Sinkun Määritelmä

doctrine

Tässä pohdiskeltiin eräänä iltana siskoni kanssa että mikäs se sinkun määritelmä on. Molemmat oltiin sitä mieltä että ihminen jolla on jälkikasvua ei ole sinkku vaikka ei olisikaan vakisuhteessa. Silloin hän on yksinhuoltaja tai vkl-isi / äiti. aivan vastaavasti kuin kerran avioliitossakin ollut ei ole enää naimaton, hän on eronnut tai leski.

Mitä mieltä muut ovat?

32

2285

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pate

Juu, noin minäkin määrittelisin
      sinkun.

• jos lapset ovat jo aikuisia ja muuttaneet pois
        kotoa,eikö heille sopisi taas sinkku-nimitys?

• koska
        mii-su kirjoitti:

jos lapset ovat jo aikuisia ja muuttaneet pois
        kotoa,eikö heille sopisi taas sinkku-nimitys?

...lapset ovat kuitenkin olemassa. Eivät ne ole mihinkään kadonneet.

• uusio sinkku
        koska kirjoitti:

...lapset ovat kuitenkin olemassa. Eivät ne ole mihinkään kadonneet.

jos ei ole sinkku kun on lapsia, olkoon minkäikäisiä vaan ja vielä vähemmän kun lapset asuu kotona viel. MUTTA jos lapsi on vaiks 25 ja asuu kotona kuinka hän voi sanoa olevansa sinkku kun ei asu yksin.....????? onhan hänellä vanhemmat niinku on vanhemmilla lapset.

• toisaalta

eikös sinkku tarkoita henkilöä joka ei seurustele/ole varattu?
      Onko yh sitten varattu lapselleen vai miten tuo tulkitaan?:O
      Nainen/mies se on lapsellinenkin..

• sinkku tulee kait sanasta single.
        lapsen kanssa elävä / vanhempi ei ole yksin.

• doctrine kirjoitti:

sinkku tulee kait sanasta single.
        lapsen kanssa elävä / vanhempi ei ole yksin.

mutta jos se lapsi ei enää asu kotona?

• mii-su kirjoitti:

mutta jos se lapsi ei enää asu kotona?

paha sanoa. jos lapsi ei asu enää kotona (on täysi-ikäinen) niin silloin määritelmä huoltaja on hieman ontuva vanhemmalle (vrt. yksinhuoltaja jne). Kuitenkin jälkikasvu on olemassa, ei se mihinkään katoa tai muutu abstraktioksi pois muuttaessaan, se on silti aina sinun lapsesi.

tässä tilanteessa, jos ei ole siis koskaan ollut avioliitossa (jolloin olisi eronnut, ei sinkku), sanoisin että on yksin- / yhteishuoltaja jonka lapset eivät enää asu kotona. Käyttäessä termiä sinkku on siinä mielestäni jotain harhaanjohtavaa. Joitain asioita ei vain oikein voi selittää yhdellä sanalla :D

luonnollisesti vain omaa pohdintaani.

• doctrine kirjoitti:

paha sanoa. jos lapsi ei asu enää kotona (on täysi-ikäinen) niin silloin määritelmä huoltaja on hieman ontuva vanhemmalle (vrt. yksinhuoltaja jne). Kuitenkin jälkikasvu on olemassa, ei se mihinkään katoa tai muutu abstraktioksi pois muuttaessaan, se on silti aina sinun lapsesi.

tässä tilanteessa, jos ei ole siis koskaan ollut avioliitossa (jolloin olisi eronnut, ei sinkku), sanoisin että on yksin- / yhteishuoltaja jonka lapset eivät enää asu kotona. Käyttäessä termiä sinkku on siinä mielestäni jotain harhaanjohtavaa. Joitain asioita ei vain oikein voi selittää yhdellä sanalla :D

luonnollisesti vain omaa pohdintaani.

mieli vielä vängätä vastaan,mutta olisi mennyt jo saivarteluksi!!olkoot sitten noin :)

• mii-su kirjoitti:

mieli vielä vängätä vastaan,mutta olisi mennyt jo saivarteluksi!!olkoot sitten noin :)

vänkää vänkää :P

• doctrine kirjoitti:

vänkää vänkää :P

vielä halusin laittaa että kun se lapsi ei kerran enää asu kotona,ei äiti/isä ole enää huoltamassa sitä lasta vaan hän huoltaa jo itse itsensä.jos äiti/isä asuu yksin,niin kyllä se minusta on silloin taas sinkku...uudestaan

