Pitäisikö luterilaisten oikeasti sulkea silmänsä nälältä ja kärsimykseltä vain siksi, että joku ei kuulu “oikeaan” jumalan kansaan? Onko uskon mitta siinä, että ruokitaan vain ne, jotka lausuvat samat rukoukset – vai siinä, että autetaan hädänalaisia riippumatta heidän taustastaan? Kristinuskon ydinopetus on lähimmäisenrakkaus, mutta historia tuntee myös dogmaattisia hetkiä, jolloin apu on jaettu vain “omille”. Kysymys kuuluu: pitäisikö kirkon tänään olla sillanrakentaja, avata tietä avustusjärjestöille ja laittaa leipä nälkäisen käteen – vai pitäisikö sen jähmettyä samaan asenteeseen, jota islamistien pyhät sodat ilmentävät, missä armoa on vain valituille?
Tuleeko luterilaisen auttaa ihmisiä - vai jaammeko tuomiota?
23
204
Vastaukset
- Anonyymi
Nälkään ne pitää tappaa ja väittää ettei niillä voi olla nälkä. Enemmin ovat lihavia ja nälkä vain tekisi hyvää.
- Anonyymi
ArtoTTT
Suloisesti menee armo ja lähimmäisenrakkaus sekaisin, tottakai lähimmäisiä tulee auttaa, mutta eihän se sitä tarkoita että synneille tulisi julistaa siunausta tai että kaikki ovat Raamatun mukaan automaattisesti taivaskelpoisia, se on harhaoppia.- Anonyymi
Juuri näin - armo ja lähimmäisenrakkaus sekaisin - ja todellisuudessa sen armonkin saa vain, jos se uhrina palvomansa tosi Jumala tulee yksin armosta pelastamaan helvetistä, mihin joutuu Raamatun mukaan.
- Anonyymi
Luterilaisen kirkonkaan tehtävä ei ole olla maailman poliisi ja tuomari!
Kirkkommeja muidenkin kirkkokuntien perinteinen tehtävähän on ollut ties kuinka kauan eli apostolisesta ajasta lähtien diakoninen eli lähimmäisen hädän, kärsimyksen lievittäjä ja köyhyyden lievittäjä. Ensimmäiset tehtävätkin olivat köyhistä huolehtiminen eli omaisuuden tasoittaminen. Sen perusajatustaas on ollut jo juutalainen käsitys lähimmäisenrakkaudesta ja hädän lieventämisestä lähimmäisten parissa. Siihen ei kuulu maailman poliisina oleminen.
Diakoninen työ lähimmäisten parissa on edelleen kirkon kivijalkoja, kuten suurin osa ihmisista tietääkin. Sen merkitys on näinä aikoina ollut erityisen suuri omaisuuden jakautumisen vuoksi rikkaiden pussiin ja köyhien köyhtyessä. Se on tietysti "salassa tehtävää" työtä, koska kirkollakin on tässäkin vaitiolovelvollisuus. Kirkonsivuilta löytyy tilastoa asiasta kiinnostuville.
Millaista apua diakonia tarjoaa?
"Keskusteluapu: Diakoniatyöntekijät tarjoavat keskusteluapua elämän vaikeissa tilanteissa, esimerkiksi raha- ja velka-asioissa.
Taloudellinen apu: Akuuteissa tilanteissa on mahdollista saada taloudellista avustusta.
Ohjaus ja tuki: Diakonia auttaa ihmisiä löytämään keinoja selvitä elämän haasteista ja tukee heidän omatoimisuuttaan.
Kuka voi saada apua?
Kuka tahansa, joka tarvitsee tukea tai apua, voi kääntyä diakoniatyöntekijän puoleen, riippumatta omasta uskonnostaan tai kirkkokunnastaan.
Miten apua haetaan?
Ota yhteyttä paikalliseen seurakuntaan: Etsi oman alueesi evankelis-luterilaisen seurakunnan yhteystiedot.
