Sähköauton edut

Anonyymi-ap

Suomesta ei vieläkään ole löytynyt öljyä.
Suosi kotimaista energiaa.
Sähköauto ei pilaa ilmaa kaupungissa.

49

369

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Jokainen euroopassa myyty sähköauto on potku puuttinin persiiseen. Eipä saa kalsarinmyrkyttäjä myytyä veriöljyä tänne.

    • Anonyymi

      Sähkön todellinen kotimaisuusaste on vain marginaalisesti bensiiniä parempi.
      Keskimäärin polttomoottoriautoa painavammat sähköautot aiheuttavat kaupunkiilman pilaantumista enemmän kuin polttomoottoriautot. Hiukkaspäästöistä suurin osa tulee jarruista ja renkaista ja niiden päästöjen suhde on suora auton painoon.

      • Anonyymi

        90 % sähköstä on kotimaista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        90 % sähköstä on kotimaista.

        Venäläistä uraania, ulkomaalaista valmistetta olevat voimalat, ulkomaalaisomisteista tuulivoimaa.
        Tällä hetkellä tuulivoimainvestoinnit heikentävät Suomen kauppatasetta enemmän kuin raakaöljyn maahantuonti.
        Joo, tietysti sen todellisen kotimaisuusasteen laskeminen on aika monimutkainen prosessi, siksi jos haluaa päästä helpolla ilmoittaa vain sähkön kotimaisuusasteeksi 90% ja bensiinin 0% kun laskee kaiken bensiinin olevan suomessa tapahtuneesta jalostuksesta huolimatta 100% ulkomaisesta raaka-aineesta valmistetuksi, ja sähkössä laskee investointien kotimaisuusasteesta riippumatta kotimaisuusasteeksi 100 ja ydinvoimassa myös, vaikka ydinpolttoaine tulee oikeasti jalostamattomana 100% ulkomailta...osa venäjältä.


      • Anonyymi

        Ei edes hiukkaspäästöt osunut oikeaan.
        Pakoputkiautoista tulee hiukkaspäästöjä moninkertainen määrä, sähköautoon verrattuna.
        Lukeminen auttaisi’


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei edes hiukkaspäästöt osunut oikeaan.
        Pakoputkiautoista tulee hiukkaspäästöjä moninkertainen määrä, sähköautoon verrattuna.
        Lukeminen auttaisi’

        En ole se, jolle viisastelet, mutta tuosta uutisoitiin, että katupölisevät jopa enempi, kun ovat raskaampia, johtuen akustosta eli sen painosta. No jokainen saa uskoa mihin uskoo, sinä sähkäreihin, minä en. Se on vain kaupunkiauto, jossa ajetaan nurkissa.


      • Anonyymi

        Sähköautot eivät paljoa jarruilla jarruttele. Ne jarruttavat sillä sähkömoottorilla joka toimii myös dynamona ladaten akkuja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En ole se, jolle viisastelet, mutta tuosta uutisoitiin, että katupölisevät jopa enempi, kun ovat raskaampia, johtuen akustosta eli sen painosta. No jokainen saa uskoa mihin uskoo, sinä sähkäreihin, minä en. Se on vain kaupunkiauto, jossa ajetaan nurkissa.

        Kyse ei ole uskosta, vaan tutkimustuloksista.
        Onko kaikki pakoputkipojat vielä lukutaidottomiakin?


    • Anonyymi

      Täällä maalla ajellaan jo puilla, koska se on kotimaista ja kasvaa omassa metsässä.

    • Anonyymi

      Mitä enemmän suomalaiset suosivat suomalaista sitä nopeammin suomalaiset köyhtyvät.

      • Anonyymi

        Millä logiikalla? Jos itse tuotetaan, rahaa jää muuhun. Osa itsetuotetusta voidaan myydä. Lauseessasi ei ole mitään järkeä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Millä logiikalla? Jos itse tuotetaan, rahaa jää muuhun. Osa itsetuotetusta voidaan myydä. Lauseessasi ei ole mitään järkeä.

