Elroq on viidessä vuodessa 7.400 halvempi kokonaiskustannuksiltaan kuin Corolla

Anonyymi-ap

Tein vertailun siitä mitä maksaisi ajaa viisi vuotta ja 20.000km vuodessa sähköautolla tai bensa-autolla.
Otin vertailupariksi kaksi paljon ostettua keskikokoista autoa. Bensa-autoksi Corolla ja sähköautoksi Elroq.

Pääomakustannuksiltaan nämä autot ovat samanhintaisia. Elroq maksaa noin kolme tonnia enemmän uutena, mutta sen hintaeron saa varmasti vaihdossa takaisin vuonna 2030. Bensa-autojen haluttavuus käytettyjen markkinoilla on ollut laskussa jo pitkään.

Vakuutusmaksut ovat samansuuruiset joten siinäkään ei tule mitään eroa.

Huoltokustannuksissa on melkoinen ero. Corollaa joutuu huoltamaan joka vuosi noin 300 euron edestä kun Elroq pärjää 150 euron tarkastuksella joka toinen vuosi.

Corollan bensalasku per sata kilsaa on noin kahdeksan euroa kun Elroq kotilatauksella pääsee noin 1,8 eurolla.

Lopputulemaksi siis tulee seuraava:

Pääomakulut: tasan
Vakuutukset: tasan
Huollot: Corolla 1.200 euroa kalliimpi
Km-kulut: Corolla 6.200 euroa kalliimpi

124

779

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ei ihme että Corollan myynti on pudonnut ja Elroqin kaltaisten kohtuuhintaisten sähköautojen myynti on vahvassa kasvussa.
      Yli tonni vuodessa on iso määrä rahaa jokaiselle.

      • Anonyymi

        Tonni on sinulle taatusti iso raha, kun sinulla ei sitä edes ole.
        Vai onko taloudellinen kapeikkosi huomattavastikin suurempi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tonni on sinulle taatusti iso raha, kun sinulla ei sitä edes ole.
        Vai onko taloudellinen kapeikkosi huomattavastikin suurempi?

        Menikö Terolla ihon alle kun piti yrittää hyökätä asialla josta et voi tietää mitään?


      • Anonyymi

        Ja molemmat ovat ylihinnoiteultuja paskoja romuja. Elroqissakin on noin 15 000 euroa liikaa hintaa siihen nähden, että kyseessä on melko pieni auto ja perusmallissa on miniakku. Elroqia kohtuuhintaisiksi väittävät ovat idiootteja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja molemmat ovat ylihinnoiteultuja paskoja romuja. Elroqissakin on noin 15 000 euroa liikaa hintaa siihen nähden, että kyseessä on melko pieni auto ja perusmallissa on miniakku. Elroqia kohtuuhintaisiksi väittävät ovat idiootteja.

        "Ja molemmat ovat ylihinnoiteultuja paskoja romuja. "

        Mielipide on kuin persreikä, jokaisella on sellainen. Molemmat automallit ovat myydyimpien joukossa.

        Ylihintaiset paskat romut ovat niitä joita ei osteta. Näitä ostetaan paljon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Ja molemmat ovat ylihinnoiteultuja paskoja romuja. "

        Mielipide on kuin persreikä, jokaisella on sellainen. Molemmat automallit ovat myydyimpien joukossa.

        Ylihintaiset paskat romut ovat niitä joita ei osteta. Näitä ostetaan paljon.

        Ja uusien autojen markkina on likimain kuollut, joten eipä noilla myyntilistoilla paljon merkitystä ole kun lähes mikään kotitalous ei osta uutta. Nuo harvat uudet autot menevät yrityksille ja yhteisöille, ei kotitalouksille.

        Lisäksi ainoastaan Corolla ovat myydyimpien joukossa, Elroq ei pääse top 10 -listalle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Ja molemmat ovat ylihinnoiteultuja paskoja romuja. "

        Mielipide on kuin persreikä, jokaisella on sellainen. Molemmat automallit ovat myydyimpien joukossa.

        Ylihintaiset paskat romut ovat niitä joita ei osteta. Näitä ostetaan paljon.

        Sellaisen runsaan sadan kappaleen myynnit kuukaudessa ei todellakaan ole paljon. Ei edes Suomen kokoisessa maassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja uusien autojen markkina on likimain kuollut, joten eipä noilla myyntilistoilla paljon merkitystä ole kun lähes mikään kotitalous ei osta uutta. Nuo harvat uudet autot menevät yrityksille ja yhteisöille, ei kotitalouksille.

        Lisäksi ainoastaan Corolla ovat myydyimpien joukossa, Elroq ei pääse top 10 -listalle.

        Ja taas päin persettä. Tuorein elokuun tilasto kertoo Elroqin nousseen tukevasti top-10 tilastoon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja taas päin persettä. Tuorein elokuun tilasto kertoo Elroqin nousseen tukevasti top-10 tilastoon.

        Jos lasketaan koko alkuvuoden tilastosta eli tammi-lokakuun myynnit niin Elroq on sijalla 12. Yhden kuukauden tilastot eivät ole luotettavia, koska yksi ainoa suurempi laivalasti riittää nostamaan mallin kärkipäähän ja seuraavana kuukautena mallia ei edes näy listalla. Näinhän on esimerkiksi ollut perinteisesti Teslan kohdalla, se katoaa aina pariksi kuukaudeksi listalta ja sitten kvartaalin lopussa sitä yhtäkkiä tuodaan enemmän.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos lasketaan koko alkuvuoden tilastosta eli tammi-lokakuun myynnit niin Elroq on sijalla 12. Yhden kuukauden tilastot eivät ole luotettavia, koska yksi ainoa suurempi laivalasti riittää nostamaan mallin kärkipäähän ja seuraavana kuukautena mallia ei edes näy listalla. Näinhän on esimerkiksi ollut perinteisesti Teslan kohdalla, se katoaa aina pariksi kuukaudeksi listalta ja sitten kvartaalin lopussa sitä yhtäkkiä tuodaan enemmän.

        Lisäksi 135 auton myynti on surkea luku Suomessakin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos lasketaan koko alkuvuoden tilastosta eli tammi-lokakuun myynnit niin Elroq on sijalla 12. Yhden kuukauden tilastot eivät ole luotettavia, koska yksi ainoa suurempi laivalasti riittää nostamaan mallin kärkipäähän ja seuraavana kuukautena mallia ei edes näy listalla. Näinhän on esimerkiksi ollut perinteisesti Teslan kohdalla, se katoaa aina pariksi kuukaudeksi listalta ja sitten kvartaalin lopussa sitä yhtäkkiä tuodaan enemmän.

        Elroqin kohdalla kyseessä on niin tuore malli että toimitukset eivät olleet vielä päässeet kunnolla käyntiin Suomessa.
        Takuuvarmaa top-5 kamaa loppuvuonna ja tulevina vuosina. Hitti tuote.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Elroqin kohdalla kyseessä on niin tuore malli että toimitukset eivät olleet vielä päässeet kunnolla käyntiin Suomessa.
        Takuuvarmaa top-5 kamaa loppuvuonna ja tulevina vuosina. Hitti tuote.

        Elroqin myynnit aloitettiin jo vuodenvaihteessa, ei se niin tuore malli ole kuin kuvittelet. Elroqia on myyty koko vuosi tammikuusta alkaen. Eikä tämä muuta sitä tosiasiaa, että Elroq on järkyttävän ylihintainen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Elroqin myynnit aloitettiin jo vuodenvaihteessa, ei se niin tuore malli ole kuin kuvittelet. Elroqia on myyty koko vuosi tammikuusta alkaen. Eikä tämä muuta sitä tosiasiaa, että Elroq on järkyttävän ylihintainen.

        Ja Elroq on todennäköisesti saavuttanut jo myyntihuippunsa ja tästä alkaa alamäki.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lisäksi 135 auton myynti on surkea luku Suomessakin.

        No en nyt sanoisi noinkaan, jos tätä vuotta katsoo niin vain yksi automalli on keskimäärin yltänyt yli 200kpl/kk myyntitahtiin. Valtaosaa automalleista myydään vähemmän kuin 135 autoa/kk.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No en nyt sanoisi noinkaan, jos tätä vuotta katsoo niin vain yksi automalli on keskimäärin yltänyt yli 200kpl/kk myyntitahtiin. Valtaosaa automalleista myydään vähemmän kuin 135 autoa/kk.

        Eli Suomen uusien autojen markkina on lähes kuollut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli Suomen uusien autojen markkina on lähes kuollut.