Ota yhteyttä diakoniatyöntekijään: Keskustele diakoniatyöntekijän kanssa tilanteestasi ja selvitä, millaista apua on mahdollista saada. "
k_v- Anonyymi
ArtoTTT
Tuo on tärkeää, mutta on hyvä muistaa ettei se ole kirkon kaikkein tärkein tehtävä siltikään kuten nykyaikana jo luullaan, vaan evankeliumin julistaminen. On varmasti hyvä viedä alkoholistin perheelle ruokakassi, mutta jos alkoholisti tulee uskoon, se voi muuttaa kaikkien elämän tuossa perheessä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
ArtoTTT
Tuo on tärkeää, mutta on hyvä muistaa ettei se ole kirkon kaikkein tärkein tehtävä siltikään kuten nykyaikana jo luullaan, vaan evankeliumin julistaminen. On varmasti hyvä viedä alkoholistin perheelle ruokakassi, mutta jos alkoholisti tulee uskoon, se voi muuttaa kaikkien elämän tuossa perheessä.On jo aikansa elänyt huijausidea tulla uskoon palvomalla ihmisen - moraalia ja etiikkaa opettaneen - kuoliaaksi kiduttamista ja kiroamista teurastettuna lammasuhrina itsensä ja alkoholin juontinsa puolesta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
On jo aikansa elänyt huijausidea tulla uskoon palvomalla ihmisen - moraalia ja etiikkaa opettaneen - kuoliaaksi kiduttamista ja kiroamista teurastettuna lammasuhrina itsensä ja alkoholin juontinsa puolesta.
Sitä ei pelasta edes se, että tuolla manipuloinnilla luodaan jokin tunnetila, samalla mekanismilla kuin rakraushuijauksissa, koska se ei perustu totuuteen.
- Anonyymi
Tekeekö Kirkon diakonia työtä gazalaisten lasten auttamiseksi?
- Anonyymi
Kannattaisi nyt aloittajan syventää omia mietteitään siitä, että mikä on se 'oikean Jumalan kansa', jos juutalaisuus perustuu niin kristinuskona - kuten luterilaisuus - sekä islam konkteettiseen uhraamiseen, ja Israelin Jumala kieltää viattoman veren vuodattamisen ja sanoo uhraamista iljetykseksi.
- Anonyymi
KRISTINUSKON YDINOPETUS EI OLE LÄHIMMÄISEN RAKKAUS!!!
Kristinuskon ydinopetun on pelkää henkilökohtaista narsismia, palvoa tosi Jumalaa kirottuna uhrina ja teurastettuna uhrilampaana, omien pahojen tekojen puolesta, Jeesus nimisenä uhrina, ettei itse tarvitse vastata omista pahoista teoistaan.
Tällä ei ole mitään tekemistä minkään lähimmäisen rakkauden kanssa, vaan itserakkauden. ”Kysymys kuuluu: pitäisikö kirkon tänään olla sillanrakentaja, avata tietä avustusjärjestöille ja laittaa leipä nälkäisen käteen – vai pitäisikö sen jähmettyä samaan asenteeseen, jota islamistien pyhät sodat ilmentävät, missä armoa on vain valituille?”
Esität hyvän kysymyksen. Ne, jotka oikeasti ovat ymmärtäneet Jeesuksen opetukset sekä Hänen antamansa kaksoiskäskyn, rakentavat siltoja ja auttavat monin tavoin niitä, jotka apua tarvitsevat.
”Anonyymi” 2025-08-29 08:48:32 eli ArtoTTT ei millään hyväksy tätä asiaa:
”Tuo on tärkeää, mutta on hyvä muistaa ettei se ole kirkon kaikkein tärkein tehtävä siltikään kuten nykyaikana jo luullaan, vaan evankeliumin julistaminen.”
Tässä tulee esiin tuo kummallisuus, kun vain pidetään puheita ja hehkutellaan sillä omalla uskolla, se riittää.
Luuk. 6:30 Anna jokaiselle, joka sinulta anoo, äläkä vaadi takaisin siltä, joka sinun omaasi ottaa.
6:31 Ja niinkuin te tahdotte ihmisten teille tekevän, niin tehkää tekin heille.
6:32 Ja jos te rakastatte niitä, jotka teitä rakastavat, mitä kiitosta teille siitä tulee? Rakastavathan syntisetkin niitä, jotka heitä rakastavat.
6:33 Ja jos teette hyvää niille, jotka teille hyvää tekevät, mitä kiitosta teille siitä tulee? Niinhän syntisetkin tekevät.
6:34 Ja jos te lainaatte niille, joilta toivotte saavanne takaisin, mitä kiitosta teille siitä tulee? Syntisetkin lainaavat syntisille saadakseen saman verran takaisin.
6:35 Vaan rakastakaa vihollisianne ja tehkää hyvää ja lainatkaa, toivomatta saavanne mitään takaisin; niin teidän palkkanne on oleva suuri, ja te tulette Korkeimman lapsiksi, sillä hän on hyvä kiittämättömille ja pahoille.
