Suomesta ei vieläkään ole löytynyt öljyä.
Suosi kotimaista energiaa.
Sähköauto ei pilaa ilmaa kaupungissa.
Sähköauton edut
43
261
Vastaukset
- Anonyymi
Jokainen euroopassa myyty sähköauto on potku puuttinin persiiseen. Eipä saa kalsarinmyrkyttäjä myytyä veriöljyä tänne.
- Anonyymi
Sähkön todellinen kotimaisuusaste on vain marginaalisesti bensiiniä parempi.
Keskimäärin polttomoottoriautoa painavammat sähköautot aiheuttavat kaupunkiilman pilaantumista enemmän kuin polttomoottoriautot. Hiukkaspäästöistä suurin osa tulee jarruista ja renkaista ja niiden päästöjen suhde on suora auton painoon.- Anonyymi
90 % sähköstä on kotimaista.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
90 % sähköstä on kotimaista.
Venäläistä uraania, ulkomaalaista valmistetta olevat voimalat, ulkomaalaisomisteista tuulivoimaa.
Tällä hetkellä tuulivoimainvestoinnit heikentävät Suomen kauppatasetta enemmän kuin raakaöljyn maahantuonti.
Joo, tietysti sen todellisen kotimaisuusasteen laskeminen on aika monimutkainen prosessi, siksi jos haluaa päästä helpolla ilmoittaa vain sähkön kotimaisuusasteeksi 90% ja bensiinin 0% kun laskee kaiken bensiinin olevan suomessa tapahtuneesta jalostuksesta huolimatta 100% ulkomaisesta raaka-aineesta valmistetuksi, ja sähkössä laskee investointien kotimaisuusasteesta riippumatta kotimaisuusasteeksi 100 ja ydinvoimassa myös, vaikka ydinpolttoaine tulee oikeasti jalostamattomana 100% ulkomailta...osa venäjältä. - Anonyymi
Ei edes hiukkaspäästöt osunut oikeaan.
Pakoputkiautoista tulee hiukkaspäästöjä moninkertainen määrä, sähköautoon verrattuna.
Lukeminen auttaisi’ - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei edes hiukkaspäästöt osunut oikeaan.
Pakoputkiautoista tulee hiukkaspäästöjä moninkertainen määrä, sähköautoon verrattuna.
Lukeminen auttaisi’En ole se, jolle viisastelet, mutta tuosta uutisoitiin, että katupölisevät jopa enempi, kun ovat raskaampia, johtuen akustosta eli sen painosta. No jokainen saa uskoa mihin uskoo, sinä sähkäreihin, minä en. Se on vain kaupunkiauto, jossa ajetaan nurkissa.
- Anonyymi
Sähköautot eivät paljoa jarruilla jarruttele. Ne jarruttavat sillä sähkömoottorilla joka toimii myös dynamona ladaten akkuja.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En ole se, jolle viisastelet, mutta tuosta uutisoitiin, että katupölisevät jopa enempi, kun ovat raskaampia, johtuen akustosta eli sen painosta. No jokainen saa uskoa mihin uskoo, sinä sähkäreihin, minä en. Se on vain kaupunkiauto, jossa ajetaan nurkissa.
Kyse ei ole uskosta, vaan tutkimustuloksista.
Onko kaikki pakoputkipojat vielä lukutaidottomiakin?
- Anonyymi
Täällä maalla ajellaan jo puilla, koska se on kotimaista ja kasvaa omassa metsässä.
- Anonyymi
Mitä enemmän suomalaiset suosivat suomalaista sitä nopeammin suomalaiset köyhtyvät.
- Anonyymi
Millä logiikalla? Jos itse tuotetaan, rahaa jää muuhun. Osa itsetuotetusta voidaan myydä. Lauseessasi ei ole mitään järkeä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Millä logiikalla? Jos itse tuotetaan, rahaa jää muuhun. Osa itsetuotetusta voidaan myydä. Lauseessasi ei ole mitään järkeä.
