❄️❄️❄️❄️❄️❄️❄️🥶🥶🥶🥶🥶🥶🥶🥶❄️❄️❄️❄️❄️❄️❄️❄️
HERRAJUMALA !!! Talvella 1999 Suomen Lapissa paukkuivat kaikkien aikojen pakkaset!!! Sitä talvea muistellaan Forecan blogissa:
"Kittilässä puolestaan mitattiin pakkasta yli 56 astetta vanhassa mittauspaikassa, joka oli alavammalla maalla kuin uusi mittauspaikka. Lukema mitattiin mittausaseman varamittarilla, joka oli tietenkin tarkka ja kalibroitu."
https://blogi.foreca.fi/2019/01/suomen-pakkasennatyksesta-515-c-tasan-20-vuotta/
Muistan talven 1999 uutisjutuista, että:
- diesel-autoilla ei voinut ajaa, koska arktinenkin diesel-laatu jämähti tankkiin
- bensa-autoilla pystyi ajamaan niin kauan kuin tankissa ja kanistereissa riitti bensiiniä, koska tankkaaminen asemalla ei onnistunut letkujen repeämisen takia, mutta bensa-autoa ei saanut päästää jäähtymään mm. jakohihnan katkeamisen estämiseksi
- koulutaksien takaluukauissa oli polttopuita nuotiota varten siltä varalta, että auto sammuu kesken kaiken
- auton seistessä renkaat menivät kulmikkaiksi, mutta tärinä helpotti pienen ajon jälkeen.
Siis fossiiliautot olivat silloin pulassa, koska kaikilla ei ollut lämmintä tallia eikä autoa voinut jättää yöksi tyhjäkäynnillekään. Monilla kävi niin, että pakkanen oli jo liian kireää ennen kuin autoa ehti käynnistää.
Miten nykyaikaiset autot pärjäisivät tuolla? Kosahtaisiko niistäki 12 voltin lyijyakku? Miten esim. Tesla tai ID käynnistyy -56 asteessa? Entä lataaminen?
Talvella 1999 Kittilässä mitattiin yli 56 astetta pakkasta. Oli kylmää. Miten nykyautot pärjäisivät?
17
239
Vastaukset
- Anonyymi
Usko pois kyllä lähtevät kuin palmun alta ja rangea on se 850km tämän suomalaiset uskoisivat heittämällä.
- Anonyymi
Aivan. Sähköautot pärjäävät TM:n talvitestien mukaan paremmin kovassa pakkasessa kuin vanhanaikaiset polttomoottoriautot. Pakkasesta ei ole sähköautolle mitään haittaa kuten polttomoottoriautojen öljyille ja jäähdytysnesteelle.
- Anonyymi
😂😂😂😂😂😂😂
- Anonyymi
Aika epätoivoisia avauksia kun pitää kaivaa joku poikkeus olosuhde jostain pohjoisesta joka on ollut neljännesvuosiasata sitten.
Onko tuona päivänä kovin useilla pakko lähteä liikenteeseen?- Anonyymi
Ilaman muutta notta pitää lähteä vetäm'ähän venettä inariin. Diesel toimi hyvin tai no kulki sen reilun 200 kilometrä -33 asteessa. Muutama vuosi sitten ajelin aaton aattona (joulu) Hämeenlinnaan. auto oli sisältä yhtä kylmä, kuin ulkonakin minkäänlaista jousitusta ei ollut ja ajo yhtä tuskaa. 3 ihmistä kyytiin ja paluumatka oli hiukan lämpimämpi kun hytissä oli väkeä enemmän rpahvia konehuoneeseen ja jotenkin selvittiin. Ei kovin kaksinen talviauto VW 1,9 Tdi. Etelän muutama yli -20 asteinen toissavuonna ei vaikuttanut mitenkään nykyisen sähköauton käyttöön. Myöntää täytyy, että kantama pieneni, mutta riitti silti hyvin. Kaukokäynnistettävä lämmitys on aivan loistava ja auto, no tosiaan lämmin, kun lähtee. Olen ajanut vain yhdellä suht. hyvällä talviautolla, VW 5Golf. Säleikkö peittoon ja 90 astetta lämpömittariin lämpiää aika hyvin. Lohkolämmitin on yhtä tyhjän kanssa eikä edes tarvitse lähtee aika pakkasilla ilmankin. Bensa-auton bensalämmitin on pommi ja sisälämmitin ei paljon lämmitä. Viimetalviset pikkupakkaset eivät edes jääneet keskustelun aiheiksi. Tuleva talvi on arvoitus, toivottavasti ei tarvitse kärsiä pitkiä pakkasia, auto kyllä toimii.
Ps.
