Sähköautojen hurjan arvonlaskun taustaa ja syitä

Anonyymi-ap

Täsmäkatsaus Suomeen perustuen — tässä miksi sähköautojen arvonlasku näkyy selvästi jo käytettyjen markkinoilla (esim. Nettiautossa), ja miten se konkretisoituu kuluttajalle.

Käytettyjen sähköautojen arvonlasku Suomessa (Nettiauton dataa)

Tällä hetkellä Nettiautossa myynnissä:
8 761–8 947 käytettyä sähköautoa, hintahaarukassa 2 800 € – 270 643 €

Tämä valtava määrä kertoo siitä, miten nopeasti ostajat haluavat eroon arvonsa menettäneistä sähköautoista — tarjontaa on runsaasti, mikä painaa hintoja alas.

Miksi sähköautojen arvo laskee Suomessa niin nopeasti?
1. Uudet mallit laskevat hintojaan, mikä tekee vanhemmista käytetyistä vähemmän houkuttelevia.
2. Akuista ja niiden kunnosta ei aina ole selkeää tietoa — ostaja pelkää kalliita korjauksia.
3. Kuluttajat vertailukauppaavat: samojen mallien eri vuosimallit (“uudempi = parempi toimintamatka”).

Tuloksena: arvonlasku realisoituu, kun autoa yritetään myydä eteenpäin — usein 20–50 % tappiolla viidessä vuodessa. Suomessa tätä näkyy konkreettisesti heti hinnassa Nettiautossa.

Taloudellinen riski yksityiselle kuluttajalle
• Sähköautoihin investoidaan usein kallis hinta alussa, mutta suurin kulu ajoissa on arvonlasku, ei lataus.
• Tämä kulu realisoituu vasta vaihdossa — usein yllätyksenä kuluttajalle.
• Yksityisleasing voi kiertää riskin: kuukausihinta tiedossa, ei iso hinta putkeen eikä huolta jälleenmyynnistä

Näkyykö sähköautojen määrä teillä Suomessa?

Vaikka täsmällisiä ajossaolevia määriä ei löytynyt, tietoa Nettiautossa tarjolla olevista käytetyistä autoista voidaan käyttää indikaattorina: lähes 9 000 sähköautoilmoitusta kertoo, että käytettyjen markkinat ovat jo suuret — mikä sopii arvonlaskutarinan kanssa yksiin.

21

192

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Miksi tämä on merkittävää yksityiselle kuluttajalle?
      • Suurin ajon kustannus on arvonlasku — ja se realisoituu vasta auton vaihdossa/myynnissä.
      • Sähköautot altistuvat isoille tappiopotentiaaleille erityisesti 2–3 vuoden ikäisinä, kun akut, toimintamatka ja malliuudistukset vaikuttavat.
      • Esimerkiksi: BMW iX: n omistaja voi menettää yli 40 000 € suhteessa uuteen.

      • Anonyymi

        Ennenkuin ostatte sähköautoa lukekaa seuraava !

        Sähköautojen kehityksessä eletään riskialtista vaihetta yksityisen ostajan kannalta katsoen !
        Akusto on tällä hetkellä kehittymätön, joten siihen on sitoutuneena kymmeniä tuhansia Euroja pääomaa !? Riski koskee siis sähköauton omistajaa !

        Mutta, tämä vaihe on kuitenkin välttämätön, koska sähköauton valmistajien on saatava myytyä myös nämä kehittymättömät sähköautoversiot, jotta akustojen kehitykseen saadaan pääomia !

        Tämä on se välivaihe jolloin yksityisen henkilön ei kannattaisi sähköautoja ostaa/omistaa mutta tehtaiden on kuitenkin saatava nämä nykyisetkin myytyä !?

        Tyypillinen akuston takuu on 8v/160000km, joka kuitenkin loppuu parissa vuodessa mikäli autolla ajetaan eikä vain katsella pihassa !?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ennenkuin ostatte sähköautoa lukekaa seuraava !

        Sähköautojen kehityksessä eletään riskialtista vaihetta yksityisen ostajan kannalta katsoen !
        Akusto on tällä hetkellä kehittymätön, joten siihen on sitoutuneena kymmeniä tuhansia Euroja pääomaa !? Riski koskee siis sähköauton omistajaa !

