Pakokaasut ovat aina olleet valtava terveysriski ihmisille.

Anonyymi-ap

Pakokaasut uhkaavat koko kehoa.Aiemmin ajateltiin, että liikenteen pakokaasupäästöt ovat haitta vain keuhkoille. Sitten tutkijat huomasivat, että pakokaasut voivat aiheuttaa ongelmia joka puolella kehoa. Nyt tutkitaan pakokaasujen yhteyttä esimerkiksi Alzheimerin tautiin.

Pienhiukkasten on arvioitu aiheuttavan vuosittain Suomessa 1 800 ennenaikaista kuolemaa.

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000001707229.html

WHO: Dieselin pakokaasut aiheuttavat syöpää.

https://yle.fi/a/3-6178818

Dieselpakokaasut ovat merkittävä terveysriski monilla suomalaisilla työpaikoilla.

https://promaintlehti.fi/Turvallisuus-ja-ymparisto/Dieselpakokaasut-ovat-merkittava-terveysriski-monilla-suomalaisilla-tyopaikoilla

Pakokaasu saa aikaan muutoksia aivoissa.

https://tieku.fi/terveys/pakokaasu-saa-aikaan-muutoksia-aivoissa

Pakokaasu tappaa.

https://kehityslehti.fi/8993/index.html

56

477

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Hyvin 1900-luvusta kuitenkin selvittiin liikenteessäkin. Onko muuten kaikki hyvin?

      • Anonyymi

        Ei ole kenelläkään hyvin. Pakokaasut ovat tuhonneet ihmiset.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole kenelläkään hyvin. Pakokaasut ovat tuhonneet ihmiset.

        Pakokaasut tappavat kymmeniä tuhansia ennenaikaisesti pelkästään Euroopassa joka vuosi.

        Polttomoottori on kiellettävä ensi tilassa!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pakokaasut tappavat kymmeniä tuhansia ennenaikaisesti pelkästään Euroopassa joka vuosi.

        Polttomoottori on kiellettävä ensi tilassa!

        Tuo nyt on ihan täyttä puppua ja hysteriaa.

        "Polttomoottori on kiellettävä ensi tilassa!"

        Ei ole mitään syytä kieltää polttomoottoreita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo nyt on ihan täyttä puppua ja hysteriaa.

        "Polttomoottori on kiellettävä ensi tilassa!"

        Ei ole mitään syytä kieltää polttomoottoreita.

        Itsae asiassa valehtelusi ei muuta sitä, että ilmansaasteet tappavat kymmeniä tuhansia ennenaikaisesti pelkästään Euroopassa. Merkittävä osuus on pakokaasuilla ja jarrupölyllä, jotka ovat ominaisia polttomoottoriautoille (sähkis jarruttaa generaattorilla).

        Polttomoottorit tosiaan on kiellettävä ensi tilassa, polttoautoilijalla ei ole oikeutta kaasuttaa muita hengiltä.


    • Anonyymi

      Minä haistelen päivittäin pakokaasuja enkä oo tuhoutunu. Onko alottajalla kaikki muumit laaksos?

      • Anonyymi

        Kyllä pakokaasut aiheuttavat joillekin muutoksia aivotoiminnassa, kuten polttisjorman typeristä kommenteista huomaa. Joillekin se aiheuttaa epämukavuutta, he ostavat tilalle sähköauton.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä pakokaasut aiheuttavat joillekin muutoksia aivotoiminnassa, kuten polttisjorman typeristä kommenteista huomaa. Joillekin se aiheuttaa epämukavuutta, he ostavat tilalle sähköauton.

        Tiesitkö ettei sähköauto oo kaikille se sopiva, varsinkaa jos ruvetaan vetämään painavia kuormia pitkiä matkoja. Ja vaikka sitä rahaa olis sähkövatkaimeen nii en siltikää hanki sitä koska aina joutuu miettiin et missä seuraava latauspiste, ja varsinki jos on kiire nii ei vaan oo aikaa oottaa et lataaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tiesitkö ettei sähköauto oo kaikille se sopiva, varsinkaa jos ruvetaan vetämään painavia kuormia pitkiä matkoja. Ja vaikka sitä rahaa olis sähkövatkaimeen nii en siltikää hanki sitä koska aina joutuu miettiin et missä seuraava latauspiste, ja varsinki jos on kiire nii ei vaan oo aikaa oottaa et lataaa.

