Ootteko muuten miettiny tätä sähköautopalojuttua vähän pidemmälle?
Nythän moni väittää että “sähköautot palaa vähemmän kuin polttomoottoriautot” — mutta samalla unohtaa, että lähes kaikki sähköautot on vielä uusia, muutaman vuoden ikäisiä.
Polttomoottoriautot taas, esim. Suomessa, on yleensä 12–15 vuotta vanhoja silloin kun ne tilastoihin palaa, ja niitä on miljoonia enemmän liikenteessä.
Eli vaikka sähköautojen palotilastot näyttävät nyt “hyviltä”, niin oikea kysymys kuuluu: Mitä tapahtuu 10 vuoden päästä, kun nämä nykyiset sähköautot alkavat olla oikeasti vanhoja? Kun akut on elinkaarensa loppupuolella, liittimet hapettuneet ja huolto ehkä tehty halvalla jossain pikakorjaamolla?
Sähköautopalo ei ole mikään pikku liekki — kun akku roihahtaa, sitä ei sammuteta käsisammuttimella, vaan koko auto voi joutua vesikonttiin ja palokunta jää vahtimaan yötä myöten, ettei syty uudestaan. Yksi palo voi viedä enemmän resursseja kuin kymmenen bensa-auton paloa.
Ja sitten kun sähköautojen määrä oikeasti kasvaa ja ikähaarukka levenee, niin niitä palaa ihan eri volyymeillä kuin nyt.
Tilastoista saa tällä hetkellä ihan väärän kuvan, koska verrataan pientä, uutta sähköautokantaa vanhaan, valtavaan polttomoottoriautokantaan.
Mutta joo — katsotaan vaan kymmenen vuoden päästä, kun ensimmäiset “halvat käytetyt sähköautot” alkaa poksahdella taloyhtiöiden parkkihalleissa…
Sähköautopalot lisääntyy tulisesti kun kanta vanhenee 12-15 vuotiaaksi kuten keskiverto polttis...
16
106
Vastaukset
- Anonyymi
Ok. Jään odottamaan tilannetta kymmenen vuoden päähän toteutuuko ennustuksesi. Sitä odotellessa ajelen sähköautollani tarpeelliset ja ehkä tarpeettomatkin ajoni.
Ennustaminen on vaikeaa, varsinkin tulevaisuuden. Näin totesi eräs johtava poliitikko vuosikymmenten takaa… lyömätön viisaus - Anonyymi
Puhelimia, akkutyökaluja, sähköpyöriä, jne on ollut markkinoilla jo pafisenkymmentäkin vuotta eikä mitään erityistä akkupslojen buumia ole nähty. Ja niiden suojauksdt ja varmistukset eivät ole lähimainkaan samantasoisia kuin sähköautojen.
Mutta kuten tuossa edellä ja sinäkin totesit, katsomme tilannetta sitten kymmenen vuoden päästä. Sitä ennen jatkamme nykyiseen malliin- Anonyymi
Ja noita palaa jatkuvasti ja lentoyhtiötkin varoittavat noista akuista. Siksi pian tulee lisää rajoituksia akun sisältäville laitteille lentokoneissa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja noita palaa jatkuvasti ja lentoyhtiötkin varoittavat noista akuista. Siksi pian tulee lisää rajoituksia akun sisältäville laitteille lentokoneissa.
Niinkö. Puhelimet ja läppärit/täppärit kielletään lentokoneissa? Uskotko tosiaan tuohon?
Akkulaitteita on huikea määrä maailmassa ja on ollut jo vuosikymmeniä. Ja lähes suojattomiakin. Ja siihen nähden paloja on olematon määrä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja noita palaa jatkuvasti ja lentoyhtiötkin varoittavat noista akuista. Siksi pian tulee lisää rajoituksia akun sisältäville laitteille lentokoneissa.
Lentokoneita useita pudonnut akkupalojen vuoksi 20 vuoden aikana. Eniten rahtiikoneita
- Anonyymi
Edes partakonetta ei saa laittaa ruumaan akkujen palovaaran vuoksi saatika läppäriä tai muuta. Edes sähköhammasharjaa sinne ei saa laittaa. Palovaara on suuri akuissa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niinkö. Puhelimet ja läppärit/täppärit kielletään lentokoneissa? Uskotko tosiaan tuohon?
Akkulaitteita on huikea määrä maailmassa ja on ollut jo vuosikymmeniä. Ja lähes suojattomiakin. Ja siihen nähden paloja on olematon määrä.Ei niitä varsinaisesti kielletä mutta niitä ei saa laittaa ruumaan. Uusi rajoitus on, että kaikki akun sisältävät laitteet pitää olla itsellä tai istuimen alla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei niitä varsinaisesti kielletä mutta niitä ei saa laittaa ruumaan. Uusi rajoitus on, että kaikki akun sisältävät laitteet pitää olla itsellä tai istuimen alla.