6:36 Olkaa armahtavaiset, niinkuin teidän Isänne on armahtavainen.
6:37 Älkääkä tuomitko, niin ei teitäkään tuomita; älkää kadotustuomiota lausuko, niin ei teillekään kadotustuomiota lausuta. Antakaa anteeksi, niin teillekin anteeksi annetaan.
Luuk. 6:47 Jokainen, joka tulee minun tyköni ja kuulee minun sanani ja tekee niiden mukaan - minä osoitan teille, kenen kaltainen hän on.
Ei siis niin, että puhukaa vaan tehkää! Se on evankeliumin levittämistä.- Anonyymi
"”Tuo on tärkeää, mutta on hyvä muistaa ettei se ole kirkon kaikkein tärkein tehtävä siltikään kuten nykyaikana jo luullaan, vaan evankeliumin julistaminen.”
Tässä tulee esiin tuo kummallisuus, kun vain pidetään puheita ja hehkutellaan sillä omalla uskolla, se riittää."
Tässä tulee mummon kristinuskon vastaisuus koko voimassaan kun kieltää evankeliumin julistuksen tärkeyden sillä julistaa Jeesus käski. Kaikki muukin sitten tulee kkun ihminen tulee uskoon Jeesukseen. Anonyymi kirjoitti:
"”Tuo on tärkeää, mutta on hyvä muistaa ettei se ole kirkon kaikkein tärkein tehtävä siltikään kuten nykyaikana jo luullaan, vaan evankeliumin julistaminen.”
Tässä tulee esiin tuo kummallisuus, kun vain pidetään puheita ja hehkutellaan sillä omalla uskolla, se riittää."
Tässä tulee mummon kristinuskon vastaisuus koko voimassaan kun kieltää evankeliumin julistuksen tärkeyden sillä julistaa Jeesus käski. Kaikki muukin sitten tulee kkun ihminen tulee uskoon Jeesukseen.”Anonyymi” 2025-08-30 09:31:55 kirjoitti: ”Tässä tulee mummon kristinuskon vastaisuus koko voimassaan kun kieltää evankeliumin julistuksen tärkeyden”.
Hän on siis täysin eri mieltä kuin Jeesus.
Luuk. 6:31 Ja niinkuin te tahdotte ihmisten teille tekevän, niin tehkää tekin heille.
Luuk. 6:47 Jokainen, joka tulee minun tyköni ja kuulee minun sanani ja tekee niiden mukaan - minä osoitan teille, kenen kaltainen hän on.- Anonyymi
ArtoTTT
Mummulta menee syy ja seuraus sekaisin, hyvät teot monesti ovat sen uskon seuraus, mutta mummo ajattelee että hyvät teot on se oppi. Ei Jeesus koskaan synnille julistanut siunausta, vaan kehotti ihmisiä parannukseen. Ja ne jotka ovat uudestisyntyneet ylhäältä, niin heille laki on kirjoitettu sydämiin. Ei se ole ulkonaisia tekoja joilla saavutetaan Jeesuksen tarkoittama elämä, vaan jumalan sisäinen tunteminen joka tuo elämän ja se sisältä tuleva voima saa ihmisen muuttamaan elämänsä. Jeesus siis ennenkaikkea halusi että kaikki tulevat tuntemaan hänet vapahtajanaan ja ns, sisältäpäin.
Matt. 28:
19Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni: kastakaa heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen 20ja opettakaa heitä noudattamaan kaikkea, mitä minä olen käskenyt teidän noudattaa. Ja katso, minä olen teidän kanssanne kaikki päivät maailman loppuun asti.» Anonyymi kirjoitti:
ArtoTTT
Mummulta menee syy ja seuraus sekaisin, hyvät teot monesti ovat sen uskon seuraus, mutta mummo ajattelee että hyvät teot on se oppi. Ei Jeesus koskaan synnille julistanut siunausta, vaan kehotti ihmisiä parannukseen. Ja ne jotka ovat uudestisyntyneet ylhäältä, niin heille laki on kirjoitettu sydämiin. Ei se ole ulkonaisia tekoja joilla saavutetaan Jeesuksen tarkoittama elämä, vaan jumalan sisäinen tunteminen joka tuo elämän ja se sisältä tuleva voima saa ihmisen muuttamaan elämänsä. Jeesus siis ennenkaikkea halusi että kaikki tulevat tuntemaan hänet vapahtajanaan ja ns, sisältäpäin.