        Ehkä, mutta se markkina mikä on olemassa niin siinä Elroq myy ihan hyvin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ehkä, mutta se markkina mikä on olemassa niin siinä Elroq myy ihan hyvin.

        Vain lyhyen aikaa, ensi vuonna Elroq ei ole enää edes top 20 -listalla. Nyt myydään ennakkotilaukset ja sitten kysyntä kuihtuu. Näin on käynyt lähes kaikille hehkutetuille sähköautoille. Mitään suurta kiinnostusta Elroqia kohtaan ei ole.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vain lyhyen aikaa, ensi vuonna Elroq ei ole enää edes top 20 -listalla. Nyt myydään ennakkotilaukset ja sitten kysyntä kuihtuu. Näin on käynyt lähes kaikille hehkutetuille sähköautoille. Mitään suurta kiinnostusta Elroqia kohtaan ei ole.

        Sen näkee aikanaan, mutta teknisesti pitkälti saman ja kooltaan hieman isomman Enyaqin kanssa ei noin käynyt, vaan auto jo malli-iästään huolimatta on esim. tänä vuonna myynyt selvästi viime vuotta enemmän.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Menikö Terolla ihon alle kun piti yrittää hyökätä asialla josta et voi tietää mitään?

        "Menikö Terolla ihon alle kun piti yrittää hyökätä asialla josta et voi tietää mitään?"

        Sähköterolla tuntui ainakin menevän ihon alle, kun paljastin poikasen tyhjätaskuksi.
        Mutta mikä on se asia josta en tiedä mitään?
        Mikäli se sinuun liittyy, ei se edes kiinnosta minua millään tavalla,
        sillä minua ei rahattomien sähköturojen vinkuminen vaan kiinnosta.


        Mitäs poju tähän?


      • Anonyymi

        Tonni vuodessa ei ole iso määrä kaikille . Ei edes minulle, eläkeläiselle .


    • Anonyymi

      Noin sen voi ajatella, jos ei koskaan käy yli 150 km kauempana kodista.

      • Anonyymi

        Nyt sun logiikka toimii todella huonosti. Sähköautolla voi tarvittaessa ajaa 1.000km alle kymmeneen tuntiin. https://www.youtube.com/watch?v=MMORjIwmueQ

        Jos heittää muutaman tuollaisen keikan vuodessa niin se nostaa sähköauton kokonaiskustannuksia vain hyvin vähän.

        Bensa-autolla kaikki kilometrit ovat aina kalliita. Käy sitten lähialkossa tai napapiirillä. Jokainen kilometri on kallis.


      • Anonyymi

      • Anonyymi

    • Anonyymi

      Uskaltaisitko ajaa 10 vuotta?

      • Anonyymi

        Jos pitäisi valita ostanko 10 vuotta vanhan polttiksen tai sähköauton niin valinta olisi selkeästi sähköauto.

        10 vuotiaan sähköauton akun kunto on hyvin helppo selvittää luotettavasti. 10 vuotiaassa polttiksessa voi olla vaikka mitä piilovikoja ja se voi levitä aivan varoittamatta. Suurin huolenaihe noin vanhassa polttiksessa on monimutkainen moottorinohjaus päästöhärpäkkeineen. Leviävät ilman mitään varoitusta ja korjaaminen maksaa monta sataa.
        Tekniikaltaan yksinkertainen sähköauto on varmempi valinta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos pitäisi valita ostanko 10 vuotta vanhan polttiksen tai sähköauton niin valinta olisi selkeästi sähköauto.

        10 vuotiaan sähköauton akun kunto on hyvin helppo selvittää luotettavasti. 10 vuotiaassa polttiksessa voi olla vaikka mitä piilovikoja ja se voi levitä aivan varoittamatta. Suurin huolenaihe noin vanhassa polttiksessa on monimutkainen moottorinohjaus päästöhärpäkkeineen. Leviävät ilman mitään varoitusta ja korjaaminen maksaa monta sataa.
        Tekniikaltaan yksinkertainen sähköauto on varmempi valinta.

        "Tekniikaltaan yksinkertainen sähköauto on varmempi valinta."

        𝐍𝐢𝐢𝐧, 𝐬𝐚̈𝐡𝐤𝐨̈𝐚𝐮𝐭𝐨𝐧 𝐭𝐞𝐤𝐧𝐢𝐤𝐤𝐚 𝐞𝐢 𝐨𝐥𝐞 𝐲𝐤𝐬𝐢𝐧𝐤𝐞𝐫𝐭𝐚𝐢𝐬𝐭𝐚.


    • Anonyymi

      Jokainen voi kätevästi verrata eri autojen käyttökuluja toisiinsa syöttämällä rehellisesti luvut tähän laskimeen.

      https://autokalkulaattori.fi/

    • Anonyymi

      Siinä vaiheessa, kun Sähköauto alkaa rassauttamaan niin polttis tulee ylivoimaisesti halvemmaksi.....siis nyt ei puhuta Saksalaisista polttisautoista. Joten, vertailut täytyisi tehdä siinävaiheessa, kun auto on menossa paaliin, että kumpi tuli elämänsä aikana halvemmaksi!

      • Anonyymi

        Väärin. Vertailu pitää tehdä sillä ajanjaksolla jolla autoa käyttää.
        Omistaja A ostaa auton uutena ja myy viisivuotiaana.
        Omistaja D ostaa saman auton 15-vuotiaana ja paalaa sitten kun on pakko.

        Omistajalle A ei paskankaan väliä omistaja D:n kokonaiskustannukset eikä päinvastoin. Ymmärrätkö?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Väärin. Vertailu pitää tehdä sillä ajanjaksolla jolla autoa käyttää.
        Omistaja A ostaa auton uutena ja myy viisivuotiaana.
        Omistaja D ostaa saman auton 15-vuotiaana ja paalaa sitten kun on pakko.

        Omistajalle A ei paskankaan väliä omistaja D:n kokonaiskustannukset eikä päinvastoin. Ymmärrätkö?

        Ja omistaja A kuuluu nykyisin mitättömän pieneen marginaaliryhmään, kun uusien autojen myynnit ovat romahtanut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja omistaja A kuuluu nykyisin mitättömän pieneen marginaaliryhmään, kun uusien autojen myynnit ovat romahtanut.

        Se ei muuta asiaa mitenkään kuinka paljon uusia autoja ostetaan. Jokainen käytetty auto ostetaan ensimmäisen kerran uutena.
        Hyvin yksinkertainen asia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Väärin. Vertailu pitää tehdä sillä ajanjaksolla jolla autoa käyttää.
        Omistaja A ostaa auton uutena ja myy viisivuotiaana.
        Omistaja D ostaa saman auton 15-vuotiaana ja paalaa sitten kun on pakko.

        Omistajalle A ei paskankaan väliä omistaja D:n kokonaiskustannukset eikä päinvastoin. Ymmärrätkö?

        Vertailu pitää tehdä sillä ajanjaksolla joka on uudesta ---paaliin. Silloin saadaan selville koko elinkaaren kulut!!!!!!!!!!!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vertailu pitää tehdä sillä ajanjaksolla joka on uudesta ---paaliin. Silloin saadaan selville koko elinkaaren kulut!!!!!!!!!!!

        Ja laskelmissa pitää ottaa huomioon myös se, että kuinka vanhana auto paalataan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Väärin. Vertailu pitää tehdä sillä ajanjaksolla jolla autoa käyttää.
        Omistaja A ostaa auton uutena ja myy viisivuotiaana.
        Omistaja D ostaa saman auton 15-vuotiaana ja paalaa sitten kun on pakko.

        Omistajalle A ei paskankaan väliä omistaja D:n kokonaiskustannukset eikä päinvastoin. Ymmärrätkö?

        Eivätkä omistajat B-D välitä miten paljon omistaja A on tuhlannut rahojaan. Kiittävät korkeintaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vertailu pitää tehdä sillä ajanjaksolla joka on uudesta ---paaliin. Silloin saadaan selville koko elinkaaren kulut!!!!!!!!!!!

        Tuollainen tieto on täysin typerää jos ei aja autoa uudesta saakka ja palaa sitä.
        Mitä merkitystä on 0-25 vuotta kulut jo ajaa sillä vain 0-5 ikäisenä tai 15-25 ikäisenä?

        Vain sen ajanjakson kulut kiinnostaa jolla auton omistaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuollainen tieto on täysin typerää jos ei aja autoa uudesta saakka ja palaa sitä.
        Mitä merkitystä on 0-25 vuotta kulut jo ajaa sillä vain 0-5 ikäisenä tai 15-25 ikäisenä?

