Kirkon uudistus tarpeen

Anonyymi-ap

Adventismi perustuu suurelta osin Ellen Whiten opeille ja profetioille. Hänen merkityksensä adventtikirkossa on auktorisoitu. On selvää, että jos hänen opitaan luovuttaisiin niin adventtikirkkoon ei enää olisi. Nyt on kuitenkin ongelma: Hän on kuollut jo kauan sitten ja on vaikea tuoda kirkkoon mitään uutta. Monista lhänen opeistaan on aika ajanut ohi ja tätä en sano pahalla. Hänen kirjoituksensa on julkaistu eri muodoissa mutta niitäkään ei voi aina uudistaa. Tämä kaikki johtaa jäsenmäärän laskuun vääjäämättä. Näin on käynyt kaikille liikkeille jotka perustuu liikaa yhteen ihmiseen ja hänen tulkinnoilleen. Mikä avuksi? Adventismi ei voi luopua Ellen Whitestä niin ainoaksi vaihtoehdoksi jää valita Ellenille maanpäällinen sijainen jolle adventtikirkko antaa täyden valtuuden ja auktoriteetin jatkaa ja uudistaa adventtikirkkoa. Näin saadaan aikaan uutta ja tuoretta materiaalia ja opin uudistusta.

22

218

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Paruusian odotus jatkuu ja jatkuu.
      Jos haluaa ottaa neuvoa antavat, niin tuore rypälemehu ei riitä, vaan sen pitää olla sopivasti käynyttä.

• Anonyymi

Itse ole tyytyväinen tasoon. Söin lapsena paljon maissilastuja kiitollisin sydämin. Ron Wyatt oli merkittävä kohokohta. Jehovan todistajat synty Adventistien vanavedessä ja ovat kääntäneet raamatun sadoille kielille. Pyhä Jalkojenpesu sakramenttina on sellainen jonka itse sain vasta 2018 aavistaa. Vegetarismiin sain kutsun 1998 Ihmisen Pojalta mutta en kyennyt sitä pitämään.

Adventistit ovat monessa edelläkävijöitä ja ainutlaatuisia. Olen käynyt vain kolmisen kertaa heidän kokouksissaan mutta aina on ollut YKSI PÄIVÄ HERRAN ESIKARTANOISSA VASTAA 1000 PÄIVÄÄ MUUALLA.

Suuri taistelu on yhä kiehtovaa luettavaa.
      Adventtiajan viettoon saa Henkeä ja voimaa kun on olemassa sen niminen kirkko.

Ainoa moite on sydämen puhtaudessa oleva pilkku Roomalais-katolisen kirkon kohdalla. Miksi sitä pitää haukkua? Onko sillä todellista pohjaa vaiko vain historian taakka sekä Mormonien aloittama kampanja IKUISEN EVANKELIUMIN suhteen.

Kaikki kirkot suhtautuu liian epäillen toisiaan kohtaan. Siitä teidät tunnetaan opetuslapsiksi että teillä on keskinäinen rakkaus.

• Anonyymi

"Ainoa moite on sydämen puhtaudessa oleva pilkku Roomalais-katolisen kirkon kohdalla. Miksi sitä pitää haukkua?"

Adventtikirkko on virallisesti tunnustanut Antikristuksen kirkon kristilliseksi seurakunnaksi ja saanut myös itse siltä ja muilta ekumeenisilta sisarkirkoiltaan kristillisen kirkon statuksen.

Epävirallisesti eli sisäpiiritietona nämä muut ovat kuitenkin Adventtikirkon/Ellenin opetuksen mukaan suurta Babylonia, joten kaksilla rattailla ajetaan ja ristiriitaista kolmen enkelin kaksoisviestintää julistetaan...ulkopuolisille yhtä ja omille toista...

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

"Ainoa moite on sydämen puhtaudessa oleva pilkku Roomalais-katolisen kirkon kohdalla. Miksi sitä pitää haukkua?"

