Karavaanarit, hoi! Polttomoottoriautot tulossa tiensä päähän asuntovaunun veturina. / ! \ / ! \

Anonyymi-ap

😁😁😁😁😁😁😁😁😁😁😁😁😁😁😁😁😁😁😁😁😁😁😁😁

Karavaanareille tiedoksi tällainen pikkujuttu.

Tekniikan Maailman 6/2025 sivulla 41 Hyundain maahantuoja kertoo miten Euro 6e -päästönormi nykyään rajoittaa fossiilimallien vetomassoja.

Esimerkiksi Hyundain Santa Fe PHEV:n vetomassa on auton kokoon nähden naurettavan pieni: Vain 1350 kg. Sitä on jouduttu pienentämään edellisestä sukupolvesta. 🤣🤣🤣🤣

Onneksi rajoitus ei koske nykyaikaisella moottorilla varustettuja automalleja. Esim. Hyundai Ioniq 9:n vetomassa on 2500 kg. Melkein tuplat fossiilimalliin verrattuna!! 💪🏻💪🏻!!!

Kyllä tässä käy niin, että viimeisillä fossiilimalleilla ei tee vaunun edessä enää mitään. 🤣🤣🤣🤣🤣🤣!!!! Ihan hyvä, että palaneen kytkimen ja pakokaasun haju katoaa leirintäalueilta.

30

372

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Eli EU typeränä kommunistisena organisaationa rajoittaa idioottimaisilla säännöksillä polttisten käytettävyyttä. Eli osoitit taas miksi EU todennäköisesti hajoaa jo muutaman seuraavan vuoden aikana.

      • Anonyymi

        Lisäksi ei tuo vetomassa paljon auta kun tuota vetomassaa vedettäessä autolla ei pääse edes Helsingistä Tampereelle ilman lataamista.


      • Anonyymi

        Polttolelusi on kohta arvoton. Bensaakaan ei saa mistään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Polttolelusi on kohta arvoton. Bensaakaan ei saa mistään.

        Sodassa saa polttoainetta autoihin, mutta sähköä ei saa mistään.


    • Anonyymi

      Mitäs tuosta. Väistyvää vanhentunutta teknologiaa.

    • Anonyymi

      Hyvä vaan, jos päästään noista typeristä lasikuituvessoista eroon.

    • Anonyymi

      Hyundai Ioniq 5 AWD

      Mitä maksaa akuston vaihto ??

    • Anonyymi

      Hah hah haa!!! 🤣🤣🤣🤣🤣

    • Anonyymi

      Kulutus kasvaa vaunua vedettäessä niin järjettömäksi, ettei yhdestäkään nykysähköautosta ole vaunun veturiksi. Vaunun saat kivuttomasti vain 150 km päässä olevalle kausipaikalle, lomamatkailusta tulee tuskaa.
      Tarkoitan keskikokoista vaunua, en mitään peräkärryyn rinnastettavaa Poksia tms. kevyttä retkeilyvaunua.

      • Anonyymi

        Itse hinasin viime kesänä sähkärillä ja lataustauko n. 300 kilometrin välein eli melkein neljän tunnin välein. No kun perheen kanssa menee, niin taukoa haluavat useammin. Käytännössä sähköauto ei ole mikään este vaan se päinvastoin mahdollistaa pitkät vaunureissut.

        Polttiksen kanssa sama vaunu oli raskas vetää, sai nykiä vaihdetta ja polttaa kytkintä. Pahinta oli kuitenkin tankkaus 400 kilometrin välein, kun rahaa meni aina yli 100 euroa... Alkoi kuule rahanmeno ahdistamaan ja tuli kiusaus lyhentää reissua... Ja polttiksen suorituskyky vaunun kanssa oli lähinnä itkettävä. Nykyaikaisen auton sähkömoottorit linkoavat isonkin vaunun herkän kevyesti laittomiin nopeuksiin. Vaunun painon kun syöttää auton asetuksiin, kalibroituu voimalinja ja hävittää vaunun vaikutuksen. 👍🏻

        Ja sähköautosta saa kunnolliset 230 voltin sähköt vaunuun. 👏🏻👏🏻👏🏻!!!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itse hinasin viime kesänä sähkärillä ja lataustauko n. 300 kilometrin välein eli melkein neljän tunnin välein. No kun perheen kanssa menee, niin taukoa haluavat useammin. Käytännössä sähköauto ei ole mikään este vaan se päinvastoin mahdollistaa pitkät vaunureissut.

