Pakokaasut ovat aina olleet valtava terveysriski ihmisille.

Anonyymi-ap

Pakokaasut uhkaavat koko kehoa.Aiemmin ajateltiin, että liikenteen pakokaasupäästöt ovat haitta vain keuhkoille. Sitten tutkijat huomasivat, että pakokaasut voivat aiheuttaa ongelmia joka puolella kehoa. Nyt tutkitaan pakokaasujen yhteyttä esimerkiksi Alzheimerin tautiin.

Pienhiukkasten on arvioitu aiheuttavan vuosittain Suomessa 1 800 ennenaikaista kuolemaa.

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000001707229.html

WHO: Dieselin pakokaasut aiheuttavat syöpää.

https://yle.fi/a/3-6178818

Dieselpakokaasut ovat merkittävä terveysriski monilla suomalaisilla työpaikoilla.

https://promaintlehti.fi/Turvallisuus-ja-ymparisto/Dieselpakokaasut-ovat-merkittava-terveysriski-monilla-suomalaisilla-tyopaikoilla

Pakokaasu saa aikaan muutoksia aivoissa.

https://tieku.fi/terveys/pakokaasu-saa-aikaan-muutoksia-aivoissa

Pakokaasu tappaa.

https://kehityslehti.fi/8993/index.html

72

589

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Hyvin 1900-luvusta kuitenkin selvittiin liikenteessäkin. Onko muuten kaikki hyvin?

      • Anonyymi

        Ei ole kenelläkään hyvin. Pakokaasut ovat tuhonneet ihmiset.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole kenelläkään hyvin. Pakokaasut ovat tuhonneet ihmiset.

        Pakokaasut tappavat kymmeniä tuhansia ennenaikaisesti pelkästään Euroopassa joka vuosi.

        Polttomoottori on kiellettävä ensi tilassa!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pakokaasut tappavat kymmeniä tuhansia ennenaikaisesti pelkästään Euroopassa joka vuosi.

        Polttomoottori on kiellettävä ensi tilassa!

        Tuo nyt on ihan täyttä puppua ja hysteriaa.

        "Polttomoottori on kiellettävä ensi tilassa!"

        Ei ole mitään syytä kieltää polttomoottoreita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo nyt on ihan täyttä puppua ja hysteriaa.

        "Polttomoottori on kiellettävä ensi tilassa!"

        Ei ole mitään syytä kieltää polttomoottoreita.

        Itsae asiassa valehtelusi ei muuta sitä, että ilmansaasteet tappavat kymmeniä tuhansia ennenaikaisesti pelkästään Euroopassa. Merkittävä osuus on pakokaasuilla ja jarrupölyllä, jotka ovat ominaisia polttomoottoriautoille (sähkis jarruttaa generaattorilla).

        Polttomoottorit tosiaan on kiellettävä ensi tilassa, polttoautoilijalla ei ole oikeutta kaasuttaa muita hengiltä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itsae asiassa valehtelusi ei muuta sitä, että ilmansaasteet tappavat kymmeniä tuhansia ennenaikaisesti pelkästään Euroopassa. Merkittävä osuus on pakokaasuilla ja jarrupölyllä, jotka ovat ominaisia polttomoottoriautoille (sähkis jarruttaa generaattorilla).

        Polttomoottorit tosiaan on kiellettävä ensi tilassa, polttoautoilijalla ei ole oikeutta kaasuttaa muita hengiltä.

        Polttomoottoreille on kielto saatava ensi tilassa!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Polttomoottoreille on kielto saatava ensi tilassa!

        Vain sairas kommunisti yrittää saada kieltoja kaikelle mikä häntä ei miellytä. Ei ole mitään syytä kieltää polttomoottoriautoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itsae asiassa valehtelusi ei muuta sitä, että ilmansaasteet tappavat kymmeniä tuhansia ennenaikaisesti pelkästään Euroopassa. Merkittävä osuus on pakokaasuilla ja jarrupölyllä, jotka ovat ominaisia polttomoottoriautoille (sähkis jarruttaa generaattorilla).

