Voiko mies kuulua Jeesuksen/ Karitsan morsiusseurakyntaan?

Ilm. 19:7-10 näyssään Johannes näki ja kuuli taivaallisen joukon ylistävän Jumalaa, koska Karitsan hääateria oli alkamassa. Tämä tilanne on helpompi ymmärtää Kristuksen aikakauden häätapojen valossa.

Häissä oli kolme vaihetta. Ensimmäinen oli morsiamen vanhempien ja sulhasen välinen allekirjoitettu sopimus, jonka perusteella sulhanen tai hänen vanhempansa maksaisivat myötäjäiset morsiamelle tai hänen vanhemmilleen. Tästä alkoi kihlausaika. Joosef ja Maria olivat kihloissa, kun Maria tuli raskaaksi (Matt. 1:18; Luuk. 2:5).

Toinen vaihe tapahtui normaalisti noin vuoden kuluttua, kun sulhanen yhdessä miespuolisten ystäviensä kanssa saapui morsiamen talolle keskiyöllä soihtukulkueessa. Morsian tiesi etukäteen tämän tapahtuman ajankohdan ja oli siten valmis morsiusneitojensa kanssa. He kaikki liittyivät kulkueeseen, joka päättyi sulhasen kotiin. Tämä tapa käy ilmi kymmenen neitsyen vertauksesta Matt. 25:1-13. Kolmas ja viimeinen vaihe oli itse hääateria, joka saattoi kestää useita päiviä, kuten tapahtuma Kaanaassa osoitti Joh. 2:1-2.

Johanneksen näky Ilmestyskirjassa kuvaa Karitsan eli Jeesuksen Kristuksen hääateriaa hänen morsiamensa eli seurakunnan kanssa. Tässä on siis kyse häiden kolmannesta vaiheesta. Näin ollen kaksi edellistä vaihetta ovat jo täyttyneet. Ensimmäinen niistä täyttyi, kun uskovat laittoivat uskonsa Kristukseen pelastajanaan. Sulhasen isälle, Jumalalle, maksettu myötäjäinen koostui Kristuksen verestä, jonka hän vuodatti morsiamensa edestä. Maanpäällinen seurakunta on ”luvattu” Kristukselle ja kuten vertauksen neitsyet, kaikkien uskovien pitää olla valmiita ja valppaita sulhasen tuloa varten (Kristuksen toinen tulemus). Toinen vaihe täyttyy uskovien ylöstempauksessa, kun Kristus saapuu noutamaan morsiamensa ja vie hänet Isänsä taloon. Tätä seuraa hääateria viimeisenä eli kolmantena vaiheena. Meidän näkemyksemme on, että Karitsan hääateria vietetään taivaassa ylöstempauksen ja toisen tulemuksen välisenä aikana. Tuona ajanjaksona vaivanaika koettelee maata ja sen päällä asuvia.

Seurakunta Kristuksen morsiamena osallistuu hääaterialle, mutta vieraina on myös muita. Näiden ”muiden” ryhmään kuuluvat Vanhan testamentin pyhät. He eivät ole vielä kokeneet ylösnousemusta, mutta heidän sielunsa ovat taivaassa. Enkeli kehotti Johannesta kirjoittamaan, ”Autuaita ne, jotka on kutsuttu Karitsan hääaterialle” (Ilm. 19:9). Karitsan hääateria on kaikkien Kristuksen omien loistava riemujuhla.

40

185

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Kai sitä saa morsian olla, kunhan ei makaa miehen kanssa kuten naisen kanssa maataan.

• Anonyymi

Ymmärrän, että olet yksinkertainen ihminen.
        Jos et ymmärrä kuvakieltä niin älä esittele ymmärtämättömyyttäsi julkisesti.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Hyvä vastus.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Erinomainen neuvo.

• Anonyymi

Turha selittää niille, jotka eivät halua ymmärtää.

• Anonyymi

Miksei voisi? Tosin Tummelia saattaa kulua.

• Anonyymi

Sinulla varmaan kuluukin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sinulla varmaan kuluukin.

Kyllä. Odotan housut nilkoissa ja takapuoli rasvattuna että Jeesus tulisi minuun.

• Anonyymi

Taas yksi gq-kopsaus ja myös tällä kertaa Hempukka aito_Iainen ei osaa kirjoittaa otsikkoa ilman kirjoitusvirhettä.

• Anonyymi

Taas yksi vainosi. Et osaa kommentoida kirjoituksia vaan ainoastaan käydä kirjoittajiin. Miksi?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Taas yksi vainosi. Et osaa kommentoida kirjoituksia vaan ainoastaan käydä kirjoittajiin. Miksi?

Sillä on mania aito-laiseen!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ollut jo vuosia.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Et, Heimo, kommentoi näiden aloittamiesi kopioitujen tekstien sisältöä koskaan. Teet aloituksia muista kirjoittajista ja käyt heihin kiinni henkilöinä. Joten sinun kannattaisi pitää suuta suikeemmalla noista vaino höpötyksistä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ajattelit sitten vastata itsellesi, peukkujen kera.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Yritä hyvä ihminen hankkia itsellesi elämä!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Yritä hyvä ihminen hankkia itsellesi elämä!

