Polttisväen argumentit alkaa loppua?

Anonyymi-ap

Palstan otsikoita selailemalla näkyy trendi: enää ei osata keksiä juuri muuta kauhisteltavaa ladattavista autoista kuin niiden tulipalot.

Range on todistettu nykyisissä latausautoissa riittäväksi.
Useissa testeissä sähköautojen ylivoimainen lämmitys/jäähdytyskyky on tullut todistettua.
Huollot ovat sähkäreissä halvemmat, käyttövoima halvempaa, akut kestävät riittävän pitkään, ja vaikka mitä muuta mainiota.

Ainoana olkiukkona on enää nuo kuvitellut "aina tuleen syttyvät patteriautot, joiden lukkiutuvien ovien takana palaa satoja lapsia päivässä".
Mitähän sitten keksitään kun tuokin on vääräksi osoitettu?

104

650

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Polttomoottoriauton tulipaloriski yli 60 kertaa suurempi kuin sähköauton kertoo Autoweek-lehti.

      Sataatuhatta myytyä polttomoottoriauto kohti syttyy 1529,9 tulipaloa
      Vastaava luku sähköautojen kohdalla on 25,1.

      Kaikki palot on tällä palstalla laitettu sähköautojen syyksi, vaikka ne ovat olleet polttomoottoriautoja.

      https://www.autoweek.com/news/a38225037/how-much-you-should-worry-about

      Aarnivuoren mukaan tilastot osoittavat, että sähköautoissa paloja tapahtuu huomattavasti vähemmän kuin normaaleissa polttomoottoriautoissa.

      https://www.ess.fi/paakirjoitus-mielipide/5985482

      • Anonyymi

        Edelleenkin pitää epätoivoisesti toistaa tuota ikivanhaa huijaustutkimusta. Muutenkin tuo "tutkimus" oikein tehtynäkin olisi todella vanhentunut, koska se on tehty yli 5 vuotta sitten.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Edelleenkin pitää epätoivoisesti toistaa tuota ikivanhaa huijaustutkimusta. Muutenkin tuo "tutkimus" oikein tehtynäkin olisi todella vanhentunut, koska se on tehty yli 5 vuotta sitten.

        Ja kumma kyllä, jos vähänkin etsii uudempia tuloksia niin tuo luku tippuu huomattavasti. Väite polttisten 60-kertaisesta paloherkkyydestä on pelkkää valetta. Mutta idioottien sähköautofanaatikkojen pitää epätoivoisesti pitää kiinni tuosta vanhasta paskatutkimuksesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja kumma kyllä, jos vähänkin etsii uudempia tuloksia niin tuo luku tippuu huomattavasti. Väite polttisten 60-kertaisesta paloherkkyydestä on pelkkää valetta. Mutta idioottien sähköautofanaatikkojen pitää epätoivoisesti pitää kiinni tuosta vanhasta paskatutkimuksesta.

        Lisäksi varsinkin Teslojen kohdalla on raportoitu paljon tulipaloja tänä vuonna. Ja näissä on myös kuollut paljon ihmisiä, koska Teslan kahvat ovat suunniteltu niin päin persettä että ihmiset ei ole päässyt ulos autoista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lisäksi varsinkin Teslojen kohdalla on raportoitu paljon tulipaloja tänä vuonna. Ja näissä on myös kuollut paljon ihmisiä, koska Teslan kahvat ovat suunniteltu niin päin persettä että ihmiset ei ole päässyt ulos autoista.

        Tuosta sinulla on varmasti linkkejä noihin tapauksiin?
        Eikö?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja kumma kyllä, jos vähänkin etsii uudempia tuloksia niin tuo luku tippuu huomattavasti. Väite polttisten 60-kertaisesta paloherkkyydestä on pelkkää valetta. Mutta idioottien sähköautofanaatikkojen pitää epätoivoisesti pitää kiinni tuosta vanhasta paskatutkimuksesta.

        Fakta on, että vuonna 2024 syttyi suomessa noin 2000 autoa tuleen, niistä sähköautoja oli pelastuslaitoksen mukaan alle 10 kpl. Niistäkään neljästä ei kyseessä ollut suurjänniteakkupalo kuin yhdessä.
        Tästä lukemasta voi päätellä, että polttiksia syttyi 200 kertainen määrä.
        Vain todellinen idiootti väittää muuta


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Fakta on, että vuonna 2024 syttyi suomessa noin 2000 autoa tuleen, niistä sähköautoja oli pelastuslaitoksen mukaan alle 10 kpl. Niistäkään neljästä ei kyseessä ollut suurjänniteakkupalo kuin yhdessä.
        Tästä lukemasta voi päätellä, että polttiksia syttyi 200 kertainen määrä.
        Vain todellinen idiootti väittää muuta

        Ja koska polttiksia on 10 kertaa enemmän niin ero tippuu 20-kertaiseksi. Ja tietenkin, jos lasketaan vain täyssähköautot niin ero on enää 10-kertainen, koska polttomoottorin sisältäviä autoja on 20 kertaa enemmän kuin täyssähköautoja.

        Sen lisäksi pitää huomioida, että lähes kaikki sähköautot ovat uusia ja suurin osa polttiksista vanhoja. Se, että ei huomioi autojen määrää tai niiden ikää on aivotonta idiotismia naurettavimmillaan tai sitten pelkkää valehtelua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pitäisikö siis etsiä ne kymmenet linkit Teslapaloista, joissa on kuollut kymmeniä ihmisiä? No, tässä joitain

        https://www.carscoops.com/2025/09/tesla-door-handles-blamed-for-death-of-three-people-in-fiery-german-crash/

        https://abcnews.go.com/Business/wireStory/parents-college-student-killed-tesla-crash-allege-design-126167402

        https://nypost.com/2025/09/19/world-news/tesla-driver-and-two-kids-burned-alive-because-rescuers-cant-open-electronic-doors-reports/

        Uskon ja toivon, että suomalainen ammattipelastaja ei jäädy jos palavan auton ovea ei saa auki kahvasta... Mikäli ikkunan rikkominen ei onnistu, niin saattaa olla vähän väärällä alalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pitäisikö siis etsiä ne kymmenet linkit Teslapaloista, joissa on kuollut kymmeniä ihmisiä? No, tässä joitain

        https://www.carscoops.com/2025/09/tesla-door-handles-blamed-for-death-of-three-people-in-fiery-german-crash/

        https://abcnews.go.com/Business/wireStory/parents-college-student-killed-tesla-crash-allege-design-126167402

        https://nypost.com/2025/09/19/world-news/tesla-driver-and-two-kids-burned-alive-because-rescuers-cant-open-electronic-doors-reports/

        Noissahan linkkien tapauksissa ongelma oli, ettei ovia saatu auki. Sehän on täysin riippumaton siitä mikä on auton käyttövoima.
        Virhehän on ovissa. Ne oli suunniteltu ja rakennettu vaarallisiksi. Auton käyttövoimalla ei ole ovien suunnitteluvirheiden kanssa yhtään mitään tekemistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Uskon ja toivon, että suomalainen ammattipelastaja ei jäädy jos palavan auton ovea ei saa auki kahvasta... Mikäli ikkunan rikkominen ei onnistu, niin saattaa olla vähän väärällä alalla.

        Ammattipelastaja tietää, miten toimia, mutta koita rikkoa autosi ikkuna ilman mitään työkaluja. Takaan, ettet onnistu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Edelleenkin pitää epätoivoisesti toistaa tuota ikivanhaa huijaustutkimusta. Muutenkin tuo "tutkimus" oikein tehtynäkin olisi todella vanhentunut, koska se on tehty yli 5 vuotta sitten.

        Mihin joutuu sammutus vesi. Meneekö vesistöön


        Viemärin kautta vesistöön
        Koboloitti ja elohopea ja Nikkelin

        Onko sammutus vesi juotavaa kuoleeko kalat kenties missä on ympäristö aktiivit


        ÄänestäMihin joutuu sammutus vesi. Meneekö vesistöön


        Viemärin kautta vesistöön
        Koboloitti ja elohopea ja Nikkelin

        Onko sammutus vesi juotavaa kuoleeko kalat kenties missä on ympäristö aktiivit


        Äänestä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja kumma kyllä, jos vähänkin etsii uudempia tuloksia niin tuo luku tippuu huomattavasti. Väite polttisten 60-kertaisesta paloherkkyydestä on pelkkää valetta. Mutta idioottien sähköautofanaatikkojen pitää epätoivoisesti pitää kiinni tuosta vanhasta paskatutkimuksesta.

