Yleisesti luullaan että Raamattu on takapajuinen ja eri ihmisryhmien sortamiseen kannustava kirja. Nämä väitteet ovat valheita. Itse asiassa, Raamattu kuvaa sellaista vapautta, mitä ei tänäkään päivänä ole kovin monille ihmisille suotu. Kirkkohistoria on mitä on, en puhu minkään kirkon puolesta, vaan ainoastaan Jumalan sanan puolesta. En myöskään keskustele tässä Vanhasta testamentistä, koska siinä ei käsitellä meidän aikaamme koskevia asioita samalla tapaa kuin Uudessa testamentissä.
Apostolien teot 13:46
'Silloin Paavali ja Barnabas puhuivat rohkeasti ja sanoivat: "Teille oli Jumalan sana ensiksi puhuttava; mutta koska te työnnätte sen luotanne ettekä katso itseänne mahdollisiksi iankaikkiseen elämään, niin katso, me käännymme pakanain puoleen. '
Paavali ja Barnabas eivät tulleet kiukkua täyteen ja vaatinut epäuskoisten juutalaisten polttamista roviolla, vaan he kääntyivät heistä pois ja julistivat pakanoille. Kaikki pakottaminen loistaa poissaolollaan.
Tässä vanginvartija kysyy Paavalilta ja Silakselta, siis oma-aloistteisesti, mitä hänen on tehtävä pelastuakseen:
Apostolien teot 16:30-31
'Ja hän vei heidät ulos ja sanoi: "Herrat, mitä minun pitää tekemän, että minä pelastuisin?" Niin he sanoivat: "Usko Herraan Jeesukseen, niin sinä pelastut, niin myös sinun perhekuntasi". '
Ei pakottamista, ei uhkailua, kerrotaan vain mitä pitää tehdä.
2. Korinttilaiskirje 5:19-21 ja 2. Korinttilaiskirje 6:1
'Sillä Jumala oli Kristuksessa ja sovitti maailman itsensä kanssa eikä lukenut heille heidän rikkomuksiaan, ja hän uskoi meille sovituksen sanan. Kristuksen puolesta me siis olemme lähettiläinä, ja Jumala kehoittaa meidän kauttamme. Me pyydämme Kristuksen puolesta: antakaa sovittaa itsenne Jumalan kanssa. Sen, joka ei synnistä tiennyt, hän meidän tähtemme teki synniksi, että me hänessä tulisimme Jumalan vanhurskaudeksi.'' Hänen työtovereinaan me myös kehoitamme teitä vastaanottamaan Jumalan armon niin, ettei se jää turhaksi. '
Paavali pyytää ihmisiä uskomaan Jumalan armoon. Hän kehoittaa ihmisiä vastaanottamaan Jumalan armon. Ei pakottamista, ei häpäisemistä epäuskon tähden tai väkivallalla uhkailua.
Pakottaminen ja uhkailu on laajalti käytössä yhteiskunnissa. Suomessa esimerkiksi miehiä pelotellaan vankeudella ja häpeällä, jos eivät käy armeijaa. Korona-aikana rokottamattomuuteen lyötiin häpeällinen leima. Peloteltiin työpaikan menetyksellä ja jopa yhteiskunnan ulkopuolelle jäämisellä. Epäusko evoluutioteoriaan on leimattu tyhmyydeksi. Ihmisiä pakotetaan ja pelotellaan koko ajan erilaisin keinoin uskomaan milloin mihinkin ja toimimaan halutulla tavalla. Eikä kaikki pelottelu ole pahasta. Onhan se hyvä että esimerkiksi poliisia kunnioitetaan, pelätään siinä mielessä, että ei vastusteta.
Mutta eikö Raamattukin pelottele meitä helvetillä? Pelottelee, mutta tässä on oleellinen ero: Raamatun pelote perustuu siihen mitä Jumala tekee meille tulevaisuudessa, ei siihen, mitä ihmiset tekevät meille nyt. Ja Raamatun mukaan, uskovien tulisi antaa ihmisille vapaus itse päättää haluavatko uskoa, vastoin monien kirkkojen toimintatapoja. Oikeaa uskoa ei voi edes saada aikaan millään pakottamisella.
