Otsikon mukaisesti, ilman uskoa se on mahdotonta.
"Ilman uskoa on mahdoton olla otollinen; sillä sen, joka Jumalan tykö tulee, täytyy uskoa, että Jumala on ja että hän palkitsee ne, jotka häntä etsivät." ( Hep 11:6)
Uskomattomasta (uskosta osaton ) Raamattu ilmoittaa.
14 Älkää antautuko kantamaan vierasta iestä yhdessä uskottomien kanssa; sillä mitä yhteistä on vanhurskaudella ja vääryydellä? Tai mitä yhteyttä on valkeudella ja pimeydellä?
15 Ja miten sopivat yhteen Kristus ja Beliar? Tai mitä yhteistä osaa uskovaisella on uskottoman kanssa? ( 2Kor 6)
Eli, ilman Jumalan vanhurskautta, ihminen toimii vääryydessä, on pimeydessä, eikä hänellä ole yhteistä osaa uskovaisen suhteen.
Uskovaisesta Raamattu ilmoittaa.
1 Koska me siis olemme uskosta vanhurskaiksi tulleet, niin meillä on rauha Jumalan kanssa meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen kautta,
2 jonka kautta myös olemme uskossa saaneet pääsyn tähän armoon, jossa me nyt olemme, ja meidän kerskauksemme on Jumalan kirkkauden toivo. ( Room 5)
Eli, uskovaisella on Jumalan lahjana vanhurskaus, rauha Jumalan kanssa uskovien Herran Jeesuksen Kristuksen kautta, kuten myös pääsy Jumalan armoon, jossa uskovat ovat ja myöskin Jumalan kirkkauden toivo.
Otollisuudesta tekstissä.
5 mutta toivo ei saata häpeään; sillä Jumalan rakkaus on vuodatettu meidän sydämiimme Pyhän Hengen kautta, joka on meille annettu.
Uskovien sydämiiin on vuodatettu Jumalan rakkaus, Pyhän Hengen kautta, joka uskoville on annettu.
Tämä vain pintaraapaisuna uskon merkityksestä versus uskosta osattomuuteen.
Jumalan lapset ovat sitä uskon kautta Jeesukseen Kristukseen.
On vain yksi nimi, Jeesus Kristus, ja myöskin yksi usko, joka on otollisuuden tae.
12 Eikä ole pelastusta yhdessäkään toisessa; sillä ei ole taivaan alla muuta nimeä ihmisille annettu, jossa meidän pitäisi pelastuman." ( Apt 4)
Otollisuus on vain kääntymyksen kautta Jumalan puoleen.
1 Hänen työtovereinaan me myös kehoitamme teitä vastaanottamaan Jumalan armon niin, ettei se jää turhaksi.
2 Sillä hän sanoo: "Otollisella ajalla minä olen sinua kuullut ja pelastuksen päivänä sinua auttanut". Katso, nyt on otollinen aika, katso, nyt on pelastuksen päivä.
( 2Kor 6)
"joka Jumalan tykö tulee, täytyy uskoa, että Jumala on ja että hän palkitsee ne, jotka häntä etsivät."
Pelastuksen evankeliumin, totuuden sanan ja sydämen uskon puolesta.
Usko Toivonen
Ilman uskoa on mahdotonta olla otollinen
30
267
Vastaukset
- Anonyymi
Kännissä, kihloissa ja uskossa on hyvä olla.
Totuus valkenee aikanaan. - Anonyymi
"On vain yksi nimi, Jeesus Kristus, ja myöskin yksi usko, joka on otollisuuden tae.
12 Eikä ole pelastusta yhdessäkään toisessa; sillä ei ole taivaan alla muuta nimeä ihmisille annettu, jossa meidän pitäisi pelastuman." ( Apt 4)"
No vanhan liiton siioniostivuohet pelastaa heidän kansanmurhaa ja sotarikoksia ahkeroiva epäjumalansa Israel.
Kirkkovuohet ja hellarivuohet taistelevat keskenään kasteesta, joten molemmat eivät mahdu Israelin maaperälle yhtä aikaa palvomaan Netanjahua ja muita ortodoksijuutalaisia, eikä varsinkaan ahtaaseen Jerusalemin temppeliin seuraamaan eläinten uhraamista, joten fiksuinta olisi, että heittäisivät koko kasteen romukoppaan epäsiionistisena harhaoppina.
Tämän he joutuvat joka tapaukssa tekemään ennemmin tai myöhemmin, sillä Israelin Kuningas Netanjahu tuskin tulee hyväksymään mitään kastevouhotuksia, vaan kirkko- sekä hellarivuohetkin aletaan juutalaiseen tapaan ympärileikkaamaan. - Anonyymi
Kiitos Usko Toivonen hyvästä aloituksesta.
s-seutulainen- Anonyymi
Kiitos s-seutulainen hyvästä kommentista.
Usko Toivonen - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kiitos s-seutulainen hyvästä kommentista.
Usko ToivonenTuo kommentti (21:02:12) ei ole minun kirjoittamani.
Hieman yllätyin, kun joku oli nimissäni vastannut kommenttiisi.
Galatalaiskirjeen alkutervehdyksessä Paavali kirjoittaa:
3 Armo teille ja rauha Jumalalta, meidän Isältämme, ja Herralta Jeesukselta Kristukselta,
4 joka antoi itsensä alttiiksi meidän syntiemme tähden, pelastaaksensa meidät nykyisestä pahasta maailmanajasta meidän Jumalamme ja Isämme tahdon mukaan!
5 Hänen olkoon kunnia aina ja iankaikkisesti! Amen. ( Gal 1)
Nykyinen maailmanaika on edelleen paha ja maailma tarvitsee kuulla sanomaa itsensä puolestamme alttiiksi anataneesta Herrastamme Jeesuksesta Kristuksesta.
Kiitos sinulle "s-seutulainen" toiminnastasi tällä palstalla, jotta ihmiset uskoisivat.
Jumalan lähettämiä miehiä tämä paha maailmanaika tarvitsee, pitämään tarjolla uskon sanaa.
16 Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä.
17 Sillä ei Jumala lähettänyt Poikaansa maailmaan tuomitsemaan maailmaa, vaan sitä varten, että maailma hänen kauttansa pelastuisi.
18 Joka uskoo häneen, sitä ei tuomita; mutta joka ei usko, se on jo tuomittu, koska hän ei ole uskonut Jumalan ainokaisen Pojan nimeen. ( Joh 3)
"joka Jumalan tykö tulee, täytyy uskoa, että Jumala on ja että hän palkitsee ne, jotka häntä etsivät."
Pelastuksen evankeliumin ja sydämen uskon puolesta.
Usko Toivonen - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuo kommentti (21:02:12) ei ole minun kirjoittamani.
Hieman yllätyin, kun joku oli nimissäni vastannut kommenttiisi.
Galatalaiskirjeen alkutervehdyksessä Paavali kirjoittaa:
3 Armo teille ja rauha Jumalalta, meidän Isältämme, ja Herralta Jeesukselta Kristukselta,
4 joka antoi itsensä alttiiksi meidän syntiemme tähden, pelastaaksensa meidät nykyisestä pahasta maailmanajasta meidän Jumalamme ja Isämme tahdon mukaan!
5 Hänen olkoon kunnia aina ja iankaikkisesti! Amen. ( Gal 1)
Nykyinen maailmanaika on edelleen paha ja maailma tarvitsee kuulla sanomaa itsensä puolestamme alttiiksi anataneesta Herrastamme Jeesuksesta Kristuksesta.
Kiitos sinulle "s-seutulainen" toiminnastasi tällä palstalla, jotta ihmiset uskoisivat.
Jumalan lähettämiä miehiä tämä paha maailmanaika tarvitsee, pitämään tarjolla uskon sanaa.
16 Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä.
17 Sillä ei Jumala lähettänyt Poikaansa maailmaan tuomitsemaan maailmaa, vaan sitä varten, että maailma hänen kauttansa pelastuisi.
18 Joka uskoo häneen, sitä ei tuomita; mutta joka ei usko, se on jo tuomittu, koska hän ei ole uskonut Jumalan ainokaisen Pojan nimeen. ( Joh 3)
"joka Jumalan tykö tulee, täytyy uskoa, että Jumala on ja että hän palkitsee ne, jotka häntä etsivät."