        Kumma harhaluulo että kobollitti Lithium myrkky auto on muka saasteetomia

        🚇🚈🚝🚝👛🚛🚐🚑🚒🏎️🛵🚇🛺🚌🚈🚈🚝🚜🚛🚐
        Paljonko sähköauto saastuttaa?
        Tutkimus todisti: Sähköautolla ajavat kuormittavat ilmastoa 8 % enemmän kuin polttomoottorilla kulkevat. Sähköauto tuottaa vähemmän päästöjä kuin polttomoottoriauto, mutta sähköauton omistajista monet ovat tehokkuudesta kiinnostuneita varakkaita kansalaisia, jotka kuluttavat paljonVielä 3 vuotta sitten tieteellisten julkaisujen perusteella akkujen valmistuksen arveltiin aiheuttavan noin 115 hiilidioksidikiloekvivalentin päästön jokaista valmistettua akun kilowattituntia kohti, kun sen nyt arvellaan olevan keskimäärin noin 70 kg CO2-ekv./kWh

        Oikea nimi hän on koboltti litium myrkky akku quto


        Äänestä SDPKumma harhaluulo että kobollitti Lithium myrkky auto on muka saasteetomia

        🚇🚈🚝🚝👛🚛🚐🚑🚒🏎️🛵🚇🛺🚌🚈🚈🚝🚜🚛🚐
        Paljonko sähköauto saastuttaa?
        Tutkimus todisti: Sähköautolla ajavat kuormittavat ilmastoa 8 % enemmän kuin polttomoottorilla kulkevat. Sähköauto tuottaa vähemmän päästöjä kuin polttomoottoriauto, mutta sähköauton omistajista monet ovat tehokkuudesta kiinnostuneita varakkaita kansalaisia, jotka kuluttavat paljonVielä 3 vuotta sitten tieteellisten julkaisujen perusteella akkujen valmistuksen arveltiin aiheuttavan noin 115 hiilidioksidikiloekvivalentin päästön jokaista valmistettua akun kilowattituntia kohti, kun sen nyt arvellaan olevan keskimäärin noin 70 kg CO2-ekv./kWh

        Oikea nimi hän on koboltti litium myrkky akku quto


        Äänestä SDPKumma harhaluulo että kobollitti Lithium myrkky auto on muka saasteetomia

        🚇🚈🚝🚝👛🚛🚐🚑🚒🏎️🛵🚇🛺🚌🚈🚈🚝🚜🚛🚐
        Paljonko sähköauto saastuttaa?
        Tutkimus todisti: Sähköautolla ajavat kuormittavat ilmastoa 8 % enemmän kuin polttomoottorilla kulkevat. Sähköauto tuottaa vähemmän päästöjä kuin polttomoottoriauto, mutta sähköauton omistajista monet ovat tehokkuudesta kiinnostuneita varakkaita kansalaisia, jotka kuluttavat paljonVielä 3 vuotta sitten tieteellisten julkaisujen perusteella akkujen valmistuksen arveltiin aiheuttavan noin 115 hiilidioksidikiloekvivalentin päästön jokaista valmistettua akun kilowattituntia kohti, kun sen nyt arvellaan olevan keskimäärin noin 70 kg CO2-ekv./kWh

        Oikea nimi hän on koboltti litium myrkky akku quto


        Äänestä SDP


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Edelleenkin pitää epätoivoisesti toistaa tuota ikivanhaa huijaustutkimusta. Muutenkin tuo "tutkimus" oikein tehtynäkin olisi todella vanhentunut, koska se on tehty yli 5 vuotta sitten.

        Onko vakuutusmaksu vain tupakat suurempi kuin polttomoottori autossa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja kumma kyllä, jos vähänkin etsii uudempia tuloksia niin tuo luku tippuu huomattavasti. Väite polttisten 60-kertaisesta paloherkkyydestä on pelkkää valetta. Mutta idioottien sähköautofanaatikkojen pitää epätoivoisesti pitää kiinni tuosta vanhasta paskatutkimuksesta.

        Mihin joutuu sammutus vesi. Meneekö vesistöön


        Viemärin kautta vesistöön
        Koboloitti ja elohopea ja Nikkelin

        Onko sammutus vesi juotavaa kuoleeko kalat kenties missä on ympäristö aktiivit


        ÄänestäMihin joutuu sammutus vesi. Meneekö vesistöön


        Viemärin kautta vesistöön
        Koboloitti ja elohopea ja Nikkelin

        Onko sammutus vesi juotavaa kuoleeko kalat kenties missä on ympäristö aktiivit


        ÄänestäMihin joutuu sammutus vesi. Meneekö vesistöön


        Viemärin kautta vesistöön
        Koboloitti ja elohopea ja Nikkelin

        Onko sammutus vesi juotavaa kuoleeko kalat kenties missä on ympäristö aktiivit


        ÄänestäMihin joutuu sammutus vesi. Meneekö vesistöön


        Viemärin kautta vesistöön
        Koboloitti ja elohopea ja Nikkelin

        Onko sammutus vesi juotavaa kuoleeko kalat kenties missä on ympäristö aktiivit


        Äänestä


      • Anonyymi

        Akut lämpenee ja pullistuu kun kiihdyttelee muutaman kerran liikaa

        Kokkolan auto


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja kumma kyllä, jos vähänkin etsii uudempia tuloksia niin tuo luku tippuu huomattavasti. Väite polttisten 60-kertaisesta paloherkkyydestä on pelkkää valetta. Mutta idioottien sähköautofanaatikkojen pitää epätoivoisesti pitää kiinni tuosta vanhasta paskatutkimuksesta.

        Kumma harhaluulo että kobollitti Lithium myrkky auto on muka saasteetomia

        🚇🚈🚝🚝👛🚛🚐🚑🚒🏎️🛵🚇🛺🚌🚈🚈🚝🚜🚛🚐
        Paljonko sähköauto saastuttaa?
        Tutkimus todisti: Sähköautolla ajavat kuormittavat ilmastoa 8 % enemmän kuin polttomoottorilla kulkevat. Sähköauto tuottaa vähemmän päästöjä kuin polttomoottoriauto, mutta sähköauton omistajista monet ovat tehokkuudesta kiinnostuneita varakkaita kansalaisia, jotka kuluttavat paljonVielä 3 vuotta sitten tieteellisten julkaisujen perusteella akkujen valmistuksen arveltiin aiheuttavan noin 115 hiilidioksidikiloekvivalentin päästön jokaista valmistettua akun kilowattituntia kohti, kun sen nyt arvellaan olevan keskimäärin noin 70 kg CO2-ekv./kWh

        Oikea nimi hän on koboltti litium myrkky akku quto


        Äänestä SDPKumma harhaluulo että kobollitti Lithium myrkky auto on muka saasteetomia

        🚇🚈🚝🚝👛🚛🚐🚑🚒🏎️🛵🚇🛺🚌🚈🚈🚝🚜🚛🚐
        Paljonko sähköauto saastuttaa?
        Tutkimus todisti: Sähköautolla ajavat kuormittavat ilmastoa 8 % enemmän kuin polttomoottorilla kulkevat. Sähköauto tuottaa vähemmän päästöjä kuin polttomoottoriauto, mutta sähköauton omistajista monet ovat tehokkuudesta kiinnostuneita varakkaita kansalaisia, jotka kuluttavat paljonVielä 3 vuotta sitten tieteellisten julkaisujen perusteella akkujen valmistuksen arveltiin aiheuttavan noin 115 hiilidioksidikiloekvivalentin päästön jokaista valmistettua akun kilowattituntia kohti, kun sen nyt arvellaan olevan keskimäärin noin 70 kg CO2-ekv./kWh

