Miltä tuntuu maksaa jokaisesta polttiksesta ajetusta sadasta kilsasta kymmenen euroa?

Anonyymi-ap

Kun sähköautolla se maksaa vain alle kaksi euroa?

72

297

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi
      UUSI

      Luulenpa, ettei sinulla ole varaa ajaa sähköautolla tuota sataa kilometriä.

    • Anonyymi
      UUSI

      Tuo on edelleen aivottoman sähköautofanaatikon toistama valhe. Sähköautolla ei aja 2 eurolla sataa kilometriä. On pelkkää valehtelua jättää muut kulut huomiotta. Etenkin kun suurelle osalle suomalaisia sähköauto tulee kalliimmaksi kuin polttis kun ottaa nuo muut kulut huomioon.

      • Anonyymi
        UUSI

        "Sähköautolla ei aja 2 eurolla sataa kilometriä. On pelkkää valehtelua jättää muut kulut huomiotta."

        Kun on ajanut yli 30 vuotta polttiksella ja vaihtanut sen jälkeen sähköautoon niin tietää tasan tarkkaan että ne "muut kulut" polttiksissa vähintään yhtä suuret.
        Kun ottaa kaikki kulut huomioon niin nykyisin käytetyllä sähköautolla ajaa paljon halvemmalla kuin polttiksella.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        "Sähköautolla ei aja 2 eurolla sataa kilometriä. On pelkkää valehtelua jättää muut kulut huomiotta."

        Kun on ajanut yli 30 vuotta polttiksella ja vaihtanut sen jälkeen sähköautoon niin tietää tasan tarkkaan että ne "muut kulut" polttiksissa vähintään yhtä suuret.
        Kun ottaa kaikki kulut huomioon niin nykyisin käytetyllä sähköautolla ajaa paljon halvemmalla kuin polttiksella.

        Ja ne lasketaan silti mukaan. Höpöttäminen jostain moninkertaisista kuluista on aivottoman typerää valehtelua. Normaalille autoilijalle joka ajaa 10 - 15 000 km vuodessa ero sähköauton hyöty on minimaalinen tai polttis tulee jopa halvemmaksi. Kannattaa muistaa, että puolet autoilijoista ajaa alle 14 000 km vuodessa autolla. Ja monet ajavat alle 10 000 km vuodessa autolla, itselläkin useimpina vuosina kilometrejä tulee alle 10 000 km.

        Ja suurelle osalle polttis tulee sähköautoa halvemmaksi vaikka kuinka rääkyen yrität muuta sanoa.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja ne lasketaan silti mukaan. Höpöttäminen jostain moninkertaisista kuluista on aivottoman typerää valehtelua. Normaalille autoilijalle joka ajaa 10 - 15 000 km vuodessa ero sähköauton hyöty on minimaalinen tai polttis tulee jopa halvemmaksi. Kannattaa muistaa, että puolet autoilijoista ajaa alle 14 000 km vuodessa autolla. Ja monet ajavat alle 10 000 km vuodessa autolla, itselläkin useimpina vuosina kilometrejä tulee alle 10 000 km.

        Ja suurelle osalle polttis tulee sähköautoa halvemmaksi vaikka kuinka rääkyen yrität muuta sanoa.

        Olet tuota samaa jauhanut jo ainakin kaksi vuotta, mutta et kertaakaan ole pyydettäessä kertonut autoilusi vuosikuluja.
        Etkö osaa niitä laskea, vai pelkäätkö että sen kertominen osoittaisi sinut valehtelijaksi?


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja ne lasketaan silti mukaan. Höpöttäminen jostain moninkertaisista kuluista on aivottoman typerää valehtelua. Normaalille autoilijalle joka ajaa 10 - 15 000 km vuodessa ero sähköauton hyöty on minimaalinen tai polttis tulee jopa halvemmaksi. Kannattaa muistaa, että puolet autoilijoista ajaa alle 14 000 km vuodessa autolla. Ja monet ajavat alle 10 000 km vuodessa autolla, itselläkin useimpina vuosina kilometrejä tulee alle 10 000 km.

        Ja suurelle osalle polttis tulee sähköautoa halvemmaksi vaikka kuinka rääkyen yrität muuta sanoa.

        Nauti siitä kymmenen euron sadasta kilsasta täysin rinnoin.

        Sähköautolla saman matkan ajaa alle kahdella eurolla.


    • Anonyymi
      UUSI

      "Miltä tuntuu maksaa jokaisesta polttiksesta ajetusta sadasta kilsasta kymmenen euroa?"

      En voi tietää miltä 10€ tuntuu kun minulta menee 40€ sadalla.
      Mutta ajaminen isolla kasilla tuntuu niin hyvältä, että menköön.

      • Anonyymi
        UUSI

        Onhan tuokin yksi fetissi.


    • Anonyymi
      UUSI

      Köyhät, ei teidän kannata noista asioista kisata ja kiukutella.
      Onko väliä ja mitä se toisille kuuluu millä kukin ajaa?