• mii-su kirjoitti:

vielä halusin laittaa että kun se lapsi ei kerran enää asu kotona,ei äiti/isä ole enää huoltamassa sitä lasta vaan hän huoltaa jo itse itsensä.jos äiti/isä asuu yksin,niin kyllä se minusta on silloin taas sinkku...uudestaan

siitähän tuossa edellä jo kirjoitinkin. tosiasia kuitenkin on, että se lapsi on edelleen olemassa, ei se ole kadonnut mihinkään vaikka kotoa lähtikin. lapsi / vanhempi -suhde on kiistaton.

jos mietitään vanhempaa jonka jälkikasvu on syystä tai toisesta kuollut, on tilanne jo huooooomattavasti monimutkaisempi :D
        nojuu.. paha tässä nyt on sanoa muuta kuin omia ajatuksia ;)

• doctrine kirjoitti:

siitähän tuossa edellä jo kirjoitinkin. tosiasia kuitenkin on, että se lapsi on edelleen olemassa, ei se ole kadonnut mihinkään vaikka kotoa lähtikin. lapsi / vanhempi -suhde on kiistaton.

jos mietitään vanhempaa jonka jälkikasvu on syystä tai toisesta kuollut, on tilanne jo huooooomattavasti monimutkaisempi :D
        nojuu.. paha tässä nyt on sanoa muuta kuin omia ajatuksia ;)

eikös sinkulla tarkoiteta yksinolevaa ihmistä?
        jos äiti/isä asuu yksin,niin silloinhan se todellakin on yksin eli sinkku!
        alkoi jo naurattaa tää vääntely! :)

• mii-su kirjoitti:

eikös sinkulla tarkoiteta yksinolevaa ihmistä?
        jos äiti/isä asuu yksin,niin silloinhan se todellakin on yksin eli sinkku!
        alkoi jo naurattaa tää vääntely! :)

niin, onko se ihminen yksin jos sillä on jälkikasvua? Omasta mielestäni ei. ;)

juu, ei tätä nyt liian vakavasti saa ottaa :D

• doctrine kirjoitti:

niin, onko se ihminen yksin jos sillä on jälkikasvua? Omasta mielestäni ei. ;)

juu, ei tätä nyt liian vakavasti saa ottaa :D

jos kakrut asuu tuhansien kilometrien
        päässä,kyllä se mutsi tai faija
        on siellä kotona yksin,siitä ei pääse
        yli eikä ympäri!!
        eihän tätä voi mitenkään ottaa vakavasti :D

• mii-su kirjoitti:

jos kakrut asuu tuhansien kilometrien
        päässä,kyllä se mutsi tai faija
        on siellä kotona yksin,siitä ei pääse
        yli eikä ympäri!!
        eihän tätä voi mitenkään ottaa vakavasti :D

tokihan se on kotona yksin, mutta se on silti vanhempi.
        ehkä pitäis sopia jokin kilomeriraja sille että kuin kaukana ne muksut sitten asustelee ;)

• no sehän on selvä

Mielestäni eronnut ei voi olla sinkku enää vaikka ois vapaa..olen samaa mieltä doctrinen kanssa :)

• Parillinen

Eipä taida olla missään virallisissa yhteyksissä missä tiedustellaan siviilisäätyä tuollaista vaihtoehtoa kuin sinkku: naimaton, avoliitossa, avioliitossa, eronnut, leski taitaa löytyä mutta ei sinkkua ?

Koko tuo naurettava nimityshän on vain urbaanin trendikäs "markkinavoimien" keksintö naimattomalle ihmiselle.

Ennen vanhaan käytettiin kuvaavaa vanhapoika ja vanhapiika nimitystä samanlaisista henkilöistä jotka eivät olleet senaikaisen tavan mukaan "onnistuneet" hankkiutumaan naimisiin.

Nykyään kaikki ovat niin sinkkua niin sikkua että, olivatpa sitten eronneita, yksinhuoltajia tai mitä tahansa, ikähaarukassa 18-50

Ei kai kukaan TosiSinkku miellä eronnutta yksinhuoltajaa sinkuksi jos itse on sinnitellyt ilman vakituista parisuhdetta yli kolmekymppiseksi ? Yh mikä yh tai sitten se on eronnut.

• Parillinen kirjoitti:

Eipä taida olla missään virallisissa yhteyksissä missä tiedustellaan siviilisäätyä tuollaista vaihtoehtoa kuin sinkku: naimaton, avoliitossa, avioliitossa, eronnut, leski taitaa löytyä mutta ei sinkkua ?

Koko tuo naurettava nimityshän on vain urbaanin trendikäs "markkinavoimien" keksintö naimattomalle ihmiselle.

Ennen vanhaan käytettiin kuvaavaa vanhapoika ja vanhapiika nimitystä samanlaisista henkilöistä jotka eivät olleet senaikaisen tavan mukaan "onnistuneet" hankkiutumaan naimisiin.

