Miksi valtio maksaa pappien koulutuksen?

Anonyymi-ap

Eikö sen pitäisi olla kirkon tehtävä?

10

145

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Ehkä on parempi, että valtio maksaa pappien koulutuksen. Sillä tavalla voidaan pitää uskonnollisuus edes jollakin tavalla kurissa ja järjellisenä ja karsia kaikki sekopäisimmät uskonnolliset sekoilut. Kaiken maailman lahkot haluavat itse kouluttaa lahkosaarnaajansa, ja siitä ei hyvää seuraa. Nähdäänhän tämä siitä, mitä esim. USA:ssa tapahtuu. Jo Luther vastusti "hurmahenkiä".

• Anonyymi

Valtio maksaa tuon koulutuksen siksi, että se on vanha perinne ajoilta, jolloin kirkko oli ns. kaapin päällä. Olihan akateemisen alkuaikoina teologia yliopistojen tärkein aine.

Nyt tuo tilanne on tietenkin huonosti sekulaariin aikaan sopiva ja Suomessa voitaisiin hyvin siirtyä samanlaiseen käytäntöön kuin muistaakseni Englannissa, jossa tuo muinaisaine ei edes luokitella tieteelliseen kastiin kuuluvaksi. Siellä papit koulutetaan jokinlaisissa pappisseminareissa

• Anonyymi

Papit maksavat itse oman koulutuksen.

• Anonyymi

Mitä? Maksaako teologisessa tiedekunnassa opiskelu?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mitä? Maksaako teologisessa tiedekunnassa opiskelu?

Suomalaisissa yliopistoissa, mukaan lukien teologisissa tiedekunnissa, opiskelu on maksutonta. Opiskelijan ainoat pakolliset maksut ovat mahdolliset ylioppilaskunnan jäsenmaksut. Oppikirjat ja opiskeluvälineet pitää maksaa itse. Kaikkia kirjoja ei ole mahdollista saada lainaksi. Myös asumisesta ja ruoasta opiskelijan tulee maksaa itse.

Opiskeluajan kustannukset ovat suuremmat kuin saatavat tuet. Opiskelijat eivät ansaitse opiskelullaan mitään, joten kulut ovat aina suuremmat kuin menot ellei opiskelija tee työtä opintojensa ohella. Kaikilta tämä ei onnistu. Monet rahoittavat opintonsa lainalla. Opiskelu teologisessa tiedekunnassa ei tee tässä poikkeusta.

• Anonyymi

Yliopistot toimivat valtion rahoituksella. Opintotuen maksaa valtio kuten myös takaa opintolainan.

Teologisesta tiedekunnasta valmistuminen ei anna pätevyyttä kuin pappina toimimiseen tai toimeen itse teologisessa tiedekunnassa.

On eri asia jos opiskelija on suorittanut kursseja myös muista tiedekunnista niin silloin on saattanut pätevöityä johonkin oikeasti hyödylliseen ammattiin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Suomalaisissa yliopistoissa, mukaan lukien teologisissa tiedekunnissa, opiskelu on maksutonta. Opiskelijan ainoat pakolliset maksut ovat mahdolliset ylioppilaskunnan jäsenmaksut. Oppikirjat ja opiskeluvälineet pitää maksaa itse. Kaikkia kirjoja ei ole mahdollista saada lainaksi. Myös asumisesta ja ruoasta opiskelijan tulee maksaa itse.

Opiskeluajan kustannukset ovat suuremmat kuin saatavat tuet. Opiskelijat eivät ansaitse opiskelullaan mitään, joten kulut ovat aina suuremmat kuin menot ellei opiskelija tee työtä opintojensa ohella. Kaikilta tämä ei onnistu. Monet rahoittavat opintonsa lainalla. Opiskelu teologisessa tiedekunnassa ei tee tässä poikkeusta.

No, sitähän minäkin... :)

• Anonyymi

pappi on se joka joutuu tuomiolle ei uskova

• Anonyymi

Hieman vaikea sanoa. Onko niin, että valtio kompensoi kaikkien koulutusta, jos kyseessä ei ole jokin yksityisoppilaana oleminen, jonka maksaa itse. Jos yhteiskunnassa on erilaisia töitä voi olla hyvä että niihin on koulutusta, jos se on laadukasta.
      Kyse on tietenki siitä mikä määrä koulutusta on tarjolla. Ja sellaista koulutusta tulisi olla ja lisätä, joka voisi hyödyntää suomalaista työvoimaa tekemään töitä, että velat voidaan maksaa pitää paikat puhtaina ja kunnossa eri osa-aluilla. Vientivetoisuuden korostaminen on kansakunnan elinehto.

• Anonyymi

Kyllä "pitäisi", mutta parempi näin, kuten tuossa toinen vastaaja kertoi.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miten Eerolan silmäkuvat voivat levitä muutamassa tunnissa ympäri maailmaa?

Seuraako koko maailma persujen ja erityisesti Eerolan somea reaaliajassa? Edes kansanedustajan itsemurha eduskuntatalos
      Maailman menoa
      458
      6553
    2. Suomen kansa haluaa Antti Lindtmanista pääministerin

Lindtman on miltei tuplasti suositumpi kuin etunimikaimansa Kaikkonen. Näin kertoo porvarimedian teettämä kysely. http
      Maailman menoa
      182
      3885
    3. Vain 21% kannattaa Lindtmania pääministeriksi

se on selvästi vähemmän kuin puolueen kannatus, mites nyt noin?
      Maailman menoa
      109
      2521
    4. Miten löydän sinut

Ja saan sanottua kaiken mitä haluan sinulle kertoa? Ja kuinka kuuntelisit minua sen hetken? Kuinka voin ilmaista sen mit
      Ikävä
      26
      2030
    5. Moraaliköyhä S-ryhmä

S-ryhmä on kehystänyt Israel-boikottipäätöksen “ihmisoikeuslinjaukseksi”, mutta toteutus paljastaa sen onttouden: valiko
      Tampere
      137
      1414
    6. Yöllinen autolla kaahari Heinolan seudulla

Asukkaita häiriköivän nuoren herran autokaahaus keskustelu poistettu, onko jokin hyvävelijärjestelmä käytössä ?
      Heinola
      75
      1305
    7. Onko kaivattusi

seksuaalisesti vetovoimaisin ihminen jonka olet ikinä tavannut?
      Ikävä
      68
      1156
    8. Minkä biisin omisit sun kaivatulle?

Pieni perustelu olisi kiva. ❤️
      Ikävä
      63
      1095
    9. Vaikea tilanne

Hieman kolkuttaa omatuntoa, kun on osoittanut kiinnostusta väärää naista kohtaan. En ymmärrä miten toinen on voinut te
      Ikävä
      77
      1069
    10. Milloin kaivatullasi

.. on nimipäivä?
      Ikävä
      44
      1013
    Aihe