        Oikea nimi hän on koboltti litium myrkky akku quto


        Äänestä SDPMihin joutuu sammutus vesi. Meneekö vesistöön


        Viemärin kautta vesistöön
        Koboloitti ja elohopea ja Nikkelin

        Onko sammutus vesi juotavaa kuoleeko kalat kenties missä on ympäristö aktiivit


        ÄänestäMihin joutuu sammutus vesi. Meneekö vesistöön


        Viemärin kautta vesistöön
        Koboloitti ja elohopea ja Nikkelin

        Onko sammutus vesi juotavaa kuoleeko kalat kenties missä on ympäristö aktiivit


        ÄänestäMihin joutuu sammutus vesi. Meneekö vesistöön


        Viemärin kautta vesistöön
        Koboloitti ja elohopea ja Nikkelin

        Onko sammutus vesi juotavaa kuoleeko kalat kenties missä on ympäristö aktiivit


        ÄänestäMihin joutuu sammutus vesi. Meneekö vesistöön


        Viemärin kautta vesistöön
        Koboloitti ja elohopea ja Nikkelin

        Onko sammutus vesi juotavaa kuoleeko kalat kenties missä on ympäristö aktiivit


        Äänestä


      • Anonyymi

        Sähköauton vakuutusmaksu voi olla kalliimpi kuin polttomoottoriauton, mutta se ei ole automaattista. Hintaan vaikuttavat useat tekijät, kuten auton korkeampi hankintahinta ja kalliimmat korjauskustannukset erityisesti akkuun liittyen. Toisaalta esimerkiksi liikennevakuutuksen hinta ei välttämättä poikkea merkittävästi, ja vertailemalla eri autojen vakuutuksia saattaa löytää edullisenkin sähköauton vakuutuksen.
        Syitä siihen, miksi sähköauton vakuutus voi olla kalliimpi
        Korkeampi hankintahinta: Sähköautojen arvo on usein korkeampi, mikä nostaa vakuutuksen kokonaiskustannuksia.
        Kalliimmat korjaukset: Teknologian, erityisesti akkuteknologian, korjaaminen tai vaihtaminen voi olla kallista, mikä heijastuu vakuutusmaksuun.
        Suurempi onnettomuusriski: Vaikka tämä on kiistanalainen tekijä, jotkut tilastot ja vakuutusyhtiöt saattavat pitää sähköautojen onnettomuusriskiä korkeampana, mikä vaikuttaa hintaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja kumma kyllä, jos vähänkin etsii uudempia tuloksia niin tuo luku tippuu huomattavasti. Väite polttisten 60-kertaisesta paloherkkyydestä on pelkkää valetta. Mutta idioottien sähköautofanaatikkojen pitää epätoivoisesti pitää kiinni tuosta vanhasta paskatutkimuksesta.

        Logo go-e.com
        Shop
        Ratkaisut
        Tuotteet
        Tuki
        Blogi
        Tietoja meistä
        flags-fi
        Skip Slideshow
        Ladeverluste Elektroauto - Banner
        Lataa
        Sähköauton lataushäviöt: mihin energiaa menee?
        11.10.2022

        Viimeisin päivitys: 19.01.2023

        Jos autosi akkukapasiteetti on 58 kW, se ei tarkoita, että voit ladata sen nollasta täyteen käyttäen siihen tarkasti 58 kWh. Yllättävää, mutta usein täytyy ladata enemmän virtaa kuin mitä autoon todellisuudessa latautuu. Tämän seurauksena maksat ylimääräisestä energiasta.

        ADAC:n mukaan häviö voi olla 10–25 % koko latausenergiasta.

        Aika paljon, vai mitä?

        Eikä sitä yleensä voi välttää, vaan energiaa häviää matkalla autoosi.

        Mistä tämä johtuu? Ja miten voit minimoida energiahäviön akkua ladattaessa? Tarkastellaanpa asiaa tarkemmin.

        Mitä lataushäviö on?
        Kun energia siirtyy pisteestä A pisteeseen B tai muuntuu muodosta toiseen, lataushäviöitä esiintyy aina jonkin verran. Näin tapahtuu, kun lataat autoa, tablettia, puhelinta tai mitä tahansa muuta laitetta, jossa on akku.

        Vaikka et olisikaan fysiikan asiantuntija, tiedät varmasti Einsteinin säännön: energiaa ei voi luoda tai tuhota, sitä voi vain muuttaa muodosta toiseen.

        Esimerkiksi juoksun aikana energia muuttuu kehosi tuottamaksi lämmöksi. Sama koskee sähköautojen lataamista.

        Energia ei häviä, mutta... mihin se menee? Näytämme sinulle.

        4 tärkeintä sähköauton lataushäviöön vaikuttavaa tekijää
        Vaihtovirtalaturilla lataaminen koostuu useista osista:

        Ajoneuvon laturin

        Latauskaapeli

        Lataustehosta

        Sähköauton akun

        Jokainen niistä aiheuttaa tehohäviötä ja heikentää lataustehokkuutta.

        Tekijä 1: ajoneuvon laturin aiheuttama lataushäviö
        Kiinteät laturit syyllistyvät valitettavasti eniten energiahäviöön, sillä niiden tehokkuus on yleensä 75–95 %:n tasolla.
        Katsotaanpa miksi.

        Ajoneuvon latausjärjestelmän päätehtävänä on muuntaa vaihtovirta tasavirraksi.

        Muutos tuottaa lämpöä, minkä vuoksi sähköauton tehoelektroniikka on normaalisti nestejäähdytteistä. Valitettavasti se ei kuitenkaan suojaa täysin tehohäviöiltä.

        Ajoneuvon latausjärjestelmät toimivat erityisen tehottomasti, kun virtaa virtaa liian vähän. Tässä vaiheessa ei kuitenkaan ole mitään keinoa estää lataushäviötä.

        Huomautus: Vaikka lataaminen suurella nopeudella vaikuttaa ratkaisulta, sen tekeminen jatkuvasti on haitallista ympäristölle. Tosiasia on, että korkeat virrat lisäävät sähköverkon painetta, kun taas matalammat virrat parantavat sähköverkon vakautta.

        Tekijä 2: latauskaapelin aiheuttama lataushäviö
        Jonkin verran energiaa häviää, kun se kulkee latauskaapelin läpi.

        Kyse on resistanssista. Mitä lyhyempi latauskaapeli, sitä pienempi tehohäviö.

        Miksi? Koska vastus on pienempi.

        Vinkki: Pyri valitsemaan optimaalisen pituinen kaapeli autosi lataamiseen.

        Tekijä 3: lataustehosta johtuva lataushäviö
        Suurempi teho tuottaa enemmän lämpöä. Kuten jo tiedättekin, energia muuttuu normaalisti lämmöksi.

        Muun muassa paksun latauskaapelin avulla on mahdollista vähentää lämpöä ja siten estää energiahäviö. Mitä suurempi latausnopeus, sitä paksumpi kaapelin pitäisi olla.

        Oletetaan, että sähköauto ladataan 11 kW:n ja 22 kW:n teholla samalla kaapelilla, joka on tarkoitettu 11 kW:n latauspisteelle.

        Mitä tapahtuu?

        22 kW:n teholla häviöt kasvavat, koska lämpöä syntyy enemmän. Siksi on parempi käyttää tietylle latausnopeudelle suunniteltua kaapelia tai jopa ylittää se, jolloin energiahäviö on pienempi.

        Vinkki: Lataamiseen tarvitaan paksu kaapeli. Esimerkiksi go-e tarjoaa sopivia kaapeleita jopa 22 kW:n lataukseen, mikä vähentää energiahäviöitä merkittävästi.

        Tekijä 4: sähköauton akun lataushäviö
        Latausaseman sähköenergia muunnetaan litiumioniakun kemialliseksi energiaksi. Muutosprosessi aiheuttaa lämpöä ja sen myötä tehohäviöitä.

        Onneksi useimmissa sähköautoissa, Nissan LEAFia lukuun ottamatta, on lämmönhallintajärjestelmä, joka vähentää energiahäviötä akun lämmetessä tai jäähtyessä.

        Vinkki: Mitä pienempi latausteho, sitä pehmeämpi muunto ja pienempi häviö. Siksi sähköauton lataaminen alhaisemmalla nopeudella on taloudellisesti kannattavaa. Lisäksi matalammat virrat parantavat sähköverkon vakautta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Noissahan linkkien tapauksissa ongelma oli, ettei ovia saatu auki. Sehän on täysin riippumaton siitä mikä on auton käyttövoima.
        Virhehän on ovissa. Ne oli suunniteltu ja rakennettu vaarallisiksi. Auton käyttövoimalla ei ole ovien suunnitteluvirheiden kanssa yhtään mitään tekemistä.

