 24-vuotiaana ja se oli velaton, kun olin 40 v. Sen jälkeen alkoi pihaan ilmestymään uudempaa autoa.
Eihän tuo ole temppu eikä mikään ostaa esim. 60 kiloeuron autoa, kun vanhasta saa vaihdossa 45 kiloeuroa ja asumisessa säästää 13 kiloeuroa vuodessa verrattuna että asuisi vuokralla.
Olen niitä, jotka nauttivat enemmän omistuasunnosta ja uudesta autosta kuin vuokrakuutiosta ja vanhasta autosta. Siksi.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1706654
- 594512
Etsin vastaantulevista sua
Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s283218- 613017
Kaikesta muusta
Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko161905Tekis mieli lähestyä sua
Mutta pelkään että peräännyt ja en haluis häiritä sua... En tiedä mitä tekisin olet ihana salaa sua rakastan...💗271586- 151574
Ajatteletko koskaan
Yhteisiä työvuosia ja millaista silloin oli? Haluaisin palata niihin vuosiin 🥹401523- 341379
T, miten mun pitäis toimia
Olen niin toivottoman ihastunut suhun...ollut jo liian,monta,vuotta. Lähestynkö viestillä? Miten? Sun katse...mä en kest471313