Suomen asuntovaunuteollisuus

Anonyymi-ap

Minkä takia Suomen asuntovaunuteollisuuskin on kuollut, meillähän vielä 80-luvulla valmistettiin useampaakin laadukasta asuntovaunumerkkiä, Solifer, Kafi, Matkaaja ainakin. Mikä niille tuli että ovat kadonneet? Menikö näitä aikanaan paljon vientiin? Nyt nämäkin vientituotteet ja työllistävä ala puuttuu Suomesta.

19

228

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Olisi helppo tehdä väljällä vapaalla lattiapinnalla vaunuja jotka sellaisia rauhallisia joissa vain tarpeellinen, silloin viihtyisiä ja väljän oloisia. Kuin oman talon huone.

      Taidan ostaa vaunun josta poistan sisältä kaiken muun

      Joku respocvirosta jos alkaisi tekemään jarrutonta tilavaa jossa asiallinen hyvin eristetty ikkunallinen mökki, ulkopinta ja katon pinta joku saumaton pelti ym.

      suihku/wc ja tiskiallas voisi olla valittavissa.

    • Anonyymi

      Olisko ay vaatinut liian isoa palkkaa tekijöille?

      • Anonyymi

        Verottaja tappaa kaiken taloudellisen toimeliaisuuden tässä maassa.


      • Anonyymi

        Saksassa ja Pohjois-Italiassa maksetaan joko samaa tai korkeampaa palkkaa kuin Suomessa ja sieltä tulevat suosituimmat matkailuautot. Jotenkin nämä Suomalaiset valmistajat jämähtivät asuntovaunuaikaan, silloin kun markkina olisi edellyttänyt jo asuntoautoihin satsaamista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Saksassa ja Pohjois-Italiassa maksetaan joko samaa tai korkeampaa palkkaa kuin Suomessa ja sieltä tulevat suosituimmat matkailuautot. Jotenkin nämä Suomalaiset valmistajat jämähtivät asuntovaunuaikaan, silloin kun markkina olisi edellyttänyt jo asuntoautoihin satsaamista.

        Eikös niitä asuntoautojakin ollut esim. Soliferilla ja Fiat Ducaton pohjalle muitakin jo 80-luvulla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikös niitä asuntoautojakin ollut esim. Soliferilla ja Fiat Ducaton pohjalle muitakin jo 80-luvulla.

        LInjat olivat asuntovaunuille, olisi pitänyt investoida, jotta autokisassa olisi myös pärjännyt. Meni harjoitteluksi ja näpertelyksi. Näin ainakin itse näen asian.
        Perinteinen suomalaisen teollisuuden kohtalo.

        Kun markkina muuttuu, niin suomessa fundeerataan liian pitkään ja toivotaan sen muutoksen jotenkin katoavan.
        Moni suomalainen firma on joko kuollut tuollaiseen muutokseen tai ryhtynyt valmistajasta maahantuojaksi.

        Tosiaan palkkakulut eivät ole olleet ongelma, ongelma on ollut se, että yritykset eivät ole rohkeasti investoineet silloin kun asialle olisi vielä voinut jotain.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        LInjat olivat asuntovaunuille, olisi pitänyt investoida, jotta autokisassa olisi myös pärjännyt. Meni harjoitteluksi ja näpertelyksi. Näin ainakin itse näen asian.
        Perinteinen suomalaisen teollisuuden kohtalo.

        Kun markkina muuttuu, niin suomessa fundeerataan liian pitkään ja toivotaan sen muutoksen jotenkin katoavan.
        Moni suomalainen firma on joko kuollut tuollaiseen muutokseen tai ryhtynyt valmistajasta maahantuojaksi.

        Tosiaan palkkakulut eivät ole olleet ongelma, ongelma on ollut se, että yritykset eivät ole rohkeasti investoineet silloin kun asialle olisi vielä voinut jotain.

        Ja kyllä ainakin Kafilla oli myös laatuongelmia niiden vaunujen kanssa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        LInjat olivat asuntovaunuille, olisi pitänyt investoida, jotta autokisassa olisi myös pärjännyt. Meni harjoitteluksi ja näpertelyksi. Näin ainakin itse näen asian.
        Perinteinen suomalaisen teollisuuden kohtalo.

        Kun markkina muuttuu, niin suomessa fundeerataan liian pitkään ja toivotaan sen muutoksen jotenkin katoavan.
        Moni suomalainen firma on joko kuollut tuollaiseen muutokseen tai ryhtynyt valmistajasta maahantuojaksi.

        Tosiaan palkkakulut eivät ole olleet ongelma, ongelma on ollut se, että yritykset eivät ole rohkeasti investoineet silloin kun asialle olisi vielä voinut jotain.