        Mutta, tämä vaihe on kuitenkin välttämätön, koska sähköauton valmistajien on saatava myytyä myös nämä kehittymättömät sähköautoversiot, jotta akustojen kehitykseen saadaan pääomia !

        Tämä on se välivaihe jolloin yksityisen henkilön ei kannattaisi sähköautoja ostaa/omistaa mutta tehtaiden on kuitenkin saatava nämä nykyisetkin myytyä !?

        Tyypillinen akuston takuu on 8v/160000km, joka kuitenkin loppuu parissa vuodessa mikäli autolla ajetaan eikä vain katsella pihassa !?

        Kerro miten tuo akkutakuu loppuu parissa vuodessa? Ei normi autoilija aja kuin 15-20tkm vuodessa maksimissaan.
        Tutkimusten mukaan sähköautojen akustot kestävät 20 vuotta ilman merkittävää kapasiteetin menetystä ja ADAC ajoi ID:3:lla 160 000km ja kapasiteetti aleni 10% ja akkua latailtiin mahdollisimman rankasti, eli aina 100% ja pääosin pikalatureilla.
        Etkö voisi vain kirjoitella asioista joista tietäisit ja ymmärtäisit jotain, ehkä vauva.fi olisi sinulle oikeampi paikka?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kerro miten tuo akkutakuu loppuu parissa vuodessa? Ei normi autoilija aja kuin 15-20tkm vuodessa maksimissaan.
        Tutkimusten mukaan sähköautojen akustot kestävät 20 vuotta ilman merkittävää kapasiteetin menetystä ja ADAC ajoi ID:3:lla 160 000km ja kapasiteetti aleni 10% ja akkua latailtiin mahdollisimman rankasti, eli aina 100% ja pääosin pikalatureilla.
        Etkö voisi vain kirjoitella asioista joista tietäisit ja ymmärtäisit jotain, ehkä vauva.fi olisi sinulle oikeampi paikka?

        Kaikki taksit ajavat vähintään 80000km/vuosi !


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kerro miten tuo akkutakuu loppuu parissa vuodessa? Ei normi autoilija aja kuin 15-20tkm vuodessa maksimissaan.
        Tutkimusten mukaan sähköautojen akustot kestävät 20 vuotta ilman merkittävää kapasiteetin menetystä ja ADAC ajoi ID:3:lla 160 000km ja kapasiteetti aleni 10% ja akkua latailtiin mahdollisimman rankasti, eli aina 100% ja pääosin pikalatureilla.
        Etkö voisi vain kirjoitella asioista joista tietäisit ja ymmärtäisit jotain, ehkä vauva.fi olisi sinulle oikeampi paikka?

        Mikä ylläolevassa on valetta ??


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kerro miten tuo akkutakuu loppuu parissa vuodessa? Ei normi autoilija aja kuin 15-20tkm vuodessa maksimissaan.
        Tutkimusten mukaan sähköautojen akustot kestävät 20 vuotta ilman merkittävää kapasiteetin menetystä ja ADAC ajoi ID:3:lla 160 000km ja kapasiteetti aleni 10% ja akkua latailtiin mahdollisimman rankasti, eli aina 100% ja pääosin pikalatureilla.
        Etkö voisi vain kirjoitella asioista joista tietäisit ja ymmärtäisit jotain, ehkä vauva.fi olisi sinulle oikeampi paikka?

        Melkoinen ennustaja, koska nyky-sähköautoja ei ole vielä ollutkaan 20 vuotta !?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kerro miten tuo akkutakuu loppuu parissa vuodessa? Ei normi autoilija aja kuin 15-20tkm vuodessa maksimissaan.
        Tutkimusten mukaan sähköautojen akustot kestävät 20 vuotta ilman merkittävää kapasiteetin menetystä ja ADAC ajoi ID:3:lla 160 000km ja kapasiteetti aleni 10% ja akkua latailtiin mahdollisimman rankasti, eli aina 100% ja pääosin pikalatureilla.
        Etkö voisi vain kirjoitella asioista joista tietäisit ja ymmärtäisit jotain, ehkä vauva.fi olisi sinulle oikeampi paikka?

