Ensirekisteröityjen sähköautojen osuus:
Ladattavia eli sähköautoja ensirekisteröitiin elokuussa 59 % kaikkien ensirekisteröityjen henkilöautojen määrästä eli 3.092 henkilöautoa. Kaikkiaan ensirekisteröitiin 5.262 henkilö autoa, joista tuo 3.092 on 59 %.
https://trafi2.stat.fi/PXWeb/pxweb/fi/TraFi/TraFi__Ensirekisteroinnit/050_ensirek_tau_105.px/
Käytettynä maahantuotujen sähköautojen osuus:
Täyssähkö 1.902
Bensiini/Sähkö (ladattava hybridi) 549
Diesel/Sähkö (ladattava hybridi) 38
Yhteensä 2.489 sähköautoa.
Käytettynä henkilöautoja tuotiin yhteensä 3.503 autoa joten tuo 2.489 autoa on siitä 72 %.
https://trafi2.stat.fi/PXWeb/pxweb/fi/TraFi/TraFi__Kaytettyna_maahantuodut/010_yksmaah_tau_101.px/
Osuus nousee kuukausi kuukaudelta. Sähköistyminen etenee ripeästi.
Elokuussa käytettynä maahantuoduista autoista 72 % ja ensirekisteröidyistä 59 % oli sähköautoja.
61
537
Vastaukset
- Anonyymi
Siinäpä sitä on huutoitkulle aihetta.
- Anonyymi
Ja silti ensirekisteröinnit ovat edelleen pienemmät kuin vuonna 2023 tähän asti. Tänä vuonna jäädään edelleenkin alle vuoden 2023 lukujen. Itse asiassa luvut ovat niin surkean pienet, että sähköistymiseen menee tästä päivästä lähtien 40-50 vuotta ja sekin on optimistinen arvio.
Ylipäätään uusien autojen markkinalla on mennyt viimeksi näin huonosti 90-luvun lamassa eli yli 30 vuotta sitten. Ja jopa käytettynä maahantuotujen autojen määrä on laskussa.- Anonyymi
Voihan sitä ja saahan sitä tuollaistakin kuvitella. Totuudeksi sitä ei kuitenkaan ole.
- Anonyymi
Siltä surkealta huoltoasemalta jota sinä yrität pystyssä pitää näillä sähköautojen vastaisilla kirjoituksilla loppuu aika pian asiakkaat.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Siltä surkealta huoltoasemalta jota sinä yrität pystyssä pitää näillä sähköautojen vastaisilla kirjoituksilla loppuu aika pian asiakkaat.
Mitä väärää kirjoituksessani oli? Fakta on, että sähköautojen ensirekisteröinnit tulevat jäämään vuoden 2023 lukujen alle. Fakta on myös, että nykyiset uusien autojen ensirekisteröinnit ovat alimmillaan yli 30 vuoteen. Ja fakta on myös, että jopa käytettynä maahantuotujen autojen määrä on laskussa.
Johtopäätös luvuista on yksinkertainen. Suomalaiset eivät nyt osta mitään uusia autoja, ei myöskään sähköautoja ja sähköistyminen on hidastunut ja tulee kestämään vielä kymmeniä vuosia. Luultavimmin 40-50 vuotta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitä väärää kirjoituksessani oli? Fakta on, että sähköautojen ensirekisteröinnit tulevat jäämään vuoden 2023 lukujen alle. Fakta on myös, että nykyiset uusien autojen ensirekisteröinnit ovat alimmillaan yli 30 vuoteen. Ja fakta on myös, että jopa käytettynä maahantuotujen autojen määrä on laskussa.
Johtopäätös luvuista on yksinkertainen. Suomalaiset eivät nyt osta mitään uusia autoja, ei myöskään sähköautoja ja sähköistyminen on hidastunut ja tulee kestämään vielä kymmeniä vuosia. Luultavimmin 40-50 vuotta.Täysin vääriä väitteitä. Palataan asiaan tammikuussa. Ihaile noita ketjun aloitusotsikon määrien ja prosenttiosuuksien suuruutta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Täysin vääriä väitteitä. Palataan asiaan tammikuussa. Ihaile noita ketjun aloitusotsikon määrien ja prosenttiosuuksien suuruutta.
