Miksi aurauskulma tarvitaan ?

Arto2

Miksi aurauskulma tarvitaan? Millä tavalla aurauskulma parantaa ajettavuutta?

10

19149

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • renkaat

      Tietääkseni etuvetoisessa autossa eturenkaat harittaa hiukan ulospäin ja kun veto on päällä ajettaessa, renkaat kääntyy suoraan. Takavetoisessa taas eturenkaat taas harittaa sisäänpäin ja ajaessa ne kääntyy suoraan. Jos haritusta ei ole, ajaessa renkaat kääntyy hieman vinoon ja kuluu vain toiselta reunalta. Takarenkaissa menee kait toisinpäin. Korjatkaa asiasta oikeasti tietävät jos olen väärässä.

      • 32v asentajana

        etuvetoisen auton aurauskulmat säädetään tuohon arvoon. Takavetoiseen enempi aurausta


    • pyöränkulumistako

      Esinnäkin pielessä oleva kulma lisää vierintävastusta ja harittavat pyörät eivät palautaa rattia suoraan ja ajaessa auto hakee tietä. Vastaavasti auraava pyörä on raskaampi kääntää ja kaarteessa esim. "sortaa pyörää alleen". Renkaatkin kuluvat epätasaisesti, mutta on yhtä tärkeää myös, että camper ja casterkulmat ovat kohdallaan, koska nämä yhdessä vaikuttavat kännettäessä mutkaan siihen, että pyörät ovat optimaalisessa kulmassa myös silloin, eikä vain suoraan ajaessa.

      • Arto2

        Aurauskulma kääntää suoraan ???


      • Pörje
        Arto2 kirjoitti:

        Aurauskulma kääntää suoraan ???

        Eturenkaille pyritään yleensä tekemään säätö niin, että ajettaessa pyörät on suorassa tai auraavat hiukan, eli etuveto positiivisella olkapoikkeamalla säädetään haritukselle ja takavetonen ja etuveto negatiivisella olkapoikkeamalla auraukselle.

        Jos suunnanmuutoksesta, tuulesta, tien kallistumasta tai muusta syystä autoon vaikuttaa sivuttainen voima, niin kumipyörillä varustettu auto liikkuu enemmän tai vähemmän voiman suuntaan.

        Etupyörät pyrkivät aina kääntymään vaikuttavan voiman suuntaan olka-akselin jätön vaikutuksesta ja kulkusuunnasta poikkeama tuntuu ohjausvasteena, kuten myös kaartaessa ohjaus palauttaa omin nokkineen jos irroittaa ratista, joten etupään kulkusuunta on hallittavissa aika hyvin ellei aurauskulma ole poikkeuksellisen paljon pielessä.

        Auton etupään liike korjataan ohjauspyörällä mutta takapää on korjattava muilla keinoin.

        Yksi tapa on että takapyörillä on aurausta ja sivuvoiman takia kuormitus siirtyy ulommaiselle pyörälle ja auraus korjaa takapään siirtymistä.

        Yleisemmin käytetty tapa on tehdä taka-akselisto sellaiseksi, että korin kallistuessa koko akselisto tai kuormituksen puoleinen pyörä kääntyvät liikettä vastaan lisäten aurausta pyörälle, joka kantaa suuremman kuorman ( kyllä myös jäykkä taka-akseli on ohjaava, ja jos koria nostetaan niin, että etummaisten tukivarsien kiinnityskuhta koriin nousee pyörän keskiötä ylemmäs, muuttuu ohjaus päinvastaiseksi ja autosta katoaa suuntavakavuus )

        Lisäksi etupään joustogeometria ( kallistuskeskiö ) voidaan tehdä sellaiseksi, että korin kallistuessa sen suunta muuttuu niin, että takapyörien kulkusuunta poikkeaa renkaiden linjasta.
        ( mm. Personeissa poikittainen tukivarsi on aina ulkoreunaltaan alempana jolloin joustossa pyörä siirtyy myös sivusuuntaan. madaltajille tiedoksi )

        Ja sitten taitaa olla muitakin virityksiä kuten nelipyöräohjaus, Porschen Weissachs ym. ym.

        Yhteenvetona voisi todeta, että haritus takapyörillä tekee autosta lähinnä toivottoman vikurin.

        Jos vika on etupäässä, niin se ilmenee ohjausvasteen oudoista muutoksista ja renkaiden kulumisesta ja joskus on jopa aika vaikeaa edes huomata mitään vikaa.

        Jos auto käyttäytyy hermostuneesti, suuntavakavuus huononee, yli- aliohjautuvuus poikkeavaa, niin syy on yli 90% sti taka-akselistossa ( HUOM myös takarenkaiden liian alhaiset rengaspaineet tekevät saman asian).

        Siis takapyörille 0 tai aurausta, mutta ei koskaan haritusta.


      • harjooteltu on
        Pörje kirjoitti:

        Eturenkaille pyritään yleensä tekemään säätö niin, että ajettaessa pyörät on suorassa tai auraavat hiukan, eli etuveto positiivisella olkapoikkeamalla säädetään haritukselle ja takavetonen ja etuveto negatiivisella olkapoikkeamalla auraukselle.

        Jos suunnanmuutoksesta, tuulesta, tien kallistumasta tai muusta syystä autoon vaikuttaa sivuttainen voima, niin kumipyörillä varustettu auto liikkuu enemmän tai vähemmän voiman suuntaan.

