Aavikolla ajettu ajokortti ei kelpaa Suomessa

Anonyymi-ap

17

228

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kaikki maahanmuutto uudelleen autokouluun Suomessa, joutuuhan vaikka sairaanhoitajatkin petraamaan ja kertaamaan taitonsa uudestaan Suomessa.

      • Anonyymi

        *
        - Juu - Ei Kamelin-Ajokortti kelpaa Suomessa Auton ajoon - !

        *


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        *
        - Juu - Ei Kamelin-Ajokortti kelpaa Suomessa Auton ajoon - !

        *

        Ei, mutta sen voi ilmeisesti sitten helposti vaihtaa suomalaiseen ajokorttiin. Ei tarvitse osata mitään.


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Linkin uutisessa luki, että kaikki kelpaa. Ei ole mitään poliittista tahtoa säätää laki, että ulkomaalaisen pitäisi edes inssiajo suorittaa Suomessa!

    • Anonyymi

      "Maahanmuuttaja voi saada Suomessa ajokortin, vaikka ei osaa ajaa autoa – Liikenneopettaja: "Järkyttävää"

      Ulkomailla hankitun ajokortin voi yleensä vaihtaa suomalaiseen varsin vaivattomasti

      Espoolainen liikenneopettajana on tehnyt huolestuttavia havaintoja suomalaisen ajokortin haltijoista.

      – Meillä ollut asiakkaana useampi fiksu maahanmuuttaja, joka ostaa ajotunteja, koska ei osaa lainkaan ajaa autoa. Heillä on kuitenkin suomalainen ajokortti hallussa, liikenneopettaja kertoo.

      Kyse on ulkomailla ajokortin hankkineista ja sittemmin Suomeen muuttaneista henkilöistä. Kriteerit ajokortin saamiseen ovat olleet lähtömaissa ilmeisen erilaiset kuin täällä.

      – Moni ei pääse edes ulos parkkihallista automaattivaihteisella autolla. Se on aivan järkyttävää, liikenneopettaja puuskahtaa.

      Hän ei halua nimeään julkisuuteen, mutta hänen henkilöllisyytensä ja työnantajansa ovat toimituksen tiedossa.

      ”Haluavat oppia”

      Opettaja mainitsee esimerkkinä intialaiset, joiden ajotaidot saattavat olla olemattomat. Hän myös kehuu vuolaasti oppilaitaan, joista monet ovat akateemisesti koulutettuja.

      – He todella haluavat oppia ajamista ja liikennesääntöjä, joissa onkin selvästi opeteltavaa, opettaja sanoo.

      Hän tosin haluaisi nähdä sellaisen muutoksen nykykäytäntöön, ettei ulkomaista ajokorttia voisi vaihtaa suomalaiseen noin vain.

      – Eikö olisi monestakin näkökulmasta viisasta vaatia ajokoe ja teoriakoe eli osaamisen osoitus? Tämä käytäntö lisäisi turvallisuutta ja työllisyyttä sekä toisi rahaa valtion kassaan, opettaja ehdottaa.

      Hän ei ole suinkaan ainoa englannin kielellä ajo-opetusta antava liikenneopettaja. Keskusteluista kollegoiden kanssa on paljastunut ongelman laajuus.

      – Herää kysymys, eikö Maahanmuuttovirasto voisi tiedustella, aiotko ajaa autoa Suomessa. Sitten voisi antaa vinkkejä ja linkkejä sekä ohjata vaikka ajo-opetukseen, liikenneopettaja miettii."

      Iltalehti tänään lauantaina 30.08.2025

    • Anonyymi

      Kehitys ja muslimi maissa kaikki todistukset voi hankkia rahalla lahjuksilla tai suhteilla

    • Anonyymi

      No ei ole ihme kun koko ajan paukkuu ja rysähtelee liikenteessä. Liikennekolareita viime vuosina tullut kuin liukuhihnalta.

      Yhdistelmäajoveoillakin ollut vaikka minkälaista kolarointia, kun ne on antaneet kortit ja ammattikoulupaikat sipilän moniosaajille tuosta vain.

      On mallissaan asiat.

      • Anonyymi

        Kyllähän kamelin ajokortin pitää saada vaihtaa Suomessa rekkakorttiin. Kelan laskuun, tottakai! Ja mahdollisessa tenttitilaisuudessa tulkki kyllä kääntää vastaukset parhain päin, kuten todistettu on.


