Riivaajatkin uskovat

Anonyymi-ap

Mikä erottaa uskoviksi itseään mainostavien uskon riivaajien uskosta? Vai erottaako mikään?

63

490

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Pyhä Henki.

Riivaajat herjaavat sifä.

• Anonyymi

pröööt taas pääsi pyhä henki 🤣

• Anonyymi

riivaaja ? kun päässä alkaa ahdistamaan niin se mikki hiiri joka siellä pahojaan tekee 🤣🤣🤣

• Anonyymi

Ainakin helluntailaisten mielestä luterilaiset ovat riivaajien uskossa.

• Anonyymi

En ole koskaan tavannut helluntailaista, joka syyttäisi Luterilaisia veljiään/sisariaan riivaajien uskosta. Nämä itkuisen epätoivoiset ateistit, yrittävät provosoida riitaa kristittyjen välille. Mistä saatte vimmanne kristittyjä kohtaan ? Olisiko Luziferin lähettämä riivaaja/ riivaajat hiipineet mielenne/sielunne herraksi ? Henkeähän ei teillä ole.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

En ole koskaan tavannut helluntailaista, joka syyttäisi Luterilaisia veljiään/sisariaan riivaajien uskosta. Nämä itkuisen epätoivoiset ateistit, yrittävät provosoida riitaa kristittyjen välille. Mistä saatte vimmanne kristittyjä kohtaan ? Olisiko Luziferin lähettämä riivaaja/ riivaajat hiipineet mielenne/sielunne herraksi ? Henkeähän ei teillä ole.

Eikö tuokin väite kerro juuri siitä että luterilaiset ovat mielestäsi riivaajien uskossa koska nyt väität meitä luterilaisia hengettömiksi? Miksi valehtelet? Olisit edes rehellinen. En pysty arvostamaan ihmisiä jotka valehtelevat.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Nuorempana kun kävin helluntaiseurakunnassa saarnaaja tuli kokouksen lopussa kyselemään olinko uskossa. Vastasin silloin olleeni uskossa Jumalaan lapsesta asti ja että minut oli myös kastettu. Tähän hän huusi että riivaajatkin uskovat ja vapisevat. Tuntematta minua entuudestaan ja muutenkin toisen kristityn tuomitseminen riivaajan kaltaiseksi oli järkyttävää. Myöhemmin olen kuullut että tuollainen käsitys teillä juuri onkin meistä luterilaisista. Kokemukseni jälkeen en ole helluntaiseurakuntien enkä muidenkaan vapaakirkkojen ovia kolkutellut. Nyt te yritätte valhetella täälläkin. Häpeättekö edes yhtään?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Nuorempana kun kävin helluntaiseurakunnassa saarnaaja tuli kokouksen lopussa kyselemään olinko uskossa. Vastasin silloin olleeni uskossa Jumalaan lapsesta asti ja että minut oli myös kastettu. Tähän hän huusi että riivaajatkin uskovat ja vapisevat. Tuntematta minua entuudestaan ja muutenkin toisen kristityn tuomitseminen riivaajan kaltaiseksi oli järkyttävää. Myöhemmin olen kuullut että tuollainen käsitys teillä juuri onkin meistä luterilaisista. Kokemukseni jälkeen en ole helluntaiseurakuntien enkä muidenkaan vapaakirkkojen ovia kolkutellut. Nyt te yritätte valhetella täälläkin. Häpeättekö edes yhtään?

No mitä luulet, tunsisko nuo häpeää.
        No ei, kuvittelevat , että saavat muka ihmiset tulemaan tuolla seurakuntiinsa. No joo, ehkä hullut.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Aivan oikein! Olin aikanaan pienen seurakunnan palveluksessa ja siellä oli toiminnassa mukana helluntalaisperheitäkin. Lapset kävivät kerhoissa ja leireillä ja vanhemmat olivat myös aktiiveja. He ovat edelleenkin mukana ja saan viestejäkin netin kautta.

