Jumalan sana ja ihmisten vapaus

Anonyymi-ap

Yleisesti luullaan että Raamattu on takapajuinen ja eri ihmisryhmien sortamiseen kannustava kirja. Nämä väitteet ovat valheita. Itse asiassa, Raamattu kuvaa sellaista vapautta, mitä ei tänäkään päivänä ole kovin monille ihmisille suotu. Kirkkohistoria on mitä on, en puhu minkään kirkon puolesta, vaan ainoastaan Jumalan sanan puolesta. En myöskään keskustele tässä Vanhasta testamentistä, koska siinä ei käsitellä meidän aikaamme koskevia asioita samalla tapaa kuin Uudessa testamentissä.

Apostolien teot 13:46
'Silloin Paavali ja Barnabas puhuivat rohkeasti ja sanoivat: "Teille oli Jumalan sana ensiksi puhuttava; mutta koska te työnnätte sen luotanne ettekä katso itseänne mahdollisiksi iankaikkiseen elämään, niin katso, me käännymme pakanain puoleen. '

Paavali ja Barnabas eivät tulleet kiukkua täyteen ja vaatinut epäuskoisten juutalaisten polttamista roviolla, vaan he kääntyivät heistä pois ja julistivat pakanoille. Kaikki pakottaminen loistaa poissaolollaan.

Tässä vanginvartija kysyy Paavalilta ja Silakselta, siis oma-aloistteisesti, mitä hänen on tehtävä pelastuakseen:

Apostolien teot 16:30-31
'Ja hän vei heidät ulos ja sanoi: "Herrat, mitä minun pitää tekemän, että minä pelastuisin?" Niin he sanoivat: "Usko Herraan Jeesukseen, niin sinä pelastut, niin myös sinun perhekuntasi". '

Ei pakottamista, ei uhkailua, kerrotaan vain mitä pitää tehdä.

2. Korinttilaiskirje 5:19-21 ja 2. Korinttilaiskirje 6:1
'Sillä Jumala oli Kristuksessa ja sovitti maailman itsensä kanssa eikä lukenut heille heidän rikkomuksiaan, ja hän uskoi meille sovituksen sanan. Kristuksen puolesta me siis olemme lähettiläinä, ja Jumala kehoittaa meidän kauttamme. Me pyydämme Kristuksen puolesta: antakaa sovittaa itsenne Jumalan kanssa. Sen, joka ei synnistä tiennyt, hän meidän tähtemme teki synniksi, että me hänessä tulisimme Jumalan vanhurskaudeksi.'' Hänen työtovereinaan me myös kehoitamme teitä vastaanottamaan Jumalan armon niin, ettei se jää turhaksi. '

Paavali pyytää ihmisiä uskomaan Jumalan armoon. Hän kehoittaa ihmisiä vastaanottamaan Jumalan armon. Ei pakottamista, ei häpäisemistä epäuskon tähden tai väkivallalla uhkailua.

Pakottaminen ja uhkailu on laajalti käytössä yhteiskunnissa. Suomessa esimerkiksi miehiä pelotellaan vankeudella ja häpeällä, jos eivät käy armeijaa. Korona-aikana rokottamattomuuteen lyötiin häpeällinen leima. Peloteltiin työpaikan menetyksellä ja jopa yhteiskunnan ulkopuolelle jäämisellä. Epäusko evoluutioteoriaan on leimattu tyhmyydeksi. Ihmisiä pakotetaan ja pelotellaan koko ajan erilaisin keinoin uskomaan milloin mihinkin ja toimimaan halutulla tavalla. Eikä kaikki pelottelu ole pahasta. Onhan se hyvä että esimerkiksi poliisia kunnioitetaan, pelätään siinä mielessä, että ei vastusteta.

Mutta eikö Raamattukin pelottele meitä helvetillä? Pelottelee, mutta tässä on oleellinen ero: Raamatun pelote perustuu siihen mitä Jumala tekee meille tulevaisuudessa, ei siihen, mitä ihmiset tekevät meille nyt. Ja Raamatun mukaan, uskovien tulisi antaa ihmisille vapaus itse päättää haluavatko uskoa, vastoin monien kirkkojen toimintatapoja. Oikeaa uskoa ei voi edes saada aikaan millään pakottamisella.
Islamissa pelote on juuri se, mitä ihmiset tekevät toisille nyt. Islamista luopuva menettää usein läheisensä ja ystävänsä kun luopuu. Suomessa kirkkoonkuulumattomuus oli häpeän aihe pitkään. Usko Jeesukseen on eri asia kuin kirkkoon kuuluminen.