    • Anonyymi

      joku saatanan matu ajoi ihan minne saattuu meinas tulla kolari 😠
      vuosi sitten

    • "Joudumme siis varautumaan liikenneonnettomuuksiin".
      Pois turha huoli ja murhe. Eivät ne aavikkokuskit meitä tapa, niitä on kovin vähän. Todelliset vaarat ovat vallan muualla. Ratkaiskaamme oikeat ongelmat ensin.

      17-vuotiaille poikkeusluvalla myönnetyt ajokortit ovat osoittautuneet vaarallisiksi paitsi kuskille itselleen usein myös matkustajille. Jokainen tiedotusvälineitä seuraava tietää tämän asian.
      https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011345707.html

      Känni- ja huumekuskien tuomiot ovat aivan liian lieviä. Auton menettäminen rikoksentekovälineenä olisi todella tehokas rangaistus.
      https://oikeusministerio.fi/-/194055633/tutkimus-rattijuopumuksesta-tyypillisesti-50-paivasakkoa-ja-kuusi-kuukautta-ajokieltoa

      Yleinen piittaamattomuus liikenteessä ja huimat ylinopeudet ovat nykyliikenteen vitsaus. Kun on kerran se bemu, niin pitäähän sitä polkaista.
      https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/ajokieltoon-maaratty-41-vuotias-mies-kaahasi-yli-200-km-h-80-nopeusalueella/7344610

      Liikkuvan poliisin lakkauttaminen 2012 oli paha virhe. Jokainen paljon ajava tietää, että maanteillä ei juurikaan ole muuta poliisivalvontaa kun nopeuskamerat. Rattijuopot ja pahimmat liikennesikailijat kärähtävä vain, jos muut autoilijat soittavat poliisille. Pääsin jokunen viikko sitten puhaltamaan poliisiratsiassa ihan sellaiseen uutuusmittarin siniseen suppiloon. Edellisestä kerrasta olikin yli 20 vuotta. Silloisen puhallettiin vielä valkoiseen kertakäyttöpilliin. Ajokorttia ja auton papereita ei ole kysytty sitten 90-luvun alun.

      Tässäpä sitä olisi sisäministeri Mari Rantaselle askaretta näin ensi alkuun. Kunhan nämä on ensin ratkaistu, niin puhutaan sen jälkeen aavikkokuskeista.

      Ystävällisin terveisin, Moktar. ;)

      • Anonyymi

        "Pois turha huoli ja murhe. Eivät ne aavikkokuskit meitä tapa, niitä on kovin vähän. "

        Aijjaa, mikä määrä sitten on paljon tai Moktarin mielestä edes tarpeeksi ?


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Pois turha huoli ja murhe. Eivät ne aavikkokuskit meitä tapa, niitä on kovin vähän. "

        Aijjaa, mikä määrä sitten on paljon tai Moktarin mielestä edes tarpeeksi ?

        "Aijjaa, mikä määrä sitten on paljon..."
        Kysymys on aina riskistä ja sen suuruudesta. Jos aavikkokuskeja on vain yksi, todennäköisyys, että kohtaa aavikkokuskin liikenteessä on häviävän pieni.

        https://poliisi.fi/-/liikennejuopumustilastot-2023-huumausainerattijuopumuksia-eniten-nuorten-aikuisten-ikaryhmassa
        Oikeuslääketieteellisiä liikennejuopumustutkimuksia tehdään vuosittain alkoholista noin 10.000, huumeista 10.000 ja sekakäytöstä 3.000. Vain osa liikennejuopuneista kärähtää.

        Poliisiratsioiden peukalosäännön mukaan joka sadas ratsiassa puhallettu kuski on kännissä.

        Aja vaikka vilkkaan iltapäivän aikana nelostietä kohti Jyväskylää. Jos liikennetiheys on 100 autoa tunnissa, kohtaat Äänekosken ja Jyväskylän välillä ainakin yhden rattijuopon. Tällä matkalla tuskin kohtaat aavikkokuskia.

        Vastaan: Suomessa liikenteessä ajavien humalaisten tai huumekuskien ajavien kuskien määrä on paljon. Aavikkokuskien määrä on vähän.

