Piehtarointia naisen palvelutehtävistä ja naispappeudesta seurakunnissa

Anonyymi-ap

Kiinnostavaa seurata sitä opetuksen tasoa ja selittelyä Keski-Suomalaisessa helluntaiseurakunnassa naisen pastoriksi valinnan jälkeen.
Synnytti erimielisyyttä ja nyt yritetään junnata oikeaoppi seurakunnan jäsenten nuppiin ja mieliin.

17

144

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Papit vai maallikot?
      Suomessa Ev.lut. kirkossa on mm. arkkipiispa, piispat, papit, kappalaiset, suntiot ym. Vapaisiin suuntiin on käytännöksi otettu myös puhua papeista , ikään kuin eroituksena ns. rivi uskovasta.

Asiat sotketaan uskovienkin keskuudessa melkoisesti vaikka Raamatusta selvästi ilmenee että Uudessa liitossa jokainen uudesti syntynyt ihminen oli sitten mies tai nainen on syntynyt Jumalan perheeseen ja kuuluu sen myötä pyhään papistoon.

Jokainen uudesti syntynyt on Kristuksen pappi syntymänsä perusteella. Kuitenkin tässä Uuden liiton papistossa on muutamille, ei kaikille annettu seurakunta virka. Jumalan antamana lahjana seurakunnalle ( Ef.4:7-16.)

Pyhä,kuninkaallinen papisto
      Jeesuksen Kristuksen seurakunta on pyhä papisto, kuninkaallinen papisto  (1.Piet.2: 5., 1.Piet.2: 9.)  
      1.Piet.2:5. “..ja rakentukaa itsekin elävinä kivinä hengelliseksi huoneeksi, pyhäksi papistoksi, uhraamaan hengellisiä uhreja, jotka Jeesuksen Kristuksen kautta ovat Jumalalle mieluisia.
      ( hengelliset uhrit mm. Hepr.13:15.) Hepr.13: 15. “..Uhratkaamme siis hänen kauttansa Jumalalle joka aika kiitosuhria, se on: niiden huulten hedelmää, jotka hänen nimeänsä ylistävät..”

1.Piet.2:9.”..Mutta te olette "valittu suku, kuninkaallinen papisto, pyhä heimo, omaisuuskansa, julistaaksenne sen jaloja tekoja", joka on pimeydestä kutsunut teidät ihmeelliseen valkeuteensa;..”.  
      Meille uuden liiton pyhälle, kuninkaalliselle papistolle on annettu palvelu tehtäväksi julistaa  sen jaloja tekoja", joka on pimeydestä kutsunut teidät ihmeelliseen valkeuteensa;  Julistaa evankeliumia, sitä mitä Jumala on tehnyt Jeesuksessa Kristuksessa.

( Ilm.1:1-6.) Ilm.1:5.”.. ja Jeesukselta Kristukselta, uskolliselta todistajalta, häneltä, joka on kuolleitten esikoinen ja maan kuningasten hallitsija! Hänelle, joka meitä rakastaa ja on päästänyt meidät synneistämme verellänsä 6. ja tehnyt meidät kuningaskunnaksi, papeiksi Jumalalleen ja Isälleen, hänelle kunnia ja voima aina ja iankaikkisesti! Amen..”

• Anonyymi

Esikuvat lakiliitossa
        Jo 2.Mooseksen kirjassa esikuvallisesti ilmenee se mikä on toteutunut Jeesuksen Kristuksen seurakunnassa. 2.Moos.19:5. “..Jos te nyt kuulette minun ääntäni ja pidätte minun liittoni, niin te olette minun omaisuuteni ennen kaikkia muita kansoja; sillä koko maa on minun.6. Ja te olette minulle pappisvaltakunta ja pyhä kansa.' Sano nämä sanat israelilaisille.”…. He olivat sitä syntymänsä perusteella., ja heillä oli lakiliitossa ehto “..Jos te nyt kuulette minun ääntäni ja pidätte minun liittoni..”