        Polttiksen kanssa sama vaunu oli raskas vetää, sai nykiä vaihdetta ja polttaa kytkintä. Pahinta oli kuitenkin tankkaus 400 kilometrin välein, kun rahaa meni aina yli 100 euroa... Alkoi kuule rahanmeno ahdistamaan ja tuli kiusaus lyhentää reissua... Ja polttiksen suorituskyky vaunun kanssa oli lähinnä itkettävä. Nykyaikaisen auton sähkömoottorit linkoavat isonkin vaunun herkän kevyesti laittomiin nopeuksiin. Vaunun painon kun syöttää auton asetuksiin, kalibroituu voimalinja ja hävittää vaunun vaikutuksen. 👍🏻

        Ja sähköautosta saa kunnolliset 230 voltin sähköt vaunuun. 👏🏻👏🏻👏🏻!!!

        Kirjoittaa "karavaanari", joka ei ole ikinä vaunua vetänytkään.
        Keskikokoista 1500 kg / 230-250 cm leveää vaunua vedettäessä kulutus on jo KESÄKELISSÄKIN 40-50 kWh/100 km. 300 km latausvälit ovat täyttä ***kapuhetta.

        Todellisuudessa lataustauot = 100 km välein, 1/2 tuntia laturilla + 15 min vaunun irrotus- ja kiinnitysrumbaan joka ainoalla latauskerralla.
        Käytännössä tarvitaan myös tarkkaan suunnitellut reitit, joiden varsilta löytyy min. 100 kWh laturit.

        Nimim: Kokeiltu on.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kirjoittaa "karavaanari", joka ei ole ikinä vaunua vetänytkään.
        Keskikokoista 1500 kg / 230-250 cm leveää vaunua vedettäessä kulutus on jo KESÄKELISSÄKIN 40-50 kWh/100 km. 300 km latausvälit ovat täyttä ***kapuhetta.

        Todellisuudessa lataustauot = 100 km välein, 1/2 tuntia laturilla 15 min vaunun irrotus- ja kiinnitysrumbaan joka ainoalla latauskerralla.
        Käytännössä tarvitaan myös tarkkaan suunnitellut reitit, joiden varsilta löytyy min. 100 kWh laturit.

        Nimim: Kokeiltu on.

        Kun ajelen matkailuautolla jossa vanha kunnon diesel pitää vauhtia yllä niin rauhallisesti ajellen tankillisella pääsee noin 1000 km ja se maksaa noin 144 €, ihan itse kokeiltuna puoli-integroidulla 3500 kg vehkeellä!! Pysähtelen silti väliin siemailemaan kahvia tai muuta virkistävää hyvien leipomotuotteiden kanssa jotka kyllä nostavat matkan hintaa! Tuo 144 € on laskettu 90 litraa á 1.60 €.


      • Anonyymi
        Extyökkäri kirjoitti:

        Kun ajelen matkailuautolla jossa vanha kunnon diesel pitää vauhtia yllä niin rauhallisesti ajellen tankillisella pääsee noin 1000 km ja se maksaa noin 144 €, ihan itse kokeiltuna puoli-integroidulla 3500 kg vehkeellä!! Pysähtelen silti väliin siemailemaan kahvia tai muuta virkistävää hyvien leipomotuotteiden kanssa jotka kyllä nostavat matkan hintaa! Tuo 144 € on laskettu 90 litraa á 1.60 €.