        Jos suomeen joudutaan ostamaan autot 100% ulkomailta ja paremman kotimaisuusasteen polttoaineen käyttämiseksi auton keskihinta on 10 000€ enemmän, niin tämä kotimaisen suosiminen aiheuttaa miljoonan auton uusimisessa aiheuttaa ylimääräisen 10 miljardin hankinnan ulkomaalaista tavaraa. No lopputulema tuon 10 miljardin järkevyydestä riippuu tietysti siitä, minkä voi laskea sähkön kotimaisuusasteeksi vs polttoainejalosteiden kotimaisuusasteen.
        Sähkö sinällään voi hyvinkin tulla hyväksi vientituotteeksi Suomelle, sitä voidaan ehkä myydä kuivana kesänä norjalaistenkin sähköautojen polttoaineeksi...vähän kuin myisi eskimolle jäitä. Mutta autoilun kokonaisvaikutus kauppataseen vajeeseen on summa joka muodostuu pääosin muusta kuin polttoaineesta.


    • Anonyymi

      Tehdäänkö Suomessa muka sähköautoja?

      • Anonyymi

        Ei, mitta niillä ajetaan….


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei, mitta niillä ajetaan….

        ja jokainen niistä vie ulkomaille ylimääräisen 10 000€ hintaerona polttomoottoriauton ja sähköauton välillä. Lisäksi 400-600 kg lisäpaino lisää tiestön kulutusta oikeastaan ihan suorassa suhteessa painolisäykseensä. Samoin renkaita kuluu painon takia enemmän ja niidenkin kotimaisuusaste on kehno.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ja jokainen niistä vie ulkomaille ylimääräisen 10 000€ hintaerona polttomoottoriauton ja sähköauton välillä. Lisäksi 400-600 kg lisäpaino lisää tiestön kulutusta oikeastaan ihan suorassa suhteessa painolisäykseensä. Samoin renkaita kuluu painon takia enemmän ja niidenkin kotimaisuusaste on kehno.

        Sähköauto kuluttaa renkaita vähemmän kuin pakoputkiauto.
        Kannattaisi opetella lukemaan!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköauto kuluttaa renkaita vähemmän kuin pakoputkiauto.
        Kannattaisi opetella lukemaan!

        joo, luin sen YHDEN testin jossa toyota hybrid oli onnistunut kuluttamaan renkaita nopeammin kuin oliko se Volkkarin sähköauto, mutta toisaalta vielä enemmän olen lukenut kauhistelua sähköautojen rengaskuluista, ja ne kulut johtuvat nopeasta kulumasta ja isoista kalliista renkaista. ja rengaskulut ovat aika suoraan suhteessa siihen, paljonko kumia katoaa renkaasta, eli jos leveä rengas kuluu samaa tahtia kuin kapea, katoaa kumia juuri sen leveyseron verran enemmän.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköauto kuluttaa renkaita vähemmän kuin pakoputkiauto.
        Kannattaisi opetella lukemaan!

        Luen ja ymmärrän tekstisi, mutta se ei muuta väitettäsi totuudeksi.


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ja jokainen niistä vie ulkomaille ylimääräisen 10 000€ hintaerona polttomoottoriauton ja sähköauton välillä. Lisäksi 400-600 kg lisäpaino lisää tiestön kulutusta oikeastaan ihan suorassa suhteessa painolisäykseensä. Samoin renkaita kuluu painon takia enemmän ja niidenkin kotimaisuusaste on kehno.

        Sähköautojen hinnat ovat jo laskeneet alkuperäisistä ’uuden tekniikan lisistä’, mutta ovat edelleen hieman kalliimpia ja lähinnä siksi, kun sähköautojen tarjonta kaikkein halvimmissa hintaluokassa on vielä toistaiseksi olematon. Noin 50 tonnin luokassa ja allekin löytyy jo runsaasti sähköautoja. Esim suositussa citymaasturi-luokassa tuon joutuu maksamaan jo helposti vastaavista plugareistakin.
        Toisaalta tuontiöljyn tarve vähenee, kun sitä ei enää tarvita niin paljoa.

        Näin vertaillen puhutaan kuitenkin lähinnä, ’lillukan varsista’.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköauto kuluttaa renkaita vähemmän kuin pakoputkiauto.
        Kannattaisi opetella lukemaan!

