RAKKAUS - Jumalan seurakunnan perustuslaki!

Anonyymi-ap

Kreikan kielen rakkautta ilmaisevat sanat:

”agape” tarkoittaa Raamatussa syvintä Jumalan vaikuttamaa rakkautta. Se on itsensä muiden edestä uhraavaa pyhää ja puhdasta pyyteetöntä rakkautta.

”fileo” merkitsee kiintymystä, esim. omaisiin ja ystäviin kohdistuvaa syvää sympatia-rakkautta.

”eros”, joka merkitsee eroottista, miehen ja naisen välistä rakkautta.

Jeesus kysyi Pietarilta: ”Rakastatko minua?” Hän käytti sanaa ”agapee”. Pietari vastasi: ”pidän sinua rakkaana”, käyttäen sanaa ”fileo”.
Jeesus kysyi kahteen kertaan saman kysymyksen käyttäen sanaa ”agape”. Kolmannella kerralla Jeesus laskeutui Pietarin tasolle kysyen saman kysymyksen käyttäen sanaa ”fileo”. Joh. 21:15-17.

Uusi liitto Jeesuksen veressä on kirjoitettu sydäntemme lihatauluihin Pyhällä Hengellä. 2 Kor. 3:3,6. ”Minä annan teille uuden sydämen, ja uuden hengen minä annan sisimpäänne. Minä otan kivisydämen pois teidän sisältänne ja annan teille lihasydämen. Minä annan Henkeni teidän sisimpäänne ja vaikutan sen, että te vaellatte minun lakieni mukaan, noudatatte minun säädöksiäni ja toimitte niiden mukaan.” Hes. 36:26-27. / ”Jumala itse vaikuttaa teissä tahtomisen ja tekemisen, että Hänen hyvä tahtonsa tapahtuisi.” Filip. 2:13. Se on Elämän liiton sisältö uskoon tulleille: ”Jumalan rakkaus on vuodatettu sydämiimme Pyhän Hengen kautta!” Room. 5:5. Nyt emme enää tahdo toimia vastoin Jumalan tahtoa. Miksi? Koska ”rakkaus ei iloitse vääryydestä, vaan iloitsee yhdessä totuuden kanssa”. 1 Kor. 13:6. Tämä tarkoittaa, että Jumalalta saatu rakkaus sisimmässämme tahtoo aina ja kaikessa etsiä sitä, mikä on pyhä ja Raamatun opetusten mukainen Jumalan tahto. Rakkaus ja totuus kuuluvat ehdottomasti yhteen.

RAKKAUS ON TUNTOMERKKI.

”Uuden käskyn minä annan teille, että rakastatte toisianne, niin kuin minä olen teitä rakastanut – että tekin niin rakastatte toisianne. Siitä kaikki tuntevat teidät minun opetuslapsikseni, jos teillä on keskinäinen rakkaus.” Joh. 13:34,35.
Mooseksen kautta annettu lakiliitto vaihtui ristillä tehtyyn armoliittoon. ”Tämä on uusi liitto minun veressäni!” Luuk. 22:20. Tie ”kaikkeinpyhimpään” avattiin Jeesuksen veren kautta. Hebr. 10:19.

”Laki on annettu Mooseksen kautta; ARMO ja TOTUUS on tullut Jeesuksen Kristuksen kautta!” Joh. 1:17. ”Laissa on siis tulevan hyvän varjo, ei itse asioiden olemusta.” Hebr. 10:1. Uusi liitto toi esille vaatimusten todellisen olemuksen. ”Se on täytetty!”
Vanha liitto kaikkine osa-alueineen on loppu! Se päättyi ristille! Joh. 19:30. Gal. 4:4-11. Hebr. 7:18,19. 8:13. 9:10. 10:19 (LUE).
Vanha liitto oli väliaikainen. Gal. 3:19,27. Uusi liitto kestää ikuisesti! Matt. 24:35.

