Mihin Vattenfall pyrkii tuolla typerällä
Mutherfucking kirosanaa käyttävällä mainoksellaan, joka on muuten todella halveksiva sana.
Kuka on tuon mainoksen kohderyhmä?
Teini-ikäisetkö?
Hekö nykyään tekevät sähkösopimukset?
Itse en ainakaan tuollaiselta firmalta tilaa Koskaan yhtään mitään!
Kyllä on jälleen kerran niin tyhmää, ettei mitään rajaa!
Vattenfall boikottiin samantien
2
248
Vastaukset
- Anonyymi
Samaten Elisa, typerän puukonheitto mainoksen vuoksi.
Osoittaako tuo mainos muka "hyvää makua" eri puolilla maailmaa tapahtuneiden puukkoiskujen vuoksi? Ei todellakaan osoita.
Miksi noin sairaita väkivaltaa sisältäviä mainoksia tehdään ja näytetään? - Anonyymi
Elisa:
Soitot normaaleihin lankanumeroihin (esim. Helsingin kaupungin 09 310 -alkuisiin): 9,9 snt/min (Eivät sisälly puhepakettiin, jollei erikseen huomattavaan lisähintaan ole sovittu).
Soitot 010, 020, 029, 030, jne. numeroihin (esim. KELA, Traficom, Tokmanni, Gigantti, Power, Verkkokauppa.com, Puuilo): 18,2 snt/min (Eivät sisälly puhepakettiin, jollei erikseen huomattavaan lisähintaan ole sovittu).
Kuukausimaksuja juuri korotettu 2€/kk sillä perusteella, että liittymiin on lisätty tietoturvapalvelu sekä mobiilivarmenne (joka Telialla aiemminkin ollut ilmainen).
Telia:
Rahastavat soitoista yritys-, viranomais- sekä normaaleihin maantieteellisiin lankanumeroihin (kuten Helsingin alueen 09) samoin kuin Elisakin.
Vattenfall:
Sähköä saa halvemmalla muualta.
Jos teet pörssisähkösopimuksen, muualta saa sähköä pörssisähkön hinta + 0,4 snt/kWh, ja kk-maksukin 3,04 €/kk. Oli aiemmin 3 €/kk, mutta nostivat tuota kun Orpo-Purran hallitus päätti korottaa ALV 24% -> 25,5%.
Vattenfall mainostaa TV:ssä hyvin usein, eikä se ole halpaa.
Noiden mainosten kustannukset peritään laskuttamalla asiakkaalta kalliimpaa hintaa sähköstä.
Aivan sama koskee Elisaa.
Lisäksi toimitusjohtajan sekä ylemmän keskijohdon ylisuuret palkat ja bonukset täytyy nekin saada maksettua -> asiakkaalta peritään kalliimpaa hintaa.
Sähköalalla on muuten tuottajien kartelli.
Teoriassa kuka tahansa voi perustaa sähköpörssin.
Mutta jos pienyrittäjänä perustan uuden kilpailevan sähköpörssin, voi käydä niin, etteivät isot sähköntuottajat kuten Fortum ja Teollisuuden voima (jotka 2 firmaa omistavat kaikki 5 ydinreaktoria, Fortum 2 Loviisassa ja Teollisuuden voima 3 Olkiluodossa) välttämättä suostu tarjoamaan sähköä myytäväksi uudessa kilpailevassa sähköpörssissäni... saattaa jäädä siis hyödyttömäksi jos ei sinne saada sähköä myyntiin.
Nykyinen Nordpool A/S sähköpörssi (Norja) laiminlyö satunnaisesti tiedotusvelvollisuuttaan, jolloin sähkön hintatiedot eivät välity Entso-E:n "transparency Platform":iin kuten pitäisi.
Miksi?
Koska Nordpool A/S MYY tuota samaa tietoa, ainakin aiemmin 3000 €/vuosi + ALV, ja eihän kukaan maksaisi tiedosta, jos saman tiedon saa ilmaiseksi Entso-E:n "transparency Platform":ista. Kikkailevat sillä, että suurimman osan ajasta ne tiedot saa ladattua ilmaiseksi tuolta Entso-E:ltä, mutta joinain päivinä tietoa ei Entso-E:stä saa, kun Nordpool A/S ei niitä sinne toimita, vaikka heillä on siihen lain ja EU -direktiivien määräämä velvollisuus.