        Mutta sähköauto kuluttaa maanteitä huomattavasti enemmän, kuin polttomoottori auto, ja mitähän siihen asfalttiin oikeasti käytetäänkään muuta kuin öljyä. Lisäksi sähköauton elinkaari on huomattavasti lyhyempi ja akut pääsääntöisesti kertakäyttö tavaraa, joten eivät sähköautot ole sen ympäristöystävällisempiä elinkaarensa aikana, kuin polttomoottori autoaan. Lisäksi sähköautot eivät menesty pohjoisessa pitkien välimatkojen ja julkisen liikenteen puuttumisen, pakkasten ja harvojen lataus pisteiden vuoksi. On pakko ajaa polttomoottori autolla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta sähköauto kuluttaa maanteitä huomattavasti enemmän, kuin polttomoottori auto, ja mitähän siihen asfalttiin oikeasti käytetäänkään muuta kuin öljyä. Lisäksi sähköauton elinkaari on huomattavasti lyhyempi ja akut pääsääntöisesti kertakäyttö tavaraa, joten eivät sähköautot ole sen ympäristöystävällisempiä elinkaarensa aikana, kuin polttomoottori autoaan. Lisäksi sähköautot eivät menesty pohjoisessa pitkien välimatkojen ja julkisen liikenteen puuttumisen, pakkasten ja harvojen lataus pisteiden vuoksi. On pakko ajaa polttomoottori autolla.

        Laitatko tilastotietoa väitteidesi tueksi:
        -maanteiden kulumisesta?
        -sähköauton elinkaaresta verrattuna polttomoottoriautoon?
        -ympäristöystävällisyydestä?
        -sähköauton ongelmista pohjoisessa?

        Jään mielenkiinnolla odottamaan tilastotietoja, mutta en kuitenkaan pidättele henkeäni.


    • Anonyymi

      Pilaa se kaupungissa ilmaa, se kaupunki vain on muualla.

    • Anonyymi

      Öljyä löytyy Suomesta joka vuosi runsaasti rypsipelloilta.

    • Anonyymi

      No niin mikä olisi polttiverrokki vaikka

      BZ4X AWD tai Model Y?

      Molemmat hyvillä varusteilla noin 52-55ke.

      Samoilla varusteilla suorituskykyinen bensa tai diesel neliveto minkä hinta sama. ehdokkaita ?

      • Anonyymi

        No mutta eihän suorituskyvyllä, varustetasolla, voimalinjan mukavuudella, energian edullisuudella ym. sähköautoon valmiiksi kuuluvalla ole mitään merkitystä kun autoja vertaillaan. Voidaan ottaa joku 15k€ dasia tms verrokiksi aivan hyvin ja verrata sitä 50k€ sähköautoon...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No mutta eihän suorituskyvyllä, varustetasolla, voimalinjan mukavuudella, energian edullisuudella ym. sähköautoon valmiiksi kuuluvalla ole mitään merkitystä kun autoja vertaillaan. Voidaan ottaa joku 15k€ dasia tms verrokiksi aivan hyvin ja verrata sitä 50k€ sähköautoon...

        Kyllä! Pääasia että autolla pystyy ajamaan pysähtymättä 15 tuntia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No mutta eihän suorituskyvyllä, varustetasolla, voimalinjan mukavuudella, energian edullisuudella ym. sähköautoon valmiiksi kuuluvalla ole mitään merkitystä kun autoja vertaillaan. Voidaan ottaa joku 15k€ dasia tms verrokiksi aivan hyvin ja verrata sitä 50k€ sähköautoon...

        Auto valitaan käyttötarkoituksen ja mieltymysten mukaan. Ja HALUTTUJEN varusteiden.

        Nuo "samoilla varusteilla ja teholla" jutut juontavat vain juurensa siitä, että noin vertaillen sähköauto on kannattava valinta. Sähköautossa tehoa saa halvalla, polttomoottorissa vastaavat tehot tulevat todella kalliiksi. Ja varusteissa pitäisi aina verrata automaattivaihteista sähköautoon, vaikka kuski olisi kuinka tykästynyt manuaaliin.

        Mutta jos valintaperuste on esimerkiksi: kakkosauto kauppakassiksi tai lyhyeen työmatka-ajoon, kilometrejä vuodessa 6000 +/-1000, on aika vaikea keksiä. Miksi valinta pitäisi tehdä Civic Type R:n ja Tesla model 3 välillä, siis noin suuressa mittakaavassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No mutta eihän suorituskyvyllä, varustetasolla, voimalinjan mukavuudella, energian edullisuudella ym. sähköautoon valmiiksi kuuluvalla ole mitään merkitystä kun autoja vertaillaan. Voidaan ottaa joku 15k€ dasia tms verrokiksi aivan hyvin ja verrata sitä 50k€ sähköautoon...

