Lvivin sobori vuodelta 1946

Anonyymi-ap

Miksi Ukrainan Lvivin soborista vuodelta 1946 ei ole puhuttu näillä palstoilla?

Neuvostoliitto likvidoi Ukrainan kreikkalais-katolisen kirkon alistamalla sen Venäjän ortodoksi-kirkolle.

Lvivin sobori loi pohjaa samanlaisille toimille Transkarpaateilla (1949) ja Tsekkoslovakiassa (1950).

https://www.encyclopediaofukraine.com/display.asp?linkpath=pages%5CL%5CV%5CLvivSoborof1946.htm

https://www.ualberta.ca/en/canadian-institute-of-ukrainian-studies/news-and-events/events/2024/book-discussion-the-lviv-sobor.html

12

244

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Eipä katolisella kirkolla ole mitään varaa muutenkaan leikkiä marttyyriä kun vähänkään katsellaan historiaa.

      • Anonyymi

        Totta. Siinä tosin mentäisiin tämän aloituksen aiheen ulkopuolelle.


    • Anonyymi

      Miten ortodoksien sisäiset liittyvät katolilaisiin?

      • Anonyymi

        Luepa tarkemmin:

        Lviv Sobor of 1946 ... The central formal event in the annexation of Halych metropoly of the Greek Catholic church by the Moscow patriarchate and the Russian Orthodox church following the Soviet occupation of Western Ukraine.


    • Anonyymi

      Kirkko itse ei tietenkään olisi hyväksykäyttänyt piispojen yhteenkokoontumista eli synodia/soboria hyväkseen ilman Neuvostoliiton hallinnon tukea vaan olisi ollut täysin viaton määkivä lammas ilman minkäänlaisia takaa-ajatuksia? :)

    • Anonyymi

      Tutkija Natalia Shlikhta kertoo:

      Vaikka vuoden 1946 Lvivin soborin otaksuttiin lakkauttavan Ukrainan kreikkalaiskatolisen kirkon, 'jälleenyhdistymisen' prosessi jatkui silti. UKK:n miljoonat seuraajat sekä tuhannet papit ja seurakunnat liitettiin Moskovan patriarkaattiin, josta jälkimmäinen vaikutti hyötyvän. Yksinkertaisen kuvan takana todellisuus oli toisenlainen. Galician kreikkalaiskatolikot eivät vain alistuneet hiljaa 'yhdistettäviksi' alamaisiksi: tämä ei pätenyt ainoastaan 'katakombeihin' sulkeutuneeseen vähemmistöön, vaan muodollisesti ortodokseiksi kääntyneeseen enemmistöön, joka vastusti hallinnon suurta suunnitelmaa päivittäisissä käytännöissään, ... .

      Ortodokseiksi taipumisen sijaan he muodostivat 'sisäkkäis-kirkon'— omanlaisen kirkkonsa, jolla oli kreikkalaiskatoliset juuret ja Venäjän ortodoksisen kirkon sisäiset perinteet. Tämä 'sisäkkäis-kirkko' vastusti yhteensulauttamista vuosikymmeniä ja säilytti omaleimaisuutensa, ja näin toimiessaan edesauttoi ukrainalaisen kreikkalaiskatolisen kirkon elpymistä 1980-luvun lopulla.

      The Ukrainian Greek Catholic Church After the 1946 ‘Lviv Sobor’: Living Through the Soviet Period

      (toim.) Adam DeVille and Daniel Galadza; The ‘Lviv Sobor’ of 1946 and Its Aftermath: Towards Truth and Reconciliation

      Eastern Christian Studies 32. (2023), sivut 119-145.

      https://www.academia.edu/143054908/The_Ukrainian_Greek_Catholic_Church_After_the_1946_Lviv_Sobor_Living_Through_the_Soviet_Period_The_Lviv_Sobor_of_1946_and_Its_Aftermath_Towards_Truth_and_Reconciliation_Ed_Adam_DeVille_and_Daniel_Galadza_Eastern_Christian_Studies_32_Leuven_Peeters_2023_P_119_145

    • Anonyymi

      Samassa edellämainitussa Adam DeVillen ja Daniel Galadzan toimittamassa teoksessa Yury Avvakumov esittää toisen, vuosisatojen aiemman kontekstin huomioon ottavan näkökulman kaikkine ongelmallisuuksineen:

      The ‘Lviv Sobor’ of 1946 and Its Aftermath: Towards Truth and Reconciliation
      sivut 185-208

      Yury Avvakumov

      Brest 1596 and Lviv 1946 between Historiography and Propaganda: Ecumenical Lessons of two Dramatic Events in Church History

      Yury Avvakumov kertoo, että....