        Hukkuva tarttuu oljenkorteen. Ei jeppe enää muuta keksi niin painavien kuormien vetäminen....12 tonnii on se vahva ja yleispätevä veruke. Olet muuten oikeassa sen latauspisteen miettimisen kanssa, joillekin tuottaa miettiminen suuria vaikeuksia, joten jätä miettiminen muille ja vetele niitä kuormiasi kiireellä tai ilman.


      • Anonyymi

        Et tietenkään itse huomaa sitä, ettei sinulla ole kaikki muumit enää laaksossa kaiken sen vuosien tai vuosikymmenten pakokaasujen haistelun jälkeen.
        Muutoksesi on tapahtunut niin hitaasti, mutta sen huomaa.

        Otan osaa.


    • Anonyymi

      Kaikki materiaali ja mahdollinen on todettu vihdoin vaaralliseksi tavalla tai toisella. Kummasti täällä vaan pötkitään ja eliajan odottamat aika lailla nousseet sitten vaikkapa 60-luvun. Jos kaikkea tuota miettii ja mille myrkyille altistumme kokoajan, niin se vasta sairastuttaa ja ajaa ihmisen tuhoon.

    • Anonyymi

      Kun riittävästi analysoidaan niin kaikki mahdollinen tappaa. Voihan veden juontiinkin kuolla.

      • Anonyymi

        Typpitegnologia mullistaa puhtaan liikenteen osittain ja päästötön polttomoottori, jonka ovat kehittäneet Toyotan tiedemiehet. Julkistetaan ja tuotanto aloitetaan 01.04.2026. Vaviskaa sähköautoilijat.


    • Anonyymi

      Polttomoottoriautot ovat todella valtava terveysriski.

    • Anonyymi

      Vie polttomoottoriauto suljettuun autotalliin ja käynnistä se. Kauanko luulet pysyväsi siellä hengissä. Sähköauton voi siellä huoletta käynnistää...
      Eli polttomoottoriauto tappaa. Tuulettomana päivänä esim. helsingin keskusta oikeasti epäterveellinen mesta.

      • Anonyymi

        Ei kai ny kukaan järkevä pidä autoa käynnissä suljetussa autotallissa, tuskin sähköautoakaan kukaan pidä turhaan päällä oli sitten auto tallissa tai ulkona.

        Ja vaikka nykyaikaista 3-toimikatalysaattorilla varustettua polttista pitäisikin käynnissä suljetussa tallissa niin kyllä sitä saa aika kauan huudattaa että henki lähtee.
        https://fi.wikipedia.org/wiki/Pakoputkisto#Katalysaattori

        Ennen katalysaattoriaikaa oli itsarin tekeminen helpompaa kun laittoi tallin ovet kiinni käynnisti auton ja kävi "ikuisille päiväunille"...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kai ny kukaan järkevä pidä autoa käynnissä suljetussa autotallissa, tuskin sähköautoakaan kukaan pidä turhaan päällä oli sitten auto tallissa tai ulkona.

        Ja vaikka nykyaikaista 3-toimikatalysaattorilla varustettua polttista pitäisikin käynnissä suljetussa tallissa niin kyllä sitä saa aika kauan huudattaa että henki lähtee.
        https://fi.wikipedia.org/wiki/Pakoputkisto#Katalysaattori

        Ennen katalysaattoriaikaa oli itsarin tekeminen helpompaa kun laittoi tallin ovet kiinni käynnisti auton ja kävi "ikuisille päiväunille"...

        Ei muuta kun menet kokeilemaan…


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kai ny kukaan järkevä pidä autoa käynnissä suljetussa autotallissa, tuskin sähköautoakaan kukaan pidä turhaan päällä oli sitten auto tallissa tai ulkona.

        Ja vaikka nykyaikaista 3-toimikatalysaattorilla varustettua polttista pitäisikin käynnissä suljetussa tallissa niin kyllä sitä saa aika kauan huudattaa että henki lähtee.
        https://fi.wikipedia.org/wiki/Pakoputkisto#Katalysaattori

        Ennen katalysaattoriaikaa oli itsarin tekeminen helpompaa kun laittoi tallin ovet kiinni käynnisti auton ja kävi "ikuisille päiväunille"...