Lisään… Siis joillain lentoyhtiöillä akun sisältäviä laitteita ei saa laittaa edes ylälokerikkoon.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lentokoneita useita pudonnut akkupalojen vuoksi 20 vuoden aikana. Eniten rahtiikoneita
Montako ja milloin? Sulla lienee se lähde käsilläsi,,josta tuo luit?
Viitsisitkö kertoa sen meille muillekin?
- Anonyymi
Niin mutta kun toiset eivät halua hormia ja filttereitä vaan massiivisen fossiiliakkupalon hermokaasuilla ilman mitään palo-osastointia ja filttereitä. Sillä heidän maapallonsa pelastuu.
- Anonyymi
Pitääkö sähköautoilijan hankkia tulenkestävä ajoasu kuten kilvanajajilla. EUssa valmistellaan jo direktiiviä. Aikooko Suomi olla eturintamassa asian suhteen
- Anonyymi
Siis kuten polttiskuskeilla noissa kilpailuissa? Mikäs siinä, aloitetaannensin polttiskuskeista, jotka sentään ovat huomattavasti suuremmassa vaarassa, sen tekevät. Luinko jossain noin 60 kertaa suurempi riski on polttiskuskeilla fossiiliautoissasn…
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Siis kuten polttiskuskeilla noissa kilpailuissa? Mikäs siinä, aloitetaannensin polttiskuskeista, jotka sentään ovat huomattavasti suuremmassa vaarassa, sen tekevät. Luinko jossain noin 60 kertaa suurempi riski on polttiskuskeilla fossiiliautoissasn…
Vanhat ryskät palaa, kun niitä hitsaillaan huolimattomasti.
- Anonyymi
Latauskenttien vierelle täytyy rakentaa pakollinen iso uima-allas palavia sähköautoja varten.
- Anonyymi
https://youtu.be/ZwFC4lj48YE?si=hz9DzXWBCnv5lDP7 Harri Salo hienosti jättänyt sähköauton akun palon näyttämättä, kun kuvannut kyseistä juttua. Kaikki vähänkin akkuja sisältäviä laitteita näytetään, kun palaa isona kuvan oikeassa laidassa ja viellä hybridin akku näytetään, kun palaa, mutta johan on oma lehmä ojassa, niin jätetään sähköauton akun palo pois, kun pitäisi näyttää ison akun paloa ja taustalla se näkyy, mutta eikö palomies peitä sen tarkoituksella päällään näytön eteen ettei sitä voida nähdä juuri ollenkaan. 🤔 Näin ihmisiä kusetetaan. Tässäkin annetaan kuva, että sähköauton akku olisi jotain jumalallista. Sähköautojen tekijöitä on paljon ja niitten akkutekniikka on erilainen eri merkkien välillä. Vakuutus korvaa ladattavan sähköauton palon kotona, jos olet sitä valvomassa, mutta muute olet vakuutusyhtiön armoilla.
- Anonyymi
Millä perusteella sähköauto on vanhana herkemmin syttyvä, eli mikä siellä syttyy?
Jos väittää että ne sytty vanhemmiten herkemmin pitää pystyä myös perustelemaan sillai että insinöörikin ymmärtää.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kysymyksiä paIstavasemmistoIaisiIIe
Mistä johtuu teidän kroonisesti negatiivinen, synkkä, katkera ja kateellinen mentaliteetti? Milloin olette viimeksi aido1173603Voi itku! Sanna Marinilla EI OLLUT mitään tekemistä jäänmurtajakauppojen kanssa
Miten tässä näin kävi? Sanna-kultti paniikissa.313119Ähtärin eläinpuisto oy ja Hotelli Mesikämmen oy hakeutuvat konkurssiin
Ähtärin eläinpuisto oy ja Hotelli Mesikämmen oy hakeutuvat konkurssiin, Ähtärin eläinpuisto tiedottaa. Yritykset ovat t1332660En välttämättä koskaan aikaisemmin tosissani uskonut mihinkään sielunkumppanuuteen ym
Ennen kuin tapasin sinut. Oudointahan tässä on että ollaan tiedetty toisemme kuitenkin vuosia ja enemmän vuosia, mutta v152193Ikävä sua j-mies!
Enkä oikeesti ymmärrä miksi. Eihän me tunneta ees kovin hyvin. Mut haluaisin sun kanssa jotain säätöä sit kai vaan 🫦142072Jäänmurtajan kauppa oli kuin olikin SANNA MARININ ansiota
"Lähteiden mukaan Trump käytännössä päätti asiasta 2. lokakuuta 2019, jolloin Washingtonissa juhlistettiin Yhdysvaltain2022048- 361995
- 1201850
- 291821
- 351804