1930-luvulla suomennetussa Raamatussa seisoo:
5:19 Sillä Jumala oli Kristuksessa ja SOVITTI maailman itsensä kanssa eikä lukenut heille heidän rikkomuksiaan, ja hän uskoi meille sovituksen sanan.
5:20 Kristuksen puolesta me siis olemme lähettiläinä, ja Jumala kehoittaa meidän kauttamme. Me pyydämme Kristuksen puolesta: ANTAKAA SOVITTAA itsenne Jumalan kanssa.
Kuinka SOVITETTU voi tarvita SOVITETUKSI TULEMISTA?
Kuinka SOVITETUN tulee ANTAA SOVITTAA itsensä Jumalan kanssa?
Jos ja kun Jumala sovitti jo maailman itsensä kanssa, voisiko tuo jae 20 perustua käännösvirheeseen? Muussa tapauksessahan Paavali tuli keksineeksi ikiliikkujan:
ihmisen tulee antaa sovittaa itsensä Jumalan kanssa (jae 20), joka sovittaessaan ihmisen kanssaan (jae 19) saattaa ihmisen tilaan, jossa tämän tulee antaa sovittaa itsensä Jumalan kanssa (jae 20). 😄
Kuinka Jumalan kyky SOVITTAA joku itsensä kanssa muka jotenkin yhtäkkiä paranisi jakeesta 19 jakeeseen 20 siirryttäessä?
Jos 2 Kor. 5:20 on käännetty paremmin kuin jae 19, silloin ihminen ei tule koskaan lopullisesti sovitetuksi Jumalan kanssa, koskapa Jumalan sovittaman tulee ikuisesti ANTAA SOVITTAA itsensä Jumalan kanssa.
Jos taas jae 19 on käännetty oikein ja oletetaan, että Paavali ei keksinyt ikiliikkujaa, silloin jae 20 on käännetty väärin. Ja se on.
On nimittäin niin, että Paavali ei KOSKAAN EIKÄ MISSÄÄN puhu YKSILÖN tulemisesta sovitetuksi Jumalan kanssa, vaikka moni sianpaskaopin julistaja sellaista väittääkin. Jae 20 ei niin ollen voi tarkoittaa enempää kuin sitä, että ihminen hyväksyy tulleensa sovitetuksi Jumalan kanssa.
Ja tämä logiikka on vastustamaton aivan riippumatta siitä, millä kielellä tätä asiaa lähestyy ja pohtii.
Jää toki jäljelle yksi vaihtoehto: sovittaa-verbi EI TARKOITA OIKEASTAAN YHTÄÄN MITÄÄN. Paavali vain kokee jostain syystä tärkeäksi kuvailla Jeesuksen ristinkuolemaa samalla, joka on niin hutera ja tyhjänpäiväinen, että siihen on turha vedota. Siinä tapauksessa jae 20 on yhtä turha kuin jae 19.
Kumpi? 2 Kor. 5:19 vai 2 Kor. 5:20?
17
171
Vastaukset
- Anonyymi
Jumala kutsuu ihmistä rakkaussuhteeseen kanssaan.
Ei voi olla rakkaussuhdetta yksin ilman rakastaan, sitä
toista persoonaa.
Jumala rakastaa ihmistä, mutta ihmisen tulee myös rakastaa
Jumalaa. Silloin kun ihminen rakastaa Jumalaa, mitä hän tekee?
Tuleeko hän rakkaansa luokse? Jumala omalta puoleltaan on jo
tullut ihmisen luokse Sanassa ja Hengessä. Hän on jo tehnyt
kaiken valmiiksi niin, että tämä rakkaussuhde Hänen kanssaan
on ihmiselle mahdollista. Mutta rakkautta ei voi pakottaa,
se on vapaehtoista.
Kun siis Jumala ja ihminen rakastavat toisiaan ja kohtaavat
toisensa, syntyy rakkaussuhde, eikö? Siitä seuraa yhdessä
eläminen rakkaudessa, eikö?
Siis ...
Kahden ihmisen välisessä suhteesssa on KAKSI persoonaa.
Jumalan ja ihmisen välisessä suhteessa on KAKSI persoonaa.