        Vain sen ajanjakson kulut kiinnostaa jolla auton omistaa.

        Niinpä niin, johan auto uutena kestää, eli ensimmäinen omistaja voi päästä vähällä remontilla, mutta entä se seuraava omistaja? Hänelle voikin tulla paljon remonttia.. entä sitten kolmas omistaja? Hän voikin olla jo se, joka suutuspäissään panee auton paaliin! Eli vertailu pitää tehdä uudesta autosta romutukseen saakka. Nykypäivänä se on helppoa tehdä, koska monissa autoissa on jo sähköinen Huoltokirja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niinpä niin, johan auto uutena kestää, eli ensimmäinen omistaja voi päästä vähällä remontilla, mutta entä se seuraava omistaja? Hänelle voikin tulla paljon remonttia.. entä sitten kolmas omistaja? Hän voikin olla jo se, joka suutuspäissään panee auton paaliin! Eli vertailu pitää tehdä uudesta autosta romutukseen saakka. Nykypäivänä se on helppoa tehdä, koska monissa autoissa on jo sähköinen Huoltokirja.

        Mitä auton 15 vuotiaana ostava tekee sillä tiedolla paljonko sen auton kokonaiskustannukset ovat olleet viitenä ekana vuotena.
        Ei niin yhtään mitään. Täysin nolla-arvoista tietoa hänelle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä auton 15 vuotiaana ostava tekee sillä tiedolla paljonko sen auton kokonaiskustannukset ovat olleet viitenä ekana vuotena.
        Ei niin yhtään mitään. Täysin nolla-arvoista tietoa hänelle.

        Kyllä hän joka auton käytettynä ostaa haluaa tietää, että mitä remontteja aiemmat omistajat ovat autolle tehneet! Eli, onko autoon tulossa piakkoin remontteja jos ostat, vai ostatko pommin joka kohta hajoaa!. Ja näistä auton remonteista koostuu sitten auton kokonais historian kulut..eli onko auto kestävä ja luotettava menopeli uudesta----paaliin... Ja, on sitten tuurissaan kenelle auton omistaja historiassa sattuu ne vakavimmat viat...ja kuka sen sitten paaliin pistää ja missä iässä!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä hän joka auton käytettynä ostaa haluaa tietää, että mitä remontteja aiemmat omistajat ovat autolle tehneet! Eli, onko autoon tulossa piakkoin remontteja jos ostat, vai ostatko pommin joka kohta hajoaa!. Ja näistä auton remonteista koostuu sitten auton kokonais historian kulut..eli onko auto kestävä ja luotettava menopeli uudesta----paaliin... Ja, on sitten tuurissaan kenelle auton omistaja historiassa sattuu ne vakavimmat viat...ja kuka sen sitten paaliin pistää ja missä iässä!

        "Kyllä hän joka auton käytettynä ostaa haluaa tietää, että mitä remontteja aiemmat omistajat ovat autolle tehneet! "

        Tuo on aivan eri asia kun mitä tuossa avauksessa on laskettu.
        Korjaukset ovat hyvin satunnaisia kustannuksia joita ei voi ottaa mukaan tällaisiin laskelmiin.
        Tärkeitä tottakai mutta tämän aiheen ulkopuolelta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vertailu pitää tehdä sillä ajanjaksolla joka on uudesta ---paaliin. Silloin saadaan selville koko elinkaaren kulut!!!!!!!!!!!

        Minä olen viimeisillä autoillani ajanut välin 3-8 vuodet. Vähän ajetti auto puoleen hintaan uudesta, ja se pudottaa siinä viidessä vuodessa arvon puoleen. Menee perushuolloin ilman remontteja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä olen viimeisillä autoillani ajanut välin 3-8 vuodet. Vähän ajetti auto puoleen hintaan uudesta, ja se pudottaa siinä viidessä vuodessa arvon puoleen. Menee perushuolloin ilman remontteja.

        Minä olen ajanut kerran 0-18 vuoteen ja muulloin 0-12 vuoteen.
        Kyllä itse pidetty 12 vuotias ja 250 000 km ajettu on aivan erilainen
        kun autoliikkeen 8 vuotias ja alle 200 000 km ajettu.


    • Anonyymi

      Ajakoot jokainen millä tykkää, mitä siitä kinaamaan.

      • Anonyymi

        Ei ole niin, jonkun pitää ajatella ilmastoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole niin, jonkun pitää ajatella ilmastoa.

        Minä ajsn sähköautolla, mutta en ole yhtään huolissani ilmastosta. Talo lämpenee öljyllä, js sauna lämpenee puilla.


    • Anonyymi

      sosialistin hum. kandi ainut oikea valinta kulkupeliksi: puukengät.
      kätevästi Kelaan ja sosiaalitoimistoon kerjäämään rah- hoo.
      työt kun ei hänelle maistu

    • Anonyymi

      Elroq oli TM talvitestissä paras auto ajaa.
      porche voitti testin mutta kolmoseksi tullut Skoda oli parempi auto ajaa.
      Hämmästyttävä fakta vaikka on halpa auto. Verrattuna voittajaan.

      • Anonyymi

        Skoda osaa tehdä alustan ja paljon muutakin.


    • Anonyymi

      Puuttuu käyttövoimavero.

      • Anonyymi

        Totta.

        Pääomakulut: tasan
        Vakuutukset: tasan
        Huollot: Corolla 1.200 euroa kalliimpi
        Km-kulut: Corolla 6.200 euroa kalliimpi
        Käyttövoimavero: Elroq 750 euroa kalliimpi

        Kokonaisuudessaan Corolla on 6.650 euroa kalliimpi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Totta.

        Pääomakulut: tasan
        Vakuutukset: tasan
        Huollot: Corolla 1.200 euroa kalliimpi
        Km-kulut: Corolla 6.200 euroa kalliimpi
        Käyttövoimavero: Elroq 750 euroa kalliimpi

        Kokonaisuudessaan Corolla on 6.650 euroa kalliimpi.

        Pitkässä juoksussa tojota vie voiton. Sähköauto kun joutuu kuusankoskelle niin tojotan matka on vasta puolivälissä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pitkässä juoksussa tojota vie voiton. Sähköauto kun joutuu kuusankoskelle niin tojotan matka on vasta puolivälissä.

        Tojotisti vastaa yksinkertaiseen matematiikkaan pelkillä harhaisilla kuvitelmilla.

        Suomen katsastustilastot kertovat hyvin suoraan että Toyotat poistuvat liikenteestä vähemmän ajettuna kuin autot keskimäärin.

        https://img.ilcdn.fi/koyIRdW3QzbSZfkx9CoHuC0mGXo=/full-fit-in/920x0/img-s3.ilcdn.fi/b4c34fbc9a13eb18ef1899f4d1b3d656e673b216e7a77c489fd8c7570ace1465.jpg


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tojotisti vastaa yksinkertaiseen matematiikkaan pelkillä harhaisilla kuvitelmilla.

        Suomen katsastustilastot kertovat hyvin suoraan että Toyotat poistuvat liikenteestä vähemmän ajettuna kuin autot keskimäärin.

        https://img.ilcdn.fi/koyIRdW3QzbSZfkx9CoHuC0mGXo=/full-fit-in/920x0/img-s3.ilcdn.fi/b4c34fbc9a13eb18ef1899f4d1b3d656e673b216e7a77c489fd8c7570ace1465.jpg

        Ei tuollaista näy tuosta tilastosta. VW ja Toyota on käytännössä tasatilanteessa ja puolella muista automerkeistä on vähemmän kilometrejä katsastuksen aikaan. Lisäksi tilasto ei millään tavalla mittaa liikenteestä poistumisen kilometrejä vaan kilometrejä katsastuksessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tuollaista näy tuosta tilastosta. VW ja Toyota on käytännössä tasatilanteessa ja puolella muista automerkeistä on vähemmän kilometrejä katsastuksen aikaan. Lisäksi tilasto ei millään tavalla mittaa liikenteestä poistumisen kilometrejä vaan kilometrejä katsastuksessa.

        Toyota on huonompi kuin kaikkien autojen keskiarvo. Se on se pointti.
        Tuo kyllä kertoo hyvin selvään millaisilla kilometreillä autot poistuvat liikenteestä sellaisilla merkeillä joita on myyty yli 30 vuotta.
        Paljon ajettuja Toyotia ei liikenteessä juurikaan ole. Vanhoja kyllä on mutta ei paljon ajettuja. Varmaan Hiacet ja Land Cruiserit kattaa 90% noista paljon ajetuista.