        Polttomoottorit tosiaan on kiellettävä ensi tilassa, polttoautoilijalla ei ole oikeutta kaasuttaa muita hengiltä.

        Sähköautot painaa enemmän ja jarrupalat joutuu lujille eli pienhiukkasia tekee raskas sähköauto kuluttaen tietä enemmän massallaan ja vääntä tuhoaa renkaita enemmän.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköautot painaa enemmän ja jarrupalat joutuu lujille eli pienhiukkasia tekee raskas sähköauto kuluttaen tietä enemmän massallaan ja vääntä tuhoaa renkaita enemmän.

        Riemuidiootti ei tajua sähköautoista mitään. Sähköauto hinkkaa jarrupaloja erittäin vähän. Sähköauton voima välittyy paljon tarkemmin tiehen, joten renkaat kuluu vähemmän.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vain sairas kommunisti yrittää saada kieltoja kaikelle mikä häntä ei miellytä. Ei ole mitään syytä kieltää polttomoottoriautoja.

        Pakokaasumyrkyttäjän ininä on merkityksetöntä. Polttikset kielletään. Murhaaminenkin on kielletty, eikä se ole kommunismia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Riemuidiootti ei tajua sähköautoista mitään. Sähköauto hinkkaa jarrupaloja erittäin vähän. Sähköauton voima välittyy paljon tarkemmin tiehen, joten renkaat kuluu vähemmän.

        Ootsä pöljä. Sähköauto painaa enemmän, kun vastaavankokoinen polttomoottoriauto. Sen renkaat siis nakertaa enemmän tien pintaa eli katupölyä, joka menee keuhkoihin.


    • Anonyymi

      Minä haistelen päivittäin pakokaasuja enkä oo tuhoutunu. Onko alottajalla kaikki muumit laaksos?

      • Anonyymi

        Kyllä pakokaasut aiheuttavat joillekin muutoksia aivotoiminnassa, kuten polttisjorman typeristä kommenteista huomaa. Joillekin se aiheuttaa epämukavuutta, he ostavat tilalle sähköauton.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä pakokaasut aiheuttavat joillekin muutoksia aivotoiminnassa, kuten polttisjorman typeristä kommenteista huomaa. Joillekin se aiheuttaa epämukavuutta, he ostavat tilalle sähköauton.

        Tiesitkö ettei sähköauto oo kaikille se sopiva, varsinkaa jos ruvetaan vetämään painavia kuormia pitkiä matkoja. Ja vaikka sitä rahaa olis sähkövatkaimeen nii en siltikää hanki sitä koska aina joutuu miettiin et missä seuraava latauspiste, ja varsinki jos on kiire nii ei vaan oo aikaa oottaa et lataaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tiesitkö ettei sähköauto oo kaikille se sopiva, varsinkaa jos ruvetaan vetämään painavia kuormia pitkiä matkoja. Ja vaikka sitä rahaa olis sähkövatkaimeen nii en siltikää hanki sitä koska aina joutuu miettiin et missä seuraava latauspiste, ja varsinki jos on kiire nii ei vaan oo aikaa oottaa et lataaa.

        Hukkuva tarttuu oljenkorteen. Ei jeppe enää muuta keksi niin painavien kuormien vetäminen....12 tonnii on se vahva ja yleispätevä veruke. Olet muuten oikeassa sen latauspisteen miettimisen kanssa, joillekin tuottaa miettiminen suuria vaikeuksia, joten jätä miettiminen muille ja vetele niitä kuormiasi kiireellä tai ilman.


      • Anonyymi

        Et tietenkään itse huomaa sitä, ettei sinulla ole kaikki muumit enää laaksossa kaiken sen vuosien tai vuosikymmenten pakokaasujen haistelun jälkeen.
        Muutoksesi on tapahtunut niin hitaasti, mutta sen huomaa.