Adventtikirkko on virallisesti tunnustanut Antikristuksen kirkon kristilliseksi seurakunnaksi ja saanut myös itse siltä ja muilta ekumeenisilta sisarkirkoiltaan kristillisen kirkon statuksen.

Epävirallisesti eli sisäpiiritietona nämä muut ovat kuitenkin Adventtikirkon/Ellenin opetuksen mukaan suurta Babylonia, joten kaksilla rattailla ajetaan ja ristiriitaista kolmen enkelin kaksoisviestintää julistetaan...ulkopuolisille yhtä ja omille toista...

Jaa, tuota en tiennyt. Kiitos tiedosta!
        Kaikki on saattanut saada alkunsa Lutherin kovasanaisuudesta mutta etenkin Mormonien käsityksistä alkukirkkoa kohtaan. Katoliset katekismuksessaan yhä vieroo Mormoneita, jotka saattavat olla lähde kirkon karsastamiseen.

Luther oli sovinnollisempi ja alusta alkaen haki myös rauhaa Rooman kanssa. Mormonien ongelma on siinä että Jeesus kävi heidän luonaan heti ylösnoustuaan ennen kuin Rooman kirkko varsinaisesti oli perustettu. Samoin kävi hän Skandinaviassa ja Intiassa etc.

Mormonit , Skandinavia ja Intia saattaa olla kiusallisen itsenäisiä suhteessaan Kristukseen. He ei ole yhtä sovinnollisia kuin Luther esim.

Olen iloinen että Adventistit ovat pyrkineet jonkinlaiseen sopuun Rooman kanssa. Sen sijaan minua arveluttaa Jeesuksen ylösnousun jälkeiset seikkailut ja ilmestymiset sekä niiden vaikutukset.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kaikki on saattanut saada alkunsa Lutherin kovasanaisuudesta mutta etenkin Mormonien käsityksistä alkukirkkoa kohtaan. Katoliset katekismuksessaan yhä vieroo Mormoneita, jotka saattavat olla lähde kirkon karsastamiseen.

Luther oli sovinnollisempi ja alusta alkaen haki myös rauhaa Rooman kanssa. Mormonien ongelma on siinä että Jeesus kävi heidän luonaan heti ylösnoustuaan ennen kuin Rooman kirkko varsinaisesti oli perustettu. Samoin kävi hän Skandinaviassa ja Intiassa etc.

Mormonit , Skandinavia ja Intia saattaa olla kiusallisen itsenäisiä suhteessaan Kristukseen. He ei ole yhtä sovinnollisia kuin Luther esim.

Olen iloinen että Adventistit ovat pyrkineet jonkinlaiseen sopuun Rooman kanssa. Sen sijaan minua arveluttaa Jeesuksen ylösnousun jälkeiset seikkailut ja ilmestymiset sekä niiden vaikutukset.

Pietarin ja Rooman erityisasema on kuitenkin kiistaton.

TÄLLE KALLIOLLE MINÄ PERUSTAN KIRKKONI JA SITÄ EIVÄT TUONELAN PORTIT VOITA.

Suomi on Hesekielin Mesek joka ympärileikkaamattomana menee Googin joukon mukana Tuonelaan eikä sen nouseminen sieltä ole niinkään varmaa.

Jeesus ilmestyi ennen Rooman perustamista juuri ympärileikkaamattomille ja sellaisille jotka oli kirottu Tuonelan pohjimmaisiksi. Eli Luciferin eli Perkeleen vaikutusvallassa oleville. Jotka kieltää ikuisen elämän ja kuolemattomuuden olevan osa Jeesuksen tuomaa armoa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Suomi on Hesekielin Mesek joka ympärileikkaamattomana menee Googin joukon mukana Tuonelaan eikä sen nouseminen sieltä ole niinkään varmaa.