        Nämä Corollat, Yarikset ja Aurikset uupuvat paaliin pienillä kilometreillä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toyota on huonompi kuin kaikkien autojen keskiarvo. Se on se pointti.
        Tuo kyllä kertoo hyvin selvään millaisilla kilometreillä autot poistuvat liikenteestä sellaisilla merkeillä joita on myyty yli 30 vuotta.
        Paljon ajettuja Toyotia ei liikenteessä juurikaan ole. Vanhoja kyllä on mutta ei paljon ajettuja. Varmaan Hiacet ja Land Cruiserit kattaa 90% noista paljon ajetuista.

        Nämä Corollat, Yarikset ja Aurikset uupuvat paaliin pienillä kilometreillä.

        Ei todellakaan kerro. Ja eikö tuo sitten kerro, että myös VW tuottaa lähinnä paskaa sontaa tehtaistaan eli vain idiootit ostavat VW:n paskoja sähköautoja?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toyota on huonompi kuin kaikkien autojen keskiarvo. Se on se pointti.
        Tuo kyllä kertoo hyvin selvään millaisilla kilometreillä autot poistuvat liikenteestä sellaisilla merkeillä joita on myyty yli 30 vuotta.
        Paljon ajettuja Toyotia ei liikenteessä juurikaan ole. Vanhoja kyllä on mutta ei paljon ajettuja. Varmaan Hiacet ja Land Cruiserit kattaa 90% noista paljon ajetuista.

        Nämä Corollat, Yarikset ja Aurikset uupuvat paaliin pienillä kilometreillä.

        Eli paljon ajettuja VW:n autoja ei ole liikenteessä. Ja koska Skoda on käytännössä VW niin ei tuo oikein hyvää kerro Elroqistakaan.

        Ja muuten, Skodat romutetaan vielä Toyotaakin pienemmillä kilometreillä sinun logiikallasi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toyota on huonompi kuin kaikkien autojen keskiarvo. Se on se pointti.
        Tuo kyllä kertoo hyvin selvään millaisilla kilometreillä autot poistuvat liikenteestä sellaisilla merkeillä joita on myyty yli 30 vuotta.
        Paljon ajettuja Toyotia ei liikenteessä juurikaan ole. Vanhoja kyllä on mutta ei paljon ajettuja. Varmaan Hiacet ja Land Cruiserit kattaa 90% noista paljon ajetuista.

        Nämä Corollat, Yarikset ja Aurikset uupuvat paaliin pienillä kilometreillä.

        "Nämä Corollat, Yarikset ja Aurikset uupuvat paaliin pienillä kilometreillä."

        Skodat uupuvat paaliin paljon noita pienemmillä kilometreillä. Skoda tuottaa nykyään kertakäyttöpaskaa tehtaistaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Totta.

        Pääomakulut: tasan
        Vakuutukset: tasan
        Huollot: Corolla 1.200 euroa kalliimpi
        Km-kulut: Corolla 6.200 euroa kalliimpi
        Käyttövoimavero: Elroq 750 euroa kalliimpi

        Kokonaisuudessaan Corolla on 6.650 euroa kalliimpi.

        "okonaisuudessaan Corolla on 6.650 euroa kalliimpi."

        Kun meillä oli Corolla, se meni pelkillä öljyn ja suodattimien vaihdolla 80 000 km.
        Silloin vaihdoin sytytystulpat.
        Sitten jatkoin öljyn ja suodattimien vaihdoilla.
        160 000 vaihdoin jarrupalat ja sytytystulpat
        190 000 jarrupalat ja jarrulevyt.
        ja taas öljyä ja suodatinta.

        Yksi vika oli, vilkku ei palautunut, jotain 4-5v maksoi kuulemma paljon, mutta huolto tuli vastaan ja maksoi meille 200 e. koko ohjausakseli vaihdettiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toyota on huonompi kuin kaikkien autojen keskiarvo. Se on se pointti.
        Tuo kyllä kertoo hyvin selvään millaisilla kilometreillä autot poistuvat liikenteestä sellaisilla merkeillä joita on myyty yli 30 vuotta.
        Paljon ajettuja Toyotia ei liikenteessä juurikaan ole. Vanhoja kyllä on mutta ei paljon ajettuja. Varmaan Hiacet ja Land Cruiserit kattaa 90% noista paljon ajetuista.

        Nämä Corollat, Yarikset ja Aurikset uupuvat paaliin pienillä kilometreillä.

        Toyota on kestävä, moottori ja alusta.
        Mutta ei paras ajettava, miellyttävä ajettava
        varsinkin jos on samana päivänä meno-paluu yli 200 km päähän.


    • Anonyymi

      Ensimmäiselle tai toisellekaan omistajalle ei juurikaan ole merkitystä kuinka monta vuotta hänen ostamansa auto pysyy liikenteessä. Kolmaskaan omistaja tuskin vielä joutuu miettimään että kuinkahan pitkälle tällä autolla pääsee.

      Heille ainoa asia jolla on merkitystä on autolla ajamisen kokonaiskustannukset. Se että paalataanko auto visi vuotta vai viisitoistavuotta sen jälkeen kun he ovat sen myyneet eteenpäin on aivan merkityksetöntä diipadaapaa.

      Aika iso on nykyään sähköautojen etumatka kustannusten suhteen kun hankintahinnat ovat pudonneet suurinpiirtein polttiksien tasolle.

    • Anonyymi

      Tiedättekö mitä. On täysin mahdollista, että tuo laskelma pitää käyttövoimaveron lisäämisen jälkeen paikkansa. Mutta toisaalta se olisi lähes ensimmäinen sähköautolaskelma joka myös tarkistuslaskennassa tulisi pitämään paikkansa. Siis siinä vaiheessa kun katsotaan peräpeiliin, että tuliko tehtyä hitti vai huti autovalinnassa.

      Olisiko niin, että tuohon elrokkiin ei tule enää hinnanpudotuksia...ehkä sittenkin tulee. 3000€ pois hinnasta ensimmäisen omistajan aikana, on 4000€ pois hyvityshinnasta 3 vuoden kohdalla. Toyotan hinnat eivät ole tulleet alaspäin, joten sieltä ei taida tulla apuja toiseen suuntaan, ellei sitten juuri siihen suuntaan, joka taas pääsee yllättämään sähköautoilijat. Polttomoottoriauto hyväksi havaitulla hybridi-tekniikalla, pitää pirun hyvin hintansa. Mitä jos se tekee taas niin ja pitääkin paremmin hintansa? Pelkästään noilla muuttujilla laskelmaan tulee taas 6000€ kupru. Ja jos kilometrit jäävätkin jatkossa 15 000 tasoon, laskelma menee pyllylleen

      • Anonyymi

        Sähköautojen hintatason putoaminen syö aivan ensimmäiseksi käytettyjen polttiksien hintatasoa.
        Polttis jolla ajaminen maksaa moninkertaisesti sähköautoon verrattuna jää aina autokauppaan kun tarjolla on vastaavanlainen sähköauto suurinpiirtein samaan hintaan.
        Polttis pystyy kilpailemaan ainoastaan selkeästi halvemmalla hankintahinnalla. Päättele siitä mikä on Corollien ja muiden polttisten arvonalenema jatkossa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköautojen hintatason putoaminen syö aivan ensimmäiseksi käytettyjen polttiksien hintatasoa.
        Polttis jolla ajaminen maksaa moninkertaisesti sähköautoon verrattuna jää aina autokauppaan kun tarjolla on vastaavanlainen sähköauto suurinpiirtein samaan hintaan.
        Polttis pystyy kilpailemaan ainoastaan selkeästi halvemmalla hankintahinnalla. Päättele siitä mikä on Corollien ja muiden polttisten arvonalenema jatkossa.

        ...arvonalenema jatkossa. Niin, tähän mennessä ennustus ei ole toteutunut, vaan sähköautot ovat menettäneet arvoaan nopeammin kuin polttomoottoriautot.
        Kääntyykö se kehitys juuri nyt? Vai vasta 10 vuoden kuluttua?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköautojen hintatason putoaminen syö aivan ensimmäiseksi käytettyjen polttiksien hintatasoa.
        Polttis jolla ajaminen maksaa moninkertaisesti sähköautoon verrattuna jää aina autokauppaan kun tarjolla on vastaavanlainen sähköauto suurinpiirtein samaan hintaan.
        Polttis pystyy kilpailemaan ainoastaan selkeästi halvemmalla hankintahinnalla. Päättele siitä mikä on Corollien ja muiden polttisten arvonalenema jatkossa.

