Uskonnottomat hautajaiset, puhujan hinta

37

261

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Tuskin pysyy, koska täällä on keskustelijoita (keskustelija?), jotka vievät lähes jokaisen ketjun asiattomuuksiin ja ylläpito taitaa nähdä helpommaksi poistaa koko ketjun kuin alkaa siivota sitä. Valitettavasti joukossamme on niitä, joilla ei ole käytöstapoja.

Uskonnottomiin hautajaisiin ei tarvita pappia eikä puhujaa, niitä löytyy usein ihan vainajan ystävistä ja sukulaisista. Minä koen jopa loukkaavana, että joku ventovieras puhuu vainajasta.

• Anonyymi

MOT, jo yksi viesti on näköjään poistettu.

• Anonyymi

Mitä väliä sillä on, mitä tuosta aiheesta koet?

Muut eivät koe, ja siksi Pro-Seremonioitten puhujat ovat puhuneet tuhansissa hautajaisissa.

Onko siinä jokin ongelma?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mitä väliä sillä on, mitä tuosta aiheesta koet?

Muut eivät koe, ja siksi Pro-Seremonioitten puhujat ovat puhuneet tuhansissa hautajaisissa.

Onko siinä jokin ongelma?

Ei toki. Mikäs siinä, jos jotkut haluavat hautajaisiin ventovieraan, oli se sitten pappi tai joku muu, höpisemään jotain vainajasta. Käytännössä toistavat tarinoita, jotka joku vainajan omaisista on heille kertonut. Omiin monttubileisiini ei tule pappia eikä puhujaa eikä sinne kutsuta kuin aivan lähimmät omaiseni - jos toiveitani noudatetaan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei toki. Mikäs siinä, jos jotkut haluavat hautajaisiin ventovieraan, oli se sitten pappi tai joku muu, höpisemään jotain vainajasta. Käytännössä toistavat tarinoita, jotka joku vainajan omaisista on heille kertonut. Omiin monttubileisiini ei tule pappia eikä puhujaa eikä sinne kutsuta kuin aivan lähimmät omaiseni - jos toiveitani noudatetaan.

Mitä näyttöä sinulla on siitä, että esim. Pro-Seremoniain puhuja vain 'höpisee jotain vainajasta'?

"Käytännössä toistavat tarinoita, jotka joku vainajan omaisista on heille kertonut."

Niin, pitäisikä puhujan keksiä juttuja omasta päästään?

Moni asia jonka omaiset ovat puhujalle kertoneet, saattaa olla monelle muulle saattotilaisuuteen osallistuvalle uutta ja vainajan elämää valaisevaa. Tai jotain, joka on jo ehtinyt joiltakin unohtua.
        Puhuja pystyy usein myös kaivamaan esille sellaistakin tietoa, joka on läheisimmiltäkin ehtinyt vaipua aktiivimuistista.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mitä näyttöä sinulla on siitä, että esim. Pro-Seremoniain puhuja vain 'höpisee jotain vainajasta'?

"Käytännössä toistavat tarinoita, jotka joku vainajan omaisista on heille kertonut."

Niin, pitäisikä puhujan keksiä juttuja omasta päästään?

Moni asia jonka omaiset ovat puhujalle kertoneet, saattaa olla monelle muulle saattotilaisuuteen osallistuvalle uutta ja vainajan elämää valaisevaa. Tai jotain, joka on jo ehtinyt joiltakin unohtua.
        Puhuja pystyy usein myös kaivamaan esille sellaistakin tietoa, joka on läheisimmiltäkin ehtinyt vaipua aktiivimuistista.

Ainakin itselleni on melkoisen ilmeistä, että henkilö, joka ei edes vainajaa tuntenut, ei voi mitään kovin syvällistä puhetta pitää. Minä pidän tuollaista puhetta höpinänä.