Palstallakin on pieni joukko aktiiveja trolleja, jotka pyrkivät saamaan eripuraa uskovaisten keskelle, mutta perin onnetontahan tuo on, koska arjen toiminta todistaa aivan muuta. Toki onhan seurakunnissakin joskus riiviöitä besservissereitä, joille ei ole tärkeää Sanan opettaminen, vaan eripuran levittäminen egon kasvattamisen vuoksi, netin trollien tapaan.

k_v

• Anonyymi kirjoitti:

Aivan oikein! Olin aikanaan pienen seurakunnan palveluksessa ja siellä oli toiminnassa mukana helluntalaisperheitäkin. Lapset kävivät kerhoissa ja leireillä ja vanhemmat olivat myös aktiiveja. He ovat edelleenkin mukana ja saan viestejäkin netin kautta.

Palstallakin on pieni joukko aktiiveja trolleja, jotka pyrkivät saamaan eripuraa uskovaisten keskelle, mutta perin onnetontahan tuo on, koska arjen toiminta todistaa aivan muuta. Toki onhan seurakunnissakin joskus riiviöitä besservissereitä, joille ei ole tärkeää Sanan opettaminen, vaan eripuran levittäminen egon kasvattamisen vuoksi, netin trollien tapaan.

k_v

Se mitä itse olen saanut kokea helluntailaisista, niin se on pahaa: varkauksia ja valehtelua.

Helluntailaisia on pakko välttää. Lopetin aikoinaan kirjoittamasta helluntaipalstalla kun valehtelivat järkyttävästi.

• Anonyymi
        torre3 kirjoitti:

Se mitä itse olen saanut kokea helluntailaisista, niin se on pahaa: varkauksia ja valehtelua.

Helluntailaisia on pakko välttää. Lopetin aikoinaan kirjoittamasta helluntaipalstalla kun valehtelivat järkyttävästi.

Sanoivatko helluntailaiset että sukupuolia on enemmän kuin kaksi?

• Anonyymi

Kuten tiedämme että kirkko uskoo (en kyllä tiedä mihin) ja Raamatun mukaan myös riivaajat ja paholainen uskoo. Sama peli molemmilla instansseilla.

• Anonyymi

ateisti ei usko ja ovat siksi uskovaisten ja paholaisten yläpuolella 🤣

• Anonyymi

Kaikki uskovat jotakin, mutta eivät tahdo uskoa toisia. Luottaminen on tie uskomiseen ja sen jälkeinen tie on pettymyksen tie. Ehkä se on myös riivaajien tie.

• Anonyymi

minä en usko mitään 🤔 minä vain tiedän
        tiedän myös että kuolemaan kaikki päättyy

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

minä en usko mitään 🤔 minä vain tiedän
        tiedän myös että kuolemaan kaikki päättyy

Tietosi on vain uskoa ja uskot myös tietäväsi.

Kristityt aina uskovat. Olisipa edes yksi seurakunta joka alkaisi vain "luulla". Luuleminen on vähän eri asia.

Voisi olla myös "toivon seurakunta". Siinä riittäisi jos vain toivoisi parempaa elämää.

Itse voisin liittyä "En tiedä" -seurakuntaan. Se on hyvä alku tutkimiselle.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tietosi on vain uskoa ja uskot myös tietäväsi.

Kristityt aina uskovat. Olisipa edes yksi seurakunta joka alkaisi vain "luulla". Luuleminen on vähän eri asia.

Voisi olla myös "toivon seurakunta". Siinä riittäisi jos vain toivoisi parempaa elämää.

Itse voisin liittyä "En tiedä" -seurakuntaan. Se on hyvä alku tutkimiselle.

toiset kuolee toiset ei https://en.wikipedia.org/wiki/Phineas_Gage

• Anonyymi

Riivaaja herjaa, mutta Jumalan Hengessä rakastaa.

• Anonyymi

minä herjaan valehtelijoita

• Anonyymi

Helvetissä on paljon uskoa, mutta rakkaus puuttuu.

• Anonyymi

Siis ihan samanlaista kuin helluntailaisten illoissa.

• Anonyymi

Hesariin voi kirjoittaa mitä vaan?