Mitkä noista väitteistäni on vääriä? Varmaa on jo nyt, että sähköautojen ensirekisteröintien määrä ei tänä vuonna tule ylittämään vuotta 2023.
- Anonyymi
Ihailehan noita aloituksen suuria määriä ja osuuksia.
- Anonyymi
Tämä aloitus tuittaa varmaan suurta tuskaa.
- Anonyymi
Nuo prosentit 72 ja 59 ja niiden takana olevat lukumäärät ovat suuria.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nuo prosentit 72 ja 59 ja niiden takana olevat lukumäärät ovat suuria.
Kenenkään on täysi turha toivoa, että sähköautojen suosio laskisi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nuo prosentit 72 ja 59 ja niiden takana olevat lukumäärät ovat suuria.
Niiden takana olevat lukumäärät ovat pieniä, koska varsinkin uusien autojen kauppa on romahtanut. Ja ihan viime kuukausina myös käytettynä maahantuotujen autojen määrä on kääntynyt laskuun.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niiden takana olevat lukumäärät ovat pieniä, koska varsinkin uusien autojen kauppa on romahtanut. Ja ihan viime kuukausina myös käytettynä maahantuotujen autojen määrä on kääntynyt laskuun.
Suuriahan nuo tuossa aloituksessa ovat.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Suuriahan nuo tuossa aloituksessa ovat.
Todella pieniä huomioiden sen että autojen ensirekisteröinnit ovat noin puolet normaalista, koska uusien autojen myynnit ovat romahtaneet.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Todella pieniä huomioiden sen että autojen ensirekisteröinnit ovat noin puolet normaalista, koska uusien autojen myynnit ovat romahtaneet.
Sekä prosentit että määrät ovat suuria ja ne osoittavat sähköautojen rajusti kasvavaa suosiota.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sekä prosentit että määrät ovat suuria ja ne osoittavat sähköautojen rajusti kasvavaa suosiota.
Ottaen huomioon, että sähköautojen ensirekisteröinnit jäävät tänä vuonna edelleen kauas vuoden 2023 luvuista niin tuo "raju kasvu" on vain mielikuvituksesi tuotetta. Sähköautojen myyntien kasvu on jo päättynyt.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ottaen huomioon, että sähköautojen ensirekisteröinnit jäävät tänä vuonna edelleen kauas vuoden 2023 luvuista niin tuo "raju kasvu" on vain mielikuvituksesi tuotetta. Sähköautojen myyntien kasvu on jo päättynyt.
Lisään... Tarkkaan ottaen vuonna 2023 ensirekisteröitiin yli 29 000 ladattavaa autoa, tänä vuonna tullaan ensirekisteröinneissä jäämään reilusti alle 25 000 ladattavaan autoon.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lisään... Tarkkaan ottaen vuonna 2023 ensirekisteröitiin yli 29 000 ladattavaa autoa, tänä vuonna tullaan ensirekisteröinneissä jäämään reilusti alle 25 000 ladattavaan autoon.
Kuten myös polttomoottoriautoja joinakin vuosina myydään paljon ja joinakin vähemmän. Ja tästä faktasta tietysti olet hiljaa kun haluat vääristää keskustelua kun haluat uskotella harhaanjohtavasti että jotenkin sähköautojen suosio olisi ohitse. Näin pelataan Venäjän propagandan pussiin.
https://aut.fi/markkinatilastot/uudet-autot/
https://keskustelu.suomi24.fi/t/19032132/vetyautojen-kannattajat-ovat-venajan-hallinnon-tukijoita - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kuten myös polttomoottoriautoja joinakin vuosina myydään paljon ja joinakin vähemmän. Ja tästä faktasta tietysti olet hiljaa kun haluat vääristää keskustelua kun haluat uskotella harhaanjohtavasti että jotenkin sähköautojen suosio olisi ohitse. Näin pelataan Venäjän propagandan pussiin.
https://aut.fi/markkinatilastot/uudet-autot/
https://keskustelu.suomi24.fi/t/19032132/vetyautojen-kannattajat-ovat-venajan-hallinnon-tukijoitaJa se on kuitenkin fakta, että uusien sähköautojen myyntien kasvu on jo päättynyt ja tuon näkee selvästi tilastoista. Ja tuo linkkisi uusien autojen tilastoon vain todistaa asian.