      • Anonyymi
        UUSI

        Hyvä pointti.
        Se on tietenkin täysin jokaisen oma asia millä ajaa. Omalla kohdalla oli kuitenkin iso herätys kun ei tarvinnut enää maksaa isoja polttoaineveroja.
        Samat matkat pystyi ajamaan PALJON halvemmalla. Tällaisten keskustelupalstojen idea jakaa tällaisia kokemuksia.
        Ettei tarvitse enää olla verokarhun orja.
        Teille raharikkaille sillä ei tietenkään ole mitään merkitystä mutta meille köyhille jokainen verokarhulle turhaan maksettu euro on pois perheen hyvinvoinnista.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvä pointti.
        Se on tietenkin täysin jokaisen oma asia millä ajaa. Omalla kohdalla oli kuitenkin iso herätys kun ei tarvinnut enää maksaa isoja polttoaineveroja.
        Samat matkat pystyi ajamaan PALJON halvemmalla. Tällaisten keskustelupalstojen idea jakaa tällaisia kokemuksia.
        Ettei tarvitse enää olla verokarhun orja.
        Teille raharikkaille sillä ei tietenkään ole mitään merkitystä mutta meille köyhille jokainen verokarhulle turhaan maksettu euro on pois perheen hyvinvoinnista.

        Ja silti vain patologiset valehtelijat ja huijarit höpisevät siitä, että polttiksilla ajo on muka moninkertaisesti kalliimpaa. Todellisuudessa hyöty on parhaimmillaankin minimaalisen pieni ja suurelle osalle polttis tulee halvemmaksi kuin sähköauto.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvä pointti.
        Se on tietenkin täysin jokaisen oma asia millä ajaa. Omalla kohdalla oli kuitenkin iso herätys kun ei tarvinnut enää maksaa isoja polttoaineveroja.
        Samat matkat pystyi ajamaan PALJON halvemmalla. Tällaisten keskustelupalstojen idea jakaa tällaisia kokemuksia.
        Ettei tarvitse enää olla verokarhun orja.
        Teille raharikkaille sillä ei tietenkään ole mitään merkitystä mutta meille köyhille jokainen verokarhulle turhaan maksettu euro on pois perheen hyvinvoinnista.

        "Teille raharikkaille sillä ei tietenkään ole mitään merkitystä mutta meille köyhille jokainen verokarhulle turhaan maksettu euro on pois perheen hyvinvoinnista."

        Et sinä ole köyhä vaan hyvätuloinen ja varakas. Todellisuudessa olet pelkkä valehtelija ja huijari. Kukaan köyhä ei osta uudehkoa sähköautoa. Hitto, köyhillä ei ole varaa edes 10 vuotta vanhaan Leafiin jonka toimintamatka on 100 km kesällä ja noin 60 km talvella.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja silti vain patologiset valehtelijat ja huijarit höpisevät siitä, että polttiksilla ajo on muka moninkertaisesti kalliimpaa. Todellisuudessa hyöty on parhaimmillaankin minimaalisen pieni ja suurelle osalle polttis tulee halvemmaksi kuin sähköauto.

        Kalliiksi tulee sähkärillä ajot jos aikoo auton vaihtaa sähkäriin sen vuoksi että pitää ajaa sähkärillä. Jos autoa muutenkin on vaihtamassa, kannattaa toki punnita ja laskea edut ja hyödyt näiden kahden välillä. Varsinkin jos on ns nippa-nappa-autoilija kireän budjetin takia


    • Anonyymi
      UUSI

      No asialla ei ole merkitystä kun rahaa on.

    • Anonyymi
      UUSI

      Sama se, bussilla se olisi joka tapauksessa kalliimpaa ja hitaampaa.

    • Anonyymi
      UUSI

      "Et sinä ole köyhä vaan hyvätuloinen ja varakas. Todellisuudessa olet pelkkä valehtelija ja huijari. Kukaan köyhä ei osta uudehkoa sähköautoa. "

      Meidän perheessä on kaksi köyhää duunaria. En ole koskaan väittänyt että me olisimme ostaneet uudehkon sähköauton.
      Vähän vanhemman ostimme ja nyt autoilun kulut ovat vain murto-osa vanhoihin polttisaikoihin verrattuna.

      • Anonyymi
        UUSI

        Köyhällä duunarilla ei ole varaa edes 10 vuotta vanhaan Leafiin jonka toimintamatka on kesällä 100 km ja talvella 50-60 km. Eli edelleenkin olet valehtelija ja huijari.

        Ja oikeasti köyhillä ei ole varaa mihinkään autoon. Jos omistaa sähköauton ja väittää olevansa köyhä niin hän on aina valehtelija. Kukaan köyhä ei omista sähköautoa.


      • Anonyymi
        UUSI

        Suomalaisen perheen perusta on kaksi töissäkäyvää ihmistä.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomalaisen perheen perusta on kaksi töissäkäyvää ihmistä.