• Anonyymi

hesari ja aamu sanna 🤔

• Anonyymi

riivaaja ? mikä se edes on , ai sellainen joka on tehnyt jotain väärää ja toinen koittaa tasata tilit ?

• Anonyymi

Villitsevät henget eli hurmoshenget liittyvät helluntailaisuuteen.

1. Tim. 4:1

Mutta Henki sanoo selvästi, että tulevina aikoina moniaat luopuvat uskosta ja noudattavat villitseviä henkiä ja riivaajien oppeja.

• Anonyymi

Amerikassa nauhoitettiin lahkolaisten hurmoskielistä puhetta ja verrattiin oikeisiin ääniin.

Yksikin nainen kirkui niin mahdottomasti, että kun ääntä verrattiin oikeisiin ääniin, niin se vastasi kojootin kiimahuutoa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Amerikassa nauhoitettiin lahkolaisten hurmoskielistä puhetta ja verrattiin oikeisiin ääniin.

Yksikin nainen kirkui niin mahdottomasti, että kun ääntä verrattiin oikeisiin ääniin, niin se vastasi kojootin kiimahuutoa.

Meidän seurakunnassa ei olla hurmoskielisiä. Silti ollaan ihan kunnon kristittyjä. Ei sen puoleen, etteikö kielillä saisi puhua, Paavalikin taitaa siihen kehoittaa, tai pyytämään kaikenlaisia armolahjoja. Raamatussa kielillä puhuminen kuvataan hyvänä asiana. Yhden naisen kirkuminen ja vertailu ei oikeasti todista mitään.

• Anonyymi

Mutta nimenomaanhan uskovaiset itse kertovat saavansa demonit kimppuunsa uudestisyntymällä, joita lehtiuutisen mukaan kaksi pappia manaa pois - en minä ole edes kuullut muiden saavan mitään demoneita kimppuunsa.

• Anonyymi

Riivaajathenget tunnistaa siitä, että ne herjaa, että niiden uskonnollinen muoto on herjaaminen ja karttavat hengen hedelmiä. Riivaajahengille hyvyys, rakkaus ja ihmisyys ovat kauhistus.

Riivaajahenget on todella helppo tunnistaa eikä niihin sen enempää tarvitse kiinnittää huomiota kuin vain ymmärtää ja nähdä ketkä ovat sen vallassa ja toteuttavat sen tekoja.

Ainut pelko on, että riivaajahenget voivat viedä mukanaan jos lähtee mukaan siihen herjaamiseen ja jotain vastaamaan. Silloin on itse joutunut niiden valtaan ja se onkin niiden herjaaminen tarkoitus. Saada muutkin sen valtaan.

• Ikävä kyllä tuo Raamatun kohtaa käytetään joskus vain toisen uskovan lyömiseen.

• Anonyymi

Kun niin tehdään millä tahansa kohdalla on kyse jos ei nyt aivan riivaajista, niin ainakin väärästä Hengestä. Ei Jeesuksen Kristuksen Hengestä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kun niin tehdään millä tahansa kohdalla on kyse jos ei nyt aivan riivaajista, niin ainakin väärästä Hengestä. Ei Jeesuksen Kristuksen Hengestä.

Paikkakuntani helluntaiseurakunnassa saarnaaja sanoi minulle että riivaajatkin uskovat ja vapisevat kun kerroin hänelle olleeni uskossa lapsesta asti ja että minut oli kastettu luterilaisessa kirkossa. Oliko helluntaipastori "väärässä Hengessä" vai itse riivattu?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Paikkakuntani helluntaiseurakunnassa saarnaaja sanoi minulle että riivaajatkin uskovat ja vapisevat kun kerroin hänelle olleeni uskossa lapsesta asti ja että minut oli kastettu luterilaisessa kirkossa. Oliko helluntaipastori "väärässä Hengessä" vai itse riivattu?

Filunki se ainakin oli. Yritti saada sinut omaan porukkaansa mustamaalaamalla luterilaisuutta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sanoi totta, mutta tuomitsi oppinsa mukaan lapsikasteen ja sinut, mikä on syntiä ja väärin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

"Oliko helluntaipastori "väärässä Hengessä" vai itse riivattu?"