Paavalin kirjeissä on monia ohjeita uskoville elämään. Näitä epäuskoiset arvostelevat usein naisvihamielisinä. Mutta kun hyväksymme sen, mikä on ilmeistä noita kirjeitä luettaessa, että ne on osoitettu uskoville, siis niille jotka itse tahtovat uskoa ja olla osa Jumalan seurakuntaa, niin ongelmaa ei ole. Ei kenenkään naisen tarvitse olla hiljaa seurakunnassa, jossa Jumalan sanaa ei totella, eikä siihen uskota. Jokainen saa olla mitä itse tahtoo, mutta jokainen joka uskoo, itse tahtoo alistua Jumalan sanalle tai näin Jumala tahtoo jokaisen uskovan toimivan. Tälle todisteeksi:

1. Korinttilaiskirje 5:9-13
' Minä kirjoitin teille kirjeessäni, ettette seurustelisi huorintekijäin kanssa; en tarkoittanut yleensä tämän maailman huorintekijöitä tai ahneita tai anastajia tai epäjumalanpalvelijoita, sillä silloinhan teidän täytyisi lähteä pois maailmasta. Vaan minä kirjoitin teille, että jos joku, jota kutsutaan veljeksi, on huorintekijä tai ahne tai epäjumalanpalvelija tai pilkkaaja tai juomari tai anastaja, te ette seurustelisi ettekä söisikään semmoisen kanssa. Sillä onko minun asiani tuomita niitä, jotka ovat ulkopuolella? Ettekö tekin tuomitse vain niitä, jotka ovat sisäpuolella? Mutta ulkopuolella olevat tuomitsee Jumala. "Poistakaa keskuudestanne se, joka on paha."'

Jos et usko, niin Raamatulla ei ole sinulle muuta ohjetta kuin että: usko Herraan Jeesukseen. Nämä muut ohjeet on uskoville osoitettuja. Valitettavasti kirkot aiheuttavat tässäkin suurta vahinkoa, koska niissä yritetään väkisin saada aikaan sitä, minkä kuuluu perustua vapaaehtoisuuteen.

0

53

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Persujen VigeIius noIasi taas itsensä

Kun uhriutui vuonna 2024 (siis persujen "vahtivuorolla") Tampereella aloittaneen perheryhmäkodin toiminnasta. ”Leviää k
        Maailman menoa
        226
        3921
      2. Joko alkaa menemään tajuntaan tämä yliluonnollinen yhteys?

Varmaan pikkuhiljaa. Muista olla kiltisti ❤️
        Ikävä
        32
        3245
      3. Oli kiva nähdä sut

vaikkakin kaukaa ja nopeasti. Tiedän kyllä tasan tarkkaan missä mennään, joten anteeksi jos pilasin päiväsi, ei ollut mi
        Suhteet
        36
        3229
      4. Kohtalokas laukaus

IL 20.9.25 "Ihminen kuoli baarin edustalla Kajaanissa Poliisi ei epäile tapauksessa rikosta." "Kajaanin keskustassa on k
        Kajaani
        24
        3167
      5. Työeläkkeen saamiseksi olisi tehtävä töitä

Meillä on Suomessa iso joukko ihmisiä, joilla olisi vielä työkykyä jäljellä, mutta joilta puuttuu arjesta mielekäs tekem
        Maailman menoa
        101
        3068
      6. Joulukinkku NYT

Sian kankuista tulee vielä pula. Nyt on oikea aika hankkia joulukinkku.
        Maailman menoa
        7
        2897
      7. Kotihoito suomussalmella

Mitämieltä ootte suomussalmen kotihoidosta?
        Suomussalmi
        9
        2528
      8. Vasemmistoliitto peruisi sosiaaliturvan heikennykset

He palauttaisivat työttömyysturvan ja asumstuen suojaosat, eli saisi jälleen tienata 300 euroa kuukaudessa ilman tukien
        Maailman menoa
        91
        2321
      9. Jos voisit kysyä

Kaivatultasi vielä yhden kysymyksen, mikä se olisi? Aloitan: Mitä sinä halusit minusta?
        Ikävä
        234
        2297
      10. Linux Mint asennus kaatuu heti alkuun

Tulee kernel panic BIOS-tekstin jälkeen. Yritän ensimmäistä kertaa asentaa Linux Minttiä vanhalle Windows 10 -läppärill
        Apua aloittelijalle
        9
        2098
      Aihe