Islamissa pelote on juuri se, mitä ihmiset tekevät toisille nyt. Islamista luopuva menettää usein läheisensä ja ystävänsä kun luopuu. Suomessa kirkkoonkuulumattomuus oli häpeän aihe pitkään. Usko Jeesukseen on eri asia kuin kirkkoon kuuluminen.
Paavalin kirjeissä on monia ohjeita uskoville elämään. Näitä epäuskoiset arvostelevat usein naisvihamielisinä. Mutta kun hyväksymme sen, mikä on ilmeistä noita kirjeitä luettaessa, että ne on osoitettu uskoville, siis niille jotka itse tahtovat uskoa ja olla osa Jumalan seurakuntaa, niin ongelmaa ei ole. Ei kenenkään naisen tarvitse olla hiljaa seurakunnassa, jossa Jumalan sanaa ei totella, eikä siihen uskota. Jokainen saa olla mitä itse tahtoo, mutta jokainen joka uskoo, itse tahtoo alistua Jumalan sanalle tai näin Jumala tahtoo jokaisen uskovan toimivan. Tälle todisteeksi:
1. Korinttilaiskirje 5:9-13
' Minä kirjoitin teille kirjeessäni, ettette seurustelisi huorintekijäin kanssa; en tarkoittanut yleensä tämän maailman huorintekijöitä tai ahneita tai anastajia tai epäjumalanpalvelijoita, sillä silloinhan teidän täytyisi lähteä pois maailmasta. Vaan minä kirjoitin teille, että jos joku, jota kutsutaan veljeksi, on huorintekijä tai ahne tai epäjumalanpalvelija tai pilkkaaja tai juomari tai anastaja, te ette seurustelisi ettekä söisikään semmoisen kanssa. Sillä onko minun asiani tuomita niitä, jotka ovat ulkopuolella? Ettekö tekin tuomitse vain niitä, jotka ovat sisäpuolella? Mutta ulkopuolella olevat tuomitsee Jumala. "Poistakaa keskuudestanne se, joka on paha."'
Jos et usko, niin Raamatulla ei ole sinulle muuta ohjetta kuin että: usko Herraan Jeesukseen. Nämä muut ohjeet on uskoville osoitettuja. Valitettavasti kirkot aiheuttavat tässäkin suurta vahinkoa, koska niissä yritetään väkisin saada aikaan sitä, minkä kuuluu perustua vapaaehtoisuuteen.
Jumalan sana ja ihmisten vapaus
12
284
Vastaukset
- Anonyymi
,,, niin pelastat myös perhekuntasi. Perheen pää kun on kunnolla, muut saavat tehdä mitä tahansa ja saavat siivet ja pyrstön
- Anonyymi
Herra Sebaotin kaikkitietävyys ja ihmisen "vapaus valita" eivät sovi yhteen, sillä Hän tiesi jokaisen luomansa olennon kaikki ajatukset ja teot jo aikojen alussa.
- Anonyymi
Olet siis sitä mieltä että Jumala ei voi luoda vapautta? Aika heikkoon jumalaan uskot. Kaikkitietävyys ei ole sama kuin täydellinen hallinta luotujen tekemisiin. Raamatun mukaan Jumala ei tee syntiä, synnit ovat siten oman tahtonsa mukaan toimivien olentojen tekosia.
- Anonyymi
käääk sanoi aku ankka
- Anonyymi
Sinäkin käytät pilkkaa ja vähättelyä oman epäuskosi tukena. Taktiikkasi on siten manipulointi noilla Aku Ankka vastauksillasi. Rinnastat uskon Jeesukseen Aku Ankkaan. Pyrit tekemään sen naurunalaiseksi = manipulointi. Ihminen on kiero.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sinäkin käytät pilkkaa ja vähättelyä oman epäuskosi tukena. Taktiikkasi on siten manipulointi noilla Aku Ankka vastauksillasi. Rinnastat uskon Jeesukseen Aku Ankkaan. Pyrit tekemään sen naurunalaiseksi = manipulointi. Ihminen on kiero.
minä kuolin ja ei siellä mitään ollut 😠 joten älä urputa minulle valehtelija
- Anonyymi
Osa Raamatun lukijoista on aloittajan kaltaisia. Raamattua ei ymmärretä käyttää kuin lyömäaseena. Samalla he tietysti pilaavat monen kristityn maineen. Siis aivan tavallisten ihmisten joilla on normaali suhde omaan elämään ja toisten ihmisten kunnioitus jäljellä.