Jeesus ilmestyi ennen Rooman perustamista juuri ympärileikkaamattomille ja sellaisille jotka oli kirottu Tuonelan pohjimmaisiksi. Eli Luciferin eli Perkeleen vaikutusvallassa oleville. Jotka kieltää ikuisen elämän ja kuolemattomuuden olevan osa Jeesuksen tuomaa armoa.

Kirkko-sanaa, eikä myöskään kirkon kaltaista Jumalan seurakuntaa löydy Raamatusta lainkaan.

Kirkko-sana on väärennetty sinne 1992 käännökseen.

Kirkko on seurakuntaväärennös (organisaatio), sillä Jumalan Hengestä syntynyt seurakunta ei ole mikään organisaatio.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mutta katolinen kirkko ei ole tunnustanut edes ehtoollisyhteyttä muihin kristillisiin kirkkoihin kuuluvien kanssa. Prahan katolisessa kirkossa sain luunapin otsalle, kun yritin mennä ehtoolliselle (taisi olla kuitenkin ristinmerkki).

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

"Pietarin ja Rooman erityisasema on kuitenkin kiistaton."

Joo, se Katolisen kirkon "erityisasema" on suuren Babylonin "kristillisten" seurakuntaorganisaatioiden eli "Ylkäänsä odottavien" porttomorsianseurakuntien eli eriseurojen synnyttäjänä.

Ilm.17 (1992 käännös)
        5 Hänen otsassaan oli nimi, jolla on salainen merkitys: "Suuri Babylon, maailman porttojen ja iljetysten ÄITI."* [Babylon on Rooman peitenimi.][Dan. 4:27; Ilm. 14:8]
        6 Minä näin, että nainen oli juopunut pyhien verestä ja Jeesuksen todistajien verestä, ja hämmästyin suuresti hänet nähdessäni. [Ilm. 6:9,10, 12:11, 16:6]

"Kaikille käskyille uskollinen" ja "puhtoinen" Adventtimorsiankin on perustanut perheen Ylkäänsä odotellessaan ja pyöräyttänyt yli 22 miljoonaa "Jumalan lasta".

https://www.adventist.fi/tietoa/organisaatio/
        Seitsemännen päivän adventisteilla on maailmanlaajuinen kirkko-organisaatio sekä yhteinen oppi ja seurakuntajärjestys. Olemme läsnä lähes jokaisessa YK:n tunnustamassa maassa. Olemme yhtä suurta perhettä! Vuoden 2019 alussa kirkon maailmanlaajuinen jäsenmäärä oli 21,4 miljoonaa kastettua jäsentä.

Yleensähän tapana on kastaa lapset isänsä nimiin, mutta kukaan ei ole tunnustautunut näiden adventistilapsukaisten isäksi, joten Ylkäänsä odotteleva yksinhuoltajamorsian on kastanut ne omiin nimiinsä.

Ilm.3 (1992 käännös)
        12 Siitä, joka voittaa, minä teen pylvään Jumalani temppeliin, eikä hän joudu milloinkaan lähtemään sieltä. Minä kirjoitan häneen Jumalani nimen ja Jumalani kaupungin nimen, uuden Jerusalemin, joka laskeutuu taivaasta Jumalani luota, ja oman uuden nimeni. [Gal. 2:9 | Jes. 62:2, 65:15 | Gal. 4:26+]

Ilm.21
        9 Yksi niistä seitsemästä enkelistä, joilla oli seitsemässä maljassaan seitsemän viimeistä vitsausta, tuli luokseni ja puhui minulle. Hän sanoi: "Tule, minä näytän sinulle morsiamen, Karitsan vaimon." [Ilm. 15:1 | Ilm. 19:7]
        10 Henki valtasi minut, ja enkeli vei minut suurelle ja korkealle vuorelle ja näytti minulle pyhän kaupungin, Jerusalemin, joka laskeutui taivaasta, Jumalan luota. [Ilm. 3:12]

Gal.4
        26 Mutta taivaallinen Jerusalem on vapaa, ja se on meidän äitimme. [Hepr. 12:22; Ilm. 3:12, 21:2,10]
        27 Onhan kirjoitettu: -- Iloitse, sinä hedelmätön, joka et synnytä! Riemuitse ja huuda, sinä joka et tunne synnytystuskia! Sillä yksinäisellä on paljon lapsia, enemmän kuin sillä, jolla on mies. [Jes. 54:1]

• 1 Tess 5:19-23.