        Paitsi että pelkästään sähköautoissa on sisäänpainuvat kahvat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Logo go-e.com
        Shop
        Ratkaisut
        Tuotteet
        Tuki
        Blogi
        Tietoja meistä
        flags-fi
        Skip Slideshow
        Ladeverluste Elektroauto - Banner
        Lataa
        Sähköauton lataushäviöt: mihin energiaa menee?
        11.10.2022

        Viimeisin päivitys: 19.01.2023

        Jos autosi akkukapasiteetti on 58 kW, se ei tarkoita, että voit ladata sen nollasta täyteen käyttäen siihen tarkasti 58 kWh. Yllättävää, mutta usein täytyy ladata enemmän virtaa kuin mitä autoon todellisuudessa latautuu. Tämän seurauksena maksat ylimääräisestä energiasta.

        ADAC:n mukaan häviö voi olla 10–25 % koko latausenergiasta.

        Aika paljon, vai mitä?

        Eikä sitä yleensä voi välttää, vaan energiaa häviää matkalla autoosi.

        Mistä tämä johtuu? Ja miten voit minimoida energiahäviön akkua ladattaessa? Tarkastellaanpa asiaa tarkemmin.

        Mitä lataushäviö on?
        Kun energia siirtyy pisteestä A pisteeseen B tai muuntuu muodosta toiseen, lataushäviöitä esiintyy aina jonkin verran. Näin tapahtuu, kun lataat autoa, tablettia, puhelinta tai mitä tahansa muuta laitetta, jossa on akku.

        Vaikka et olisikaan fysiikan asiantuntija, tiedät varmasti Einsteinin säännön: energiaa ei voi luoda tai tuhota, sitä voi vain muuttaa muodosta toiseen.

        Esimerkiksi juoksun aikana energia muuttuu kehosi tuottamaksi lämmöksi. Sama koskee sähköautojen lataamista.

        Energia ei häviä, mutta... mihin se menee? Näytämme sinulle.

        4 tärkeintä sähköauton lataushäviöön vaikuttavaa tekijää
        Vaihtovirtalaturilla lataaminen koostuu useista osista:

        Ajoneuvon laturin

        Latauskaapeli

        Lataustehosta

        Sähköauton akun

        Jokainen niistä aiheuttaa tehohäviötä ja heikentää lataustehokkuutta.

        Tekijä 1: ajoneuvon laturin aiheuttama lataushäviö
        Kiinteät laturit syyllistyvät valitettavasti eniten energiahäviöön, sillä niiden tehokkuus on yleensä 75–95 %:n tasolla.
        Katsotaanpa miksi.

        Ajoneuvon latausjärjestelmän päätehtävänä on muuntaa vaihtovirta tasavirraksi.

        Muutos tuottaa lämpöä, minkä vuoksi sähköauton tehoelektroniikka on normaalisti nestejäähdytteistä. Valitettavasti se ei kuitenkaan suojaa täysin tehohäviöiltä.

        Ajoneuvon latausjärjestelmät toimivat erityisen tehottomasti, kun virtaa virtaa liian vähän. Tässä vaiheessa ei kuitenkaan ole mitään keinoa estää lataushäviötä.

        Huomautus: Vaikka lataaminen suurella nopeudella vaikuttaa ratkaisulta, sen tekeminen jatkuvasti on haitallista ympäristölle. Tosiasia on, että korkeat virrat lisäävät sähköverkon painetta, kun taas matalammat virrat parantavat sähköverkon vakautta.

        Tekijä 2: latauskaapelin aiheuttama lataushäviö
        Jonkin verran energiaa häviää, kun se kulkee latauskaapelin läpi.

        Kyse on resistanssista. Mitä lyhyempi latauskaapeli, sitä pienempi tehohäviö.

        Miksi? Koska vastus on pienempi.

        Vinkki: Pyri valitsemaan optimaalisen pituinen kaapeli autosi lataamiseen.

        Tekijä 3: lataustehosta johtuva lataushäviö
        Suurempi teho tuottaa enemmän lämpöä. Kuten jo tiedättekin, energia muuttuu normaalisti lämmöksi.

        Muun muassa paksun latauskaapelin avulla on mahdollista vähentää lämpöä ja siten estää energiahäviö. Mitä suurempi latausnopeus, sitä paksumpi kaapelin pitäisi olla.

        Oletetaan, että sähköauto ladataan 11 kW:n ja 22 kW:n teholla samalla kaapelilla, joka on tarkoitettu 11 kW:n latauspisteelle.

        Mitä tapahtuu?

        22 kW:n teholla häviöt kasvavat, koska lämpöä syntyy enemmän. Siksi on parempi käyttää tietylle latausnopeudelle suunniteltua kaapelia tai jopa ylittää se, jolloin energiahäviö on pienempi.

        Vinkki: Lataamiseen tarvitaan paksu kaapeli. Esimerkiksi go-e tarjoaa sopivia kaapeleita jopa 22 kW:n lataukseen, mikä vähentää energiahäviöitä merkittävästi.

        Tekijä 4: sähköauton akun lataushäviö
        Latausaseman sähköenergia muunnetaan litiumioniakun kemialliseksi energiaksi. Muutosprosessi aiheuttaa lämpöä ja sen myötä tehohäviöitä.

        Onneksi useimmissa sähköautoissa, Nissan LEAFia lukuun ottamatta, on lämmönhallintajärjestelmä, joka vähentää energiahäviötä akun lämmetessä tai jäähtyessä.

        Vinkki: Mitä pienempi latausteho, sitä pehmeämpi muunto ja pienempi häviö. Siksi sähköauton lataaminen alhaisemmalla nopeudella on taloudellisesti kannattavaa. Lisäksi matalammat virrat parantavat sähköverkon vakautta.

        Kun se ladattava sähkö maksaa kotona vain noin 7 senttiä/kWh veroineen ja siirtomaksuineen, on aivan sama, jos siinä lämmittää muutaman kilowatin harakoille. Onpahan niilläkin sitten lämpimämpi.
        Pikalatureilla hinta on kovempi, mutta niiden häviöt jäävät operaattorin murheeksi. Laskussa näkyy vain ladattu sähkö, ja tietenkin osalla siitäkin lämmitetään harakoille.
        Häviö sananakin on harhaan johtava. Ei se energia mihinkään häviä, sehän vain muuttuu lämmöksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja koska polttiksia on 10 kertaa enemmän niin ero tippuu 20-kertaiseksi. Ja tietenkin, jos lasketaan vain täyssähköautot niin ero on enää 10-kertainen, koska polttomoottorin sisältäviä autoja on 20 kertaa enemmän kuin täyssähköautoja.

        Sen lisäksi pitää huomioida, että lähes kaikki sähköautot ovat uusia ja suurin osa polttiksista vanhoja. Se, että ei huomioi autojen määrää tai niiden ikää on aivotonta idiotismia naurettavimmillaan tai sitten pelkkää valehtelua.

        Kohta alkaa tulla vanhoja patterilaatikoitamjiiya korjailee yoyisepöy alkaa palaa joka nurkassa


    • Anonyymi

      Sähköautolijan arkea Mikäs on Range missäs lataan toimiikohan lataus no paljonkohan saan Rangea mihin sillä pääsee kauanko kestää missä lataan onkohan hyvä latausteho toimiikohan lataus toivottavasti Range riittää mutta mihin se riittää pakko katsoo Range riittääkö Range toimiikohan lataus onko oikeat takit apit lataukseen millä se toimii ja toimiikohan se paljonkohan latausteho mutta se Range missä lataas seuraavaksi toimiikohan lataus paljonkohan on latausteho kauanko kestää ja mitä saan Rangea

      • Anonyymi

        Eipä tuo range ahista kuin trollia ja köyhää bensajullia.


      • Anonyymi

        Kerro, ettet ole koskaan ajanut saatikka omistanut sähköautoa, ilman että sanot sen suoraan...


      • Anonyymi

        Nuo ongelmat koskevat fossiiliautoilijaa, joka näyttää olevan huolissaan asioista, joista ei ole hajuakaan kokemuksen puutteen vuoksi. Älä turhaan huolehdi asioista, joista et mitään tiedä…


      • Anonyymi

        Pitää vaan muistaa että täällä Suomessa on vapaa valinta ajaako sähköllä tai polttomoottorilla, niin kauan kun tarvitsen niin varmaan bensaa on kaupan? Moottoripyörällä ajan niin kauan kuin pystyn?