Lakiliiton solmisen jälkeen tuli ero niiden välillä joiden tuli palvella temppelissä, siis pyhän kansan pappeina eroitettuna siihen tehtävään, ja niiden jotka olivat pyhän kansan jäseniä syntymänsä perusteella.
        Lakiliiton pappienkin tuli olla syntyneitä pappissukuun.

Mooseksen kautta annetussa lakiliitossa oli varoitus ettei kukaan ulkopuolinen joka ei kuulunut pappissukuun saanut ryhtyä papiksi.

Pappis sukuun siis tuli olla sukuun syntynyt 4.Moos. 18: 6. Ja katso, minä olen ottanut teidän veljenne, leeviläiset, israelilaisten keskuudesta teille lahjaksi, Herralle annettuina toimittamaan palvelusta ilmestysmajassa. 7. Mutta sinä ja poikasi sinun kanssasi hoitakaa papinvirkaanne, pitäen huolta kaikista alttarilla ja esiripun sisäpuolella suoritettavista tehtävistä, ja toimittakaa palvelusta siellä. Lahjana minä annan teille papinvirkanne; mutta syrjäinen, joka siihen ryhtyy, surmattakoon."

Leeviläiset olivat alusta alkaen pappisheimo. Papeiksi ei ollut lupa valita muita. Jakautuneen valtakunnan Israel ja Juuda, Israelin ensinmäinen kuningas oli Jerobeam. Hänen suurena syntinään oli

‭‭1. Kuningasten kirja‬ ‭12‬:‭26‬-‭31‬ ‭FB38‬‬
        ”Ja Jerobeam ajatteli sydämessänsä: "Nyt valtakunta joutuu takaisin Daavidin suvulle. Jos tämä kansa menee ja uhraa teurasuhreja Herran temppelissä Jerusalemissa, niin tämän kansan sydän kääntyy jälleen heidän herransa Rehabeamin, Juudan kuninkaan, puolelle; ja he tappavat minut ja palaavat takaisin Rehabeamin, Juudan kuninkaan, luo." Mietittyään asiaa kuningas teetti kaksi kultaista vasikkaa ja sanoi heille: "Te olette jo tarpeeksi kauan kulkeneet Jerusalemissa.

Katso, Israel, tässä on sinun Jumalasi, joka on johdattanut sinut Egyptin maasta." Ja hän pystytti toisen Beeteliin, ja toisen hän asetti Daaniin. Ja tämä koitui synniksi. Ja kansa kulki sen toisen kuvan luo Daaniin saakka.

Hän rakensi myös uhrikukkulatemppeleitä ja teki kansan keskuudesta papeiksi kaikenkaltaisia miehiä, jotka eivät olleet leeviläisiä.”
        ‭‭..........

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Esikuvat lakiliitossa
        Jo 2.Mooseksen kirjassa esikuvallisesti ilmenee se mikä on toteutunut Jeesuksen Kristuksen seurakunnassa. 2.Moos.19:5. “..Jos te nyt kuulette minun ääntäni ja pidätte minun liittoni, niin te olette minun omaisuuteni ennen kaikkia muita kansoja; sillä koko maa on minun.6. Ja te olette minulle pappisvaltakunta ja pyhä kansa.' Sano nämä sanat israelilaisille.”…. He olivat sitä syntymänsä perusteella., ja heillä oli lakiliitossa ehto “..Jos te nyt kuulette minun ääntäni ja pidätte minun liittoni..”

Lakiliiton solmisen jälkeen tuli ero niiden välillä joiden tuli palvella temppelissä, siis pyhän kansan pappeina eroitettuna siihen tehtävään, ja niiden jotka olivat pyhän kansan jäseniä syntymänsä perusteella.
        Lakiliiton pappienkin tuli olla syntyneitä pappissukuun.

Mooseksen kautta annetussa lakiliitossa oli varoitus ettei kukaan ulkopuolinen joka ei kuulunut pappissukuun saanut ryhtyä papiksi.