        Joudun korjaamaan omaa tekstiäni. Tai ihmisiä jotka ovat työelämänsä jo kunnialla hoitaneet.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Joudun korjaamaan omaa tekstiäni. Tai ihmisiä jotka ovat työelämänsä jo kunnialla hoitaneet.

        Kävimme viikonloppuna Jyväskylässä konsertissa ladattavalla bensa Tiguanilla. Kilometrejä tuli 525 km. Akku oli ladattu 80 % :sti. Noin 100 km sähköllä, loppu bensalla.Tänä vuonna kilometrejä on tullut 11170 km. Bensaan on mennyt 323,75 e. Siis noin 1.6 litraa satasella.
        En huoli sähköautoa, tällä pärjää, ei tarvitse miettiä latauspaikkoja.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Kävimme viikonloppuna Jyväskylässä konsertissa ladattavalla bensa Tiguanilla. Kilometrejä tuli 525 km. Akku oli ladattu 80 % :sti. Noin 100 km sähköllä, loppu bensalla.Tänä vuonna kilometrejä on tullut 11170 km. Bensaan on mennyt 323,75 e. Siis noin 1.6 litraa satasella.
        En huoli sähköautoa, tällä pärjää, ei tarvitse miettiä latauspaikkoja.

        Hyvä reissu teille.

        Se juttu on että kuinka usein perhe singahtaa maakuntiin?


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Kävimme viikonloppuna Jyväskylässä konsertissa ladattavalla bensa Tiguanilla. Kilometrejä tuli 525 km. Akku oli ladattu 80 % :sti. Noin 100 km sähköllä, loppu bensalla.Tänä vuonna kilometrejä on tullut 11170 km. Bensaan on mennyt 323,75 e. Siis noin 1.6 litraa satasella.
        En huoli sähköautoa, tällä pärjää, ei tarvitse miettiä latauspaikkoja.

        VW Tiguan ehybridin akun vaihto on kallis, ja uuden akun hinta voi olla noin 10 000–20 000 euroa. Akkukorjaus, joka onnistuu yhden moduulin vaihdolla, on huomattavasti edullisempi, ja sen kustannusarvio on tyypillisesti 2 000–3 000 euroa. Hybridiakun käyttöikä on kuitenkin suunniteltu kestämään auton koko eliniän, joten vaihto ei ole tarpeen useimmissa tapauksissa.

        Akkuja korjaavat kuitenkin on joutuneet vaihtamaan useammin akkukennoja hybrideihin kuin sähköautoihin.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        VW Tiguan ehybridin akun vaihto on kallis, ja uuden akun hinta voi olla noin 10 000–20 000 euroa. Akkukorjaus, joka onnistuu yhden moduulin vaihdolla, on huomattavasti edullisempi, ja sen kustannusarvio on tyypillisesti 2 000–3 000 euroa. Hybridiakun käyttöikä on kuitenkin suunniteltu kestämään auton koko eliniän, joten vaihto ei ole tarpeen useimmissa tapauksissa.

        Akkuja korjaavat kuitenkin on joutuneet vaihtamaan useammin akkukennoja hybrideihin kuin sähköautoihin.

        "VW Tiguan ehybridin akun vaihto on kallis"

        Aivan sama kun ei tarvii vaihtaa. Miten tyhmä pitää olla ettei ymmärrä tälaista perusasiaa?


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Kävimme viikonloppuna Jyväskylässä konsertissa ladattavalla bensa Tiguanilla. Kilometrejä tuli 525 km. Akku oli ladattu 80 % :sti. Noin 100 km sähköllä, loppu bensalla.Tänä vuonna kilometrejä on tullut 11170 km. Bensaan on mennyt 323,75 e. Siis noin 1.6 litraa satasella.
        En huoli sähköautoa, tällä pärjää, ei tarvitse miettiä latauspaikkoja.

        Jokaisen oma valinta toki, mutta täytyy ihmetellä miksi kuljettaa mukana lähes tarpeetonta polttomoottoria?

        Jos bensaa on mennyt keskimäärin 1,6l/100km niin valtaosan matkoista olet ajanut kuitenkin sähköllä, mutta polttomoottorin vuoksi joudut maksamaan huolloista huomattavasti enemmän kuin vastaavalla täyssähköautolla. Lisäksi vanhemmiten (jos autoa pitää pitkään) mahdollisia vikakohteita on paljon enemmän ja hybridin pienempi akku kuluu muutenkin selvästi nopeammin pienemmän kapasiteetin vuoksi.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Jokaisen oma valinta toki, mutta täytyy ihmetellä miksi kuljettaa mukana lähes tarpeetonta polttomoottoria?

        Jos bensaa on mennyt keskimäärin 1,6l/100km niin valtaosan matkoista olet ajanut kuitenkin sähköllä, mutta polttomoottorin vuoksi joudut maksamaan huolloista huomattavasti enemmän kuin vastaavalla täyssähköautolla. Lisäksi vanhemmiten (jos autoa pitää pitkään) mahdollisia vikakohteita on paljon enemmän ja hybridin pienempi akku kuluu muutenkin selvästi nopeammin pienemmän kapasiteetin vuoksi.