        Heh…
        Jos vertailla halutaan, niin kohtuullista tietysti olisi verrata saman luokan aitoja keskenään. Jos halutaan verrata halvinta ja kalleinta, niin vaikea on keksiä sille järkevää perustelua ja miksi niin tehdään. Näinhän se on ihan käyttövoimasta riippumatta. Ja itse asiassa mistä tahansa tavarasta ja palvelusta…


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Heh…
        Jos vertailla halutaan, niin kohtuullista tietysti olisi verrata saman luokan aitoja keskenään. Jos halutaan verrata halvinta ja kalleinta, niin vaikea on keksiä sille järkevää perustelua ja miksi niin tehdään. Näinhän se on ihan käyttövoimasta riippumatta. Ja itse asiassa mistä tahansa tavarasta ja palvelusta…

        Jokainen vertailee niitä asioita, jotka itselle sopii. En piittaa useimmista sähköauton typeristä höpöhöpö-ominaisuuksista, joten vertailtavassa polttiksessa en valitse niitä lisävarusteiksi. Koska en ominaisuuksia tarvitse niin en halua siitä maksaa. Jos en piittaa tehosta niin en huomioi vertailussa tehoja, koska en siitäkään halua maksaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jokainen vertailee niitä asioita, jotka itselle sopii. En piittaa useimmista sähköauton typeristä höpöhöpö-ominaisuuksista, joten vertailtavassa polttiksessa en valitse niitä lisävarusteiksi. Koska en ominaisuuksia tarvitse niin en halua siitä maksaa. Jos en piittaa tehosta niin en huomioi vertailussa tehoja, koska en siitäkään halua maksaa.

        Toisin sanoen kun henkilö on valitsemassa omaa autoa niin silloin vertailtavien autojen ei tarvitse olla samoilla varusteilla ja tehoilla. Varusteissa toki pitää olla ne varusteet joita itse tarvitsee, mutta kaikki muut varusteet jätetään huomiotta. Ja teho ei suurimmalle osalle ole niin tärkeä asia, että sitä tarvitsisi huomioida ollenkaan. Kaikki nykyautot ovat olleet riittävän tehokkaita jo kymmeniä vuosia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jokainen vertailee niitä asioita, jotka itselle sopii. En piittaa useimmista sähköauton typeristä höpöhöpö-ominaisuuksista, joten vertailtavassa polttiksessa en valitse niitä lisävarusteiksi. Koska en ominaisuuksia tarvitse niin en halua siitä maksaa. Jos en piittaa tehosta niin en huomioi vertailussa tehoja, koska en siitäkään halua maksaa.

        Onneksi sinä voit jatkaa ajelua sillä vanhalla loppunajetulla diesepösölläsi, jonka ainoa lisävaruste on sisältä käännettävät etupyörät.

        Ja aivan turhaan vingut auton ominaisuuksien hinnasta, kun sinulla on varaa vain siihen loppuunajettuun pakoputkiautoon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toisin sanoen kun henkilö on valitsemassa omaa autoa niin silloin vertailtavien autojen ei tarvitse olla samoilla varusteilla ja tehoilla. Varusteissa toki pitää olla ne varusteet joita itse tarvitsee, mutta kaikki muut varusteet jätetään huomiotta. Ja teho ei suurimmalle osalle ole niin tärkeä asia, että sitä tarvitsisi huomioida ollenkaan. Kaikki nykyautot ovat olleet riittävän tehokkaita jo kymmeniä vuosia.

        "Toisin sanoen kun henkilö on valitsemassa omaa autoa niin silloin vertailtavien autojen ei tarvitse olla samoilla varusteilla ja tehoilla. Varusteissa toki pitää olla ne varusteet joita itse tarvitsee, mutta kaikki muut varusteet jätetään huomiotta."

        Tuo on totta, mutta se on idioottimaista, että kirjoittaa täysin epätasapainoisen vertailun keskustelupalstalle ja väittää olevansa oikeassa. Kas kun et vertaa polkupyörää autoon koska molemmilla pääsee liikkumaan tai kobehärän sisäfilettä HK siniseen koska molemmilla lähtee nälkä.


    • Anonyymi

      kaikki autot pilaa ilmaa tavalla tai toisella myös sähkö auto nostamalla pölyä asfaltista

    • Anonyymi

      niimpä... sähköntuottajia on kohta liikaa, kilpailu ei toimi..sähkö myydään ulkomaille ja sitten sanotaan ettei tuotantoa suomessa ole tarpeeksi kotimaiseen kulutukseen...näin...