Ovatko tosiaan ihmiset nyykään sellaisia, etteivät saa itse suutaan auki muistotilaisuudessa? Ainakin niissä, joissa itse olen ollut, on useampikin henkilö lausunut lyhyehkön puheen. Nämä ovat henkilön oikeasti tunteneet jopa vuosikymmeniä.

• Anonyymi kirjoitti:

Ainakin itselleni on melkoisen ilmeistä, että henkilö, joka ei edes vainajaa tuntenut, ei voi mitään kovin syvällistä puhetta pitää. Minä pidän tuollaista puhetta höpinänä.

Ovatko tosiaan ihmiset nyykään sellaisia, etteivät saa itse suutaan auki muistotilaisuudessa? Ainakin niissä, joissa itse olen ollut, on useampikin henkilö lausunut lyhyehkön puheen. Nämä ovat henkilön oikeasti tunteneet jopa vuosikymmeniä.

Pro-Seremonioidenkin tavoite on se, että ihmiset rohkaistuvat puhumaan itse. Varsinkin hautajaisissa se on aika kaukainen tavoite, kun läheisimmät vielä surevat joukosta poistunutta.

Mutta hienoa että sinun lähipiirilläsi onnistuu!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

"Ovatko tosiaan ihmiset nyykään sellaisia, etteivät saa itse suutaan auki muistotilaisuudessa?"

Saattotilaisuudessa, eli hautajaisissa ulkopuolisen puhujan tarve on ilmeinen, kun eivät ainakaan lähiomaisten kannata yrittää pakertaa puhetta surressaan.

Muistotilaisuus taas on ihan eri tilaisuus, eli se järjestetään hautajaisten jälkeen ja siellähän sana on yleensä vapaa ja siellä pahimmat tunnereaktiot ovat jo laantuneet ja myös omaisten puhuminen onnistuu melkein aina.

Usein puhuja jo saattotilaisuudessa muistuttaa saattoväkeä (ainakin jos muistotilaisuus on kaikille läsnä olijoille tarkoitettu) että suun avaaminen muistotilaisuudessa on enemmän kuin toivottua.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

"Ovatko tosiaan ihmiset nyykään sellaisia, etteivät saa itse suutaan auki muistotilaisuudessa?"

Saattotilaisuudessa, eli hautajaisissa ulkopuolisen puhujan tarve on ilmeinen, kun eivät ainakaan lähiomaisten kannata yrittää pakertaa puhetta surressaan.

Muistotilaisuus taas on ihan eri tilaisuus, eli se järjestetään hautajaisten jälkeen ja siellähän sana on yleensä vapaa ja siellä pahimmat tunnereaktiot ovat jo laantuneet ja myös omaisten puhuminen onnistuu melkein aina.

Usein puhuja jo saattotilaisuudessa muistuttaa saattoväkeä (ainakin jos muistotilaisuus on kaikille läsnä olijoille tarkoitettu) että suun avaaminen muistotilaisuudessa on enemmän kuin toivottua.

Missä saattotilaisuudessa? Miksi sellainen pitäisi järjestää? Miksi uskonnottomista hautajaisista pitäisi tehdä joku kirkkohautajaisten tapainen spektaakkeli? Oli todela mukava mennä kerrankin hautajaisiin, joissa ei tarvinnut kuulla itkuvirsiä ja etenkään papin jeesustelua. Oli suoraan muistotilaisuus. Juuri tuollaisen haluan itsellenikin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Missä saattotilaisuudessa? Miksi sellainen pitäisi järjestää? Miksi uskonnottomista hautajaisista pitäisi tehdä joku kirkkohautajaisten tapainen spektaakkeli? Oli todela mukava mennä kerrankin hautajaisiin, joissa ei tarvinnut kuulla itkuvirsiä ja etenkään papin jeesustelua. Oli suoraan muistotilaisuus. Juuri tuollaisen haluan itsellenikin.