        Tiguan kulutti matkalla Jyväskylään 4 litraa bensaa / 100 km (100 km sähköllä, ladattu kotona. Palatessa akku tyhjänä 5.7 litraa. Bensa, 5,7 X 1,65 e. / 100 km. = 9,40 e. Jos olisimme ladanneet auton kahvitauon aikana yleisellä teholaturilla, 0,39 e. X 19.7 kw. Kustannus 7,70 e / 100 km. Erotus bensan häviöksi 1,70 e. / 100 km.


    • Anonyymi
      UUSI

      Sägköautolla pelkkä arvonlasku on enemmän per 100km kuin polttiksen arvonalenema plus polttoaine😂😂😂

      Sähköautolla ajo on hölmöjen hommaa kun se on niin kallista.

    • Anonyymi
      UUSI

      Sähköauton vaihdoin takas hybridiin. Toki hyvitys oli huono mutta myönsin siinä virheeni ja jatkossakin tulee aina olemaan polttis sähkön rinnalla. Lataan autoa vaan siksi että sillein saan auton lämpimäksi aamulla. Polttomoottorilla ajelen aina. Sähköllä ajo ei tunnu autolla ajamiselta ollenkaan.

      • Anonyymi
        UUSI

        Dieselmersun vaihdoin Teslaan, kun ymmärsin kuinka typerää on ajaa hitaalla, hitaasti lämpiävällä, ronksottavalla, vanhanaikaisella ja järjettömän suurilla käyttökuluilla, kun voi valita myös viisaammin.
        Toki se vaatii hiukan rahaa, että voi tehdä valintoja, eikä joudu ajamaan sillä, johon rahat riittävät.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Dieselmersun vaihdoin Teslaan, kun ymmärsin kuinka typerää on ajaa hitaalla, hitaasti lämpiävällä, ronksottavalla, vanhanaikaisella ja järjettömän suurilla käyttökuluilla, kun voi valita myös viisaammin.
        Toki se vaatii hiukan rahaa, että voi tehdä valintoja, eikä joudu ajamaan sillä, johon rahat riittävät.

        Vain tyhmä vaihtaa Teslaan.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Dieselmersun vaihdoin Teslaan, kun ymmärsin kuinka typerää on ajaa hitaalla, hitaasti lämpiävällä, ronksottavalla, vanhanaikaisella ja järjettömän suurilla käyttökuluilla, kun voi valita myös viisaammin.
        Toki se vaatii hiukan rahaa, että voi tehdä valintoja, eikä joudu ajamaan sillä, johon rahat riittävät.

        Teslan arvo romahtaa hetkessä aina, kokemusta on. Käytännössä arvottomia. Siinähän sitten maksat, tyhmyydestä sakotetaan.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Teslan arvo romahtaa hetkessä aina, kokemusta on. Käytännössä arvottomia. Siinähän sitten maksat, tyhmyydestä sakotetaan.

        Mistä niitä arvottomia Tesloja voi käydä hakemassa?
        Voisin käydä muutaman hakemassa ja tarvittaessa voin maksaa vielä muutaman tonnin jokaisesta.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Vain tyhmä vaihtaa Teslaan.

        Ne vaihtaa, joilla on siihen varaa.
        Sinulla selvästikään ei ole.


    • Anonyymi
      UUSI

      "Sähköllä ajo ei tunnu autolla ajamiselta ollenkaan."

      Sulle on siis polttiksella ajamiseen joku tunnepohjainen riippuvuus niinkuin lapsella uninalleen tai tuttiin.

      • Anonyymi
        UUSI

        Niin kun polttomoottori on mm. äänekäs, reagoi todella hitaasti kaasuun ja automaatti vielä miettii mitäköhän vaihdetta nyt pitäisi käyttää niin ei tuota fiilistä nyt erityisesti kyllä mikään ikävä ole arkikäyttöä ajatellen.


    • Anonyymi
      UUSI

      Sinä maksat sitten ne "säästöt" auton vaihdon yhteydessä. Sähköauton arvo tippuu kohisten.

      • Anonyymi
        UUSI

        "Sähköauton arvo tippuu kohisten."

        Olen omistanut polttiksia reilut 30 vuotta. Niidenkin arvot ovat aina pudonneet. Näin se maailma on mennyt aina.

        Kun ostin sähköauton niin ostin sen käytettynä eli siitäkin oli ne "kohisten" pudonneet eurot maksanut se ensimmäinen omistaja.
        Nyt on hienoa ajaa arvonsa menettäneellä sähköautolla alle kahdella eurolla per sata kilsaa.


    • Anonyymi
      UUSI

      Ei miltään koska ei ole rahasta pahemmin pulaa

    • Anonyymi
      UUSI

      Miltä tuntuu, kun patterivatkain menettää arvoaan 1 €/h, ajoit tai et?