Ei se kykene, se on🦆.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei se kykene, se on🦆.

Ok, tämä selvä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Se on sinun tapasi.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Ihan selvästi onkin.

• Anonyymi

Hyvä selvitys.

• Anonyymi
        UUSI

Kyllä, näistä oppii aina.

• Anonyymi

Mies ei ole Jeesuksen morsian. Kristillisyydessä ei ole kyse Jeesuksen palvomisesta. Se on pappien keksintöä. Henkilöpalvonta on outo asia muutenkin. Yleensä se johtaa ongelmiin. Ihmisinä olemme samanarvoisia ja lähtökohtaisesti vapaita.

• Anonyymi

Vai Jeesuksen morsiammiksi nuo uskovaiset miehet nyt kilvan halajaa.
        Hohhoijakkaa...

• Anonyymi

Jeesuksen morsian on Hänen oma seurakunta eli Jumalan valitut!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jeesuksen morsian on Hänen oma seurakunta eli Jumalan valitut!

”Kunpa sietäisitte minulta hieman mielettömyyttä! Ja kyllähän te minua siedättekin. Kiivailen teidän puolestanne Jumalan kiivaudella. Olenhan kihlannut teidät yhdelle ainoalle miehelle asettaakseni Kristuksen eteen puhtaan neitsyen. Pelkään kuitenkin, että niin kuin käärme kavaluudellaan petti Eevan, niin teidänkin mielenne turmeltuu pois siitä vilpittömyydestä ja puhtaudesta, joka teillä on Kristusta kohtaan. Jos joku tulee ja julistaa toista Jeesusta kuin me olemme julistaneet tai jos te saatte toisen hengen kuin sen, jonka olette saaneet, tai toisen evankeliumin kuin sen, jonka olette ottaneet vastaan, niin sen te kyllä hyvin siedätte. En katso kuitenkaan olevani missään suhteessa noita erinomaisia apostoleja huonompi. Jos olenkin oppimaton puhetaidossa, en kuitenkaan tiedossa. Olemmehan tehneet sen teille tiettäväksi kaikin tavoin kaikissa asioissa.”
        ‭‭2. kirje korinttilaisille‬ ‭11‬:‭1‬-‭6‬ ‭FINRK‬‬

”Minkä nyt teen, sen teen vastedeskin poistaakseni kerskailun aiheen niiltä, jotka aihetta etsivät, että heidät siinä, mistä kerskailevat, havaittaisiin samanlaisiksi kuin meidät. Sellaiset ovat valeapostoleja, petollisia työntekijöitä, jotka tekeytyvät Kristuksen apostoleiksi. Eikä ihme, sillä itse Saatana tekeytyy valon enkeliksi. Ei siis ole suuri asia, jos hänen palvelijansakin tekeytyvät vanhurskauden palvelijoiksi. Heidän loppunsa on heidän tekojensa mukainen.”
        ‭‭2. kirje korinttilaisille‬ ‭11‬:‭12‬-‭15‬ ‭FINRK‬‬

• Anonyymi

olipas törkeästi sanottu 🤣🤣🤣

• Anonyymi

Kamala salaisuus tuomiolla vihkiminen siis kertakaikkisesti on🤯

• Anonyymi

"Kaiken, paitsi Jeesuksen toinen tulemus, nimittäin tapahtuu ennen kuin seurakunta temmataan ylös!
      Olen tietenkin tietoinen siitä, että yleisesti opetetaan että seurakunta lähtee täältä joko ne seitsemän viimesten vuoden alussa, tai sitten kun 3½ vuota on jäljellä. Tämä on kuitenkin raamatunvastainen opetus.
      Raamatussa sanotaan nimittäin hyvin selkeästi täsmälleen milloin ylöstempaus tapahtuu, ja se tapahtuu viimeisenä päivänä, samana päivänä kun Jeesu tulee takaisin."

Jeesus itse sanoi milloin hän herättäö kuolleet, Kristuksessa nukkuneet ("kuolleet") .Luettavissa Johanneksen evankeliumissa luvussa 6. Neljässä kohdassa . Joh 6:39, 40, 44, 54.

Apostoli Paavali kertoo siitä Tessalonikan srk:lle

‭‭1. Tessalonikalaiskirje‬ ‭4‬:‭16‬-‭17‬ ‭FB38‬‬
      ”Sillä itse Herra on tuleva alas taivaasta käskyhuudon, ylienkelin äänen ja Jumalan pasunan kuuluessa, ja Kristuksessa kuolleet nousevat ylös ensin; sitten meidät, jotka olemme elossa, jotka olemme jääneet tänne, temmataan yhdessä heidän kanssaan pilvissä Herraa vastaan yläilmoihin; ja niin me saamme aina olla Herran kanssa.”
      ‭‭1. Tessalonikalaiskirje‬ ‭4‬:‭16‬-‭17‬ ‭FB38‬‬
      Em. lainaus sivulta:
      https://ironn.org/?p=4600