        Otan osaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä pakokaasut aiheuttavat joillekin muutoksia aivotoiminnassa, kuten polttisjorman typeristä kommenteista huomaa. Joillekin se aiheuttaa epämukavuutta, he ostavat tilalle sähköauton.

        Samma på sähkäreihin. Säteily on vaarallista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et tietenkään itse huomaa sitä, ettei sinulla ole kaikki muumit enää laaksossa kaiken sen vuosien tai vuosikymmenten pakokaasujen haistelun jälkeen.
        Muutoksesi on tapahtunut niin hitaasti, mutta sen huomaa.

        Otan osaa.

        Sinäkin lienet impannut... vai asutko tiettömän taipaleen takana?


    • Anonyymi

      Kaikki materiaali ja mahdollinen on todettu vihdoin vaaralliseksi tavalla tai toisella. Kummasti täällä vaan pötkitään ja eliajan odottamat aika lailla nousseet sitten vaikkapa 60-luvun. Jos kaikkea tuota miettii ja mille myrkyille altistumme kokoajan, niin se vasta sairastuttaa ja ajaa ihmisen tuhoon.

    • Anonyymi

      Kun riittävästi analysoidaan niin kaikki mahdollinen tappaa. Voihan veden juontiinkin kuolla.

      • Anonyymi

        Typpitegnologia mullistaa puhtaan liikenteen osittain ja päästötön polttomoottori, jonka ovat kehittäneet Toyotan tiedemiehet. Julkistetaan ja tuotanto aloitetaan 01.04.2026. Vaviskaa sähköautoilijat.


    • Anonyymi

      Polttomoottoriautot ovat todella valtava terveysriski.

    • Anonyymi

      Vie polttomoottoriauto suljettuun autotalliin ja käynnistä se. Kauanko luulet pysyväsi siellä hengissä. Sähköauton voi siellä huoletta käynnistää...
      Eli polttomoottoriauto tappaa. Tuulettomana päivänä esim. helsingin keskusta oikeasti epäterveellinen mesta.

      • Anonyymi

        Ei kai ny kukaan järkevä pidä autoa käynnissä suljetussa autotallissa, tuskin sähköautoakaan kukaan pidä turhaan päällä oli sitten auto tallissa tai ulkona.

        Ja vaikka nykyaikaista 3-toimikatalysaattorilla varustettua polttista pitäisikin käynnissä suljetussa tallissa niin kyllä sitä saa aika kauan huudattaa että henki lähtee.
        https://fi.wikipedia.org/wiki/Pakoputkisto#Katalysaattori

        Ennen katalysaattoriaikaa oli itsarin tekeminen helpompaa kun laittoi tallin ovet kiinni käynnisti auton ja kävi "ikuisille päiväunille"...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kai ny kukaan järkevä pidä autoa käynnissä suljetussa autotallissa, tuskin sähköautoakaan kukaan pidä turhaan päällä oli sitten auto tallissa tai ulkona.

        Ja vaikka nykyaikaista 3-toimikatalysaattorilla varustettua polttista pitäisikin käynnissä suljetussa tallissa niin kyllä sitä saa aika kauan huudattaa että henki lähtee.
        https://fi.wikipedia.org/wiki/Pakoputkisto#Katalysaattori

        Ennen katalysaattoriaikaa oli itsarin tekeminen helpompaa kun laittoi tallin ovet kiinni käynnisti auton ja kävi "ikuisille päiväunille"...

        Ei muuta kun menet kokeilemaan…


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kai ny kukaan järkevä pidä autoa käynnissä suljetussa autotallissa, tuskin sähköautoakaan kukaan pidä turhaan päällä oli sitten auto tallissa tai ulkona.

        Ja vaikka nykyaikaista 3-toimikatalysaattorilla varustettua polttista pitäisikin käynnissä suljetussa tallissa niin kyllä sitä saa aika kauan huudattaa että henki lähtee.
        https://fi.wikipedia.org/wiki/Pakoputkisto#Katalysaattori

        Ennen katalysaattoriaikaa oli itsarin tekeminen helpompaa kun laittoi tallin ovet kiinni käynnisti auton ja kävi "ikuisille päiväunille"...