      Siis reilu 10 000 € 1. vuotena ja siitä eteenpäin hieman vähemmän. Aika tarkalleen 1 €/h siis ensimmäiset pari vuotta.

      Tyypillisestä 52 000 € ostohinnasta sulaa puolet 3. vuodessa.

      Ja tähän ne muut kulut päälle. Eksoottiset rengaskoot ja nopea kuluminen (koska massaa 2+ tonnia) -> ei välttämättä riitä 2 €/100 km renkaisiin.

      Koska vatkaimet ovat korjauskelvottomiksi suunniteltuja kertakäyttötuotteita, vakuutus voi kustantaa 1500 €/vuodessa, vaikka bonukset tapissa. Se tekee nimelliset 10 €/100 km 15 tkm vuodessa ajavalle.

      TM käyttötesteissä edullisemman pään vatkaimille (Model 3 yms) on saatu käyttökuluiksi aika tarkalleen 50 €/100 km (ml. arvonalenema), kun ajetaan 30 tkm vuodessa. Ja nämäkin osittain ajalta, jolloin koronasta johtuva pula uusista piti myös käytettyjen hintoja suhteettoman korkeina.

      • Anonyymi
        UUSI

        Käyttökulu/100 km on toki korkeampi, jos ajoa tulee vähemmän kuin 30 tkm vuodessa. Keskimäärin suomalaiset ajavat 14 tkm/a.

        Kallis ja nopeasti arvoaan menettävä auto on huono valinta alle 30 tkm/a ajavalle.


      • Anonyymi
        UUSI

        Nuo kulut ovat aivan samaa tasoa kuin vastaavassa polttiksessa, mitään olennaisia eroja ei ole.

        Joten mikä oli tuon kirjoituksesi pointti?


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Nuo kulut ovat aivan samaa tasoa kuin vastaavassa polttiksessa, mitään olennaisia eroja ei ole.

        Joten mikä oli tuon kirjoituksesi pointti?

        Pointti oli se, että todelliset käyttökulut ovat keskimääräiset vajaat 20 tkm/a ajavalla tyyliin 60 €/100 km, ei 2 €/100, kuten sähköautoapinat aina valehtelevat.

        Totta sekin, että polttomoottoriauton kulut samaa suuruusluokkaa. Paljon ajavalla enemmän, mutta vähän ajavalla vähemmän. Polttoaine kun kuitenkin on vain pieni siivu kokonaiskuluista ja polttomoottoriauton (ei plugari!) valitsemalla säästää helposti kymppitonnin hankintahinnassa.

        Auton omistamisesta on tehty kallis harrastus, mutta käyttö on varsin halpaa. Polttomoottoriautokin kanssa olen lasketellut, että auton seisottaminen pihassa maksaa 500 €/kk ja käyttö vain 15 €/100 km. Ei oikeastaan kannattaisi joukkoliikennettäkään käyttää, jos auto joka tapauksessa pitää syystä X tai Y tai Z olla....

        Verotushan on pitkälti omistamisen verotusta (käyttövoimamaksut yms) kun pitäisi verottaa CO2 päästöistä eli fossiilisen polttoaineen käytöstä. Moinen tempaus tekisi myös vaihtoehtoisista polttoaineista oitis kannattavampia. Muttei käy, koska halpa bensa on saavutettu etu.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Nuo kulut ovat aivan samaa tasoa kuin vastaavassa polttiksessa, mitään olennaisia eroja ei ole.

        Joten mikä oli tuon kirjoituksesi pointti?

        Ei ole koska sähköauto on paljon kalliimpi ostohinnaltaan kuin polttis.


    • Anonyymi
      UUSI

      "Sägköautolla pelkkä arvonlasku on enemmän per 100km kuin polttiksen arvonalenema plus polttoaine😂😂😂"

      30 vuotta polttiksia omistaneena voin kokemuksen syvällä rintaäänellä sanoa että niiden polttiksien arvo on pudonnut aivan samalla tavalla kuin sähköautonkin.

      Kaikki autot menevät paaliin.

      • Anonyymi
        UUSI

        Ainoa ero on se että sillä matkalla kehdosta hautaan sähköautolla 100km maksaa alle kaksi euroa ja polttiksella noin kympin.

        20.000km vuodessa ajavalle ero on 1.200 euroa. JOKA VUOSI.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Ainoa ero on se että sillä matkalla kehdosta hautaan sähköautolla 100km maksaa alle kaksi euroa ja polttiksella noin kympin.

        20.000km vuodessa ajavalle ero on 1.200 euroa. JOKA VUOSI.

        Tuon typerän valheen toistaminen on aivotonta idiotismia naurettavimmillaan.


    • Anonyymi
      UUSI

      Voi kun tosielämä olisikin noin suoraviivaista ja yksinkertaista miten meidän yksinkertainen avaajamme esittää.
      Autoilussa on paljon asioita jotka vaikuttavat siihen mikä "kannattaa" ja mikä kustantaa missäkin tapauksessa. Esim. ajetut vuosittaiset kilometrit, auton koon ja ominaisuudet joita tarvitsee ja haluaa, missä ja miten asuu, taloudellinen tilanne ja nykyinen auto ja mitä sen mahdollinen vaihto tai ylläpito kaikkine kuluineen ja pääomien tuomat kulut jne... aiheuttaa.