• Anonyymi

19 Älkää sammuttako Henkeä, [Ef. 4:30; 2. Tim. 1:6]
        20 älkää väheksykö profetoimisen lahjaa. [1. Kor. 14:39]
        21 Koetelkaa kaikkea ja pitäkää se mikä on hyvää.
        22 Pysykää erossa kaikesta pahasta.
        23 Itse rauhan Jumala pyhittäköön teidät kokonaan ja varjelkoon koko olemuksenne, teidän henkenne, sielunne ja ruumiinne, niin että olette nuhteettomat Herramme Jeesuksen Kristuksen tullessa. [1. Kor. 1:8+]

• Adventtikirkko perustuu Raamattuun.

Profetian lahja on todellisuutta ja on arvokkain Hengen lahja.

White palveli oman aikansa seurakunnan tarpeita.
      Hyödyllistä on myöhemmillekin ajoille.

White itse sanoi ettei saa puhua hänestä mitään ennen kuin osaa hyvin Raamatun.

White palveli oman

• Anonyymi

"Adventtikirkko perustuu Raamattuun."

Joo, niin perustuu. Umpisokea seurakunta, jolta puuttuu kaikki pelastukseen tarvittava.

Ilm.
        17 "Sinä kerskut, että olet rikas, entistäkin varakkaampi, etkä tarvitse enää mitään. Et tajua, mikä todella olet: surkea ja säälittävä, köyhä, sokea ja alaston. [Hoos. 12:9; 1. Kor. 4:8]
        18 Annan sinulle neuvon: osta minulta tulessa puhdistettua kultaa, niin tulet rikkaaksi, osta valkoiset vaatteet ja pue ne yllesi, niin häpeällinen alastomuutesi peittyy, osta silmävoidetta ja voitele silmäsi, niin näet. [Jes. 55:1; Matt. 13:44; 1. Piet. 1:7]
        19 Jokaista, jota rakastan, minä nuhtelen ja kuritan. Tee siis parannus, luovu penseydestäsi! [Hepr. 12:6]
        20 Minä seison ovella ja kolkutan. Jos joku kuulee minun ääneni ja avaa oven, minä tulen hänen luokseen, ja me aterioimme yhdessä, minä ja hän. [Laul. l. 5:2; Joh. 14:23]
        21 "Sen, joka voittaa, minä annan istua kanssani valtaistuimellani, niin kuin minäkin olen voittoni jälkeen asettunut Isäni kanssa hänen valtaistuimelleen. [1. Kor. 6:2+]
        22 "Jolla on korvat, se kuulkoon, mitä Henki sanoo seurakunnille." [Ilm. 2:7]

• Anonyymi kirjoitti:

"Adventtikirkko perustuu Raamattuun."

Joo, niin perustuu. Umpisokea seurakunta, jolta puuttuu kaikki pelastukseen tarvittava.