        " kun tarjolla on vastaavanlainen sähköauto suurinpiirtein samaan hintaan."
        No just...kun hintaeroa on alunperin ollut 20 000€, niin joo, voi olla.
        Ja näinhän se yleensä onkin. Sähköautojen hinnat romahtavat ja romahduksen jälkeen ne ovat ihan houkuttelevia vaihtoehtoja.
        Tämä aloituksen esimerkki hakee alun perin lähes saman hintaisista vaihtoehtoa toisilleen, mutta elrocci on kyllä pienempi auto ja lisäksi vielä ihan eri korityyppiä. onko se sitten vastaava vaikka on pienempi?


    • Anonyymi

      Elroqilla pääset sen 2-3 vuotta noilla 150 euron tarkastuksilla, mutta sen jälkeen jos haluat pitää akuston "uudenveroisessa" kunnossa niin joudut pulittamaan tuhansien ja kymmenien tuhansien arvoisia huoltoja. Vaikka olis kuinka halpaa ladata autoa jne. niin akut kuluu todella nopeaa. Sähköautoilla viilataan tietämättömiä linssiin ja lujasti. Mutta kyllä se totuus iskee kasvoille sitten ku akkuhuolet tulee ajankohtaisiksi.

      • Anonyymi

        Ehkä tuossa nyt on "vähäistä" liioittelua...
        Mutta jos sopivasti väärinkäyttää sähköautoa, niin näkyy se siinä, miten auto säilyttää arvonsa. Pikalaturilla pilatut akut alentavat hyvityshintaa jo aika nuorista yksilöistä alkaen.


    • Anonyymi

      "Elroqilla pääset sen 2-3 vuotta noilla 150 euron tarkastuksilla, mutta sen jälkeen jos haluat pitää akuston "uudenveroisessa" kunnossa niin joudut pulittamaan tuhansien ja kymmenien tuhansien arvoisia huoltoja"

      Nyt tulee kyllä täysin päätöntä tarinaa. Ei mitään järkeä. Miksi omistaja maksaisi penniäkään takuunalaisen akun korjaamisesta? Mitään kalliita huoltoja akku ei tarvitse.
      Pelkkää paskapuhetta taas.

      • Anonyymi

        No saattaa se 5 vuotta olla takuu mutta sen jälkeen olet omillasi. Onko sulla tietoa paljon koko akuston uusiminen maksaa? 10k ja siitä ylöspäin, siihen ne säästöt ja alle 2€/100km latauksen edut sitten menee. Ei voi mitään mutta akkuteknologia on suoraan sanoan perseestä ja syvältä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No saattaa se 5 vuotta olla takuu mutta sen jälkeen olet omillasi. Onko sulla tietoa paljon koko akuston uusiminen maksaa? 10k ja siitä ylöspäin, siihen ne säästöt ja alle 2€/100km latauksen edut sitten menee. Ei voi mitään mutta akkuteknologia on suoraan sanoan perseestä ja syvältä.

        Takuu on kahdeksan vuotta.
        Ja sen jälkeen ajelee vielä ainakin reilut kymmenen vuotta ilman mitään akku huoltoja.
        Sähköautot ovat luotettavia ja pitkäikäisiä autoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Takuu on kahdeksan vuotta.
        Ja sen jälkeen ajelee vielä ainakin reilut kymmenen vuotta ilman mitään akku huoltoja.
        Sähköautot ovat luotettavia ja pitkäikäisiä autoja.

        En tiedä miten Skodalla on mutta epäilen että samalla tavalla kuin esim. Mersulla eli akkutakuu ei korvaa akun vikoja/ sen vaihtoa jos korjauksen hinta ylittää auton sen hetkisen arvon. Eli jos ostat vaikka 45 000€ Elroqin ja ajat sillä vaikka 3 vuotta niin paljon luulet että auton hinta on tullut alaspäin, varmasti ainakin puolet. Ja ihan turha selittää että polttomoottoriautoistakin menee moottoreita hajalle tuon ikäisistä autoista, niin menee mutta niiden osuus on olematon noiden vatkainten akkujen huoltoihin/vaihtoihin.

        https://m.youtube.com/watch?v=g0kYERgVyBU


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En tiedä miten Skodalla on mutta epäilen että samalla tavalla kuin esim. Mersulla eli akkutakuu ei korvaa akun vikoja/ sen vaihtoa jos korjauksen hinta ylittää auton sen hetkisen arvon. Eli jos ostat vaikka 45 000€ Elroqin ja ajat sillä vaikka 3 vuotta niin paljon luulet että auton hinta on tullut alaspäin, varmasti ainakin puolet. Ja ihan turha selittää että polttomoottoriautoistakin menee moottoreita hajalle tuon ikäisistä autoista, niin menee mutta niiden osuus on olematon noiden vatkainten akkujen huoltoihin/vaihtoihin.

        https://m.youtube.com/watch?v=g0kYERgVyBU

        Sähköautoihin joutuu vaihtamaan koko akuston paljon harvemmin kuin mitä polttiksiin tulee kalliita remontteja. Varsinkin dieselit ovat todellisia hasardeja.

        Tuo Mersun tapaus on kyllä hämmentävä mutta kun tietää miten Mersu hinnoittelee huollot ja korjaukset niin tuo on kyllä pelkästään Mersua koskeva ongelma. No ehkä Audi on samanlainen riistäjä.

        No joka tapauksessa Skodassa ei ole tuollaista ehtoa kuin Mersulla on joten siinäkin mielessä ei koske Skodan sähköautoja mitenkään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En tiedä miten Skodalla on mutta epäilen että samalla tavalla kuin esim. Mersulla eli akkutakuu ei korvaa akun vikoja/ sen vaihtoa jos korjauksen hinta ylittää auton sen hetkisen arvon. Eli jos ostat vaikka 45 000€ Elroqin ja ajat sillä vaikka 3 vuotta niin paljon luulet että auton hinta on tullut alaspäin, varmasti ainakin puolet. Ja ihan turha selittää että polttomoottoriautoistakin menee moottoreita hajalle tuon ikäisistä autoista, niin menee mutta niiden osuus on olematon noiden vatkainten akkujen huoltoihin/vaihtoihin.

        https://m.youtube.com/watch?v=g0kYERgVyBU

        Kannattaa ehkä tarkistaa faktat ennen kuin tulee epäilemään mitään.

        Vain Mersun akkutakuun ehdoissa on mainittu että korvaus rajoittuu auton käypään arvoon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No saattaa se 5 vuotta olla takuu mutta sen jälkeen olet omillasi. Onko sulla tietoa paljon koko akuston uusiminen maksaa? 10k ja siitä ylöspäin, siihen ne säästöt ja alle 2€/100km latauksen edut sitten menee. Ei voi mitään mutta akkuteknologia on suoraan sanoan perseestä ja syvältä.

        Jos ajaa 5 vuodessa akkutakuun umpeen niin akun vaihdon hinnan on jo säästänyt pienempinä polttoainekuluina. Eli siinä epätodennäköisessä ja huonoimmassakin vaihtoehdossa kustannusmielessä ollaan tasoissa polttiksen kanssa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos ajaa 5 vuodessa akkutakuun umpeen niin akun vaihdon hinnan on jo säästänyt pienempinä polttoainekuluina. Eli siinä epätodennäköisessä ja huonoimmassakin vaihtoehdossa kustannusmielessä ollaan tasoissa polttiksen kanssa.

        No haista sinä perseen haistelija v*ttu. Sähköautot on uusi tapa ryöstää hyödylliset idiootit jotka ei ymmärrä asioista yleensäkään mitään. Teiltä puuttuu käytännön järki, v*tun homot.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No haista sinä perseen haistelija v*ttu. Sähköautot on uusi tapa ryöstää hyödylliset idiootit jotka ei ymmärrä asioista yleensäkään mitään. Teiltä puuttuu käytännön järki, v*tun homot.

        On näköjään m,ennyt jollekin sähköauton halvat kilometrit kunnolla ihon alle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On näköjään m,ennyt jollekin sähköauton halvat kilometrit kunnolla ihon alle.

        Tai ehkä vaan tyhmät ihmiset ottaa aivoon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tai ehkä vaan tyhmät ihmiset ottaa aivoon.