Jos suomeen joudutaan ostamaan autot 100% ulkomailta ja paremman kotimaisuusasteen polttoaineen käyttämiseksi auton keskihinta on 10 000€ enemmän, niin tämä kotimaisen suosiminen aiheuttaa miljoonan auton uusimisessa aiheuttaa ylimääräisen 10 miljardin hankinnan ulkomaalaista tavaraa. No lopputulema tuon 10 miljardin järkevyydestä riippuu tietysti siitä, minkä voi laskea sähkön kotimaisuusasteeksi vs polttoainejalosteiden kotimaisuusasteen.
Sähkö sinällään voi hyvinkin tulla hyväksi vientituotteeksi Suomelle, sitä voidaan ehkä myydä kuivana kesänä norjalaistenkin sähköautojen polttoaineeksi...vähän kuin myisi eskimolle jäitä. Mutta autoilun kokonaisvaikutus kauppataseen vajeeseen on summa joka muodostuu pääosin muusta kuin polttoaineesta.
- Anonyymi
Tehdäänkö Suomessa muka sähköautoja?
- Anonyymi
Ei, mitta niillä ajetaan….
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei, mitta niillä ajetaan….
ja jokainen niistä vie ulkomaille ylimääräisen 10 000€ hintaerona polttomoottoriauton ja sähköauton välillä. Lisäksi 400-600 kg lisäpaino lisää tiestön kulutusta oikeastaan ihan suorassa suhteessa painolisäykseensä. Samoin renkaita kuluu painon takia enemmän ja niidenkin kotimaisuusaste on kehno.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
ja jokainen niistä vie ulkomaille ylimääräisen 10 000€ hintaerona polttomoottoriauton ja sähköauton välillä. Lisäksi 400-600 kg lisäpaino lisää tiestön kulutusta oikeastaan ihan suorassa suhteessa painolisäykseensä. Samoin renkaita kuluu painon takia enemmän ja niidenkin kotimaisuusaste on kehno.
Sähköauto kuluttaa renkaita vähemmän kuin pakoputkiauto.
Kannattaisi opetella lukemaan! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sähköauto kuluttaa renkaita vähemmän kuin pakoputkiauto.
Kannattaisi opetella lukemaan!joo, luin sen YHDEN testin jossa toyota hybrid oli onnistunut kuluttamaan renkaita nopeammin kuin oliko se Volkkarin sähköauto, mutta toisaalta vielä enemmän olen lukenut kauhistelua sähköautojen rengaskuluista, ja ne kulut johtuvat nopeasta kulumasta ja isoista kalliista renkaista. ja rengaskulut ovat aika suoraan suhteessa siihen, paljonko kumia katoaa renkaasta, eli jos leveä rengas kuluu samaa tahtia kuin kapea, katoaa kumia juuri sen leveyseron verran enemmän.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sähköauto kuluttaa renkaita vähemmän kuin pakoputkiauto.
Kannattaisi opetella lukemaan!Luen ja ymmärrän tekstisi, mutta se ei muuta väitettäsi totuudeksi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Luen ja ymmärrän tekstisi, mutta se ei muuta väitettäsi totuudeksi.
Lukeminen kannattaa aina.
https://www.nokianrenkaat.fi/rengasvinkit/renkaiden-valinta/sahkoauton-renkaiden-kuluminen/ - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
ja jokainen niistä vie ulkomaille ylimääräisen 10 000€ hintaerona polttomoottoriauton ja sähköauton välillä. Lisäksi 400-600 kg lisäpaino lisää tiestön kulutusta oikeastaan ihan suorassa suhteessa painolisäykseensä. Samoin renkaita kuluu painon takia enemmän ja niidenkin kotimaisuusaste on kehno.
Sähköautojen hinnat ovat jo laskeneet alkuperäisistä ’uuden tekniikan lisistä’, mutta ovat edelleen hieman kalliimpia ja lähinnä siksi, kun sähköautojen tarjonta kaikkein halvimmissa hintaluokassa on vielä toistaiseksi olematon. Noin 50 tonnin luokassa ja allekin löytyy jo runsaasti sähköautoja. Esim suositussa citymaasturi-luokassa tuon joutuu maksamaan jo helposti vastaavista plugareistakin.
Toisaalta tuontiöljyn tarve vähenee, kun sitä ei enää tarvita niin paljoa.