Lisäksi rakennettavat uudet datakeskukset aiheuttavat sen, että tuulettomina tai vähätuulisina päivinä pörssisähkön hinnat nousevat huomattavan kalliiksi.
Syynä on se, että sähköpörssi toimii tällä periaatteella:
Automaattinen tietokoneohjelma lajittelee tuottajien sähkönmyyntitarjoukset halvimmasta kalleimpaan - sitten ohjelma automaattisesti valitsee niin monta tarjousta halvimmasta alkaen, että kaikki sähkön kysyntä tulee tyydytetyksi.
Jäynä on tässä: kallein valituksi tullut tarjous määrää KAIKEN sähköpörssissä myytävän sähkön hinnan kullakin hinnoittelujaksolla (1. lokakuuta 2025 alkaen 15 min jaksot, ennen sitä 1h jaksot).
Siis jos sähköpörssissä myydään 14001 MWh sähköä, josta tarjotaan 14000 MWh halpaa sähköä myytäväksi mutta 1 MWh kallista sähköä myytäväksi, niin kaikki 14001 MWh myydään tuon 1 MWh kalliin sähkön hinnalla.
Huolestuttavaa asiassa on myös tämä:
HS:n graafin mukaan jo alle 8000 MW teholla hinta nousee huomattavasti!
Käsittääkseni kylmänä pakkaspäivänä Suomessa kulutetaan yli 14000 MW teholla sähköä.
30.9.2025 saakka kun hinnoittelujakso oli 1h, niin tuolloin 14000 MW teho 1h jakson aikana = 14000 MWh.
Mutta:
1.10.2025 alkaen vastaava laskelma näyttää tältä:
Teho: 14000 MWh
Aika: 0,25h (vastaa 15 minuuttia).
Energia: 14000 MW * 0,25h = 3500 MWh.
Eli jos sähköä kulutetaan Suomessa 15 min jakson aikana 14000 MW teholla, niin sähköä kuluu 3500 MWh tuon 15 minuutin aikana (mikä koko tunnin ajalla tekee 14000 MWh).
Nyt jos lokakuun 2025 aikana jo hieman yli 7000 MW kulutusteho johtaa korkeisiin hintoihin, niin mitä luulet tapahtuvan, jos kulutus kovalla pakkasella on 14000 MW?
Todennäköisesti tulemme näkemään hintoja 4000 €/MWh = 4€/kWh = 400 snt/kWh. Ja sitten sähköalalla toimivat yritykset alkavat vaatia järjestelmämaksimin korottamista nykyiseltä 4000 €/MWh tasolta!
HUOM:
Kuluttajan maksettavaksi tulee vielä ALV 25,5%, ja tuon päälle myyntiyhtiön marginaali, sähkövero sekä sähkönsiirtopalvelumaksu.
400 snt/kWh + ALV = 502 snt/kWh.
Jos kaupalliset toimijat eivät halua rakentaa uutta ydinreaktoria, niin valtion pitäisi perustaa uusi sähköntuotantoyhtiö ja tehdä välittömästi päätös uuden ydinvoimalan rakentamisesta. Ehkä se uusi ydinvoimala pitäisi rakentaa riittävän syvälle louhittuun kallioluolaan, ei maanpinnalle (sotariski).
Tuulivoima yksinään ei ratkaise mitään. Tuulivoiman ansiosta saa tuulisina päivinä edullista sähköä. Mutta kun on tyyntä, tuulivoimala ei tuota mitään.
Tästä syystä tuulivoima on markkinahäirikkö.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 16457
- 10412
- 16347
- 3341
Mies mä oon ihan helppo
Miehelle johon oon ihastunut. Olen harvoin ihastunut, mutta suhun olen. Ei tarvitse kuin pyytää, niin...13206- 1103
- 090
Mies olen aika erakko nykyään
Vanhentunutkin olen muutamana viime vuonna parikyt vuotta. Kun en ennenkään kelvannut, niin tuskin nytkään kelpaan. Lisä090Kuinka moni palstalaisista on näin hyvässä kondiksessa
76-vuotias rokkari Rick Springfield esittelee elämäntyyliään : https://www.youtube.com/watch?v=GbxHuNy6d68367- 161