      • Anonyymi

        No osta sähköauto ja aja lähes ilmaisella kotimaisella emergialla!


    • Anonyymi

      Suomessa ei valmisteta vieläkään sähköautoja tai Suomessa ei ole niiden akkuja valmistavia isoja tehtaita ja kaivostoiminta akkumateriaalien tuotantoon on vain suunnitteilla. Alihankintoihin liittyy aina riski, että materiaaleista tulee ylitarjontaa tai jotakin ei kyetä valmistamaan ja tehdas joudutaan sulkemaan. Esimerkjejä riittää.

      • Anonyymi

        Kotkaan rakennetaan akkumateriaalitehdas, jonka omistaa 70-prosenttisesti kiinalainen yhtiö. Myös kahdessa muussa suunnitteilla olevassa hankkeessa on kiinalainen enemmistöomistus.


      • Anonyymi

        Eikä sitä öljyä ole tänäänkään löytynyt Suomesta. Nyt puhuttiin energiasta eikä siitä mikä energiaa käyttää. Olisiko parempi mielestäsi, että sekä auto että energia tuotaisiin ulkomailta?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikä sitä öljyä ole tänäänkään löytynyt Suomesta. Nyt puhuttiin energiasta eikä siitä mikä energiaa käyttää. Olisiko parempi mielestäsi, että sekä auto että energia tuotaisiin ulkomailta?

        Kotimaisuusasteesta polttoaineessa on hyötyä vasta siinä vaiheessa kun sen mahdollistaminen ei tarkoita polttoaineen arvoa suurempaa sijoitusta ulkomailla valmistettuun tekniikkaan.
        Kauppataseen näkövinkkelistä bensiinin hinta ei ole 1,70€ litralta, vaan noin 0,75€...jos se on ulkomailla jalostettua. Jos se on jalostettu suomessa niin summa pienenee 50 sentin tienoille, joten työnimenä bensan hinnalle voi pitää 0,65€

        Tuota bensan hintaa voi sitten lähteä suhteuttamaan siihen verottomaan maahantuontihinnan eroon joka on vastaavan besiinikäyttöisen ja sähkökäyttöisen hinnan erotus. Ja se erohan vielä kasvaa hintalappuhintaan nähden kun autovero nostaa polttomoottorikäyttöisen hintaa. Eli kansantalouden näkövinkkelistä puhutaan vain siitä rahasta joka maksetaan ulkomaille. Ei veroista, joilla ei ole vaikutusta kauppataseeseen.


    • Anonyymi

      Putin ei pidä sähköautoista.

    • Anonyymi

      "Suomesta ei vieläkään ole löytynyt öljyä."
      Huoltoasemilta löytyy polttoaineita.

      "Suosi kotimaista energiaa."
      Esimerkiksi Neste MY Diesel, valmistettu Suomen markkinalle 100 % jätteistä ja tähteistä.

      "Sähköauto ei pilaa ilmaa kaupungissa."
      Suurin osa on rengaspölyä. Massiivinen fossiiliakku ei helpota ongelmaa.
      https://earth.org/tyre-pollution/
      https://www.ecowatch.com/pollution-from-car-tires.html
      https://www.emissionsanalytics.com/news/gaining-traction-losing-tread
      https://www.motoringresearch.com/car-news/tyre-pollution-worse-exhaust-emissions/
      https://www.tiretechnologyinternational.com/news/regulations/pollution-from-tire-wear-1000-times-worse-than-exhaust-emissions.html
      https://www.cieh.org/ehn/environmental-protection/2022/june/the-threat-to-public-health-from-tyre-pollution-could-become-major-issue-for-regulators/
      https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S1309104223002933

    • Anonyymi

      Ai että bensaa tulee letkusta ja rahaa automaatista? Sähköstä 98 % on kotimaista.

      • Anonyymi

        Onko se ydinpolttoainekin kotimaista, entä maakaasu ja kivihiili.


      • Anonyymi

        Ai että vai sähköautojen akut tulee suomesta.? Eipä taida tulla talvivaaran terrafeman saastelouhokseltakaan. Järvet ja joet pilalla joka maassa kun patteriautojen akkuihin louhitan mineraaleja..