Näin vertaillen puhutaan kuitenkin lähinnä, ’lillukan varsista’. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sähköauto kuluttaa renkaita vähemmän kuin pakoputkiauto.
Kannattaisi opetella lukemaan!Mutta sähköauto kuluttaa maanteitä huomattavasti enemmän, kuin polttomoottori auto, ja mitähän siihen asfalttiin oikeasti käytetäänkään muuta kuin öljyä. Lisäksi sähköauton elinkaari on huomattavasti lyhyempi ja akut pääsääntöisesti kertakäyttö tavaraa, joten eivät sähköautot ole sen ympäristöystävällisempiä elinkaarensa aikana, kuin polttomoottori autoaan. Lisäksi sähköautot eivät menesty pohjoisessa pitkien välimatkojen ja julkisen liikenteen puuttumisen, pakkasten ja harvojen lataus pisteiden vuoksi. On pakko ajaa polttomoottori autolla.
- Anonyymi
Pilaa se kaupungissa ilmaa, se kaupunki vain on muualla.
- Anonyymi
Öljyä löytyy Suomesta joka vuosi runsaasti rypsipelloilta.
- Anonyymi
No niin mikä olisi polttiverrokki vaikka
BZ4X AWD tai Model Y?
Molemmat hyvillä varusteilla noin 52-55ke.
Samoilla varusteilla suorituskykyinen bensa tai diesel neliveto minkä hinta sama. ehdokkaita ?- Anonyymi
No mutta eihän suorituskyvyllä, varustetasolla, voimalinjan mukavuudella, energian edullisuudella ym. sähköautoon valmiiksi kuuluvalla ole mitään merkitystä kun autoja vertaillaan. Voidaan ottaa joku 15k€ dasia tms verrokiksi aivan hyvin ja verrata sitä 50k€ sähköautoon...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No mutta eihän suorituskyvyllä, varustetasolla, voimalinjan mukavuudella, energian edullisuudella ym. sähköautoon valmiiksi kuuluvalla ole mitään merkitystä kun autoja vertaillaan. Voidaan ottaa joku 15k€ dasia tms verrokiksi aivan hyvin ja verrata sitä 50k€ sähköautoon...
Kyllä! Pääasia että autolla pystyy ajamaan pysähtymättä 15 tuntia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No mutta eihän suorituskyvyllä, varustetasolla, voimalinjan mukavuudella, energian edullisuudella ym. sähköautoon valmiiksi kuuluvalla ole mitään merkitystä kun autoja vertaillaan. Voidaan ottaa joku 15k€ dasia tms verrokiksi aivan hyvin ja verrata sitä 50k€ sähköautoon...
Auto valitaan käyttötarkoituksen ja mieltymysten mukaan. Ja HALUTTUJEN varusteiden.
Nuo "samoilla varusteilla ja teholla" jutut juontavat vain juurensa siitä, että noin vertaillen sähköauto on kannattava valinta. Sähköautossa tehoa saa halvalla, polttomoottorissa vastaavat tehot tulevat todella kalliiksi. Ja varusteissa pitäisi aina verrata automaattivaihteista sähköautoon, vaikka kuski olisi kuinka tykästynyt manuaaliin.
Mutta jos valintaperuste on esimerkiksi: kakkosauto kauppakassiksi tai lyhyeen työmatka-ajoon, kilometrejä vuodessa 6000 +/-1000, on aika vaikea keksiä. Miksi valinta pitäisi tehdä Civic Type R:n ja Tesla model 3 välillä, siis noin suuressa mittakaavassa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No mutta eihän suorituskyvyllä, varustetasolla, voimalinjan mukavuudella, energian edullisuudella ym. sähköautoon valmiiksi kuuluvalla ole mitään merkitystä kun autoja vertaillaan. Voidaan ottaa joku 15k€ dasia tms verrokiksi aivan hyvin ja verrata sitä 50k€ sähköautoon...
