Miksi aurauskulma tarvitaan ?

Arto2

Miksi aurauskulma tarvitaan? Millä tavalla aurauskulma parantaa ajettavuutta?

10

19776

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • renkaat

      Tietääkseni etuvetoisessa autossa eturenkaat harittaa hiukan ulospäin ja kun veto on päällä ajettaessa, renkaat kääntyy suoraan. Takavetoisessa taas eturenkaat taas harittaa sisäänpäin ja ajaessa ne kääntyy suoraan. Jos haritusta ei ole, ajaessa renkaat kääntyy hieman vinoon ja kuluu vain toiselta reunalta. Takarenkaissa menee kait toisinpäin. Korjatkaa asiasta oikeasti tietävät jos olen väärässä.

      • 32v asentajana

        etuvetoisen auton aurauskulmat säädetään tuohon arvoon. Takavetoiseen enempi aurausta


    • pyöränkulumistako

      Esinnäkin pielessä oleva kulma lisää vierintävastusta ja harittavat pyörät eivät palautaa rattia suoraan ja ajaessa auto hakee tietä. Vastaavasti auraava pyörä on raskaampi kääntää ja kaarteessa esim. "sortaa pyörää alleen". Renkaatkin kuluvat epätasaisesti, mutta on yhtä tärkeää myös, että camper ja casterkulmat ovat kohdallaan, koska nämä yhdessä vaikuttavat kännettäessä mutkaan siihen, että pyörät ovat optimaalisessa kulmassa myös silloin, eikä vain suoraan ajaessa.

      • Arto2

        Aurauskulma kääntää suoraan ???


      • Pörje
        Arto2 kirjoitti:

        Aurauskulma kääntää suoraan ???

        Eturenkaille pyritään yleensä tekemään säätö niin, että ajettaessa pyörät on suorassa tai auraavat hiukan, eli etuveto positiivisella olkapoikkeamalla säädetään haritukselle ja takavetonen ja etuveto negatiivisella olkapoikkeamalla auraukselle.

        Jos suunnanmuutoksesta, tuulesta, tien kallistumasta tai muusta syystä autoon vaikuttaa sivuttainen voima, niin kumipyörillä varustettu auto liikkuu enemmän tai vähemmän voiman suuntaan.

        Etupyörät pyrkivät aina kääntymään vaikuttavan voiman suuntaan olka-akselin jätön vaikutuksesta ja kulkusuunnasta poikkeama tuntuu ohjausvasteena, kuten myös kaartaessa ohjaus palauttaa omin nokkineen jos irroittaa ratista, joten etupään kulkusuunta on hallittavissa aika hyvin ellei aurauskulma ole poikkeuksellisen paljon pielessä.

        Auton etupään liike korjataan ohjauspyörällä mutta takapää on korjattava muilla keinoin.

        Yksi tapa on että takapyörillä on aurausta ja sivuvoiman takia kuormitus siirtyy ulommaiselle pyörälle ja auraus korjaa takapään siirtymistä.

        Yleisemmin käytetty tapa on tehdä taka-akselisto sellaiseksi, että korin kallistuessa koko akselisto tai kuormituksen puoleinen pyörä kääntyvät liikettä vastaan lisäten aurausta pyörälle, joka kantaa suuremman kuorman ( kyllä myös jäykkä taka-akseli on ohjaava, ja jos koria nostetaan niin, että etummaisten tukivarsien kiinnityskuhta koriin nousee pyörän keskiötä ylemmäs, muuttuu ohjaus päinvastaiseksi ja autosta katoaa suuntavakavuus )

        Lisäksi etupään joustogeometria ( kallistuskeskiö ) voidaan tehdä sellaiseksi, että korin kallistuessa sen suunta muuttuu niin, että takapyörien kulkusuunta poikkeaa renkaiden linjasta.
        ( mm. Personeissa poikittainen tukivarsi on aina ulkoreunaltaan alempana jolloin joustossa pyörä siirtyy myös sivusuuntaan. madaltajille tiedoksi )

        Ja sitten taitaa olla muitakin virityksiä kuten nelipyöräohjaus, Porschen Weissachs ym. ym.

        Yhteenvetona voisi todeta, että haritus takapyörillä tekee autosta lähinnä toivottoman vikurin.

        Jos vika on etupäässä, niin se ilmenee ohjausvasteen oudoista muutoksista ja renkaiden kulumisesta ja joskus on jopa aika vaikeaa edes huomata mitään vikaa.

        Jos auto käyttäytyy hermostuneesti, suuntavakavuus huononee, yli- aliohjautuvuus poikkeavaa, niin syy on yli 90% sti taka-akselistossa ( HUOM myös takarenkaiden liian alhaiset rengaspaineet tekevät saman asian).

        Siis takapyörille 0 tai aurausta, mutta ei koskaan haritusta.


      • harjooteltu on
        Pörje kirjoitti:

        Eturenkaille pyritään yleensä tekemään säätö niin, että ajettaessa pyörät on suorassa tai auraavat hiukan, eli etuveto positiivisella olkapoikkeamalla säädetään haritukselle ja takavetonen ja etuveto negatiivisella olkapoikkeamalla auraukselle.

        Jos suunnanmuutoksesta, tuulesta, tien kallistumasta tai muusta syystä autoon vaikuttaa sivuttainen voima, niin kumipyörillä varustettu auto liikkuu enemmän tai vähemmän voiman suuntaan.