        Toki kukaan ei tallissa polttista käynnissä pidäkään, mutta tyhmepikin tajuaa tuosta eron kumpi niitä päästöjä ajaessa päästää.
        Katalysaattori ei poista häkää, mihin pakokaasualtistumisessa ensimmäiseksi kuolee, joten yhtälailla pääsee tänään hengestään pakokaasuja hengittäessään kuin ennen katteja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toki kukaan ei tallissa polttista käynnissä pidäkään, mutta tyhmepikin tajuaa tuosta eron kumpi niitä päästöjä ajaessa päästää.
        Katalysaattori ei poista häkää, mihin pakokaasualtistumisessa ensimmäiseksi kuolee, joten yhtälailla pääsee tänään hengestään pakokaasuja hengittäessään kuin ennen katteja.

        Kun polttoaine palaa puhtaasti eli normaalissa ajossa niin silloin ei tule häkää. Tyhjäkäynnillä ja toisinaan kylmällä moottorilla tulee häkää, mutta ei yleensä muulloin.


      • Anonyymi

        Helsingin keskusta on mätää täynnä ilman autojakin. Sen tuot hyvin ilmi.


    • Anonyymi

      Ja meillä Suomessa vielä surkeaa on se jäätävä määrä jotka vieläkin ajavat nastarenkailla joiden aiheuttama pöly lisää paljon terveyshaittoja siis paljon enemmän kuin niistä on näennäisesti joskus hyötyä.

      • Anonyymi

        Tervrtuloa ajelemaan tänne kitkoilla. Katotaan kuin pitkälle pääset🤣


    • Anonyymi

      Bensiinikäyttöisten autojen pakokaasut eivät ole olleet terveydelle vaarallisia 1990-luvulta lähtien, lyijyttömän bensiinin ja säädellyn kolmitoimikatalysaattorin ansiosta. Kulutuksen pienentämiseksi tehty siirtyminen polttonesteen suorasuihkutukseen vaati jo lainsäädännöllisesti pienhiukkasloukut myös bensiinimoottoreihin. Nykyisellään bensiinimoottori ei ole terveydelle haitallinen toimivan tekniikan ansiosta. Diesel-tekniikkaa ei ole saatu toimivaksi.

      Bensiiniauton suurimmat pienhiukkaslähteet ovatkin lähtöisin renkaiden kulumisesta ja pieneltä osin jarrujen käytöstä. Pienhiukkaspäästöjen määrä on suoraan verrannollinen auton massaan. Akkusähköautot, 1,5-2-kertaisine massoineen tuottavat merkittävästi enemmän rengasperäisiä pienhiukkasia.

      • Anonyymi

        Ja tuo on fakta.
        Hengitysilmaperuste on keveiden polttomoottoriautojen puolella. Käyttövoima ei sinällään ole merkittävä, mutta polttomoottorikäyttöisenä voitaisiin valmistaa 900 kg pikkuautoja, joiden pienhiukkaspäästöt ovat huomattavasti pienemmät kuin saman kuljetuskapasiteetin sähköautossa, painoerosta johtuen.
        EU on mennyt jonkun verran metsään myös turvallisuusvaraustekiimassaan. Pieni kaupunkiauto painaa tänä päivänä mieluummin 1200 kg kuin 900 kg, kiitos kymmenien pakollisten turvajärjestelmien, jotka ovat melkoisen tarpeettomia hitaassa kaupunkiliikenteessä, mutta lisäävät niin polttoaineenkulutusta, kuin painonsa takia myös hiukkaspäästöjä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja tuo on fakta.
        Hengitysilmaperuste on keveiden polttomoottoriautojen puolella. Käyttövoima ei sinällään ole merkittävä, mutta polttomoottorikäyttöisenä voitaisiin valmistaa 900 kg pikkuautoja, joiden pienhiukkaspäästöt ovat huomattavasti pienemmät kuin saman kuljetuskapasiteetin sähköautossa, painoerosta johtuen.
        EU on mennyt jonkun verran metsään myös turvallisuusvaraustekiimassaan. Pieni kaupunkiauto painaa tänä päivänä mieluummin 1200 kg kuin 900 kg, kiitos kymmenien pakollisten turvajärjestelmien, jotka ovat melkoisen tarpeettomia hitaassa kaupunkiliikenteessä, mutta lisäävät niin polttoaineenkulutusta, kuin painonsa takia myös hiukkaspäästöjä.

