Matti osti 60 000 € sähköauton jossa oli loputtomasti vikoja 😱😱😱
https://www.lansivayla.fi/paikalliset/8900351
Onneksi vetyautot ja vetytankkausasemat ovat vihdoin tulossa myös Suomeen 💗💗💗
60 000 euron sähköautossa loputtomasti vikoja
48
573
Vastaukset
- Anonyymi
Vetyauto alkaa tuntua aina vaan paremmalta vaihtoehdolta...
- Anonyymi
Neste tekeekin vetyä jo ihan uudella menetelmällä 👍
https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/a/782cfac0-b6b3-48ea-8146-bd387cafff6c
- Anonyymi
Vetyauto on sähköauto, päälle vielä vetylaitteiden viat. Onneksi.
- Anonyymi
Riippuu miten vetyauto toteutetaan. Nykyiset polttokennoautot ovat sähköautoja, mutta vetyauto voidaan toteuttaa polttomoottoriautonakin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Riippuu miten vetyauto toteutetaan. Nykyiset polttokennoautot ovat sähköautoja, mutta vetyauto voidaan toteuttaa polttomoottoriautonakin.
Noita kaasupolttiksia on ollut ja aina ne ovat häipyneet muutaman vuoden jälkeen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Riippuu miten vetyauto toteutetaan. Nykyiset polttokennoautot ovat sähköautoja, mutta vetyauto voidaan toteuttaa polttomoottoriautonakin.
No ei siinä ole mitään järkeä, että sähköä tuotettaisiin itse autossa, kun valmista sähköä on joka paikassa saatavilla. Siinähän vain aivan turhaa tuotaisiin lisää turhaa ja huoltoa vaativaa tekniikkaa autoihin. Ja tietysti lisää potentiaalisia vikakohteita.
- Anonyymi
toyota tekee lienee kestäviä vetyautoja-itselataavatkin kulkee isältä pojalle
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Riippuu miten vetyauto toteutetaan. Nykyiset polttokennoautot ovat sähköautoja, mutta vetyauto voidaan toteuttaa polttomoottoriautonakin.
Litrassa bensiiniä on 9 kWh energiaa, mistä saadaan hyötykäyttöön n. kolmasosa.
50 l tankillisessa siis 450 kWh .
Vetypommiautoon saadaan mahtumaan max. 100 l tankit, jossa vetyä hurjassa 690 bar paineessa. Silti vetyä on siinä tankissa max 6 kg ja energiasisältö 125 kWh.
Tankkien tilantarpeen vuoksi mm. tolloloota Mirai oli 4-paikkainen. Siis pikkuauto sisältä, vaikka iso päältä.
Koska 690 bar tankit ovat a) kalliita ja b) niillä on rajallinen käyttöikä, raskaassa kalustossa vetyä käytetäänkin 350 bar paineessa. Tarvitaan 2 rinnakkaista jakelujärjestelmää ja kovien paineiden ja vedyn räjähdysherkkyyden vuoksi ne tankkausasemat ovat "avaruusteknologiaa" eli maksavat 1-4 miljoonaa euroa.
Jos bensakäyttöisellä autolla pääsee tankillisella 800 km, niin vetyä polttaen matka loppuisi jo 222 km kohdalla. Loppumatka hinausautokyydillä.
Esim. https://teknavi.fi/ilmio/tuhat-kilometria-tanskasta-suomeen-vetyautolla-tatako-on-tulevaisuus/
Vety maksaa tyyliin kympin kilo. 60 €/222 km. 27 €/100 km.
Pakollinen vertailu. Tyypillisen kaasuauton tankkiin mahtuu n. 15 kg biokaasua, jolla ajelee 350-400 km. Tämän jälkeen matka jatkuu vielä bensalla, riippuen bensatankin koosta (haarukkaa 7-70 l) 100-1000 km.
Biokaasu maksaa nykyään noin 2,20 €/kg. Kilossa kaasua on saman verran energiaa kuin 1,5 litrassa bensaa. Jos maantiellä menee kaasua vaikka reilu 4 kg/100 km, niin kulu 9 €/100 km.