Pappis sukuun siis tuli olla sukuun syntynyt 4.Moos. 18: 6. Ja katso, minä olen ottanut teidän veljenne, leeviläiset, israelilaisten keskuudesta teille lahjaksi, Herralle annettuina toimittamaan palvelusta ilmestysmajassa. 7. Mutta sinä ja poikasi sinun kanssasi hoitakaa papinvirkaanne, pitäen huolta kaikista alttarilla ja esiripun sisäpuolella suoritettavista tehtävistä, ja toimittakaa palvelusta siellä. Lahjana minä annan teille papinvirkanne; mutta syrjäinen, joka siihen ryhtyy, surmattakoon."

Leeviläiset olivat alusta alkaen pappisheimo. Papeiksi ei ollut lupa valita muita. Jakautuneen valtakunnan Israel ja Juuda, Israelin ensinmäinen kuningas oli Jerobeam. Hänen suurena syntinään oli

‭‭1. Kuningasten kirja‬ ‭12‬:‭26‬-‭31‬ ‭FB38‬‬
        ”Ja Jerobeam ajatteli sydämessänsä: "Nyt valtakunta joutuu takaisin Daavidin suvulle. Jos tämä kansa menee ja uhraa teurasuhreja Herran temppelissä Jerusalemissa, niin tämän kansan sydän kääntyy jälleen heidän herransa Rehabeamin, Juudan kuninkaan, puolelle; ja he tappavat minut ja palaavat takaisin Rehabeamin, Juudan kuninkaan, luo." Mietittyään asiaa kuningas teetti kaksi kultaista vasikkaa ja sanoi heille: "Te olette jo tarpeeksi kauan kulkeneet Jerusalemissa.

Katso, Israel, tässä on sinun Jumalasi, joka on johdattanut sinut Egyptin maasta." Ja hän pystytti toisen Beeteliin, ja toisen hän asetti Daaniin. Ja tämä koitui synniksi. Ja kansa kulki sen toisen kuvan luo Daaniin saakka.

Hän rakensi myös uhrikukkulatemppeleitä ja teki kansan keskuudesta papeiksi kaikenkaltaisia miehiä, jotka eivät olleet leeviläisiä.”
        ‭‭..........

Uuden liiton pyhä papisto
        Samoin on uuden liiton pyhä papisto .Tähän papistoon ei aleta vaan synnytään, synnytään uudesti Jumalan elävän ja pysyvän sanan kautta, pelastuksen evankeliumin Totuuden Sanan sen kuulemisen ja uskomisen kautta.

1.Piet. 1:23. te, jotka olette uudestisyntyneet, ette katoavasta, vaan katoamattomasta siemenestä, Jumalan elävän ja pysyvän sanan kautta. 24. Sillä: "kaikki liha on kuin ruoho, ja kaikki sen kauneus kuin ruohon kukkanen; ruoho kuivuu, ja kukkanen varisee, 25. mutta Herran sana pysyy iankaikkisesti". Ja tämä on se sana, joka on teille ilosanomana julistettu.

1.Piet.2:5. “..ja rakentukaa itsekin elävinä kivinä hengelliseksi huoneeksi, pyhäksi papistoksi,..”
        1.Piet.2:9.”..Mutta te olette "valittu suku, kuninkaallinen papisto, pyhä heimo, omaisuuskansa,.”

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Uuden liiton pyhä papisto
        Samoin on uuden liiton pyhä papisto .Tähän papistoon ei aleta vaan synnytään, synnytään uudesti Jumalan elävän ja pysyvän sanan kautta, pelastuksen evankeliumin Totuuden Sanan sen kuulemisen ja uskomisen kautta.

1.Piet. 1:23. te, jotka olette uudestisyntyneet, ette katoavasta, vaan katoamattomasta siemenestä, Jumalan elävän ja pysyvän sanan kautta. 24. Sillä: "kaikki liha on kuin ruoho, ja kaikki sen kauneus kuin ruohon kukkanen; ruoho kuivuu, ja kukkanen varisee, 25. mutta Herran sana pysyy iankaikkisesti". Ja tämä on se sana, joka on teille ilosanomana julistettu.