Olen samaa mieltä. Edes kirkkoon kuuluvalla ei siunaustilaisuus (=saattotilaisuus uskonnottomilla) ole pakollinen. Pappi voi siunata hautaan ilman "tilaisuuttakin". Tai tuhkat. Kirkon protokollaan hautaan siunaaminen jossain muodossa kuitenkin kuuluu, uskonnottomille ei, joten miksi vastaavasta tilaisuudesta pidetään kiinni, en ymmärrä.

Omat hautajaiseni toivoisin olevan seuraavanlaiset. Pappi siunaa arkun tai tuhkat, saattojoukkoa siihen ei tarvita, vain joku läheinen joka myös ottaa vastaan tuhkan ja hoitaa muut järjestelyt. Toivomuksena että tavallisesti kukkalaitteisiin menevät rahat lahjoitetaan hyväntekeväisyyteen. Tuhkauksen jälkeen muistotilaisuus järjestetään kauniina päivänä (voihan sitä toivoa) merellä ostopalveluna. Tuhkan sirottelun jälkeen nautitaan hyvä ateria jälkiruokineen veneessä. Taustamusiikkina ehkä laatimani soittolista. Mikäli kuolema ei ole ollut äkillinen, joku läheisistä lukee pienen kirjeen jonka olen kirjoittanut tilaisuutta ajatellen. Toki muistelijoilla on oikeus puhua, muttei pakko. Sen jälkeen vapaata seurustelua ja jokainen voi nauttia kauniista merimaisemista katsomuksensa mukaan. Pukeutuminen rentoa, mutta asiallista.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

”Missä saattotilaisuudessa? Miksi sellainen pitäisi järjestää?”

Kuka on sellaista väittänytkään? Mutta jos omaiset ovat päättäneet sellaiset järjestää, niin suonet heille sen oikeuden?

”Miksi uskonnottomista hautajaisista pitäisi tehdä joku kirkkohautajaisten tapainen spektaakkeli?”

Miksi käytät noin alentavaa ilmaisua. Se, ettei tilaisuus sinua miellytä, ei tarkoita, etteikö se olisi muille merkityksellinen. Hautajaisiin liittyviä rituaaleja on järjestetty varmaan jo ennen ensimmäisen varsinaisen uskonnon kehittymistä. Puhe, laulu ja runot eivät ole mitään kirkosta tai uskonnosta lainattua.

”Oli todela mukava mennä kerrankin hautajaisiin, joissa ei tarvinnut kuulla itkuvirsiä ja etenkään papin jeesustelua. Oli suoraan muistotilaisuus. Juuri tuollaisen haluan itsellenikin.”

Niin, Pro-Seremonioiden tilaisuudet ovat täysin papin puheista vapaita. Itse saattotilaisuus on muodollisempi, ja muistotilaisuus, kun suuri osa tunnepurkauksista on purettu saattotilaisuudessa, selvästi rennompi. Kun niin moni haluaa juuri tällaiset järjestelyt, niin se heille suotakoon.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

”Missä saattotilaisuudessa? Miksi sellainen pitäisi järjestää?”

Kuka on sellaista väittänytkään? Mutta jos omaiset ovat päättäneet sellaiset järjestää, niin suonet heille sen oikeuden?

”Miksi uskonnottomista hautajaisista pitäisi tehdä joku kirkkohautajaisten tapainen spektaakkeli?”

Miksi käytät noin alentavaa ilmaisua. Se, ettei tilaisuus sinua miellytä, ei tarkoita, etteikö se olisi muille merkityksellinen. Hautajaisiin liittyviä rituaaleja on järjestetty varmaan jo ennen ensimmäisen varsinaisen uskonnon kehittymistä. Puhe, laulu ja runot eivät ole mitään kirkosta tai uskonnosta lainattua.

”Oli todela mukava mennä kerrankin hautajaisiin, joissa ei tarvinnut kuulla itkuvirsiä ja etenkään papin jeesustelua. Oli suoraan muistotilaisuus. Juuri tuollaisen haluan itsellenikin.”