      • Anonyymi
        UUSI

        "Voi kun tosielämä olisikin noin suoraviivaista ja yksinkertaista miten meidän yksinkertainen avaajamme esittää."

        Kyllä auton omistaminen on just noin suoraviivaista. Turha siihen on sotkea koko elämää ja tehdä yksinkertaisista asioista monimutkaista.
        Auto menettää suurinpiirtein kaiken arvonsa 15 vuodessa. Täysin riippumatta käyttövoimasta. Ekoina vuosina nopeammin ja vanhana vähän hitaammin.
        Käyttökustannukset on helppo laskea. Huoltojen hinnat, vakuutukset ja bensa/sähkökulut. Excel-miehelle auton omistaminen on selkeää.


    • Anonyymi
      UUSI

      Minulla on kolme autoa . Käyttöauto menee halvimmalla 6,7 €/ 100 km . Toinen maksaa n.11 €/100 km . Kolmas 41€/100 km . Sähköauto ei kuitenkaan ole näille autoille hyvä vaihtoehto.

    • Anonyymi
      UUSI

      Sähköllä jokainen kilometri maksaa ainakin euron. Arvonlasku on niin hirveä. Nykyiset sähköautot on 5 vuodessa teknisesti niin vanhoja ettei niillä ole arvoa. Sähkötekniikka on ongelmallista ja herkästi vikaantuvaa. Harva haluaa omistaakkaan 5-10 vuotta vanhaa sähköautoa.

      • Anonyymi
        UUSI

        10v sähköauto? Älä nyt naurata, siinä vaiheessa ne on puristimessa.


    • Anonyymi
      UUSI

      Ennenkuin ostatte sähköautoa lukekaa seuraava !

      Sähköautojen kehityksessä eletään riskialtista vaihetta yksityisen ostajan kannalta katsoen !
      Akusto on tällä hetkellä kehittymätön, joten siihen on sitoutuneena kymmeniä tuhansia Euroja pääomaa !? Riski koskee siis sähköauton omistajaa !

      Mutta, tämä vaihe on kuitenkin välttämätön, koska sähköauton valmistajien on saatava myytyä myös nämä kehittymättömät sähköautoversiot, jotta akustojen kehitykseen saadaan pääomia !

      Tämä on se välivaihe jolloin yksityisen henkilön ei kannattaisi sähköautoja ostaa/omistaa mutta tehtaiden on kuitenkin saatava nämä nykyisetkin myytyä !?

      Tyypillinen akuston takuu on 8v/160000km, joka kuitenkin loppuu parissa vuodessa mikäli autolla ajetaan eikä vain katsella pihassa !?

      • Anonyymi
        UUSI

        Sähköautojen akuston täytyy muuttua ennenkuin taloudellisuuteen ja turvallisuuteen liittyvät riskit vähenevät !!

        Akusto on liian määräävä tekijä !

        -Akuston vaihto maksaa kymmeniä tuhansia Euroja !?
        -Akusto sisältää runsaasti käyttövalmista energiaa, joka esim oikosulussa purkautuu hallitsemattomasti ja polttaa/tuhoaa kaiken ympäriltään !?

        Vakuutusmaksut nousevat varmasti ja jyrkästi !!

        Oli melkoista onnen kauppaa, että Tampereen parkkihallin tuhossa ei menehtynyt ihmisiä !!
        On valitettavasti vain ajan kysymys milloin niin tapahtuu, ja sitten ladattavien autojen myynti loppuu ja jälleenmyyntiarvo nollautuu !!


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköautojen akuston täytyy muuttua ennenkuin taloudellisuuteen ja turvallisuuteen liittyvät riskit vähenevät !!

        Akusto on liian määräävä tekijä !

        -Akuston vaihto maksaa kymmeniä tuhansia Euroja !?
        -Akusto sisältää runsaasti käyttövalmista energiaa, joka esim oikosulussa purkautuu hallitsemattomasti ja polttaa/tuhoaa kaiken ympäriltään !?

        Vakuutusmaksut nousevat varmasti ja jyrkästi !!

        Oli melkoista onnen kauppaa, että Tampereen parkkihallin tuhossa ei menehtynyt ihmisiä !!
        On valitettavasti vain ajan kysymys milloin niin tapahtuu, ja sitten ladattavien autojen myynti loppuu ja jälleenmyyntiarvo nollautuu !!

        Mikä siinä akustossa poikaa ahistaa? Tutkimuksen mukaan se kestää helposti 20 vuotta ja Suomen olosuhteet ovat tuon kannalta kovin hyvät. Joskus jos joku moduli tai kenno hiipuu, niin sen voi korjata jo nyt aika huokealla ja tulevaisuudessa vielä halvemmalla.
        Jos taas sattuu vahinko ja kolauttaa akkuun lommon, niin Kasko vakuutus korvaa.
        Akku takuukin on 8 vuotta/160tkm useimmiten.


