Talvella 1999 Kittilässä mitattiin yli 56 astetta pakkasta. Oli kylmää. Miten nykyautot pärjäisivät?

Anonyymi-ap

❄️❄️❄️❄️❄️❄️❄️🥶🥶🥶🥶🥶🥶🥶🥶❄️❄️❄️❄️❄️❄️❄️❄️

HERRAJUMALA !!! Talvella 1999 Suomen Lapissa paukkuivat kaikkien aikojen pakkaset!!! Sitä talvea muistellaan Forecan blogissa:

"Kittilässä puolestaan mitattiin pakkasta yli 56 astetta vanhassa mittauspaikassa, joka oli alavammalla maalla kuin uusi mittauspaikka. Lukema mitattiin mittausaseman varamittarilla, joka oli tietenkin tarkka ja kalibroitu."

https://blogi.foreca.fi/2019/01/suomen-pakkasennatyksesta-515-c-tasan-20-vuotta/

Muistan talven 1999 uutisjutuista, että:
- diesel-autoilla ei voinut ajaa, koska arktinenkin diesel-laatu jämähti tankkiin
- bensa-autoilla pystyi ajamaan niin kauan kuin tankissa ja kanistereissa riitti bensiiniä, koska tankkaaminen asemalla ei onnistunut letkujen repeämisen takia, mutta bensa-autoa ei saanut päästää jäähtymään mm. jakohihnan katkeamisen estämiseksi
- koulutaksien takaluukauissa oli polttopuita nuotiota varten siltä varalta, että auto sammuu kesken kaiken
- auton seistessä renkaat menivät kulmikkaiksi, mutta tärinä helpotti pienen ajon jälkeen.

Siis fossiiliautot olivat silloin pulassa, koska kaikilla ei ollut lämmintä tallia eikä autoa voinut jättää yöksi tyhjäkäynnillekään. Monilla kävi niin, että pakkanen oli jo liian kireää ennen kuin autoa ehti käynnistää.

Miten nykyaikaiset autot pärjäisivät tuolla? Kosahtaisiko niistäki 12 voltin lyijyakku? Miten esim. Tesla tai ID käynnistyy -56 asteessa? Entä lataaminen?

17

239

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Usko pois kyllä lähtevät kuin palmun alta ja rangea on se 850km tämän suomalaiset uskoisivat heittämällä.

      • Anonyymi

        Aivan. Sähköautot pärjäävät TM:n talvitestien mukaan paremmin kovassa pakkasessa kuin vanhanaikaiset polttomoottoriautot. Pakkasesta ei ole sähköautolle mitään haittaa kuten polttomoottoriautojen öljyille ja jäähdytysnesteelle.


      • Anonyymi

        😂😂😂😂😂😂😂


    • Anonyymi

      Aika epätoivoisia avauksia kun pitää kaivaa joku poikkeus olosuhde jostain pohjoisesta joka on ollut neljännesvuosiasata sitten.
      Onko tuona päivänä kovin useilla pakko lähteä liikenteeseen?

      • Anonyymi

        Ilaman muutta notta pitää lähteä vetäm'ähän venettä inariin. Diesel toimi hyvin tai no kulki sen reilun 200 kilometrä -33 asteessa. Muutama vuosi sitten ajelin aaton aattona (joulu) Hämeenlinnaan. auto oli sisältä yhtä kylmä, kuin ulkonakin minkäänlaista jousitusta ei ollut ja ajo yhtä tuskaa. 3 ihmistä kyytiin ja paluumatka oli hiukan lämpimämpi kun hytissä oli väkeä enemmän rpahvia konehuoneeseen ja jotenkin selvittiin. Ei kovin kaksinen talviauto VW 1,9 Tdi. Etelän muutama yli -20 asteinen toissavuonna ei vaikuttanut mitenkään nykyisen sähköauton käyttöön. Myöntää täytyy, että kantama pieneni, mutta riitti silti hyvin. Kaukokäynnistettävä lämmitys on aivan loistava ja auto, no tosiaan lämmin, kun lähtee. Olen ajanut vain yhdellä suht. hyvällä talviautolla, VW 5Golf. Säleikkö peittoon ja 90 astetta lämpömittariin lämpiää aika hyvin. Lohkolämmitin on yhtä tyhjän kanssa eikä edes tarvitse lähtee aika pakkasilla ilmankin. Bensa-auton bensalämmitin on pommi ja sisälämmitin ei paljon lämmitä. Viimetalviset pikkupakkaset eivät edes jääneet keskustelun aiheiksi. Tuleva talvi on arvoitus, toivottavasti ei tarvitse kärsiä pitkiä pakkasia, auto kyllä toimii.
        Ps.
        Hämeenlinnan retkellä edellä ajva (menomatkalla) ajoi edeltäni sivuun ja pysähtyi, jotain oli vialla tuntia myöhemmin palatessamme lulla oli pelti auki tien laidassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ilaman muutta notta pitää lähteä vetäm'ähän venettä inariin. Diesel toimi hyvin tai no kulki sen reilun 200 kilometrä -33 asteessa. Muutama vuosi sitten ajelin aaton aattona (joulu) Hämeenlinnaan. auto oli sisältä yhtä kylmä, kuin ulkonakin minkäänlaista jousitusta ei ollut ja ajo yhtä tuskaa. 3 ihmistä kyytiin ja paluumatka oli hiukan lämpimämpi kun hytissä oli väkeä enemmän rpahvia konehuoneeseen ja jotenkin selvittiin. Ei kovin kaksinen talviauto VW 1,9 Tdi. Etelän muutama yli -20 asteinen toissavuonna ei vaikuttanut mitenkään nykyisen sähköauton käyttöön. Myöntää täytyy, että kantama pieneni, mutta riitti silti hyvin. Kaukokäynnistettävä lämmitys on aivan loistava ja auto, no tosiaan lämmin, kun lähtee. Olen ajanut vain yhdellä suht. hyvällä talviautolla, VW 5Golf. Säleikkö peittoon ja 90 astetta lämpömittariin lämpiää aika hyvin. Lohkolämmitin on yhtä tyhjän kanssa eikä edes tarvitse lähtee aika pakkasilla ilmankin. Bensa-auton bensalämmitin on pommi ja sisälämmitin ei paljon lämmitä. Viimetalviset pikkupakkaset eivät edes jääneet keskustelun aiheiksi. Tuleva talvi on arvoitus, toivottavasti ei tarvitse kärsiä pitkiä pakkasia, auto kyllä toimii.
        Ps.
        Hämeenlinnan retkellä edellä ajva (menomatkalla) ajoi edeltäni sivuun ja pysähtyi, jotain oli vialla tuntia myöhemmin palatessamme lulla oli pelti auki tien laidassa.