      • Anonyymi

        Minä olen pitänyt rangen rajana 200 km. Jos se on kotiin tullessa pienempi, pistän auton lataukseen. Jos sähkö on halpaa, auton lataus alkaa heti, kalliimman sähkön aikana lataus käynnistyy yöllä. Helppoa, eikä ahdista yhtään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nuo ongelmat koskevat fossiiliautoilijaa, joka näyttää olevan huolissaan asioista, joista ei ole hajuakaan kokemuksen puutteen vuoksi. Älä turhaan huolehdi asioista, joista et mitään tiedä…

        Mun hybriidissä on range 800 km


    • Anonyymi

      Alle 200000km ajetulla Eniagilla pääsi n. 60 kilometriä akullisella!!! Kokkolan Autohuolto korjasi kohtuu isolla rahalla, että sai kulkemaan n. 300 kilometriä. Ei ole halpaa lystiä ajella sähköllä, kun auto alkaa rassauttamaan!!

      • Anonyymi

        Vanhan tekniikan alkupään tuote jossa ei ollut esilämmitystä ja jäähdytyskin jo vanhentunutta tekniikkaa ja mikä oleellisinta, auto oli taksikäytössä ja ladattu jatkuvasti pikalatauksella keliillä kuin kelillä ja se kuluttaa akustoa.
        No tuokin oli kuitenkin korjattavissa vaihtamalla pari akkumoduulia ja se ei ollut kovinkaan kallis operaatio ja jälleen auto on kunnossa.


      • Anonyymi

        Saman rahan saa aika helposti menemään siihen polttikseenkin kun alkaa moottorin ja päästöhallinnan apulaitteita (varsinkin dieselissä) uusimaan.

        Ja tuohon remppaan kulunut raha on jo noilla kilometreillä säästetty moninkertaisesti pienempinä polttoainekuluina.


      • Anonyymi

        Ei hajonneella polttiksellakaan pääse välttämättä metriäkään. Kaikki laitteet voi hajota, ei kannata ajatella että kaikki on samanlaisia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vanhan tekniikan alkupään tuote jossa ei ollut esilämmitystä ja jäähdytyskin jo vanhentunutta tekniikkaa ja mikä oleellisinta, auto oli taksikäytössä ja ladattu jatkuvasti pikalatauksella keliillä kuin kelillä ja se kuluttaa akustoa.
        No tuokin oli kuitenkin korjattavissa vaihtamalla pari akkumoduulia ja se ei ollut kovinkaan kallis operaatio ja jälleen auto on kunnossa.

        Moottoriremontin hinta
        No ei hesan hinnoilla


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vanhan tekniikan alkupään tuote jossa ei ollut esilämmitystä ja jäähdytyskin jo vanhentunutta tekniikkaa ja mikä oleellisinta, auto oli taksikäytössä ja ladattu jatkuvasti pikalatauksella keliillä kuin kelillä ja se kuluttaa akustoa.
        No tuokin oli kuitenkin korjattavissa vaihtamalla pari akkumoduulia ja se ei ollut kovinkaan kallis operaatio ja jälleen auto on kunnossa.

        Niin tai näin, mutta käytetyn sähkiksen ostossa tarvitaan harkintaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei hajonneella polttiksellakaan pääse välttämättä metriäkään. Kaikki laitteet voi hajota, ei kannata ajatella että kaikki on samanlaisia.

        Toyota ei hajoo
        Eimbakaa koskaan


    • Anonyymi

      Häkäpönttö auto se pitää olla. Karkoittaa hyttyset samalla.

      • Anonyymi

        Toyota ja Tesla samaan aikaan katsatuksessa
        Arvaa kumpi hyväksyttiin


    • Anonyymi

      Kaikki sähköautoilijat ovat ylimielisiä mulk'kuja

      • Anonyymi

        Sähköautoilijat puhuvat täällä 99% asiaa. Polttistyypit 99% paskaa.
        Jos sähköautovastaisten ennakkoluulot ja olettamukset korjataan asiallisella faktalla, eikä omat argumentit riitä, aloitetaan nimittely.


      • Anonyymi

        Mie oon sitten tuplamulkku, koska pihassa on kaksi sähköautoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mie oon sitten tuplamulkku, koska pihassa on kaksi sähköautoa.

        Et välttämättä mutta olet niellyt suuren valheen.


    • Anonyymi

      Ei vaikuta ostopäätökseeni . Latausasiat , tulipaloriskit, kiihtyvyys, vähäinen huollon tarve , sisätilojen esilämmitys . Vaikuttaa ostopäätökeen . Ostohinta , ajamisen hinta , kokonaiskulut , mahdollisuus negatiiviseen lottovoittoon , auton ulkonäkö , ei Teslaa paitsi S malli . Onneksi minun ei tarvitse vaihtaa autoa vielä 3-4 vuoteen .

      • Anonyymi

        Ajoin edellisellä toyotalla 13 vuotta ilman mainittavia ongelmia. Tällähetkellä olen ajanut 5 vuotta toyotallani ilman mainittavia ongelmia ja eikä ongelmista tietoakaan tulevaisuudessa....siis huoletonta ajoa jos vertaa "Länsiautoihin". Remontteihin ei ole mennyt muutamaa satasta enempää koko toyota aikanani!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ajoin edellisellä toyotalla 13 vuotta ilman mainittavia ongelmia. Tällähetkellä olen ajanut 5 vuotta toyotallani ilman mainittavia ongelmia ja eikä ongelmista tietoakaan tulevaisuudessa....siis huoletonta ajoa jos vertaa "Länsiautoihin". Remontteihin ei ole mennyt muutamaa satasta enempää koko toyota aikanani!

        Mistä ihmeen ongelmista? Olen ajanut 25 vuotta ns. länsiautoilla ja ainut korjaus on ikkunanostimen hajoaminen (joku 250 eur muistaakseni). Ei ainakaan teknisen toimivuuden suhteen mitään syytä siirtyä pois.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ajoin edellisellä toyotalla 13 vuotta ilman mainittavia ongelmia. Tällähetkellä olen ajanut 5 vuotta toyotallani ilman mainittavia ongelmia ja eikä ongelmista tietoakaan tulevaisuudessa....siis huoletonta ajoa jos vertaa "Länsiautoihin". Remontteihin ei ole mennyt muutamaa satasta enempää koko toyota aikanani!

        Ja moni on ajanut samalla lailla sähköautollaan huolettomia vuosia.
        Käyttövoima ei ole tae hyvästä tai huonosta laadusta, molemmilla voi pärjätä oikein hyvin. Tai huonolla tuurilla oikein huonosti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ajoin edellisellä toyotalla 13 vuotta ilman mainittavia ongelmia. Tällähetkellä olen ajanut 5 vuotta toyotallani ilman mainittavia ongelmia ja eikä ongelmista tietoakaan tulevaisuudessa....siis huoletonta ajoa jos vertaa "Länsiautoihin". Remontteihin ei ole mennyt muutamaa satasta enempää koko toyota aikanani!

        Ne jokavuotiset huollothan eivät olleetkaan remontteja, eikä niitä lasketa kuluihin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mistä ihmeen ongelmista? Olen ajanut 25 vuotta ns. länsiautoilla ja ainut korjaus on ikkunanostimen hajoaminen (joku 250 eur muistaakseni). Ei ainakaan teknisen toimivuuden suhteen mitään syytä siirtyä pois.

        Olet valitettavasti ainakin unohtanut auton rengaskulut!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet valitettavasti ainakin unohtanut auton rengaskulut!

        Rengaskulut eivät ole ylimääräisiä korjauskustannuksia, vaan normaalia ylläpitoa.


    • Anonyymi

      Saahan sitä rangea, jos on riittävästi pätäkkää. Meidän piti laittaa sähköautoon 50 te rahaa, niin saatiin tarpeisiimme sopiva vuoden vanha ID 4 GTX.

      Yksi huono puoli on, että jos akku pitää saada reissussa kutakuinkin täyteen, niin teholaturillakin menee helposti 45 min ja joskus se tuntuu ikuisuudelta. Toki yleensä saadaan tarpeeksi sähköä 20 minuutissakin.

      Toinen huono puoli on 30-40 % kulutuksen kasvu isokuomullista peräkärryä vedettäessä. Pikkukärry matalalla kuomulla nostaa kulutusta vain n. 10%.

      Kolmas huono puoli on 50% kulutuksen lisääntyminen -25 pakkasilla. Kovempia pakkasia ei olla vielä Idalla koettukaan.

      Neljäs huono puoli se, että pitemmät matkat täytyy suunnitella teholatauspisteiden sijainnin mukaan. Se on ollut kyllä outoa, sillä reissaamme usein pienemmillä 3-numeroisilla teillä ja niiden varsilta teholatureita ei juurikaan löydy.