Ja turha laittaa rääkyen tuota typerää paskalinkkiä omaan ketjuusi. Varsinkin kun en edes kirjoittanut vetyautoista. Itse olen pikemminkin sitä mieltä, että polttomoottoriautojen valmistusta ei pidä lopettaa, koska polttomoottoriautojen valmistuksen lopettamiseen ei ole yhtä ainutta järkevää syytä.
- Anonyymi
Onko nämä sähköautot liian kestäviä? Ei tarvitse ostaa uutta niin usein kuin ennen polttisten kanssa.
- Anonyymi
Kestäviä ovat ja se on hyvä asia.
- Anonyymi
Sähköautojen määrä kasvaa rajua vauhtia.
- Anonyymi
Miksi täällä kirjoitetaan siitä huolimatta aivan muuta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miksi täällä kirjoitetaan siitä huolimatta aivan muuta.
Epätoivo heidän huoltoasemiensa kohtalosta.
- Anonyymi
Kai sinä ymmärrät mitä nuo korkeat prosentit ovat viiden vuoden päästä.
- Anonyymi
Niin, ja mitä ne ovat jo ensivuonna kun markkinoille virtaa koko ajan uusia ja halpojakin sähköautoja.
- Anonyymi
Prosentit voi olla suuret, mutta määrät pienet kun ensirekisteröintien määrä on romahtanut. Uusien autojen kauppahan on tuhon partaalla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Prosentit voi olla suuret, mutta määrät pienet kun ensirekisteröintien määrä on romahtanut. Uusien autojen kauppahan on tuhon partaalla.
Katso noita tuhatlukuja. Ne eivät ole pieniä.
- Anonyymi
Kohta ollaan 70% lukemissa ja sitten 80% ja sitten jo Norjan 90% lukemissa.
Jokjos Norjassa on 100% saavutettu?- Anonyymi
Norja on maailman johtava maa sähköautoilussa, ja maan tieliikenteen autokannasta yhä suurempi osa on sähköautoja. Maassa ensirekisteröitiin tammi-elokuussa 2025 jo yli 96 % sähköautoja, ja tavoitteena on, että kaikki uudet ensirekisteröidyt autot olisivat päästöttömiä vuoteen 2025 mennessä.
Norjassa tehtiin tammikuussa 2025 ennätys, kun sähköautojen osuus uusista rekisteröinneistä oli 96,4 prosenttia. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Norja on maailman johtava maa sähköautoilussa, ja maan tieliikenteen autokannasta yhä suurempi osa on sähköautoja. Maassa ensirekisteröitiin tammi-elokuussa 2025 jo yli 96 % sähköautoja, ja tavoitteena on, että kaikki uudet ensirekisteröidyt autot olisivat päästöttömiä vuoteen 2025 mennessä.
Norjassa tehtiin tammikuussa 2025 ennätys, kun sähköautojen osuus uusista rekisteröinneistä oli 96,4 prosenttia.Pian suomi on noissa lukemissa.
- Anonyymi
Ennenkuin ostatte sähköautoa lukekaa seuraava !
Sähköautojen kehityksessä eletään riskialtista vaihetta yksityisen ostajan kannalta katsoen !
Akusto on tällä hetkellä kehittymätön, joten siihen on sitoutuneena kymmeniä tuhansia Euroja pääomaa !? Riski koskee siis sähköauton omistajaa !
Mutta, tämä vaihe on kuitenkin välttämätön, koska sähköauton valmistajien on saatava myytyä myös nämä kehittymättömät sähköautoversiot, jotta akustojen kehitykseen saadaan pääomia !