• Anonyymi

”Ja minun lähettäjäni tahto on se, että minä kaikista niistä, jotka hän on minulle antanut, en kadota yhtäkään, vaan herätän heidät viimeisenä päivänä.”
        ‭‭Johannes‬ ‭6‬:‭39‬ ‭FB38‬‬

”Sillä minun Isäni tahto on se, että jokaisella, joka näkee Pojan ja uskoo häneen, on iankaikkinen elämä; ja minä herätän hänet viimeisenä päivänä."”
        ‭‭Johannes‬ ‭6‬:‭40‬ ‭FB38‬‬

”Ei kukaan voi tulla minun tyköni, ellei Isä, joka on minut lähettänyt, häntä vedä; ja minä herätän hänet viimeisenä päivänä.”
        ‭‭Johannes‬ ‭6‬:‭44‬ ‭FB38‬‬

”Joka syö minun lihani ja juo minun vereni, sillä on iankaikkinen elämä, ja minä herätän hänet viimeisenä päivänä.”
        ‭‭Johannes‬ ‭6‬:‭54‬ ‭FB38‬‬

”Sillä sen me sanomme teille Herran sanana, että me, jotka olemme elossa, jotka jäämme tänne Herran tulemukseen, emme suinkaan ehdi ennen niitä, jotka ovat nukkuneet. Sillä itse Herra on tuleva alas taivaasta käskyhuudon, ylienkelin äänen ja Jumalan pasunan kuuluessa, ja Kristuksessa kuolleet nousevat ylös ensin;

sitten meidät, jotka olemme elossa, jotka olemme jääneet tänne, temmataan yhdessä heidän kanssaan pilvissä Herraa vastaan yläilmoihin; ja niin me saamme aina olla Herran kanssa.”
        ‭‭1. Tessalonikalaiskirje‬ ‭4‬:‭15‬-‭17‬ ‭FB38‬‬

• Anonyymi
      UUSI

Tuo kuuluu ihan kristinuskon alkeisiin.

• Anonyymi
        UUSI

Täällä suurinosa ei edes sitä tiedä.

• Anonyymi
        UUSI

Liberaalit eivät sitäkään tunne.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Liberaalit eivät sitäkään tunne.

Eivät edes piispat.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Eivät edes piispat.

Tai, ei ainakaan piispat.

• Anonyymi
      UUSI

Vertaus lampaasta morsiamena kuulostaa hyvin sairaalta ja oli luultasti jyrkästi kielletty myös Jeesuksen aikana. 'Älä makaa eläinten kanssa kuten naisen kanssa maataan' Vaikka iljettävä tapa paimenien keskuuteen olikin tuolloin levinnyt, en haluaisi tietoa täällä julkisesti leviteltävän.

• Anonyymi
        UUSI

Mielesi on sairas.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Mielesi on sairas.

Olen samaa mieltä itsekin,

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Olen samaa mieltä itsekin,

Hyvä, tee sitten asialle jotain.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Yritän koko ajan.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Hyvä ehdotus.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mikä se Mira Luodin ohjelma oli?

Ja onnistuiko hiljaiseksi maksaminen sittenkään, jos myöhemmin sanoo, että tuollaista tapahtunut? Ihmiset alkaa pohtiin
      Maailman menoa
      177
      5158
    2. Haluaisitko enemmän ?

Haluaisitko enemmän kuin ystävyyden ? M-N
      Ikävä
      169
      1651
    3. Vihjeitä kaivatusta

Mitkä numerot liittyy sun kaivattuun? Osa puhelinnumeroa, kengännumero tai vaikka asuinpaikan koordinaatit (😊)
      Ikävä
      66
      1477
    4. Rakas mussukka

anna joku merkki itsestäsi. Pyydän.
      Ikävä
      69
      1018
    5. Lieksa missä syy?

Kun viranhaltijat irtisanoutuu tehtävistä? Museonjohtaja irtisanoutunut. Sivistysjohtaja lähtökuopissa ja Lieksan Kiinte
      Lieksa
      124
      817
    6. Mira Luoti, Vain Elämää

kausi 8. mukana aluksi mm. Terhi Kokkonen ja Mira Luoti. taustalla myös Danny ja Kashmir. paljonko 1+1 olikaan?
      Maailman menoa
      6
      817
    7. Niin pettynyt

Olen suhun ja siihen ettet koskaan kohdannut reilusti
      Ikävä
      57
      804
    8. Martina Jeopardyssa

Telkusta tulee mainos ohjelmasta, missä vilahtaa Martina. Ai vitsi odotan sitä jaksoa, missä Martina on. Pääsee taas näy
      Kotimaiset julkkisjuorut
      192
      768
    9. miehelle naiselta

Monen naisen kanssa olet lempinyt, mutta mua et saanutkaan 😉
      Ikävä
      76
      751
    10. En olisi uskonut et

Suhun tutustuminen toisi elämään näin synkän varjon. Surullista kun luulee löytävänsä rakkautta ja saa vain pahaa.
      Ikävä
      66
      749
    Aihe