Heh…
Jos vertailla halutaan, niin kohtuullista tietysti olisi verrata saman luokan aitoja keskenään. Jos halutaan verrata halvinta ja kalleinta, niin vaikea on keksiä sille järkevää perustelua ja miksi niin tehdään. Näinhän se on ihan käyttövoimasta riippumatta. Ja itse asiassa mistä tahansa tavarasta ja palvelusta… - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Heh…
Jos vertailla halutaan, niin kohtuullista tietysti olisi verrata saman luokan aitoja keskenään. Jos halutaan verrata halvinta ja kalleinta, niin vaikea on keksiä sille järkevää perustelua ja miksi niin tehdään. Näinhän se on ihan käyttövoimasta riippumatta. Ja itse asiassa mistä tahansa tavarasta ja palvelusta…Jokainen vertailee niitä asioita, jotka itselle sopii. En piittaa useimmista sähköauton typeristä höpöhöpö-ominaisuuksista, joten vertailtavassa polttiksessa en valitse niitä lisävarusteiksi. Koska en ominaisuuksia tarvitse niin en halua siitä maksaa. Jos en piittaa tehosta niin en huomioi vertailussa tehoja, koska en siitäkään halua maksaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jokainen vertailee niitä asioita, jotka itselle sopii. En piittaa useimmista sähköauton typeristä höpöhöpö-ominaisuuksista, joten vertailtavassa polttiksessa en valitse niitä lisävarusteiksi. Koska en ominaisuuksia tarvitse niin en halua siitä maksaa. Jos en piittaa tehosta niin en huomioi vertailussa tehoja, koska en siitäkään halua maksaa.
Toisin sanoen kun henkilö on valitsemassa omaa autoa niin silloin vertailtavien autojen ei tarvitse olla samoilla varusteilla ja tehoilla. Varusteissa toki pitää olla ne varusteet joita itse tarvitsee, mutta kaikki muut varusteet jätetään huomiotta. Ja teho ei suurimmalle osalle ole niin tärkeä asia, että sitä tarvitsisi huomioida ollenkaan. Kaikki nykyautot ovat olleet riittävän tehokkaita jo kymmeniä vuosia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jokainen vertailee niitä asioita, jotka itselle sopii. En piittaa useimmista sähköauton typeristä höpöhöpö-ominaisuuksista, joten vertailtavassa polttiksessa en valitse niitä lisävarusteiksi. Koska en ominaisuuksia tarvitse niin en halua siitä maksaa. Jos en piittaa tehosta niin en huomioi vertailussa tehoja, koska en siitäkään halua maksaa.
Onneksi sinä voit jatkaa ajelua sillä vanhalla loppunajetulla diesepösölläsi, jonka ainoa lisävaruste on sisältä käännettävät etupyörät.
Ja aivan turhaan vingut auton ominaisuuksien hinnasta, kun sinulla on varaa vain siihen loppuunajettuun pakoputkiautoon. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Toisin sanoen kun henkilö on valitsemassa omaa autoa niin silloin vertailtavien autojen ei tarvitse olla samoilla varusteilla ja tehoilla. Varusteissa toki pitää olla ne varusteet joita itse tarvitsee, mutta kaikki muut varusteet jätetään huomiotta. Ja teho ei suurimmalle osalle ole niin tärkeä asia, että sitä tarvitsisi huomioida ollenkaan. Kaikki nykyautot ovat olleet riittävän tehokkaita jo kymmeniä vuosia.
"Toisin sanoen kun henkilö on valitsemassa omaa autoa niin silloin vertailtavien autojen ei tarvitse olla samoilla varusteilla ja tehoilla. Varusteissa toki pitää olla ne varusteet joita itse tarvitsee, mutta kaikki muut varusteet jätetään huomiotta."
Tuo on totta, mutta se on idioottimaista, että kirjoittaa täysin epätasapainoisen vertailun keskustelupalstalle ja väittää olevansa oikeassa. Kas kun et vertaa polkupyörää autoon koska molemmilla pääsee liikkumaan tai kobehärän sisäfilettä HK siniseen koska molemmilla lähtee nälkä.
- Anonyymi
kaikki autot pilaa ilmaa tavalla tai toisella myös sähkö auto nostamalla pölyä asfaltista
- Anonyymi
niimpä... sähköntuottajia on kohta liikaa, kilpailu ei toimi..sähkö myydään ulkomaille ja sitten sanotaan ettei tuotantoa suomessa ole tarpeeksi kotimaiseen kulutukseen...näin...