Nykyään kaikki ovat niin sinkkua niin sikkua että, olivatpa sitten eronneita, yksinhuoltajia tai mitä tahansa, ikähaarukassa 18-50

Ei kai kukaan TosiSinkku miellä eronnutta yksinhuoltajaa sinkuksi jos itse on sinnitellyt ilman vakituista parisuhdetta yli kolmekymppiseksi ? Yh mikä yh tai sitten se on eronnut.

karannut! :D

• doctrine
        Parillinen kirjoitti:

tutkitaanpas ennenkuin hutkitaan.

Sivistyssanakirjakin tuntee termin:
        single [siŋle] äänilevy, joka sisältää vain yhden lyhyen (muutaman minuutin) esityksen t. sellaisen kummallakin puolella; yhden hengen hytti t. huone; naimaton ihminen, "sinkku"; kaksinpeli (tenniksessä)

kuten sivistyssanakirjakin tuumii, on "sinkku" naimaton ihminen. Eronnut ei ole naimaton.

hyvä "parillinen". Se surullinen tosiasia ettet sinä tunne suomen kieltä ja siihen liitettyjä vierasperäisiä sanoja kauttaaltaan (kukapa tuntisi), ei vähäisimmässäkään määrin tarkoita, että jokin termi olisi "urbaanin trendikäs markkinavoimien keksintö". Suomen kieli on täynnä mitä rikkaimpia alkuperältään vieraskielisiä sanoja jotka on pikkuhiljaa omaksuttu olennaiseksi ja jokapäiväiseksi osaksi omaa rakasta äidinkieltämme.

Ennen vanhaan leipäkin maistui leivältä!

• peräkammarin poika
        doctrine kirjoitti:

single [siŋle] äänilevy, joka sisältää vain yhden lyhyen (muutaman minuutin) esityksen t. sellaisen kummallakin puolella; yhden hengen hytti t. huone; naimaton ihminen, "sinkku"; kaksinpeli (tenniksessä)

kuten sivistyssanakirjakin tuumii, on "sinkku" naimaton ihminen. Eronnut ei ole naimaton.

hyvä "parillinen". Se surullinen tosiasia ettet sinä tunne suomen kieltä ja siihen liitettyjä vierasperäisiä sanoja kauttaaltaan (kukapa tuntisi), ei vähäisimmässäkään määrin tarkoita, että jokin termi olisi "urbaanin trendikäs markkinavoimien keksintö". Suomen kieli on täynnä mitä rikkaimpia alkuperältään vieraskielisiä sanoja jotka on pikkuhiljaa omaksuttu olennaiseksi ja jokapäiväiseksi osaksi omaa rakasta äidinkieltämme.

siis avoliitossa elävä ihminen on naimaton,koska ei ole mennyt naimisiin.heillä voi silti olla perillisiä.avoliitossa elänyt voi olla sinkku mutta avioliitossa elänyt ei voi.ota nyt näistä selvää.

• peräkammarin poika kirjoitti:

siis avoliitossa elävä ihminen on naimaton,koska ei ole mennyt naimisiin.heillä voi silti olla perillisiä.avoliitossa elänyt voi olla sinkku mutta avioliitossa elänyt ei voi.ota nyt näistä selvää.

senhän takia tässä sitä määritelmää haetaankin kun on niin sekavaa ;)

• doctrine kirjoitti:

senhän takia tässä sitä määritelmää haetaankin kun on niin sekavaa ;)

peräkammarin poika on oikeassa,avoliitossa ollut ei
        tosiaankaan ole ollut papin edessä joten on
        sinkku!!!
        huh huh...nyt on sekin ratkottu!!
        myönnä pois?

• mii-su kirjoitti:

peräkammarin poika on oikeassa,avoliitossa ollut ei
        tosiaankaan ole ollut papin edessä joten on
        sinkku!!!
        huh huh...nyt on sekin ratkottu!!
        myönnä pois?

toki jos se on vain avoliitossa ollut niin sitten.
        jälkeläiset on kuitenkin eri asia.

• doctrine kirjoitti:

toki jos se on vain avoliitossa ollut niin sitten.
        jälkeläiset on kuitenkin eri asia.

helskatti.aina ne kakrut tulee vastaan!!!
        minä olen kylläkin sitä mieltä,
        että ku kerran yksin asuu,niin on sinkku.

minä olen jääräpää ja siinä kannassa pysyn! ;D

• aina
        doctrine kirjoitti:

sinkku, siis mielestäni. en ole halunnut naimisiin joten en ole eronnut. en ole halunnut avoliittoon, niin siitäkään ei voi erota.olen aina ollut vapaa, paitsi halunnut lapsen.sain sen ja olen kasvattanut isoksi kunnialla. mutta vieläkään en ole eronnut enkä karannut.