1.Piet.2:5. “..ja rakentukaa itsekin elävinä kivinä hengelliseksi huoneeksi, pyhäksi papistoksi,..”
        1.Piet.2:9.”..Mutta te olette "valittu suku, kuninkaallinen papisto, pyhä heimo, omaisuuskansa,.”

Paikallis seurakunnan vanhemmiston , ts."paimenet", ts."pastorit", ts."kaitsijat", ts."johtajat" kaikki samaa srk virkaa tarkoittavat synonyymit , heidän yläpuolellaan on vain "ylipaimen" Jeesus Kristus . UT ei tunne mitään "arkkipiispoja" paikallis seurakunnan vanhemmiston ts. paimenten ts. pastoreiden yläpuolella.

( NOVUM -SUOMENNOS ) 1.Piet.5:1.”.. Vanhimpia ( BRESBYTERUS ) siis (joukossa) teidän kehotan kanssavanhin ( SYMPRESBYTEROS) ja todistaja ( MARTYS) Kristuksen kärsimysten myös tulevasta ilmestyvästä kirkkaudesta osallinen (2.) paimentakaa ( POIMANATE ) teillä laumaa (POIMNION ) Jumalan silmällä pitävinä ( EPISKOPUNTES ) ei pakosta vaan vaan vapaaehtoisesti mukaan Jumalan ettekä voittoa keinotellen vaan alttiisti.(3.) ettekä kuin herroina halliten osuuksianne vaan esikuvina ollen laumalle ( POIMNIU )—(4.) Ja ilmestyessä ylipaimenen ( ARKHIPOIMENOS ) saatte kuihtumattoman kirkkauden seppeleen..”
        ----------
        Seurakunnan Herra armoittaa Sanansa ilmoituksen mukaan ( em. Ef. 4:7-16.) joitakin vanhimmistoon, eli paimeniksi siis pastoreksi.( Latinan sanasta ” pastor” - paimen, kreikaksi ” poimen”) 

Apostoliset nk. paimenkirjeet” ( 1.Tim.3: 1- 7. , Tiit. 1: 5-9.)  osoittavat viranhaltijaksi (:joiksi) miespuolisen seurakunnan jäsenen.

(NOVUM SUOMENNOS ) Ef.4:11.Ja hän antoi (EDOKEN) toiset apostoleiksi, toiset profeetoiksi, toiset evankelistoiksi ,toiset paimeniksi (POIMENAS) ja opettajiksi…” ( Monikko : paimeniksi— POIMENAS)…

Hän— Jumala ANTOI...LAHJAKSI SRK.VIRAT JA NIIDEN HALTIJAT srk:lle —Ef.4:7. Mutta itsekullekin meistä on armo (KHARIS) annettu Kristuksen lahjan( DOREAS) mitan mukaan.8. Sentähden on sanottu: "Hän astui ylös korkeuteen, hän otti vankeja saaliikseen, hän antoi (EDOKEN)lahjoja ( DOMATA) ihmisille”……..11. Ja hän antoi (EDOKEN) muutamat apostoleiksi, toiset profeetoiksi, toiset evankelistoiksi, toiset paimeniksi ja opettajiksi,..”

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Paikallis seurakunnan vanhemmiston , ts."paimenet", ts."pastorit", ts."kaitsijat", ts."johtajat" kaikki samaa srk virkaa tarkoittavat synonyymit , heidän yläpuolellaan on vain "ylipaimen" Jeesus Kristus . UT ei tunne mitään "arkkipiispoja" paikallis seurakunnan vanhemmiston ts. paimenten ts. pastoreiden yläpuolella.