Ei ainakaan tahallaan ollut väärässä sillä hän oletti että vain uskot kuten papit ja kirkko opettavat kun taas hellarisaarnaaja tiesi Raamatusta että ihmisen tulee uskoa Jeesukseen henkilökohtaisena pelastajana ja armon tuojana.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

"Oliko helluntaipastori "väärässä Hengessä" vai itse riivattu?"

Ei ainakaan tahallaan ollut väärässä sillä hän oletti että vain uskot kuten papit ja kirkko opettavat kun taas hellarisaarnaaja tiesi Raamatusta että ihmisen tulee uskoa Jeesukseen henkilökohtaisena pelastajana ja armon tuojana.

Eivätkös luterilaiset mukamas usko Jeesukseen henkilökohtaisena pelastajana ja armon tuojana? Oliko tuo hellaripastori omissa harhoissaan, vai ihan oikeasti tahallaan ilkeä ja valehtelija? Veikkaan jälkimmäistä.

• Anonyymi

Milloin liberaalit ovat Raamattua tarvinneet kunnon uskovien lyömiseen? :D

• Anonyymi

Papit ja riivaajat vain uskovat ja vapaissa suunnissa uskotaan nimenomaan Jeesukseen.

• Vapaissa suunnissa siis uskotaan olemattomiin.

• Todista Jeesus. Kiitos.

• Jeesusta ei näköjään voi todistaa.

• Anonyymi

"Papit ja riivaajat vain uskovat ja vapaissa suunnissa uskotaan nimenomaan Jeesukseen."

Näinhän tuo on asiallisesti ottaen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

"Papit ja riivaajat vain uskovat ja vapaissa suunnissa uskotaan nimenomaan Jeesukseen."

Näinhän tuo on asiallisesti ottaen.

Eräs työkaverini on helluntailainen mies. Hän kertoi minulle käyneensä kirkon diakoniatyöntekijän puheilla ongelmiensa takia koska omasta seurakunnasta hän ei ole saanut apua. Jos te ette pysty auttamaan edes omaa porukkaanne, turha on kehua mistään muustakaan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Eräs työkaverini on helluntailainen mies. Hän kertoi minulle käyneensä kirkon diakoniatyöntekijän puheilla ongelmiensa takia koska omasta seurakunnasta hän ei ole saanut apua. Jos te ette pysty auttamaan edes omaa porukkaanne, turha on kehua mistään muustakaan.

Kun tuossa lahkossa ihmiselle tulee jotain ongelmia, häntä kielletään menemästä lääkäriinkin, koska se todistaisi ettei Jeesus auttanutkaan. Siksi siellä on ihmisillä paljon vaikeuksia.

• Anonyymi

Joskus tuntuu siltä, että riivaajahenget moderoivat näitä keskusteluja.

• Anonyymi

Jeesuksen mukaan riivaajatkin uskovat ja evllut kirkko uskoo. Sama peli!

Kristinuskossa ei vain uskota (johonkin) vaan kristinuskossa uskoontullaan ja uskotaan nimenomaan Jeesukseen ja Hän elää sitten meissä Pyhän hengen kautta.

Tämä ero on faktuaalinen evlutin ja riivaajien ja sitten kristinuskon välillä.

• Anonyymi

Näin se on sillä evlut-kirkon papit puhuvat vain uskosta kuten riivajatkin.

• :D Olipas sekavaa. Siis mielestäsi vain tietty teologia on oikeaa ja muut vääriä?
        Jospa ottaisit joskus asioista selvää.

• Anonyymi

"Kristinuskossa ei vain uskota (johonkin) vaan kristinuskossa uskoontullaan ja uskotaan nimenomaan Jeesukseen ja Hän elää sitten meissä Pyhän hengen kautta."

On tärkeää ettei vain uskota, vaan uskotaan nimenomaan Jeesukseen sillä Hän on ainut tie pelastukseen.

• Anonyymi

James 2 (KJB)

15 If a brother or sister be naked, and destitute of daily food,

16 And one of you say unto them, Depart in peace, be ye warmed and filled; notwithstanding ye give them not those things which are needful to the body; what doth it profit?