Ja kun aloittajaa ei voi mitenkään auttaakaan.- Anonyymi
Miten tässä lyötiin ketään?
On fakta että katolisen kirkon historia on täynnä uhkailua, pelottelua ja jopa väkivaltaa "vääräuskoisia" kohtaan. Samoin islamin historia. Eikä luterilaisuus ole kovin kaukana historiansa puolesta katolilaisesta puusta.
Sen faktan toteaminen että esimerkiksi islamista luopumisen pelote on perhesuhteiden menetys ja jossain muualla voi lähteä henkikin, ei ole mitään lyömistä. Tuo on yksi tapa jolla ihminen sidotaan islamiin: pelko.
Paavali julisti Ateenassa ja sen seurauksena:
Apostolien teot 17:34 FB38
[34] Mutta muutamat liittyivät häneen ja uskoivat; niiden joukossa oli Dionysius, Areiopagin jäsen, ja eräs nainen, nimeltä Damaris, sekä muita heidän kanssansa.
Muutamat uskoivat, eikä muita pakotettu tai vihattu siksi että eivät.
Jumala on katsonut hyväksi pelastaa syntien tuomiolta ne, jotka uskovat:
1. Korinttilaiskirje 1:21 FB38
[21] Sillä kun, Jumalan viisaudesta, maailma ei oppinut viisauden avulla tuntemaan Jumalaa, niin Jumala näki hyväksi saarnauttamansa hullutuksen kautta pelastaa ne, jotka uskovat,
- Anonyymi
Raamatun yleisin sana on sota.
- Anonyymi
Pötyä. Yleisin sana on "Herra".
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pötyä. Yleisin sana on "Herra".
Tutkittu kun raamattu tuli tietokoneelle.
- Anonyymi
yleisesti luullaan että aku ankka on lasten lehti , ei ole , vaan se kuuluu kaikille , sillä kuoleman jälkeen kaikki menemme ankkalinnaan 🤣
jos tiedätte kuolinpäiväni niin voitte luulla minun olevan 🤔 mutta ehei se on vain sattumaa
en peittele mitään koska tiedän totuuden , raamattu on hiekkakansan satukirja
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksi juuri vasemmiston puolelta tulee niin paljon luusereita, kelapummeja jne.
Tämä asia ihmetyttää suuresti.953571Putin lähti takki auki sotaan....
Luuli, että kolmessa päivässä hoidetaan, nyt on mennyt 3,5 vuotta eikä voitosta tietoakaan. Kaiken lisäksi putin luuli,753135SDP ylivoimainen ykkönen
En ole koskaan viitsinyt käydä äänestämässä, mutta nyt SDP:n etumatka on niin kutkuttava, että pakkohan se on vaivautua.832588Suomalainen lähti ilman takkia sotaan
Malli oli "kajander", johon kuului pelkästään kokardi, ja sotilaan itse metsästä katkoma puukeppi ryssien huitomiseen.52386Polttomoottoriauto on köyhän merkki
Kun ei ole varaa ostaa sähköautoa, niin joutuu köyhän autoa käyttämään.2152229Patteriauton ovia ei saatu auki - kuljettaja koki hirvittävän kuoleman!
”Oviongelma johti kuskin kuolemaan kolarissa – tämä ratkaisu saatetaan kieltää kokonaan Sivulliset pyrkivät tempomaan a302131- 95918
- 41900
- 52796
Haapaveille jotain uutta!
Huoltoasema Haapavein keskustaan tulossa. Semmoista Jeppasissa jaappasevat.16760