      Kantapään kautta opittua: Liukkailla talvikeleillä täytyy katsoa tarkkaan, minne painavan auton (kitkarenkaat) parkkeeraa. Meillä on pihassa pieni rinne ja erehdyin jättämään Idan samaan paikkaan mihin olen aiemmatkin autot pysäköinyt. Ei riittänyt käsijarru ja auto valui suksenaan vajaat 10 metriä ja törmäsi kakkosautomme keulaan. Nopeus ehkä 3 km/h, kuitenkin tormäyksestä aiheutui yhteensä yli 6000 € remontit. Onneksi oli vakuutukset kunnossa...

      • Anonyymi

        Valehtelet, ei sulla mitään iidaa ole.


      • Anonyymi

        Hyvä kun joku kirjoittaa totuuksiakin.


      • Anonyymi

        Hanki kotiin laturi, niin akku on täynnä jo lähtiessä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hanki kotiin laturi, niin akku on täynnä jo lähtiessä.

        Kotilaturi ei auta sellaisilla matkoilla, joilla tarvitaan välilatausta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kotilaturi ei auta sellaisilla matkoilla, joilla tarvitaan välilatausta.

        Ne pari matkaa vuodessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvä kun joku kirjoittaa totuuksiakin.

        Mikähän kirjoitus sulla on mielessä, kun noin kirjoitat?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikähän kirjoitus sulla on mielessä, kun noin kirjoitat?

        Tuo "Saahan sitä rangea, jos on riittävästi pätäkkää".


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ne pari matkaa vuodessa.

        No, kenellä on - kenellä ei. Meillä pitempiä reissuja on noin kerran kuukaudessa. Ensi viikolla Rovaniemelle, matka on jotain 800 km paikkeilla x 2.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo "Saahan sitä rangea, jos on riittävästi pätäkkää".

        Ja lisään, että sähköauto on meilläkin ja kokemukset samansuuntaisia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ne pari matkaa vuodessa.

        Toisin kuin sinulla, meillä ne pari matkaa ovat parikymmentä matkaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kotilaturi ei auta sellaisilla matkoilla, joilla tarvitaan välilatausta.

        Sähköauton todellinen range on 300 km


    • Anonyymi

      Sähköauton huollosta kirjoitti TM
      Teksti Petja Partanen:

      Meidän automme kävi 12 500 kilometrin ensihuollossa, hinta 60 euroa.” Toinen kertoi köyhtyneensä samasta työstä peräti 71 euroa.

      Tällaista keskustelua huoltohinnoista käytiin Peugeot e-2008-sähköauton Hullujen päivien tarjoushintaan ostaneiden Facebook-ryhmässä joulukuussa 2023. Ryhmään olin liittynyt minäkin, yksi tarjoukseen tarttuneista. Kerroin taannoisessa verkkokolumnissani autohankinnan monista vaiheista.

      Jotkut olivat ehtineet käyttää autonsa jo seuraavassa 25 000 kilometrin määräaikaishuollossa, jossa tarkastusten lisäksi vaihdetaan jarrunesteet ja raitisilmasuodatin. Halvin noteeraus oli 138 euroa, 240 euron hintaa pidettiin jo kalliina. Yksi keskusteluryhmän kilometrikuninkaista oli ehtinyt jo 100 000 kilometrin huoltokäynnille, senkin hinta oli 239 euroa jarrunesteen vaihtoineen.

      Tuolloin olin itsekin juuri saanut uuden auton alle, yli puolentoista vuoden odotuksen päätteeksi. Ensihuoltoon se pääsi vuotta myöhemmin, marraskuussa 2024. Myyjäliikkeessä tehdyn huollon hintalappu oli varsin kohtuullinen 100,70 euroa. Tosin ensihuollon työlistakin on varsin lyhyt, erilaisia tarkastuksia. Esimerkiksi öljynvaihtoa ei sähköauto kaipaa.

      Lokakuussa 2025 mittaristoon ilmestynyt jakoavainsymboli alkoi muistuttaa seuraavasta, 2 vuoden tai 25 000 km:n huollosta. Ennen huollon varaamista luen kollegani Ismo Virran numeroon 3/2025 kirjoittaman jutun ”Huoltomyytit murskaksi”. Sen havainto oli, että sähköautokin kaipaa huoltoa, mutta pidemmät huoltovälit tekevät ylläpidosta edullisempaa kuin polttomoottoriautolla.

      Peugeotin verkkosivusto kehottaa sanomaan hyvästit öljyn ja öljynsuodattimien vaihdolle, kytkimen vaihdolle ja pakokaasumittauksille.

      ”Sähköauton huolto maksaa jopa 40 % vähemmän kuin vastaavan polttomoottoriauton”, kertoo sivusto.

      Kysyn hintaa ensin maahantuojan merkkihuollosta. 370 euron hinta-arvio on yli 50 prosenttia kalliimpi kuin Facebook-keskusteluryhmässä pari vuotta sitten kalliina pidetyt 240 euron hintaiset 25 000 kilometrin huollot.

      Entäpä auton myyjäliike, merkkihuolto sekin: hinta 380 euroa. Kokeilin vielä olisiko huoltohinnoissa pääkaupunkilisää, ja kysyin hintaa saman ketjun Hyvinkään liikkeestä. Hinta oli sama 380 euroa. ”Emme kilpaile keskenämme”, asiakaspalvelija valisti Whatsapp-keskustelussa.

      Kysyin vielä, mitä maksaisi sama huolto auton polttomoottoriversiolle. Hinta 25 000 kilometrin huollolle olisi hieman kalliimpi, 450 euroa. Sähköauton huolto on siis 15 prosenttia edukkaampaa, mutta valmistajan verkkosivuston lupailema 40 prosentin hintaero jää kaukaiseksi haaveeksi.

      Merkkiliikkeiden huollot ovat kalliin maineessa, joten kokeilen mitä huoltoja kilpailuttava Autojerry tarjoaa. Nopeasti saan viisi tarjousta pieniltä huoltoliikkeiltä, hinta-arviot vaihtelevat välillä 155–238 euroa. Tosin neljä viidestä ehdottaa öljynvaihtoa autoon, joka ei sitä tarvitse.

      Asiantuntevimman vaikutelman antaa kaikkein halvin korjaamo, joka ymmärtää, että kyse on sähköautosta. Asiakasarviotkin olivat hyvät. Huolto-ohjelman mukaista jarrunesteen vaihtoa ei tosin 155 euron hintaan sisälly.

      Määräaikaishuoltopaikan voit valita itse, mutta huollot on tehtävä auton huolto-ohjelman mukaisesti, Kilpailu- ja kuluttajavirasto ohjeistaa.

      Auton takuu on voimassa, joten päätän luottaa vain huoltoihin, jotka varmasti tuntevat kyseisen mallin huolto-ohjelman. Jatkan etsintää.

      Facebook-ryhmän tuoreimmat keskustelut vahvistavat oman havainnon. Huoltohinnat näyttävät kivunneen parissa vuodessa kahdensadan tietämiltä lähelle neljääsataa euroa. Sähköautojen hullunhalvat huoltohinnat taitavat olla historiaa.

      Merkkihuolloille ikävä uutinen on, että sähköautojen huoltoväli on yleensä polttomoottoriserkkujaan pidempi. Jos polttomoottoriauto kaipaa öljynvaihtoa vuoden välein, sähköauto vierailee huollossa ehkä vain joka toinen vuosi. Vaikka huollettavaa on sähköautossa vähemmän, ei tulovirrasta haluttaisi sen huoltoon tullessa tinkiä.

      Kaikkien hankintojen kilpailuttaminen on jokseenkin rasittavaa, mutta kyllä sillä tuntipalkoille pääsee. Pienellä salapoliisityöllä muutaman kilometrin päästä kotoa löytyi huolto, jolle sähköautot ovat tuttuja ja valmistajan huolto-ohjelma tiedossa. Hinta on 242 euroa. Varaan ajan.

    • Anonyymi

      Miksi sähköautoja varastoonsa haalineet liikkeet ovat konkurssin partaalla. Autothan piti repiä käsistä.

      • Anonyymi

        Juuri ne autoliikkeet eivät ole konkurssin partaalla. Juuri ne voivat hyvin. Älä väitä kuvitelmiasi totena.