        Hmm... On sulla iso tankki, tai tosi pieni kulutus. Meillä Kabessa 80 l tankki. Optimiolosuhteissa ja kevyellä kaasujalalla sillä voi päästä ~800 km, käytännössä 100 km vähemmän.
        Me pysähdytään reissatessa päikkäreille, omille kahveille ja usein pikku päiväpanollekin. Lidlistä tms. ostetut pullat eivät juurikaan nosta matkan hintaa.
        Hienoa reissata autolla, jolla voi olla lähes täysin omavarainen. Meidän yöpymiset kämppäreillä ovatkin keskimäärin 1 yö / viikko. Reissuja pari kk/vuosi. Viime syksynä tehtiin 8000 tkm Euroopan reissu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itse hinasin viime kesänä sähkärillä ja lataustauko n. 300 kilometrin välein eli melkein neljän tunnin välein. No kun perheen kanssa menee, niin taukoa haluavat useammin. Käytännössä sähköauto ei ole mikään este vaan se päinvastoin mahdollistaa pitkät vaunureissut.

        Polttiksen kanssa sama vaunu oli raskas vetää, sai nykiä vaihdetta ja polttaa kytkintä. Pahinta oli kuitenkin tankkaus 400 kilometrin välein, kun rahaa meni aina yli 100 euroa... Alkoi kuule rahanmeno ahdistamaan ja tuli kiusaus lyhentää reissua... Ja polttiksen suorituskyky vaunun kanssa oli lähinnä itkettävä. Nykyaikaisen auton sähkömoottorit linkoavat isonkin vaunun herkän kevyesti laittomiin nopeuksiin. Vaunun painon kun syöttää auton asetuksiin, kalibroituu voimalinja ja hävittää vaunun vaikutuksen. 👍🏻

        Ja sähköautosta saa kunnolliset 230 voltin sähköt vaunuun. 👏🏻👏🏻👏🏻!!!

        Luulen, että sähköautosta tulee kyllä hyvin äkkiä loppu akuston puolelta, koska sieltä otetaan isoja sähkö määriä ulos ja tämä aiheuttaa kuumenemista moduuleissa. Taisi olla aika pieni moottori autossa, jos vaunun vetämisen saa noin vaikeaksi. Polttiksella voi valita omat reitit, eikä siihen sähköauto pysty. Mene A paikasta B latausasemalle. ⚡🚙


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itse hinasin viime kesänä sähkärillä ja lataustauko n. 300 kilometrin välein eli melkein neljän tunnin välein. No kun perheen kanssa menee, niin taukoa haluavat useammin. Käytännössä sähköauto ei ole mikään este vaan se päinvastoin mahdollistaa pitkät vaunureissut.

        Polttiksen kanssa sama vaunu oli raskas vetää, sai nykiä vaihdetta ja polttaa kytkintä. Pahinta oli kuitenkin tankkaus 400 kilometrin välein, kun rahaa meni aina yli 100 euroa... Alkoi kuule rahanmeno ahdistamaan ja tuli kiusaus lyhentää reissua... Ja polttiksen suorituskyky vaunun kanssa oli lähinnä itkettävä. Nykyaikaisen auton sähkömoottorit linkoavat isonkin vaunun herkän kevyesti laittomiin nopeuksiin. Vaunun painon kun syöttää auton asetuksiin, kalibroituu voimalinja ja hävittää vaunun vaikutuksen. 👍🏻

        Ja sähköautosta saa kunnolliset 230 voltin sähköt vaunuun. 👏🏻👏🏻👏🏻!!!

        Kyllä sieltä sähköä saa, mutta jos meinaa vedellä asuntovaunua seuraavana päivänä, niin akku finaalissa ja mene taas lataamaan vetoautoa tunti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itse hinasin viime kesänä sähkärillä ja lataustauko n. 300 kilometrin välein eli melkein neljän tunnin välein. No kun perheen kanssa menee, niin taukoa haluavat useammin. Käytännössä sähköauto ei ole mikään este vaan se päinvastoin mahdollistaa pitkät vaunureissut.