17 Even so faith, if it hath not works, is dead, being alone.

18 Yea, a man may say, Thou hast faith, and I have works: shew me thy faith without thy works, and I will shew thee my faith by my works.

19 Thou believest that there is one God; thou doest well: the devils also believe, and tremble.

20 But wilt thou know, O vain man, that faith without works is dead?

Jaakobin kirjasta on paljon kiistelty. On väitetty, että hän opettaa, että pelastuminen vaatisi omia tekoja. Jotkut taas näkevät, että hän tarkoittaa, että jos ihminen todella on uskossa ja on uudestisyntynyt, siitä seuraa tekoja. Jos itseään uskovana pitävä ei tee tekoja, hänen kannattaa pohtia, onko uudestisyntynyt. Ilman syntymistä uudestaan hengestä ei voi päästä taivaaseen.

Riivaajatkin siis tietävät, että Jumala on olemassa. Riivaajat eivät kuitenkaan tajua pahuuttaan, eivät ota vastaan sovitusta Jeesuksen veressä ja pelastu. Mekään emme pelastu vain sillä, että olemme lapsesta asti uskoneet, että Jumala on olemassa, ja että Jeesus on olemassa.

Vaaditaan parannus, eli mielenmuutos; tajuamme olevamme helvettiin menossa oleva syntinen, ymmärrämme ja uskomme evankeliumin, eli sen, että Jeesus sovitti verellään kaikkien synnit, ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä. Sillä hetkellä, kun otamme omalle kohdallemme vastaan tuon rakkaudenlahjan, pelastumme. Uudestisyntyminen on peruuttamaton. Vaikka sen jälkeen luopuisimme uskosta, Jumala ei luovuta meitä pois omiensa joukosta.

• Anonyymi

Kun Jeesus puhuu viimeisestä tuomiosta (Matt 25) hän puhuu samasta asiasta samasta asiasta kuin Jaakobkin kirjeessään. Jos uskosi ei tuota rakkauden hedelmiä, se on silloin riivaajien uskoa. Uudestisyntyneitä uskovia on tämän mukaan paljon helvetissä. Ratkaisusi liittyä uskonlahkon jäseneksi ei pelasta sinua. Se on pelagiolaista oppia mikä julistettiin harhaopiksi jo 400 -luvulla. Kyseisen opin julistaja oli aikoinaan Suomessa myös evankelista-rovasti Kalevi Lehtinen. Hänkin piti omaa ratkaisuaan pelastusautomaattina joka on ja pysyy aina. Luterilaisuudessa tuollaista oppia ei ole. Kristittynä oleminen on kilpajuoksua voittopalkinnosta ja näin ajatteli myös apostoli Paavali. Jeesus esitti lapsen uskon esimerkiksi oikeasta uskosta aikuisillekin. Ota siitä oppia itsellesi.

• Anonyymi

Luopuminen omasta tahdosta on mahdollista, mutta Jumala ei hylkää muuten.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Luopuminen omasta tahdosta on mahdollista, mutta Jumala ei hylkää muuten.

Jeesus ei vaadi että luovut omasta tahdostasi. Se on Perkele joka vaatii. Missä porukassa sinulta on vaaditti omasta tahdostasi luopumista?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jeesus ei vaadi että luovut omasta tahdostasi. Se on Perkele joka vaatii. Missä porukassa sinulta on vaaditti omasta tahdostasi luopumista?