Ilm.
        17 "Sinä kerskut, että olet rikas, entistäkin varakkaampi, etkä tarvitse enää mitään. Et tajua, mikä todella olet: surkea ja säälittävä, köyhä, sokea ja alaston. [Hoos. 12:9; 1. Kor. 4:8]
        18 Annan sinulle neuvon: osta minulta tulessa puhdistettua kultaa, niin tulet rikkaaksi, osta valkoiset vaatteet ja pue ne yllesi, niin häpeällinen alastomuutesi peittyy, osta silmävoidetta ja voitele silmäsi, niin näet. [Jes. 55:1; Matt. 13:44; 1. Piet. 1:7]
        19 Jokaista, jota rakastan, minä nuhtelen ja kuritan. Tee siis parannus, luovu penseydestäsi! [Hepr. 12:6]
        20 Minä seison ovella ja kolkutan. Jos joku kuulee minun ääneni ja avaa oven, minä tulen hänen luokseen, ja me aterioimme yhdessä, minä ja hän. [Laul. l. 5:2; Joh. 14:23]
        21 "Sen, joka voittaa, minä annan istua kanssani valtaistuimellani, niin kuin minäkin olen voittoni jälkeen asettunut Isäni kanssa hänen valtaistuimelleen. [1. Kor. 6:2 ]
        22 "Jolla on korvat, se kuulkoon, mitä Henki sanoo seurakunnille." [Ilm. 2:7]

Seurakunnatkin ovat yksilöitä.

Jokainen ei sopeudu.

Laodikean tyyppinenkin mutta onko itse sitten huomattavasti parempi.

• Anonyymi
        Kristuksenkannattaja kirjoitti:

Jokainen ei sopeudu.

"Seurakunnatkin ovat yksilöitä."

Nämä Baabelin seurakunnat eivät ole yksilöitä, vaan organisaatioita, joita pyöritetään rahan voimin.

Ne eivät ole ensisijaisesti ihmisiä varten, vaan ihmiset ovat niitä varten.

• Anonyymi
        Kristuksenkannattaja kirjoitti:

Jokainen ei sopeudu.

"Seurakunnatkin ovat yksilöitä."

Raamattu kertoo, että Jeesuksella on vain YKSI seurakuntaruumis, jonka Pää hän itse on, joten kerropa, miten kaikki nämä erinimiset kirkko- ja lahkoruumiit sijoittuvat tähän yhteen Jeesuksen seurakuntaruumiiseen ?

Tai siihen jaloon Öljypuuhun, jonka juurena on Jeesus ?

• Anonyymi

Aloitus on huuhaata. Adventismi perustuu Raamattuun ja sillä siisti.

• Anonyymi

No tottahan toki...täytyyhän meidän kaikkien uskoa tällaisten kiistämättömien faktojen edessä, kun sinä anonyymi kerran niin sanot...

PISTE. vielä lauseen loppuun, niin asiasta ei olisi pienintäkään epäilystä.

• Kirjoitit;
      " Ellenille maanpäällinen sijainen jolle adventtikirkko antaa täyden valtuuden ja auktoriteetin jatkaa ja uudistaa adventtikirkkoa. Näin saadaan aikaan uutta ja tuoretta materiaalia ja opin uudistusta."

Profetian lahja on Raamatun todellisuuteen perustuva lahja;
      - " Pyrkikää rakkauteen, mutta tavoitelkaa myös henkilahjoja, ennen kaikkea profetoimisen lahjaa;" 1 Kor 14:1.

"Jumala on seurakunnassaan asettanut ensinnäkin jotkut apostoleiksi, toiseksi jotkut profeetoiksi ja vielä jotkut opettajiksi.
      Muutamilla on voima tehdä ihmeitä, toisella parantamisen lahja, toisilla kyky auttaa muita, toimia johtajana tai puhua kielillä;" 1 Kor 12:28.
      Jumala on ilmoittanut ajan saatossa profeetoille mitä on tulossa ja miten asia koskee Jumalan kansaa; "Ei Herra Jumala tee mitään iloittamatta suunitelmiaan palvelijoilleen, profeetoilleen;" Aam 3:7.
      "Hänellä oli neljä naimatonta tytärtä joilla oli profetoimisen lahja;" Apt 21:9.

Raamattu sisältää kaiken pelastukseen tarvittavan tiedon. Uskonpuhdistuksen alkuaika oli sellainen aika että seurakunta tarvitsi profetian lahjaa.

