Polttisväen argumentit alkaa loppua?

Anonyymi-ap

Palstan otsikoita selailemalla näkyy trendi: enää ei osata keksiä juuri muuta kauhisteltavaa ladattavista autoista kuin niiden tulipalot.

Range on todistettu nykyisissä latausautoissa riittäväksi.
Useissa testeissä sähköautojen ylivoimainen lämmitys/jäähdytyskyky on tullut todistettua.
Huollot ovat sähkäreissä halvemmat, käyttövoima halvempaa, akut kestävät riittävän pitkään, ja vaikka mitä muuta mainiota.

Ainoana olkiukkona on enää nuo kuvitellut "aina tuleen syttyvät patteriautot, joiden lukkiutuvien ovien takana palaa satoja lapsia päivässä".
Mitähän sitten keksitään kun tuokin on vääräksi osoitettu?

30

231

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Polttomoottoriauton tulipaloriski yli 60 kertaa suurempi kuin sähköauton kertoo Autoweek-lehti.

      Sataatuhatta myytyä polttomoottoriauto kohti syttyy 1529,9 tulipaloa
      Vastaava luku sähköautojen kohdalla on 25,1.

      Kaikki palot on tällä palstalla laitettu sähköautojen syyksi, vaikka ne ovat olleet polttomoottoriautoja.

      https://www.autoweek.com/news/a38225037/how-much-you-should-worry-about

      Aarnivuoren mukaan tilastot osoittavat, että sähköautoissa paloja tapahtuu huomattavasti vähemmän kuin normaaleissa polttomoottoriautoissa.

      https://www.ess.fi/paakirjoitus-mielipide/5985482

      • Anonyymi

        Edelleenkin pitää epätoivoisesti toistaa tuota ikivanhaa huijaustutkimusta. Muutenkin tuo "tutkimus" oikein tehtynäkin olisi todella vanhentunut, koska se on tehty yli 5 vuotta sitten.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Edelleenkin pitää epätoivoisesti toistaa tuota ikivanhaa huijaustutkimusta. Muutenkin tuo "tutkimus" oikein tehtynäkin olisi todella vanhentunut, koska se on tehty yli 5 vuotta sitten.

        Ja kumma kyllä, jos vähänkin etsii uudempia tuloksia niin tuo luku tippuu huomattavasti. Väite polttisten 60-kertaisesta paloherkkyydestä on pelkkää valetta. Mutta idioottien sähköautofanaatikkojen pitää epätoivoisesti pitää kiinni tuosta vanhasta paskatutkimuksesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja kumma kyllä, jos vähänkin etsii uudempia tuloksia niin tuo luku tippuu huomattavasti. Väite polttisten 60-kertaisesta paloherkkyydestä on pelkkää valetta. Mutta idioottien sähköautofanaatikkojen pitää epätoivoisesti pitää kiinni tuosta vanhasta paskatutkimuksesta.

        Lisäksi varsinkin Teslojen kohdalla on raportoitu paljon tulipaloja tänä vuonna. Ja näissä on myös kuollut paljon ihmisiä, koska Teslan kahvat ovat suunniteltu niin päin persettä että ihmiset ei ole päässyt ulos autoista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lisäksi varsinkin Teslojen kohdalla on raportoitu paljon tulipaloja tänä vuonna. Ja näissä on myös kuollut paljon ihmisiä, koska Teslan kahvat ovat suunniteltu niin päin persettä että ihmiset ei ole päässyt ulos autoista.

        Tuosta sinulla on varmasti linkkejä noihin tapauksiin?
        Eikö?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja kumma kyllä, jos vähänkin etsii uudempia tuloksia niin tuo luku tippuu huomattavasti. Väite polttisten 60-kertaisesta paloherkkyydestä on pelkkää valetta. Mutta idioottien sähköautofanaatikkojen pitää epätoivoisesti pitää kiinni tuosta vanhasta paskatutkimuksesta.