Pelastuksen evankeliumin ja sydämen uskon puolesta.
Usko ToivonenNiin arvelinkin, ettei ko. kommentti ollut sinulta lähtenyt.
s-seutulainen - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuo kommentti (21:02:12) ei ole minun kirjoittamani.
Hieman yllätyin, kun joku oli nimissäni vastannut kommenttiisi.
Galatalaiskirjeen alkutervehdyksessä Paavali kirjoittaa:
3 Armo teille ja rauha Jumalalta, meidän Isältämme, ja Herralta Jeesukselta Kristukselta,
4 joka antoi itsensä alttiiksi meidän syntiemme tähden, pelastaaksensa meidät nykyisestä pahasta maailmanajasta meidän Jumalamme ja Isämme tahdon mukaan!
5 Hänen olkoon kunnia aina ja iankaikkisesti! Amen. ( Gal 1)
Nykyinen maailmanaika on edelleen paha ja maailma tarvitsee kuulla sanomaa itsensä puolestamme alttiiksi anataneesta Herrastamme Jeesuksesta Kristuksesta.
Kiitos sinulle "s-seutulainen" toiminnastasi tällä palstalla, jotta ihmiset uskoisivat.
Jumalan lähettämiä miehiä tämä paha maailmanaika tarvitsee, pitämään tarjolla uskon sanaa.
16 Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä.
17 Sillä ei Jumala lähettänyt Poikaansa maailmaan tuomitsemaan maailmaa, vaan sitä varten, että maailma hänen kauttansa pelastuisi.
18 Joka uskoo häneen, sitä ei tuomita; mutta joka ei usko, se on jo tuomittu, koska hän ei ole uskonut Jumalan ainokaisen Pojan nimeen. ( Joh 3)
"joka Jumalan tykö tulee, täytyy uskoa, että Jumala on ja että hän palkitsee ne, jotka häntä etsivät."
Pelastuksen evankeliumin ja sydämen uskon puolesta.
Usko ToivonenJoh.3:16. lausuminenkin voi tapahtua pelkkänä totena pitämisenä eli järkeis uskona ellei ymmärrä mitä se todellisuudessa tarkoittaa ja mikäli ei usko siihen.
Jeesus sanoi sen Nikodeemukselle juutalaisten hallitusmiehelle joka tunsi kirjoitukset.Lause on jatkona edellisestä jossa varsinainen asia ilmaistaan.
-----
Johanneksen tallentaman Jeesuksen ja Nikodeemuksen juutalaisten hallitusmiehen välisessä keskustelussa (Joh.3:1-21.) on jakso, ”3:16,”jota usein siteerataan ja kerrotaan sen olevan ”pienois evankeliumin”. Onko se evankeliumia? Tämä jae 16 on irroitettu asiayhteydestään jossa juuri ilmaistaan evankeliumin keskeisin sanoma Jeesuksen Kristuksen ristin kuolema meidän syntiemme tähden.
--------
Raamattua lukevina varmaan muistamme mitä on kirjoitettu ennen niin usein siteerattua Joh.3:16.? Siinä kirjoitetaan (KR-38) Joh.3: 14 ”Ja niinkuin Mooses ylensi käärmeen erämaassa, niin pitää Ihmisen Poika ylennettämän, 15 että jokaisella, joka häneen uskoo, olisi iankaikkinen elämä.”
Tässä Johanneksen evankeliumin tekstissä on etäinen yhteys 4.Moos.21:4-10. kertomukseen. Tämän kirjoituksen Nikodeemus tiesi juutalaisten hallitusmiehenä. Tässä heidän, siis Jeesuksen ja Nikodeemuksen välisessä keskustelussa oli tarpeen vain viitata kirjoitukseen ”niinkuin Mooses ylensi käärmeen erämaassa,” kertomus joka tunnettiin ja tiedettiin. (RK-33)
4.Moos.21:4”.Senjälkeen he lähtivät liikkeelle Hoorin vuorelta Kaislameren tietä kiertääksensä Edomin maan. Mutta matkalla kansa kävi kärsimättömäksi. 5 Ja kansa puhui Jumalaa ja Moosesta vastaan: "Minkätähden te johdatitte meidät pois Egyptistä kuolemaan erämaahan? Eihän täällä ole leipää eikä vettä, ja me olemme kyllästyneet tähän huonoon ruokaan."
6 Silloin Herra lähetti kansan sekaan myrkkykäärmeitä, jotka purivat kansaa, niin että paljon kansaa Israelista kuoli. 7 Niin kansa tuli Mooseksen luo, ja he sanoivat: "Me teimme syntiä, kun puhuimme Herraa ja sinua vastaan. Rukoile Herraa, että hän poistaa käärmeet meidän kimpustamme." Ja Mooses rukoili kansan puolesta.
8 Silloin Herra sanoi Moosekselle: "Tee itsellesi käärme ja pane se tangon päähän, niin jokainen purtu, joka siihen katsoo, jää eloon". 9 Niin Mooses teki vaskikäärmeen ja pani sen tangon päähän; jos ketä käärmeet sitten purivat ja tämä katsoi vaskikäärmeeseen, niin hän jäi eloon. 10 Sitten israelilaiset lähtivät liikkeelle ja leiriytyivät Oobotiin.”
Kapinointi ja kiittämättömyys Jumalaa vastaan, oli päästy Egyptistä, oli saatu mannaa, ruokaa erämaassa, oli saatu vettä kalliosta,Jumala oli osoittanut huolenpitoansa, ja kuitenkin oli syntynyt kapinaa.
Jumalan vastaus kapinointiin oli käärmeet. Huom. käärmeitä ei poistettu--kuolema oli edelleen jatkuvasti läsnä. JumaIan valmistama ( 4.Moos.21:8.) pelastuminen kuolemasta oli :” jos ketä käärmeet sitten purivat ja tämä katsoi vaskikäärmeeseen, niin hän jäi eloon.” Ihminen uskoi sanan,että katsomalla tangon päähän korotettuun käärmeeseen jää eloon. Hän toimi uskossa kuulemaansa, ja jäi eloon.
Me uuden liiton uskovina olemme ”uskossa katsoneet” Hepr.12:1-3.) evankeliumin kautta syntiemme edestä (sijaisuhrina) ristinpuulle korotettuun Jeesukseen Kristukseen Room.4:25.”joka on alttiiksi annettu meidän rikostemme tähden ja kuolleista herätetty meidän vanhurskauttamisemme tähden.” Meidänkään ympäriltämme ei ole syntiä poistettu, vaan se on yhäti läsnä. ( KR-38)1.Piet.5:8. ”..Olkaa raittiit, valvokaa. Teidän vastustajanne, perkele, käy ympäri niinkuin kiljuva jalopeura, etsien, kenen hän saisi niellä. 9 Vastustakaa häntä lujina uskossa, tietäen, että samat kärsimykset täytyy teidän veljiennekin maailmassa kestää.”
Joh 3:16 alkaa (KR-38) sanalla " sillä" (joka on sidossana edellä olevaan tekstiin, tai kertomukseen) joka viittaa jotain mitä on edellä kerrottu, eli laajentaa edellä olevaa asiaa.
Joh.3:16.(RK-38) alkaa ”sillä", jotain on edellä, jota nyt laajennetaan. Kuitenkin Novumissa on ”Siten” sana ennen ”sillä” sanaa. ”Siten”? No lukija kysyy miten Jumala rakasti maailmaa”? Sehän oli kerrottu teksti yhteydessä edellä Joh.3: 14 ”Ja niinkuin Mooses ylensi käärmeen erämaassa, niin pitää Ihmisen Poika ylennettämän. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Joh.3:16. lausuminenkin voi tapahtua pelkkänä totena pitämisenä eli järkeis uskona ellei ymmärrä mitä se todellisuudessa tarkoittaa ja mikäli ei usko siihen.
Jeesus sanoi sen Nikodeemukselle juutalaisten hallitusmiehelle joka tunsi kirjoitukset.Lause on jatkona edellisestä jossa varsinainen asia ilmaistaan.