      • Anonyymi

        "Norja lopettaa sähköautotuet"

        Kun siellä ole enää moneen vuoteen ollut tarpeeksi tyhmiä ostamaan polttiksia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Norja lopettaa sähköautotuet"

        Kun siellä ole enää moneen vuoteen ollut tarpeeksi tyhmiä ostamaan polttiksia.

        Omien kokemusten perusteella meidän seuraava auto ei ole sähköauto. Olisi muuten ok, vaan kun täällä Kainuussa talvet ovat edelleen ihan oikeita talvia. Lämpöä autossa riittää, mutta talvinen latausrumba alkaa ahdistamaan.


    • Anonyymi

      Kun 800v latausasemat yleistyvät
      miten lataat vanhat sähköautot ?

      • Anonyymi

        Rintamamiestalon seinustalla 230 V/8 A.


    • Anonyymi

      Jos sähköautot ovat niin luotettavia ja kestävät isältä pojalta, niin miksi niiden hinta putoaa kuin se kuuluisa lehmän häntä eikä yli 100 tkm ajettu meinaa kelvata kenellekään.

      • Anonyymi

        Tuskin 100 tkm on mikään raja, mutta 10 v alkaa olla. Vaikka sähköautoilija olenkin, niin 10 vuotta vanha sähkis ei kelpaisi minulle oikein millään hinnalla.


    • Anonyymi

      Hybridigeneraattori + puolikkaaseen merikonttiin pakattu trukin akku
      jakaa virtaa kiinteistölle varmemminkuin verkko.
      Katolle aurinkopaneelit.
      Jokeen propelli.

      • Anonyymi

        Harmi vaan, kun paneelit ei tuota talvella ja se jokikin puuttuu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Harmi vaan, kun paneelit ei tuota talvella ja se jokikin puuttuu.

        Niin, kumpi on parempi?
        Se, että paneelit tuottaa Maaliskuusta Syyskuuhun vai se, että tuotto on vähäistä tai ei ollenkaan Lokakuusta Helmikuuhun.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin, kumpi on parempi?
        Se, että paneelit tuottaa Maaliskuusta Syyskuuhun vai se, että tuotto on vähäistä tai ei ollenkaan Lokakuusta Helmikuuhun.

        Parempi olisi, jos sähköä tulisi vuodenympäri. Tosiasiassa tuotto on mitätöntä lokakuusta maaliskuun loppupuolelle, riippuen paljon lumitilanteesta. Kulunut vuosi oli sen puoleen hyvä. Meillä tuottoa keskimäärin 4500 kWh siinä valoisassa puolessa vuodessa, Akkuun siitä menee iso osa, siis auton akkuun.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Parempi olisi, jos sähköä tulisi vuodenympäri. Tosiasiassa tuotto on mitätöntä lokakuusta maaliskuun loppupuolelle, riippuen paljon lumitilanteesta. Kulunut vuosi oli sen puoleen hyvä. Meillä tuottoa keskimäärin 4500 kWh siinä valoisassa puolessa vuodessa, Akkuun siitä menee iso osa, siis auton akkuun.

        Ongelmana on se, että sähköä tulee paneeleista silloin kun sähkö on halpaa ja sitä ei tule kun sähkö on kallista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ongelmana on se, että sähköä tulee paneeleista silloin kun sähkö on halpaa ja sitä ei tule kun sähkö on kallista.

        Meillä sähkö maksaa saman 16 c/kWh. 24/7. Siirto 8 ja energia toiset 8c.
        En jaksa leikkiä pörssisähkön kanssa, on kerran kokeiltu ja totesin ettei ole mun juttu. Paneelit on ihan ok, jos pystyy hyödyntämään suurimman osan niiden tuotosta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Meillä sähkö maksaa saman 16 c/kWh. 24/7. Siirto 8 ja energia toiset 8c.
        En jaksa leikkiä pörssisähkön kanssa, on kerran kokeiltu ja totesin ettei ole mun juttu. Paneelit on ihan ok, jos pystyy hyödyntämään suurimman osan niiden tuotosta.

        Sitten sinä myös maksat keskimäärin enemmän sähköstä jopa siinä tapauksessa, että et edes optimoisi sähkön käytön ajankohtaa. Pörssisähköllä pääsee keskimäärin halvemmalla jopa silloin kun ei katso ollenkaan sähkön hintaa.

        Ja paneelit ovat useimmille kannattamaton investointi. Investoinnin saamiseen takaisin menee kymmeniä vuosia ja sitten paneelit pitää jo uusia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sitten sinä myös maksat keskimäärin enemmän sähköstä jopa siinä tapauksessa, että et edes optimoisi sähkön käytön ajankohtaa. Pörssisähköllä pääsee keskimäärin halvemmalla jopa silloin kun ei katso ollenkaan sähkön hintaa.

        Ja paneelit ovat useimmille kannattamaton investointi. Investoinnin saamiseen takaisin menee kymmeniä vuosia ja sitten paneelit pitää jo uusia.

        4,5 kWp aneelit kaikkineen maksoivat 7000 € 4 v sitten ja ainakin toistaseksi kaikki on ok.
        Neljän vuoden kokonaistuotto luokkaa 18.000 kWh. Jos laskee, että kaikki on käytetty itse, niin rahassa se tarkoittaisi 2880 € säästöä. Ihan näin ei tietenkään ole, mutta valtaosa sähköstä saadaan käytettyä itse.
        Meillä sellainen tilanne, että työskennellään kotoa käsin ja vuokrataan ison talon yläkertaa kesäisin turisteille.
        Auton lataus hoituu käytännössä kokonaan aurinkosähköllä puolisen vuotta. 2 ilppiä viilentää taloa, pyykit pestään aurinkoisella säällä ja käyttövesivaraaja lämpiää 24/7. Jos ja kun saunotaan, niin saunotaan päivällä. Paljuakin ollaan lämmitetty aurinkosäköllä.
        Eihän paneelit mikään kultakaivos ole, mutta jos kestävät vielä 8 vuotta, niin huonon laskupääni mukaan ne ovat maksaneet itsensä ja sitten alkaa tulla säästöäkin. Saa nähdä, tai sitten ei. Todennäköisesti muutetaan muualle sitä ennen.

        Kuten monesti näilläkin palstoilla on mainittu, pörssisähkö ei oikein sovellu taloon, jossa on suora sähkölämmitys. Kylmimpinä kuukausina meilläkin kuluu sähköä + - 3500 kWh/kk.
        -30 lukemat, niin sen päivän kulutus alkaa olla 150 kWh, vaikka osassa taloa onkin talvisin vain +10 peruslämpö päällä.
        Jos pörssisähkön hinta on tällöin pilvissä, niin osaat varmaan itsekin miettiä kustannuksia...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        4,5 kWp aneelit kaikkineen maksoivat 7000 € 4 v sitten ja ainakin toistaseksi kaikki on ok.
        Neljän vuoden kokonaistuotto luokkaa 18.000 kWh. Jos laskee, että kaikki on käytetty itse, niin rahassa se tarkoittaisi 2880 € säästöä. Ihan näin ei tietenkään ole, mutta valtaosa sähköstä saadaan käytettyä itse.
        Meillä sellainen tilanne, että työskennellään kotoa käsin ja vuokrataan ison talon yläkertaa kesäisin turisteille.
        Auton lataus hoituu käytännössä kokonaan aurinkosähköllä puolisen vuotta. 2 ilppiä viilentää taloa, pyykit pestään aurinkoisella säällä ja käyttövesivaraaja lämpiää 24/7. Jos ja kun saunotaan, niin saunotaan päivällä. Paljuakin ollaan lämmitetty aurinkosäköllä.
        Eihän paneelit mikään kultakaivos ole, mutta jos kestävät vielä 8 vuotta, niin huonon laskupääni mukaan ne ovat maksaneet itsensä ja sitten alkaa tulla säästöäkin. Saa nähdä, tai sitten ei. Todennäköisesti muutetaan muualle sitä ennen.

        Kuten monesti näilläkin palstoilla on mainittu, pörssisähkö ei oikein sovellu taloon, jossa on suora sähkölämmitys. Kylmimpinä kuukausina meilläkin kuluu sähköä - 3500 kWh/kk.
        -30 lukemat, niin sen päivän kulutus alkaa olla 150 kWh, vaikka osassa taloa onkin talvisin vain 10 peruslämpö päällä.
        Jos pörssisähkön hinta on tällöin pilvissä, niin osaat varmaan itsekin miettiä kustannuksia...