    • Anonyymi

      Nykyisen sähköauton pulmana on edelleen akusto johon on sitoutunut liikaa kokoa, painoa ja pääomaa !!
      Akuston vaihto maksaa 15000-40000€ !!

      Tuo on keskiluokkaiselle Suomalaiselle kestämätöntä !!

      • Anonyymi

        Olet jauhanut tuota samaa jo yli kaksi vuotta, mutta et ole vieläkään kertonut, miksi haluaisit kantaa sen akun kotiisi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet jauhanut tuota samaa jo yli kaksi vuotta, mutta et ole vieläkään kertonut, miksi haluaisit kantaa sen akun kotiisi?

        Tämä pulma ei ole edelleenkään muuttunut !!

        Ennenkuin ostatte sähköautoa lukekaa seuraava !

        Sähköautojen kehityksessä eletään riskialtista vaihetta yksityisen ostajan kannalta katsoen !
        Akusto on tällä hetkellä kehittymätön, joten siihen on sitoutuneena kymmeniä tuhansia Euroja pääomaa !? Riski koskee siis sähköauton omistajaa !

        Mutta, tämä vaihe on kuitenkin välttämätön, koska sähköauton valmistajien on saatava myytyä myös nämä kehittymättömät sähköautoversiot, jotta akustojen kehitykseen saadaan pääomia !

        Tämä on se välivaihe jolloin yksityisen henkilön ei kannattaisi sähköautoja ostaa/omistaa mutta tehtaiden on kuitenkin saatava nämä nykyisetkin myytyä !?

        Tyypillinen akuston takuu on 8v/160000km, joka kuitenkin loppuu parissa vuodessa mikäli autolla ajetaan eikä vain katsella pihassa !?


    • Anonyymi

      Suomestakin on löytynyt mutta ei suuria määriä koska ei ole etsitty ja huolena Suomen ja pohjanlahden pilaantuminen. Etelempänä Itämereltä Puolan läheltä on löytynyt öljyä ja Paraisilla sitä pulppusi jopa pintaan. Öljyä melkein joka maailman kolkassa missä vain on joskus kymmeniä-satoja tuhansia vuosia sitten ollut jonkinlaisia eliöitä ja kasvillisuutta.
      https://yle.fi/a/3-12169242

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kysymyksiä paIstavasemmistoIaisiIIe

      Mistä johtuu teidän kroonisesti negatiivinen, synkkä, katkera ja kateellinen mentaliteetti? Milloin olette viimeksi aido
      Maailman menoa
      117
      3603
    2. Voi itku! Sanna Marinilla EI OLLUT mitään tekemistä jäänmurtajakauppojen kanssa

      Miten tässä näin kävi? Sanna-kultti paniikissa.
      Maailman menoa
      31
      3119
    3. Ähtärin eläinpuisto oy ja Hotelli Mesikämmen oy hakeutuvat konkurssiin

      Ähtärin eläinpuisto oy ja Hotelli Mesikämmen oy hakeutuvat konkurssiin, Ähtärin eläinpuisto tiedottaa. Yritykset ovat t
      Ähtäri
      133
      2660
    4. En välttämättä koskaan aikaisemmin tosissani uskonut mihinkään sielunkumppanuuteen ym

      Ennen kuin tapasin sinut. Oudointahan tässä on että ollaan tiedetty toisemme kuitenkin vuosia ja enemmän vuosia, mutta v
      Ikävä
      15
      2193
    5. Ikävä sua j-mies!

      Enkä oikeesti ymmärrä miksi. Eihän me tunneta ees kovin hyvin. Mut haluaisin sun kanssa jotain säätöä sit kai vaan 🫦
      Ikävä
      14
      2072
    6. Jäänmurtajan kauppa oli kuin olikin SANNA MARININ ansiota

      "Lähteiden mukaan Trump käytännössä päätti asiasta 2. lokakuuta 2019, jolloin Washingtonissa juhlistettiin Yhdysvaltain
      Maailman menoa
      202
      2048
    7. Tykkäys ei tarkoita

      yhtään mitään!
      Ikävä
      36
      1995
    8. Tässä on sielunkumppanisi postilaatikko

      Laita postia sielunkumppanillesi 💌❤️
      Ikävä
      120
      1850
    9. Mulle riittäisi halaukset

      Ja juttelut mut sulle ei taida riittää
      Ikävä
      29
      1821
    10. Tarvitseeko

      kaivattusi suojelua?
      Tunteet
      35
      1804
    Aihe