Niin, Pro-Seremonioiden tilaisuudet ovat täysin papin puheista vapaita. Itse saattotilaisuus on muodollisempi, ja muistotilaisuus, kun suuri osa tunnepurkauksista on purettu saattotilaisuudessa, selvästi rennompi. Kun niin moni haluaa juuri tällaiset järjestelyt, niin se heille suotakoon.

Ei ole minulta pois, jos joku haluaa järjestää saattotilaisuuden. Itse pidän sellaista täysin tarpeettomana. Miksi kuolleen ihmisen ruumis pitäisi tuoda arkussa jonnekin? Jotenkin ymmärrän tämän, jos ruumis haudataan mutta jos kyseessä on polttohautaus, niin yksinkertaisesti, miksi?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei ole minulta pois, jos joku haluaa järjestää saattotilaisuuden. Itse pidän sellaista täysin tarpeettomana. Miksi kuolleen ihmisen ruumis pitäisi tuoda arkussa jonnekin? Jotenkin ymmärrän tämän, jos ruumis haudataan mutta jos kyseessä on polttohautaus, niin yksinkertaisesti, miksi?

Juuri näin. Uskonnottomilla vainajan hautaan siunaus ei kuulu perinteisiin, olisi aivan oiva tilaisuus pyrkiä luomaan uutta, järkevämpää toimintatapaa, mutta ei. Kyllä täytyy ensin saattaa ja sitten muistella. Saattaa mihin?

• UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Juuri näin. Uskonnottomilla vainajan hautaan siunaus ei kuulu perinteisiin, olisi aivan oiva tilaisuus pyrkiä luomaan uutta, järkevämpää toimintatapaa, mutta ei. Kyllä täytyy ensin saattaa ja sitten muistella. Saattaa mihin?

Yleisesti hautaustavat muuttuvat kaikesta tapakulttuurista hitaimmin.

Eihän mitään syytä ole edes konkreettista ruumista tai tuhkaa tuoda surutilaisuuteen, ja tietyllä tapaa osallistunkin sellaiseen pari vuotta sitten. Tuhka olisi voitu sirotella aiemmin, ja tilaisuudessa olisi vainajan valokuva ja vaikka viulunsa jos hän oli soittaja tms.

Mutta kun nyt ihmiset haluavat perinteistä kiinni pitää, ei sen muuttaminen ole oikein meidän asiamme. Tarjotaan uskonnoton vaihtoehto, sen valitsee joka valitsee.

• Anonyymi

Vaparit taas sensuroimassa, kuinkas muuten. Joukossa ne on ihmisiä, joille sanan- ja mielipiteenvapaus on yhtä kuin vaparien mielipide.

En tiedä mikä aloitus on kyseessä, mutta hölmöihin väitteisiin, kuten "pappi tulee ilmaiseksi", pitäisi löytyä helppo vastine. Se on ihan yleissivistyksen kun kannalta olennaista, että vaparit kykenevät keskusteluun poistojen sijaan.

• jori.mantysalo

"Luotsit" poistettiin näiltä palstoilta vuosia sitten, eivät voi vapaa-ajattelijat poistaa viestejä. Valitettavasti näitä tuntuu poistuvan ihan satunnaisesti.

Ilmaiseen papin puheeseen vastattiinkin tietysti viittaamalla kirkollisveron määrään.

• Anonyymi
        jori.mantysalo kirjoitti:

"Luotsit" poistettiin näiltä palstoilta vuosia sitten, eivät voi vapaa-ajattelijat poistaa viestejä. Valitettavasti näitä tuntuu poistuvan ihan satunnaisesti.

Ilmaiseen papin puheeseen vastattiinkin tietysti viittaamalla kirkollisveron määrään.

Jos ilmoittaa asittomasta sisällöstä, sillä ei ole mitään merkitystä?

• Anonyymi kirjoitti:

Jos ilmoittaa asittomasta sisällöstä, sillä ei ole mitään merkitystä?