        Jostain syystä kuitenkin akut on hajonneet hirveässä määrässä sähköautoja suomessakin. Vaikka sähköautojen määrä on marginaalinen. Eikai muuten Jesse Haapalalla olisi kokkolan autohuollossa niin hurjasti hommia🤣😆


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jostain syystä kuitenkin akut on hajonneet hirveässä määrässä sähköautoja suomessakin. Vaikka sähköautojen määrä on marginaalinen. Eikai muuten Jesse Haapalalla olisi kokkolan autohuollossa niin hurjasti hommia🤣😆

        Enemmän siellä pakoputkiautoja korjataan. Sähköautojen osuus on alle 10%.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kerro miten tuo akkutakuu loppuu parissa vuodessa? Ei normi autoilija aja kuin 15-20tkm vuodessa maksimissaan.
        Tutkimusten mukaan sähköautojen akustot kestävät 20 vuotta ilman merkittävää kapasiteetin menetystä ja ADAC ajoi ID:3:lla 160 000km ja kapasiteetti aleni 10% ja akkua latailtiin mahdollisimman rankasti, eli aina 100% ja pääosin pikalatureilla.
        Etkö voisi vain kirjoitella asioista joista tietäisit ja ymmärtäisit jotain, ehkä vauva.fi olisi sinulle oikeampi paikka?

        ”Tutkimusten mukaan sähköautojen akustot kestävät 20 vuotta ilman merkittävää kapasiteetin menetystä”

        Edelleenkään ei ole päästy tutkimaan 20 vuotta vanhaa sähköauton akkua, joten tuo tutkimus on yhtä luotettava kuin sääennuste.


    • Anonyymi

      Kuinka paljon siellä onkaan myynnissä polttiksia?

      • Anonyymi

        Ei kateellinen ja sähköautoja vastustava julli tuota mieti, hän on tyhmä.


    • Anonyymi

      Sähköpellet ei tajua kuin yhden asian kerrallaan jos se ajaminen on halpaa niin muuta eivät tajua Sähköautot vasta kehittyy ja kuluttajat maksaa sen kehityksen akkuihin tulee kokoajan uutta joten vanhaa ei halua kukaan ja kaikki tietää patterit miten huonoja ne ovat kokoajan saa olla lataamassa ja lataaminen kuluttaa akut tosin myös lataamattomuus akuista ei koskaan tiedä kauanko se kestää niissa suuria vaihteluita ja se odottelu latureilla ja ainainen rangen seuraaminen sekä useat toimimattomat laturit on monelle liikaa mutta sähköpelleille se on ihanaa

      • Anonyymi

        Näimpä , kuluttajat nyt maksavat näitä "tuotekehityskuluja " tekniikasta joka on hetimiten museokamaa ja hetken päästä ongelmajätettä .


    • Anonyymi

      Kyllä sähköautojen määrä näkyy täällä meillä Suomessa

      • Anonyymi

        Niin näkyy ja tuntuu..onko 5% autokannasta?😂


    • Anonyymi

      sähköautojen osuus kaikista Suomen henkilöautoista on noin 3 %. Vuoden 2024

    • Anonyymi

      Tausta ja syyt ovat tietenkin sähköautojen erittäin korkea hinta kun tekniikka oli vieltä nuorta.

      Asiantuntijat kertoivat kyllä uutisläheytksissä kymmeniä kertoja kuinka sähköautojen hintojen oletetaan alenevan lähelle polttomoottoriautojen hintatasoa tai jopa niiden alle. Jostain syystä tämä viestin jatkuva toistaminen ei vain uponnut sähköautohankintakiiman ollessa päällä. Ja ilmeisesti asia on tosiaan tullut joillekin sähköauton ostaneille vilpittömästi yllätyksenä, niin oudolta kuin se vaikuttaakin.

      Hinnat ovat siis tulleet alas ihan ennustetusti ja ihan vielä ei olla maalissa. Ei akkutekniikan kehityksessä, eikä hinnoissa. Mutta maaliin ei enää ole ihan tolkuttomasti matkaa, johtuu kyllä osittain siitä, että polttomoottoriautojen hinnat ovat nousseet ja tulleet sitä kautta vastaan sähköautojen hintatasoa.

      • Anonyymi

        Joo ja sähköautoa ei siksi kannata ostaa. Ajo todella kallista kun hinta romahtaa hetkessä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo ja sähköautoa ei siksi kannata ostaa. Ajo todella kallista kun hinta romahtaa hetkessä.