        Siinäpä taisi olla juurisyy Nokiankin kohtalolle. Se on niin helppoa syytellä vaan duunareita, ja väistellä se johtajien oma vastuu, vaikka yrityksen kohtalo on nimenomaan johtajien käsissä. Duunarilla ei ole mitään vaikutusvaltaa asiaan. Duunarin syyttely on aidan matalimmasta kohdasta yli menemistä, ja sehän ei koskaan pitkälle kanna.
        Vaikka duunarilla olisi miten huonot palkat, se ei yritystä pelasta jos johto on heikko. Johtajia kiinnostaa lähinnä oman palkan nostelu ja mahdollisimman helpolla pääseminen, hommien pitäisi mennä omalla painollaan eteenpäin, niinkuin on aina ennenkin tehty ja tästä pidetään kiinni ihan sinne konkurssiin saakka. Sitten on aika jälleen syytellä taas duunareita ja heidän liian kovia palkkojaan, vaikka johtaja olisi vetänyt enemmän palkkaa itselleen kuin kaikki duunarit yhteensä.


    • Anonyymi

      Nykyään ostetaan asuntoautoja. Asuntovaunut ovat vain köyhälle vankkurikansalle.

      Ja asuntoautotkin ovat siirtymässä nykyaikaisiin moottoreihin. Polttomoottoreista ollaan vapautumassa.

      • Anonyymi

        Asuntoautoissa on vaan asumismukavuus huono verrattuna vaunuun. Myös matkustaminen on epämiellyttävää, kun astiakaapit kolisee ja kaapinovet narisevat.

        Jos on huono kuljettaja, niin matkailuauto on tietenkin ainoa vaihtoehto.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Asuntoautoissa on vaan asumismukavuus huono verrattuna vaunuun. Myös matkustaminen on epämiellyttävää, kun astiakaapit kolisee ja kaapinovet narisevat.

        Jos on huono kuljettaja, niin matkailuauto on tietenkin ainoa vaihtoehto.

        Onneksi vaunua vetävät tientukot ovat sentään jääneet vähemmistöön, nykyiset matkailuautot eivät enää juuri aiheuta kanssa-autoilijoiden vitutusryöppyä.


    • Anonyymi

      Juu, todella hienoja märkiä vanerikoppeja, joita kiskotaan perässä pitkin maailmaa koska ei ole rahaa majoittua hotellissa niin kuin ulkomaalaisilla.

      • Anonyymi

        On niitä asuntovaunumatkailijoita muissakin maissa kuin Suomessa.


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Ruotsissa on palkat nousseet enemmän kuin kellutuksen vaikutus ja suomen palkkakehitys yhteensä. Suomen huono kilpailukyky johtuu investointien puutteesta, ei eurosta tai palkkakehityksestä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ruotsissa on palkat nousseet enemmän kuin kellutuksen vaikutus ja suomen palkkakehitys yhteensä. Suomen huono kilpailukyky johtuu investointien puutteesta, ei eurosta tai palkkakehityksestä.

        Lyhytnäköinen pikavoittojen tavoittelu on tehnyt suurta tuhoa ainakin Suomessa kun samalla on kadonnut myös pitkäjännitteinen tulevaisuudensuunnittelu. Se on johtanut näköalattomuuteen niin yrityksissä, työntekijöissä, kuin sitä myötä myös koko yhteiskunnassa. Suomella ei ole toivoakaan noususta niin kauan kuin asiat ovat tällä tavalla. Tosin kehitys on vain entistäkin syvemmälle suohon kun oikeistohallitus pyrkii tuhoamaan työsuhdeturvankin, mikä vain johtaa entistäkin suurempaan näköalattomuuteen, tulevaisuus on epävarmempi ja synkempi kuin kenties koskaan ennen Suomen historiassa.
        Riistokapitalismi ei sovi Suomeen, eikä varmaan minnekään muuallekaan, tämä pitäisi kieltää ihan kansainvälisellä ihmisoikeuslailla haitallisena kaikille.
        5-vuotissuunnitelmassakin on ememmän järkeä, se pakottaa miettimään tulevaisuutta, eikä lyhytjännitteisillä pikavoitoilla ole siinä sijaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lyhytnäköinen pikavoittojen tavoittelu on tehnyt suurta tuhoa ainakin Suomessa kun samalla on kadonnut myös pitkäjännitteinen tulevaisuudensuunnittelu. Se on johtanut näköalattomuuteen niin yrityksissä, työntekijöissä, kuin sitä myötä myös koko yhteiskunnassa. Suomella ei ole toivoakaan noususta niin kauan kuin asiat ovat tällä tavalla. Tosin kehitys on vain entistäkin syvemmälle suohon kun oikeistohallitus pyrkii tuhoamaan työsuhdeturvankin, mikä vain johtaa entistäkin suurempaan näköalattomuuteen, tulevaisuus on epävarmempi ja synkempi kuin kenties koskaan ennen Suomen historiassa.
        Riistokapitalismi ei sovi Suomeen, eikä varmaan minnekään muuallekaan, tämä pitäisi kieltää ihan kansainvälisellä ihmisoikeuslailla haitallisena kaikille.
        5-vuotissuunnitelmassakin on ememmän järkeä, se pakottaa miettimään tulevaisuutta, eikä lyhytjännitteisillä pikavoitoilla ole siinä sijaa.