Onko tämä vaikea käsittää?
Mvh J - K- Anonyymi
Kiitos kommentista. Se paljasti, kuinka ihmislähtöisesti, humanistisesti, ihmiskeskeisesti sinä kykenet ajattelemaan asioista - kuinka ihmistä eli itseäsi PALVOVASTI.
Tällainen tyhjänpäiväinen läyryäminen, jota edustat, on siinä mielessä erikoista, että kun tuollaista sontaa alkaa lapioida, siinä on samalla kyllä sitten hankkiuduttava eroon muutamastakin realiteetista:
esimerkiksi siitä, että Paavalin mukaan ihminen on heikko, syntinen, jumalaton, Jumalan vihollinen ja mieleltään Jumalasta vieraantunut. Ja noilla spekseillä ihmisen on sitten sinun mukaasi ryhdyttävä rakkaussuhteeseen Jumalan kanssa kuin konsanaan jossain Prinsessa Ruusus -sadussa.
Kun sinä suollat tuota imelää epärealistista hölynpölyäsi, on pakko huomauttaa, että tuolla horinalla ei ole yhtikäs mitään tekemistä apostoli Paavalin ihmiskäsityksen ja ihmiskuvan kanssa. Saatikka nyt sitten hänen jumalakuvansa kanssa. - Anonyymi
Ja siis: YHTÄÄN MITÄÄNHÄN sinä et kyennyt sanomaan avauksessa esitetystä ASIASTA.
Mutta sitä se kai teettää, jos ja kun on itse tykönään tehnyt mielessään maailman sovituksesta tyhjänpäiväisen asian. Tällainen välinpitämätön mitätöinti ja hengellinen anarkia käy yksiin tuon äärihumanistisen kuvitelmasi kanssa, että
"usko on ENNEN KAIKKEA
MINUN (tämän suuren Jumalaa rakastavan MINUN)
ja
Jumalan
välinen asia."
Niinpä maailmassa viliseekin sitten miljoonia "minä ja Jumala" -uskoja, vaikka Paavali puhuu YHDESTÄ uskosta ja JUMALAN POJAN USKOSTA.
Mutta tänä egomaanisena aikana on tosiaankin suosiossa tuollainen edustamasi kaltainen MINÄ MINÄ MINÄ YKSIN -usko. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja siis: YHTÄÄN MITÄÄNHÄN sinä et kyennyt sanomaan avauksessa esitetystä ASIASTA.
Mutta sitä se kai teettää, jos ja kun on itse tykönään tehnyt mielessään maailman sovituksesta tyhjänpäiväisen asian. Tällainen välinpitämätön mitätöinti ja hengellinen anarkia käy yksiin tuon äärihumanistisen kuvitelmasi kanssa, että
"usko on ENNEN KAIKKEA
ja
Jumalan
välinen asia."
Niinpä maailmassa viliseekin sitten miljoonia "minä ja Jumala" -uskoja, vaikka Paavali puhuu YHDESTÄ uskosta ja JUMALAN POJAN USKOSTA.
Mutta tänä egomaanisena aikana on tosiaankin suosiossa tuollainen edustamasi kaltainen MINÄ MINÄ MINÄ YKSIN -usko.Et näytä ymmärtävän asiaa !
Mieti sitä, kas kun on monia muitakin asioita joista et tajua mitään. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"usko on ENNEN KAIKKEA
ja
Jumalan
välinen asia."
Mutta tänä egomaanisena aikana on tosiaankin suosiossa tuollainen edustamasi kaltainen MINÄ MINÄ MINÄ YKSIN -usko.Kas kun voisn sinulle selityää esm portaattomasti säätyvän electroonisen expansioventtiilin toiminnan, mutta epäilen vahvasti ettei rajapintaa löydy, eli jätän selittämättä ok !
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Et näytä ymmärtävän asiaa !
Mieti sitä, kas kun on monia muitakin asioita joista et tajua mitään.Amispetteri iski jälleen! Oi miten syvllinen kommentti!
:D :D :D - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kas kun voisn sinulle selityää esm portaattomasti säätyvän electroonisen expansioventtiilin toiminnan, mutta epäilen vahvasti ettei rajapintaa löydy, eli jätän selittämättä ok !