        Kun faktat ei satu sopimaan siihen omaan mielipiteeseen niin siitä sitten syntyy tuollaisia primitiivisiä reaktioita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun faktat ei satu sopimaan siihen omaan mielipiteeseen niin siitä sitten syntyy tuollaisia primitiivisiä reaktioita.

        Kyllä muakin vituttaisi jos joka kerta kun tankkaa niin tietää että suurin osa siitä rahasta menee polttoaineveroihin joita sähköautoiljan ei tarvitse maksaa.

        Joutuu maksamaan moninkertaisen summan aivan samoista kilometreistä. Ei ihme että menee herne nenään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä muakin vituttaisi jos joka kerta kun tankkaa niin tietää että suurin osa siitä rahasta menee polttoaineveroihin joita sähköautoiljan ei tarvitse maksaa.

        Joutuu maksamaan moninkertaisen summan aivan samoista kilometreistä. Ei ihme että menee herne nenään.

        Ja kun tietää että joka vuosi mittaristoon syttyy huoltovalo joka tarkoittaa 300-700 euron laskua.
        Sähköautossa ei ole noita kalliita huoltoja, pientä näpräämistä ilmastoinnin ja jarrujen suhteen tarvittaessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja kun tietää että joka vuosi mittaristoon syttyy huoltovalo joka tarkoittaa 300-700 euron laskua.
        Sähköautossa ei ole noita kalliita huoltoja, pientä näpräämistä ilmastoinnin ja jarrujen suhteen tarvittaessa.

        Ei oo kyse rahasta tässä hommassa vaan tyhmyydestä, mulla on niin paljon rahaa että lorotan toisen tankillisen verran maahan ku käyn tankilla siitä se ei jää kiinni. Kysymys on siitä että ette ymmärrä että sitä akkua joutuu jossain vaiheessa alkaa huoltamaan ja kaikilla ei ole rahaa niinkuin esim. minulla on eli paljon ylimääräistä niin sitä tehdä. Köyhät täällä vinkuu ja valittaa kuin sähköllä on halpa ajella mutta paskat tulee housuun kun joutuu jossain vaiheessa akkua alkaa huoltamaan/vaihtamaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei oo kyse rahasta tässä hommassa vaan tyhmyydestä, mulla on niin paljon rahaa että lorotan toisen tankillisen verran maahan ku käyn tankilla siitä se ei jää kiinni. Kysymys on siitä että ette ymmärrä että sitä akkua joutuu jossain vaiheessa alkaa huoltamaan ja kaikilla ei ole rahaa niinkuin esim. minulla on eli paljon ylimääräistä niin sitä tehdä. Köyhät täällä vinkuu ja valittaa kuin sähköllä on halpa ajella mutta paskat tulee housuun kun joutuu jossain vaiheessa akkua alkaa huoltamaan/vaihtamaan.

        Polttis kuskit on niitä joilla on se suuri huoli huoli akun vaihdon kustannuksista. Eikö kannattaisi ennemminkin miettiä mitä maksaa kun siitä vanhasta nokivasarasta porsii suuttimet, pumppu, lambda-anturit, egr, adblue ja muuta mukavaa pikku jumppa tulee koneen tai vaihteiston kanssa.

        Sähkö autoista hajoaa akkuja niin harvoin että siitä ei kannata olla huolissaan. Polttikset porsii varmasti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Polttis kuskit on niitä joilla on se suuri huoli huoli akun vaihdon kustannuksista. Eikö kannattaisi ennemminkin miettiä mitä maksaa kun siitä vanhasta nokivasarasta porsii suuttimet, pumppu, lambda-anturit, egr, adblue ja muuta mukavaa pikku jumppa tulee koneen tai vaihteiston kanssa.

        Sähkö autoista hajoaa akkuja niin harvoin että siitä ei kannata olla huolissaan. Polttikset porsii varmasti.

        Älä ala sitten vinkuun ja valittaan yhtään missään äläkä kellekkään ku alat ihmettelemään kun autolla ei pääse kun sen 200km yhdellä latauksella, just katoin kaasujalan videon youtubesta missä se teki rangetestin UUDELLA Elroq RS sähköautolla. Ajoi 297km ja akkua jäi 10%. Mitä v*ttua semmosella autolla tekee? Ja mitä se range on sitten talvella? Nuo luettelemasi osat on kulutusosia aivan niinkuin akkukin on, miksi te sähköautoja puolustavat olette niin v*tun tyhmiä?

        https://m.youtube.com/watch?v=4O03ebqMcCk&t=10s&pp=ygUKa2Fhc3VqYWxrYdIHCQn2CQGHKiGM7w%3D%3D


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä ala sitten vinkuun ja valittaan yhtään missään äläkä kellekkään ku alat ihmettelemään kun autolla ei pääse kun sen 200km yhdellä latauksella, just katoin kaasujalan videon youtubesta missä se teki rangetestin UUDELLA Elroq RS sähköautolla. Ajoi 297km ja akkua jäi 10%. Mitä v*ttua semmosella autolla tekee? Ja mitä se range on sitten talvella? Nuo luettelemasi osat on kulutusosia aivan niinkuin akkukin on, miksi te sähköautoja puolustavat olette niin v*tun tyhmiä?

        https://m.youtube.com/watch?v=4O03ebqMcCk&t=10s&pp=ygUKa2Fhc3VqYWxrYdIHCQn2CQGHKiGM7w%3D%3D

        Näiden akkujen elinikä on PALJON pidempi kuin minkäikäiseksi olen autoja pitänyt. Polttiksiakaan.

        Vain kulkumulkku joka joutuu painamaan pitkin motareita satoja kilsoja ilman kusitaukoja. Meille taviksille tuota pidempi range sähköautossa on täysin turha ominaisuus. Jos nyt joskus pitää lähteä tuonne syvälle pöndelle niin se 20 min lataustauko kolmen tunnin välein on vain tervetullut asia. Ainakin perhettä en kehtaisi istuttaa tuota pidempään yhtä kyytiä peltilaatikossa.

        Tavis ei menetä mitään kun vaihtaa polttiksen sähköautoon. Päinvastoin auton surituskyky paranee ja kulut putoavat murto-osaan.
        Ymmärrän hyvin miksi kiukuttelet :-)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näiden akkujen elinikä on PALJON pidempi kuin minkäikäiseksi olen autoja pitänyt. Polttiksiakaan.

        Vain kulkumulkku joka joutuu painamaan pitkin motareita satoja kilsoja ilman kusitaukoja. Meille taviksille tuota pidempi range sähköautossa on täysin turha ominaisuus. Jos nyt joskus pitää lähteä tuonne syvälle pöndelle niin se 20 min lataustauko kolmen tunnin välein on vain tervetullut asia. Ainakin perhettä en kehtaisi istuttaa tuota pidempään yhtä kyytiä peltilaatikossa.

        Tavis ei menetä mitään kun vaihtaa polttiksen sähköautoon. Päinvastoin auton surituskyky paranee ja kulut putoavat murto-osaan.
        Ymmärrän hyvin miksi kiukuttelet :-)

        Ihan niinkuin sanoin, olet tyhmä. Oletko ajatellut että joku muu hyväuskoinen joutuu sen akun kuitenkin maksamaan? Huomaa kyllä että asut jossain kehä 3:n sisäpuolella. Onnea valitsemallasi tiellä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihan niinkuin sanoin, olet tyhmä. Oletko ajatellut että joku muu hyväuskoinen joutuu sen akun kuitenkin maksamaan? Huomaa kyllä että asut jossain kehä 3:n sisäpuolella. Onnea valitsemallasi tiellä.

        "Huomaa kyllä että asut jossain kehä 3:n sisäpuolella."

        Jo pelkästään se että teet tuollaisia virheellisiä oletuksia ja vieläpä uskot niihin kertoo sinusta kaiken oleellisen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Huomaa kyllä että asut jossain kehä 3:n sisäpuolella."

        Jo pelkästään se että teet tuollaisia virheellisiä oletuksia ja vieläpä uskot niihin kertoo sinusta kaiken oleellisen.

        😂😂😂


    • Anonyymi

      Paljon säästää sähkis Skodalla verrattuna Corollaan.
      Ihme että joku vielä ostaa Toyotan muka hybridejä.

      • Anonyymi

        "Ihme että joku vielä ostaa Toyotan muka hybridejä."

        on kyllä ihme
        kun joku ostaa mitä merkkiä hyvänsä hybridejä.