Tankkausasemia Suomessa
- Vety 0 kpl
- biokaasu 70+, parhaillaan näkyy olevan rakenteilla uusia mm. Joensuussa ja Raaseporissa
Biokaasun tankkausasemat maksavat 0,5 miljoonaa kappaleelta eli näitä rakentaa puoli tusinaa yhden vetypommiaseman hinnalla. Ja kaasuautoja ostaa 2 yhden vetypommiauton hinnalla.
Siihen on syynsä, että vetypommiautot floppasi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
toyota tekee lienee kestäviä vetyautoja-itselataavatkin kulkee isältä pojalle
Menneisyyteen jämähtänyt tolloloota ei kykene päästämään irti hupsuista 80/90-luvun ideoista.
https://www.theverge.com/c/2024/8/20/24195787/lost-highway - Anonyymi
Ei välttämättä sähköauto, vetypolttomoottoritkin ovat kehittymässä. Toyota , Porsche ja moni muu tällaistakin suunnittelee. Japanissa jo ratakisoissa autoja mukana tällä tekniikalla. Se ei vaadi suuriakaan muutoksia , pientä vahvistusta vain moottoriin. Vetysäiliöt jne ovat jo hyvällä tasolla luotettavuudeltaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Litrassa bensiiniä on 9 kWh energiaa, mistä saadaan hyötykäyttöön n. kolmasosa.
50 l tankillisessa siis 450 kWh .
Vetypommiautoon saadaan mahtumaan max. 100 l tankit, jossa vetyä hurjassa 690 bar paineessa. Silti vetyä on siinä tankissa max 6 kg ja energiasisältö 125 kWh.
Tankkien tilantarpeen vuoksi mm. tolloloota Mirai oli 4-paikkainen. Siis pikkuauto sisältä, vaikka iso päältä.
Koska 690 bar tankit ovat a) kalliita ja b) niillä on rajallinen käyttöikä, raskaassa kalustossa vetyä käytetäänkin 350 bar paineessa. Tarvitaan 2 rinnakkaista jakelujärjestelmää ja kovien paineiden ja vedyn räjähdysherkkyyden vuoksi ne tankkausasemat ovat "avaruusteknologiaa" eli maksavat 1-4 miljoonaa euroa.
Jos bensakäyttöisellä autolla pääsee tankillisella 800 km, niin vetyä polttaen matka loppuisi jo 222 km kohdalla. Loppumatka hinausautokyydillä.
Esim. https://teknavi.fi/ilmio/tuhat-kilometria-tanskasta-suomeen-vetyautolla-tatako-on-tulevaisuus/
Vety maksaa tyyliin kympin kilo. 60 €/222 km. 27 €/100 km.
Pakollinen vertailu. Tyypillisen kaasuauton tankkiin mahtuu n. 15 kg biokaasua, jolla ajelee 350-400 km. Tämän jälkeen matka jatkuu vielä bensalla, riippuen bensatankin koosta (haarukkaa 7-70 l) 100-1000 km.
Biokaasu maksaa nykyään noin 2,20 €/kg. Kilossa kaasua on saman verran energiaa kuin 1,5 litrassa bensaa. Jos maantiellä menee kaasua vaikka reilu 4 kg/100 km, niin kulu 9 €/100 km.
Tankkausasemia Suomessa
- Vety 0 kpl
- biokaasu 70 , parhaillaan näkyy olevan rakenteilla uusia mm. Joensuussa ja Raaseporissa
Biokaasun tankkausasemat maksavat 0,5 miljoonaa kappaleelta eli näitä rakentaa puoli tusinaa yhden vetypommiaseman hinnalla. Ja kaasuautoja ostaa 2 yhden vetypommiauton hinnalla.
Siihen on syynsä, että vetypommiautot floppasi.Ei ne flopanneet, niitä kehitetään monilla valmistajilla. Akkumateriaalit ovat rajalliset eli on jo pakko saada vaihtoehto erittäin huonoille akkuautoille.
- Anonyymi
Ihanaa kohta pakoputkesta lorisee pelkkää vettä.
