60 000 euron sähköautossa loputtomasti vikoja

Anonyymi-ap

48

573

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Vetyauto alkaa tuntua aina vaan paremmalta vaihtoehdolta...

    • Anonyymi

      Vetyauto on sähköauto, päälle vielä vetylaitteiden viat. Onneksi.

      • Anonyymi

        Riippuu miten vetyauto toteutetaan. Nykyiset polttokennoautot ovat sähköautoja, mutta vetyauto voidaan toteuttaa polttomoottoriautonakin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Riippuu miten vetyauto toteutetaan. Nykyiset polttokennoautot ovat sähköautoja, mutta vetyauto voidaan toteuttaa polttomoottoriautonakin.

        Noita kaasupolttiksia on ollut ja aina ne ovat häipyneet muutaman vuoden jälkeen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Riippuu miten vetyauto toteutetaan. Nykyiset polttokennoautot ovat sähköautoja, mutta vetyauto voidaan toteuttaa polttomoottoriautonakin.

        No ei siinä ole mitään järkeä, että sähköä tuotettaisiin itse autossa, kun valmista sähköä on joka paikassa saatavilla. Siinähän vain aivan turhaa tuotaisiin lisää turhaa ja huoltoa vaativaa tekniikkaa autoihin. Ja tietysti lisää potentiaalisia vikakohteita.


      • Anonyymi

        toyota tekee lienee kestäviä vetyautoja-itselataavatkin kulkee isältä pojalle


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Riippuu miten vetyauto toteutetaan. Nykyiset polttokennoautot ovat sähköautoja, mutta vetyauto voidaan toteuttaa polttomoottoriautonakin.

        Litrassa bensiiniä on 9 kWh energiaa, mistä saadaan hyötykäyttöön n. kolmasosa.

        50 l tankillisessa siis 450 kWh .

        Vetypommiautoon saadaan mahtumaan max. 100 l tankit, jossa vetyä hurjassa 690 bar paineessa. Silti vetyä on siinä tankissa max 6 kg ja energiasisältö 125 kWh.

        Tankkien tilantarpeen vuoksi mm. tolloloota Mirai oli 4-paikkainen. Siis pikkuauto sisältä, vaikka iso päältä.

        Koska 690 bar tankit ovat a) kalliita ja b) niillä on rajallinen käyttöikä, raskaassa kalustossa vetyä käytetäänkin 350 bar paineessa. Tarvitaan 2 rinnakkaista jakelujärjestelmää ja kovien paineiden ja vedyn räjähdysherkkyyden vuoksi ne tankkausasemat ovat "avaruusteknologiaa" eli maksavat 1-4 miljoonaa euroa.

        Jos bensakäyttöisellä autolla pääsee tankillisella 800 km, niin vetyä polttaen matka loppuisi jo 222 km kohdalla. Loppumatka hinausautokyydillä.

        Esim. https://teknavi.fi/ilmio/tuhat-kilometria-tanskasta-suomeen-vetyautolla-tatako-on-tulevaisuus/

        Vety maksaa tyyliin kympin kilo. 60 €/222 km. 27 €/100 km.

        Pakollinen vertailu. Tyypillisen kaasuauton tankkiin mahtuu n. 15 kg biokaasua, jolla ajelee 350-400 km. Tämän jälkeen matka jatkuu vielä bensalla, riippuen bensatankin koosta (haarukkaa 7-70 l) 100-1000 km.

        Biokaasu maksaa nykyään noin 2,20 €/kg. Kilossa kaasua on saman verran energiaa kuin 1,5 litrassa bensaa. Jos maantiellä menee kaasua vaikka reilu 4 kg/100 km, niin kulu 9 €/100 km.

        Tankkausasemia Suomessa
        - Vety 0 kpl
        - biokaasu 70+, parhaillaan näkyy olevan rakenteilla uusia mm. Joensuussa ja Raaseporissa

        Biokaasun tankkausasemat maksavat 0,5 miljoonaa kappaleelta eli näitä rakentaa puoli tusinaa yhden vetypommiaseman hinnalla. Ja kaasuautoja ostaa 2 yhden vetypommiauton hinnalla.