        Fakta on, että vuonna 2024 syttyi suomessa noin 2000 autoa tuleen, niistä sähköautoja oli pelastuslaitoksen mukaan alle 10 kpl. Niistäkään neljästä ei kyseessä ollut suurjänniteakkupalo kuin yhdessä.
        Tästä lukemasta voi päätellä, että polttiksia syttyi 200 kertainen määrä.
        Vain todellinen idiootti väittää muuta


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Fakta on, että vuonna 2024 syttyi suomessa noin 2000 autoa tuleen, niistä sähköautoja oli pelastuslaitoksen mukaan alle 10 kpl. Niistäkään neljästä ei kyseessä ollut suurjänniteakkupalo kuin yhdessä.
        Tästä lukemasta voi päätellä, että polttiksia syttyi 200 kertainen määrä.
        Vain todellinen idiootti väittää muuta

        Ja koska polttiksia on 10 kertaa enemmän niin ero tippuu 20-kertaiseksi. Ja tietenkin, jos lasketaan vain täyssähköautot niin ero on enää 10-kertainen, koska polttomoottorin sisältäviä autoja on 20 kertaa enemmän kuin täyssähköautoja.

        Sen lisäksi pitää huomioida, että lähes kaikki sähköautot ovat uusia ja suurin osa polttiksista vanhoja. Se, että ei huomioi autojen määrää tai niiden ikää on aivotonta idiotismia naurettavimmillaan tai sitten pelkkää valehtelua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pitäisikö siis etsiä ne kymmenet linkit Teslapaloista, joissa on kuollut kymmeniä ihmisiä? No, tässä joitain

        https://www.carscoops.com/2025/09/tesla-door-handles-blamed-for-death-of-three-people-in-fiery-german-crash/

        https://abcnews.go.com/Business/wireStory/parents-college-student-killed-tesla-crash-allege-design-126167402

        https://nypost.com/2025/09/19/world-news/tesla-driver-and-two-kids-burned-alive-because-rescuers-cant-open-electronic-doors-reports/

        Uskon ja toivon, että suomalainen ammattipelastaja ei jäädy jos palavan auton ovea ei saa auki kahvasta... Mikäli ikkunan rikkominen ei onnistu, niin saattaa olla vähän väärällä alalla.


    • Anonyymi

      Sähköautolijan arkea Mikäs on Range missäs lataan toimiikohan lataus no paljonkohan saan Rangea mihin sillä pääsee kauanko kestää missä lataan onkohan hyvä latausteho toimiikohan lataus toivottavasti Range riittää mutta mihin se riittää pakko katsoo Range riittääkö Range toimiikohan lataus onko oikeat takit apit lataukseen millä se toimii ja toimiikohan se paljonkohan latausteho mutta se Range missä lataas seuraavaksi toimiikohan lataus paljonkohan on latausteho kauanko kestää ja mitä saan Rangea

      • Anonyymi

        Eipä tuo range ahista kuin trollia ja köyhää bensajullia.


      • Anonyymi

        Kerro, ettet ole koskaan ajanut saatikka omistanut sähköautoa, ilman että sanot sen suoraan...


    • Anonyymi

      Alle 200000km ajetulla Eniagilla pääsi n. 60 kilometriä akullisella!!! Kokkolan Autohuolto korjasi kohtuu isolla rahalla, että sai kulkemaan n. 300 kilometriä. Ei ole halpaa lystiä ajella sähköllä, kun auto alkaa rassauttamaan!!

      • Anonyymi

        Vanhan tekniikan alkupään tuote jossa ei ollut esilämmitystä ja jäähdytyskin jo vanhentunutta tekniikkaa ja mikä oleellisinta, auto oli taksikäytössä ja ladattu jatkuvasti pikalatauksella keliillä kuin kelillä ja se kuluttaa akustoa.
        No tuokin oli kuitenkin korjattavissa vaihtamalla pari akkumoduulia ja se ei ollut kovinkaan kallis operaatio ja jälleen auto on kunnossa.


      • Anonyymi

        Saman rahan saa aika helposti menemään siihen polttikseenkin kun alkaa moottorin ja päästöhallinnan apulaitteita (varsinkin dieselissä) uusimaan.