        Toki kukaan ei tallissa polttista käynnissä pidäkään, mutta tyhmepikin tajuaa tuosta eron kumpi niitä päästöjä ajaessa päästää.
        Katalysaattori ei poista häkää, mihin pakokaasualtistumisessa ensimmäiseksi kuolee, joten yhtälailla pääsee tänään hengestään pakokaasuja hengittäessään kuin ennen katteja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toki kukaan ei tallissa polttista käynnissä pidäkään, mutta tyhmepikin tajuaa tuosta eron kumpi niitä päästöjä ajaessa päästää.
        Katalysaattori ei poista häkää, mihin pakokaasualtistumisessa ensimmäiseksi kuolee, joten yhtälailla pääsee tänään hengestään pakokaasuja hengittäessään kuin ennen katteja.

        Kun polttoaine palaa puhtaasti eli normaalissa ajossa niin silloin ei tule häkää. Tyhjäkäynnillä ja toisinaan kylmällä moottorilla tulee häkää, mutta ei yleensä muulloin.


    • Anonyymi

      Ja meillä Suomessa vielä surkeaa on se jäätävä määrä jotka vieläkin ajavat nastarenkailla joiden aiheuttama pöly lisää paljon terveyshaittoja siis paljon enemmän kuin niistä on näennäisesti joskus hyötyä.

    • Anonyymi

      Bensiinikäyttöisten autojen pakokaasut eivät ole olleet terveydelle vaarallisia 1990-luvulta lähtien, lyijyttömän bensiinin ja säädellyn kolmitoimikatalysaattorin ansiosta. Kulutuksen pienentämiseksi tehty siirtyminen polttonesteen suorasuihkutukseen vaati jo lainsäädännöllisesti pienhiukkasloukut myös bensiinimoottoreihin. Nykyisellään bensiinimoottori ei ole terveydelle haitallinen toimivan tekniikan ansiosta. Diesel-tekniikkaa ei ole saatu toimivaksi.

      Bensiiniauton suurimmat pienhiukkaslähteet ovatkin lähtöisin renkaiden kulumisesta ja pieneltä osin jarrujen käytöstä. Pienhiukkaspäästöjen määrä on suoraan verrannollinen auton massaan. Akkusähköautot, 1,5-2-kertaisine massoineen tuottavat merkittävästi enemmän rengasperäisiä pienhiukkasia.

      • Anonyymi

        Ja tuo on fakta.
        Hengitysilmaperuste on keveiden polttomoottoriautojen puolella. Käyttövoima ei sinällään ole merkittävä, mutta polttomoottorikäyttöisenä voitaisiin valmistaa 900 kg pikkuautoja, joiden pienhiukkaspäästöt ovat huomattavasti pienemmät kuin saman kuljetuskapasiteetin sähköautossa, painoerosta johtuen.
        EU on mennyt jonkun verran metsään myös turvallisuusvaraustekiimassaan. Pieni kaupunkiauto painaa tänä päivänä mieluummin 1200 kg kuin 900 kg, kiitos kymmenien pakollisten turvajärjestelmien, jotka ovat melkoisen tarpeettomia hitaassa kaupunkiliikenteessä, mutta lisäävät niin polttoaineenkulutusta, kuin painonsa takia myös hiukkaspäästöjä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja tuo on fakta.
        Hengitysilmaperuste on keveiden polttomoottoriautojen puolella. Käyttövoima ei sinällään ole merkittävä, mutta polttomoottorikäyttöisenä voitaisiin valmistaa 900 kg pikkuautoja, joiden pienhiukkaspäästöt ovat huomattavasti pienemmät kuin saman kuljetuskapasiteetin sähköautossa, painoerosta johtuen.
        EU on mennyt jonkun verran metsään myös turvallisuusvaraustekiimassaan. Pieni kaupunkiauto painaa tänä päivänä mieluummin 1200 kg kuin 900 kg, kiitos kymmenien pakollisten turvajärjestelmien, jotka ovat melkoisen tarpeettomia hitaassa kaupunkiliikenteessä, mutta lisäävät niin polttoaineenkulutusta, kuin painonsa takia myös hiukkaspäästöjä.

        Käyttövoima on (ollut) merkittävä, EU-teollisuuspoliittisessa kontekstissa. VW-Dieselskandaalin jälkeen, teollisuuden ääntä ei väliaikaisesti huomioitu. Nöyrä virheiden tunnustaminen voisi olla paikallaan kaikilla osapuolilla, järkevämmän jatkon puolesta.


