"Sähköautojen lataustapahtumissa huomattiin, että latausteho laskee, latauksen kokonaisenergia, sekä latauksen kesto kasvavat lämpötilan laskiessa alle 0 °C. Lataustapahtuman kokonaisenergia ja kesto kasvavat merkittävästi, jos sähköauton laittaa lataukseen alle -20 °C:n lämpötilassa lataukseen kylmällä akulla."
https://lutpub.lut.fi/handle/10024/162459
Lataus pakkasella on huono idea
7
131
Vastaukset
- Anonyymi
Söhköautoa ei ole suunniteltu säilytettäväksi kovissa pakkasissa, vaan lämpimässä autotallissa. Jos on varaa sähköautoon ja kotilatausasemaan, on varaa autotalliinkin.
- Anonyymi
On ollut autotalleja kolmessa talossa viimeisten 25 v aikana. En koskaan ole pitänyt autojani tallissa, ne seisovat joko katoksessa tai ulkona. En tiedä meidän nurkilta ketään, joka säilyttäisi autoaan tallissa, vaikka sellainen lähes jokaisesta talosta löytyykin.
Sähköautoa voi vallan hyvin säilyttää ulkona kovillakin pakkasilla. Piuha kannattaa kuitenkin olla kiinni, niin auton esilämmitys ei kuluta sähköä akusta. Edellyttäen, että teho on riittävä = 1 x 8A virta ei riitä lämmitykseen pakkasilla, eikä vielä kymppikään.
Aloitukseen: Suomen olosuhteisiin ei pidä hankkia sellaista sähköautoa, josta puuttuu akun esilämmitysmahdollisuus. Jos yleensä lataa kotona, niin puutteesta ei ehkä ole haittaa, mutta reissaamisesta talvipakkasilla voi tulla tuskaa...
- Anonyymi
Tuo varmaan sitten pätee myös plugareihin mutta toistaiseki 6 vuoden aikana ei ole ollut minkäänlaisia ongelmia latauksen tai sähköllä ajon kanssa.
Voisitteko hiukan avata tätä ongelmaa niin etä elektroniikka insinöörikin sen ymmärtää. - Anonyymi
Bensan tankkaaminen se vasta tyhmää on kovalla pakkasella, näpit jäässä ja kulkuset huurussa ja jos huonosti käy niin flunssa päälle.
- Anonyymi
Sähköauto on lämpimien maiden kulkupeli.
Saksalainen ei sähköautoa osta
joten miksi ihmeessä härmäläinen ostaisi ? - Anonyymi
Kylmässä lataaminen vaurioittaa li-ion akkua. Siksi akku pitää ensin lämmittää. Jotkut automerkit kuitenkin sallivat myös kylmässä lataamisen ja hyväksyvät akun vaurioitumisen, mikä on pienellä latausvirralla hidas mutta takuuvarma prosessi. Siinä yksi syy miksi akut kuluvat myös kylmässä, vaikka aina toisin toitotetaan.
- Anonyymi
Kyllä niissä akun lämmitys on. Joillain paremmilla merkeillä on plugareissakin akun lämmitys.
Valmistajakohtaista on se, miten paljon akkua suojellaan kylmässä latauksen ja käytön suhteen. Jotkut valmistajat eivät juuri tästä välitä ja sitten on niitä jotka rajustikin suojelevat. Tämä taas sitten haukutaan arvioinneissa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Persuja ei aluevaltuustoissa näy
Ei tunnu persuja paljon paikalliset asiat kiinnostavan, vaan ainoastaan ulkomaalaiset, joku Israel ja Trumpin fanitus.673788Päivän Riikka: Uudenkaupungin autotehdas hiljeni
Näin ne 100 000 uutta pysyvää ei-tempputyötä yksityiselle sektorille tämän hallituksen ansiosta syntyy. Työntekijöille j883159Riikka vie Suomen kohta ykköseksi työttömyyskisassa
Espanja: 10,5 % Suomi: 10,3 % Ruotsi: 9,3 % Kisa on tiukkaa, mutta Riikalla hyvä draivi päällä. Vasemmistolaisen päämin932413Mikä ihme teitä savolaisia tuossa
p*rs*reiässä niin kiinnostelee? Että siitä pitää päntönnään huutaa.151639Laita tunniste josta kaivattusi tietää sun kirjoittavan täällä
Joku yksilöity yhteinen juttu joka on sun ja kaivattusi välillä. Tuntomerkkinä esim. punainen pipopää, tonttu-ukko tai m701398- 981270
Varusmiehen kuolema
Ei ollut vahinko, ei aiheuttanut vaaraa muille, eikä ollut rikos, mitä jää jäljelle? Oliko kyseessä oman käden kautta lä401182- 501011
Kumpaan rahat, mummojen vaippoihin vai Nalle WahIroosille?
JOS siis sinä saisit päättää?11011Huippu, kaupunki ostaa hotellin
Hyvä juttu meillä on oma hotelli iloitsi Pirtihirmukin. Nyt vaan rekryt päälle ja uusi henkilökunta. Tarvitaan tekijöitä561010