-----
Johanneksen tallentaman Jeesuksen ja Nikodeemuksen juutalaisten hallitusmiehen välisessä keskustelussa (Joh.3:1-21.) on jakso, ”3:16,”jota usein siteerataan ja kerrotaan sen olevan ”pienois evankeliumin”. Onko se evankeliumia? Tämä jae 16 on irroitettu asiayhteydestään jossa juuri ilmaistaan evankeliumin keskeisin sanoma Jeesuksen Kristuksen ristin kuolema meidän syntiemme tähden.
--------
Raamattua lukevina varmaan muistamme mitä on kirjoitettu ennen niin usein siteerattua Joh.3:16.? Siinä kirjoitetaan (KR-38) Joh.3: 14 ”Ja niinkuin Mooses ylensi käärmeen erämaassa, niin pitää Ihmisen Poika ylennettämän, 15 että jokaisella, joka häneen uskoo, olisi iankaikkinen elämä.”
Tässä Johanneksen evankeliumin tekstissä on etäinen yhteys 4.Moos.21:4-10. kertomukseen. Tämän kirjoituksen Nikodeemus tiesi juutalaisten hallitusmiehenä. Tässä heidän, siis Jeesuksen ja Nikodeemuksen välisessä keskustelussa oli tarpeen vain viitata kirjoitukseen ”niinkuin Mooses ylensi käärmeen erämaassa,” kertomus joka tunnettiin ja tiedettiin. (RK-33)
4.Moos.21:4”.Senjälkeen he lähtivät liikkeelle Hoorin vuorelta Kaislameren tietä kiertääksensä Edomin maan. Mutta matkalla kansa kävi kärsimättömäksi. 5 Ja kansa puhui Jumalaa ja Moosesta vastaan: "Minkätähden te johdatitte meidät pois Egyptistä kuolemaan erämaahan? Eihän täällä ole leipää eikä vettä, ja me olemme kyllästyneet tähän huonoon ruokaan."
6 Silloin Herra lähetti kansan sekaan myrkkykäärmeitä, jotka purivat kansaa, niin että paljon kansaa Israelista kuoli. 7 Niin kansa tuli Mooseksen luo, ja he sanoivat: "Me teimme syntiä, kun puhuimme Herraa ja sinua vastaan. Rukoile Herraa, että hän poistaa käärmeet meidän kimpustamme." Ja Mooses rukoili kansan puolesta.
8 Silloin Herra sanoi Moosekselle: "Tee itsellesi käärme ja pane se tangon päähän, niin jokainen purtu, joka siihen katsoo, jää eloon". 9 Niin Mooses teki vaskikäärmeen ja pani sen tangon päähän; jos ketä käärmeet sitten purivat ja tämä katsoi vaskikäärmeeseen, niin hän jäi eloon. 10 Sitten israelilaiset lähtivät liikkeelle ja leiriytyivät Oobotiin.”
Kapinointi ja kiittämättömyys Jumalaa vastaan, oli päästy Egyptistä, oli saatu mannaa, ruokaa erämaassa, oli saatu vettä kalliosta,Jumala oli osoittanut huolenpitoansa, ja kuitenkin oli syntynyt kapinaa.
Jumalan vastaus kapinointiin oli käärmeet. Huom. käärmeitä ei poistettu--kuolema oli edelleen jatkuvasti läsnä. JumaIan valmistama ( 4.Moos.21:8.) pelastuminen kuolemasta oli :” jos ketä käärmeet sitten purivat ja tämä katsoi vaskikäärmeeseen, niin hän jäi eloon.” Ihminen uskoi sanan,että katsomalla tangon päähän korotettuun käärmeeseen jää eloon. Hän toimi uskossa kuulemaansa, ja jäi eloon.
Me uuden liiton uskovina olemme ”uskossa katsoneet” Hepr.12:1-3.) evankeliumin kautta syntiemme edestä (sijaisuhrina) ristinpuulle korotettuun Jeesukseen Kristukseen Room.4:25.”joka on alttiiksi annettu meidän rikostemme tähden ja kuolleista herätetty meidän vanhurskauttamisemme tähden.” Meidänkään ympäriltämme ei ole syntiä poistettu, vaan se on yhäti läsnä. ( KR-38)1.Piet.5:8. ”..Olkaa raittiit, valvokaa. Teidän vastustajanne, perkele, käy ympäri niinkuin kiljuva jalopeura, etsien, kenen hän saisi niellä. 9 Vastustakaa häntä lujina uskossa, tietäen, että samat kärsimykset täytyy teidän veljiennekin maailmassa kestää.”
Joh 3:16 alkaa (KR-38) sanalla " sillä" (joka on sidossana edellä olevaan tekstiin, tai kertomukseen) joka viittaa jotain mitä on edellä kerrottu, eli laajentaa edellä olevaa asiaa.
Joh.3:16.(RK-38) alkaa ”sillä", jotain on edellä, jota nyt laajennetaan. Kuitenkin Novumissa on ”Siten” sana ennen ”sillä” sanaa. ”Siten”? No lukija kysyy miten Jumala rakasti maailmaa”? Sehän oli kerrottu teksti yhteydessä edellä Joh.3: 14 ”Ja niinkuin Mooses ylensi käärmeen erämaassa, niin pitää Ihmisen Poika ylennettämän.”niin”, ei tarkoita "niin suuresti"--"niin paljon"--"niin syvästi" vaan Novumissa kreikan kielestä suomennettuna "siten",siis teksti yhteydessä samalla tavalla" kuin Israelin kansan esimerkissä 4.Moos.21 :4-9 menneisyydessä (Joh.3:14. etäinen yhteys 4.Moos.21: 4-9:ään)
Novum-Kreikka-Suomi kirjassa käännetään Joh.3:16. ”Siten sillä rakasti Jumala maailmaa jotta Pojan hänen ainoan antoi, jotta kukaan uskova häneen ei tuhoutuisi vaan omistaisi elämän iäisen ” (Novum Uusi testamentti selityksin 2- Raamatun Tietokirja Vantaa 1981)
Jättämällä pois Johanneksen evankeliumin Joh.3:14,15. tekstit ja siinä viitattu etäinen yhteys 4.Moos.21:4-10. kertomukseen jää pois myös sisältönä Ihmisen Pojan ylentäminen,eli Jeesus Kristus synti uhrina meidän edestämme ylennettynä ristinpuulle, joka sisältönä tulee ilmeiseksi muualla Raamatussa. Joh.3: 14 ”Ja niinkuin Mooses ylensi käärmeen erämaassa, niin pitää Ihmisen Poika ylennettämän, 15 että jokaisella, joka häneen uskoo, olisi iankaikkinen elämä.”
Pelkällä Joh.3:16. jakeella voidaan tuoda julki ”veretön evankeliumi”,mikäli sen lisäksi ei muuta selitetä uskotsa osattomalla, hänen ymmärtämättä siitä mitään, vielä vähemmän saadakseen syntinsä anteeksi uskon kautta Jeesuksen Kristuksen uhrikuolemaan meidän edestämme ja uskosta vanhurskaaksi tulemista, ilman kertomista Jeesuksen Kristuksen kuolleista nousemisesta..
”niin”, ei tarkoita "niin suuresti"--"niin paljon"--"niin syvästi" vaan Novumissa kreikan kielestä suomennettuna "siten",siis teksti yhteydessä samalla tavalla" kuin Israelin kansan esimerkissä 4.Moos.21 :4-9 menneisyydessä (Joh.3:14. etäinen yhteys 4.Moos.21: 4-9:ään)
Novum-Kreikka-Suomi kirjassa käännetään Joh.3:16. ”Siten sillä rakasti Jumala maailmaa jotta Pojan hänen ainoan antoi, jotta kukaan uskova häneen ei tuhoutuisi vaan omistaisi elämän iäisen ” (Novum Uusi testamentti selityksin 2- Raamatun Tietokirja Vantaa 1981)
- Anonyymi
Avauksen lähtökohta on ihmisen usko ja siihen perustuva "otollisuus".
Avauksen kirjoittaja on päättänyt mielessään, että Uuden testamentin tärkein sanoma on ihmisen usko.
Paavali ajatteli toisin. Paavalille kaiken keskus oli ja on ristiinnaulittu Kristus.