        Kun Suomessa voivotellaan työn heikkoa tuottavuutta, unohtavat voivottelijat yleensä sen tosiseikan, että suurin vaikutus työn tuottavuuteen on yrityksen investoinneilla.

        Suomen palkkataso ei sovi käsin ruuvattaville ruuveille, tarvitaan vähintään Makita käteen, mieluiten ruuvien automaattisyötöllä. Siitä voi laskea työtuntien tehoja, investoinneilla moninkertaistetaan tuottavuus, palkkojen pitämisellä kilpailijamaiden tason alapuolella ja ruuvaamalla ruuvit käsin, ei tuottavuus ole kovin hyvä...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun Suomessa voivotellaan työn heikkoa tuottavuutta, unohtavat voivottelijat yleensä sen tosiseikan, että suurin vaikutus työn tuottavuuteen on yrityksen investoinneilla.

        Suomen palkkataso ei sovi käsin ruuvattaville ruuveille, tarvitaan vähintään Makita käteen, mieluiten ruuvien automaattisyötöllä. Siitä voi laskea työtuntien tehoja, investoinneilla moninkertaistetaan tuottavuus, palkkojen pitämisellä kilpailijamaiden tason alapuolella ja ruuvaamalla ruuvit käsin, ei tuottavuus ole kovin hyvä...

        Olin kerran eräällä tehtaalla töissä, missä oli oikein tulppa keskellä linjaa, ikivanha paskakone joka temppuili vähän väliä ja toimiessaankin oli toivottoman hidas. Sen edessä ja takana linjalla oli paljon uudempia huippunopeita koneita, mutta tätä paskakonetta ei uusittu milloinkaan kun siinä olin. Tuotanto on tietysti yhtä hidas kuin sen hitain työvaihe, mutta meno tehtaalla oli kyllä muutenkin sellaista että johdolla ei tainnut olla minkäänlaista ymmärrystä tehokkaasta tuotannosta ja järkevistä laiteuusinnoista. Aina olivat vaan kinuamassa ylitöihin purkamaan sitä hirvittävää ruuhkaa, no eihän sellaista loputtomiin kukaan jaksa.


    • Anonyymi

      Ne on globalisoitu pääomaltaan eli siirretty ulkomaille. Kaikki menestyvät firmat myydään kansainvälisille pääomasijoitusfirmoille tai sulautetaan isomaan ulkomaiseen alan firmaan. helvetti tuhosivat Saabinkin!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. MIksi suurin osa persuista on alkoholisteja?

      Tätä jäin pohdiskelemaan....
      Maailman menoa
      50
      3571
    2. 39
      3033
    3. Kehutaan vaihteeksi Perussuomalaisia

      Perussuomalaiset ovat olleet melkoisen lokakampanjoinnin kohteena, vaikka ovat saaneet paljon hyvää aikaiseksi. Nyt on
      Maailman menoa
      147
      2877
    4. SDP ylivoimainen ykkönen

      En ole koskaan viitsinyt käydä äänestämässä, mutta nyt SDP:n etumatka on niin kutkuttava, että pakkohan se on vaivautua.
      Maailman menoa
      72
      2343
    5. Roiskeläpät takaisin niin alkaa lasit kestämään

      "Tuulilaseja hajottava talvi-ilmiö on ehkä ratkennut" Tämän päivän autoissa kun on esimerkiksi vanhempaa autokalustoa s
      Yleistä autoilusta
      42
      1807
    6. Polttomoottoriauto on köyhän merkki

      Kun ei ole varaa ostaa sähköautoa, niin joutuu köyhän autoa käyttämään.
      Maailman menoa
      87
      1598
    7. Mitä tarkalleen tunnet

      Minkälaisia tunteita sisälläsi liikkuu, kun tiedät, että ajattelen sinua lämmöllä ja jotain syttyy myös sinussa? Haluai
      Ikävä
      67
      1124
    8. Kaivattusi ominaistuoksu?

      Itse vastaan juustonaksu 😅
      Ikävä
      82
      1091
    9. Nainen, koska nähtiin viimeksi

      Mikä päivä? Tarkemminkin voit kohtaamistamme kuvailla. 🤗
      Ikävä
      51
      1066
    10. Miten tällaista voi tapahtua

      https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kaksi-kuollut-liikenteessa-virroilla/9241442 Miksi tällainen on tapahtunut?
      Virrat
      41
      915
    Aihe