- Anonyymi
Niin lorisee.
- Anonyymi
Tojoterolla ripuli?
- Anonyymi
Miten vety sähkön tuottamisessa autossa vähentää vikoja?
Suurin osa esimerkin sähkö skodien vioistakin on kaikkea muuta kuin voimalinjaan liittyviä.- Anonyymi
eiköhän se VWskodaudi saa kohta tehdasvikaa myös sähkömoottoriin...
- Anonyymi
Ei tarvi hyytyä vian vuoksi tienposkeen, kun ei edes pääse pois kotipihasta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
eiköhän se VWskodaudi saa kohta tehdasvikaa myös sähkömoottoriin...
Niitä on jo , minulta meni moottori. Nyt mietin paluuta tutunpaan tekniikkaan.
- Anonyymi
Ihan hirveästi on ollut vikoja 😱
- Anonyymi
Niin on ollut...
- Anonyymi
Mahtava avaus, vanha linkkikään ei toimi, hihihiii!
- Anonyymi
Vetyauto ja linkki ovat samaa tasoa, kumpikaan ei toimi.
- Anonyymi
Jos vetyautoa alkaa odottamaan, niin odotusaika käy pitkäksi. Useille myös niin pitkäksi, ettei autolla ole enää käyttöä.
Nykyisin niitä ei ole tarjolla. Myöskään infraa ei ole tarjolla eli et voi käytännössä ’ vetyä missään. Voi vain kuvitella massiivista työmäärää ennenkuin tuo infra on määrältään ja kattavuudeltaan edes huoltoasemaverkoston tasolla, saati nyt sähköautojen julkisten latauspaikkojen.
Sähkölatausinfra oli helppo ja nopea rakentaa, koska sähköä on jo joka paikassa valmiina. Laturin pystytys ja kytkeminen olemassaolevaan sähköverkkoon ei niin iso juttu ole.- Anonyymi
Pikalaturin lisääminen sähköverkkoon on kaikkea muuta kuin "käden käänteessä" juttu.
yleensä homma alkaa kohtasta "kipause kaupassa ostamassa järeämpi sähköliittymä ja oma muuntamo" - Anonyymi
Minä en odota sitä, mutta tiedän sen olevan tulevaisuutta. Vety on aine joka ei lopu.
- Anonyymi
3332
- Anonyymi
Vaikuttaa hyvältä.
- Anonyymi
Siinä oli paljon vikoja
- Anonyymi
Niin se osti.
- Anonyymi
Niin osti ja erittäin huono oli.
- Anonyymi
Hirveää 😱
- Anonyymi
Oho oho.
- Anonyymi
Siinä oli vikoja
- Anonyymi
Oli monta vikaa.
- Anonyymi
Hirveästi vikoja 😱
- Anonyymi
60 000 vikaa. 6😱 😱😱😱.
- Anonyymi
Tämähän on aivan hirveää.
- Anonyymi
Yleisesti ottaen sähköautoissa on paljon akkuvikoja, akkukierrätys tulvii moduuleja ja akkuja. Sähkömoottoreitakin mennyt useilta valmistajilta rikki. Laakerit pettäneet, eli se siitä yksinkertaisesta moottorista jonka piti olla ikuinen. Pitkä takuu koskee yleensä akkuja, mutta miten mahtaa olla moottorin kohdalla? Turhaa tämä vertailu kumpi parempi. Toistaiseksi polttomoottoriauto voi kuitenkin olla parempi.
- Anonyymi
Monien patterivatkaimien sähkömoottorissa kiertää jäähdytysneste. Ihan siellä roottorissa (se liikkuva osa). Moinen ratkaisu edellyttää akselitiivisteitä, joiden tehtävä on pitää jäähdytysneste poissa sekä sähkömoottorin käämityksestä että alennusvaihteen öljystä ja laakereista.
Kuitennii niiden tiivisteiden läpi voi tihkua pieniä määriä jäähdytysnestettä. Sitä varten moottorien sisälle on rakennettu n. 1 dl säiliö vuotonesteen keräämiseen ja moottorin pohjassa on säiliön tyhjennystulppa + toinen tulppa, josta voi tarkastaa, onko nestettä päätynyt väärään paikkaan eli moottorin (käämitysten) sisään.