    • Anonyymi
      UUSI

      Autotehtaat tulee olemaan lähivuosina todella kusessa kun sähköautojen ikävämmät puolet onkin nyt valtaosalle selvinneet. Arvonlasku, moottori ja akkuongelmat. Typerät näytöt jotka ei toimi. Ovenkahvat ja luukut ja karmittomat ikkunat jotka talvella aivan jäässä.

      Se onkin mukava tuolla matkan päällä kun laturi ei toimi tai käy niin ettei auto tykkääkkään aina ladata. Tai jos tykkää niin yhtäkkiä latausteho onkin surkea tai esilämmitys ei toimi.

      Aamulla jos et saa tai muista laittaa autoa yöksi johdon päähän niin kylmää kyytiä on kun auto ei ole lämmitetty. Ja jos lämmität kauhaisee se kylmällä mukavasti pois rangesta ennenkuin auto liikkunut metriäkään.

      Toki jo muutenkin auton range tippuu talvella riippuen kelistä 20-50% normaalista joka sekin aina alle luvatun. Tähän kun lisätään se tosiasia että suositellaan vain 20-80% latausta niin todellinen käyttö range ilman huolta talvella on surkea. Harva pystyy ajamaan sähköautolla pakkasessa vilkuilematta miitaristoon jos range 20%....19...18.......14....10% yhtäkkiä....sitten onkin jo paniikki ladata...usein sähköautojen tehot ovat näillä rangeilla jo rajoitettu....

      Kokemusta on

      • Anonyymi
        UUSI

        Tottahan tuo. Tosin akun voi ladata aina 100% täyteenkin, jos autolla on ajoakin joka päivä.

        Vuosi sähköautoiltu, eikä vielä kertaakaan olla unohdettu tökätä latauspiuhaa kiinni. Talvella auto on käytännössä aina johdon päässä, jos ollaan kotipihassa. Sellanen 10 sek homma...


      • Anonyymi
        UUSI

        Sulla ei mitään kemusta ole kuin provoilusta ja Auriksesta.
        Mitä se haittaa vaikka range kovilla pakkasilla lyhenee ja todellisuus on 20-30 % maksimissaan.


    • Anonyymi
      UUSI

      Ei kuule tunnu missään. Mites sinulla, tekisikö tiukkaa noilla tuloilla?

    • Anonyymi
      UUSI

      Kotilatauksella alle kahdella eurolla per sata kilsaa.

      Ostin sähköauton käytettynä ja sen hinta oli jo romahtanut. Ei voi romahtaa enää kun sain niin halvalla käytettynä.

      Elämä on pelkkää hymyä.

      • Anonyymi
        UUSI

        Jos on pieni ja matala auto ynnä todella halpa sähkön siirtohinta ynnä lataa vain halvalla pörssisähköllä niin kyllähän tuo 2e toteutuu.

        Itellä on 16c/kWh siirron kanssa kiinteä ja auto vie moottoritiellä 22kWh/100km eli siitä tulee moottoritiellä 3.5e/100km motarilla. Bensalla edellisellä saman kokoisella plugarilla meni 13e/100km motarilla mitä ajan paljon.

        Ero siis noin 10e/100km. Kahdella eruolla per 100km en kyllä pääse koskaan.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos on pieni ja matala auto ynnä todella halpa sähkön siirtohinta ynnä lataa vain halvalla pörssisähköllä niin kyllähän tuo 2e toteutuu.

        Itellä on 16c/kWh siirron kanssa kiinteä ja auto vie moottoritiellä 22kWh/100km eli siitä tulee moottoritiellä 3.5e/100km motarilla. Bensalla edellisellä saman kokoisella plugarilla meni 13e/100km motarilla mitä ajan paljon.

        Ero siis noin 10e/100km. Kahdella eruolla per 100km en kyllä pääse koskaan.

        Voi gauhiaa, voimmeko elää?


    • Anonyymi
      UUSI
      • Anonyymi
        UUSI

        Miten tuo liittyy asiaan?


    • Anonyymi
      UUSI

      Kyllä nyppii kieltämättä, etenkin kun sähköautoissa ei ole muita kuluja. Edes arvonalennusta, kalliita vakuutuksia, sähkövikoja, akkuvikoja, tai edes mainittavampaa arvonalennusta. Vielä kun sähkökäyttöiset vaihtoautot viedään käsistä.

      • Anonyymi
        UUSI

        Passiivinen aggressiivisuus on aina hyvä vaihtoehto.
        Tottakai sähköautoissa on samanlainen arvonalenema kuin polttiksissakin. Ja vakuutukset joutuu maksamaan jne.