        Siihen on syynsä, että vetypommiautot floppasi.


      • Anonyymi

      • Anonyymi

        Ei välttämättä sähköauto, vetypolttomoottoritkin ovat kehittymässä. Toyota , Porsche ja moni muu tällaistakin suunnittelee. Japanissa jo ratakisoissa autoja mukana tällä tekniikalla. Se ei vaadi suuriakaan muutoksia , pientä vahvistusta vain moottoriin. Vetysäiliöt jne ovat jo hyvällä tasolla luotettavuudeltaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Litrassa bensiiniä on 9 kWh energiaa, mistä saadaan hyötykäyttöön n. kolmasosa.

        50 l tankillisessa siis 450 kWh .

        Vetypommiautoon saadaan mahtumaan max. 100 l tankit, jossa vetyä hurjassa 690 bar paineessa. Silti vetyä on siinä tankissa max 6 kg ja energiasisältö 125 kWh.

        Tankkien tilantarpeen vuoksi mm. tolloloota Mirai oli 4-paikkainen. Siis pikkuauto sisältä, vaikka iso päältä.

        Koska 690 bar tankit ovat a) kalliita ja b) niillä on rajallinen käyttöikä, raskaassa kalustossa vetyä käytetäänkin 350 bar paineessa. Tarvitaan 2 rinnakkaista jakelujärjestelmää ja kovien paineiden ja vedyn räjähdysherkkyyden vuoksi ne tankkausasemat ovat "avaruusteknologiaa" eli maksavat 1-4 miljoonaa euroa.

        Jos bensakäyttöisellä autolla pääsee tankillisella 800 km, niin vetyä polttaen matka loppuisi jo 222 km kohdalla. Loppumatka hinausautokyydillä.

        Esim. https://teknavi.fi/ilmio/tuhat-kilometria-tanskasta-suomeen-vetyautolla-tatako-on-tulevaisuus/

        Vety maksaa tyyliin kympin kilo. 60 €/222 km. 27 €/100 km.

        Pakollinen vertailu. Tyypillisen kaasuauton tankkiin mahtuu n. 15 kg biokaasua, jolla ajelee 350-400 km. Tämän jälkeen matka jatkuu vielä bensalla, riippuen bensatankin koosta (haarukkaa 7-70 l) 100-1000 km.

        Biokaasu maksaa nykyään noin 2,20 €/kg. Kilossa kaasua on saman verran energiaa kuin 1,5 litrassa bensaa. Jos maantiellä menee kaasua vaikka reilu 4 kg/100 km, niin kulu 9 €/100 km.

        Tankkausasemia Suomessa
        - Vety 0 kpl
        - biokaasu 70 , parhaillaan näkyy olevan rakenteilla uusia mm. Joensuussa ja Raaseporissa

        Biokaasun tankkausasemat maksavat 0,5 miljoonaa kappaleelta eli näitä rakentaa puoli tusinaa yhden vetypommiaseman hinnalla. Ja kaasuautoja ostaa 2 yhden vetypommiauton hinnalla.

        Siihen on syynsä, että vetypommiautot floppasi.

        Ei ne flopanneet, niitä kehitetään monilla valmistajilla. Akkumateriaalit ovat rajalliset eli on jo pakko saada vaihtoehto erittäin huonoille akkuautoille.


    • Anonyymi

      Ihanaa kohta pakoputkesta lorisee pelkkää vettä.

      • Anonyymi

        Niin lorisee.


      • Anonyymi

        Tojoterolla ripuli?


    • Anonyymi

      Miten vety sähkön tuottamisessa autossa vähentää vikoja?

      Suurin osa esimerkin sähkö skodien vioistakin on kaikkea muuta kuin voimalinjaan liittyviä.

      • Anonyymi

        eiköhän se VWskodaudi saa kohta tehdasvikaa myös sähkömoottoriin...


      • Anonyymi

        Ei tarvi hyytyä vian vuoksi tienposkeen, kun ei edes pääse pois kotipihasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        eiköhän se VWskodaudi saa kohta tehdasvikaa myös sähkömoottoriin...