Eipä juuri. Ja toisaalta välillä poistuu satunnaisen tuntuisesti ketjuja.

• Anonyymi

No ei ne nyt satunnaisesti poistu 🙄😒siis nyt ihan oikeasti . . .

Tässä on takana se,että jonkun mielestä hinta on korkea, miltä se voi ihan oikeastikin tuntua.
        Te ette halunneet keskustella "altavastaajan asemasta", joten poistatitte sen ja sitten teit muina miehinä oman aloituksen samasta aiheesta. Ei tämä ole edes ensimmäinen kerta.

• Anonyymi kirjoitti:

No ei ne nyt satunnaisesti poistu 🙄😒siis nyt ihan oikeasti . . .

Tässä on takana se,että jonkun mielestä hinta on korkea, miltä se voi ihan oikeastikin tuntua.
        Te ette halunneet keskustella "altavastaajan asemasta", joten poistatitte sen ja sitten teit muina miehinä oman aloituksen samasta aiheesta. Ei tämä ole edes ensimmäinen kerta.

Käyttäjän kannalta satunnaisesti, täällä on joku "tekoälymoderointi". Olen laittanut mm. Tampereen yhdistyksen toimintakertomuksesta viestin vuosittain, ja yhden vuoden osalta automatiikka aina poisti sen. Testasin vielä pala kerrallaan, muistaakseni kolmannes kerralla kirjoittaen meni läpi, mutta puolikas kerralla ei.

• Anonyymi

Käyttäjän kannalta satunnaisesti, täällä on joku "tekoälymoderointi". Olen laittanut mm. Tampereen yhdistyksen toimintakertomuksesta viestin vuosittain, ja yhden vuoden osalta automatiikka aina poisti sen. Testasin vielä pala kerrallaan, muistaakseni kolmannes kerralla kirjoittaen meni läpi, mutta puolikas kerralla ei.

No joo, mutta tuo ei poista sitä mahdollisuutta, että tekoäly on saanut runsaasti ilmoituksia mainitusta aloituksesta, ja se on ajatellut olevan parempi poistaa se. En toki tiedä miten se toimii, mutta . . .

• Anonyymi

Eipä juuri. Ja toisaalta välillä poistuu satunnaisen tuntuisesti ketjuja.

Olet siis pyytänyt poistamaan kommentteja? Minä en ole, mutta asiallisesti kirjoittamiani kommenttejani on kyllä poistettu. Joku aina mielensä pahoittaa.

• Anonyymi kirjoitti:

Olet siis pyytänyt poistamaan kommentteja? Minä en ole, mutta asiallisesti kirjoittamiani kommenttejani on kyllä poistettu. Joku aina mielensä pahoittaa.

Aina välillä kun aloitus on vaikka jumalanpilkkalaista ja yksi kirjoittaja alkaa kertomaan pörssikursseista. Harvoin se auttaa, mutta testasin nyt tässä ketjussa yhteen täysin aiheen ohi menevään kirjoitukseen ja se yllättäen poistuikin.

• Anonyymi

Aina välillä kun aloitus on vaikka jumalanpilkkalaista ja yksi kirjoittaja alkaa kertomaan pörssikursseista. Harvoin se auttaa, mutta testasin nyt tässä ketjussa yhteen täysin aiheen ohi menevään kirjoitukseen ja se yllättäen poistuikin.

Harvinaista, keskustelu on pysynyt suhteellisen asiallisella linjalla.

• Anonyymi

Eikö tuosta Tampereen yhdistyksen toimintakertomuksen poistamisesta ole jo melko monta vuotta?

• Anonyymi

Vapaa-ajattelijat tahtovat pilkata, mutta oma hipiä on aika herkkä. Pieni ystävällissävyinen naljailukin poistuu melko vilkkaan.

• Anonyymi

Jaksat aina marista "yhdestä kirjoittajasta" entä jos vaan ohittaisit ilman sen kummempaa huomiota?