Tämä on se välivaihe jolloin yksityisen henkilön ei kannattaisi sähköautoja ostaa/omistaa mutta tehtaiden on kuitenkin saatava nämä nykyisetkin myytyä !?
Tyypillinen akuston takuu on 8v/160000km, joka kuitenkin loppuu parissa vuodessa mikäli autolla ajetaan eikä vain katsella pihassa !?
Sähköauton voi tietysti hankkia Leasing sopimuksella !- Anonyymi
Eikös tuo massapostaus ole kielletty?
Tuossa jutussa ei edelleenkään ole oikein kuin tuo tyypillisin 8v/160tkm takuu asia. Kaikki muuta harhaista jorinaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eikös tuo massapostaus ole kielletty?
Tuossa jutussa ei edelleenkään ole oikein kuin tuo tyypillisin 8v/160tkm takuu asia. Kaikki muuta harhaista jorinaa.Mitä ? Onko valetta, että sähköauton akusto maksaa kymmeniä tuhansia ??
- Anonyymi
Ainahan on oltu välivaiheessa. Polttareissa ei ole tullut lopullista valmista reiluun sataan vuoteen. Ei tule valmista sähkiksissäkään, mutta kyllä ne ovat jo aivan toimivia autoja. Minusta paljon parempia, kuin polttikset. Eikä ajamisen edullisuus haittaa yhtään.
- Anonyymi
Juurikin näin.
Kyllähän 5 tai 10 vuoden päästä saa parempia autoja kuin nyt mutta mitäpä jos en halua tai muuten pysty odottamaan?
Oma auto on 5 vuotias eli vaihtoiässä. Kysymys ei ole siitä mitä tulee sitten joskus vaan siitä minkä nyt tilattavissa olevan tilaan.
Jotkut ei sittten mitenkään ymmärrä tälä hetkellä päällä olevaa ongelmaa ei voi ratkaista tulevaisuuden ratkaisuilla. Meidän universumin ajan rakenne ei tuota salli. Meillä aika kuluu yhteen suuntaan.
- Anonyymi
Ylen uutisetkin eilen totesivat , että jos eurooppalaiset autonvalmistajat jäävät vaatimaan , että polttomoottoriautoja ei kielletä vielä vuonna 2035, ne jäävät kelkasta kokonaan. Kiinalaiset valloittavat automarkkinat sähköautoillaan.
- Anonyymi
Ostajat eivät osta enää vuonna 2030 polttomoottoriautoja.
- Anonyymi
Jos kerran polttomoottoriautot ei muka kelpaisi ostajille jo muutaman vuoden päästä niin mihin koko kieltoa edes tarvitaan? Ehkä sen takia että koko väite siitä että polttilset ei myy on valetta ja nämä kieltoa ajavat ovat aivokuolleita kommunisteja.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos kerran polttomoottoriautot ei muka kelpaisi ostajille jo muutaman vuoden päästä niin mihin koko kieltoa edes tarvitaan? Ehkä sen takia että koko väite siitä että polttilset ei myy on valetta ja nämä kieltoa ajavat ovat aivokuolleita kommunisteja.
Kiellosta puhujat ovat ymmärtämättömiä. Ostajat lopettavat polttomoottoriautojen valmistuksen viiden vuoden päästä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kiellosta puhujat ovat ymmärtämättömiä. Ostajat lopettavat polttomoottoriautojen valmistuksen viiden vuoden päästä.
Polttisten ostamista ei olla lopettamassa edes seuraavaan kymmeneen vuoteen vaikka aivokuollut ja harhainen sähköautointoilija tuollaista typerää paskaa höpöttääkin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Polttisten ostamista ei olla lopettamassa edes seuraavaan kymmeneen vuoteen vaikka aivokuollut ja harhainen sähköautointoilija tuollaista typerää paskaa höpöttääkin.
Tuo on kuvitelma. Ei tieto.