        Niitä on jo , minulta meni moottori. Nyt mietin paluuta tutunpaan tekniikkaan.


    • Anonyymi

      Ihan hirveästi on ollut vikoja 😱

      • Anonyymi

        Niin on ollut...


    • Anonyymi

      Mahtava avaus, vanha linkkikään ei toimi, hihihiii!

    • Anonyymi

      Vetyauto ja linkki ovat samaa tasoa, kumpikaan ei toimi.

    • Anonyymi

      Jos vetyautoa alkaa odottamaan, niin odotusaika käy pitkäksi. Useille myös niin pitkäksi, ettei autolla ole enää käyttöä.

      Nykyisin niitä ei ole tarjolla. Myöskään infraa ei ole tarjolla eli et voi käytännössä ’ vetyä missään. Voi vain kuvitella massiivista työmäärää ennenkuin tuo infra on määrältään ja kattavuudeltaan edes huoltoasemaverkoston tasolla, saati nyt sähköautojen julkisten latauspaikkojen.

      Sähkölatausinfra oli helppo ja nopea rakentaa, koska sähköä on jo joka paikassa valmiina. Laturin pystytys ja kytkeminen olemassaolevaan sähköverkkoon ei niin iso juttu ole.

      • Anonyymi

        Pikalaturin lisääminen sähköverkkoon on kaikkea muuta kuin "käden käänteessä" juttu.

        yleensä homma alkaa kohtasta "kipause kaupassa ostamassa järeämpi sähköliittymä ja oma muuntamo"


      • Anonyymi

        Minä en odota sitä, mutta tiedän sen olevan tulevaisuutta. Vety on aine joka ei lopu.


    • Anonyymi

      3332

    • Anonyymi

      Vaikuttaa hyvältä.

    • Anonyymi

      Siinä oli paljon vikoja

    • Anonyymi

      Niin se osti.

      • Anonyymi

        Niin osti ja erittäin huono oli.


    • Anonyymi

      Hirveää 😱

    • Anonyymi

      Oho oho.

    • Anonyymi

      Siinä oli vikoja

    • Anonyymi

      Oli monta vikaa.

    • Anonyymi

      Hirveästi vikoja 😱

    • Anonyymi

      60 000 vikaa. 6😱 😱😱😱.

    • Anonyymi

      Tämähän on aivan hirveää.

    • Anonyymi

      Yleisesti ottaen sähköautoissa on paljon akkuvikoja, akkukierrätys tulvii moduuleja ja akkuja. Sähkömoottoreitakin mennyt useilta valmistajilta rikki. Laakerit pettäneet, eli se siitä yksinkertaisesta moottorista jonka piti olla ikuinen. Pitkä takuu koskee yleensä akkuja, mutta miten mahtaa olla moottorin kohdalla? Turhaa tämä vertailu kumpi parempi. Toistaiseksi polttomoottoriauto voi kuitenkin olla parempi.

      • Anonyymi

        Monien patterivatkaimien sähkömoottorissa kiertää jäähdytysneste. Ihan siellä roottorissa (se liikkuva osa). Moinen ratkaisu edellyttää akselitiivisteitä, joiden tehtävä on pitää jäähdytysneste poissa sekä sähkömoottorin käämityksestä että alennusvaihteen öljystä ja laakereista.

        Kuitennii niiden tiivisteiden läpi voi tihkua pieniä määriä jäähdytysnestettä. Sitä varten moottorien sisälle on rakennettu n. 1 dl säiliö vuotonesteen keräämiseen ja moottorin pohjassa on säiliön tyhjennystulppa + toinen tulppa, josta voi tarkastaa, onko nestettä päätynyt väärään paikkaan eli moottorin (käämitysten) sisään.

        Kuuluuko nestesäiliön tyhjennys huolto-ohjelmaan? No ei tietenkään. Patterivatkaimet on suunniteltu kertakäyttöisiksi. Annetaan vaan rauhassa säiliön täyttyä, minkä jälkeen vuotoneste löytää tiensä väärään paikkaan ja pian on moottori paskana (eristysvika). Välillä tämä onnistuu jo alle 100 tkm matkalla.