      • Anonyymi

        Tässä tutkittua faktaa:
        Onko nykyisten bensamoottorillisen auton pakokaasut vaarallisia?
        🚗 Kyllä, bensiinimoottoristen autojen pakokaasut voivat olla vaarallisia, vaikka nykyaikaiset autot ovat huomattavasti puhtaampia kuin ennen.

        🔬 Mitä pakokaasut sisältävät?
        Bensiinimoottorin pakokaasut sisältävät useita haitallisia yhdisteitä:

        Hiilimonoksidi (CO) – hajuton ja väritön kaasu, joka voi aiheuttaa hengenvaarallisen myrkytyksen suljetuissa tiloissa.

        Typen oksidit (NOx) – ärsyttävät hengitysteitä ja edistävät otsonin muodostumista alailmakehässä.

        Hiilivedyt (HC) – osa niistä on syöpävaarallisia ja osallistuvat smogin muodostumiseen.

        Pienhiukkaset (PM) – voivat kulkeutua syvälle keuhkoihin ja aiheuttaa sydän- ja hengityselinsairauksia.

        🛠️ Miten nykyaikaiset autot vähentävät riskejä?
        Katalysaattorit muuttavat haitalliset kaasut vähemmän vaarallisiksi yhdisteiksi.

        Hiukkassuodattimet vähentävät pienhiukkaspäästöjä.

        AdBlue-järjestelmät (yleisempiä dieselautoissa) neutraloivat typen oksideja.

        Silti, vaikka teknologia on kehittynyt, pakokaasut eivät ole täysin vaarattomia, erityisesti kaupungeissa, joissa liikennettä on paljon ja ilmanlaatu voi heikentyä.

        ⚠️ Erityistilanteet, joissa riski kasvaa
        Suljetut tilat (esim. autotallit) ilman kunnollista ilmanvaihtoa.

        Vanhat tai huonosti huolletut autot, joissa päästöjärjestelmät eivät toimi kunnolla.

        Päästömanipuloidut ajoneuvot, joissa puhdistusjärjestelmiä on muokattu tai poistettu käytöstä – tämä on Suomessa nykyään rangaistavaa.


    • Anonyymi

      Pienet polttomoottorit saastuttavat eniten.

    • Anonyymi

      Nyt on aika päästä eroon tappavista pakokaasuista.

      • Anonyymi

        Ja lisätä tappavia pienhiukkasia painavilla autoilla?


    • Anonyymi

      Ihme. että tuosta pakokaasusta ei ole ollut tuon suurempaa melua.

      • Anonyymi

        Bensa-autojen pakokaasuista ei ole tarvinnut meluta enää 2000-luuvulla, dieseleistä meluamistarve katosi kymmenisen vuotta sitten. Siis tietysti täytyy puhua kunnossa olevista autoista.
        Nyt pitäsi hengitysilman suhteen meluta painavien autojen mukanaan tuomista kasvavista pienhiukkaspäästöistä. Kieltäisivän nyt edes nastarenkaat yli 1500 kilon sähköautoilta, niin saataisiin pölyä laskeutumaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Bensa-autojen pakokaasuista ei ole tarvinnut meluta enää 2000-luuvulla, dieseleistä meluamistarve katosi kymmenisen vuotta sitten. Siis tietysti täytyy puhua kunnossa olevista autoista.
        Nyt pitäsi hengitysilman suhteen meluta painavien autojen mukanaan tuomista kasvavista pienhiukkaspäästöistä. Kieltäisivän nyt edes nastarenkaat yli 1500 kilon sähköautoilta, niin saataisiin pölyä laskeutumaan.

        "Siis tietysti täytyy puhua kunnossa olevista autoista."

        Nykyiset Diesel-autot ovat kauttaaltaan varustettuja turboahtimella. Tähän liittyy useita manipulointimahdollisuuksia, joilla terveydelle haitalliset päästöt lisääntyvät tyyppihyväksynnän tasosta. Autot ovat olleet liian usein "tahallaan rikottuja". Onneksi katsastuksessa asiaan on alettu kiinnittämään huomiota.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Siis tietysti täytyy puhua kunnossa olevista autoista."