Se, mitä Paavali kirjoitti ristiinnaulitsemisesta ja siitä, mitä siinä tapahtui, määrittelee kaiken muun, mitä UT:ssa lukee, ei suinkaan päinvastoin.
Tätä maailman yksinkertaisinta asiaa Usko Toivonen ei ymmärrä eikä suostu ymmärtämään.
Ristillä Jumala sovitti maailman itsensä kanssa. Koko maailma on siis JO asetettu SOVINTOON Jumalan kanssa maailman Edustajassa, Ihmisen Pojassa Jeesuksessa Kristuksessa.
Tämä ei merkitse Usko Toivoselle yhtikäs mitään. Niinpä hänen on joko vaiettava tästä tai - jos joku sattuu nostamaan asian esille - hänen täytyy selittää se kummallisilla jaesitaateillaan ja välisössötyksillään tyhjäksi. Ja nämä irralliset sitaattinsa ja välisössötyksensä hän siunaa aina julistamalla ne "Raamatun ilmoitukseksi".
Kun hylkää sovituksen sanan niin kuin Usko Toivonen, siitä seuraa kaaos - sovituksen tapahtumapaikka ja -aika siirtyy Jeesuksesta Kristuksesta, joka antoi elämänsä suloiseksi tuoksuksi, vapaaehtoiseksi lunnasuhriksi koko maailman edestä, yksilöihmisen uskoontulon hetkeen eli KOKO MAAILMAN SOV ITUS pirstaloituu olemattomiin.
Näin käy, kun palvoo narsistisesti ihmisen uskoa Jumalan ja Ihmisen Pojan sijasta.- Anonyymi
Paavali sovituksesta.
19 Sillä Jumala näki hyväksi, että kaikki täyteys hänessä asuisi
20 ja että hän, tehden rauhan hänen ristinsä veren kautta, hänen kauttaan sovittaisi itsensä kanssa kaikki, hänen kauttaan kaikki sekä maan päällä että taivaissa.
21 Teidätkin, jotka ennen olitte vieraantuneet ja mieleltänne hänen vihamiehiänsä pahoissa teoissanne, hän nyt on sovittanut
22 Poikansa lihan ruumiissa kuoleman kautta, asettaakseen teidät pyhinä ja nuhteettomina ja moitteettomina eteensä,
23 jos te vain pysytte uskossa, siihen perustuneina ja siinä lujina, horjahtamatta pois sen evankeliumin toivosta, jonka olette kuulleet, jota on julistettu kaikessa luomakunnassa taivaan alla ja jonka palvelijaksi minä, Paavali, olen tullut. ( Kol 1)
" jos te vain pysytte uskossa, siihen perustuneina ja siinä lujina, horjahtamatta pois sen evankeliumin toivosta, jonka olette kuulleet"
Kolossalaiset olivat tulleet uskoviksi ja pyhiksi Jeesuksessa Kristuksessa kuultuaan pelastuksen evankeliumin Herrasta Jeesusksesta kristuksesta.
2 Kolossassa asuville pyhille ja uskoville veljille Kristuksessa. Armo teille ja rauha Jumalalta, meidän Isältämme!
3 Me kiitämme Jumalaa, Herramme Jeesuksen Kristuksen Isää, aina kun rukoilemme teidän edestänne,
4 sillä me olemme saaneet kuulla teidän uskostanne Kristuksessa Jeesuksessa ja rakkaudesta, mikä teillä on kaikkia pyhiä kohtaan;
5 me kiitämme häntä sen toivon tähden, joka teille on talletettuna taivaissa ja josta jo ennen olette kuulleet sen evankeliumin totuuden sanassa,
6 joka on tullut teidän tykönne, niinkuin se on myös kaikessa maailmassa, missä se kantaa hedelmää ja kasvaa, samoin kuin teidänkin keskuudessanne siitä päivästä alkaen, jona te kuulitte ja opitte tuntemaan Jumalan armon totuudessa,
7 niinkuin te sen opitte Epafraalta, meidän rakkaalta kanssapalvelijaltamme, joka on uskollinen Kristuksen palvelija teidän hyväksenne ( Kol 1)
Uskohan tulee kuulemisesta ja kuuleminen Kristuksen sanasta.
Ei siis ole kysymys "narsistisesta ihmisestä" , vaan Jumalan voimasta, kuinka sana rististä vaikuttaa kääntymyksen ihmisessä Jumalan puoleen.
Samoinhan kävi myöskin Efesossa, johon liittyvää tekstikohtaa sivusit.
1 Olkaa siis Jumalan seuraajia, niinkuin rakkaat lapset,
2 ja vaeltakaa rakkaudessa, niinkuin Kristuskin rakasti teitä ja antoi itsensä meidän edestämme lahjaksi ja uhriksi, Jumalalle "suloiseksi tuoksuksi".
3 Mutta haureutta ja minkäänlaista saastaisuutta tai ahneutta älköön edes mainittako teidän keskuudessanne-niinkuin pyhien sopii-
4 Älköön myös rivoutta tai tyhmää lorua tai ilvehtimistä, jotka ovat sopimattomia, vaan paremmin kiitosta.
5 Sillä sen te tiedätte ja tunnette, ettei yhdelläkään haureellisella eikä saastaisella eikä ahneella-sillä hän on epäjumalanpalvelija-ole perintöosaa Kristuksen ja Jumalan valtakunnassa.
6 Älköön kukaan pettäkö teitä tyhjillä puheilla, sillä semmoisten tähden kohtaa Jumalan viha tottelemattomuuden lapsia;
7 Älkää siis olko niihin osallisia heidän kanssaan. ( Ef 5)
Efeson pyhät ja uskovat olivat saaneet Pyhän Hengen uskoon tultuaan, kuten kaikki, jotka uskovat Jeesukseen syntiensä sovittajana.
1 Paavali, Jumalan tahdosta Kristuksen Jeesuksen apostoli, Efesossa oleville pyhille ja uskoville Kristuksessa Jeesuksessa.
.
13 Hänessä on teihinkin, sittenkuin olitte kuulleet totuuden sanan, pelastuksenne evankeliumin, uskoviksi tultuanne pantu luvatun Pyhän Hengen sinetti,
14 sen, joka on meidän perintömme vakuutena, hänen omaisuutensa lunastamiseksi-hänen kirkkautensa kiitokseksi. ( Ef 1)
Eihän kukaan käänny Herran puoleen, ellei ole saanut kuulla evankeliumia.
Se on kaikki uskosta, uskon kautta, Raamatun ilmoituksen mukaan.
Ihminen ilman uskoa on ilman Kristusta.
17 ja Kristuksen asua uskon kautta teidän sydämissänne,
18 niin että te, rakkauteen juurtuneina ja perustuneina, voisitte kaikkien pyhien kanssa käsittää, mikä leveys ja pituus ja korkeus ja syvyys on,
19 ja oppia tuntemaan Kristuksen rakkauden, joka on kaikkea tietoa ylempänä; että tulisitte täyteen Jumalan kaikkea täyteyttä. ( Ef 3)
Ilman uskoa, ei syntien anteeksiantoa, ei Pyhää henkeä sydämessä, ei iankaikkista elämää Kristuksessa.
Pelastuksen evankeliumin, totuuden sanan ja sydämen uskon puolesta.
Usko Toivonen - Anonyymi
Palataanpa vielä tähän "gf:n" kommenttiin.
Avauksen lähtökohta on Raamatun ilmoitus, joka todistaa:
"Ilman uskoa on mahdoton olla otollinen; sillä sen, joka Jumalan tykö tulee, täytyy uskoa, että Jumala on ja että hän palkitsee ne, jotka häntä etsivät." ( Hep 11:6)
Juuri sen vuoksi evankeliumia Herrasta Jeesuksesta Kristuksesta julistetaan, että ihmiset kääntyisivät Jumalan puoleen uskon kautta, uskohan tulee kuulemisesta ja kuuleminen Kristuksen sanasta.
Raamatun ilmoitus myöskin tuossa 2. Korinttplaiskirjeen 5. luvussa sen todistaa.