        On kyllä monimutkainen rakenne, seisomaan suomen talveen ja syksyyn,
        on onneksi huoltoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Ihme että joku vielä ostaa Toyotan muka hybridejä."

        on kyllä ihme
        kun joku ostaa mitä merkkiä hyvänsä hybridejä.

        On kyllä monimutkainen rakenne, seisomaan suomen talveen ja syksyyn,
        on onneksi huoltoja.

        hybridejä on tehty vain jotta saadaan
        päästöt teknisesti pieneksi.

        Käytännössä se ei toimi niin,
        jos ei ole minuutti kellolla tarkkailemassa ajoja.


    • Anonyymi

      Voisiko aloittaja vielä hiukan avata vakuutusten hintoja noihin.

      Voisko myös kertoa mikä auto itsellä on?
      Tarkoitan että onko vertailukiinnostus koska on ostamassa UUTTA autoa vai jostain muusta syystä, mistä?

    • Anonyymi

      Elroq?
      Ikinä kuullutkaan🤣

    • Anonyymi

      "" kun tarjolla on vastaavanlainen sähköauto suurinpiirtein samaan hintaan."
      No just...kun hintaeroa on alunperin ollut 20 000€, niin joo, voi olla."

      Tuo 20.000 hintaero on täysin huuhaata. Tässäkin vertailussa mukanaolevien autojen hintaero on noin 3.000 ruroa uutena ja on hyvin todennäköistä että Erot näidden kahden auton arvonalenemassa lasketaan satasissa eli käytännössä ei mitään eroa.

      Ja mitä näiden autojen kokoon tulee niin Elroqin akseliväli on 2765 kun Corollassa se on vain 2640- Akseliväli määrittelee pitkälti sisätilojen väljyyden kuskille ja matkustajille.

      Tavaratila on farkku-Corollassa suurempi.

      • Anonyymi

        Hintaero ei ole suuri edes ŠSoda Enyaq malliin. Jos tavaratila on se ykkösjuttu niin kannattaa ostaa se. Säästöt kai aika samat.


      • Anonyymi

        Liikennevakuutus meikäläisen bonuksilla maksaa kumpaankin melko tasan 200 euroa vuodessa.
        Tasapeli niinkuin sanoin.

        Kaskoja on eri vakuutusyhtöillä niin erilaisia ja erihintaisia että niiden järkevä vertailu on mahdoton urakka.


    • Anonyymi

      Hölmöä verrata Corollaa oikeisiin autoihin.

    • Anonyymi

      "Jos ajaa 5 vuodessa akkutakuun umpeen niin akun vaihdon hinnan on jo säästänyt pienempinä polttoainekuluina. Eli siinä epätodennäköisessä ja huonoimmassakin vaihtoehdossa kustannusmielessä ollaan tasoissa polttiksen kanssa."

      Juurikin näin. Polttispeelot ottavat epätoivoisina aina esiin sen kuinka paljon maksaa jos akuston joutuu vaihtamaan kokonaan. Vaikka sellaista tapahtuu vain äärimmäisen harvoin.

      Se mitä tapahtuu jokaisella tankkauksella on polttoaineverojen maksaminen. Aina ja jokaisella ajetulla kilometrilla.
      Miettikääpä sitä.

      • Anonyymi

        No aja sitten ruskian reiän rassaaja sillä sähköautolla jos se on niin v*tun hyvä.


    • Anonyymi

      Corollan huollot maksavat merkkiliikkeessä paljon enemmän kuin 300 euroa. Pieni huoltokin yli 400 ja esim. 90:n huolto yli 800. Eli vetäkää siitä. Huoltoväli 15000 km. Kolmen kympin välein iso huolto.

    • Anonyymi

      Miten se iso Skoda se on kai vielä halvempi?

    • Anonyymi

      Eikös Elrogille oikea verrokki ole Octavia tai Superb.

      Miksi aloittaja valiti Corollan?
      Ehkä vain koska halusi kinata omaa pahaa oloaan.

    • Anonyymi

      7400 on tietenkin tuossa hintaluokassa aika paljon . 5 vuodessa voi kuitenkin sähköautosta hajota vaukka sähkömoottori, invertteri, konvertteri tai tamu . Jos tälläinen ' negatiivinen" lottovoitto osuu kohdalle, niin mitään säästöä ei tule, päin vastoin . Corollasta hajoaa tuossa ajassa ainakin lämmönvaihdin, mutta se maksaa " vain" 2500 € .

      • Anonyymi

        Tuollaisten hajoamiseen miettiminen tuon ikäisessä autossa on täysin ajanhaaskuuta. Sellaisia tapahtuu niin harvoin.


    • Anonyymi

      kelpaa hymyillä koska Skoda on niin halpa ajaa.
      VRS malli on huippuhyvä talviauto. Kyllä Skoda voittaa TM talvitestin helposti taas kerran.

      • Anonyymi

        Kaikenmaailman testit uusilla autoilla on ihan höpöhommaa. "Testit" pitää tehdä siinä vaiheessa, kun auto menee paaliin...silloin tiedetään se, kuinka kalliiksi autoilu tuli koko auton elinkaari huomioon ottaen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikenmaailman testit uusilla autoilla on ihan höpöhommaa. "Testit" pitää tehdä siinä vaiheessa, kun auto menee paaliin...silloin tiedetään se, kuinka kalliiksi autoilu tuli koko auton elinkaari huomioon ottaen.

        "Testit" pitää tehdä siinä vaiheessa, kun auto menee paaliin...

        Voisiko vähempää kiinnostaa niitä jotka ajavat alle 15 vuotiaille autoilla.

        Ymmärrä toki että vain osa ihmisistä ajaa noilla ikivanhoilla autoilla ja heille auton paalaus on asia joka ei koske heitä mitenkään.

        Meillä jokaisella on omanlaisensa elämä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Testit" pitää tehdä siinä vaiheessa, kun auto menee paaliin...

        Voisiko vähempää kiinnostaa niitä jotka ajavat alle 15 vuotiaille autoilla.

        Ymmärrä toki että vain osa ihmisistä ajaa noilla ikivanhoilla autoilla ja heille auton paalaus on asia joka ei koske heitä mitenkään.

        Meillä jokaisella on omanlaisensa elämä.

        Joo, mutta joka autolla on se oma elämänkaari... olipa se pitkä tai lyhyt, eli jokuhan sen auton ajaa siihen kuntoon, että se joutuu lopuksi paaliin. Niin siinä vaiheessahan olisi hyvä tehdä yhteenveto auton kokonais kuluista kaikkineen 0 kilometristä-----paaliin. Silloin nähtäisiin, että mikä auto on kallis tai edullinen kuluiltaan vuosien saatossa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo, mutta joka autolla on se oma elämänkaari... olipa se pitkä tai lyhyt, eli jokuhan sen auton ajaa siihen kuntoon, että se joutuu lopuksi paaliin. Niin siinä vaiheessahan olisi hyvä tehdä yhteenveto auton kokonais kuluista kaikkineen 0 kilometristä-----paaliin. Silloin nähtäisiin, että mikä auto on kallis tai edullinen kuluiltaan vuosien saatossa.

        "Niin siinä vaiheessahan olisi hyvä tehdä yhteenveto auton kokonais kuluista kaikkineen 0 kilometristä-----paaliin. Silloin nähtäisiin, että mikä auto on kallis tai edullinen kuluiltaan vuosien saatossa."

        Toki näin teoriassa mutta laitetaanpa nyt hieman maalaisjärkeä peliin.
        Oletko ajanut koskaan autoa uudesta paaliin?

        Aika harvoin kukaan tekee näin.
        Auton elinkaareen mahtuu monta omistajaa ja kukaan niistä omistajista ei voisi olla vähempää kiinnostunut niden muiden kuluista.

        Minä en ainakaan ole. Oletko sinä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo, mutta joka autolla on se oma elämänkaari... olipa se pitkä tai lyhyt, eli jokuhan sen auton ajaa siihen kuntoon, että se joutuu lopuksi paaliin. Niin siinä vaiheessahan olisi hyvä tehdä yhteenveto auton kokonais kuluista kaikkineen 0 kilometristä-----paaliin. Silloin nähtäisiin, että mikä auto on kallis tai edullinen kuluiltaan vuosien saatossa.

        "Joo, mutta joka autolla on se oma elämänkaari... olipa se pitkä tai lyhyt, eli jokuhan sen auton ajaa siihen kuntoon, että se joutuu lopuksi paaliin. Niin siinä vaiheessahan olisi hyvä tehdä yhteenveto auton kokonais kuluista kaikkineen 0 kilometristä-----paaliin. Silloin nähtäisiin, että mikä auto on kallis tai edullinen kuluiltaan vuosien saatossa."

