Kohta aukeaa 3,6 MW:n latauskenttä Suomessakin. Megawatin latausasemia pukkaa!

Anonyymi-ap

⚡⚡⚡⚡⚡⚡⚡ VIRTAA RIITTÄÄ ! ! ! ⚡⚡⚡⚡⚡⚡⚡

https://plugit.fi/uutiset/plugit-tuo-suomeen-ensimmaisen-megawattiluokan-latausaseman-plugit-pro-dc-lieto-avataan-syyskuussa-2025/

"Avattava asema on Suomen suurin ja tehokkain raskaan liikenteen julkinen latausasema, ja se tulee täyttämään EU:n asettaman AFIR regulaation mukaisen 3600 kW vähimmäistehovaateen."

"Asemalla on neljä 35 metrin raskaan liikenteen latauspaikkaa, joista jokaisesta voi ladata 1 megawatin (MW) teholla. Lisäksi asema tarjoaa Suomen tehokkainta julkista CCS-latausta 600 kilowatin (kW) teholla."

EU pitää huolen, että näitä latauskenttiä tulee tuhkatiheään Suomessakin.

Kiinassa henkilöautojakin ladataan jo megawatin teholla eli EU on itse asiassa jäljessä kehityksestä.

12

145

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Jos väkisinkin haluaa tuhota sähköauton akun muutamalla latauskerralla niin mikäpäs siinä sitten. Ja parhaimmissakin olosuhteissa maksiminopeudella ladataan pari sekuntia ja sitten latausnopeus tippuu. Nimittäin akkua ei voi pitkään ladata tuolla nopeudella tuhoamatta akkua.

      • Anonyymi

        Ei tietenkään voi ladata pitkään noin isolla virralla, koska akku täyttyy muutamassa minuutissa. Sitten matka taas jatkuu. 👍🏻


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tietenkään voi ladata pitkään noin isolla virralla, koska akku täyttyy muutamassa minuutissa. Sitten matka taas jatkuu. 👍🏻

        Ja tuo akku kärähtää jo alle minuutissa tuolla teholla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja tuo akku kärähtää jo alle minuutissa tuolla teholla.

        Eikä mitään autoa ladata montaa sekuntia täydellä teholla. Vaikka latausteho oli alussa 600 kW niin tuota kestää ehkä kymmenen sekuntia ja sitten latausnopeus hidastuu kuten kaikissa muissakin sähköautoissa. 80% latauksen kohdalla latausnopeus olisi enää 50 kW.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja tuo akku kärähtää jo alle minuutissa tuolla teholla.

        Juu ihan varmasti megawatin latureita rakennettaisiin, jos ne käräyttäisivät akun. :D

        Sähköauto kommunikoi laturin kanssa lataustapahtuman alussa ja siksi laturi kyllä tietää mitä auto tahtoo.

        Esim. BYD esitteli keväällä 2025 perusrakenteen, jota voi ladata megawatin teholla. Taitaa polttispettereitä kauhistuttaa, kun nykyautojen yhteydessä puhutaan jo megawateista. :D

        https://www.iltalehti.fi/sahkoautot/a/18cdb929-2cbf-4a09-92a9-ae6d75ec046e


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juu ihan varmasti megawatin latureita rakennettaisiin, jos ne käräyttäisivät akun. :D

        Sähköauto kommunikoi laturin kanssa lataustapahtuman alussa ja siksi laturi kyllä tietää mitä auto tahtoo.

        Esim. BYD esitteli keväällä 2025 perusrakenteen, jota voi ladata megawatin teholla. Taitaa polttispettereitä kauhistuttaa, kun nykyautojen yhteydessä puhutaan jo megawateista. :D

        https://www.iltalehti.fi/sahkoautot/a/18cdb929-2cbf-4a09-92a9-ae6d75ec046e

        Ja silti nykyaikanakin tehokkain tapa tuhota sähköauton akku nopeasti on pikalatausten käyttäminen ja tämä on todistettu asia. Tällainen latausnopeus lyhentää akun käyttöikää todella paljon eikä mikään kommunikointi tätä asiaa muuta.

        Näinhän se on kaikissa sähköautoissa, mitä enemmän pikalatauksia tekee niin sitä nopeammin akku kuluu. Jopa 50 kW lataus kuluttaa akkua paljon nopeammin kuin 11 kW lataus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juu ihan varmasti megawatin latureita rakennettaisiin, jos ne käräyttäisivät akun. :D

        Sähköauto kommunikoi laturin kanssa lataustapahtuman alussa ja siksi laturi kyllä tietää mitä auto tahtoo.

        Esim. BYD esitteli keväällä 2025 perusrakenteen, jota voi ladata megawatin teholla. Taitaa polttispettereitä kauhistuttaa, kun nykyautojen yhteydessä puhutaan jo megawateista. :D

        https://www.iltalehti.fi/sahkoautot/a/18cdb929-2cbf-4a09-92a9-ae6d75ec046e

        Juu, auto kommunikoi laturin ja hidastaa latausta jo alle 5 sekunnin päästä aloituksesta. Nimittäin akku ylikuumenee sekunneissa latauksen aloituksesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja silti nykyaikanakin tehokkain tapa tuhota sähköauton akku nopeasti on pikalatausten käyttäminen ja tämä on todistettu asia. Tällainen latausnopeus lyhentää akun käyttöikää todella paljon eikä mikään kommunikointi tätä asiaa muuta.

