Kymmenykset eivät kuulu uuteen liittoon. Mutta jos nyt välttämättä haluat oman kirkkonsa kirstu kartuttaa jollakin, jota haluaa kutsua kymmenyksiksi, niin eikös sitten pitäisi toimia siinä Jumalan ohjeen mukaan.
Jumala määräsi, että kymmenyksiä maksavat vain karjankasvattajat ja maanviljelijät. Jos et kasvata karjaa etkä viljele maata, voit unohtaa kymmenyksen maksamisen. Jos taas kasvatat ja viljelet, Jumala nimen omaan määräsi sinut maksamaan kymmenykset maan tuottona/karjana. Hän EI KOSKAAN määrännyt kymmenyksiä maksettavaksi rahana. Älä siis käytä rahaa kymmenysten maksuun. Jos niin teet, toimit Jumalan sanaa vastaan.
Kymmenykset sinun tulee viedä temppeliin, sillä ne ovat Jumalan säädöksen mukaan eläinten uhraamiseen osallistuvien temppelityöntekijöiden palkkaa. Lisäksi Jumala on määrännyt seuraavaa kymmenyksistä:
"22. ”Erota joka vuosi kymmenykset kylvösi tuottamasta sadosta, kaikesta, mitä kasvaa pelloillasi, 23. ja SYÖ NE Herran, sinun Jumalasi, edessä siinä paikassa, jonka hän valitsee nimensä asuinsijaksi. Anna kymmenykset viljastasi, viinistäsi ja öljystäsi sekä nautojesi ja lampaittesi esikoiset, että oppisit pelkäämään Herraa, sinun Jumalaasi, koko elinaikasi. 24. Mutta jos matka siihen paikkaan, jonka Herra, sinun Jumalasi, on valinnut asettaakseen sinne nimensä, on sinulle liian pitkä voidaksesi kantaa kymmenyksesi – onhan Herra, sinun Jumalasi, siunannut sinua runsaasti – 25. muuta kymmenyksesi rahaksi, ota rahakukkaro käteesi ja mene paikkaan, jonka Herra, sinun Jumalasi, valitsee. 26. OSTA RAHALLA kaikkea, mitä haluat, nautoja tai lampaita, viiniä tai väkijuomaa, KAIKKEA, MITÄ MIELESTÄNI TEKEE. SYÖ SITTEN SIELLÄ Herran, sinun Jumalasi, edessä ja iloitse, sinä ja perheesi. 27. ÄLÄ myöskään jätä osattomaksi alueellasi asuvaa leeviläistä, sillä hänellä ei ole maaomaisuutta eikä perintöä niin kuin sinulla." (5Moos 14:22-27, FinRK)
Milloin viimeksi kirkkosi on käskenyt sinun muuttaa kymmenyksesi viiniksi ja väkijuomaksi ja kaikenlaiseksi, mitä mielesi tekee, ja syömään ja juomaan ne Jumalan edessä pois?
Jos jostakin syystä temppelissä ei enää uhrata eläimiä, ei silloin todennäköisesti siellä työskentele enää eläinten uhraamiseen osallistuvien temppelityöntekijöitä, joten siinä tapauksessa he eivät tarvitse palkkaakaan. Silloin voit unohtaa kymmenysten maksamisen.
Voit toki oma-alotteisesti lahjoittaa kymmenyksiksi kutsumiasi, kuten Aabraham teki, ja Jaakob, vaikkapa kirkollesi. Mutta älä ota siitä paineita, sillä ei Aabrahamkaan antanut kymmenyksiä kuin parhaasta osasta sotasaalistaan. Voit kuitenkin hyvillä mielin antaa isommankin osan sotasaaliistasi, sillä iloista antajaa kirkko rakastaa. Tai sitten voit toimia niin kuin Jaakob teki, että päätti annella kymmenyksiään palvelusta vastaan. Voit vaatia Jumalalta palveluksia kymmenyksiä vastaan, tai jos Jumala ei suostu vaatimuksiisi, niin voit jättää kymmenykset maksamatta.
Näin toimien teet raamatunmukaisesti.
Ai niin, älä sekoita kymmenyksiä evankeliumin julistajien palkkaan, sillä julistajat saavat palkkansa evankeliumin julistamisesta, aivan kuten bussikuskit saavat omalta työnantajaltaan oman palkkansa, ja eläinten uhraamiseen osallistuvat omasta työstään sinun antamistasi kymmenyksistä. Näin on Jumala säätänyt.