        Voihan dieselin tankkiin laittaa Liqui Moly Dieselin jäätymisenestoaine 1 l. 🚙🥶


    • Anonyymi

      Kyllä nykyautolla on paljon paremmat mahdollisuut toimia kuin polttomoottoriaikakauden autoilla.

    • Anonyymi

      Jos 12 voltin akku toimii, se riittää.

      • Anonyymi

        Ja se on helppo ladata.


    • Anonyymi

      Autotyypistä riippumatta ratkaisevaa on se, onko auton renkaissa riittävästi painetta. Pysäköinnistä jäänyt painuma renkaaseen ei poistu jos pakkasta on yli 45 astetta.

      • Anonyymi

        Kyllä se sieltä pyöristyy.


    • Anonyymi

      Mahtaa olla polttiksen kumipuslat kuin kiveä -56 asteessa. Tunnelma kuin traktorissa.

    • Anonyymi

      Latauskaapeli täytyy säilyttää sisällä tai lämpimässä autossa, ettei se murru niin kuin tankkausletkuille käy kovalla pakkasella. No bensamittarit suljettiinkin kovalla pakkasella.

    • Anonyymi

      Paljon paremmin kuin polttiksilla.

    • Anonyymi

      Riipuuu nykyauton 12 voltin akun kunnosta. Nykyauto on sikäli armollinen 12 voltin akulle, että se ei tarvitse käynnistyäkseen satojen ampeerien virtaa. Riittää, että nykyauton tietokone buuttaa, tekee tarvittavat testit ja kytkee sitten kontaktorilla ison akun jännitteen autoon.

    • Anonyymi

      Oli kylmä silloin.

    • Anonyymi

      Jos polttiksen lyijyakku on 56 astetta pakkasen puolella, voi käynnistymiselle sanoa hyvästit....

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Persuja ei aluevaltuustoissa näy

      Ei tunnu persuja paljon paikalliset asiat kiinnostavan, vaan ainoastaan ulkomaalaiset, joku Israel ja Trumpin fanitus.
      Maailman menoa
      67
      3788
    2. Päivän Riikka: Uudenkaupungin autotehdas hiljeni

      Näin ne 100 000 uutta pysyvää ei-tempputyötä yksityiselle sektorille tämän hallituksen ansiosta syntyy. Työntekijöille j
      Maailman menoa
      88
      3159
    3. Riikka vie Suomen kohta ykköseksi työttömyyskisassa

      Espanja: 10,5 % Suomi: 10,3 % Ruotsi: 9,3 % Kisa on tiukkaa, mutta Riikalla hyvä draivi päällä. Vasemmistolaisen päämin
      Maailman menoa
      93
      2413
    4. Mikä ihme teitä savolaisia tuossa

      p*rs*reiässä niin kiinnostelee? Että siitä pitää päntönnään huutaa.
      Tuusniemi
      15
      1639
    5. Laita tunniste josta kaivattusi tietää sun kirjoittavan täällä

      Joku yksilöity yhteinen juttu joka on sun ja kaivattusi välillä. Tuntomerkkinä esim. punainen pipopää, tonttu-ukko tai m
      Ikävä
      70
      1398
    6. Mikä tekee naisesta

      Seksikkään ja viehättävän? Entä miehestä?
      Ikävä
      98
      1270
    7. Varusmiehen kuolema

      Ei ollut vahinko, ei aiheuttanut vaaraa muille, eikä ollut rikos, mitä jää jäljelle? Oliko kyseessä oman käden kautta lä
      Kajaani
      40
      1182
    8. Mitä ajattelet rakkaastasi tällähetkellä?

      Itse haluaisin jo hänen viereen..
      Ikävä
      50
      1011
    9. Kumpaan rahat, mummojen vaippoihin vai Nalle WahIroosille?

      JOS siis sinä saisit päättää?
      Maailman menoa
      1
      1011
    10. Huippu, kaupunki ostaa hotellin

      Hyvä juttu meillä on oma hotelli iloitsi Pirtihirmukin. Nyt vaan rekryt päälle ja uusi henkilökunta. Tarvitaan tekijöitä
      Ähtäri
      56
      1010
    Aihe