( NOVUM -SUOMENNOS ) 1.Piet.5:1.”.. Vanhimpia ( BRESBYTERUS ) siis (joukossa) teidän kehotan kanssavanhin ( SYMPRESBYTEROS) ja todistaja ( MARTYS) Kristuksen kärsimysten myös tulevasta ilmestyvästä kirkkaudesta osallinen (2.) paimentakaa ( POIMANATE ) teillä laumaa (POIMNION ) Jumalan silmällä pitävinä ( EPISKOPUNTES ) ei pakosta vaan vaan vapaaehtoisesti mukaan Jumalan ettekä voittoa keinotellen vaan alttiisti.(3.) ettekä kuin herroina halliten osuuksianne vaan esikuvina ollen laumalle ( POIMNIU )—(4.) Ja ilmestyessä ylipaimenen ( ARKHIPOIMENOS ) saatte kuihtumattoman kirkkauden seppeleen..”
        ----------
        Seurakunnan Herra armoittaa Sanansa ilmoituksen mukaan ( em. Ef. 4:7-16.) joitakin vanhimmistoon, eli paimeniksi siis pastoreksi.( Latinan sanasta ” pastor” - paimen, kreikaksi ” poimen”) 

Apostoliset nk. paimenkirjeet” ( 1.Tim.3: 1- 7. , Tiit. 1: 5-9.)  osoittavat viranhaltijaksi (:joiksi) miespuolisen seurakunnan jäsenen.

(NOVUM SUOMENNOS ) Ef.4:11.Ja hän antoi (EDOKEN) toiset apostoleiksi, toiset profeetoiksi, toiset evankelistoiksi ,toiset paimeniksi (POIMENAS) ja opettajiksi…” ( Monikko : paimeniksi— POIMENAS)…

Hän— Jumala ANTOI...LAHJAKSI SRK.VIRAT JA NIIDEN HALTIJAT srk:lle —Ef.4:7. Mutta itsekullekin meistä on armo (KHARIS) annettu Kristuksen lahjan( DOREAS) mitan mukaan.8. Sentähden on sanottu: "Hän astui ylös korkeuteen, hän otti vankeja saaliikseen, hän antoi (EDOKEN)lahjoja ( DOMATA) ihmisille”……..11. Ja hän antoi (EDOKEN) muutamat apostoleiksi, toiset profeetoiksi, toiset evankelistoiksi, toiset paimeniksi ja opettajiksi,..”

Lahjat annetaan. lahjoja ei "valita" ("koesaarnat") Tottahan Jumalan antamat lahjat ovat Hänen Sanansa mukaisia? Jumala ei ole ristiriitainen Sanansa ilmoitukseen nähden jonka Hän on puhunut profeettojensa ja apostoliensa kautta.

( KR-38 Filemon 1: 22. Lisäksi vielä: valmista minulle maja luonasi; toivon näet, että minut (Paavali) rukoustenne kautta lahjoitetaan teille.

—NOVUM SUOMENNOS :kautta rukousten teidän (minut) lahjoitetaan ( KHARISTHESOMAI )—

Lahjat annetaan. lahjoja ei "valita" ("koesaarnat")

(NOVUM SUOMENNOS ) Apt.20:17”… Ja Miletoksesta lähettäen Efesokseen kutsui vanhimmat ( BRESBYTERUS ) seurakunnan…………28.”Huolehtikaa siis itsestänne ja koko laumasta (POIMNIO ) johon teidät Henki Pyhä asetti johtajiksi- ( EPISKOPUS ) paimentamaan ( POIMAINEIN ) seurakuntaa Jumalan Herran jonka hankki kautta oman veren veren oman..”
        ( Monikko—…kutsui vanhimmat… ——MONIKKO - johtajiksi- EPISKOPUS—

---------
        ( He johtivat,mutta eivät hallinneet ( KR-38) 1.Piet.5:1-4. --”...3. ei herroina halliten niitä, jotka ovat teidän( monikko) osallenne tulleet, vaan ollen laumalle esikuvina,)

• Anonyymi

Edellinen suomeksi: vapaat kirkkokunnat käyttävät jenkkilähtöisesti sanaa pastori sangen vapaamielisesti. Ihmisen koulutus voi olla mikä tahansa ja hänelle annetaan tai henkilö ottaa itse käyttöön nimityksen pastori.