        Ainoa ero on se että ei tarvii maksaa kalliita polttoaineveroja. Se tekee noin kahdeksan euroa per jokainen ajettu 100km.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Passiivinen aggressiivisuus on aina hyvä vaihtoehto.
        Tottakai sähköautoissa on samanlainen arvonalenema kuin polttiksissakin. Ja vakuutukset joutuu maksamaan jne.

        Ainoa ero on se että ei tarvii maksaa kalliita polttoaineveroja. Se tekee noin kahdeksan euroa per jokainen ajettu 100km.

        Arvonalenema sama? Ainakin tuplat on arvonlasku. Todellinen vielä enemmän kun menet hyvitystä kysymään.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Arvonalenema sama? Ainakin tuplat on arvonlasku. Todellinen vielä enemmän kun menet hyvitystä kysymään.

        Tuo on vain olettama ja totuus selviää vasta kun asia realisoituu. Monissa sähkiksissä on hyvä tilanne ja toisissa huonompi.


    • Anonyymi
      UUSI

      Jos konepellin alla on muovia, lähde loikkimaan.
      Olet väärillä apajilla.

      • Anonyymi
        UUSI

        Lähes kaikissa 2000-luvun autoissa on moottoritilassa paljon muovia ja moottori muovikuoren alla piilossa.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Lähes kaikissa 2000-luvun autoissa on moottoritilassa paljon muovia ja moottori muovikuoren alla piilossa.

        Niin mitä sitten ?
        Nyt on Lokakuun vallankumous.


    • Anonyymi
      UUSI

      Sähköauto käytettynä on hyvä. Esim muutaman vuoden vanha. Siitä kun pitää pari vuotta niin akkutakuuta ei montaa vuotta ole jäljellä jolloin auton arvo tekee suurimman sukelluksen. Ilman akkutakuuta joka usein 8vuotta tai 160tkm ei kulaan halua ostaa sitä sähköautoa. Käytännössä jos akkutakuuta 80tkm tai 3 vuotta jäljellä niin alkaa olemaan sen auton viimeinen käyttäjä...toki joku joka ei enää järjissään voi sen ostaa halvalla ilman akkutakuuta mutta alkaa olemaan riskipeliä...joku 30-50tonnin lasku kun odottaa kulman takana ehkä...ehkä ei...kiva sitten arpoa sitä...

    • Anonyymi
      UUSI

      "Arvonalenema sama? Ainakin tuplat on arvonlasku."

      Kun ostaa sellaisen käytetyn sähköauton jonka arvo on jo sukeltanut niin on varma voittaja.

      Halpa ostaa, halpa ajaa.

    • Anonyymi
      UUSI

      "Itellä on 16c/kWh siirron kanssa kiinteä ja auto vie moottoritiellä 22kWh/100km eli siitä tulee moottoritiellä 3.5e/100km motarilla. Bensalla edellisellä saman kokoisella plugarilla meni 13e/100km motarilla mitä ajan paljon.

      Ero siis noin 10e/100km. Kahdella eruolla per 100km en kyllä pääse koskaan."

      Tuo kymmenen euron ero on se oleellinen asia. Kun ajaa 20.000km vuodessa niin se tekee 2.000 euron eron lompakkoon.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ikävä sua j-mies!

      Enkä oikeesti ymmärrä miksi. Eihän me tunneta ees kovin hyvin. Mut haluaisin sun kanssa jotain säätöä sit kai vaan 🫦
      Ikävä
      58
      5455
    2. Voi itku! Sanna Marinilla EI OLLUT mitään tekemistä jäänmurtajakauppojen kanssa

      Miten tässä näin kävi? Sanna-kultti paniikissa.
      Maailman menoa
      172
      4411
    3. En välttämättä koskaan aikaisemmin tosissani uskonut mihinkään sielunkumppanuuteen ym

      Ennen kuin tapasin sinut. Oudointahan tässä on että ollaan tiedetty toisemme kuitenkin vuosia ja enemmän vuosia, mutta v
      Ikävä
      16
      3822
    4. Sanna Marin kysyi hämmästyneenä: Onko Suomessa jäänmurtajia?

      Nettilehden toimittaja kysyi Sanna Marinilta suoraan, että sovittiinko nuo jäänmurtajien kaupat jo 2019, jolloin Marin k
      Maailman menoa
      37
      3422
    5. Tykkäys ei tarkoita

      yhtään mitään!
      Ikävä
      50
      3401
    6. Voiko normaali ihminen ryhtyä vasemmistolaiseksi?

      Tätä jäin pohdiskelemaan.
      Maailman menoa
      46
      3160
    7. Mitä on tapahtunut myllymäessä ?

      On poliisit Sepänkadulla myllymäessä
      Kankaanpää
      10
      2950
    8. Puukotus Lidlissä

      Kuka sai puukkoo Lidlin pihas tänään. Ja kuka oli tekijä?
      Kankaanpää
      25
      2597
    9. Mulle riittäisi halaukset

      Ja juttelut mut sulle ei taida riittää
      Ikävä
      46
      2287
    10. Tarvitseeko

      kaivattusi suojelua?
      Tunteet
      39
      2236
    Aihe