        Nykyiset Diesel-autot ovat kauttaaltaan varustettuja turboahtimella. Tähän liittyy useita manipulointimahdollisuuksia, joilla terveydelle haitalliset päästöt lisääntyvät tyyppihyväksynnän tasosta. Autot ovat olleet liian usein "tahallaan rikottuja". Onneksi katsastuksessa asiaan on alettu kiinnittämään huomiota.

        Ensimmäisinä liikenteen ilmasaasteisiin reagoineet alueet (Kalifornia eritoten), ovat kieltäneet 2-tahti-polttomoottoreiden käytön.

        Suomessa, asiaan ei ole puututtu, vaikka sulan kelin aikaan, 2-tahti-moottoreiden tuottamat terveydelle haitalliset paikalliset päästöt ovat suurimpien joukossa. Toinen päästölähde samaan aikaan, on 4-tahti-moottorit ilman saasteenestojärjestelmiä.

        Em. molempia liikenteen suuria päästölähteitä yhdistää kaksipyöräisyys. Käytännön suhtautuminen näihin päästöihin ei ole johdonmukaista, verrattuna nelipyöräisiin liikennevälineisiin.


    • Anonyymi

      Polttisautojen sijaan ihmiset ostavat sähköautoja ja polttavat peukkua.

      • Anonyymi

        paremmin imevät peukkua...hih.. sen minkä nuorena oppii niin vanhan taitaa..


    • Anonyymi

      Muistan että vielä 1990 luvulla kun kävin välillä maalta isolla kirkolla kääntymässä miten siellä oli kauhea katku ja talvisin lumet tien vieressä ihan mustaa nokea täynnä. Ei ole enää ja hengitääkin voi. Ihan hyvään suuntaan mennään. Olisipa varaa vielä sähköautoon itselläkin mutta millä sitä köyhä työmies sellaisen ostaisi.

    • Anonyymi

      käsittääkseni terveyspalvelut ovat huonontuneet ,niin paskanko väliä jos kuolee ennemmin .? eihän vanhuksille ole edes hoitopaikkoja.. seuraavaksi valtio syö ja sijoittaa eläkerahat niin eipä ole rahaa maksaa eläkkeitäkään ...

    • Anonyymi

      no laita hengityssuojain...

      • Anonyymi

        No eikun polttikset vaan kielletään niin sillä selvä.


    • Anonyymi

      ilmaston kouhottajia kiinnostaa oma hengitysilma, mutta ei kiinnosta mistä ne verorahat valtion kirstuun tulee. kaupunkeihin sähköautot ja maaseudulle diesel ja bensa,.. mutta ei kun kaikille pitää pakolla myydä sähköautot....intia on väkirikkain maa ja siellä on paljon saasteita ja pitkäikäisimmät ihmiset ilman dementiaa. sika ja possuliha se tuhoaa aivot..ennen sanottiin ihmisiä taliaivoiksi jotka ei muistanut mitään.?

      • Anonyymi

        Onpa taas järjetöntä sössötystä. Aika tyhmä saa olla jos oma hengitysilma ei kiinnosta.


    • Anonyymi

      Palamis ilmiö kuluttaa happee ilmakehästä ja samalla saastuttaa läsnä olevien henkitys ilman.

      • Anonyymi

        Pakokaasut ovat suurta myrkkyä erityisesti vanhuksille ja lapsille. Tästä polttofanaatikot eivät tietenkään välitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pakokaasut ovat suurta myrkkyä erityisesti vanhuksille ja lapsille. Tästä polttofanaatikot eivät tietenkään välitä.

        Nykyaikaisista polttomoottoreista ei paljon pakokaasuja. Tuo on lähinnä aivottomien sähköautointoilijoiden suoltamaa paskaa ja typerää hysteriaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nykyaikaisista polttomoottoreista ei paljon pakokaasuja. Tuo on lähinnä aivottomien sähköautointoilijoiden suoltamaa paskaa ja typerää hysteriaa.

        Olipa taas typerää paskaa ja tyhjänpäiväistä sössötystä. Nytkyaikaisista moottoreista tulee ihan samat palamistuotteet kuin 20 vuotta sitten.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olipa taas typerää paskaa ja tyhjänpäiväistä sössötystä. Nytkyaikaisista moottoreista tulee ihan samat palamistuotteet kuin 20 vuotta sitten.