Amispetteri, osa 2! This is grrrreat!
:D :D :D - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"usko on ENNEN KAIKKEA
ja
Jumalan
välinen asia."
Mutta tänä egomaanisena aikana on tosiaankin suosiossa tuollainen edustamasi kaltainen MINÄ MINÄ MINÄ YKSIN -usko.Tahdotko sinä ollenkaan keskustella ja kuulla toista ihmistä, koska haukut pystyyn jokaisen, joka pyrkii selittämään omaa näkemystään ko. asiasta? Onko se mielestäsi
keskustelua? Eikö tämän palstan tarkoitus ole keskustella?
Mutta asiaan ... Kirjoitat
>>>Paavalin mukaan ihminen on heikko, syntinen, jumalaton, Jumalan vihollinen ja mieleltään Jumalasta vieraantunut. Ja noilla spekseillä ihmisen on sitten sinun mukaasi ryhdyttävä rakkaussuhteeseen Jumalan kanssa kuin konsanaan jossain Prinsessa Ruusus -sadussa.<<<
Sinun mukaasi ihmisen tulee siis pysyä Jumalan vihollisena ihan loppuun
asti ja Jumala sitten vie vihollisensa luokseen taivaaseen? Niinkö?
Roomalaiskirje:5:10 "Sillä jos me silloin, kun vielä olimme Jumalan vihollisia, tulimme sovitetuiksi hänen kanssaan hänen Poikansa kuoleman kautta, paljoa ennemmin me pelastumme hänen elämänsä kautta nyt, kun olemme sovitetut;"
Huomaatko? Emme enää ole Jumalan vihollisia, mutta me olimme sitä joskus aikaisemmin.
Koska me olimme Jumalan vihollisia jos emme enää ole? Mitä ajattelet?
Jeesuksen yhteydessä on vain Hänen ystäviään. Joskus hekin olivat Jumalan vihollisia.
Joh 15:15 "En minä enää sano teitä palvelijoiksi, sillä palvelija ei tiedä, mitä hänen herransa tekee; vaan ystäviksi minä sanon teitä, sillä minä olen ilmoittanut teille kaikki, mitä minä olen kuullut Isältäni."
- Anonyymi
Sopimuksissa on vähintään kaksi osapuolta, etkö ymmärrä?
- Anonyymi
Hei Einstein, olet vahingossa puoliksi oikeassa: sopimuksessa oli ja on tosiaankin kaksi osapuolta - Jumala ja Ihmisen Poika. Antaisin kotiläksyksi sulle selvittää, mitä Ihmisen Poika tässä tapauksessa tarkoittaa, jos olisi olemassa viidenkin prosentin saumat, että siitä olisi jotain hyötyä. 🙂
- Anonyymi
Eli, mitä Jumala kehoittaa sovituksen sanan julistajien kautta?
Pelastuksen evankeliumin, totuuden sanan ja sydämen uskon puolesta.
Usko Toivonen - Anonyymi
Jos ihminen ei ole antanut sovittaa itseänsä Jumalan kanssa, ei hän voi ymmärtää tätä asiaa. Ihmisen järjen käsituskyvyllä on rajansa.
- Anonyymi
1. on objektiivinen vanhurskauttaminen (Jeesus kuoli koko maailman puolesta ja Jumala sovitti Aatamin lankeemuksesta johtuneen maailman synnin eli eron Jumalasta Poikansa kautta)
2.on subjektiivinen vanhurkauttaminen ( eli kohta 1 ei auta mitään, jos et ota sitä sanomaa tästä sovituksesta vastaan omalle kohdallesi) - Anonyymi
Ajattele tätä Sovitusta, kuten
Poliisi antaa sinulle sakot ja tuomari vaatii että maksat sen.
nyt ulkoppuolinenm Jeesus tulee ja maksaa sen sinun puolestasi.
nyt (tässä asiassa, sakoissa) voit toki maksaa sen, mutta
jos se summa on 77 miljardia, niin et voi.
ja heittää sinut vankilaan.
Nyt KUN / jos olet sovitettu, ei sunun tarvitse tehdä mitään.