10 Sillä kaikkien meidän pitää ilmestymän Kristuksen tuomioistuimen eteen, että kukin saisi sen mukaan, kuin hän ruumiissa ollessaan on tehnyt, joko hyvää tai pahaa.
11 Kun siis tiedämme, mitä Herran pelko on, niin me koetamme saada ihmisiä uskomaan, mutta Jumala kyllä meidät tuntee; ja minä toivon, että tekin omissatunnoissanne meidät tunnette. (2Kor 5)
Raamatun ilmoitus ei siis todista pelkästä ilmoitusasiasta, vaan kuten voimme lukea, saada ihmisiä uskomaan syntiemme tähden ristiinnaulittuun Herraan Jeesukseen Kristukseen omakohtaisesti.
Eikä siinä ole kysymys oman uskon julistamisesta, vaan kuten samaisessa kirjeessä Paavali todistaa sovituksen sanan virassaan, jonka hän Jeesukselta sai.
1 Sentähden, kun meillä on tämä virka sen laupeuden mukaan, joka on osaksemme tullut, me emme lannistu,
2 vaan olemme hyljänneet kaikki häpeälliset salatiet, niin ettemme vaella kavaluudessa emmekä väärennä Jumalan sanaa, vaan julkituomalla totuuden me suositamme itseämme jokaisen ihmisen omalletunnolle Jumalan edessä.
3 Mutta jos meidän evankeliumimme on peitossa, niin se peite on niissä, jotka kadotukseen joutuvat,
4 niissä uskottomissa, joiden mielet tämän maailman jumala on niin sokaissut, ettei heille loista valkeus, joka lähtee Kristuksen kirkkauden evankeliumista, hänen, joka on Jumalan kuva.
5 Sillä me emme julista itseämme, vaan Kristusta Jeesusta, että hän on Herra ja me teidän palvelijanne Jeesuksen tähden. ( 2Kor 4)
Sydämen usko on Raamatun ilmoittama asia, joka tulee pelastuksen evankeliumin, sovituksen sanan, elämän sanan, Jumalan armon evankeliumin, uskon sanan, kuulemisen kautta.
Jotkut vaan haluavat toisista pahan puhumisen ja väärän todistuksen antamisen kautta ajaa omaa asiaansa, mikä ei luonnolliseti ole Raamatun ilmoituksen mukaista.
UskoaJeesukseen Kristukseen vastaanhan on hyökätty heti siitä lähtien, kun evankeliumin julistaminen Jeesuksen nimessä alkoi.
Herran opetuslapsia vastaan, uskovaisia vastaan.
1 Mutta Saulus puuskui yhä uhkaa ja murhaa Herran opetuslapsia vastaan ja meni ylimmäisen papin luo
2 ja pyysi häneltä kirjeitä Damaskon synagoogille, että keitä hän vain löytäisi sen tien vaeltajia, miehiä tai naisia, ne hän saisi tuoda sidottuina Jerusalemiin.
( Apt 9)
Heidät saattoi tunnistaa siitä, että he olivat kääntyneet Herran puoleen.
13 Mutta Ananias vastasi: "Herra, minä olen monelta kuullut siitä miehestä, kuinka paljon pahaa hän on tehnyt sinun pyhillesi Jerusalemissa;
14 ja täälläkin hänellä on ylipapeilta valtuus vangita kaikki, jotka sinun nimeäsi avuksi huutavat". ( Apt 9)
Kuinka he voivat huutaa avuksensa sitä, johon eivät usko?
14 Mutta kuinka he huutavat avuksensa sitä, johon eivät usko? Ja kuinka he voivat uskoa siihen, josta eivät ole kuulleet? Ja kuinka he voivat kuulla, ellei ole julistajaa? ( Room 10)
Tästä on kysymys, se on uskon kautta.
"Sana on sinua lähellä, sinun suussasi ja sinun sydämessäsi"; se on se uskon sana, jota me saarnaamme.
9 Sillä jos sinä tunnustat suullasi Jeesuksen Herraksi ja uskot sydämessäsi, että Jumala on hänet kuolleista herättänyt, niin sinä pelastut;
10 sillä sydämen uskolla tullaan vanhurskaaksi ja suun tunnustuksella pelastutaan.
11 Sanoohan Raamattu: "Ei yksikään, joka häneen uskoo, joudu häpeään".
12 Tässä ei ole erotusta juutalaisen eikä kreikkalaisen välillä; sillä yksi ja sama on kaikkien Herra, rikas antaja kaikille, jotka häntä avuksi huutavat.
13 Sillä "jokainen, joka huutaa avuksi Herran nimeä, pelastuu".
( Room 10)
Ja usko yhä tulee kuulemisesta.
17 Usko tulee siis kuulemisesta, mutta kuuleminen Kristuksen sanan kautta. ( Room 10)
Uskon sana, elämän sana, sana rististä, sovituksen sana, pelastuksen evankeliumi Herrasta Jeesuksesta Kristuksesta on enemmän kuin pelkkä ilmoitus, koska sitä julistettaessa on siinä Jumala läsnä, se on Jumalan voima, mikä vaikuttaa kääntymyksen Herran puoleen.
20 Heidän joukossaan oli kuitenkin muutamia kyprolaisia ja kyreneläisiä miehiä, jotka, tultuaan Antiokiaan, puhuivat kreikkalaisillekin ja julistivat evankeliumia Herrasta Jeesuksesta.
21 Ja Herran käsi oli heidän kanssansa, ja suuri oli se joukko, joka uskoi ja kääntyi Herran puoleen.
22 Ja sanoma heistä tuli Jerusalemin seurakunnan korviin, ja he lähettivät Barnabaan Antiokiaan.
23 Ja kun hän saapui sinne ja näki Jumalan armon, niin hän iloitsi ja kehoitti kaikkia vakaalla sydämellä pysymään Herrassa. ( Apt 11)
Pelastuksen evankeliumin ja sydämen uskon puolesta.
Usko Toivonen - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Palataanpa vielä tähän "gf:n" kommenttiin.
Avauksen lähtökohta on Raamatun ilmoitus, joka todistaa:
"Ilman uskoa on mahdoton olla otollinen; sillä sen, joka Jumalan tykö tulee, täytyy uskoa, että Jumala on ja että hän palkitsee ne, jotka häntä etsivät." ( Hep 11:6)
Juuri sen vuoksi evankeliumia Herrasta Jeesuksesta Kristuksesta julistetaan, että ihmiset kääntyisivät Jumalan puoleen uskon kautta, uskohan tulee kuulemisesta ja kuuleminen Kristuksen sanasta.
Raamatun ilmoitus myöskin tuossa 2. Korinttplaiskirjeen 5. luvussa sen todistaa.
10 Sillä kaikkien meidän pitää ilmestymän Kristuksen tuomioistuimen eteen, että kukin saisi sen mukaan, kuin hän ruumiissa ollessaan on tehnyt, joko hyvää tai pahaa.
11 Kun siis tiedämme, mitä Herran pelko on, niin me koetamme saada ihmisiä uskomaan, mutta Jumala kyllä meidät tuntee; ja minä toivon, että tekin omissatunnoissanne meidät tunnette. (2Kor 5)
Raamatun ilmoitus ei siis todista pelkästä ilmoitusasiasta, vaan kuten voimme lukea, saada ihmisiä uskomaan syntiemme tähden ristiinnaulittuun Herraan Jeesukseen Kristukseen omakohtaisesti.
Eikä siinä ole kysymys oman uskon julistamisesta, vaan kuten samaisessa kirjeessä Paavali todistaa sovituksen sanan virassaan, jonka hän Jeesukselta sai.
1 Sentähden, kun meillä on tämä virka sen laupeuden mukaan, joka on osaksemme tullut, me emme lannistu,
2 vaan olemme hyljänneet kaikki häpeälliset salatiet, niin ettemme vaella kavaluudessa emmekä väärennä Jumalan sanaa, vaan julkituomalla totuuden me suositamme itseämme jokaisen ihmisen omalletunnolle Jumalan edessä.
3 Mutta jos meidän evankeliumimme on peitossa, niin se peite on niissä, jotka kadotukseen joutuvat,
4 niissä uskottomissa, joiden mielet tämän maailman jumala on niin sokaissut, ettei heille loista valkeus, joka lähtee Kristuksen kirkkauden evankeliumista, hänen, joka on Jumalan kuva.
