https://www.is.fi/autot/art-2000011443366.html
"Nämä asiat raivostuttavat nykyautoissa – ”Saatanan keksintö”
IS kertoi hiljattain kahdesta amerikkalaiskuskista, jotka haastoivat Volkswagenin oikeuteen ratin pyyhkäisytoimintojen vuoksi. Heidän mielestään toiminnot aiheuttivat liikenteessä vaaratilanteita muun muassa mukautuvan vakionopeudensäätimen kytkeytyessä päälle.
(Volkswagen) ID Buzz, jossa on hipaisunäppäimet ratissa ja myöskin keskinäytössä. Vakionopeutta säätäessä nopeus saattaa pompahtaa 20km/h, vaarallista liikenteessä. Merkkiliikkeessä sanovat vaan, että se on auton ominaisuus, nelikymppinen lahtelaismies kertoo.
– VW ID4 liikennemerkkitunnistin tulkitsee usein ohituskiellon päättymismerkin 80 km/h rajoitukseksi ja jarruttelee 100km/h:n alueella tarpeettomasti. Joskus ”havaitsee” 120 km/h rajoituksen vaikkapa 80 km/h alueella ja sitten mennään!
– Vakionopeudensäädin on asetettu 80 km/h ja auto ottaa Länsiväylällä Espoon ja Helsingin välillä nopeudeksi mihinkään nappulaan koskematta 120 km/h. Ja sen se on tehnyt jo heti uudesta alkaen, seitsemänkymppinen helsinkiläismies kertoo.
– Uuden Volkswagen Golfin liikennemerkkien tunnistus, joka jarruttaa sivulla kulkevalla kevyenliikenteenväylällä olevan 40 km/h nopeusrajoitusmerkin vuoksi, vaikka päätiellä on 80 km/h rajoitus. Jos takana tuleva törmää edessä äkillisesti jarruttavaan, kuka on vastuussa? seitsenkymppinen kurikkalaismies kysyy.
Myös kaistavahti, joka auttaa pitämään autoa omalla kaistallaan, kylvää kiukkua erityisesti sen oikkujen vuoksi.
– Volvon ”lane keeping” -ominaisuus yrittää viedä aina auton linja-autopysäkille tai oikealla olevalle kaistalle, jos sinne vie yhtenäinen valkea viiva. Katkoviivaa se ei usko kaistan jatkumiseksi, kertoo seitsenkymppinen lahtelaismies.
– Kaistavahti on turha ja vaarallinen. Erityisesti talvella ja huonolla asfaltilla auto ”kuvittelee” reunaviivoja siellä täällä. Silloin ratti nykii milloin metsään, milloin keskitielle päin, viisikymppinen kiteeläinen sanoo.
– Ajelin erästä valtatietä, josta oikeanpuoleinen kaistamaali oli kulunut pois. Yhtäkkiä auto heitti minut vastaantulevien kaistalle, koska oikealla puolella oli taas sitä valkoista maalia tiessä. Minun onneni oli, ettei vastaan tullut sillä hetkellä autoa ja olin puristanut rattia tarpeeksi kovaa pysyäkseni tiellä, nainen kuvailee.
Yhdelle lukijalla auton tutka oli tehnyt tempun.
– Mercedes-Benz EQE teki kaksi kertaa paniikkijarrutuksen suoralla kadulla siksi, että vetokoukussa oli pyöräteline ja siinä polkupyörä. Etupyörä ehkä hieman heilahti ja takatutka tulkitsi sen törmäysvaaraksi. Jostain syystä se teki voimakkaan jarrutuksen sen sijaan, että olisi painanut kaasua, jos takaa uhkaa peräänajo, kuten se ilmeisesti tulkitsi, seitsemänkymppinen helsinkiläismies kertoo.
Osa kertoo pysyneensä vanhemmissa autoissa yksinkertaisemman teknologian vuoksi.
– Minua ei kismitä mikään, koska ajan oikealla autolla, joka on valmistettu ennen näitä kaikkia turhia hömpötyksiä. Moottori toimii bensalla niin kuin autossa kuuluukin ja toimintoja ohjataan oikeilla painikkeilla, kolmekymppinen järvenpääläismies muotoilee.
– Meillä on ”karvalakkidiesel” vuodelta 2011. Sen ajotietokone sisältää vain perusjutut eikä sitä voi näplätä vahingossa. Kaikki merkityksellinen on suoraan kuskin näkölinjassa. Auto ei pahemmin piippaile omiaan, viisikymppinen helsinkiläisnainen kertoo."
Monikohan liikenneonnettomuus on aiheutunut näiden uusien autojen hienoista liikenneturva ominaisuuksista, jotka eivät ole edes mitään liikenneturvaominaisuuksia, vaan aihettavat vaaratilanteita liikenteessä myös muille tiellä liikkujille.
Vanhemman malliset autot ovat liikenneturvallisempia, kuin nämä uudet auto.
Eivät tee äkkijarrurutuksia, kuten nämä uudenmalliset hienoilla ominaisuuksilla varustetu autot.
Jos auto ajautuu yht'äkkiä vastaantulevien kaistalle ja aiheutuu kolari, niin välittämästi syytetään, että kuski on selanut älypuhelinta, nukahtanu tai saanut sairaskohtauksen.
Syy voi olla auton turva ominaisuudessa kaistavahdissa, joka on ottanut auton hllintaan ja äkkiarvaamatta ohjanut auton vastaantulevien kaistalle, juuri, kun autoja on tullut vastaan, että sellainen turvaominaisuus!!!!
Uusien autojen ominaisuudet syynä liikenneonnettomuuksiin
Anonyymi-ap
0
<50
Vastaukset
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 503571
Miksi juuri vasemmiston puolelta tulee niin paljon luusereita, kelapummeja jne.
Tämä asia ihmetyttää suuresti.393033Kehutaan vaihteeksi Perussuomalaisia
Perussuomalaiset ovat olleet melkoisen lokakampanjoinnin kohteena, vaikka ovat saaneet paljon hyvää aikaiseksi. Nyt on1472877SDP ylivoimainen ykkönen
En ole koskaan viitsinyt käydä äänestämässä, mutta nyt SDP:n etumatka on niin kutkuttava, että pakkohan se on vaivautua.722343Roiskeläpät takaisin niin alkaa lasit kestämään
"Tuulilaseja hajottava talvi-ilmiö on ehkä ratkennut" Tämän päivän autoissa kun on esimerkiksi vanhempaa autokalustoa s421807Polttomoottoriauto on köyhän merkki
Kun ei ole varaa ostaa sähköautoa, niin joutuu köyhän autoa käyttämään.871598Mitä tarkalleen tunnet
Minkälaisia tunteita sisälläsi liikkuu, kun tiedät, että ajattelen sinua lämmöllä ja jotain syttyy myös sinussa? Haluai671124- 821091
- 511066
Miten tällaista voi tapahtua
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kaksi-kuollut-liikenteessa-virroilla/9241442 Miksi tällainen on tapahtunut?41915