        Käyttövoima on (ollut) merkittävä, EU-teollisuuspoliittisessa kontekstissa. VW-Dieselskandaalin jälkeen, teollisuuden ääntä ei väliaikaisesti huomioitu. Nöyrä virheiden tunnustaminen voisi olla paikallaan kaikilla osapuolilla, järkevämmän jatkon puolesta.


      • Anonyymi

        Tässä tutkittua faktaa:
        Onko nykyisten bensamoottorillisen auton pakokaasut vaarallisia?
        🚗 Kyllä, bensiinimoottoristen autojen pakokaasut voivat olla vaarallisia, vaikka nykyaikaiset autot ovat huomattavasti puhtaampia kuin ennen.

        🔬 Mitä pakokaasut sisältävät?
        Bensiinimoottorin pakokaasut sisältävät useita haitallisia yhdisteitä:

        Hiilimonoksidi (CO) – hajuton ja väritön kaasu, joka voi aiheuttaa hengenvaarallisen myrkytyksen suljetuissa tiloissa.

        Typen oksidit (NOx) – ärsyttävät hengitysteitä ja edistävät otsonin muodostumista alailmakehässä.

        Hiilivedyt (HC) – osa niistä on syöpävaarallisia ja osallistuvat smogin muodostumiseen.

        Pienhiukkaset (PM) – voivat kulkeutua syvälle keuhkoihin ja aiheuttaa sydän- ja hengityselinsairauksia.

        🛠️ Miten nykyaikaiset autot vähentävät riskejä?
        Katalysaattorit muuttavat haitalliset kaasut vähemmän vaarallisiksi yhdisteiksi.

        Hiukkassuodattimet vähentävät pienhiukkaspäästöjä.

        AdBlue-järjestelmät (yleisempiä dieselautoissa) neutraloivat typen oksideja.

        Silti, vaikka teknologia on kehittynyt, pakokaasut eivät ole täysin vaarattomia, erityisesti kaupungeissa, joissa liikennettä on paljon ja ilmanlaatu voi heikentyä.

        ⚠️ Erityistilanteet, joissa riski kasvaa
        Suljetut tilat (esim. autotallit) ilman kunnollista ilmanvaihtoa.

        Vanhat tai huonosti huolletut autot, joissa päästöjärjestelmät eivät toimi kunnolla.

        Päästömanipuloidut ajoneuvot, joissa puhdistusjärjestelmiä on muokattu tai poistettu käytöstä – tämä on Suomessa nykyään rangaistavaa.


    • Anonyymi

      Pienet polttomoottorit saastuttavat eniten.

    • Anonyymi

      Nyt on aika päästä eroon tappavista pakokaasuista.

      • Anonyymi

        Ja lisätä tappavia pienhiukkasia painavilla autoilla?


    • Anonyymi

      Ihme. että tuosta pakokaasusta ei ole ollut tuon suurempaa melua.