5 Sillä me emme julista itseämme, vaan Kristusta Jeesusta, että hän on Herra ja me teidän palvelijanne Jeesuksen tähden. ( 2Kor 4)
Sydämen usko on Raamatun ilmoittama asia, joka tulee pelastuksen evankeliumin, sovituksen sanan, elämän sanan, Jumalan armon evankeliumin, uskon sanan, kuulemisen kautta.
Jotkut vaan haluavat toisista pahan puhumisen ja väärän todistuksen antamisen kautta ajaa omaa asiaansa, mikä ei luonnolliseti ole Raamatun ilmoituksen mukaista.
UskoaJeesukseen Kristukseen vastaanhan on hyökätty heti siitä lähtien, kun evankeliumin julistaminen Jeesuksen nimessä alkoi.
Herran opetuslapsia vastaan, uskovaisia vastaan.
1 Mutta Saulus puuskui yhä uhkaa ja murhaa Herran opetuslapsia vastaan ja meni ylimmäisen papin luo
2 ja pyysi häneltä kirjeitä Damaskon synagoogille, että keitä hän vain löytäisi sen tien vaeltajia, miehiä tai naisia, ne hän saisi tuoda sidottuina Jerusalemiin.
( Apt 9)
Heidät saattoi tunnistaa siitä, että he olivat kääntyneet Herran puoleen.
13 Mutta Ananias vastasi: "Herra, minä olen monelta kuullut siitä miehestä, kuinka paljon pahaa hän on tehnyt sinun pyhillesi Jerusalemissa;
14 ja täälläkin hänellä on ylipapeilta valtuus vangita kaikki, jotka sinun nimeäsi avuksi huutavat". ( Apt 9)
Kuinka he voivat huutaa avuksensa sitä, johon eivät usko?
14 Mutta kuinka he huutavat avuksensa sitä, johon eivät usko? Ja kuinka he voivat uskoa siihen, josta eivät ole kuulleet? Ja kuinka he voivat kuulla, ellei ole julistajaa? ( Room 10)
Tästä on kysymys, se on uskon kautta.
"Sana on sinua lähellä, sinun suussasi ja sinun sydämessäsi"; se on se uskon sana, jota me saarnaamme.
9 Sillä jos sinä tunnustat suullasi Jeesuksen Herraksi ja uskot sydämessäsi, että Jumala on hänet kuolleista herättänyt, niin sinä pelastut;
10 sillä sydämen uskolla tullaan vanhurskaaksi ja suun tunnustuksella pelastutaan.
11 Sanoohan Raamattu: "Ei yksikään, joka häneen uskoo, joudu häpeään".
12 Tässä ei ole erotusta juutalaisen eikä kreikkalaisen välillä; sillä yksi ja sama on kaikkien Herra, rikas antaja kaikille, jotka häntä avuksi huutavat.
13 Sillä "jokainen, joka huutaa avuksi Herran nimeä, pelastuu".
( Room 10)
Ja usko yhä tulee kuulemisesta.
17 Usko tulee siis kuulemisesta, mutta kuuleminen Kristuksen sanan kautta. ( Room 10)
Uskon sana, elämän sana, sana rististä, sovituksen sana, pelastuksen evankeliumi Herrasta Jeesuksesta Kristuksesta on enemmän kuin pelkkä ilmoitus, koska sitä julistettaessa on siinä Jumala läsnä, se on Jumalan voima, mikä vaikuttaa kääntymyksen Herran puoleen.
20 Heidän joukossaan oli kuitenkin muutamia kyprolaisia ja kyreneläisiä miehiä, jotka, tultuaan Antiokiaan, puhuivat kreikkalaisillekin ja julistivat evankeliumia Herrasta Jeesuksesta.
21 Ja Herran käsi oli heidän kanssansa, ja suuri oli se joukko, joka uskoi ja kääntyi Herran puoleen.
22 Ja sanoma heistä tuli Jerusalemin seurakunnan korviin, ja he lähettivät Barnabaan Antiokiaan.
23 Ja kun hän saapui sinne ja näki Jumalan armon, niin hän iloitsi ja kehoitti kaikkia vakaalla sydämellä pysymään Herrassa. ( Apt 11)
Pelastuksen evankeliumin ja sydämen uskon puolesta.
Usko ToivonenLoputtoman pitkään sinun täytyy jauhaa tuota usko-myllyäsi, jotta saat sanotavasi sanottua.
Koskaan, milloinkaan, et ole julistanut sovituksen sanaa, joka kuuluu:
"Jumala oli Kristuksessa ja sovitti MAAILMAN itsensä kanssa."
TÄMÄ on se sovituksen sana, johon meitä kehotetaan uskomaan.
Joka uskoo tuon sovituksen sanan, se ei ala lässyttämään joutavia ja siteeraamaan pitkäpiimisesti Raamattua KUMOTAKSEEN tuon sovituksen sanan niin kuin sinä teet.
Tämä on näin yksinkertaista paitsi tietenkin sellaiselle, jonka sydän on kieroutunut ja kietoutunut narsistisesti itsensä ja uskomisensa ympärille.
Sinä uskot omaan uskoosi etkä siihen Jeesukseen, jossa Jumala sovitti maailman itsensä kanssa.
Sinä häpäiset tuolla narsistiuskollasi Jeesuksen ristintyön merkityksen.
- Anonyymi
Usko on Lahja Jumalalta, jolla voi tarttua Kristuksen Jeesuksen Tekoon puolestamme pelastukseksi. Ydin on Jeesuksen Kristuksen Teko, ei uskomme. Uskon Kohde ratkaisee eli mitä uskoo ja kuinka.
- Anonyymi
Usko on Jumalan vaikuttama ja se tulee evankeliumin kuulemisen kautta.
Kuten voimme Raamatun ilmoituksesta lukea.
Esim Efeson seurakunta koostui uskovista ja pyhistä Jeesuksessa Kristuksessa.
1 Paavali, Jumalan tahdosta Kristuksen Jeesuksen apostoli, Efesossa oleville pyhille ja uskoville Kristuksessa Jeesuksessa.
2 Armo teille ja rauha Jumalalta, meidän Isältämme, ja Herralta Jeesukselta Kristukselta!
..
13 Hänessä on teihinkin, sittenkuin olitte kuulleet totuuden sanan, pelastuksenne evankeliumin, uskoviksi tultuanne pantu luvatun Pyhän Hengen sinetti,
14 sen, joka on meidän perintömme vakuutena, hänen omaisuutensa lunastamiseksi-hänen kirkkautensa kiitokseksi. ( Ef 1)
Raamatun ilmoitus ei tunne mitään muuta tapaa, jolla Jumala uskon vaikuttaa.
Raamatun ilmoitus todistaa kuinka evankeliumin kuulemisen kautta ihmisiä tuli uskoon.
En tiedä, miksi Raamatun ilmoittamasta uskosta ei saisi kirjoittaa?
Mikä taho haluaa, ettei uskoa syntiemme tähden itsensä ristiinnaulittavaksi antaneeseen Jeesukseen saisi tuoda Raamatun ilmoituksesta esille.
Eihän se ole itsensä esille tuomista, vaan juurikin evankeliumin vaikutus kuulemisen kautta.
Tuleehan se vastaan jatkuvasti Raamatun ilmoituksesta.
Onhan Herran Jeesuksen Kristuksen puheet useassa kohdin henkilökohtaiseen uskoon liittyviä ja siihen mitä usko merkitsee. Esimerkkejä :
14 Ja niinkuin Mooses ylensi käärmeen erämaassa, niin pitää Ihmisen Poika ylennettämän,
15 että jokaisella, joka häneen uskoo, olisi iankaikkinen elämä.
16 Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä.
( Joh 3)
47 Totisesti, totisesti minä sanon teille: joka uskoo, sillä on iankaikkinen elämä. ( Joh 6)
37 Mutta juhlan viimeisenä, suurena päivänä Jeesus seisoi ja huusi ja sanoi: "Jos joku janoaa, niin tulkoon minun tyköni ja juokoon.