Matt. 28:
19Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni: kastakaa heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen 20ja opettakaa heitä noudattamaan kaikkea, mitä minä olen käskenyt teidän noudattaa. Ja katso, minä olen teidän kanssanne kaikki päivät maailman loppuun asti.»”Mummulta menee syy ja seuraus sekaisin, hyvät teot monesti ovat sen uskon seuraus, mutta mummo ajattelee että hyvät teot on se oppi.”
”Ei se ole ulkonaisia tekoja joilla saavutetaan Jeesuksen tarkoittama elämä, vaan jumalan sisäinen tunteminen joka tuo elämän ja se sisältä tuleva voima…”.
Ehkä sitten Raamatussa monelta muultakin ”menee sekaisin”?
Eli jos sinä uskovana pelkästään puhut mutta et ilmennä käytännöntasolla eli teoilla sitä, mitä uskot, on uskosi ontto.
Matt. 7:26 Ja jokainen, joka kuulee nämä minun sanani eikä tee niiden mukaan, on verrattava tyhmään mieheen, joka huoneensa hiekalle rakensi.
Jaak. 2:14 Mitä hyötyä, veljeni, siitä on, jos joku sanoo itsellään olevan uskon, mutta hänellä ei ole tekoja? Ei kaiketi usko voi häntä pelastaa?
Se jatkuu:
2:17 Samoin uskokin, jos sillä ei ole tekoja, on itsessään kuollut.
2:18 Joku ehkä sanoo: "Sinulla on usko, ja minulla on teot"; näytä sinä minulle uskosi ilman tekoja, niin minä teoistani näytän sinulle uskon
2:19 Sinä uskot, että Jumala on yksi. Siinä teet oikein; riivaajatkin sen uskovat ja vapisevat.
2:20 Mutta tahdotko tietää, sinä turha ihminen, että usko ilman tekoja on voimaton?
2:26 Sillä niinkuin ruumis ilman henkeä on kuollut, niin myös usko ilman tekoja on kuollut.
Tässä muistutetaan juuri siitä, että usko vaikuttaa tekoihin ja niistä usko tulee täydellisemmäksi.- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
ArtoTTT
Matt. 28:
19Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni: kastakaa heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen 20ja opettakaa heitä noudattamaan kaikkea, mitä minä olen käskenyt teidän noudattaa. Ja katso, minä olen teidän kanssanne kaikki päivät maailman loppuun asti.»"Ei Jeesus koskaan synnille julistanut siunausta, vaan kehotti ihmisiä parannukseen."
Kyllä julisti. Muistanet tarinan siitä, kun Jeesus kohtasi syntisen naisen?
Jeesus ei kehottanut naista parannukseen. Jeesus korosti itsensä palvomisen merkitystä, mikä on tärkeämpää kuin mikään synti.
Jeesus valaisi asiaa tarinalla: "Lainanantajalla oli kaksi velallista; toinen oli velkaa viisisataa denaria, toinen viisikymmentä. Kun heillä ei ollut, millä maksaa, antoi hän molemmille velan anteeksi. Kumpi heistä siis rakastaa häntä enemmän?" Simon vastasi ja sanoi: "Minun mielestäni se, jolle hän antoi enemmän anteeksi". Hän sanoi hänelle: "Oikein sinä ratkaisit".
Opetuksena oli, ettei ratkaisevaa pelastukseen ole synnin määrä - vaan se, että palvot Jeesusta mahdollisimman hartaasti.
Koko tarinan voi lukea: Luukas 7:36-> Anonyymi kirjoitti:
"Ei Jeesus koskaan synnille julistanut siunausta, vaan kehotti ihmisiä parannukseen."
Jeesus ei kehottanut naista parannukseen. Jeesus korosti itsensä palvomisen merkitystä, mikä on tärkeämpää kuin mikään synti.
Jeesus valaisi asiaa tarinalla: "Lainanantajalla oli kaksi velallista; toinen oli velkaa viisisataa denaria, toinen viisikymmentä. Kun heillä ei ollut, millä maksaa, antoi hän molemmille velan anteeksi. Kumpi heistä siis rakastaa häntä enemmän?" Simon vastasi ja sanoi: "Minun mielestäni se, jolle hän antoi enemmän anteeksi". Hän sanoi hänelle: "Oikein sinä ratkaisit".