        Etupyörät pyrkivät aina kääntymään vaikuttavan voiman suuntaan olka-akselin jätön vaikutuksesta ja kulkusuunnasta poikkeama tuntuu ohjausvasteena, kuten myös kaartaessa ohjaus palauttaa omin nokkineen jos irroittaa ratista, joten etupään kulkusuunta on hallittavissa aika hyvin ellei aurauskulma ole poikkeuksellisen paljon pielessä.

        Auton etupään liike korjataan ohjauspyörällä mutta takapää on korjattava muilla keinoin.

        Yksi tapa on että takapyörillä on aurausta ja sivuvoiman takia kuormitus siirtyy ulommaiselle pyörälle ja auraus korjaa takapään siirtymistä.

        Yleisemmin käytetty tapa on tehdä taka-akselisto sellaiseksi, että korin kallistuessa koko akselisto tai kuormituksen puoleinen pyörä kääntyvät liikettä vastaan lisäten aurausta pyörälle, joka kantaa suuremman kuorman ( kyllä myös jäykkä taka-akseli on ohjaava, ja jos koria nostetaan niin, että etummaisten tukivarsien kiinnityskuhta koriin nousee pyörän keskiötä ylemmäs, muuttuu ohjaus päinvastaiseksi ja autosta katoaa suuntavakavuus )

        Lisäksi etupään joustogeometria ( kallistuskeskiö ) voidaan tehdä sellaiseksi, että korin kallistuessa sen suunta muuttuu niin, että takapyörien kulkusuunta poikkeaa renkaiden linjasta.
        ( mm. Personeissa poikittainen tukivarsi on aina ulkoreunaltaan alempana jolloin joustossa pyörä siirtyy myös sivusuuntaan. madaltajille tiedoksi )

        Ja sitten taitaa olla muitakin virityksiä kuten nelipyöräohjaus, Porschen Weissachs ym. ym.

        Yhteenvetona voisi todeta, että haritus takapyörillä tekee autosta lähinnä toivottoman vikurin.

        Jos vika on etupäässä, niin se ilmenee ohjausvasteen oudoista muutoksista ja renkaiden kulumisesta ja joskus on jopa aika vaikeaa edes huomata mitään vikaa.

        Jos auto käyttäytyy hermostuneesti, suuntavakavuus huononee, yli- aliohjautuvuus poikkeavaa, niin syy on yli 90% sti taka-akselistossa ( HUOM myös takarenkaiden liian alhaiset rengaspaineet tekevät saman asian).

        Siis takapyörille 0 tai aurausta, mutta ei koskaan haritusta.

        ja mitä tapahtuu, jos aurausta ei ole taka-akselilla tai siellä olevissa nivelissä tai puslissa on löysää. No autossa ohjaa silloin molemmat päät eli ajosta tulee kiemusrtelevaa. Ajoon vaikuttavat kulmat ovat siis äärimmäisen pieniä.
        Mulla oli 0,09 ja 0,11 eli hyvin vähäinen ja se näkyi vähän renkaita kuluttavana vääristymänä vasta kahden kesän ajon jälkeen. Isommat erot voivat syödä rengasta jo muutamien viikkojen aikana. JOs ajaa renkaansa vaikka vinoparkin reunukseen ja ajo tuntuu omituiselta sen jälkeen, niin on syytä käydä säätämässä kulmat.


      • Auto Masentaja 2
        harjooteltu on kirjoitti:

        ja mitä tapahtuu, jos aurausta ei ole taka-akselilla tai siellä olevissa nivelissä tai puslissa on löysää. No autossa ohjaa silloin molemmat päät eli ajosta tulee kiemusrtelevaa. Ajoon vaikuttavat kulmat ovat siis äärimmäisen pieniä.
        Mulla oli 0,09 ja 0,11 eli hyvin vähäinen ja se näkyi vähän renkaita kuluttavana vääristymänä vasta kahden kesän ajon jälkeen. Isommat erot voivat syödä rengasta jo muutamien viikkojen aikana. JOs ajaa renkaansa vaikka vinoparkin reunukseen ja ajo tuntuu omituiselta sen jälkeen, niin on syytä käydä säätämässä kulmat.

        "JOs ajaa renkaansa vaikka vinoparkin reunukseen ja ajo tuntuu omituiselta sen jälkeen, niin on syytä käydä säätämässä kulmat."

        Mikähän se TUOLLAINEN "auto" on merkiltään ja malliltaan?
        Ei tavallisiin autoihin tule koskaan mitään vikaa tuollaisesta.
        Omistatkos pajan, joka mainostaa nelipyöräsuuntauksia tietämättömille?


    • jotenkin ???
    • auraaja

      Auto menee suoraan.

    • Amislainen

      Auto menee paremmin suoraan, mutta on hitaampi kääntymään.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tunniste

      Jonka vain sinä ja kaivattusi tietää. ⬇️
      Ikävä
      113
      5263
    2. Ketä julkkista

      kaivattunne muistuttaa?
      Ikävä
      67
      5064
    3. Miten, milloin

      Se onnistuisi sun luona
      Ikävä
      91
      4124
    4. Miten mä olisin

      Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.
      Ikävä
      75
      3610
    5. Anteeksi kun käyttäydyn

      niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv
      Ikävä
      60
      3218
    6. Haluan huomiota sulta

      nainen…tiedoksi. 😥❤️ -M-
      Ikävä
      43
      2801
    7. Kerro kolme huonoa ja

      kolme hyvää asiaa kaivatustasi? Än yy tee nyt
      Ikävä
      15
      2297
    8. Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen

      Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️
      Ikävä
      53
      1934
    9. Rakastatko mua

      Vielä?
      Ikävä
      40
      1800
    10. Onko kaivattusi

      kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.
      Ikävä
      38
      1649
    Aihe