Näin se pyörii. Juuri nyt syyskuussa 8. luokan alussa peruskoululaisiin, myös uskonnottomien kotien nuoriin, kohdistuu kouluissa painetta ilmoittautua kesän 2026 rippikoululeirille. Koulut ja uskonnonopettajat ovat juonessa mukana markkinointialustana ja markkinoijinakin.
Suositus vanhemmille: ei ole meidän perheen juttu; meillä on muuta tekemistä.
8. lk oppilaat rippikoulupaineessa
42
387
Vastaukset
- Anonyymi
Mun poika liittyi kirkkoon, että pääsi kavereiden kanssa rippikoululeirille.
Ei se siitä pahentunut. Kiljua tosin tekivät ja pitivät bileet sen jälkeen.- Anonyymi
Leirille kuulemma pääsee liittymättä, mutta ikään kuin loppuhuipennus, joka on kuule.ma edellytys "saada rutkasti rahaa" sukulaisilta ynnä muilta, eli konfirmaatio edellyttää. Mutta jos nuori ei ala uskoa Jumalaan ja Jeesukseen, konfirmaation voi jättää äidin. Perhe voi juhlan, kunnon kemut "ripiltä pääsemättömälle" itsenäiselle nuorelle. Rahaa ja lahjoja voi silti tulkaa.
Mutta juhlan nuorelle voi järjestää myös, vaikka hän ei ei lähde minnekään rippikoululeirille. Niin mekin tehdään. - Anonyymi
Eikös rippileirin voi käydä kirkkoon kuulumattomatkin. Konffa vaan jää pois.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Leirille kuulemma pääsee liittymättä, mutta ikään kuin loppuhuipennus, joka on kuule.ma edellytys "saada rutkasti rahaa" sukulaisilta ynnä muilta, eli konfirmaatio edellyttää. Mutta jos nuori ei ala uskoa Jumalaan ja Jeesukseen, konfirmaation voi jättää äidin. Perhe voi juhlan, kunnon kemut "ripiltä pääsemättömälle" itsenäiselle nuorelle. Rahaa ja lahjoja voi silti tulkaa.
Mutta juhlan nuorelle voi järjestää myös, vaikka hän ei ei lähde minnekään rippikoululeirille. Niin mekin tehdään.Korjaus: knfirmaation voi jättää väliin
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eikös rippileirin voi käydä kirkkoon kuulumattomatkin. Konffa vaan jää pois.
Kyllä, mutta käytännössä leiriläisiltä ja leirin vetäjiltä tulee selittämättömän kova paine liittyä. En päästäisi junnut tuollaiselle satasia maksavalle aivopesuleirille.
- Anonyymi
Hyvä ajoitus. Nyt tarkkana.
- Anonyymi
Nyt stoppia muuallekin kuin kurkulle.
- Anonyymi
Nyt Oja(lan) pitäisi tehdä valitus jonnekin ja jollekin!
- Anonyymi
Nyt vaan: gammaa ej !
- Anonyymi
Suosittelen keskustelua, vertaistukea.
- Anonyymi
Nyt tarkkana.
- Anonyymi
Salakavalaa koulujen hyväksikäyttöä.
- Anonyymi
Aikoinaan kun olin ripari-iässä, perheeni ei kuulunut kirkkoon.
Vanhempani sanoivat minulle, että jos haluan mennä ripariin, voin liittyä kirkkoon.
En sitten kuitenkaan liittynyt, ja jätin riparin väliin.
Ei siinä sen kummempaa. - Anonyymi
Tämä on nyt ajan kohtainen.
- Anonyymi
Vertaistukea paineen alla.
- Anonyymi
Eikä se leiri mikään ilmainen ole.
- Anonyymi
Ateistit tekevät kaikesta ongelman, hirveä on niiden huomiontarve.
- Anonyymi
Puheeksi vaan asia. Et olla yksin.
- Anonyymi
Kyllä, ajoitus on tärkeää. Nyt on momentum. Kirkon rippikoulunarkkinoinnin tärkein sika. Ja mahdollisuus torjua sen läpilyöntejä.
- Anonyymi
Huoltajien vertaistuki?