Nykyisin viileissä seurakunnissa ei ole halukkaita vastaanottajiakaan mitä profetian lahja voisi tuoda, mutta pelastukseen tarvittava tieto on Raamatussa.

White korotti aina Kristuksen. Profetian lahja ei perustu ihmisen korottamiseen.

• Anonyymi

Tuo Ellenin sijainen voisi myös uudistaa suurta taistelu kirjaa. Mukaan vähän tähtiensota meininkiä, valomiekkoja ja alieneita. Ja tulevaisuuden profetia kuinka adventtikirkkon sisällä kun ovet on sulkeutuneet niin voisi istua jalkojen pesuvatiin ja lennellä pitkin kirkon käytäviä.

• Anonyymi

Aloittajan kommentissa on kyllä paljon sellaista, mikä on totta. Ensimmäinen lause kuitenkin särähti. Asiahan on niin päin, että Ellen sai opetuksensa adventismista, eikä kirkon oppien näkökulmasta antanut niihin mitään uutta. Perusteluksi riittää se, että lähes kaikki hänen tekstinsä, niin hengelliset kuin historiallisetkin, on lainattu toisilta. Osa niistä on kirkon julkaisemia (hän ei siis jatkuvaa lainaamistaan ainakaan niiden osalta salaillut) ja osa kirkon ulkopuolisista lähteistä. Vaikka leijonanosa hänen kirjoituksistaan on lainattua, se ei merkitse sitä, etteikö hänen kirjoituksissaan olisi myös omia ajatuksia tai teemoja tai aivan innoitettujakin oivalluksia, mutta kirkon opetusten suhteen hän riippuvainen toisten adventistien kirjoittamista lähteistä. Yksikään kirkon opeista ei tule häneltä. Myös hänen kirjoituksensa katolisuudesta katolisuudesta tai lopun tapahtumista olivat enemmän tai vähemmän suoraa lainausta muiden julkaisemista teksteistä.

Uudistuksen tarpeen kyllä näen, suuren uudistuksen. Tilanne nimittäin kehittyi niin, että kirkko teki ehkä pahimman koskaan tekemistään virheistä pian Ellenin kuoleman jälkeen. Kirkko nimittäin tietoisesti päätti peitellä Ellenin inhimillisyyttä ja alkoi nostaa häntä sellaiseen auktoriteettiasemaan, jota hänellä ei koskaan elinaikanaan ollut. Tämä tehtiin, koska muutamat kirkon maallikkojäsenistä olisivat voineet loukkaantua, jos olisivat saaneet tietoa Ellenin heikkouksista tai hänen kirjoitustavastaan. Ajan fundamentalistinen henki vielä ruokki myyttiä hänen erehtymättömyydestään. Virhe tuli kirkon opinkohtiin vuonna 1980, jolloin hänen nimensä liitettiin niihin mukaan. Vaikka sanoissa vielä puhuttiin Raamatun arvovallasta, nimen mainitseminen opikohdassa nosti myös Ellenin arvoa.

Ongelma tässä kehityksessä on se, että alkuperäinen adventismi oli uudistuvaa ja dynaamista. Se ei halunnut mitään muuta ohjausta opetukselleen kuin Raamatun. Myös Ellenkin itse täysin hyväksyi sen, että kirkon opetuksen tulee jatkuvasti uudistua, mutta kun kirkko nosti hänet jalustalle, ei enää pysty uudistumaan, vaikka Ellenin teksteissä oli kuinka monta uudistumiseen kehottavaa kohtaa. Kirkko alkoi katsoa taaksepäin ja tietoisesti tai tiedostamattaan vastustaa jokaista muutosta, johon ei löydy Elleniltä sanaa. Eikä sellaisia sanoja löydy, koska Ellen omaksui 1800 -luvun adventismin kirkoltaan. Näin hänen nostamisensa jalustalle oli virhe, joka teki hänestä kirkon uudistumisen jarrun. Vaikka hän sanoo jokaisen sukupolven tarvitsevan uutta ja sille sopivaa muotoa Raamatun opetuksesta, kirkko, osin hänen vuokseen, ei näytä pystyvän irrottautumaan mistään, mihin adventistit uskoivat sata vuotta sitten.