Jumalan tahto liittyen kymmenyksiin... ja muuta
9
154
Vastaukset
- Anonyymi
Valheesi ei hetkauta. Palautamme Jumalalle kymmenykset ja ne yhdeksän jäljelle jäänyttä osaa riittävät paremmin Jumalan siunaamana kuin kymmenen kymmenesosaa ilman Jumalan siunausta. "Tuokaa täydet kymmenykset varastohuoneeseen, että minun huoneessani olisi ravintoa, ja siten koetelkaa minua, sanoo Herra Sebaot: totisesti minä avaan teille taivaan akkunat ja vuodatan teille siunausta ylenpalttisesti" Mal.3:10
- Anonyymi
Adventtikirkkoko on se Jumalan "varastohuone" ?
Mitä siellä varastoidaan ? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Adventtikirkkoko on se Jumalan "varastohuone" ?
Mitä siellä varastoidaan ?"Mitä siellä varastoidaan ?"
Kusetusta.
- Anonyymi
Apostolit eivät keränneet eivätkä maksaneet kymmenyksiä, koska eivät olleet maanviljelijöitä eikä karjankasvattajia.
Edes kalastajat eivät maksaneet kymmenyksiä. Eikä puusepät tai edes lääkärit.- Anonyymi
Tietenkin maksoivat.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tietenkin maksoivat.
Et tunne Raamattuasi, jos väität muiden kuin maatalouden harjoittajien tai karjankasvattajien maksaneen kymmenyksiä.
Jeesus ei koskaan maksanut/palauttanut kymmenyksiä. Ei myöskään puuseppä-Joosef. Ei Pietari. Ei Paavali. Eikä kovin moni muukaan Raamatun merkittävistä henkilöistä.
- Anonyymi
1. Moos. 14:20
Kiitetty olkoon Korkein Jumala, joka antoi sinun lyödä vastustajasi. Abram antoi hänelle kymmenykset kaikesta saaliista. [1. Moos. 28:22; 5. Moos. 14:22; Mal. 3:10;
Luuk. 18:12]
1. Moos. 28:22
Tästä paikasta, johon minä kiven pystytin, on tuleva Jumalan pyhäkkö. Kaikesta, mitä sinä annat minulle, minä tuon sinulle kymmenykset." [1. Moos. 14:20+]
3. Moos. 27:32
Myös nautakarjasta, lampaista ja vuohista on annettava kymmenykset pyhänä lahjana Herralle. Joka kymmenes eläin, joka kulkee karjaansa laskevan omistajan sauvan alitse, kuuluu Herralle.
4. Moos. 18:21
Leevin jälkeläisille minä annan perintöosaksi kaikki kymmenykset. Se on korvaus siitä työstä, jonka he tekevät pyhäkköteltassa. [1. Moos. 14:20+]
4. Moos. 18:24
sillä ne kymmenykset, jotka israelilaiset tuovat minulle uhrilahjana, minä annan leeviläisten perintöosaksi. Siksi minä olenkin sanonut heistä: 'Leeviläiset eivät saa perintömaata kuten muut israelilaiset.'" [3. Moos. 27:30]
4. Moos. 18:26
"Sano leeviläisille: Kun otatte israelilaisilta vastaan kymmenykset, jotka minä olen antanut teidän perintöosaksenne, antakaa tekin puolestanne kymmenesosa niistä Herralle uhrilahjaksi.
5. Moos. 14:22
"Luovuttakaa vuosittain kymmenykset kylvönne tuottamasta sadosta, kaikesta siitä, mikä kasvaa pelloillanne. [1. Moos. 14:20+]
5. Moos. 14:23
Teidän tulee syödä viljanne, viininne ja öljynne kymmenykset sekä nautojenne, lampaittenne ja vuohienne esikoiset Herran, Jumalanne, edessä siinä paikassa, jonka hän valitsee nimensä asuinsijaksi. Näin te opitte olemaan koko elinaikanne kuuliaisia Herralle, Jumalallenne. [5. Moos. 12:17,18]
5. Moos. 14:28
"Joka kolmas vuosi teidän tulee jättää sadosta erottamanne vuotuiset kymmenykset omalle paikkakunnallenne,
5. Moos. 26:12
"Joka kolmas vuosi, kymmenysten vuotena, teidän tulee asuinsijoillanne erottaa sadosta kaikki leeviläisille, muukalaisille, orvoille ja leskille kuuluvat kymmenykset. Kun olette tehneet tämän ja kaikki ovat saaneet syödä itsensä kylläisiksi, [5. Moos. 14:28,29]
1. Sam. 8:15
Hän kerää veroina kymmenykset peltojenne ja viinitarhojenne sadosta ja antaa ne hoviherroilleen ja väelleen.