        Suurin osa pienhiukkasista tulee nykyään renkaista, ei polttomoottorista. Lisäksi suuri syy huonoon ilmanlaatuun kaupungissa on katupölyssä ja sitä sähköautot vain lisäävät. Sähköautojen lisääntyminen ei paranna ilmanlaatua yhtään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suurin osa pienhiukkasista tulee nykyään renkaista, ei polttomoottorista. Lisäksi suuri syy huonoon ilmanlaatuun kaupungissa on katupölyssä ja sitä sähköautot vain lisäävät. Sähköautojen lisääntyminen ei paranna ilmanlaatua yhtään.

        Suurin osa pienhiukkasista tulee polttomoottoreista ja polttomoottoriautojen jarruista. Sähköautojen lisääntyminen parantaa ilmanlaatua merkittävästi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suurin osa pienhiukkasista tulee polttomoottoreista ja polttomoottoriautojen jarruista. Sähköautojen lisääntyminen parantaa ilmanlaatua merkittävästi.

        Ja siksi polttomoottoreille tulee saada täyskielto ensi tilassa.


    • Anonyymi

      Mersusta ei tule pakokaasua.

      • Anonyymi

        No sähkömersusta ei tietenkään tule.


    • Anonyymi

      Ei niistä mitään haittaa ole, todisteena se, että ihmisten elinikä on nyt pidempi kuin koskaan ennen ja autoja on enemmän kuin koskaan ennen. MOT.

      • Anonyymi

        Lintuja on kesällä enemmän ja puissa on lehtiä. Joten muuttolinnut laittelee lehdet puihin keväällä. Lähtiessään samalla pudottelee lehdet.


    • Anonyymi

      Karmeita tappokoneita polttikset. Äkkiä kieltoon ennen kuin lisää ihmisiä kuolee pakokaasuihin.

      • Anonyymi

        2000 polttista palaa Suomessa joka vuosi. Siitä siis lisää saastetta ilmaan.


    • Anonyymi

      Miten terveellistä kaasua syntyy, kun palava sähkis sytyttää suljetussa tilassa kymmeniä muita autoja.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kysymyksiä paIstavasemmistoIaisiIIe

      Mistä johtuu teidän kroonisesti negatiivinen, synkkä, katkera ja kateellinen mentaliteetti? Milloin olette viimeksi aido
      Maailman menoa
      117
      3643
    2. Voi itku! Sanna Marinilla EI OLLUT mitään tekemistä jäänmurtajakauppojen kanssa

      Miten tässä näin kävi? Sanna-kultti paniikissa.
      Maailman menoa
      38
      3202
    3. Ähtärin eläinpuisto oy ja Hotelli Mesikämmen oy hakeutuvat konkurssiin

      Ähtärin eläinpuisto oy ja Hotelli Mesikämmen oy hakeutuvat konkurssiin, Ähtärin eläinpuisto tiedottaa. Yritykset ovat t
      Ähtäri
      139
      2764
    4. Ikävä sua j-mies!

      Enkä oikeesti ymmärrä miksi. Eihän me tunneta ees kovin hyvin. Mut haluaisin sun kanssa jotain säätöä sit kai vaan 🫦
      Ikävä
      18
      2335
    5. En välttämättä koskaan aikaisemmin tosissani uskonut mihinkään sielunkumppanuuteen ym

      Ennen kuin tapasin sinut. Oudointahan tässä on että ollaan tiedetty toisemme kuitenkin vuosia ja enemmän vuosia, mutta v
      Ikävä
      15
      2303
    6. Jäänmurtajan kauppa oli kuin olikin SANNA MARININ ansiota

      "Lähteiden mukaan Trump käytännössä päätti asiasta 2. lokakuuta 2019, jolloin Washingtonissa juhlistettiin Yhdysvaltain
      Maailman menoa
      212
      2111
    7. Tykkäys ei tarkoita

      yhtään mitään!
      Ikävä
      36
      2075
    8. Tarvitseeko

      kaivattusi suojelua?
      Tunteet
      35
      1894
    9. Tässä on sielunkumppanisi postilaatikko

      Laita postia sielunkumppanillesi 💌❤️
      Ikävä
      121
      1886
    10. Mulle riittäisi halaukset

      Ja juttelut mut sulle ei taida riittää
      Ikävä
      29
      1881
    Aihe