Maahanmuuton roolia työttömyysluvuissa vähätellään

Anonyymi-ap

Maahanmuuton roolia työttömyysluvuissa vähätellään

Elinkeinoelämän tutkimuslaitos Etlan toimitusjohtaja Aki Kangasharju sanoo, että työttömyysluvuista keskusteltaessa vähätellään maahanmuuton merkitystä:

– Varmaankin perussuomalaisten pelossa, kun ei uskalleta sanoa, että maahanmuuttajat saavat työttömyysturvaa tai sosiaalitukea.

Onneksi ensi vuonna luvut voivat parantua, sillä teolliset tilauskannat ovat kasvussa ja Suomeen povataan talouskasvua, uskoo Ville Tavio.

– Ei voida tietenkään sulkea pois odottamattomia tapahtumia. Erityisen tärkeää olisi luonnollisesti Ukrainan sotamenestys ja kauppakriisien tasoittuminen.

Suomen Uutiset

11

116

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

euro tulee kahtena 🤔 minua kiinnostaa tämä väki enemmän kun maahanmuuttajat 😠

• Anonyymi

ennen kuin oma pesä on siivottu niin on turha haaveilla suomen vaurastumisesta !!!

• Anonyymi

Joo kyllä pitäisi laittaa nämä.suvakit vastuuseen puheistaan kuinka maahanmuuttajat pelastaa Suomen talouden? Miten onko sisäministeriön kansliapäällikkönä toimineen valehtelu tutkittu, hänhän väitti tietävänsä kaikkien maahantulijoiden taustat? Osalla ei ollut edes minkäänlaisia henkilöpapereita?

• Tämän ajatus ei nyt oikein aukea minulle.
      "...kun ei uskalleta sanoa, että maahanmuuttajat saavat työttömyysturvaa tai sosiaalitukea."

Uskoisin jokaisen tolkun ihmisen ymmärtävät, että työtön ihminen saa työttömyystukea ja tarvittaessa vaikka sossusta rahaa. Aki Kankasharjukin varmasti tietää, että Suomessa ei ihmistä voida jättää vaille ravintoa ja riittävää suojaa. Tämä koskee myös maahanmuuttajia.

Kuinka paljon maahanmuuttajia on siten työttöminä ja paljonko maahanmuuttajat muuttavat työttömyyslukuja, on ihan toinen kysymys. Tästä nyt ei kuitenkaan Kangasharju maininnut avauksen mukaan yhtään mitään.

Ihmettelee, Moktar. ;)

• Anonyymi

Niin mutta tässä varmaan tarkoitetaan että sitä ei sanota missään kuinka monta näitä tukien nostajia on.

• Anonyymi

"Kuinka paljon maahanmuuttajia on siten työttöminä ja paljonko maahanmuuttajat muuttavat työttömyyslukuja, "

Niitä on niin paljon että työttömyyslukuja vääristellään alaspäin ja on täysin mahdoton selvittää tarkkaan kuinka paljon niitä oikeasti on.

• Anonyymi

Esim. somput saisi ruokaa ja lämmintä kotomaassaan, mutta kun ei ole ilmaista niin kuluttavat täällä sosiaaliturvamme varoja. Kaapunaiset kai katsotaan työkyvyttömiksi kuten romanit, ja saavat työkyvyttömyyseläkettä.

• Anonyymi

Kelan tilasto vuodelta 2024, Arabiankilelisitä yli 52 prosenttia nosti perustoimeentulotukea, Somaliaa puhuvista 49.64 prosenttia, ukrainalaiset 40 prosenttia ja Suomea tai Ruotsia puhuvista 4,5 prosenttia. Ukrainalaisten kohdalla on huomioitava että ovat tulleet huomattavasti myöhemmin kuin esm. 2015 tulleet ja 1990 luvulla tulleet jotka vieläkin tarvitsevat tulkkauspalveluja. Iltalehti julkaisi kyseisen tilaston Sofia Virran pyynnöstä, koska Virta väitti ettei maahanmuuttajien ja kantaväestön välillä ole eroa maksetuissa perustoimeentuloissa, vaan työllistyvät kuten kantaväestö. Teemu Keskisarja oli oikeassa kyseeisen tilaston suhteen ja joutui melkoiseen ryöpytykseen, Virran valheista esm. Yle vaikeni kokonaan.

• Anonyymi

Vuohipaimenille ei ole juuri kysyntää työmarkkinoilla.

• Anonyymi

Ei vaikka palstan öyhö kutsuu osaajiksi. Luntakaan ei osaa kukaan muu aurata kuin Mohammed, ainakaan siististi portinpielistä.

• Anonyymi

Arabit ja somalit vielä monistaa itseään vauhdilla, joten menot lisääntyy samaa tahtia.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tykkäsin rakas

Tuottaa sulle nautintoa❤️🔥olet paras ja nautin itsekkin suunnattomasti
      Suhteet
      35
      2186
    2. Hyvää iltaa!

Mikä on päivän viisaus?
      Ikävä
      84
      1293
    3. Arvaa mitä mies

Aion pilata elämäsi totaalisesti. Kyllä, totaalisesti.
      Ikävä
      56
      1278
    4. Mies mä oon ihan helppo

Miehelle johon oon ihastunut. Olen harvoin ihastunut, mutta suhun olen. Ei tarvitse kuin pyytää, niin...
      Ikävä
      35
      1205
    5. Olet onnellinen sinkku

Näin se on nähtävä.
      Ikävä
      63
      1161
    6. Mies olen aika erakko nykyään

Vanhentunutkin olen muutamana viime vuonna parikyt vuotta. Kun en ennenkään kelvannut, niin tuskin nytkään kelpaan. Lisä
      Tunteet
      39
      874
    7. Lavroville taitaa olla jo ikkuna raollaan?

Lavrovin syytä välttää korkeita paikkoja ja ikkunoiden läheisyyttä.Ettei vain keikahda ikkunasta pihalle.
      Maailman menoa
      122
      759
    8. Haittaako jos

kaivattusi käy tosi usein pissalla ja/tai kakalla?
      Ikävä
      31
      711
    9. Skenaario

Elämä ja kuolema ovat merkillisin nyytti olevaisuutta. Mutta kun kumpaakaan ei ole, syntyy lapsuksia, joita korjaamaan
      Sinkut
      55
      565
    10. Ylen johdon hulppeat bonukset alkavat taas

Suora kopio Iltalehdestä: "Asiasta kertoo Iltalehdelle Ylen hallituksen puheenjohtaja Matti Apunen. Mitä tulospalkkioi
      Yle
      21
      562
    Aihe