- Anonyymi
Emme antaudu paineen alla!
- Anonyymi
Puheeksi rohkeasti.
- Anonyymi
Kirkon hautausmaiden koulun kimpan jumi purettava.
- Anonyymi
Onko isosiksi ilmoittautuneilla kilpailua siitä kuka saa ilmaisen leirin?
- Anonyymi
Oikea-aikainen puuttuminen ja ennaltaehkääisy
- Anonyymi
Se ei vaan käy.
- Anonyymi
Huoltajien tuki tarpeen. Viikon uskonnollinen aivopesuleiri ei tee hyvää.
- Anonyymi
Pidetään pintamme. Rippikoululeritys ei käy.
- Anonyymi
Et kai halua lapsestasi uskonnollisen manipulaation uhria.
- Anonyymi
Vertaistuki on paikallaan.
- Anonyymi
Totta enemmän kuin toinen puoli.
- Anonyymi
Oikeaa huolehtimista.
- Anonyymi
Vertaistuki tilanteen tullessa vastaan. Ennakoinninkin.
- Anonyymi
Tärkeä nosto.
- Anonyymi
Kyllä vertaistuki sopii.
- Anonyymi
Piiiiiloooonnn! T. Antivapari
- Anonyymi
Ei minua kukaan painostanut rippikouluun saati uskonnonopettaja, joka ei ollut uskovainen. Eräänä syksynä vain huomasin, että jotkut luokkatovereistani olivat jo suorittaneet rippikoulun.
- Anonyymi
Se aika on nyt.
- Anonyymi
Pidetään me uskonnottomat perheet pintam e.
- Anonyymi
Sana sanan puolesta.
- Anonyymi
Enpä tiedä mikä on ilmoittautumisten aikataulu.
- Anonyymi
Ateisteja ei juurikaan kiinnosta vieraiden lasten rippikoulu ja mitä aineita haluavat opiskella. On hiukan harhaanjohtavaa rinnastaa kaikki uskonnottomat änkyrävapareihin jotka ovat kuin valvontakomisio miten ja mihin kukakin saa uskoa. Suomessa on uskkonnonvapaus muillakin kuin muslimeilla. Uskonnottomia on huomattavasti enemmän kuin vapareita, mutta tästä huolimatta esittävät virheellisesti olevansa kaikkien muiden kuin liitoonsa kuuluvien jonkilainen etujärjestö.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En minä kyllä enää odota sinua
Olet siellä sen harmaan kanssa. Niin, annoit minun nähdä lämpimät tunteesi siitä huolimatta. Se merkitsi kyllä paljon. O452271Kehutaan vaihteeksi Perussuomalaisia
Perussuomalaiset ovat olleet melkoisen lokakampanjoinnin kohteena, vaikka ovat saaneet paljon hyvää aikaiseksi. Nyt on342073Joka kolmas työtön on työkyvytön
Viime vuonna työnhakuvelvoitteen ulkopuolella oli noin kolmannes työttömistä työnhakijoista. Huhheijaa, mihin suomalais2011611Jos joku luulee että kaikki käy
Sanon vain tämän. Minun kanssani ei neuvotella. Minun kanssani eletään tasavertaisesti. Jos se on liikaa, niin ovi rinn651579Sakin hivutus - ilmiö
Miten tuollainen tuollainen ilmiö kuin ”sakin hivutus” syntyy? Mitä syitä ilmiön syntymiseen tarvitaan? Onko sakissa jok841359Roiskeläpät takaisin niin alkaa lasit kestämään
"Tuulilaseja hajottava talvi-ilmiö on ehkä ratkennut" Tämän päivän autoissa kun on esimerkiksi vanhempaa autokalustoa s01320- 141285
Ei ole rohkeutta tulla jututtamaan
Voidaan me nähdä ja tervehtiä, sitäkin harvoin, mutta iso kynnys on edes mennä lähelle ja kysyä kuulumisia. Ymmärrät var81281Julkinen saunatilanne Haapavedellä, tämä on täyttä paskaa!
Eilen Haapaveden uimahallin saunassa koettu tilanne oli täysin käsittämätöntä ja helvetin järkyttävää. Ladyboy harjoitti191204- 151201