        Polttiksen kanssa sama vaunu oli raskas vetää, sai nykiä vaihdetta ja polttaa kytkintä. Pahinta oli kuitenkin tankkaus 400 kilometrin välein, kun rahaa meni aina yli 100 euroa... Alkoi kuule rahanmeno ahdistamaan ja tuli kiusaus lyhentää reissua... Ja polttiksen suorituskyky vaunun kanssa oli lähinnä itkettävä. Nykyaikaisen auton sähkömoottorit linkoavat isonkin vaunun herkän kevyesti laittomiin nopeuksiin. Vaunun painon kun syöttää auton asetuksiin, kalibroituu voimalinja ja hävittää vaunun vaikutuksen. 👍🏻

        Ja sähköautosta saa kunnolliset 230 voltin sähköt vaunuun. 👏🏻👏🏻👏🏻!!!

        Sähköautofanaatikot keksivät aikamoisia satuja päästään. Tämäkin oli pelkkä satu.


    • Anonyymi

      Sähkömoottori on kuin tehty raskaisiin vetohommiin. 💪🏻 Itse pidin turbodieseliä parhaana veturina, kunnes sain kokeilla nykyaikaisilla moottoreilla varustettua auto vaunun edessä. Kylläpäs liikahti HERKÄN tuntuisesti! Sai oikein tarkkana olla, ettei unohda vaunun olevan perässä. No pian vaihtui veturi meilläkin.

      Koko ajan on parempaan päin menty. Ennen turbodieseliä oli pienellä vapaasti hengittävällä bensiinimoottorilla varustettu auto, jossa teho oli selvästi liian pieni ja lämmöt nousivat isoissa mäissä... Mutta kyllä sähköauto on isoin loikka eteenpäin.

      Perheen kakkosautona on (vielä) fossiili, joka on ilman vaunuakin laiskempi kuin sähköauto vaunun kanssa. Arvatkaapa kumpi seisoo enemmän pihassa? 😁

      • Anonyymi

        Mikä motiivi sinulla on kirjoittaa täyttä puppua? Totta tuossa on vain "Kylläpäs liikahti HERKÄN tuntuisesti". Liikahti meilläkin, mutta matkanteosta ei tullut mitään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä motiivi sinulla on kirjoittaa täyttä puppua? Totta tuossa on vain "Kylläpäs liikahti HERKÄN tuntuisesti". Liikahti meilläkin, mutta matkanteosta ei tullut mitään.

        Jep. Tämän - siis vaunun vetotarpeen vuoksi sähköauto vaihtuu meilläkin satavarmasti turbodieseliin.


    • Anonyymi

      Meilläkin diesel vauhtui sähkäriin. Vaunuilu painaa sen verran vaakakupissa. On se vaan herkkua sähköautolla.

      • Anonyymi

        Niin, kyllähän sähkikselläkin vetää kesäolosuhteissa pientä ja kevyttä vaunua. Ihan tonen juttu, kun perässä on >1500 kg leveä vaunu. On iso ero myös sillä, onko vaunun leveys 230, vai 250 cm - ilmanvastus kun vaikuttaa kulutukseen enemmän kuin paino.

        Meille ainoa oikea vaunu on myös talviolosuhteisiin soveltuva vesikiertoisella lattialämmityksellä varustettu 250 cm leveä vaunu. Sellaisen vetoon soveltuvaa sähkistä meillä ei ole mahdollisuutta ostaa, onko sellaista edes..?

