Uusien autojen ominaisuudet syynä liikenneonnettomuuksiin

Anonyymi-ap

https://www.is.fi/autot/art-2000011443366.html
"Nämä asiat raivostuttavat nykyautoissa – ”Saatanan keksintö”
IS kertoi hiljattain kahdesta amerikkalaiskuskista, jotka haastoivat Volkswagenin oikeuteen ratin pyyhkäisytoimintojen vuoksi. Heidän mielestään toiminnot aiheuttivat liikenteessä vaaratilanteita muun muassa mukautuvan vakionopeudensäätimen kytkeytyessä päälle.
(Volkswagen) ID Buzz, jossa on hipaisunäppäimet ratissa ja myöskin keskinäytössä. Vakionopeutta säätäessä nopeus saattaa pompahtaa 20km/h, vaarallista liikenteessä. Merkkiliikkeessä sanovat vaan, että se on auton ominaisuus, nelikymppinen lahtelaismies kertoo.
– VW ID4 liikennemerkkitunnistin tulkitsee usein ohituskiellon päättymismerkin 80 km/h rajoitukseksi ja jarruttelee 100km/h:n alueella tarpeettomasti. Joskus ”havaitsee” 120 km/h rajoituksen vaikkapa 80 km/h alueella ja sitten mennään!
– Vakionopeudensäädin on asetettu 80 km/h ja auto ottaa Länsiväylällä Espoon ja Helsingin välillä nopeudeksi mihinkään nappulaan koskematta 120 km/h. Ja sen se on tehnyt jo heti uudesta alkaen, seitsemänkymppinen helsinkiläismies kertoo.
– Uuden Volkswagen Golfin liikennemerkkien tunnistus, joka jarruttaa sivulla kulkevalla kevyenliikenteenväylällä olevan 40 km/h nopeusrajoitusmerkin vuoksi, vaikka päätiellä on 80 km/h rajoitus. Jos takana tuleva törmää edessä äkillisesti jarruttavaan, kuka on vastuussa? seitsenkymppinen kurikkalaismies kysyy.

Myös kaistavahti, joka auttaa pitämään autoa omalla kaistallaan, kylvää kiukkua erityisesti sen oikkujen vuoksi.
– Volvon ”lane keeping” -ominaisuus yrittää viedä aina auton linja-autopysäkille tai oikealla olevalle kaistalle, jos sinne vie yhtenäinen valkea viiva. Katkoviivaa se ei usko kaistan jatkumiseksi, kertoo seitsenkymppinen lahtelaismies.
– Kaistavahti on turha ja vaarallinen. Erityisesti talvella ja huonolla asfaltilla auto ”kuvittelee” reunaviivoja siellä täällä. Silloin ratti nykii milloin metsään, milloin keskitielle päin, viisikymppinen kiteeläinen sanoo.
– Ajelin erästä valtatietä, josta oikeanpuoleinen kaistamaali oli kulunut pois. Yhtäkkiä auto heitti minut vastaantulevien kaistalle, koska oikealla puolella oli taas sitä valkoista maalia tiessä. Minun onneni oli, ettei vastaan tullut sillä hetkellä autoa ja olin puristanut rattia tarpeeksi kovaa pysyäkseni tiellä, nainen kuvailee.
Yhdelle lukijalla auton tutka oli tehnyt tempun.

– Mercedes-Benz EQE teki kaksi kertaa paniikkijarrutuksen suoralla kadulla siksi, että vetokoukussa oli pyöräteline ja siinä polkupyörä. Etupyörä ehkä hieman heilahti ja takatutka tulkitsi sen törmäysvaaraksi. Jostain syystä se teki voimakkaan jarrutuksen sen sijaan, että olisi painanut kaasua, jos takaa uhkaa peräänajo, kuten se ilmeisesti tulkitsi, seitsemänkymppinen helsinkiläismies kertoo.
Osa kertoo pysyneensä vanhemmissa autoissa yksinkertaisemman teknologian vuoksi.

– Minua ei kismitä mikään, koska ajan oikealla autolla, joka on valmistettu ennen näitä kaikkia turhia hömpötyksiä. Moottori toimii bensalla niin kuin autossa kuuluukin ja toimintoja ohjataan oikeilla painikkeilla, kolmekymppinen järvenpääläismies muotoilee.
– Meillä on ”karvalakkidiesel” vuodelta 2011. Sen ajotietokone sisältää vain perusjutut eikä sitä voi näplätä vahingossa. Kaikki merkityksellinen on suoraan kuskin näkölinjassa. Auto ei pahemmin piippaile omiaan, viisikymppinen helsinkiläisnainen kertoo."

Monikohan liikenneonnettomuus on aiheutunut näiden uusien autojen hienoista liikenneturva ominaisuuksista, jotka eivät ole edes mitään liikenneturvaominaisuuksia, vaan aihettavat vaaratilanteita liikenteessä myös muille tiellä liikkujille.
Vanhemman malliset autot ovat liikenneturvallisempia, kuin nämä uudet auto.
Eivät tee äkkijarrurutuksia, kuten nämä uudenmalliset hienoilla ominaisuuksilla varustetu autot.

Jos auto ajautuu yht'äkkiä vastaantulevien kaistalle ja aiheutuu kolari, niin välittämästi syytetään, että kuski on selanut älypuhelinta, nukahtanu tai saanut sairaskohtauksen.
Syy voi olla auton turva ominaisuudessa kaistavahdissa, joka on ottanut auton hllintaan ja äkkiarvaamatta ohjanut auton vastaantulevien kaistalle, juuri, kun autoja on tullut vastaan, että sellainen turvaominaisuus!!!!

0

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000

      Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

      Luetuimmat keskustelut

      1. Riikka Purra haluaa muuttaa

        maahanmuuttopolitiikkaa. Me suomalaiset halutaan, että Riikka Purra muuttaa pois suomesta eikä tuu ikinä takas....
        Maailman menoa
        91
        8958
      2. Maataloustuet pois

        Jokainen maksakoon harrastuksensa itse. Eihän golfin peluutakaan maksa yhteiskunta.
        Maailman menoa
        315
        6767
      3. Australia, Britannia ja Kanada tunnustivat Palestiinan

        Aikooko Petteri Lapanen pysytellä persujen ja uskovaisten panttivankina ja jättää Suomen historian väärälle puolelle?
        Maailman menoa
        100
        5960
      4. Mitä juuri sinulle kuuluu?

        Tänään? Rehellisesti.
        Ikävä
        152
        3860
      5. Joulukinkku NYT

        Sian kankuista tulee vielä pula. Nyt on oikea aika hankkia joulukinkku.
        Maailman menoa
        30
        3241
      6. Maahanmuuton vastustajat ovat vajakkeja

        Jokainen täysijärkinen suomalainen tietää, että Suomi ei pärjää ilman ulkomaalaisvahvistuksia.
        Maahanmuutto
        66
        3182
      7. Kaivattusi nimi

        Kaivattusi nimi on
        Ikävä
        168
        2235
      8. On asioita joita kadun

        Yksi niistä on eräs J mies. Olen vasta hiljattain tajunnut. Kuinka väärin tein. Tulit sydän tarjottimella.. mutta tässä
        Ikävä
        17
        1826
      9. Toivoisitko että hän löytäisi jonkun muun?

        Joka voi antaa mihin et kyennyt?
        Ikävä
        32
        1478
      10. Mitä sä pelkäät?

        Että paljastan sut ja touhusi? Elät jotain ihan omaa fantasiaasi ja ainoa virhees oli sekoittaa mut näihin sairaisiin le
        Tunteet
        19
        1256
      Aihe