”Älkää olko kenellekään mitään velkaa, muuta kuin että toisianne rakastatte; sillä joka toistansa rakastaa, se on lain täyttänyt. Sillä nämä: ”Älä tee huorin, älä tapa, älä varasta, älä himoitse”, ja mikä muu käsky tahansa, ne sisältyvät KAIKKI tähän sanaan: ”Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi”. Rakkaus ei tee lähimmäiselle mitään pahaa. Sen tähden on rakkaus lain täyttämys.” Room. 13:8-10. Jeesus ”pyyhki pois sen kirjoituksen säädöksineen (=lakiliiton), joka oli meitä vastaan ja oli meidän vastustajamme; sen Hän otti meidän tieltämme pois ja naulitsi ristiin.” Kol. 2:14. Efes. 2:14-22. 1 Piet. 1:25. Se oli kiviin kaiverrettu käskyjen laki säädöksineen, joka oli ”kuoleman virka” ja ”kadotustuomion virka”. 2 Kor. 3:7,9. Ristillä täyttyi siis kiviin kaiverrettu kymmenen käskyn laki kaikkine säädöksineen, juhla-aikoineen ja seremonioineen ja muotomenoineen. Se naulittiin ristiin, Jeesuksen täydelliseen sijaisuhriin, joka avasi meille Jumalan rakkauden lähteen.

”Me rakastamme, sillä Hän on ensin rakastanut meitä!” 1 Joh. 4:19. ”Ja nyt tämä on Hänen käskynsä, että meidän tulee uskoa Hänen Poikansa Jeesuksen Kristuksen Nimeen ja rakastaa toinen toistamme, niin kuin Hän on meille käskyn antanut. Ja joka pitää Hänen käskynsä (RAKKAUDEN), se pysyy Jumalassa...” 1 Joh. 3:23,24.
Uusi käsky on siis vaeltaa Jumalan yhteydessä, rakkauden käskyssä! Mk. 12:28-34.

2

53

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi
      UUSI

En puhunut huulillani...
      mutta sieluni huusi.
      Ja sinä, kutsumattani,
      olit jo siellä.

Kun en sanonut mitään... Hän kuuli sieluni.
      Hiljaisuus oli huutoa... kyyneleet olivat sanoja.

Kun pelko kietoi minut...
      ja usko murtui...
      Hänen Henkensä syleili minua, ja Hän rukoili puolestani äänettömästi.

• Anonyymi
        UUSI

Twrkoitatko Jeesusta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ei sua enään tunnista

Kun olet vanhentunut ja lihonut.
      Ikävä
      129
      6020
    2. Huomenet naiselle

Harmittaa ettei ehkä nähdä enää koskaan. Näillä mennään sitten.
      Ikävä
      57
      4346
    3. Mikä kaivatussasi kolahti?

Mikä oli erityistä?
      Ikävä
      58
      2771
    4. Etsin vastaantulevista sua

Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s
      Ikävä
      28
      2628
    5. Kaikesta muusta

Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko
      Ikävä
      16
      1865
    6. Hyvää yötä.

Miten äkäpussi kesytetään? 😉 pus
      Ikävä
      15
      1534
    7. Ajatteletko koskaan

Yhteisiä työvuosia ja millaista silloin oli? Haluaisin palata niihin vuosiin 🥹
      Ikävä
      34
      1392
    8. Tekis mieli lähestyä sua

Mutta pelkään että peräännyt ja en haluis häiritä sua... En tiedä mitä tekisin olet ihana salaa sua rakastan...💗
      Ikävä
      24
      1351
    9. Kyllä hävettää!

Olla taivalkoskelta jos vuoden taivalkoskelainen on tuommoinen tumpelo.
      Taivalkoski
      27
      1187
    10. T, miten mun pitäis toimia

Olen niin toivottoman ihastunut suhun...ollut jo liian,monta,vuotta. Lähestynkö viestillä? Miten? Sun katse...mä en kest
      Ikävä
      43
      1131
    Aihe