- Anonyymi
Me ollaan Ali Khamenein kanssa mietitty tää juttu niin että että te ostatte meiltä öljyt niin minun sotakassani voi hyvin. Älkää nyt vouhkatko siitä kotimaisesta sähköstä. Tehän olette täysiä idiootteja jos te sitä käytätte. Meikäläisten öljy on turvallista eikä tapa ketään toisin kuin eräät väittävät. Eikä öljy mitään saastuta.
- Anonyymi
Sähköautot korjaavat kauppatasetta.
- Anonyymi
Pian saadaan syyskuun lukemat. Automyyjä kertoi, että ihmisiä kiinnostavat vain sähköautot.
- Anonyymi
Mitähän ne tekevät niille takapihan polttomoottoriautoille? Niistä ei ole kukaan kiinnostunut.
- Anonyymi
Ymmärtävätkö ihmiset, että heidän ostamassaan sähköautossa piilee 40000€ miina lattiassa, eli akusto !?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ymmärtävätkö ihmiset, että heidän ostamassaan sähköautossa piilee 40000€ miina lattiassa, eli akusto !?
Elät kaukana menneessä ajassa. Uudistu.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ymmärtävätkö ihmiset, että heidän ostamassaan sähköautossa piilee 40000€ miina lattiassa, eli akusto !?
Sen perusteella että BMW M5 moottori maksaa tehdasuutena 35ke voinko päätellä että Ford Focuksen moottori maksaa saman ja voinko päätellä että polttiksissa on potentiaalinen miina koska moottorin uusinta on noin kallista.
Sinun päättelyketjusi on juuri tällainen.
Tavallisiin sähköautoihin akkun maksaa noin 10-15ke mutta tyypillinen korjaus eli modulin vaihto maksaa noin 3-4000e. Tämä voi tulla eteen joskus 10v jälkeen jos käy huono tuuri. Eli sama tuuri kuin jos DSG porsii.
Josko lopettaisit tuon panikoimisen ja selvittäisin asioita ennen paniikkireaktiota. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sen perusteella että BMW M5 moottori maksaa tehdasuutena 35ke voinko päätellä että Ford Focuksen moottori maksaa saman ja voinko päätellä että polttiksissa on potentiaalinen miina koska moottorin uusinta on noin kallista.
Sinun päättelyketjusi on juuri tällainen.
Tavallisiin sähköautoihin akkun maksaa noin 10-15ke mutta tyypillinen korjaus eli modulin vaihto maksaa noin 3-4000e. Tämä voi tulla eteen joskus 10v jälkeen jos käy huono tuuri. Eli sama tuuri kuin jos DSG porsii.
Josko lopettaisit tuon panikoimisen ja selvittäisin asioita ennen paniikkireaktiota."Tavallisiin sähköautoihin akkun maksaa noin 10-15ke mutta tyypillinen korjaus eli modulin vaihto maksaa noin 3-4000e. Tämä voi tulla eteen joskus 10v jälkeen jos käy huono tuuri. Eli sama tuuri kuin jos DSG porsii."
Kun ottaa huomioon, että useimmat bensa-autot kestävät 25-30 vuotta niin tuo 10 vuotta on minimaalisen lyhyt aika autolle. Etenkin kun suomalaisten autojen keski-ikäkin on pian 14 vuotta. Jos kerran sähköauto on "ekologinen" niin kyllä sen pitäisi silloin kestää mieluummin ainakin 50 vuotta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Elät kaukana menneessä ajassa. Uudistu.
Niin, voi se akusto maksaa enemmänkin !!
- Anonyymi
Mieti noita suhteellisia osuuksia ja määriä. Ne ovat todella kovia.
- Anonyymi
Määrät ovat minimaalisen pieniä kun uusien autojen kauppa on romahtanut.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Määrät ovat minimaalisen pieniä kun uusien autojen kauppa on romahtanut.
Tuhansiahan nuo ovat. Kun otetaan 59 % ensirekisteröidyistä ja 72 % käytettyinä maahantuoduista niin määrät ovat silloin tietysti isoja.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuhansiahan nuo ovat. Kun otetaan 59 % ensirekisteröidyistä ja 72 % käytettyinä maahantuoduista niin määrät ovat silloin tietysti isoja.