        Ja tuohon remppaan kulunut raha on jo noilla kilometreillä säästetty moninkertaisesti pienempinä polttoainekuluina.


      • Anonyymi

        Ei hajonneella polttiksellakaan pääse välttämättä metriäkään. Kaikki laitteet voi hajota, ei kannata ajatella että kaikki on samanlaisia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vanhan tekniikan alkupään tuote jossa ei ollut esilämmitystä ja jäähdytyskin jo vanhentunutta tekniikkaa ja mikä oleellisinta, auto oli taksikäytössä ja ladattu jatkuvasti pikalatauksella keliillä kuin kelillä ja se kuluttaa akustoa.
        No tuokin oli kuitenkin korjattavissa vaihtamalla pari akkumoduulia ja se ei ollut kovinkaan kallis operaatio ja jälleen auto on kunnossa.

        Moottoriremontin hinta
        No ei hesan hinnoilla


    • Anonyymi

      Häkäpönttö auto se pitää olla. Karkoittaa hyttyset samalla.

    • Anonyymi

      Kaikki sähköautoilijat ovat ylimielisiä mulk'kuja

      • Anonyymi

        Sähköautoilijat puhuvat täällä 99% asiaa. Polttistyypit 99% paskaa.
        Jos sähköautovastaisten ennakkoluulot ja olettamukset korjataan asiallisella faktalla, eikä omat argumentit riitä, aloitetaan nimittely.


    • Anonyymi

      Ei vaikuta ostopäätökseeni . Latausasiat , tulipaloriskit, kiihtyvyys, vähäinen huollon tarve , sisätilojen esilämmitys . Vaikuttaa ostopäätökeen . Ostohinta , ajamisen hinta , kokonaiskulut , mahdollisuus negatiiviseen lottovoittoon , auton ulkonäkö , ei Teslaa paitsi S malli . Onneksi minun ei tarvitse vaihtaa autoa vielä 3-4 vuoteen .

      • Anonyymi

        Ajoin edellisellä toyotalla 13 vuotta ilman mainittavia ongelmia. Tällähetkellä olen ajanut 5 vuotta toyotallani ilman mainittavia ongelmia ja eikä ongelmista tietoakaan tulevaisuudessa....siis huoletonta ajoa jos vertaa "Länsiautoihin". Remontteihin ei ole mennyt muutamaa satasta enempää koko toyota aikanani!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ajoin edellisellä toyotalla 13 vuotta ilman mainittavia ongelmia. Tällähetkellä olen ajanut 5 vuotta toyotallani ilman mainittavia ongelmia ja eikä ongelmista tietoakaan tulevaisuudessa....siis huoletonta ajoa jos vertaa "Länsiautoihin". Remontteihin ei ole mennyt muutamaa satasta enempää koko toyota aikanani!

        Mistä ihmeen ongelmista? Olen ajanut 25 vuotta ns. länsiautoilla ja ainut korjaus on ikkunanostimen hajoaminen (joku 250 eur muistaakseni). Ei ainakaan teknisen toimivuuden suhteen mitään syytä siirtyä pois.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ajoin edellisellä toyotalla 13 vuotta ilman mainittavia ongelmia. Tällähetkellä olen ajanut 5 vuotta toyotallani ilman mainittavia ongelmia ja eikä ongelmista tietoakaan tulevaisuudessa....siis huoletonta ajoa jos vertaa "Länsiautoihin". Remontteihin ei ole mennyt muutamaa satasta enempää koko toyota aikanani!

        Ja moni on ajanut samalla lailla sähköautollaan huolettomia vuosia.
        Käyttövoima ei ole tae hyvästä tai huonosta laadusta, molemmilla voi pärjätä oikein hyvin. Tai huonolla tuurilla oikein huonosti.


    • Anonyymi

      Saahan sitä rangea, jos on riittävästi pätäkkää. Meidän piti laittaa sähköautoon 50 te rahaa, niin saatiin tarpeisiimme sopiva vuoden vanha ID 4 GTX.