      • Anonyymi

        Bensa-autojen pakokaasuista ei ole tarvinnut meluta enää 2000-luuvulla, dieseleistä meluamistarve katosi kymmenisen vuotta sitten. Siis tietysti täytyy puhua kunnossa olevista autoista.
        Nyt pitäsi hengitysilman suhteen meluta painavien autojen mukanaan tuomista kasvavista pienhiukkaspäästöistä. Kieltäisivän nyt edes nastarenkaat yli 1500 kilon sähköautoilta, niin saataisiin pölyä laskeutumaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Bensa-autojen pakokaasuista ei ole tarvinnut meluta enää 2000-luuvulla, dieseleistä meluamistarve katosi kymmenisen vuotta sitten. Siis tietysti täytyy puhua kunnossa olevista autoista.
        Nyt pitäsi hengitysilman suhteen meluta painavien autojen mukanaan tuomista kasvavista pienhiukkaspäästöistä. Kieltäisivän nyt edes nastarenkaat yli 1500 kilon sähköautoilta, niin saataisiin pölyä laskeutumaan.

        "Siis tietysti täytyy puhua kunnossa olevista autoista."

        Nykyiset Diesel-autot ovat kauttaaltaan varustettuja turboahtimella. Tähän liittyy useita manipulointimahdollisuuksia, joilla terveydelle haitalliset päästöt lisääntyvät tyyppihyväksynnän tasosta. Autot ovat olleet liian usein "tahallaan rikottuja". Onneksi katsastuksessa asiaan on alettu kiinnittämään huomiota.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Siis tietysti täytyy puhua kunnossa olevista autoista."

        Nykyiset Diesel-autot ovat kauttaaltaan varustettuja turboahtimella. Tähän liittyy useita manipulointimahdollisuuksia, joilla terveydelle haitalliset päästöt lisääntyvät tyyppihyväksynnän tasosta. Autot ovat olleet liian usein "tahallaan rikottuja". Onneksi katsastuksessa asiaan on alettu kiinnittämään huomiota.

        Ensimmäisinä liikenteen ilmasaasteisiin reagoineet alueet (Kalifornia eritoten), ovat kieltäneet 2-tahti-polttomoottoreiden käytön.

        Suomessa, asiaan ei ole puututtu, vaikka sulan kelin aikaan, 2-tahti-moottoreiden tuottamat terveydelle haitalliset paikalliset päästöt ovat suurimpien joukossa. Toinen päästölähde samaan aikaan, on 4-tahti-moottorit ilman saasteenestojärjestelmiä.

        Em. molempia liikenteen suuria päästölähteitä yhdistää kaksipyöräisyys. Käytännön suhtautuminen näihin päästöihin ei ole johdonmukaista, verrattuna nelipyöräisiin liikennevälineisiin.


    • Anonyymi

      Polttisautojen sijaan ihmiset ostavat sähköautoja ja polttavat peukkua.

      • Anonyymi

        paremmin imevät peukkua...hih.. sen minkä nuorena oppii niin vanhan taitaa..


    • Anonyymi

      Muistan että vielä 1990 luvulla kun kävin välillä maalta isolla kirkolla kääntymässä miten siellä oli kauhea katku ja talvisin lumet tien vieressä ihan mustaa nokea täynnä. Ei ole enää ja hengitääkin voi. Ihan hyvään suuntaan mennään. Olisipa varaa vielä sähköautoon itselläkin mutta millä sitä köyhä työmies sellaisen ostaisi.

    • Anonyymi

      käsittääkseni terveyspalvelut ovat huonontuneet ,niin paskanko väliä jos kuolee ennemmin .? eihän vanhuksille ole edes hoitopaikkoja.. seuraavaksi valtio syö ja sijoittaa eläkerahat niin eipä ole rahaa maksaa eläkkeitäkään ...

    • Anonyymi

      no laita hengityssuojain...

      • Anonyymi

        No eikun polttikset vaan kielletään niin sillä selvä.


    • Anonyymi

      ilmaston kouhottajia kiinnostaa oma hengitysilma, mutta ei kiinnosta mistä ne verorahat valtion kirstuun tulee. kaupunkeihin sähköautot ja maaseudulle diesel ja bensa,.. mutta ei kun kaikille pitää pakolla myydä sähköautot....intia on väkirikkain maa ja siellä on paljon saasteita ja pitkäikäisimmät ihmiset ilman dementiaa. sika ja possuliha se tuhoaa aivot..ennen sanottiin ihmisiä taliaivoiksi jotka ei muistanut mitään.?

