"Sähköautojen lataustapahtumissa huomattiin, että latausteho laskee, latauksen kokonaisenergia, sekä latauksen kesto kasvavat lämpötilan laskiessa alle 0 °C. Lataustapahtuman kokonaisenergia ja kesto kasvavat merkittävästi, jos sähköauton laittaa lataukseen alle -20 °C:n lämpötilassa lataukseen kylmällä akulla."
https://lutpub.lut.fi/handle/10024/162459
Lataus pakkasella on huono idea
7
94
Vastaukset
- Anonyymi
Söhköautoa ei ole suunniteltu säilytettäväksi kovissa pakkasissa, vaan lämpimässä autotallissa. Jos on varaa sähköautoon ja kotilatausasemaan, on varaa autotalliinkin.
- Anonyymi
On ollut autotalleja kolmessa talossa viimeisten 25 v aikana. En koskaan ole pitänyt autojani tallissa, ne seisovat joko katoksessa tai ulkona. En tiedä meidän nurkilta ketään, joka säilyttäisi autoaan tallissa, vaikka sellainen lähes jokaisesta talosta löytyykin.
Sähköautoa voi vallan hyvin säilyttää ulkona kovillakin pakkasilla. Piuha kannattaa kuitenkin olla kiinni, niin auton esilämmitys ei kuluta sähköä akusta. Edellyttäen, että teho on riittävä = 1 x 8A virta ei riitä lämmitykseen pakkasilla, eikä vielä kymppikään.
Aloitukseen: Suomen olosuhteisiin ei pidä hankkia sellaista sähköautoa, josta puuttuu akun esilämmitysmahdollisuus. Jos yleensä lataa kotona, niin puutteesta ei ehkä ole haittaa, mutta reissaamisesta talvipakkasilla voi tulla tuskaa...
- Anonyymi
Tuo varmaan sitten pätee myös plugareihin mutta toistaiseki 6 vuoden aikana ei ole ollut minkäänlaisia ongelmia latauksen tai sähköllä ajon kanssa.
Voisitteko hiukan avata tätä ongelmaa niin etä elektroniikka insinöörikin sen ymmärtää. - Anonyymi
Bensan tankkaaminen se vasta tyhmää on kovalla pakkasella, näpit jäässä ja kulkuset huurussa ja jos huonosti käy niin flunssa päälle.
- Anonyymi
Sähköauto on lämpimien maiden kulkupeli.
Saksalainen ei sähköautoa osta
joten miksi ihmeessä härmäläinen ostaisi ? - Anonyymi
Kylmässä lataaminen vaurioittaa li-ion akkua. Siksi akku pitää ensin lämmittää. Jotkut automerkit kuitenkin sallivat myös kylmässä lataamisen ja hyväksyvät akun vaurioitumisen, mikä on pienellä latausvirralla hidas mutta takuuvarma prosessi. Siinä yksi syy miksi akut kuluvat myös kylmässä, vaikka aina toisin toitotetaan.
- Anonyymi
Kyllä niissä akun lämmitys on. Joillain paremmilla merkeillä on plugareissakin akun lämmitys.
Valmistajakohtaista on se, miten paljon akkua suojellaan kylmässä latauksen ja käytön suhteen. Jotkut valmistajat eivät juuri tästä välitä ja sitten on niitä jotka rajustikin suojelevat. Tämä taas sitten haukutaan arvioinneissa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kysymyksiä paIstavasemmistoIaisiIIe
Mistä johtuu teidän kroonisesti negatiivinen, synkkä, katkera ja kateellinen mentaliteetti? Milloin olette viimeksi aido1173603Voi itku! Sanna Marinilla EI OLLUT mitään tekemistä jäänmurtajakauppojen kanssa
Miten tässä näin kävi? Sanna-kultti paniikissa.313109Ähtärin eläinpuisto oy ja Hotelli Mesikämmen oy hakeutuvat konkurssiin
Ähtärin eläinpuisto oy ja Hotelli Mesikämmen oy hakeutuvat konkurssiin, Ähtärin eläinpuisto tiedottaa. Yritykset ovat t1332650En välttämättä koskaan aikaisemmin tosissani uskonut mihinkään sielunkumppanuuteen ym
Ennen kuin tapasin sinut. Oudointahan tässä on että ollaan tiedetty toisemme kuitenkin vuosia ja enemmän vuosia, mutta v152193Ikävä sua j-mies!
Enkä oikeesti ymmärrä miksi. Eihän me tunneta ees kovin hyvin. Mut haluaisin sun kanssa jotain säätöä sit kai vaan 🫦142062Jäänmurtajan kauppa oli kuin olikin SANNA MARININ ansiota
"Lähteiden mukaan Trump käytännössä päätti asiasta 2. lokakuuta 2019, jolloin Washingtonissa juhlistettiin Yhdysvaltain2022048- 361985
- 1201850
- 291811
- 351804