- Anonyymi
No osta sähköauto ja aja lähes ilmaisella kotimaisella emergialla!
- Anonyymi
Suomessa ei valmisteta vieläkään sähköautoja tai Suomessa ei ole niiden akkuja valmistavia isoja tehtaita ja kaivostoiminta akkumateriaalien tuotantoon on vain suunnitteilla. Alihankintoihin liittyy aina riski, että materiaaleista tulee ylitarjontaa tai jotakin ei kyetä valmistamaan ja tehdas joudutaan sulkemaan. Esimerkjejä riittää.
- Anonyymi
Kotkaan rakennetaan akkumateriaalitehdas, jonka omistaa 70-prosenttisesti kiinalainen yhtiö. Myös kahdessa muussa suunnitteilla olevassa hankkeessa on kiinalainen enemmistöomistus.
- Anonyymi
Eikä sitä öljyä ole tänäänkään löytynyt Suomesta. Nyt puhuttiin energiasta eikä siitä mikä energiaa käyttää. Olisiko parempi mielestäsi, että sekä auto että energia tuotaisiin ulkomailta?
- Anonyymi
Putin ei pidä sähköautoista.
- Anonyymi
"Suomesta ei vieläkään ole löytynyt öljyä."
Huoltoasemilta löytyy polttoaineita.
"Suosi kotimaista energiaa."
Esimerkiksi Neste MY Diesel, valmistettu Suomen markkinalle 100 % jätteistä ja tähteistä.
"Sähköauto ei pilaa ilmaa kaupungissa."
Suurin osa on rengaspölyä. Massiivinen fossiiliakku ei helpota ongelmaa.
https://earth.org/tyre-pollution/
https://www.ecowatch.com/pollution-from-car-tires.html
https://www.emissionsanalytics.com/news/gaining-traction-losing-tread
https://www.motoringresearch.com/car-news/tyre-pollution-worse-exhaust-emissions/
https://www.tiretechnologyinternational.com/news/regulations/pollution-from-tire-wear-1000-times-worse-than-exhaust-emissions.html
https://www.cieh.org/ehn/environmental-protection/2022/june/the-threat-to-public-health-from-tyre-pollution-could-become-major-issue-for-regulators/
https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S1309104223002933 - Anonyymi
Ai että bensaa tulee letkusta ja rahaa automaatista? Sähköstä 98 % on kotimaista.
- Anonyymi
Onko se ydinpolttoainekin kotimaista, entä maakaasu ja kivihiili.
- Anonyymi
Ai että vai sähköautojen akut tulee suomesta.? Eipä taida tulla talvivaaran terrafeman saastelouhokseltakaan. Järvet ja joet pilalla joka maassa kun patteriautojen akkuihin louhitan mineraaleja..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1114359
- 793543
Oletko koskaan stalkannut kaivattuasi?
Jos olet, miten olet stalkannut? Jäitkö kiinni? Onko hän stalkannut sinua? Jos on, miten suhtauduit?843395Just alkoi ottamaan päähän
Miten voikin mennä näin, että koko päivän haluaa vain nähdä toisen ja lähelle. Sitten aivan salamana mieleen tulee kaikk223381Karhuryhmä
Kellään tarkempaa tietoa miksi ja missä karhuryhmä ollut? Perheväkivaltaa vai huumeperintää kenties taas?273286- 762954
Raisionkaaren koira hyökkäys
Taas nähtiin että koiriin ei voi luottaa. Eilen illalla vapaana ollut koira hyökkäsi Raisionkaarella kolmen henkilön kim662841"Mielipide: Äärivasemmiston uhka on otettava vakavasti"
Demokratia näyttäisi olevan Halla-aholle enemmänkin välttämätön paha kuin tavoiteltava asia. Väkivallan ihannointi ja m452800- 852749
Tapa jolla kohtelit minua viimeksi miellytti erityisesti
Osaat huomioida kauniisti ja katsot aina tilanteita yhteisen hyvän kannalta. Sitä arvostan erityisesti.852589