• Anonyymi

No onhan Adventtikirkko uudistunut opetuksiltaan aivan huomattavasti, kun Antikristuskin on virallisesti hyväksytty kristittyjen joukkoon ja tällä tavoin myös Adventtikirkko itsekin on päässyt osaksi tätä Jeesusta seuraavien tosikristittyjen joukkoa.

• Anonyymi

"hänen erehtömyydestään" Olivatko Raamatun profeetat erehtymättömiä ?
        Kun sanomme: "Ellen White on profeetta" , mitä ominaisuuksia ja määritteitä sisällytämme automaattisesti sanaan "profeetta" ? "Erehtymätön" ? "Luonteeltaan täydellinen" ? "Muuttumaton" ? Kuuluvatko nuo ominaisuudet sanaan "profeetta" ? vai ovatko ne mielikuvia, jotka eivät siihen kuulu ?
        En ole kuullut että Whiteä sanotaan erehtymättömäksi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kaipaatko sinä

Yhtään meidän katseita
      Ikävä
      213
      2772
    2. Törkeä eläinsuojelurikos Sonkajärvellä

Pohjois-Savossa Sonkajärvellä noin 40 kissaa ja reilut 10 koiraa on jouduttu lopettamaan kaltoinkohtelun vuoksi, kertoo
      Sonkajärvi
      52
      1936
    3. Lavrov suivaantui Stubbille perustellusti.

Lavrov perusteli suivaantumistaan tosiasioilla Suomen tarinasta sotiemme jälkeen, tutkija Tynkkynen ja pankkihenkilö Sol
      Maailman menoa
      441
      1611
    4. Jotkut ihmiset pelkäävät syöpää sairastavaa

On hauskaa, kun kertoo jollekin, että "minulla on syöpä". Jotkut käyttäytyvät kuin se olisi tarttuva tauti. Eivät uskall
      Sinkut
      153
      1513
    5. Sukupuolia on vain kaksi- kohukassista tuli kova tuomio perheenisälle oikeudessa.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/4d4db0d9-4dda-4ba6-a699-25d725683ad6 Miten näin normaalista kassissa olevasta tekstis
      Maailman menoa
      366
      1432
    6. Se ei ihan oikeasti vaatisi kuin yhden

Tekstiviestin... Jos rakastat minua vielä toivoisin että laittaisit minulle viestiä. Rakastatko? Oletko oikeasti niin pe
      Ikävä
      64
      1298
    7. Kääminsä polttanut taksi suomussalmella

Vieläkö sillä hermonsa menettäneellä hulluja ylinopeuksia ajavalla asiakkaansa haukkuvalla( jos ajat paska kyydin hänen
      Suomussalmi
      25
      1286
    8. Eronnut Janni Hussi palaa julkisuuteen - Aloittaa uudessa työssä, joka on aivan uusi pesti Suomessa

Janni Hussi on saanut viime aikoina kohujulkisuutta, kun hänen ja Joel Harkimon avioliitto päättyi eroon kesällä 2025. H
      Suomalaiset julkkikset
      14
      1236
    9. olisit voinut mies edes

Pyytää anteeksi 🙏🫶
      Ikävä
      62
      1103
    10. Jorma Uotinen avaa sanaisen arkkunsa TTK-miesparista ja koko uudistuksesta: "Sehän on..."

Tanssii Tähtien Kanssa -parketilla nähdään ensimmäistä kertaa Suomessa tanssiparina miespari kauden alusta asti. Mikko S
      Tanssii tähtien kanssa
      23
      958
    Aihe