1. Sam. 8:17
Hän kerää veroina kymmenykset lampaistanne ja vuohistanne, ja te itsekin joudutte hänen orjikseen.
2. Aik. 31:5
Kun tämä käsky oli kaikkialla kuulutettu, israelilaiset toivat maansa tuotteiden ensi sadosta runsain määrin lahjoja, viljaa, viiniä, öljyä ja hunajaa. He toivat myös runsaat kymmenykset kaikesta. [5. Moos. 18:4+]
2. Aik. 31:6
Samoin muiden Juudan kaupunkien asukkaat sekä pohjoisten heimojen ja Juudan miehet toivat kymmenykset nautakarjasta, lampaista ja vuohista, ja lisäksi he toivat muita Herralle, heidän Jumalalleen, pyhitettyjä lahjoja. Lahjat ladottiin kasoiksi vieri viereen.
2. Aik. 31:12
niihin tuotiin kaikki lahjat ja kymmenykset. Varastojen ylivalvojana oli leeviläinen Konanja, ja hänen apunaan oli hänen veljensä Simei.
Neh. 10:38
Tuomme papeille Jumalamme temppelin varastohuoneisiin myös leivän vuoden ensimmäisestä leipomuksesta, muut antimme sekä parhaan osan hedelmäpuiden ensi hedelmistä, viinistä ja öljystä. Kymmenesosan maan tuotosta annamme leeviläisille. He keräävät kymmenykset kaikista kaupungeista, joiden peltoja me viljelemme. [2. Moos. 23:19+]
Neh. 13:12
Kaikki Juudan asukkaat toivat taas varastohuoneisiin kymmenykset viljasta, viinistä ja öljystä. [Neh. 10:38-40]
Mal. 3:10
-- Tuokaa täydet kymmenykset aarrekammioon, jotta temppelissäni olisi ruokaa. Koetelkaa minua tällä tavalla, sanoo Herra Sebaot. -- Silloin saatte nähdä, että minä avaan taivaan ikkunat ja vuodatan teille sateen runsaan siunauksen. - Anonyymi
Moni kymmeniä tuhansia euroja adventtikirkolle kymmenyksiä syytänyt elää kädestä suuhun (tilillään maksimissaan pari tonnia ja asuu vuokra-asunnossa), vaikka advarikirkko lupaillut materiaalisia kymmenyssiunauksia. Tunnen henkilökohtaisesti monia tällaisia huiputettuja.
- Anonyymi
Eihän Jumalan valltakunta ole siinä miten kukin antaa rahaa, vaan siinä miten kukin saa Pyhää Henkeä. Raha ei avaa ihmisen sielua rakkaudelle, vaan pahuudelle, ilkeydelle ja herjalle
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1053671
Satuit vain olemaan
Ensimmäinen joka avasi minussa sen nähdyksi ja rakastetuksi tulemisen puolen. Pitäisi vain muistaa että et ole ainoa. Se472620- 1142432
24/7 sinä mielessä, ihan jatkuvalla syötöllä
Aamulla herätessä, päivällä melkein nonstop, illalla nukkumaan mennessä, öisin herätessä. Mikä viddu tässä on 🤣401964Jotain pitää nyt keksiä että sinut näkisi
Ensiviikolla viimeistään. Tälle on pakko saada kunnon piste tai sitten aloitetaan loppuelämä yhdessä, tulen hulluksi muu291687- 271512
Mulla tulee vaan niin
Paha olo siitä mitä teidän välillä on. Vaikka se on sun päätös mitä haluat. Tuntuu että menetän jotakin vaikka tiedän et221501- 221328
Mitkä olivat viimeiset sanasi ikävoinnin kohteellesi
Ja milloin? Mitä olisit sanonut jos olisit tiennyt että ne jäävät viimeisiksi -ainakin toistaiseksi?701245Olikohan se
Kuitenkin niin, että kiinnostuit minusta ihan tosissaan. Loukkaannuit, kun en ollutkaan valmis tapaamaan sinua.. Pelkäsi81241