        Etupyörät pyrkivät aina kääntymään vaikuttavan voiman suuntaan olka-akselin jätön vaikutuksesta ja kulkusuunnasta poikkeama tuntuu ohjausvasteena, kuten myös kaartaessa ohjaus palauttaa omin nokkineen jos irroittaa ratista, joten etupään kulkusuunta on hallittavissa aika hyvin ellei aurauskulma ole poikkeuksellisen paljon pielessä.

        Auton etupään liike korjataan ohjauspyörällä mutta takapää on korjattava muilla keinoin.

        Yksi tapa on että takapyörillä on aurausta ja sivuvoiman takia kuormitus siirtyy ulommaiselle pyörälle ja auraus korjaa takapään siirtymistä.

        Yleisemmin käytetty tapa on tehdä taka-akselisto sellaiseksi, että korin kallistuessa koko akselisto tai kuormituksen puoleinen pyörä kääntyvät liikettä vastaan lisäten aurausta pyörälle, joka kantaa suuremman kuorman ( kyllä myös jäykkä taka-akseli on ohjaava, ja jos koria nostetaan niin, että etummaisten tukivarsien kiinnityskuhta koriin nousee pyörän keskiötä ylemmäs, muuttuu ohjaus päinvastaiseksi ja autosta katoaa suuntavakavuus )

        Lisäksi etupään joustogeometria ( kallistuskeskiö ) voidaan tehdä sellaiseksi, että korin kallistuessa sen suunta muuttuu niin, että takapyörien kulkusuunta poikkeaa renkaiden linjasta.
        ( mm. Personeissa poikittainen tukivarsi on aina ulkoreunaltaan alempana jolloin joustossa pyörä siirtyy myös sivusuuntaan. madaltajille tiedoksi )

        Ja sitten taitaa olla muitakin virityksiä kuten nelipyöräohjaus, Porschen Weissachs ym. ym.

        Yhteenvetona voisi todeta, että haritus takapyörillä tekee autosta lähinnä toivottoman vikurin.

        Jos vika on etupäässä, niin se ilmenee ohjausvasteen oudoista muutoksista ja renkaiden kulumisesta ja joskus on jopa aika vaikeaa edes huomata mitään vikaa.

        Jos auto käyttäytyy hermostuneesti, suuntavakavuus huononee, yli- aliohjautuvuus poikkeavaa, niin syy on yli 90% sti taka-akselistossa ( HUOM myös takarenkaiden liian alhaiset rengaspaineet tekevät saman asian).

        Siis takapyörille 0 tai aurausta, mutta ei koskaan haritusta.

        ja mitä tapahtuu, jos aurausta ei ole taka-akselilla tai siellä olevissa nivelissä tai puslissa on löysää. No autossa ohjaa silloin molemmat päät eli ajosta tulee kiemusrtelevaa. Ajoon vaikuttavat kulmat ovat siis äärimmäisen pieniä.
        Mulla oli 0,09 ja 0,11 eli hyvin vähäinen ja se näkyi vähän renkaita kuluttavana vääristymänä vasta kahden kesän ajon jälkeen. Isommat erot voivat syödä rengasta jo muutamien viikkojen aikana. JOs ajaa renkaansa vaikka vinoparkin reunukseen ja ajo tuntuu omituiselta sen jälkeen, niin on syytä käydä säätämässä kulmat.


      • Auto Masentaja 2
        harjooteltu on kirjoitti:

        ja mitä tapahtuu, jos aurausta ei ole taka-akselilla tai siellä olevissa nivelissä tai puslissa on löysää. No autossa ohjaa silloin molemmat päät eli ajosta tulee kiemusrtelevaa. Ajoon vaikuttavat kulmat ovat siis äärimmäisen pieniä.
        Mulla oli 0,09 ja 0,11 eli hyvin vähäinen ja se näkyi vähän renkaita kuluttavana vääristymänä vasta kahden kesän ajon jälkeen. Isommat erot voivat syödä rengasta jo muutamien viikkojen aikana. JOs ajaa renkaansa vaikka vinoparkin reunukseen ja ajo tuntuu omituiselta sen jälkeen, niin on syytä käydä säätämässä kulmat.

        "JOs ajaa renkaansa vaikka vinoparkin reunukseen ja ajo tuntuu omituiselta sen jälkeen, niin on syytä käydä säätämässä kulmat."

        Mikähän se TUOLLAINEN "auto" on merkiltään ja malliltaan?
        Ei tavallisiin autoihin tule koskaan mitään vikaa tuollaisesta.
        Omistatkos pajan, joka mainostaa nelipyöräsuuntauksia tietämättömille?


    • jotenkin ???
    • auraaja

      Auto menee suoraan.

    • Amislainen

      Auto menee paremmin suoraan, mutta on hitaampi kääntymään.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ensi kesänä

      Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta
      Ikävä
      66
      3382
    2. Tukalaa kuumuutta

      Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      46
      3192
    3. Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.

      Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      123
      2718
    4. Sinä, ihastukseni

      Mitä haluaisit tehdä kanssani ensimmäisenä?
      Ihastuminen
      43
      2548
    5. Tiedät ettei tule toimimaan.

      Mielenterveys ei kummallakaan kestä.
      Ikävä
      31
      1953
    6. Okei, myönnetään,

      Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘
      Ikävä
      27
      1860
    7. Onko kaivatullasi

      himmeä kuuppa?
      Ikävä
      48
      1636
    8. Mihin hävisi

      Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä
      Iisalmi
      87
      1495
    9. On jo heinäkuun viimeinen päivä.

      En taida nähdä sinua koskaan.
      Rakkaus ja rakastaminen
      39
      1330
    10. Lähtikö korvat

      puhtaaksi vaikusta?
      Tuusniemi
      82
      1199
    Aihe