      • Anonyymi

        Onpa taas järjetöntä sössötystä. Aika tyhmä saa olla jos oma hengitysilma ei kiinnosta.


    • Anonyymi

      Palamis ilmiö kuluttaa happee ilmakehästä ja samalla saastuttaa läsnä olevien henkitys ilman.

      • Anonyymi

        Pakokaasut ovat suurta myrkkyä erityisesti vanhuksille ja lapsille. Tästä polttofanaatikot eivät tietenkään välitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pakokaasut ovat suurta myrkkyä erityisesti vanhuksille ja lapsille. Tästä polttofanaatikot eivät tietenkään välitä.

        Nykyaikaisista polttomoottoreista ei paljon pakokaasuja. Tuo on lähinnä aivottomien sähköautointoilijoiden suoltamaa paskaa ja typerää hysteriaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nykyaikaisista polttomoottoreista ei paljon pakokaasuja. Tuo on lähinnä aivottomien sähköautointoilijoiden suoltamaa paskaa ja typerää hysteriaa.

        Olipa taas typerää paskaa ja tyhjänpäiväistä sössötystä. Nytkyaikaisista moottoreista tulee ihan samat palamistuotteet kuin 20 vuotta sitten.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olipa taas typerää paskaa ja tyhjänpäiväistä sössötystä. Nytkyaikaisista moottoreista tulee ihan samat palamistuotteet kuin 20 vuotta sitten.

        Suurin osa pienhiukkasista tulee nykyään renkaista, ei polttomoottorista. Lisäksi suuri syy huonoon ilmanlaatuun kaupungissa on katupölyssä ja sitä sähköautot vain lisäävät. Sähköautojen lisääntyminen ei paranna ilmanlaatua yhtään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suurin osa pienhiukkasista tulee nykyään renkaista, ei polttomoottorista. Lisäksi suuri syy huonoon ilmanlaatuun kaupungissa on katupölyssä ja sitä sähköautot vain lisäävät. Sähköautojen lisääntyminen ei paranna ilmanlaatua yhtään.

        Suurin osa pienhiukkasista tulee polttomoottoreista ja polttomoottoriautojen jarruista. Sähköautojen lisääntyminen parantaa ilmanlaatua merkittävästi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suurin osa pienhiukkasista tulee polttomoottoreista ja polttomoottoriautojen jarruista. Sähköautojen lisääntyminen parantaa ilmanlaatua merkittävästi.

        Ja siksi polttomoottoreille tulee saada täyskielto ensi tilassa.


    • Anonyymi

      Mersusta ei tule pakokaasua.

      • Anonyymi

        No sähkömersusta ei tietenkään tule.


    • Anonyymi

      Ei niistä mitään haittaa ole, todisteena se, että ihmisten elinikä on nyt pidempi kuin koskaan ennen ja autoja on enemmän kuin koskaan ennen. MOT.

      • Anonyymi

        Lintuja on kesällä enemmän ja puissa on lehtiä. Joten muuttolinnut laittelee lehdet puihin keväällä. Lähtiessään samalla pudottelee lehdet.


    • Anonyymi

      Karmeita tappokoneita polttikset. Äkkiä kieltoon ennen kuin lisää ihmisiä kuolee pakokaasuihin.

      • Anonyymi

        2000 polttista palaa Suomessa joka vuosi. Siitä siis lisää saastetta ilmaan.


    • Anonyymi

      Miten terveellistä kaasua syntyy, kun palava sähkis sytyttää suljetussa tilassa kymmeniä muita autoja.

    • Anonyymi

      Pian tulee kielto pakokaasuautoille.

      • Anonyymi

        Alle 10 vuotta.