        Näinhän se on kaikissa sähköautoissa, mitä enemmän pikalatauksia tekee niin sitä nopeammin akku kuluu. Jopa 50 kW lataus kuluttaa akkua paljon nopeammin kuin 11 kW lataus.

        sähköautojen akut voivat kestää pidempään kuin polttomoottorit, todennäköisesti 8–20 vuotta, ja niiden käyttöikä on usein jopa koko auton eliniän. Akkujen kapasiteetti laskee ajan myötä, mutta tämä tarkoittaa vain toimintasäteen lyhenemistä eikä tee autosta käyttökelvotonta. Suomen olosuhteet ovat akulle jopa ihanteelliset, sillä kylmässä akku säilyy paremmin kuin kuumassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        sähköautojen akut voivat kestää pidempään kuin polttomoottorit, todennäköisesti 8–20 vuotta, ja niiden käyttöikä on usein jopa koko auton eliniän. Akkujen kapasiteetti laskee ajan myötä, mutta tämä tarkoittaa vain toimintasäteen lyhenemistä eikä tee autosta käyttökelvotonta. Suomen olosuhteet ovat akulle jopa ihanteelliset, sillä kylmässä akku säilyy paremmin kuin kuumassa.

        Noin kalliissa autossa 8 vuotta on minimaalisen lyhyt aika ja monet käyttävät autoa yli 20 vuotta. Ja suomalaisten käyttämien autojen keski-ikä on noin 14 vuotta ja romutusikä 23 vuotta, joten ei tuo 8-20 vuotta ole paljon mitään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        sähköautojen akut voivat kestää pidempään kuin polttomoottorit, todennäköisesti 8–20 vuotta, ja niiden käyttöikä on usein jopa koko auton eliniän. Akkujen kapasiteetti laskee ajan myötä, mutta tämä tarkoittaa vain toimintasäteen lyhenemistä eikä tee autosta käyttökelvotonta. Suomen olosuhteet ovat akulle jopa ihanteelliset, sillä kylmässä akku säilyy paremmin kuin kuumassa.

        Nykyisillä toimintasäteillä sähköauto on käyttökelvoton jo kun kapasiteettia on 80%. Lisäksi sähköauton akku lopettaa toimintansa jo kun kapasiteettia on jäljellä 60-70%. Näin on kaikissa sähkölaitteissa, mitään akkua ei voi käyttää nollaan saakka, ei myöskään sähköauton akkua.


    • Anonyymi

      Hienoa!

    • Anonyymi

      CSS 600 kW. Kelpaa. 😁

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Sanna Marin kysyi hämmästyneenä: Onko Suomessa jäänmurtajia?

      Nettilehden toimittaja kysyi Sanna Marinilta suoraan, että sovittiinko nuo jäänmurtajien kaupat jo 2019, jolloin Marin k
      Maailman menoa
      71
      3869
    2. Voiko normaali ihminen ryhtyä vasemmistolaiseksi?

      Tätä jäin pohdiskelemaan.
      Maailman menoa
      101
      3485
    3. SDP haluaa 40 000 nettomaahanmuuttajaa

      SDP:n Suunnanmuutos-vaihtoehtobudjetissa, käy ilmi, että demarit itse asiassa vaativat räjähdysmäistä ”työperäisen” maah
      Maailman menoa
      77
      3320
    4. Mikä tuota vasemmistolaisista jankkaavaa vaivaa?

      Pahasti on ihon alle, siis korvien väliin, päässeet kummittelemaan. Ei ole terveen ihmisen merkki jankata yhdestä asia
      Maailman menoa
      36
      2628
    5. Mitä ajattelit kun näit

      kaivattusi ensimmäisen kerran? xd
      Ikävä
      114
      1522
    6. Nyt meni lopulliset lämmöt.

      Alan käyttäytymään yhtä kylmästi miehiä kohtaan kuin mua kohtaan on käyttäydytty ja vain käytetty viimeiset pari vuotta
      Sinkut
      36
      1506
    7. Meitä ei tule

      Koska periaatteemme ovat rakkautta vahvempia. Tämä on siis koettelemus, jonka tarkoitus on vahvistaa meitä yksilöinä 😌
      Ikävä
      22
      1114
    8. Onko erityinen paikka jossa haluaisit nyt olla

      Onko joku spesiaali lempipaikka missä mieluiten olisit?
      Ikävä
      42
      1100
    9. Sulla on avaimet ja keinot

      Jos haluat jatkaa tutustumista. Itse olen niin jäässä etten pysty tekemään enää mitään. Pidempi keppi johon on helpompi
      Ikävä
      18
      1066
    10. Ihmettelen moderointia

      Palstalta häviää ihan asiallisia keskusteluketjuja mutta tuon yleensä yhden kirjoittamat homoketju saavat olla ihan rauh
      Luterilaisuus
      243
      1007
    Aihe