        Sinä ostat vain autoja jos hinta nousee?
        kerrotko nyt mitä autoja olet omistanut ja miten niiden "arvon" on käynyt sinun omistuksen aikana.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinä ostat vain autoja jos hinta nousee?
        kerrotko nyt mitä autoja olet omistanut ja miten niiden "arvon" on käynyt sinun omistuksen aikana.

        Ostin nykyisen diiselini 7 vuotta sitten . Oli ajettu 3 vuotta/ 37 tkm . Hinta 15 000 € . Arvo nyt n. 5000 € . Ajettu 215 tkm . Pääomakulut 10 000 €/ 7 vuotta tällä hetkellä . Polttoainekulut 7 €/ 100 km , käyttövoimavero 340 €/ vuosi .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinä ostat vain autoja jos hinta nousee?
        kerrotko nyt mitä autoja olet omistanut ja miten niiden "arvon" on käynyt sinun omistuksen aikana.

        Autoja ei tietenkään keskimäärin osteta arvonnousua odotellen. Mutta jos ostaa 70 000€ auton, jonka arvo 2 vuoden kuluttua on 42 000€ niin tekeehän se kipeämpää kuin jos ostaa saman kokoisen auton 45 000€ ja 2 vuoden kuluttua sen arvo on 33 000.

        Kalliimmassa sähköautossa lähtökohtaisesti tiputus on euroina enemmän, kuin vastaavassa polttomoottoriautossa, mutta kun niissä on vielä ollut prosentuaalinen arvonalenemakin reippaasti suurempi, niin raippaa tulee kahta kautta.

        Sähköautossa reippaimpien hinnastopäivitysten aikaan tuli 2 vuodessa 40% tiputus ihan helposti, kun polttomoottoriautossa tiputus oli normaalimpi alle 30% ja tosiaan suurempi hankintahinta huomioiden matikka ei ole ollut niiden sähköauton ostajien puolella, jotka eivät seuranneet mitään uutisointia asiasta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Sanna Marin kysyi hämmästyneenä: Onko Suomessa jäänmurtajia?

      Nettilehden toimittaja kysyi Sanna Marinilta suoraan, että sovittiinko nuo jäänmurtajien kaupat jo 2019, jolloin Marin k
      Maailman menoa
      73
      3941
    2. Voiko normaali ihminen ryhtyä vasemmistolaiseksi?

      Tätä jäin pohdiskelemaan.
      Maailman menoa
      101
      3515
    3. SDP haluaa 40 000 nettomaahanmuuttajaa

      SDP:n Suunnanmuutos-vaihtoehtobudjetissa, käy ilmi, että demarit itse asiassa vaativat räjähdysmäistä ”työperäisen” maah
      Maailman menoa
      82
      3358
    4. Mikä tuota vasemmistolaisista jankkaavaa vaivaa?

      Pahasti on ihon alle, siis korvien väliin, päässeet kummittelemaan. Ei ole terveen ihmisen merkki jankata yhdestä asia
      Maailman menoa
      36
      2648
    5. Mitä ajattelit kun näit

      kaivattusi ensimmäisen kerran? xd
      Ikävä
      124
      1618
    6. Nyt meni lopulliset lämmöt.

      Alan käyttäytymään yhtä kylmästi miehiä kohtaan kuin mua kohtaan on käyttäydytty ja vain käytetty viimeiset pari vuotta
      Sinkut
      36
      1526
    7. Sulla on avaimet ja keinot

      Jos haluat jatkaa tutustumista. Itse olen niin jäässä etten pysty tekemään enää mitään. Pidempi keppi johon on helpompi
      Ikävä
      19
      1144
    8. Meitä ei tule

      Koska periaatteemme ovat rakkautta vahvempia. Tämä on siis koettelemus, jonka tarkoitus on vahvistaa meitä yksilöinä 😌
      Ikävä
      22
      1124
    9. Onko erityinen paikka jossa haluaisit nyt olla

      Onko joku spesiaali lempipaikka missä mieluiten olisit?
      Ikävä
      42
      1120
    10. Itseään kannattaa tarkastella realistisesti ja

      miettiä mihin ne rahkeet oikeesti riittää. Tyhmempikin ymmärtää että varakas ylemmän tason mies ei kelpuuta sellaista ku
      Ikävä
      118
      1026
    Aihe