Kuuluuko nestesäiliön tyhjennys huolto-ohjelmaan? No ei tietenkään. Patterivatkaimet on suunniteltu kertakäyttöisiksi. Annetaan vaan rauhassa säiliön täyttyä, minkä jälkeen vuotoneste löytää tiensä väärään paikkaan ja pian on moottori paskana (eristysvika). Välillä tämä onnistuu jo alle 100 tkm matkalla.
Saako moottorin korjattua? No ei tietenkään. Ei ole korjausohjeita (muutoin kuin "osta uusi moottori") eikä niihin myydä korjaussarjoja (tiivisteitä, laakereita yms.) kuten polttomoottoriautoihin.
Ei ole vian ehkäisy valmistajien tavoitteena. Tavoitteena on kuormittaa ympäristöä tekemällä vatkaimien korjaamisesta niin vaikeaa ja kallista, että on helpompaa romuttaa koko paska ja ostaa uusi tilalle.
Moottorin vaihto kustantaa autosta riippuen 5-10 tonnia ja 4-vetomalleissahan on moottori edessä ja takana.... työllistävä vaikutus.
Tähän päälle se, että saattaa ajan mittaa tulla tarve vaihtaa pari modulia akkuun tai sis. rak. latauslaite tai lämpöpumppu.... 5 tonnia / jumppa ihan hyvä budjettivaraus. Siis 30 000 € kaikkiaan.
Pakollinen Vertailu. Pari vuotta sitten Suomessa uutena rekisteröityjen polttomoottoriautojen keskihinta oli 30 000.
- Anonyymi
Perhanan perhana.
- Anonyymi
Perhanan perhana.
- Anonyymi
Monta vikaa.
- Anonyymi
frfr
- Anonyymi
Niin se Matti osti.
- Anonyymi
Ei olisi kannattanut ostaa.
- Anonyymi
Onneks voi palauttaa takas liikkeeseen TOOSI kalliit on kilometrit arvo putoo nopeesti niin ku Osuupankissa osakkeissa
- Anonyymi
yhtä hidas muuttaa rahaksi käytetty auto kuin rahasto..
- AnonyymiUUSI
Vetyauto 👍
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Persuja ei aluevaltuustoissa näy
Ei tunnu persuja paljon paikalliset asiat kiinnostavan, vaan ainoastaan ulkomaalaiset, joku Israel ja Trumpin fanitus.623762Päivän Riikka: Uudenkaupungin autotehdas hiljeni
Näin ne 100 000 uutta pysyvää ei-tempputyötä yksityiselle sektorille tämän hallituksen ansiosta syntyy. Työntekijöille j883149Riikka vie Suomen kohta ykköseksi työttömyyskisassa
Espanja: 10,5 % Suomi: 10,3 % Ruotsi: 9,3 % Kisa on tiukkaa, mutta Riikalla hyvä draivi päällä. Vasemmistolaisen päämin792374Mikä ihme teitä savolaisia tuossa
p*rs*reiässä niin kiinnostelee? Että siitä pitää päntönnään huutaa.141620Laita tunniste josta kaivattusi tietää sun kirjoittavan täällä
Joku yksilöity yhteinen juttu joka on sun ja kaivattusi välillä. Tuntomerkkinä esim. punainen pipopää, tonttu-ukko tai m671367- 891223
Varusmiehen kuolema
Ei ollut vahinko, ei aiheuttanut vaaraa muille, eikä ollut rikos, mitä jää jäljelle? Oliko kyseessä oman käden kautta lä401151Kumpaan rahat, mummojen vaippoihin vai Nalle WahIroosille?
JOS siis sinä saisit päättää?11011Huippu, kaupunki ostaa hotellin
Hyvä juttu meillä on oma hotelli iloitsi Pirtihirmukin. Nyt vaan rekryt päälle ja uusi henkilökunta. Tarvitaan tekijöitä55995- 47972