        Ystävällisin terveisin, Moktar. ;)


      • Anonyymi
        Moktar.Gubta kirjoitti:

        "Aijjaa, mikä määrä sitten on paljon..."
        Kysymys on aina riskistä ja sen suuruudesta. Jos aavikkokuskeja on vain yksi, todennäköisyys, että kohtaa aavikkokuskin liikenteessä on häviävän pieni.

        https://poliisi.fi/-/liikennejuopumustilastot-2023-huumausainerattijuopumuksia-eniten-nuorten-aikuisten-ikaryhmassa
        Oikeuslääketieteellisiä liikennejuopumustutkimuksia tehdään vuosittain alkoholista noin 10.000, huumeista 10.000 ja sekakäytöstä 3.000. Vain osa liikennejuopuneista kärähtää.

        Poliisiratsioiden peukalosäännön mukaan joka sadas ratsiassa puhallettu kuski on kännissä.

        Aja vaikka vilkkaan iltapäivän aikana nelostietä kohti Jyväskylää. Jos liikennetiheys on 100 autoa tunnissa, kohtaat Äänekosken ja Jyväskylän välillä ainakin yhden rattijuopon. Tällä matkalla tuskin kohtaat aavikkokuskia.

        Vastaan: Suomessa liikenteessä ajavien humalaisten tai huumekuskien ajavien kuskien määrä on paljon. Aavikkokuskien määrä on vähän.

        Ystävällisin terveisin, Moktar. ;)

        "Kysymys on aina riskistä ja sen suuruudesta. Jos aavikkokuskeja on vain yksi "

        Yksikö niitä on? Kaikki muukin taattua Moktarmaista liirumlaarumia ja tyypillistä typerää puolustelua.

        Jokseenkin typerä puolustus ja sama taktiikka mitä suvakit käyttää kun puhutaan että raiskaa suomalaisetkin. Tässäkin tapauksessa olisi järkevämpää puhua että ei niitä ongelmia lisää liikenteeseen haluta kun ihan riittävästi jo valmiiksi. Suvakki kääntää sen niin päin että mitä väliä jos " vähän " lisää ongelmia.

        On se suvakin logiikka erikoinen ja kiero.


    • Anonyymi

      autolla ajoa yli 40 vuotta, kortti meni lievän aivo infaktin seurauksena,

      • Toivottavasti muuten toivuit hyvin infarktista. Ei se kortti sentään koko elämä ole.

        Parhain terveisin, Moktar. ;)


    • Anonyymi

      tgtgt

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Maatalous- ja yritystuet pois, työeläkevaroilla valtion velka pois

      Suomi saadaan eheytettyä kädenkäänteessä, kun uskalletaan tehdä rohkeita ratkaisuja. Maatalous- ja yritystuet ovat hait
      Maailman menoa
      22
      3047
    2. Tykkäsin rakas

      Tuottaa sulle nautintoa❤️🔥olet paras ja nautin itsekkin suunnattomasti
      Suhteet
      40
      2664
    3. Mies mä oon ihan helppo

      Miehelle johon oon ihastunut. Olen harvoin ihastunut, mutta suhun olen. Ei tarvitse kuin pyytää, niin...
      Ikävä
      38
      1503
    4. Hyvää iltaa!

      Mikä on päivän viisaus?
      Ikävä
      84
      1350
    5. Olet onnellinen sinkku

      Näin se on nähtävä.
      Ikävä
      63
      1251
    6. Mies olen aika erakko nykyään

      Vanhentunutkin olen muutamana viime vuonna parikyt vuotta. Kun en ennenkään kelvannut, niin tuskin nytkään kelpaan. Lisä
      Tunteet
      40
      999
    7. Lavroville taitaa olla jo ikkuna raollaan?

      Lavrovin syytä välttää korkeita paikkoja ja ikkunoiden läheisyyttä.Ettei vain keikahda ikkunasta pihalle.
      Maailman menoa
      125
      913
    8. Haittaako jos

      kaivattusi käy tosi usein pissalla ja/tai kakalla?
      Ikävä
      33
      829
    9. Ylen johdon hulppeat bonukset alkavat taas

      Suora kopio Iltalehdestä: "Asiasta kertoo Iltalehdelle Ylen hallituksen puheenjohtaja Matti Apunen. Mitä tulospalkkioi
      Yle
      29
      663
    10. Skenaario

      Elämä ja kuolema ovat merkillisin nyytti olevaisuutta. Mutta kun kumpaakaan ei ole, syntyy lapsuksia, joita korjaamaan
      Sinkut
      59
      621
    Aihe