Punkkirokote

Anonyymi-ap

Asun alueella jossa paljon punkkeja ja niitä olen itsestäni tänä kesänä jo poistanut useita. Luin puutiaisaivokuumeesta, mutta en virallisista lähteistä vaan iltapäivälehdistä, yksityisten lääkäriasemien ym sivuilta. Niissä todettiin että tauti on vakava ja siihen kuolee 30% sairastaneista. Rokotetta ehdottomasti suositellaan otettavaksi.

Sitten luin THL sekä luotettavien lähteiden sisältöä ja siellä puolestaan sanottiin, että tauti voi mennä ohi lievänä flunssan kaltaisena tautina. Kuolleisuus 0.5-1%. Ja että kerran sairastaneena, saa ikuisen vastustuskyvyn eikä rokotetta tarvita.

Nyt mietin
A. Miten saan tietää olenko sairastanut ko.taudin? Näkyykö esim verikokeissa, olenhan lapsesta saakka punkkien kanssa elänyt ja joka kesä niitä poistellut lähes 50v ajan.
B. Miksi rokotetta suositellaan suoraan, miksi ei ensin varmistettaisiin onko tauti jo sairastettu?
C. Miksi rokote tulee ottaa säännöllisesti myös jatkossa, mutta taudin sairastaneena sitä ei tarvitse ottaa.
D. Miksi eräskin artikkeli suositteli ottamaan rokotteen vaikka taudin olisikin sairastanut?
E. Eräs lehtijuttu kertoi 50v miehestä, joka sai puutiaisaivokuumeen rokotteesta huolimatta, miten kenelläkään voi olla niin huono tuuri? Jos rokote suojaa 98% taudilta ja punkeista tautia levittää noin 1% ja silloinkin suurinosa sairastaa lievänä.

Eli olen pohtinut otanko rokotteen, mutta olisi kiva tietää olenko jo immuuni.

2

216

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

A Vasta-aineiden, erityisesti IgM-luokan vasta-aineiden, löytyminen verestä viittaa altistumiseen virukselle ja mahdollisesti sairastettuun puutiaisaivokuumeeseen.

B Puutiaisaivokuumetta ei testata ennen rokotusta, koska rokote on turvallinen ja tehokas tapa suojautua tautia vastaan, eikä testaus ole tarpeen ennen rokotuksen aloittamista. Lisäksi puutiaisaivokuumeen varhainen vaihe on usein oireeton, joten testillä ei välttämättä saada selville tartuntaa, ja rokote on parasta ottaa ennaltaehkäisevästi.

Sairastettu tauti antaa immunologisen muistin, mutta rokotus voi parantaa suojaa ja ehkäistä mahdollisia myöhäisoireita, jotka voivat ilmetä taudin jälkeen.
      Rokotus ei ole täysin välttämätön, mutta se voi olla hyödyllinen, sillä puutiaisaivokuume voi aiheuttaa pitkäaikaisia oireita, kuten muisti- ja tasapainohäiriöitä, päänsärkyä, kuulon heikkenemistä, keskittymisvaikeuksia tai halvauksia, Rokotesuoja. Rokotukset on suositeltavaa ottaa etenkin riskialueilla, joilla puutiaisaivokuumetta esiintyy. Rokotuksen antama suoja on lähes yhtä hyvä kuin sairastetun taudin, mutta ei täysin sataprosenttinen, joten rokotus voi parantaa suojaa entisestään.

C koska rokotussuoja heikkenee ajan kanssa. Kyllähän jäykkäkouristurokotuskin pitää uusia .

Sairastettu puutiaisaivokuume, eli TBE, jättää yleensä pysyvän immuniteetin. Tämä immuniteetti syntyy, kun elimistö tuottaa vasta-aineita ja immuunipuolustuksen soluja, jotka suojaavat toiselta tartunnalta.

D pitkäaikainen oleskelu riskialueella tai heikentynyt immuunipuolustus ovat syitä miksi rokotus voidaan tarvita

E Rokotteen teho ei ole täydellinen:
      Vaikka TBE-rokote on tehokas, sen antama suoja ei ole täydellinen, ja joissakin tapauksissa elimistö ei reagoi rokotteeseen toivotulla tavalla tai immuniteetti heikkenee ajan myötä.

Tartunta voi tapahtua nopeasti:
      TBE-virus tarttuu ihmiseen jo muutamassa minuutissa puutiaisen pureman jälkeen, joten rokote ei välttämättä ehdi aktivoitua tarpeeksi nopeasti suojatakseen.

Punkit voivat levittää muitakin tauteja:
      TBE-rokote ei suojaa punkkien levittämiltä muilta taudeilta, kuten borrelioosilta, johon ei ole rokotetta.

• Anonyymi

Mä olin ottamassa rokotetta. Sit jouduin sairaalaan ja samalla ne katso onko aivokuume ja sano et oon sen sairastanut joskus aiemmin. Sano lääkäri et turhaa otat rokotteen enää. En sit ottanut. Sairaalaan menin kun oli outo olo päässä ja olin sekava. Olikin influenssa rokotteen haitta. En saa enää ottaa sitä vaik aina oon ottan eikä mitää tullu. Jotaa veri oiretta nyt ja epäili et joku pien tukoskin ehkä ollu. Korvauksia voin hakea mut en jaksa ku kuulemma voi kestää vuosii eikä ehkä paljon ees oo

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mikaela Nylander: Jos pakkoruotsi poistetaan, niin ruotsin kielen asema romahtaa

(Nylander on vanha RKP:nen) Mutta niin heikossa vedossa muumiruotsi siis on Suomessa, että vain tekohengityksellä se pys
      Maailman menoa
      65
      2572
    2. Nainen aion pilata elämäsi täysin, opetus sulle, että pelasit väärän ihmisen sydämellä.

Empatiani sua kohtaan katosi siinä kohtaan, kun teit tietoisen valinnan leikkiä mun sydämellä. Luulet olevas joku älykäs
      Ikävä
      241
      1585
    3. Kaivattusi nimi vol.3

Kaipaajankin nimi olisi kiva. 🥰
      Ikävä
      94
      1380
    4. 6 vkoa kulunut ilman sua

…ihme että olen vielä hengissä. 😔 Kyynelillä pessyt lattioita. Rakastan ja odotan sua ikuisesti❤️Projekti jäi kesken jo
      Ikävä
      8
      901
    5. Viestisi kaipaamallesi ihmiselle

Mitä ajattelet tilanteestanne tänään?
      Ikävä
      65
      882
    6. Jotenkin se harmittaa

Etten voinut antaa itselleni mahdollisuutta tutustua. Tulit vain liian lähelle ja syvälle kemia oli alusta alkaen liian
      Ikävä
      46
      700
    7. Olen yrittänyt tavoittaa sinut kolmesti

Elämän aikana. Kahdesti hakenut numeroa ja lähettänyt jollekkin nimisellesi viestin. Kerran aivan summassa keksimääni os
      Ikävä
      2
      652
    8. Haluan kysyä vain yhden asian

Miksi et koskaan halunnut kohdata minua kasvotusten silloin, kun molemmilla oli tunteita? Kaiken muun olen jo hyväksymäs
      Ikävä
      39
      579
    9. Mies aion pilata elämäsi

Ole hyvä vaan, olet ansainnut sen.
      Ikävä
      73
      562
    10. Kauneus on katsojan silmissä

Mitä kaunista sun silmät näkevät?
      Ikävä
      22