        Videssä vuodessa luvut menee näin.

        Pääomakulut: tasan
        Vakuutukset: tasan
        Huollot: Corolla 1.200 euroa kalliimpi
        Km-kulut: Corolla 6.200 euroa kalliimpi
        Käyttövoimavero: Elroq 750 euroa kalliimpi

        Kokonaisuudessaan Corolla on 6.650 euroa kalliimpi.

        20 vuodessa nämä luvut vain kerrotaan neljällä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Joo, mutta joka autolla on se oma elämänkaari... olipa se pitkä tai lyhyt, eli jokuhan sen auton ajaa siihen kuntoon, että se joutuu lopuksi paaliin. Niin siinä vaiheessahan olisi hyvä tehdä yhteenveto auton kokonais kuluista kaikkineen 0 kilometristä-----paaliin. Silloin nähtäisiin, että mikä auto on kallis tai edullinen kuluiltaan vuosien saatossa."

        Videssä vuodessa luvut menee näin.

        Pääomakulut: tasan
        Vakuutukset: tasan
        Huollot: Corolla 1.200 euroa kalliimpi
        Km-kulut: Corolla 6.200 euroa kalliimpi
        Käyttövoimavero: Elroq 750 euroa kalliimpi

        Kokonaisuudessaan Corolla on 6.650 euroa kalliimpi.

        20 vuodessa nämä luvut vain kerrotaan neljällä.

        Joo, näistä 20 vuoden kuluista puuttuu korjauskulut, jotka voi olla joissakin automerkeissä tähtitieteelliset!! Jopa niin tähtitieteelliset, että auto joutuu sen takia jo nuorena paalii.


    • Anonyymi

      "Joo, näistä 20 vuoden kuluista puuttuu korjauskulut, jotka voi olla joissakin automerkeissä tähtitieteelliset!!"

      Voi olla. Tai sitten ei ole. Näitä kalliita korjauksia on tullut polttiksiinkin. Tai sitten ei tule. Tai voi tulla sähkö autoihin tai sitten ei tule.

      Ainoa mikä on varma asia on se että polttiksen joutuu tankkaamaan moninkertaiseen hintaan sähköauton lataamisen verattuna.
      Jae että kaikki autot menettävät suurinpiirtein kaiken arvonsa 15 vuodessa.

      • Anonyymi

        Tosi kalliita korjauksia tulee vain sähkö-autoihin, jopa niin kalliita, että parempi panna auto paaliin. Polttomoottorisiin ei niin kalliita remontteja voi tulla, etteikö kannata korjata. Sähköauton elinkaari on paljon lyhempi, kuin polttiksen jos ei tulevaisuudessa keksitä halvempia korjaus keinoja....Vagen ja Kokkolan Autohuolto ja moni muu tekee varmasti parhaansa pitääkseen Akkuautot liikkeellä.


    • Anonyymi

      Edellyttää, ettei Elrock yllätä ikävästi, joka on jopa todennäköistä viidessä vuodessa. Corolla tuskin tekee sitä.

      • Anonyymi

        No kerropa nyt sitten mikä se Elroqin ikävä yllätys olisi.

        Taas täysin typeriä hörhöilyjä. Ei mitään tekemistä todellisen elämän kanssa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No kerropa nyt sitten mikä se Elroqin ikävä yllätys olisi.

        Taas täysin typeriä hörhöilyjä. Ei mitään tekemistä todellisen elämän kanssa.

        Jos vanhat merkit paikkaansa pitää niin samaa paskaa, kuin muutkin vw konsernin sähköautot.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos vanhat merkit paikkaansa pitää niin samaa paskaa, kuin muutkin vw konsernin sähköautot.

        Suomeksi sanottuna et pysty sanomaan mitään konkreettista. Pelkkää sössötystä.
        Tiesin tämän kyllä.


    • Anonyymi

      Tekniikka sama, kuin muissakin konsernin autoissa ulkokuori vaan erinlainen. Kokkolan Autohuolto ja Vagen korjaa niitä urakalla ja laajentavat toimintaa, että kerkiävät korjata kaikki söhköpäristimet ettei net joutuisi paaliin.

      • Anonyymi

        Eipä Simo ole moittinut muuta kuin dsgtä ja yksi Audin sähkömoottori on korjattu.
        Nuo MEBit ovat kaiken kaikkiaan huolettoman peilejä ja niitä on Suomessa kaikkein eniten sähkö autoista. Paljon enemmän kuin Teslojakin.
        Joten täysin turha änkyttää mitään Elroqin yllätyksistä. Corollan 12v akut ja lämmönvaihtimet on oikea ongelma.


    • Anonyymi

      Skoda ei pysty tähän mutta paremmat premium merkit pystyvät.
      615km Cruising range (WLTP)
      3.8s 0-100 km/h (AWD)
      13min Charging Time

      • Anonyymi

        Useimmat suomalaiset eivät osta mitään "premium-merkkejä". Eikä useimmille suomalaisille ole paskankaan väliä tuolla kiihtyvyydellä. Jo 10s riittää hyvin liikenteessä.


      • Anonyymi

        Tavallinen pulliainen arvostaa paljon enemmän että 36.000 eurolla auton jolla pääsee aivan samalla tavalla ajamaan suomen päästä päähän mutta pysähtyy yhden kerran enemmän lataamaan.

        ja pitää sen 20-30 tonnin hinnanerotusen pankkitilillään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Useimmat suomalaiset eivät osta mitään "premium-merkkejä". Eikä useimmille suomalaisille ole paskankaan väliä tuolla kiihtyvyydellä. Jo 10s riittää hyvin liikenteessä.

        Sama se on muuallakin. Keski Euroopasa ostetaan keskimäärin Suomea pienempiä autoja ja etelä Euroopassa hyvinkin pieniä autoja.

        Pariisin ruuhkissa on ihan sama onko alla Ferrari vai 20hp theoinen 2CV. Jo aidon polkuauton suorituskyky riittää sinne.


    • Anonyymi

      Skoodassa on venäläisen Elorg Datan tekemä avtoraadio.

      • Anonyymi

        Tässä nyt taas kyky kirjoittaa ja kyky ajatella kohtaavat toisensa.


    • Anonyymi

      Ei ihme ettei Corolla enään myy kovin hyvin.
      Auton ostajista on tullut fiksuja.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. MIksi suurin osa persuista on alkoholisteja?

      Tätä jäin pohdiskelemaan....
      Maailman menoa
      56
      3746
    2. 46
      3147
    3. Kehutaan vaihteeksi Perussuomalaisia

      Perussuomalaiset ovat olleet melkoisen lokakampanjoinnin kohteena, vaikka ovat saaneet paljon hyvää aikaiseksi. Nyt on
      Maailman menoa
      153
      2949
    4. Putin lähti takki auki sotaan....

      Luuli, että kolmessa päivässä hoidetaan, nyt on mennyt 3,5 vuotta eikä voitosta tietoakaan. Kaiken lisäksi putin luuli,
      Maailman menoa
      40
      2816
    5. SDP ylivoimainen ykkönen

      En ole koskaan viitsinyt käydä äänestämässä, mutta nyt SDP:n etumatka on niin kutkuttava, että pakkohan se on vaivautua.
      Maailman menoa
      75
      2406
    6. Roiskeläpät takaisin niin alkaa lasit kestämään

      "Tuulilaseja hajottava talvi-ilmiö on ehkä ratkennut" Tämän päivän autoissa kun on esimerkiksi vanhempaa autokalustoa s
      Yleistä autoilusta
      61
      1911
    7. Patteriauton ovia ei saatu auki - kuljettaja koki hirvittävän kuoleman!

      ”Oviongelma johti kuskin kuolemaan kolarissa – tämä ratkaisu saatetaan kieltää kokonaan Sivulliset pyrkivät tempomaan a
      Maailman menoa
      23
      1888
    8. Polttomoottoriauto on köyhän merkki

      Kun ei ole varaa ostaa sähköautoa, niin joutuu köyhän autoa käyttämään.
      Maailman menoa
      122
      1757
    9. Mitä tarkalleen tunnet

      Minkälaisia tunteita sisälläsi liikkuu, kun tiedät, että ajattelen sinua lämmöllä ja jotain syttyy myös sinussa? Haluai
      Ikävä
      68
      1170
    10. Kaivattusi ominaistuoksu?

      Itse vastaan juustonaksu 😅
      Ikävä
      84
      1162
    Aihe