• Anonyymi

Nykypäivänä uskonnollisessa kielenkäytössä, voi jonkun kuulla kertovan olevansa ”tanssipastori”, ”ylistyspastori”, ”nuorisopastori”, "profeetta pastori", "evankelista pastori",  monia muitakin nimityksiä löytyy näiden lisäksi, ei taida olla kuin mielikuvitus rajana ?

Kuinkahan moni on itse itsensä nimittänyt"pastoriksi"?
        Ja perustuuko se Jumalan Sanan apostolisen opetuksen ilmoitukseen?

Kerran tulee hetki jolloin "pastorit", ts."paimenet" joutuvat tekemään tiliä heille uskotusta "laumasta" ylipaimenelle Jeesukselle Kristukselle.
        Kukahan on kutsunut "tanssi pastorin" joka normaalilla maalaisjärjellä ajateltuna tekisi tiliä jostakin tanssi porukasta?

Selvän Raamatun ilmoituksen mukaan seurakunta virka "pastorit" ,"paimenet", "kaitsijat" ts. "vanhemmisto" ovat yhden ja saman viran haltijoiden eri nimityksiä. Heille apostolinen opetus antaa selkeät neuvot mitä virkaan kuuluu.

• Anonyymi

Ap.t.9:36 Mutta Jopessa oli yksi opetuspiika, nimeltä Tabita, joka tulkiten on niin paljo sanottu kuin: metsävuohi; tämä oli täynnänsä hyviä töitä ja almua, joita hän teki. Biblia (1776)

• Anonyymi

Minulla ei ole edes helluntaiseurakuntaa, jonne voisin mennä, saati raamatullista kristittyjen seurakuntaa. Nainen on tämän paikkakunnan hellareiden 'johtaja'.

• Anonyymi

Seurakunnan Herra armoittaa Sanansa ilmoituksen mukaan ( mm. Ef.4:7-16. ) joitakin vanhimmistoon, eli paimeniksi siis pastoreksi.( Latinan sanasta ” pastor” - paimen, kreikaksi ” poimen”)  Apostoliset nk. paimenkirjeet” ( 1.Tim.3: 1- 7. , Tiit. 1: 5-9.)  osoittavat ”pastorin”, eli paimenen , siis vanhimmiston viranhaltijaksi miespuolisen seurakunnan jäsenen.

Paimenen virasta apostoli kertoo että hänen tulisi olla taitava opettamaan ( 1.Tim.3:1-7. ) Apostoli Paavali ei sallinut naisten opettaa Raamattua seurakunnan edessä 1.Tim.2:11-15. Naiset voivat profetoida pitää puheita, mutta seurakunnan edessä opettaminen hänen mukaansa on miesten tehtävä.

Vanhimman, ts. ”pastorin”,”paimenen”, ”kaitsijan” seurakunta viran haltijalla on apostolisen opetuksen mukaan myös vastuunsa . Raamatussa, myös apostolisessa opetuksessa on ymmärrettävissä , ettei paimenten tehtävä ole kulkea ympäri maailmaa,jättäen kaitsettavat,( Hes.43:1- 16. )  vaan olla heille uskotun laumansa kanssa.( Apt. 20: 18-38., 1.Piet.5:1-4 .)

• Anonyymi

Usein vedotaan Roomalaiskirjeen lukuun 16 jakeeseen 7: "Tervehdys Andronikukselle ja Juniaalle, heimolaisilleni ja vankeustovereilleni, joilla on suuri arvo apostolien joukossa ja jotka jo ennen minua ovat olleet Kristuksessa."
      Että Junia oli nainen ja nais-Apostoli.
      Mutta eikö jae myös voi tarkoittaa, että Apostolit vain arvostivat heitä suuresti?