Hämeenlinnan retkellä edellä ajva (menomatkalla) ajoi edeltäni sivuun ja pysähtyi, jotain oli vialla tuntia myöhemmin palatessamme lulla oli pelti auki tien laidassa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ilaman muutta notta pitää lähteä vetäm'ähän venettä inariin. Diesel toimi hyvin tai no kulki sen reilun 200 kilometrä -33 asteessa. Muutama vuosi sitten ajelin aaton aattona (joulu) Hämeenlinnaan. auto oli sisältä yhtä kylmä, kuin ulkonakin minkäänlaista jousitusta ei ollut ja ajo yhtä tuskaa. 3 ihmistä kyytiin ja paluumatka oli hiukan lämpimämpi kun hytissä oli väkeä enemmän rpahvia konehuoneeseen ja jotenkin selvittiin. Ei kovin kaksinen talviauto VW 1,9 Tdi. Etelän muutama yli -20 asteinen toissavuonna ei vaikuttanut mitenkään nykyisen sähköauton käyttöön. Myöntää täytyy, että kantama pieneni, mutta riitti silti hyvin. Kaukokäynnistettävä lämmitys on aivan loistava ja auto, no tosiaan lämmin, kun lähtee. Olen ajanut vain yhdellä suht. hyvällä talviautolla, VW 5Golf. Säleikkö peittoon ja 90 astetta lämpömittariin lämpiää aika hyvin. Lohkolämmitin on yhtä tyhjän kanssa eikä edes tarvitse lähtee aika pakkasilla ilmankin. Bensa-auton bensalämmitin on pommi ja sisälämmitin ei paljon lämmitä. Viimetalviset pikkupakkaset eivät edes jääneet keskustelun aiheiksi. Tuleva talvi on arvoitus, toivottavasti ei tarvitse kärsiä pitkiä pakkasia, auto kyllä toimii.
Ps.
Hämeenlinnan retkellä edellä ajva (menomatkalla) ajoi edeltäni sivuun ja pysähtyi, jotain oli vialla tuntia myöhemmin palatessamme lulla oli pelti auki tien laidassa.Voihan dieselin tankkiin laittaa Liqui Moly Dieselin jäätymisenestoaine 1 l. 🚙🥶
- Anonyymi
Kyllä nykyautolla on paljon paremmat mahdollisuut toimia kuin polttomoottoriaikakauden autoilla.
- Anonyymi
Jos 12 voltin akku toimii, se riittää.
- Anonyymi
Ja se on helppo ladata.
- Anonyymi
Autotyypistä riippumatta ratkaisevaa on se, onko auton renkaissa riittävästi painetta. Pysäköinnistä jäänyt painuma renkaaseen ei poistu jos pakkasta on yli 45 astetta.
- Anonyymi
Kyllä se sieltä pyöristyy.
- Anonyymi
Mahtaa olla polttiksen kumipuslat kuin kiveä -56 asteessa. Tunnelma kuin traktorissa.
- Anonyymi
Latauskaapeli täytyy säilyttää sisällä tai lämpimässä autossa, ettei se murru niin kuin tankkausletkuille käy kovalla pakkasella. No bensamittarit suljettiinkin kovalla pakkasella.
- Anonyymi
Paljon paremmin kuin polttiksilla.
- Anonyymi
Riipuuu nykyauton 12 voltin akun kunnosta. Nykyauto on sikäli armollinen 12 voltin akulle, että se ei tarvitse käynnistyäkseen satojen ampeerien virtaa. Riittää, että nykyauton tietokone buuttaa, tekee tarvittavat testit ja kytkee sitten kontaktorilla ison akun jännitteen autoon.
- Anonyymi
Oli kylmä silloin.
- Anonyymi
Jos polttiksen lyijyakku on 56 astetta pakkasen puolella, voi käynnistymiselle sanoa hyvästit....
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Persuja ei aluevaltuustoissa näy
Ei tunnu persuja paljon paikalliset asiat kiinnostavan, vaan ainoastaan ulkomaalaiset, joku Israel ja Trumpin fanitus.673788Päivän Riikka: Uudenkaupungin autotehdas hiljeni
Näin ne 100 000 uutta pysyvää ei-tempputyötä yksityiselle sektorille tämän hallituksen ansiosta syntyy. Työntekijöille j883159Riikka vie Suomen kohta ykköseksi työttömyyskisassa
Espanja: 10,5 % Suomi: 10,3 % Ruotsi: 9,3 % Kisa on tiukkaa, mutta Riikalla hyvä draivi päällä. Vasemmistolaisen päämin932413Mikä ihme teitä savolaisia tuossa
p*rs*reiässä niin kiinnostelee? Että siitä pitää päntönnään huutaa.151639Laita tunniste josta kaivattusi tietää sun kirjoittavan täällä
Joku yksilöity yhteinen juttu joka on sun ja kaivattusi välillä. Tuntomerkkinä esim. punainen pipopää, tonttu-ukko tai m701398- 981270
Varusmiehen kuolema
Ei ollut vahinko, ei aiheuttanut vaaraa muille, eikä ollut rikos, mitä jää jäljelle? Oliko kyseessä oman käden kautta lä401182- 501011
Kumpaan rahat, mummojen vaippoihin vai Nalle WahIroosille?
JOS siis sinä saisit päättää?11011Huippu, kaupunki ostaa hotellin
Hyvä juttu meillä on oma hotelli iloitsi Pirtihirmukin. Nyt vaan rekryt päälle ja uusi henkilökunta. Tarvitaan tekijöitä561010