Kun palvot Jeesusta kuoliaaksi kidutettuna ja kirottuna Jumalana itsesi puolesta, kuvitellen pelastuvasi mystiseltä helvetiltä, niin kyllä olet jo vahvasti luopunut omasta tahdostasi.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kun Jeesus puhuu viimeisestä tuomiosta (Matt 25) hän puhuu samasta asiasta samasta asiasta kuin Jaakobkin kirjeessään. Jos uskosi ei tuota rakkauden hedelmiä, se on silloin riivaajien uskoa. Uudestisyntyneitä uskovia on tämän mukaan paljon helvetissä. Ratkaisusi liittyä uskonlahkon jäseneksi ei pelasta sinua. Se on pelagiolaista oppia mikä julistettiin harhaopiksi jo 400 -luvulla. Kyseisen opin julistaja oli aikoinaan Suomessa myös evankelista-rovasti Kalevi Lehtinen. Hänkin piti omaa ratkaisuaan pelastusautomaattina joka on ja pysyy aina. Luterilaisuudessa tuollaista oppia ei ole. Kristittynä oleminen on kilpajuoksua voittopalkinnosta ja näin ajatteli myös apostoli Paavali. Jeesus esitti lapsen uskon esimerkiksi oikeasta uskosta aikuisillekin. Ota siitä oppia itsellesi.

Ei voi pelastua, jos ei usko koko kristinuskon aitoa perustaa perisynnistä ja läpikotaisin syntisestä ihmisestä.

Ihminen ei hallitse ollenkaan omia tekojaan, vaan tekee haluamattaan sitäkin pahaa, mitä ei halua ja mitä vaikka vihaa, sen saa aikaan ihmisen sisällä oleva synti, joka käskee.

Nämä on Paavalin omat sanat ja aukoton totuus kristinuskosta, ja löytyy Roomalaiskirje 7. luku, kristinuskon tärkeinoppikirje.

Ja kuten Lutherkin sanoo, niin jokainen hyvä työ on suoraan perkeleestä, mikä halveksii tätä kristinuskon Jumalan ilmaista armoa.

Turhaa nikottelette - kaikki uskovaiset ovat uskonnon mukaan syyntakeettomia ja pakohoidon tarpeessa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mitä sinä höliset Jeesuksen sanoista?! Jeesus on kristinuskossa vain sinun puolestasi kuoliaaksi kidutettu ja kirottu uhri - hänen opetuksillaan ei ole mitään tekemistä uskonnon kanssa. Ja jos olisi, ei hän olisi teidän puolestanne ja teidän palvomana kirottu uhri sanomalleen Saatanalle.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei voi pelastua, jos ei usko koko kristinuskon aitoa perustaa perisynnistä ja läpikotaisin syntisestä ihmisestä.

Ihminen ei hallitse ollenkaan omia tekojaan, vaan tekee haluamattaan sitäkin pahaa, mitä ei halua ja mitä vaikka vihaa, sen saa aikaan ihmisen sisällä oleva synti, joka käskee.

Nämä on Paavalin omat sanat ja aukoton totuus kristinuskosta, ja löytyy Roomalaiskirje 7. luku, kristinuskon tärkeinoppikirje.

Ja kuten Lutherkin sanoo, niin jokainen hyvä työ on suoraan perkeleestä, mikä halveksii tätä kristinuskon Jumalan ilmaista armoa.

Turhaa nikottelette - kaikki uskovaiset ovat uskonnon mukaan syyntakeettomia ja pakohoidon tarpeessa.

Oletko sinä saanut sähköhoitoa? Tarvitsisit sitä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mitä sinä höliset Jeesuksen sanoista?! Jeesus on kristinuskossa vain sinun puolestasi kuoliaaksi kidutettu ja kirottu uhri - hänen opetuksillaan ei ole mitään tekemistä uskonnon kanssa. Ja jos olisi, ei hän olisi teidän puolestanne ja teidän palvomana kirottu uhri sanomalleen Saatanalle.

Mutta Paavali nyt vain päätti, että kaikki häntä uskovat ovat jo luonnostaan vihattavia uskomalla, että itse Luojajumalakin vehkeili Saatanan kanssa, että pisti opillaan kaikki teidät helvettiin seuraamaan kirousta, jonka sitten kirkko vainajan siunaamisella viimmeistelee.

Se on se Jeesukselle annettu viimeisen tuomion luvun mahdollisuus, kun viskoo kaikki hänet pettäneet kyykäärmeen sikiöt helveti tulenliekkeihin.