Opetuksena oli, ettei ratkaisevaa pelastukseen ole synnin määrä - vaan se, että palvot Jeesusta mahdollisimman hartaasti.
Koko tarinan voi lukea: Luukas 7:36->Toisaalta hupaisaa lukea näitä juttuja, sillä näin railakkaan tulkintaa ei varmasti muille ole.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Ei Jeesus koskaan synnille julistanut siunausta, vaan kehotti ihmisiä parannukseen."
Koko tarinan voi lukea: Luukas 7:36->ArtoTTT
Nainenhan siirtyi kuolemasta elämään ja sai syntinsä anteeksi.
Luuk. 7:
hän sai paljot syntinsä anteeksi, sen vuoksi hän rakasti paljon. Mutta joka saa anteeksi vähän, se myös rakastaa vähän.» Ja hän sanoi naiselle: »Kaikki sinun syntisi on annettu anteeksi.»
Pöytävieraat alkoivat ihmetellä: »Kuka tuo mies on? Hänhän antaa syntejäkin anteeksi.» Mutta Jeesus sanoi naiselle: »Uskosi on pelastanut sinut. Mene rauhassa.» Anonyymi kirjoitti:
ArtoTTT
Nainenhan siirtyi kuolemasta elämään ja sai syntinsä anteeksi.
Luuk. 7:
hän sai paljot syntinsä anteeksi, sen vuoksi hän rakasti paljon. Mutta joka saa anteeksi vähän, se myös rakastaa vähän.» Ja hän sanoi naiselle: »Kaikki sinun syntisi on annettu anteeksi.»
Pöytävieraat alkoivat ihmetellä: »Kuka tuo mies on? Hänhän antaa syntejäkin anteeksi.» Mutta Jeesus sanoi naiselle: »Uskosi on pelastanut sinut. Mene rauhassa.»Tuo kohta kertoo siitä, että vaikka nainen oli syntinen, hän teki rakkauden tekoja.
Luuk. 7:44 Ja naiseen kääntyen hän sanoi Simonille: "Näetkö tämän naisen? Minä tulin sinun taloosi; et sinä antanut vettä minun jaloilleni, mutta tämä kasteli kyynelillään minun jalkani ja kuivasi ne hiuksillaan.
7:45 Et sinä antanut minulle suudelmaa, mutta tämä ei ole lakannut suutelemasta minun jalkojani siitä asti, kuin tulin sisään.
7:46 Et sinä voidellut öljyllä minun päätäni, mutta tämä voiteli hajuvoiteella minun jalkani.
7:47 Sentähden minä sanon sinulle: tämän paljot synnit ovat anteeksi annetut: hänhän näet rakasti paljon; mutta jolle vähän anteeksi annetaan, se rakastaa vähän."- Anonyymi
Mummomuori2 kirjoitti:
Tuo kohta kertoo siitä, että vaikka nainen oli syntinen, hän teki rakkauden tekoja.
Luuk. 7:44 Ja naiseen kääntyen hän sanoi Simonille: "Näetkö tämän naisen? Minä tulin sinun taloosi; et sinä antanut vettä minun jaloilleni, mutta tämä kasteli kyynelillään minun jalkani ja kuivasi ne hiuksillaan.
7:45 Et sinä antanut minulle suudelmaa, mutta tämä ei ole lakannut suutelemasta minun jalkojani siitä asti, kuin tulin sisään.
7:46 Et sinä voidellut öljyllä minun päätäni, mutta tämä voiteli hajuvoiteella minun jalkani.
7:47 Sentähden minä sanon sinulle: tämän paljot synnit ovat anteeksi annetut: hänhän näet rakasti paljon; mutta jolle vähän anteeksi annetaan, se rakastaa vähän."Miksi siteeraat Raamattua kun et edes pidä sitä totena?
- Anonyymi
Mummomuori2 kirjoitti:
Tuo kohta kertoo siitä, että vaikka nainen oli syntinen, hän teki rakkauden tekoja.
7:47 Sentähden minä sanon sinulle: tämän paljot synnit ovat anteeksi annetut: hänhän näet rakasti paljon; mutta jolle vähän anteeksi annetaan, se rakastaa vähän."Kuvitteleeko mummonmuori, että "rakkauden teot" korvaavat vanhurskaan vaelluksen:
"Tuo kohta kertoo siitä, että vaikka nainen oli syntinen, hän teki rakkauden tekoja."???