Se on täytetty ja sitä ei enää tarvitse maksaa.
nyt jos et ota vastaan sovitusta, jo maksettua "kuittia" voit itkeä lopun elämäsi ja olla murheellinen.
Jumalan kaikki vaatimukset ovat edelleen voimassa, jokaisesta synninstä tulee maksaa.
Nyt
ILOUUTINEN, evenkeliumi antaa sen mahdollisuuden että voit ottaa toisen työn palkan.
eli sovituksen.
SE ON JO TÄYTETTY. - Anonyymi
1 Niin ei nyt siis ole mitään kadotustuomiota niille, jotka Kristuksessa Jeesuksessa ovat.
2 Sillä elämän hengen laki Kristuksessa Jeesuksessa on vapauttanut sinut synnin ja kuoleman laista.
Olet vapaa, synnin laista, mutta voit joutua esim valheen ja petoksen kautta takaisin orjaksi ja sitten vangiksi.
Älä enää VAELTAKO kuten maailma, vaan pyrkikäämme etsimää ja vaeltamaan Jumalan tahdon mukaan, VALOSSA, totuudessa ja vältämään kaikkea pahaa.
Mutta jos tai jos teemme synti¨ä, on Hän, Jeesus kuitenkin armollinen ja pelastaa joka päivä ja aika. - Anonyymi
Lue enemmän kuin yksi / yksittäinenjae
2. Kor. 5:
17 Siis, jos joku on Kristuksessa, niin hän on uusi luomus; se, mikä on vanhaa, on kadonnut, katso, uusi on sijaan tullut.
vanha syntinen ihminen on sovitettu, mutta jotkut tahtovat mennä takaisin ja elää ilman Herraa ja pelastusta. Kysymys on
sopimisesta.
καταλλάσσω
katallassō
sovittaa;
sopia
Jumalan puolelta
kaikki on valmista.
Sovi!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
IL - Patteriauto syttyi parkkihallissa Tampereella - 50 autoa LUNASTUKSEEN!
"Palon aikaan parkkihallissa oli 90 autoa, joista noin 50 tuhoutui palossa korjauskelvottomiksi. Lisäksi palo vaurioitti24045241Polttomoottoriauto tulessa parkkihallissa Tampereella
Pystyy näkemättä jo sanomaan, koska sähköautoissa ei ole palavia nesteitä lainkaan. Ihme ettei polttomoottoriautoja ole12325996SDP palauttaa Suomen kansalle kulta-ajat
Hyvinvointivalto on pääosin SDP:n ja osin myös Maalaisliiton rakentama. Hyvinvointivaltion ylläpito edellyttää oikeude32515677Kristillisistä Siionisteista asiallista tietoa Hesarissa.
KD ja Persut ovat kaiken takana avoimesti!3011203Persut JYTKYTTÄÄ ylös, ohi kepun! +2,1 %
Persut palasi kolmen suurimman joukkoon ja on matkalla kohti kevään 2027 eduskuntavaalivoittoa. Sosialistit ovat syöksy17110805Älkää vassarit kuvitelko, että Marinin kulta-ajat palaavat
Vaikka demarit voittaisivat seuraavat vaalit, se ei palauta Marinin taskut-täyteen-kelasta-aikaa takaisin, ei voi eikä h1229707Sanna Marin saa ylistystä Hillary Clintonilta
Jos joku ei tiedä kuka tämä rouva Hillary Clinton on, niin kerrottakoon "fun fact", eli hän on se keneltä Donald Trump369681Ja jälleen uusi latauksessa olleen sähköauton palo! Nyt Keravan Prisman parkkihallissa.
IS 3.10.2025 Latauksessa ollut sähköauto syttyi yöllä tuleen Keravan Prisman parkkihallissa, Keski-Uudenmaan pelastusla858478Johtuuko vasemmistolaisten inho kristinuskoa kohtaan heidän islamin uskostaan?
Tätä jäin pohdiskelemaan.2426824Gallup, PS:lle JÄRISYTTÄVÄ nousu, SDP suurin laskija
https://yle.fi/a/74-20186114 PS kovaa vauhtia nousemassa ennen 2027 vaaleja suurimmaksi puolueeksi. Nyt mennään jo etua2236491