• ”Anonyymi” 2025-10-10 12:27:04 kertoi:
      ”Paikkakuntani helluntaiseurakunnassa saarnaaja sanoi minulle että riivaajatkin uskovat ja vapisevat kun kerroin hänelle olleeni uskossa lapsesta asti ja että minut oli kastettu luterilaisessa kirkossa. Oliko helluntaipastori "väärässä Hengessä" vai itse riivattu?”

Vähän vastaavia kommentteja olen minäkin kuullut. Koen että sen tarkoitus on vain halventaa muita kristittyjä ja asettaa heidän uskonsa ”vääräksi”.

Sitä en osaa sanoa missä ”hengessä” tuo on sanottu, mutta liittynee ehkä heidän teologiaansa, missä on ehdottomuutta niin paljon.

”Anonyymi” 2025-10-18 10:57:41 kirjoitti: ”Jeesus esitti lapsen uskon esimerkiksi oikeasta uskosta aikuisillekin. Ota siitä oppia itsellesi.”
      ”Anonyymi” 2025-10-18 09:17:13 puolestaan ;”On tärkeää ettei vain uskota, vaan uskotaan nimenomaan Jeesukseen sillä Hän on ainut tie pelastukseen.”

Tässä on kaksi eriävää käsitystä siitä, mitä se usko on. Toiselle se tosiaan on vilpitöntä uskoa Jumalaan ja toiselle vahva dogmi, missä usko Jumalaan ei riitä vaan sitä pitää jotenkin erityisesti osoittaa.

Tosin tuossa viimeisessä tulee mieleen, että se on hiukan ristiriidassa kolminaisuusopin kanssa. Ehkä hänelle oli tuntematon tämä uskontunnustus:
      Minä uskon Jumalaan,
      Isään, Kaikkivaltiaaseen,
      taivaan ja maan Luojaan,
      ja Jeesukseen Kristukseen,
      Jumalan ainoaan Poikaan, meidän Herraamme,
      joka sikisi Pyhästä Hengestä,

ja Pyhään Henkeen,
      pyhän yhteisen seurakunnan,
      pyhäin yhteyden,
      syntien anteeksiantamisen,
      ruumiin ylösnousemisen
      ja iankaikkisen elämän.

• Anonyymi

"Oliko helluntaipastori "väärässä Hengessä" vai itse riivattu?”"

Uskon että pastori heti näki eli tunsi Hengessään että olet vain feikkiuskova, jonkinlainen kirkolle tyypillinen liturginen "uskova", jossa Jeesus ei elä henkilökohtaisesti.

Sinähän et tunnusta Jeesukseen uskovia sisariksesi ja veljiksesi vaan haukut meitä toistuvasti, lähinnä kirkollisen ovelasti epäsuoraan nälvien.

• Anonyymi

Ehdotin kerran Suomen kaikkien kirkkojen ovella eräänlaista kysylytutkimusta KAIKILLE juuri tiettynä sunnuntaina kirkoissa oleville jotka ovat juuri lausuneet uskontunnuksen kysymystä että "Oletko uskovainen Jeesukseen? Elääkö Jeesus sinussa vaikuttaen kaiken tahtomisen ja tekemisen?"

Kirkon edustaja vastasi että jos tätä menet kyselemään kirkosta poistuvilta, niin sinut ohjataan kauniisti mutta päättäväisesti pois! Miksi kysymys on arka? Uskohan pitäisi näkyä ja tuntua jokapäiväisessä elämässä ja suun tunnustus uskosta Jeesukseen tulee olla.

• Anonyymi

Mutta eihän se kuorolausunta kirkossa todista mitään sydämen uskosta. Monet tunnustavat, että he lausuvat tuon uskontunnustuksen vain seremoniaan kuuluvana, mutta aito uskontunnutus edellyttää syntien tunnustamista, katumista ja HYLKÄÄMISTÄ.

Tutkimusten mukaa alle puolet lut kirkon jäsenistä uskoo henkilökohtaisesti Jeesukseen ja Hänen sovintokuolemaansa. Heille riittää kauniit seremoniat ja harras tunnelma: Jeesus itsekin sanoi:
        Joh 8
        "Siksi sanoin teille, että te kuolette synteihinne. Ellette usko, että minä olen se joka olen, te kuolette synteihinne."