        No, toistaiseksi mennään vaunu 2011 Hiacen perässä, kulutus vain +- 12/l sataselle. Sillä ei ole mitään merkitystä, vaikka ajellaankin vaunu perässä tuhansia kilometrejä vuodessa. Ei todellakaan tarvise suunnitella reittejä teholatausasemien mukaan ja saadaan kulkea omia reittejä
        Jep, on meillä ID nelonenkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin, kyllähän sähkikselläkin vetää kesäolosuhteissa pientä ja kevyttä vaunua. Ihan tonen juttu, kun perässä on >1500 kg leveä vaunu. On iso ero myös sillä, onko vaunun leveys 230, vai 250 cm - ilmanvastus kun vaikuttaa kulutukseen enemmän kuin paino.

        Meille ainoa oikea vaunu on myös talviolosuhteisiin soveltuva vesikiertoisella lattialämmityksellä varustettu 250 cm leveä vaunu. Sellaisen vetoon soveltuvaa sähkistä meillä ei ole mahdollisuutta ostaa, onko sellaista edes..?

        No, toistaiseksi mennään vaunu 2011 Hiacen perässä, kulutus vain - 12/l sataselle. Sillä ei ole mitään merkitystä, vaikka ajellaankin vaunu perässä tuhansia kilometrejä vuodessa. Ei todellakaan tarvise suunnitella reittejä teholatausasemien mukaan ja saadaan kulkea omia reittejä
        Jep, on meillä ID nelonenkin.

        Karavaanarit kulkee omia polkuja. 🚙


    • Anonyymi

      Tilalle tulee palaneet sähköauton ajoakut, jotka ylirasittuvat vaunua vedettäessä.

    • Anonyymi

      Pikkuvaunu liikkuu dieselilläkin, jos ei tarvitse paljosti ajaa kilometrejä. Mutta vähänkään isomman vaunun kanssa en suostu lähtemään kuin vain sähköautolla. Sen verran mukavuudenhaluinen minusta on tullut. 😁

      • Anonyymi

        Hah hah haa... Tuo on taas aivottoman sähköautofanaatikon typerää paskanjauhantaa. Sinulla ei taatusti koskaan ole ollut vaunua etkä tiedä paskaakaan vaunujen vetämisestä. Sähköautoilla ei yleensä saa vietyä vaunua edes Helsingistä Tampereelle saakka. Itse asiassa pitäisi jo ladata Hämeenlinnassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hah hah haa... Tuo on taas aivottoman sähköautofanaatikon typerää paskanjauhantaa. Sinulla ei taatusti koskaan ole ollut vaunua etkä tiedä paskaakaan vaunujen vetämisestä. Sähköautoilla ei yleensä saa vietyä vaunua edes Helsingistä Tampereelle saakka. Itse asiassa pitäisi jo ladata Hämeenlinnassa.

        Niinpä. Akku 80 kWh ja kulutus kesäkelissä 40 kWh/100 km, niin 100% täyteen ladatulla akulla teoreettinen ajomatka on vain 200 km. Se on kuitenkin luokkaa 150 km, koska reissussa harva jaksaa odotella akun 100% täyteen latautumista.
        Todellien latausväli on kuitenkin luokkaa 100 km, Paitsi, jos reitiltä löytyy teholaturit heti jokaisen ajetun 150 km jälkeen.
        Sadetta, vastatuulta, saati pakkasta, niin tuo 40 kWh sataselle ei edes riitä.
        Menisi sellaiseksi säätämiseki, että huh-huh.


    • Anonyymi

      Kyllähän diisselilläki pärjää vaunun edessä, jos ei arvosta mukavuutta eikä kirpaise lyödä 100 euroa tankkiin yllättävän tiheällä tahdilla. Ja maksaa diesel-veroa. Eikä haittaa vaunun kellastuminen tai tummuminen noeasta. Ja korjauttaa robottilaatikkoa. No raha on "vain" rahaa, mutta tykkään kyllä että vaunu ei paina perässä. Siksi sähköauto ehdottomasti veturiksi Ja ilmajousituksella. On se vaan niin höyhenen kevyt ajaa vaununkin kanssa.