38 Joka uskoo minuun, hänen sisimmästään on, niinkuin Raamattu sanoo, juokseva elävän veden virrat."
39 Mutta sen hän sanoi Hengestä, joka niiden piti saaman, jotka uskoivat häneen; sillä Henki ei ollut vielä tullut, koska Jeesus ei vielä ollut kirkastettu. ( Joh 7)
Kuolleista ylösnoussut, kirkastettu Herra Jeesus Kristus ottaessaan Paavalin ( Saulus) palvelukseensa, todisti:
15 Niin minä sanoin: 'Kuka olet, herra?' Ja Herra sanoi: 'Minä olen Jeesus, jota sinä vainoat.
16 Mutta nouse ja seiso jaloillasi; sillä sitä varten minä olen sinulle ilmestynyt, että asettaisin sinut palvelijakseni ja sen todistajaksi, mitä varten sinä olet minut nähnyt, niin myös sen, mitä varten minä sinulle vastedes ilmestyn.
17 Ja minä pelastan sinut sekä oman kansasi että pakanain käsistä, joitten tykö minä sinut lähetän
18 avaamaan heidän silmänsä, että he kääntyisivät pimeydestä valkeuteen ja saatanan vallasta Jumalan tykö ja saisivat uskomalla minuun synnit anteeksi ja perintöosan pyhitettyjen joukossa.' ( Apt 26)
Eikö Kristuksen sanat kohdistu henkilökohtaisen uskon merkitykseen?
Tuosta edeltä voimme lukea, että uskon kautta syntiemme sovittajaan Herraan Jeesukseen, on iankaikkinen elämä, syntien anteeksisaaminen, Pyhä Henki, perintöosa Jumalan lapsena.
Vanha Paavali todistaa juuri ennen kuolemaansa:
6 Sillä minut jo uhrataan, ja minun lähtöni aika on jo tullut.
7 Minä olen hyvän kilvoituksen kilvoitellut, juoksun päättänyt, uskon säilyttänyt.
8 Tästedes on minulle talletettuna vanhurskauden seppele, jonka Herra, vanhurskas tuomari, on antava minulle sinä päivänä, eikä ainoastaan minulle, vaan myös kaikille, jotka hänen ilmestymistään rakastavat. ( 2Tim 4)
Oliko Paavali siis narsisti, vaiko uskova ja pyhä Jeesuksessa Kristuksessa?
Pelastuksen evankeliumin, totuuden sanan ja sydämen uskon puolesta.
Usko Toivonen
- Anonyymi
Oton vaimo on Otollinen
- Anonyymi
Harhaoppinen lahkolaisten päänukso tulee käännyttämällä kuulemisesta.
Oikea hengen tason usko on kasteen lahjan Pyhän Hengen yksi pysyvä ominaisuus. - Anonyymi
Helluntailaisten usko on tätä uskon lajia.
Te ulkokullatut, kun te kierrätte meret ja mantereet tehdäksenne yhden käännynnäisen; ja kun joku on siksi tullut, niin teette hänestä helvetin lapsen, kahta vertaa pahemman, kuin te itse olette!- Anonyymi
Helluntailaisten uskonoppien hegellinen ja opillinen isä Charles Fox Parham oli jumalaton mies, joka tuli kuuluisksi ihan muista asioista kuin Raamatun tuntemuksestaan.
- Anonyymi
Apostoli Paavali ei rukoillut Kolossan uskovien puolesta että he tulisivat Hengellä täytetyiksi vaan "...että tulisitte täyteen hänen tahtonsa tuntemista kaikessa hengellisessä viisaudessa ja ymmärtämisessä.."
Heissä asui Jumalan Henki heti uskoon tulosta alkaen.Heissä asui "Voiman Henki", he olivat valmiita Kristuksen todistajia.--Tosin heidän tuli kasvaa Kristuksen tuntemuksessa terveen opetuksen välityksellä.
2. kirje Timoteukselle 1:7 FINRK
”Eihän Jumala ole antanut meille pelkuruuden henkeä vaan voiman, rakkauden ja terveen ymmärryksen hengen.”
Kolossalaiskirje 1:9-13 FB38
”Sentähden emme mekään, siitä päivästä alkaen, jona sen kuulimme, ole lakanneet teidän edestänne rukoilemasta ja anomasta, että tulisitte täyteen hänen tahtonsa tuntemista kaikessa hengellisessä viisaudessa ja ymmärtämisessä, vaeltaaksenne Herran edessä arvollisesti, hänelle kaikessa otollisesti,
kaikessa hyvässä työssä hedelmää kantaen ja kasvaen Jumalan tuntemisen kautta, ja hänen kirkkautensa väkevyyden mukaan kaikella voimalla vahvistettuina olemaan kaikessa kestäviä ja pitkämielisiä,
ilolla kiittäen Isää, joka on tehnyt teidät soveliaiksi olemaan osalliset siitä perinnöstä, mikä pyhillä on valkeudessa, häntä, joka on pelastanut meidät pimeyden vallasta ja siirtänyt meidät rakkaan Poikansa valtakuntaan.”
Kun heissä runsaasti asui Kristuksen Sana heissä asui runsaana Jumalan Henki.
Jumalan Henki tulee ihmiseen asumaan tämän uskoon tullessa. (Ef.1:13-14.) Jumalan Henki on Jumala niinkuin Sanakin (Poika) on Jumala ,Isä on Jumala. Yksi kolmessa ja kolme yhdessä . Yksi Jumala. Ei niin että Sana on "etelässä" ja Henki "pohjoisessa" Siellä missä on Sana, siellä on myös Isä ja Henki.
Kolossalaiskirje 3:16 FB38
”Runsaasti asukoon teissä Kristuksen sana; opettakaa ja neuvokaa toinen toistanne kaikessa viisaudessa, psalmeilla, kiitosvirsillä ja hengellisillä lauluilla, veisaten kiitollisesti Jumalalle sydämissänne.”
-------
Efeson srk:n uskovia hän kehoitti elämään Hengen mukaan pysymään erossa lihan mukaan elämisestä, jotta Jumalan Henki saisi heissä, heidän elömässään sijaa vaikuttaa .( Ef.5:1-20.)
Kun on täynnä lihan mieltä ja ajatuksia ei Hengellä ole tilaa vaikuttaa mutta töyttämällä mielensä ja ajatuksensa Jumalan Sanalla Henki ottaa Sanasta ja johdattaa pyhityksessä. Lihan mieli on Jumalaa vastaan (Room.8:5-8.)Sen vallassa oleva ihminen ei voi olla Hengen "johdatuksessa"( joka johdattaa pyhitykseen ja kaikkeen totuuteen)
Efesolaiskirje 5:18-20 FB38
”Älkääkä juopuko viinistä, sillä siitä tulee irstas meno, vaan täyttykää Hengellä, (antakaa Hengen täyttää itseänne.Miten? Se tulee jatkossa) puhuen keskenänne psalmeilla ja kiitosvirsillä ja hengellisillä lauluilla, veisaten ja laulaen sydämessänne Herralle, kiittäen aina Jumalaa ja Isää kaikesta meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen nimessä.”- Anonyymi
"Runsaasti asukoon teissä Kristuksen sana" ---"täyttykää Hengellä"(antakaa Hengen täyttää itsenne)
Huomaatko saman kaltaisuutta Paavalin kirjeiden (Kol.,Ef.) asia sisällöissä?
Kolossalaiskirje 3:16 FB38
”Runsaasti asukoon teissä Kristuksen sana; opettakaa ja neuvokaa toinen toistanne kaikessa viisaudessa, psalmeilla, kiitosvirsillä ja hengellisillä lauluilla, veisaten kiitollisesti Jumalalle sydämissänne.”
Efesolaiskirje 5:18-20 FB38
”Älkääkä juopuko viinistä, sillä siitä tulee irstas meno, vaan täyttykää Hengellä, (antakaa Hengen täyttää itseänne.Miten? Se tulee jatkossa) puhuen keskenänne psalmeilla ja kiitosvirsillä ja hengellisillä lauluilla, veisaten ja laulaen sydämessänne Herralle, kiittäen aina Jumalaa ja Isää kaikesta meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen nimessä.” - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Runsaasti asukoon teissä Kristuksen sana" ---"täyttykää Hengellä"(antakaa Hengen täyttää itsenne)
Huomaatko saman kaltaisuutta Paavalin kirjeiden (Kol.,Ef.) asia sisällöissä?