Suomen autokannan kokoon verrattuna minimaalisen pieni. Ja uusien autojen myyntihän on puolittunut ja ne ovat alimmillaan yli 30 vuoteen. Uusien autojen markkina on lähes kuoleman partaalla, joten tietenkin uusien sähköautojenkin myyntimäärät ovat pienet.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Suomen autokannan kokoon verrattuna minimaalisen pieni. Ja uusien autojen myyntihän on puolittunut ja ne ovat alimmillaan yli 30 vuoteen. Uusien autojen markkina on lähes kuoleman partaalla, joten tietenkin uusien sähköautojenkin myyntimäärät ovat pienet.
...mutta suhteellist osuudet ovat suuret ja jos uusien autojen myyntimäät olisivat suuret niin tietusti sähköautijenkin määrä olisi suurempi.
- Anonyymi
Koko maailma ostaa nyt sähköautoja.
- Anonyymi
Ennenkuin ostatte sähköautoa lukekaa seuraava !
Sähköautojen kehityksessä eletään riskialtista vaihetta yksityisen ostajan kannalta katsoen !
Akusto on tällä hetkellä kehittymätön, joten siihen on sitoutuneena kymmeniä tuhansia Euroja pääomaa !? Riski koskee siis sähköauton omistajaa !
Mutta, tämä vaihe on kuitenkin välttämätön, koska sähköauton valmistajien on saatava myytyä myös nämä kehittymättömät sähköautoversiot, jotta akustojen kehitykseen saadaan pääomia !
Tämä on se välivaihe jolloin yksityisen henkilön ei kannattaisi sähköautoja ostaa/omistaa mutta tehtaiden on kuitenkin saatava nämä nykyisetkin myytyä !?
Tyypillinen akuston takuu on 8v/160000km, joka kuitenkin loppuu parissa vuodessa mikäli autolla ajetaan eikä vain katsella pihassa !?
Sähköauton voi tietysti hankkia Leasing sopimuksella !
- Anonyymi
Kumma ettei tämän ketjun otsikko ja maahan käytettynä tuotujen 2500 sähköauton määrä mene jonkun päähän. On kuulemma minimaalista.
- Anonyymi
Akusto on se sähköauton pulma !!
Siinä on liikaa pääomaa kiinni !! 15000-40000€ ?
Tuo summa on liikaa keskituloiselle Suomalaiselle !! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Akusto on se sähköauton pulma !!
Siinä on liikaa pääomaa kiinni !! 15000-40000€ ?
Tuo summa on liikaa keskituloiselle Suomalaiselle !!Tuo valehtelu on liikaa jokaiselle suomalaiselle.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sua j-mies!
Enkä oikeesti ymmärrä miksi. Eihän me tunneta ees kovin hyvin. Mut haluaisin sun kanssa jotain säätöä sit kai vaan 🫦595640Voi itku! Sanna Marinilla EI OLLUT mitään tekemistä jäänmurtajakauppojen kanssa
Miten tässä näin kävi? Sanna-kultti paniikissa.1804574En välttämättä koskaan aikaisemmin tosissani uskonut mihinkään sielunkumppanuuteen ym
Ennen kuin tapasin sinut. Oudointahan tässä on että ollaan tiedetty toisemme kuitenkin vuosia ja enemmän vuosia, mutta v164082Sanna Marin kysyi hämmästyneenä: Onko Suomessa jäänmurtajia?
Nettilehden toimittaja kysyi Sanna Marinilta suoraan, että sovittiinko nuo jäänmurtajien kaupat jo 2019, jolloin Marin k523594- 513551
- 813327
- 113231
- 312779
Mikä tuota vasemmistolaisista jankkaavaa vaivaa?
Pahasti on ihon alle, siis korvien väliin, päässeet kummittelemaan. Ei ole terveen ihmisen merkki jankata yhdestä asia342371- 462317