    • Anonyymi

      Ihme, etteivät kaikki ihmiset Intiassa, Bangladeshissa, Nepalissa ja Pakistanissa tms ole kuolleet jo pakokaasuihin

      • Anonyymi

        Pelkästään jo Euroopassa kuolee kymmeniä tuhansia joka vuosi ennenaikaisesti liikenteen päästöjen takia. Mainitsemissasi maissa tilanne on vielä paljon surkeampi.

        Jos tykkäät pakokaasuista, niin muuta toki jonkun kehitysmaan isoon kaupunkiin nautiskelemaan. Täällä tulee kiellot.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pelkästään jo Euroopassa kuolee kymmeniä tuhansia joka vuosi ennenaikaisesti liikenteen päästöjen takia. Mainitsemissasi maissa tilanne on vielä paljon surkeampi.

        Jos tykkäät pakokaasuista, niin muuta toki jonkun kehitysmaan isoon kaupunkiin nautiskelemaan. Täällä tulee kiellot.

        "Muuta johonkin..." Aika ristiriitaisesti louskutat sormiasi. Uliset pakokaasuista, käsket muuttamaan johonkin kehitysmaahan, missä niitä pakokaasuja on. Täällä ei.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Muuta johonkin..." Aika ristiriitaisesti louskutat sormiasi. Uliset pakokaasuista, käsket muuttamaan johonkin kehitysmaahan, missä niitä pakokaasuja on. Täällä ei.

        Typerää roskaa aina suollat, sillä kyllähän nyt Suomessakin pakokaasuja on paljonkin ilmassa, varsinkin talvella pakokaasuautojen myrkkypilvet jäävät leijumaan kaduille.


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Persuja ei aluevaltuustoissa näy

      Ei tunnu persuja paljon paikalliset asiat kiinnostavan, vaan ainoastaan ulkomaalaiset, joku Israel ja Trumpin fanitus.
      Maailman menoa
      63
      3776
    2. Päivän Riikka: Uudenkaupungin autotehdas hiljeni

      Näin ne 100 000 uutta pysyvää ei-tempputyötä yksityiselle sektorille tämän hallituksen ansiosta syntyy. Työntekijöille j
      Maailman menoa
      88
      3159
    3. Riikka vie Suomen kohta ykköseksi työttömyyskisassa

      Espanja: 10,5 % Suomi: 10,3 % Ruotsi: 9,3 % Kisa on tiukkaa, mutta Riikalla hyvä draivi päällä. Vasemmistolaisen päämin
      Maailman menoa
      81
      2381
    4. Mikä ihme teitä savolaisia tuossa

      p*rs*reiässä niin kiinnostelee? Että siitä pitää päntönnään huutaa.
      Tuusniemi
      14
      1630
    5. Laita tunniste josta kaivattusi tietää sun kirjoittavan täällä

      Joku yksilöity yhteinen juttu joka on sun ja kaivattusi välillä. Tuntomerkkinä esim. punainen pipopää, tonttu-ukko tai m
      Ikävä
      70
      1398
    6. Mikä tekee naisesta

      Seksikkään ja viehättävän? Entä miehestä?
      Ikävä
      98
      1270
    7. Varusmiehen kuolema

      Ei ollut vahinko, ei aiheuttanut vaaraa muille, eikä ollut rikos, mitä jää jäljelle? Oliko kyseessä oman käden kautta lä
      Kajaani
      40
      1172
    8. Kumpaan rahat, mummojen vaippoihin vai Nalle WahIroosille?

      JOS siis sinä saisit päättää?
      Maailman menoa
      1
      1011
    9. Huippu, kaupunki ostaa hotellin

      Hyvä juttu meillä on oma hotelli iloitsi Pirtihirmukin. Nyt vaan rekryt päälle ja uusi henkilökunta. Tarvitaan tekijöitä
      Ähtäri
      55
      1005
    10. Mitä ajattelet rakkaastasi tällähetkellä?

      Itse haluaisin jo hänen viereen..
      Ikävä
      49
      993
    Aihe