Kolossalaiskirje 3:16 FB38
”Runsaasti asukoon teissä Kristuksen sana; opettakaa ja neuvokaa toinen toistanne kaikessa viisaudessa, psalmeilla, kiitosvirsillä ja hengellisillä lauluilla, veisaten kiitollisesti Jumalalle sydämissänne.”
Efesolaiskirje 5:18-20 FB38
”Älkääkä juopuko viinistä, sillä siitä tulee irstas meno, vaan täyttykää Hengellä, (antakaa Hengen täyttää itseänne.Miten? Se tulee jatkossa) puhuen keskenänne psalmeilla ja kiitosvirsillä ja hengellisillä lauluilla, veisaten ja laulaen sydämessänne Herralle, kiittäen aina Jumalaa ja Isää kaikesta meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen nimessä.”1. Johanneksen kirje 4:1-6 FB38
”Rakkaani, älkää jokaista henkeä uskoko, vaan koetelkaa henget, ovatko ne Jumalasta; sillä monta väärää profeettaa on lähtenyt maailmaan. Tästä te tunnette Jumalan Hengen: jokainen henki, joka tunnustaa Jeesuksen Kristukseksi, lihaan tulleeksi, on Jumalasta;
ja yksikään henki, joka ei tunnusta Jeesusta, ei ole Jumalasta; se on antikristuksen henki, jonka olette kuulleet olevan tulossa, ja se on jo nyt maailmassa.
Lapsukaiset, te olette Jumalasta ja olette voittaneet heidät; sillä hän, joka teissä on, on suurempi kuin se, joka on maailmassa.
He ovat maailmasta; sentähden he puhuvat, niinkuin maailma puhuu, ja maailma kuulee heitä. Me olemme Jumalasta. Joka tuntee Jumalan, se kuulee meitä; joka ei ole Jumalasta, se ei kuule meitä. Siitä me tunnemme totuuden hengen ja eksytyksen hengen.”
Roomalaiskirje 8:9 FB38
”Mutta te ette ole lihan vallassa, vaan Hengen, jos kerran Jumalan Henki teissä asuu. Mutta jolla ei ole Kristuksen Henkeä, se ei ole hänen omansa.”
Kirje efesolaisille 1:13-14 FINRK
”Hänessä on teihinkin, sitten kun olitte kuulleet totuuden sanan, pelastuksenne evankeliumin, ja uskoneet sen, pantu sinetiksi luvattu Pyhä Henki, joka on meidän perintömme vakuutena hänen omaisuutensa lunastamiseksi, hänen kirkkautensa ylistykseksi.”
- Anonyymi
Parhamissa ja Olsenissa, jotka helluntailiikkeen perusti oli vieras henki, mitä ne levitti.
- Anonyymi
Helluntailiike, toinen helluntai, toinen henki, toinen kaste , toinen herra.
- Anonyymi
Helluntailiike ei muutu terveeksi kristinuskoksi, vaikka tänne kopioisi koko Raamatun.
- Anonyymi
ja Parhamin novumit lisäksi....
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
ja Parhamin novumit lisäksi....
ja Mormonin Kirjan, joka on Jenkkilahkojen yhteinen kastelaki...
Moroni, luku-8
Pienten lapsien vanhempia uhataan kuolemalla ja helvetillä, jos he aikovat viedä lapsensa kastettavaksi kristityiksi.
- Anonyymi
Tuuli puhaltaa-Hengestä syntymä
”Tuuli puhaltaa, missä tahtoo, ja sinä kuulet sen huminan, mutta et tiedä, mistä se tulee ja minne se menee; niin on jokaisen, joka on Hengestä syntynyt."” Johannes 3:8 FB38 (Joh.3:1-21.)
Jeeus ei sanonut että niin on myös Hengen laita. (että Henki puhaltaa missä tahtoo - Toki Henki joka on Jumala tekee tekojaan tahtonsa mukaan) Vaan niin on jokainen joka on Hengestä syntynyt.
Hän puhui Hengestä (Sanasta )syntymisestä uskon kautta.Voimme huomata kun joku on tullut uskoon , käytöskin ja puhe on muuttunut mutta emme pääse syntymä prosessista sen edistymisestä täysin selville.
------
Niinkuin et tiedä tuulen teitä etkä luitten rakentumista raskaana olevan kohdussa, niin et myöskään tiedä Jumalan tekoja, hänen, joka kaikki tekee.” Saarnaaja 11:5 FB38
Ei uudesti syntymä mikään mysteeri ole. Raamattu ilmoittaa selvästi miten se tapahtuu ( 1.Piet.1:23-25.) , mutta Jumalan Sanan siemenen itäminen ihmis sydämessä on silmille näkymätön tapahtuma kuten tuuli , mutta sen vaikutuksen voi silmin havaita.
--------
”Hän antoi minun suuhuni uuden virren, kiitoslaulun Jumalallemme. Sen näkevät monet ja pelkäävät ja turvaavat Herraan.”
Psalmit 40:4 FB38
”Mutta kiitos Jumalalle, että te, jotka ennen olitte synnin palvelijoita, nyt olette tulleet sydämestänne kuuliaisiksi sille opin muodolle, jonka johtoon te olette annetut, ja että te synnistä vapautettuina olette tulleet vanhurskauden palvelijoiksi!”
Roomalaiskirje 6:17-18 FB38 - Anonyymi
Ilman uskoa on mahdotonta olla otollinen.
Usko on hyvä mutta Jenkki lahko ?
Niin paljon roskaa he tekevät,että oksettaa..mitä näen ihmisten olevan lahko orjia. - AnonyymiUUSI
Matt.24:40-41 Silloin on kaksi kedolla: yksi otetaan ylös, ja toinen jätetään. Kaksi jauhavat myllyssä: yksi otetaan ylös, ja toinen jätetään. Luuk.17:34-35 Minä sanon teille: sinä yönä ovat kaksi yhdellä vuoteella, yksi otetaan ylös, ja toinen jätetään. Kaksi ynnä jauhavat: yksi otetaan ylös, ja toinen jätetään. Biblia (1776)
- AnonyymiUUSI
Konteksti on niin kuin Nooan päivinä. Eli toiset poistetaan ja toiset jätetään tallelle.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ihanasti alkoi aamu: SDP:n kaula kokoomukseen jo 6,9 %-yks
Lindtmanin I hallitus on tukevasti jytkyttämässä laittamaan Suomi kuntoon Orvon täystuhohallituksen jäljiltä, jonka kann2561852Olen niin kesken
Omien asioiden suhteen etkä voi odottaa loputtomiin. Mun on muutenkin niin vaikea suhun luottaa vaikka joku ihme syvyys151378Tietääkö joku ylläpidosta?
Miten näillä palstoilla tomii tuo ylläpito, onko sitä yli päätään olemassa vai ovatko huhut totta että on palstan kirjoi2101269Auttaja paikalla. Kerro huolesi. (Osa 2)
Voin auttaa sinua näkemään tilanteesi uudesta näkökulmasta. Voin antaa lohtua, toivoa ja rohkeutta. Olen elänyt maan pä1851115- 65933
Nainen olet ensimmäinen tarpeeksi vahva
joka kestää tämän kokonaisuuden, minut. Persoonani, tunteeni, kipuni, pelkoni. Olen aina pidätellyt itseäni ja antanut v60923TTK:sta tippunut Sara Siipola rehellisenä Jurza-open kanssa: "Että jaa, siinäkö..."
Tippuiko oikea TTK-pari ensimmäisenä? Joka tapauksessa iso kiitos tansseistanne Sara ja Jurza Tanssii Tähtien Kanssa -p18894- 51836
Martina ei mennyt naimisiin
IS 17.9: Martinan häät peruuntui, tajusi, ettei ollut oikea aika. Rahat meni hevosiin. On edelleen parisuhteessa Yhdysva126810Mä tuun aina rakastamaan sua J
Mutta en pysty kertomaan, että mikä mulla on hätänä. Mä en kertakaikkiaan pysty. Joskus naureskelit muiden ihmisten vai61803