      ... 'pitkän näkökulman' tarkastelu vuosisatojen aikaväliltä 1596–1946 samaan aikaan sekä luo oman ongelmansa että ratkaisee yhdenlaisen ongelman. Tarkastelu antaa kontekstin vuoden 1946 vale-soborikokoontumiselle, mutta sillä mitä on tapahtunut pyritään myös oikeuttamaan sobori, jolloin 1900-luvulla toimineet tahot voivat välttyä vastuulta. Vuosi 1946 on siis vain mikrokosmos Neuvostoliiton ajan kontekstin ulkopuolelle kurottuvasta ongelmasta kristityille, jotka kamppailevat sen kanssa missä suhteessa historiallinen totuus ja teologiset väitteet kohtaavat ja miten tässä kaikesta vältetään kirkkokuntalähtöisen puolueellisuuden (eli konfessionalismin), kansallismielisyyden (eli nationalismin) ja historiallisen relativismin sudenkuopat.

      https://www.academia.edu/99174314/Brest_1596_and_Lviv_1946_between_Historiography_and_Propaganda_Ecumenical_Lessons_of_two_Dramatic_Events_in_Church_History

      • Anonyymi

    • Anonyymi

      Itäisten kirkkojen perinteitä tutkivan Pontifical Oriental Instituten paneeli Lvivin soborista

      https://www.youtube.com/watch?v=b7saNi9_API


      Kanadan Ukraina-tutkimuksen instituutin (Canadian Institute of Ukrainian Studies), joka on julkaissut paljon erinomaisia tutkimusteoksia Ukrainan historiasta, keskustelu Lvivin soboria koskevasta tutkimusteoksesta

      The Lviv Sobor of 1946 and Its Aftermath: Towards Truth and Reconciliation

      https://www.youtube.com/watch?v=hMsUim_8IiM


      Tämäkin on laajalti vaiettu ja vähälle huomiolle jäänyt aihe. Ihme, että koko juttua ei ole aiemmin mainittu näillä palstoilla kaikesta kristillis-marttyyrikertomusten kopioliimailuista huolimatta. Ikään kuin siihen, että ottaa asioista oikeasti selvää, vaadittaisiin enemmän kuin 5 minuuttia vanhojen juttujen aivotonta kopioliimailua. Hirvittävä ajatus, eikö olekin? ;)

    • Anonyymi

      Mutta eihän kaupunki ole oikeastaan Ukrainan Lviv koska se on ollut osa itsenäistä Ukrainaa niin kyhyen ajan. Esim. Ukrainan kieltä puhui kaupungin asukkaista WW2.n asti 7- 9 prosenttia.

      • Anonyymi

        Vanha puolalainen kaupunki.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vanha puolalainen kaupunki.

        Puola- Liettua, Itävalta- Unkari, Puola, saksalaisten vaikutus, Venäjä/Neuvostoliitto...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Minkähän takia ns. persuille ei tunnu työ maistuvan?

      Vaikuttavat olevan joutoväkeä syystä tai toisesta  – työttömiä tai työeläkeloisia. Muiden rahoilla pötköttelevää väkeä,
      Maailman menoa
      128
      4639
    2. Olit ihan

      Kiihkona silloin. Sen näki ja lähes tunsi. Ei tainnut olla kaukana et olisit vetänyt lähellesi jos siihen olisi hetki tu
      Ikävä
      29
      3377
    3. Kaipaamasi miehen nimi?

      Ja maakunta tai kaupunki?
      Ikävä
      20
      3315
    4. Miksiköhän vasemmistossa on niin paljon ns. tapatyöttömiä ja muita köyhiä?

      Tokihan Minja Koskela oli sitä mieltä, että ei terveenkään ihmisen ole pakko tehdä töitä, sitä neuvoa moni vassu noudatt
      Maailman menoa
      47
      2979
    5. Oletko keskustellut kaivatustasi muiden

      Kanssa lähiaikoina? Jos, onko keskustelu ollut positiivista tai negatiivista? Vaikuttaako keskustelut mielipiteeseesi ka
      Ikävä
      51
      2965
    6. Trump huonommassa kunnossa kuin Usasta virallisesti sanotaan?

      "Terveys on vakaa mutta ei normaali".Uskallan melkein sanoa,että Trumpin terveydentilaa kaunistellaan.Myös se että se nu
      Maailman menoa
      122
      2839
    7. Kyllä on Vasemmistoliitosta Koskelan johdolla tullut todellinen ääripuolue

      se on niin tulipunainen kuin olla voi, ja selvästi haluaa jatkuvasti eripuraa, ja repiä kansaa kahtia. Siinä on jo vuod
      Maailman menoa
      18
      2590
    8. Suomen veroaste 5 %-yks liian matala

      Palauttamalla kokonaisveroaste 1990-luvun tasolle saadaan hyvinvointivaltion palvelut rahoitettua ilman velan ottoa.
      Maailman menoa
      113
      2315
    9. Vornanen ja oulainen

      Voi voi Ville mihin sekaannuit🥶
      Oulainen
      9
      2199
    10. MTV: Harvinainen haastattelu! Vappu Pimiä kommentoi vihdoinkin uutta TTK-juontajaa

      TTK-juontajaspekuloinnit käyvät edelleen kuumana. Kenet sinä haluaisit uudeksi TTK-juontajaksi? Kommentoi alle! Lue,
      Suomalaiset julkkikset
      14
      2135
    Aihe