        Saako moottorin korjattua? No ei tietenkään. Ei ole korjausohjeita (muutoin kuin "osta uusi moottori") eikä niihin myydä korjaussarjoja (tiivisteitä, laakereita yms.) kuten polttomoottoriautoihin.

        Ei ole vian ehkäisy valmistajien tavoitteena. Tavoitteena on kuormittaa ympäristöä tekemällä vatkaimien korjaamisesta niin vaikeaa ja kallista, että on helpompaa romuttaa koko paska ja ostaa uusi tilalle.

        Moottorin vaihto kustantaa autosta riippuen 5-10 tonnia ja 4-vetomalleissahan on moottori edessä ja takana.... työllistävä vaikutus.

        Tähän päälle se, että saattaa ajan mittaa tulla tarve vaihtaa pari modulia akkuun tai sis. rak. latauslaite tai lämpöpumppu.... 5 tonnia / jumppa ihan hyvä budjettivaraus. Siis 30 000 € kaikkiaan.

        Pakollinen Vertailu. Pari vuotta sitten Suomessa uutena rekisteröityjen polttomoottoriautojen keskihinta oli 30 000.


    • Anonyymi

      Perhanan perhana.

    • Anonyymi

      Perhanan perhana.

    • Anonyymi

      Monta vikaa.

    • Anonyymi

      frfr

    • Anonyymi

      Niin se Matti osti.

    • Anonyymi

      Ei olisi kannattanut ostaa.

    • Anonyymi

      Onneks voi palauttaa takas liikkeeseen TOOSI kalliit on kilometrit arvo putoo nopeesti niin ku Osuupankissa osakkeissa

      • Anonyymi

        yhtä hidas muuttaa rahaksi käytetty auto kuin rahasto..


    • Anonyymi
      UUSI

      Vetyauto 👍

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Persuja ei aluevaltuustoissa näy

      Ei tunnu persuja paljon paikalliset asiat kiinnostavan, vaan ainoastaan ulkomaalaiset, joku Israel ja Trumpin fanitus.
      Maailman menoa
      62
      3762
    2. Päivän Riikka: Uudenkaupungin autotehdas hiljeni

      Näin ne 100 000 uutta pysyvää ei-tempputyötä yksityiselle sektorille tämän hallituksen ansiosta syntyy. Työntekijöille j
      Maailman menoa
      88
      3149
    3. Riikka vie Suomen kohta ykköseksi työttömyyskisassa

      Espanja: 10,5 % Suomi: 10,3 % Ruotsi: 9,3 % Kisa on tiukkaa, mutta Riikalla hyvä draivi päällä. Vasemmistolaisen päämin
      Maailman menoa
      79
      2374
    4. Mikä ihme teitä savolaisia tuossa

      p*rs*reiässä niin kiinnostelee? Että siitä pitää päntönnään huutaa.
      Tuusniemi
      14
      1620
    5. Laita tunniste josta kaivattusi tietää sun kirjoittavan täällä

      Joku yksilöity yhteinen juttu joka on sun ja kaivattusi välillä. Tuntomerkkinä esim. punainen pipopää, tonttu-ukko tai m
      Ikävä
      67
      1367
    6. Mikä tekee naisesta

      Seksikkään ja viehättävän? Entä miehestä?
      Ikävä
      89
      1223
    7. Varusmiehen kuolema

      Ei ollut vahinko, ei aiheuttanut vaaraa muille, eikä ollut rikos, mitä jää jäljelle? Oliko kyseessä oman käden kautta lä
      Kajaani
      40
      1151
    8. Kumpaan rahat, mummojen vaippoihin vai Nalle WahIroosille?

      JOS siis sinä saisit päättää?
      Maailman menoa
      1
      1011
    9. Huippu, kaupunki ostaa hotellin

      Hyvä juttu meillä on oma hotelli iloitsi Pirtihirmukin. Nyt vaan rekryt päälle ja uusi henkilökunta. Tarvitaan tekijöitä
      Ähtäri
      55
      995
    10. Mitä ajattelet rakkaastasi tällähetkellä?

      Itse haluaisin jo hänen viereen..
      Ikävä
      47
      972
    Aihe