• ”Anonyymi” 2025-10-19 09:59:52 :”Uskon että pastori heti näki eli tunsi Hengessään että olet vain feikkiuskova…”

Häneltä näyttää puuttuvan se ns. sisältä lukutaito. Kyse oli ”Anonyymi” 2025-10-10 12:27:04 kokemuksesta.

Olen toki ollut helluntailaisten kanssa tekemisissä ja oppinut, miten paljon eri seurakunnat niissä poikkeavat toisistaan. Hienoin kokemus oli kun tutustuin perheeseen, minkä kanssa uskonasioista keskusteltiin. He jopa sanoivat että heidän seurakuntansa rukoili että kääntyisin helluntailaiseksi ja tulisin heille puhujaksi.

”Sinähän et tunnusta Jeesukseen uskovia sisariksesi ja veljiksesi vaan haukut meitä toistuvasti, lähinnä kirkollisen ovelasti epäsuoraan nälvien.”

Kriittinen asenne johtuu siitä, miten jotkut uskovat (eivät tosiaan siis kaikki), ovat välillä aika ajattelemattomia, asioista tietämättömiä ja välillä aika kaksinaamaisia. En siis hauku kuten minua täällä haukutaan.

”Anonyymi” 2025-10-19 10:04:35 kysyi: ”Miksi kysymys on arka? Uskohan pitäisi näkyä ja tuntua jokapäiväisessä elämässä ja suun tunnustus uskosta Jeesukseen tulee olla.”

Tuollainen portsarin tenttaaminen ei kuulu luterilaisuuteen. Usko ja se, missä kohtaa omaa polkua kukin on, on henkilökohtainen asia ja vain tuon henkilön ja Jumalan välinen asia.

Osa on jo siinä kohtaa, että usko tosiaan on seillä arjessa. Mutta ei siitä jatkuvasti tarvitse toitottaa vaan elää sitä tavallista elämää sen mukaan.

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mikaela Nylander: Jos pakkoruotsi poistetaan, niin ruotsin kielen asema romahtaa

(Nylander on vanha RKP:nen) Mutta niin heikossa vedossa muumiruotsi siis on Suomessa, että vain tekohengityksellä se pys
      Maailman menoa
      65
      2572
    2. Nainen aion pilata elämäsi täysin, opetus sulle, että pelasit väärän ihmisen sydämellä.

Empatiani sua kohtaan katosi siinä kohtaan, kun teit tietoisen valinnan leikkiä mun sydämellä. Luulet olevas joku älykäs
      Ikävä
      241
      1585
    3. Kaivattusi nimi vol.3

Kaipaajankin nimi olisi kiva. 🥰
      Ikävä
      94
      1380
    4. 6 vkoa kulunut ilman sua

…ihme että olen vielä hengissä. 😔 Kyynelillä pessyt lattioita. Rakastan ja odotan sua ikuisesti❤️Projekti jäi kesken jo
      Ikävä
      8
      901
    5. Viestisi kaipaamallesi ihmiselle

Mitä ajattelet tilanteestanne tänään?
      Ikävä
      65
      882
    6. Jotenkin se harmittaa

Etten voinut antaa itselleni mahdollisuutta tutustua. Tulit vain liian lähelle ja syvälle kemia oli alusta alkaen liian
      Ikävä
      46
      700
    7. Olen yrittänyt tavoittaa sinut kolmesti

Elämän aikana. Kahdesti hakenut numeroa ja lähettänyt jollekkin nimisellesi viestin. Kerran aivan summassa keksimääni os
      Ikävä
      2
      652
    8. Haluan kysyä vain yhden asian

Miksi et koskaan halunnut kohdata minua kasvotusten silloin, kun molemmilla oli tunteita? Kaiken muun olen jo hyväksymäs
      Ikävä
      39
      579
    9. Mies aion pilata elämäsi

Ole hyvä vaan, olet ansainnut sen.
      Ikävä
      73
      562
    10. Kauneus on katsojan silmissä

Mitä kaunista sun silmät näkevät?
      Ikävä
      22