      • Anonyymi

        Eli vedät vaunusi kausipaikalle ja ja jätät sen sinne kesäksi - talveksi - vuodeksi - ehkä useammaksikin. Kyllä, siihen sähköauto soveltuu vallan hyvin, kunhan vetokyky riittää. Kannattaa huomioida myös ne vaunuun mahdollisesti lastaamasi ylimääräiset sadat kilot.

        Meillä matkailuauto, jonka sallittu kokonaispaino on 3500 kg. Kerran punnittiin, painoa oli 3980 kg. Mukana oli ihan vaan kuukauden perus-lomailuvarustus. Ihme kyllä, 80 l vesitankin ja jätevesitakin tyhjennyksen jälkeen matka sai jatkua. Selvittiin onneksemme nuhteilla.


    • Anonyymi

      Ihan hyvä että noi ylämäissä hyytyvät polttikset jäävät pois.

    • Anonyymi

      Miksi tämä on mielestäsi niin hauska, ja kiva juttu?

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Sanna Marin teki sen, mihin muut eivät pystyneet - sote kerralla maaliin

      Yli 15 vuotta Suomessa vatvottu sote-uudistus meni lopulta läpi Sanna Marinin hallituksen aikana. Edeltävät hallitukset
      Maailman menoa
      169
      11046
    2. Marinin hallitus hyväksyi soten (105-77) vuonna 2021

      vastaan äänesti Kok, persut, KD, Liike Nyt. Nyt on sitten käynyt niin kuin on käynyt. Pääkirjoitus: Sanna Marin jätti
      Maailman menoa
      114
      6252
    3. Kannattaako suomalaisen duunarin enää äänestää vasemmistopuolueita

      sillä eivät ne tunnu kovasti ajavan suomi-duunarin etuja. Jos katsotaan Vasemmistoliittoa, niin sehän on ihan feministi
      Maailman menoa
      175
      5615
    4. Jaaha, sitä on vasemmistoryhmä käynyt häiriköimässä Purran kodin vieressä

      On näköjään iso lakana levitetty puiden väliin, jossa lukee mm. "Haista vi*** Riikka Purra". Tunkekaa leikkaukset pers..
      Maailman menoa
      102
      5549
    5. Professori: Maahanmuuttajien rikollisuutta hyssytellään - hävytöntä

      Kriminologi Jukka Savolaisen mukaan ikä ja vaikeat olosuhteet eivät riitä selitykseksi. – Tutkitun tiedon valossa sanoi
      Maailman menoa
      177
      4520
    6. Enää viisi yötä Sannan kirjaan

      Ihan täpinöissään tässä odotellaan. Vaikea pysytellä aloillaan, kun koko ajan tekisi mieli jo kirjakauppaan rynnätä, mut
      Maailman menoa
      78
      4392
    7. Mistä kummasta voi johtua se, että vasemmistolaiset usein häpeää itseään

      voiko se johtua esim. köyhyydestä? Ja tästä on siis ihan suomalainen tutkimus olemassa. "Suomalainen tutkimus osoittaa
      Maailman menoa
      51
      4003
    8. Sanna-kulttilaiset hehkuttaa edelleen Marinia, vaikka esim. Sote oli susi jo syntyessään

      mutta kulttilaiset eivät ole järjen jättiläisiä, ja sanoihin Lasse Lehtinenkin, että Suomessa on pohjoismaiden tyhmimmät
      Maailman menoa
      61
      3880
    9. Marin teki sen mihin muut eivät pystyneet, vei susi-Soten maaliin

      ja sitten hävittyjen vaalien jälkeen lähtikin vastuuta pakoon...... "Professori: sote-uudistus on täysi susi. Sosiaali
      Maailman menoa
      30
      3538
    10. IL - 100 000 potentiaalista sotilasta pakeni Ukrainasta!

      "Ukrainasta nuorten miesten joukkopako Liki 100 000 asevelvollisuusikäistä miestä on poistunut Ukrainasta parin viime k
      Maailman menoa
      87
      3137
    Aihe