      Yksi huono puoli on, että jos akku pitää saada reissussa kutakuinkin täyteen, niin teholaturillakin menee helposti 45 min ja joskus se tuntuu ikuisuudelta. Toki yleensä saadaan tarpeeksi sähköä 20 minuutissakin.

      Toinen huono puoli on 30-40 % kulutuksen kasvu isokuomullista peräkärryä vedettäessä. Pikkukärry matalalla kuomulla nostaa kulutusta vain n. 10%.

      Kolmas huono puoli on 50% kulutuksen lisääntyminen -25 pakkasilla. Kovempia pakkasia ei olla vielä Idalla koettukaan.

      Neljäs huono puoli se, että pitemmät matkat täytyy suunnitella teholatauspisteiden sijainnin mukaan. Se on ollut kyllä outoa, sillä reissaamme usein pienemmillä 3-numeroisilla teillä ja niiden varsilta teholatureita ei juurikaan löydy.

      Kantapään kautta opittua: Liukkailla talvikeleillä täytyy katsoa tarkkaan, minne painavan auton (kitkarenkaat) parkkeeraa. Meillä on pihassa pieni rinne ja erehdyin jättämään Idan samaan paikkaan mihin olen aiemmatkin autot pysäköinyt. Ei riittänyt käsijarru ja auto valui suksenaan vajaat 10 metriä ja törmäsi kakkosautomme keulaan. Nopeus ehkä 3 km/h, kuitenkin tormäyksestä aiheutui yhteensä yli 6000 € remontit. Onneksi oli vakuutukset kunnossa...

      • Anonyymi
        UUSI

        Valehtelet, ei sulla mitään iidaa ole.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En minä kyllä enää odota sinua

      Olet siellä sen harmaan kanssa. Niin, annoit minun nähdä lämpimät tunteesi siitä huolimatta. Se merkitsi kyllä paljon. O
      Ikävä
      49
      2458
    2. Kehutaan vaihteeksi Perussuomalaisia

      Perussuomalaiset ovat olleet melkoisen lokakampanjoinnin kohteena, vaikka ovat saaneet paljon hyvää aikaiseksi. Nyt on
      Maailman menoa
      58
      2216
    3. Niin surullinen

      onnettomuus taas. Voimia ihan kaikille läheisille,kavereille ja kouluun 🙏
      Lapua
      42
      1946
    4. Joka kolmas työtön on työkyvytön

      Viime vuonna työnhakuvelvoitteen ulkopuolella oli noin kolmannes työttömistä työnhakijoista. Huhheijaa, mihin suomalais
      Maailman menoa
      210
      1728
    5. Jos joku luulee että kaikki käy

      Sanon vain tämän. Minun kanssani ei neuvotella. Minun kanssani eletään tasavertaisesti. Jos se on liikaa, niin ovi rinn
      Ikävä
      68
      1650
    6. Paloautoko se oli kolarissa Juntusrannan risteyksessä?

      Oli kuva paloautosta nettijutussa.
      Suomussalmi
      20
      1570
    7. Sakin hivutus - ilmiö

      Miten tuollainen tuollainen ilmiö kuin ”sakin hivutus” syntyy? Mitä syitä ilmiön syntymiseen tarvitaan? Onko sakissa jok
      80 plus
      88
      1430
    8. Roiskeläpät takaisin niin alkaa lasit kestämään

      "Tuulilaseja hajottava talvi-ilmiö on ehkä ratkennut" Tämän päivän autoissa kun on esimerkiksi vanhempaa autokalustoa s
      Yleistä autoilusta
      15
      1419
    9. Ei ole rohkeutta tulla jututtamaan

      Voidaan me nähdä ja tervehtiä, sitäkin harvoin, mutta iso kynnys on edes mennä lähelle ja kysyä kuulumisia. Ymmärrät var
      Tunteet
      11
      1352
    10. Julkinen saunatilanne Haapavedellä, tämä on täyttä paskaa!

      Eilen Haapaveden uimahallin saunassa koettu tilanne oli täysin käsittämätöntä ja helvetin järkyttävää. Ladyboy harjoitti
      Haapavesi
      19
      1344
    Aihe