• Anonyymi

Jaak.1:19 Sentähden, minun rakkaat veljeni, olkaat jokainen ihminen nopia kuulemaan, (mutta) hidas puhumaan, ja hidas vihaan; Biblia (1776) Sananl.17:27.

• Anonyymi

Ilm.5:10 Ja olet meidät tehnyt meidän Jumalallemme kuninkaiksi ja papeiksi, ja me saamme vallita maan päällä. Biblia (1776) 2Moos.19:6. Jes.61:6. Room.5:17. 1Piet.2:5. 2:9. Ilm.1:6. 20:6. 22:5.

• Anonyymi

Meistä armon ajan Jeesukseen uskovista uudestisyntyneistä kristityistä tulee pappeja ja kunikaita Jeesuksen tuhatvuotiseen valtakuntaan. Emme ole sitä vielä.

• Anonyymi

”niin myös vanhat naiset olkoot käytöksessään niinkuin pyhien sopii, ei panettelijoita, ei paljon viinin orjia, vaan hyvään neuvojia, voidakseen ohjata nuoria vaimoja rakastamaan miehiänsä ja lapsiansa, olemaan siveitä, puhtaita, kotinsa hoitajia, hyviä, miehilleen alamaisia, ettei Jumalan sana pilkatuksi tulisi.”
      ‭‭Tituskirje‬ ‭2‬:‭3‬-‭5‬ ‭FB38‬‬

• Anonyymi

Ihanaa joskus tavata tuollainen nainen. Sellaisesta siveästä naisesta säteilee Jumalan rauhaa ja iloa. Myös miehestä, mutta mielestäni naisesta erityisesti.

• Anonyymi

oli lista missä ammatissa petetään eniten ,niin yö kerhon tarjoilia, ja kirkon työn tekijät ,

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Minja Koskela: Ei se väärin ole jos ei halua tehdä töitä

kyllä tukien varassa saa elää vaikka koko ikänsä. Tää on tätä äärivasemmistolaista ajattelua.
      Maailman menoa
      153
      5765
    2. Kysymyksiä paIstavasemmistoIaisiIIe

Mistä johtuu teidän kroonisesti negatiivinen, synkkä, katkera ja kateellinen mentaliteetti? Milloin olette viimeksi aido
      Maailman menoa
      84
      3263
    3. Ähtärin eläinpuisto oy ja Hotelli Mesikämmen oy hakeutuvat konkurssiin

Ähtärin eläinpuisto oy ja Hotelli Mesikämmen oy hakeutuvat konkurssiin, Ähtärin eläinpuisto tiedottaa. Yritykset ovat t
      Ähtäri
      96
      1780
    4. On se tullut jo ihan kaikilta osin selväksi

Ei tämä meidän juttu tule koskaan etenemään.
      Ikävä
      124
      1180
    5. Montako naista

On menossa mun lisäksi?
      Ikävä
      15
      1114
    6. Tässä on sielunkumppanisi postilaatikko

Laita postia sielunkumppanillesi 💌❤️
      Ikävä
      58
      1037
    7. Jäänmurtajan kauppa oli kuin olikin SANNA MARININ ansiota

"Lähteiden mukaan Trump käytännössä päätti asiasta 2. lokakuuta 2019, jolloin Washingtonissa juhlistettiin Yhdysvaltain
      Maailman menoa
      78
      983
    8. Koska me aloitetaan meidän loppuelämä?

Oisko jotain ehdotuksia....
      Ikävä
      55
      964
    9. Olet edelleen uskomaton

Halusin vain kertoa, että olet edelleen mielessäni pysyvästi. Anteeksi, etten saa ajatuksia irti sinusta. Olet... niin p
      Ikävä
      27
      865
    10. Rekkautumispakko olisi hyvä...

Kirjoittajat saisivat kasvot ihan eri tavalla. Mitä olet mieltä moisesta?
      Sinkut
      158
      844
    Aihe