• Anonyymi kirjoitti:

Jaksat aina marista "yhdestä kirjoittajasta" entä jos vaan ohittaisit ilman sen kummempaa huomiota?

Vain yksi kirjoittaja sotkee joka ainoa ketjun ihan samalla jauhannalla, ja kirjoittaa todella paljon. Kun muutenkin on paljon kohinaa, hän viimeistään tekee palstasta tympeän.

• Anonyymi

Vain yksi kirjoittaja sotkee joka ainoa ketjun ihan samalla jauhannalla, ja kirjoittaa todella paljon. Kun muutenkin on paljon kohinaa, hän viimeistään tekee palstasta tympeän.

Niin että asiaa ei voi vain ohittaa kun selvästikään marinallasi ei ole toivottua vaikutusta?

• Anonyymi

sisältää:
      puhujalta puheen/seremonian valmisteluun ja esittämiseen kuluvan työajan 8 työtuntiin saakka (mahd. lisätyötunnit à 30 €)
      kirjallisen puhe-/seremoniakopion
      mahdolliset seremoniaan kuuluvat todistukset
      matkakulut puhujan omalla toiminta-alueella.

• Jos sitten palaa aloitukseen, niin onko summa paljon? Suuruusluokka on tavallisen työntekijän yhden vuoden kirkollisvero.

Tulisiko olla ilmaiset puheet, ja jos, oletko itse valmis lahjoittamaan niitä varten tai puhumaan usein ilmaiseksi?

• Anonyymi

Summa on kuitenkin suurempi kuin veronvälttelijäporukka Valiiton maksama pääomatulovero, joka on nolla

Tällainen valtiontuki on poistettava mielivaltaisilta aatteellisiksi julistautuneilta satunnaisporukoilta

• Anonyymi

Keskustelu tässä ketjussa ei kelvannut antivaparille.

• Anonyymi

Sinä siis vastusta antivapareita ja haluat alistaa heidät omiin aloituksiinne. Pitää varmaan tehdä vapareita vastustava aloitus vaihteeksi, koska törkeä nimittely jatkuu edelleen.

• Anonyymi

Mistäs noin päättelet? On meitä täällä joita on tituleerattu antivapariksi. Tosin myös vapariksi. Nimittelyllä on huono osumatarkkuus.

• Uusi aloitus alkaa "300 + matkat...", oliko edellinen "300 euroa + matkat"? Mietin tulkittiinko roskapostiksi sen vuoksi.

Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ei sua enään tunnista

Kun olet vanhentunut ja lihonut.
      Ikävä
      231
      7806
    2. Etsin vastaantulevista sua

Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s
      Ikävä
      45
      5360
    3. Huomenet naiselle

Harmittaa ettei ehkä nähdä enää koskaan. Näillä mennään sitten.
      Ikävä
      59
      4832
    4. Mikä kaivatussasi kolahti?

Mikä oli erityistä?
      Ikävä
      76
      3527
    5. Kaikesta muusta

Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko
      Ikävä
      16
      2035
    6. Tekis mieli lähestyä sua

Mutta pelkään että peräännyt ja en haluis häiritä sua... En tiedä mitä tekisin olet ihana salaa sua rakastan...💗
      Ikävä
      32
      2001
    7. Hyvää yötä.

Miten äkäpussi kesytetään? 😉 pus
      Ikävä
      31
      1859
    8. Ajatteletko koskaan

Yhteisiä työvuosia ja millaista silloin oli? Haluaisin palata niihin vuosiin 🥹
      Ikävä
      44
      1717
    9. Mikä se Mira Luodin ohjelma oli?

Ja onnistuiko hiljaiseksi maksaminen sittenkään, jos myöhemmin sanoo, että tuollaista tapahtunut? Ihmiset alkaa pohtiin
      Maailman menoa
      144
      1714
    10. Kyllä hävettää!

Olla taivalkoskelta jos vuoden taivalkoskelainen on tuommoinen tumpelo.
      Taivalkoski
      38
      1672
    Aihe