Jeesus sanoi syntiselle naiselle:
"Mene, ÄLÄKÄ TÄSTEDES syntiä tee."
Synnistä puhuminenko suututtaa mummonmuoria? Anonyymi kirjoitti:
Kuvitteleeko mummonmuori, että "rakkauden teot" korvaavat vanhurskaan vaelluksen:
"Tuo kohta kertoo siitä, että vaikka nainen oli syntinen, hän teki rakkauden tekoja."???
Jeesus sanoi syntiselle naiselle:
"Mene, ÄLÄKÄ TÄSTEDES syntiä tee."
Synnistä puhuminenko suututtaa mummonmuoria?”Kuvitteleeko mummonmuori, että "rakkauden teot" korvaavat vanhurskaan vaelluksen…”
Jeesus korostaan juuri sitä, miten rakkaus tulee näkyä teoissa. Sen myötä Hän antoi armoa ja sanoi:
"Mene, ÄLÄKÄ TÄSTEDES syntiä tee.". Rakkaus on myös se voima, millä nainen saattaa olla tekemättä niitä syntejä.
”Synnistä puhuminenko suututtaa mummonmuoria?”
Ei suututa. Päinvastoin.
Jeesus painottaa aina sitä, ettei rakkaus tarkoita vain sitä, että puhuu siitä.
”Matt. 5:46 Sillä jos te rakastatte niitä, jotka teitä rakastavat, mikä palkka teille siitä on tuleva? Eivätkö publikaanitkin tee samoin?
5:47 Ja jos te osoitatte ystävällisyyttä ainoastaan veljillenne, mitä erinomaista te siinä teette? Eivätkö pakanatkin tee samoin? ”
Ja toinen kohta:
Matt. 21:28 Mutta miten teistä on? Miehellä oli kaksi poikaa; ja hän meni ensimmäisen luo ja sanoi: 'Poikani, mene tänään tekemään työtä minun viinitarhaani'.
21:29 Tämä vastasi ja sanoi: 'En tahdo'; mutta jäljestäpäin hän katui ja meni.
21:30 Niin hän meni toisen luo ja sanoi samoin. Tämä taas vastasi ja sanoi: 'Minä menen, herra', mutta ei mennytkään.
21:31 Kumpi näistä kahdesta teki isänsä tahdon?" He sanoivat: "Ensimmäinen". Jeesus sanoi heille: "Totisesti minä sanon teille: publikaanit ja portot menevät ennen teitä Jumalan valtakuntaan.
Joissain oli hyvä kommentti (ei tällä palstalla) missä joku uskova tuumasi, että kohta jopa ateistit toimivat enemmän kristinuskon opetuksen ja arvojen mukaan kuin jotkut itseään uskoviksi kehuvat.
- Anonyymi
Perusluterilainen taas tänäänkään ei auta ketään vaan harjoittaa haureutta ja väkivaltaa sadoin tuhansin sessioin myös tänä viikonloppuna.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sua j-mies!
Enkä oikeesti ymmärrä miksi. Eihän me tunneta ees kovin hyvin. Mut haluaisin sun kanssa jotain säätöä sit kai vaan 🫦464089Kysymyksiä paIstavasemmistoIaisiIIe
Mistä johtuu teidän kroonisesti negatiivinen, synkkä, katkera ja kateellinen mentaliteetti? Milloin olette viimeksi aido1513868Voi itku! Sanna Marinilla EI OLLUT mitään tekemistä jäänmurtajakauppojen kanssa
Miten tässä näin kävi? Sanna-kultti paniikissa.793666Ähtärin eläinpuisto oy ja Hotelli Mesikämmen oy hakeutuvat konkurssiin
Ähtärin eläinpuisto oy ja Hotelli Mesikämmen oy hakeutuvat konkurssiin, Ähtärin eläinpuisto tiedottaa. Yritykset ovat t1683193En välttämättä koskaan aikaisemmin tosissani uskonut mihinkään sielunkumppanuuteen ym
Ennen kuin tapasin sinut. Oudointahan tässä on että ollaan tiedetty toisemme kuitenkin vuosia ja enemmän vuosia, mutta v152723- 372504
Jäänmurtajan kauppa oli kuin olikin SANNA MARININ ansiota
"Lähteiden mukaan Trump käytännössä päätti asiasta 2. lokakuuta 2019, jolloin Washingtonissa juhlistettiin Yhdysvaltain2592361- 1292117
- 432098
- 392066