Kirkon jäsenmaksuun tuli 5 %:n (50 miljoonaa euroa) korotus tälle ja ensi vuodelle ilmaiseksi ilman että kirkollisveroprosenttia nostetaan. Osin sitä "kuittaamaan" valtion avustusta kirkolle, pääosin hautausmaille 10 miljoona ja ensi vuonna taas 10 miljoonaa, mikä aiheuttaa roimasti korotuksia hautausmaamaksuihin ja krematoriomaksuihin. Tästä kannattaa muun ohessa kertoa, kun tuomme kirkosta eroamisen välitöntä aineellista hyötyä. Toki myös yliluonnollisiin henkiolentoihin uskomisen puutetta kannattaa tuoda esiin. Ja törkeän epäreilut erityisoikeudet kirkolle voi ärsyttää joitakin oikeudentuntoisia kirkon jäseniä. Edellä siis kolme erityyppistä perustetta, jos meiltä kysytään, ja vaikkei kysyttäisikään.
Kolme erilaista perustetta erota kirkosta
18
157
Vastaukset
- Anonyymi
Em. valtion avustuksia siis vähennettiin ja on tarkoitus budjetissa vähentää ensi vuonna
- Anonyymi
Ero ja liity KD jäseneksi . Niin pääset eroon woke Jeesuksesta ja Jumalasta .
- Anonyymi
Kirkon oppi perustuu yliluonnolllisiin henkiolentoihin. Elä uso!
- Anonyymi
Minulla ratkaisi tuo toinen, maailmankatsomuksellinen, jo ennen kuin pääsin kunnolla tienaamaan.
- Anonyymi
Minua harmittaa epäoikeudenmukaisuus. Kirkko ei ansaitse tuota jalustalle nostamista.
Anonyymi kirjoitti:
Minua harmittaa epäoikeudenmukaisuus. Kirkko ei ansaitse tuota jalustalle nostamista.
Äh, siis minulla sama kohtaan "Minulla ratkaisi tuo toinen, maailmankatsomuksellinen, jo ennen kuin pääsin kunnolla tienaamaan."
- Anonyymi
jori.mantysalo kirjoitti:
Minulla sama.
Eikö enää häiritsekään itse usko, kun ovat väärässä?
- Anonyymi
Tripla!
- Anonyymi
Kakkonen, kolmonen...
- Anonyymi
Minä erosin taloudellisista syistä. Sitten tulin uskoon. Nyt eroaisin kirkon väärän opin, homotuksen ja papittarien tähden.
Kirkon ei pitäisi olla naimisissa valtion kanssa. Se tuo mukanaan omat vaatimuksensa. Sen lauluja laulat, jonka leipää syöt. Pitäisi olla pieniä vapaita seurakuntia, jotka toimivat Raamatun ja omantuntonsa mukaan. Ja saarnaajien tulisi olla palkattomia, oman työn ohessa toimivia kunnon miehiä, joilla on ehjä koti. - Anonyymi
Kun ei usko, ei ole syytä olla jäsen. Kun on kirkollisvero, on syytä erota.
Miten moni eroaa vain uskon puuttumisen vuoksi? - Anonyymi
Menetin uskoni täysin noin 11 vuotiaana uskontotunnilla
Kävin rippikoulun normaalisti ja vastasin yotutkiintotentissä
suullisesti "Jeesuksen merkitys"-kysymykseen Hymy-lehden toimittajan
Veikko Ennalan (hautakiviteksti: syntyi ja kuoli) kuvausten perusteella
täysin asiallisesti
Yokokeissa en uskaltanut vastata uskontokysymyksiin sain muutenkin
reaalista ällän, olisin kyllä osannut
erosin sitten vasta kun sain kirkollisveron opiskelijana
en kinaa uskonnosta koska olen siinä aivan ylivoimainen uskovaisiin nähden
ja kunnioitan luterialisuutta Suomen pelastajana ja suomen kielen luojanaOho, Ennala mainittu! Mistä luit? Minä muistelen lukeneeni hänen tekstejään Alibi-lehdestä.
- Anonyymi
Kyllä riittää. Yksikin.
- Anonyymi
Kunnat, koulut ja päiväkodit ovat jämähtäneet kohtuuttomaan ev.-lut. kirkon uskonnolliseen vaikuttamiseen kouluaikana. Koulujumalanpalvelukset aiheuttavat oppilaiden jakamisen heihin jotka menevät kirkkoon ja heihin, jotka osallistuvat ajankohdan mukaiseen vastaavaan uskonnollisesti ja katsomuksellisesti neutraaliin ohjelmaan. Onko järkeä että on ensin koulun yhteinen joulujuhla ja lisäksi tunnustuksetonta jouluista ohjelmaa taikka joulukirkko. Kaksi viimeksi mainittua voisi jättää pois ja keskittyä yhteiseen toimintaan myös koulun seinien ulkopuolella.
Tämä on varmaan monelle syy liittyä vapaa-ajattelijoihin, mutta onko syy kirkosta eroamiseen?
- AnonyymiUUSI
Kolmenlaista näkökulmaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
SDP jo 100 % suositumpi kuin persut
Kertoo Hesarin uusin kannatuskysely. Demareiden kannatus on miltei tuplat verrattuna persuihinl. Suomen kansa ei selväst14310911- 2664763
SDP haluaa 40 000 nettomaahanmuuttajaa
SDP:n Suunnanmuutos-vaihtoehtobudjetissa, käy ilmi, että demarit itse asiassa vaativat räjähdysmäistä ”työperäisen” maah1784079Mikä tämä henkilö mahtaa touhuta Parkanossa
Kamalaa https://www.ylasatakunta.fi/teksti/pirkanmaan-karajaoikeus-vangitsi-koiran-tappamisesta-epaillyn-6.68.127794.b58593739Orpo: Velkajarrua vastustavaa puoluetta vaikea ajatella hallitukseen
No Minja Koskelan kommunistipuolue jäi ulos tuosta. Kaikki eduskuntapuolueet vasemmistoliittoa lukuun ottamatta sopivat1863574Ikävä sinua mies
Vuosia kuluu, mutta tunteet ei ole hävinnyt. Tasoittuneet toki, kun ei olla nähty. Järki palannut päähän kuitenkin. Se i393533PS ylivoimainen nousija myös HS:n gallupissa, SDP laskee taas
https://www.verkkouutiset.fi/a/hs-gallup-sdpn-suosio-laskee-ps-nousussa/#0a7d2507 Ylivoimainen viime kuukausien nousija983428Valtavasti suomalaisia asunnottomina, mutta ei yhtään somalia
tai muuta kehitysmaalaista. Mites tässä näin kävi? Tiedän hyvin, että esim. somaleita lentää ulos mm. Hekan asunnoista,863217Hienoa! Eduskunta luopui käteisen käytöstä
Nyt tuo sama muutos pitää saada myös muuhun yhteiskuntaan. Käteistähän ei tarvitse tänä päivänä enää kuin rikolliset.691884Kiinnostaa - ei kiinnosta - kiinnostaapas
Selittäkää hämmentyneelle miksi miehiä ei ikinä kiinnosta silloin, kun sitä olisi itsekin kiinnostunut? Sitten kun siirt2051814