• huijari_
        aina kirjoitti:

sinkku, siis mielestäni. en ole halunnut naimisiin joten en ole eronnut. en ole halunnut avoliittoon, niin siitäkään ei voi erota.olen aina ollut vapaa, paitsi halunnut lapsen.sain sen ja olen kasvattanut isoksi kunnialla. mutta vieläkään en ole eronnut enkä karannut.

Olet yh(hyh). Et sinkku.

• maija

..mutta monimutkaiset sanat vaan pistää pään pyörälle;-)...itse käytän oheista nimikettä menetkös siitä-tilanteissa...kerrannaitusinkkuäiti...itselläni ainakin on hauskaa...:->..mutta virallisestihan tätä ei voi käyttää joten olen yksinkertaisesti huoltaja.:-))

• kuutio

Minusta yksi ja sama henkilö voi mainiosti ilmoittaa olevansa sinkku, eronnut tai viikonloppuisä ihan tilanteen mukaan. Mitä itse kukin haluaa korostaa. Vapaana oloa, elämänkokemusta, vanhemmuutta, vastuuta tms.

(Ihan hyvä määritelmä on myös 33 kierrosta minuutissa, mitä välttämättä kaikki sinkut eivät enää ymmärrä.)

• kuutio

...niin siis vanhalle sattuu, p.o. 45 eikö 33 rpm...

• Eronnut, yh-äiti jolla ei o...

Siis What???

Menin täysin sekaisin tästä keskustelusta.

Olen eronnut 2 lapsen äiti.

Tiedän että en ole sinkku, enkä koskaan "markkinoi" itseäni sellaisena. Kaverini ovat lujasti sitä mieltä, että olen sinkku vaikka tietävät minulla olevan lapsia mutta koska tietävät myös, ettei minulla ole miesystävää.

Kun minulta kysytään oletko sinkku, pitääkö minun vastata olevani eronnut vai yh-äiti. Mitä jos seurustelisin jonkun kanssa ja minulta kysyttäisiin samaa asiaa. En tietenkään voisi vastata että en ole sinkku, vaan minun pitäisi vastata olevani yh-äiti jolla on miesystävä.

Omalta kohdaltani tilanne ei ole niin monimutkainen kuin ex-miehelläni. Hänhän ei ole yh-isä, vaan vkl-isä. Hänen täytyy aina vastata kieltävästi sinkku-kysymyksiin ja selittää olevansa vkl-isä. Entäpä jos emme olisi ikinä olleet naimisissa ja lapsi olisi vahingonlaukaus. Mies ei olisi koskaan edes nähnyt lasta tai näkisi harvoin. Eihän hänkään enää olisi sinkku.

Eli jos joku kysyy: oletko sinkku? vastaukseni kuuluu: Ei, en ole sinkku olen eronnut ja minulla on kaksi lasta.

Ennen luulin sinkkuudella tarkoitettavan seurusteleeko vaiko eikö.

Harmi kun suomesta puuttuu termi single parent. Suomeksi se voisi olla sinkku-äiti tai sinkku-isä. Samassa sanassa selviäisi kysyjälle ettei tällä naisella/miehellä ole elämänkumppania vaan hänellä on lapsia. Sitten myöhemmin voisi selvitellä onko kyseessä avioliitosta eronnut vai onko lapsi ollut esim. vahingonlaukaus.

• ainoa joka on mennyt sekaisin! :)
        muuten,toi sinkkuäiti-nimitys on todella hyvä,miksei sitä hyvin voi käyttää, vaikkei sitä olisi erikseen termitelty tai virallistettu?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mistä puhuitte viimeksi kun näitte

Kerro yksi aiheista
      Ikävä
      101
      7333
    2. ROTAT VALTAAVAT ALUEITA

Asukkaat nyt loukkuja tekemään ja kiireellä, jätehuolto kuntoon, jätteet niille kuuluville paikoille, huomioikaa yrittäj
      Äänekoski
      55
      4946
    3. Se on hyvästi

Toivottavasti ei tavata.
      Ikävä
      79
      4629
    4. 71
      4488
    5. Olenko saanut sinut koukkuun?

Hyvä. Rakastan sua.
      Ikävä
      132
      4158
    6. Miten minusta tuntuu että kaikki tietää sun tunteista mua kohtaan

Paitsi suoraan minä itse, vai mitä hlvettiä täällä tapahtuu ja miksi ihmiset susta kyselee minulta 🤔❤️
      Ikävä
      28
      3269
    7. Alavuden sairaala

Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan
      Ähtäri
      8
      2908
    8. Sisäsiittosuus

Tämän kevään ylioppilaista 90% oli sama sukunimi?
      Suomussalmi
      39
      2468
    9. Miksi sä valitsit

Juuri minut sieltä?
      Ikävä
      47
      2427
    10. Kerro todelliset motiivit

kaivattuasi kohtaan?
      Ikävä
      211