        Lisäänpä vielä, kun innostuin. Vuodessa sähkiksen mittariin kertyy n. 20 tkm, eli puolisen vuotta / 10 tkm saadaan ajella "ilmaiseksi",


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        4,5 kWp aneelit kaikkineen maksoivat 7000 € 4 v sitten ja ainakin toistaseksi kaikki on ok.
        Neljän vuoden kokonaistuotto luokkaa 18.000 kWh. Jos laskee, että kaikki on käytetty itse, niin rahassa se tarkoittaisi 2880 € säästöä. Ihan näin ei tietenkään ole, mutta valtaosa sähköstä saadaan käytettyä itse.
        Meillä sellainen tilanne, että työskennellään kotoa käsin ja vuokrataan ison talon yläkertaa kesäisin turisteille.
        Auton lataus hoituu käytännössä kokonaan aurinkosähköllä puolisen vuotta. 2 ilppiä viilentää taloa, pyykit pestään aurinkoisella säällä ja käyttövesivaraaja lämpiää 24/7. Jos ja kun saunotaan, niin saunotaan päivällä. Paljuakin ollaan lämmitetty aurinkosäköllä.
        Eihän paneelit mikään kultakaivos ole, mutta jos kestävät vielä 8 vuotta, niin huonon laskupääni mukaan ne ovat maksaneet itsensä ja sitten alkaa tulla säästöäkin. Saa nähdä, tai sitten ei. Todennäköisesti muutetaan muualle sitä ennen.

        Kuten monesti näilläkin palstoilla on mainittu, pörssisähkö ei oikein sovellu taloon, jossa on suora sähkölämmitys. Kylmimpinä kuukausina meilläkin kuluu sähköä - 3500 kWh/kk.
        -30 lukemat, niin sen päivän kulutus alkaa olla 150 kWh, vaikka osassa taloa onkin talvisin vain 10 peruslämpö päällä.
        Jos pörssisähkön hinta on tällöin pilvissä, niin osaat varmaan itsekin miettiä kustannuksia...

        On aika surkeasti rakennettu talo, jos noin valtavasti menee sähköä talvella. Monilla ok-talossa asuvilla joilla on suora sähkölämmitys on sähkönkulutus alle puolet tuosta eikä edes tarvitse turvautua noin pieneen lämpöön osassa taloa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On aika surkeasti rakennettu talo, jos noin valtavasti menee sähköä talvella. Monilla ok-talossa asuvilla joilla on suora sähkölämmitys on sähkönkulutus alle puolet tuosta eikä edes tarvitse turvautua noin pieneen lämpöön osassa taloa.

        Tarkennuksena toki näillä on usein vähintään ilmalämpöpumppu, mutta ilmalämpöpumppu ei paljon maksa.

        Ja jopa sähkölämmitteisessä talossa pörssisähkö tulee kiinteähintaista sähköä halvemmaksi pitkällä tähtäimellä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On aika surkeasti rakennettu talo, jos noin valtavasti menee sähköä talvella. Monilla ok-talossa asuvilla joilla on suora sähkölämmitys on sähkönkulutus alle puolet tuosta eikä edes tarvitse turvautua noin pieneen lämpöön osassa taloa.

        Itse asiassa monilla sähkölämmitteisessä ok-talossa asuvilla sähkönkulutus on alle 1000 kWh kuukaudessa kylmimpäänkin aikaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On aika surkeasti rakennettu talo, jos noin valtavasti menee sähköä talvella. Monilla ok-talossa asuvilla joilla on suora sähkölämmitys on sähkönkulutus alle puolet tuosta eikä edes tarvitse turvautua noin pieneen lämpöön osassa taloa.

        No, tämä on Suomen mittakaavassa ISO talo ja päälle 30 m2 sähkölämmitteinen autotalli.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No, tämä on Suomen mittakaavassa ISO talo ja päälle 30 m2 sähkölämmitteinen autotalli.

        Ilpit ei kovilla pakksilla auta käytännössä mitään, vaikka ovatkin vasta 5 vee vanhoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itse asiassa monilla sähkölämmitteisessä ok-talossa asuvilla sähkönkulutus on alle 1000 kWh kuukaudessa kylmimpäänkin aikaan.

        En kyllä usko tuohon. Olettaen siis että kyse normaalista 120-140 m2:n talosta, jossa suora sähkölämmitys + ehkä ilmalämpöpumppu mutta muita lämmönlähteitä (esim. takka) ei käytetä.


    • Anonyymi

      Renkaat kestää vuoden sitten jakoon
      Jarrut ruostuu ja todellinen. Kulutus ei ole se mitä automerkit vaan lataushäviö on 20 åeos ainakin

      Elikkä todellinen ku lutusmon 7 e100 km

      • Anonyymi

        Pysyisit siellä paneelipalstalla.


    • Anonyymi

      Isoja Audin PHEV autoja ei saa ladata Europarkin halleissa !!

      Kts Europark

      Koska kielto tulee sitten muillekin kaapeliautoille ??

      • Anonyymi

        Et tainnut ymmärtää lukemaasi ??


    • Anonyymi

      Mikä idiootti noin vähäpäteisestä jutusta kehittää vastakkainasettelua, millä vehkeellä ajaa, kuule poika, minun ajoihin ei trendit vaikuta, eikä liioin raha ole esteenä

      • Anonyymi

        Hei !
        Oikeita autojakin voi vielä onneksi ostaa markkinoilta !
        Niissä on 12v käyttöjännite koko autossa !
        Europark toivottaa tervetulleeksi !


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hei !
        Oikeita autojakin voi vielä onneksi ostaa markkinoilta !
        Niissä on 12v käyttöjännite koko autossa !
        Europark toivottaa tervetulleeksi !

        Juuri näin ! Ei pala koko kortteli kun auto on parkissa !


    • Anonyymi

      Jälleen väärin. Ei argumentit vaan hynä.

      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Väität että hyvä polttomoottoriauto on halpa?
        Kerro toki mikä niin ostan sen heti.
        Huomioi nyt että auton tason pitää olla tämä: https://www.youtube.com/watch?v=sw29hQMaQqM

        Tässä on hyvä auto. https://www.youtube.com/watch?v=IZ70dZPmj_4

        Kerro toki mistä saa näin hyvän auton halvalla. Ostan sen heti.

        En ole väittäjä, mutta esim. 10 te:llä saa hyvän polttiksen, mutta vain onnettoman sähkiksen.
        ID4


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Väität että hyvä polttomoottoriauto on halpa?
        Kerro toki mikä niin ostan sen heti.
        Huomioi nyt että auton tason pitää olla tämä: https://www.youtube.com/watch?v=sw29hQMaQqM

        Tässä on hyvä auto. https://www.youtube.com/watch?v=IZ70dZPmj_4

        Kerro toki mistä saa näin hyvän auton halvalla. Ostan sen heti.

        Patteriautot ovat 5-vuoden jälkeen vielä hyvillä varusteilla, mutta range puolittunut ja arvo 10-20 % lähtöhinnasta.
        Mut ku oli halpaa sähköö …


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Patteriautot ovat 5-vuoden jälkeen vielä hyvillä varusteilla, mutta range puolittunut ja arvo 10-20 % lähtöhinnasta.
        Mut ku oli halpaa sähköö …

        Kateellinen polttistero taas sopertaa epätoivoisesti niin täyttä tuubaa kuin vaan olla voi...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Patteriautot ovat 5-vuoden jälkeen vielä hyvillä varusteilla, mutta range puolittunut ja arvo 10-20 % lähtöhinnasta.
        Mut ku oli halpaa sähköö …

        Näytäppä mulle muutama nelivetoinen 5 vuotias (ei kiina) sähköauto minkä saan 10-20% hinnalla udesta?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En ole väittäjä, mutta esim. 10 te:llä saa hyvän polttiksen, mutta vain onnettoman sähkiksen.
        ID4

        Mitä sitten? Osta se 10ke polttis jos siltä tuntuu. Ei se silti tee sähköautosta huonoa että sinulla ei ole liitua piirtämiseen.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Persuja ei aluevaltuustoissa näy

      Ei tunnu persuja paljon paikalliset asiat kiinnostavan, vaan ainoastaan ulkomaalaiset, joku Israel ja Trumpin fanitus.
      Maailman menoa
      63
      3776
    2. Päivän Riikka: Uudenkaupungin autotehdas hiljeni

      Näin ne 100 000 uutta pysyvää ei-tempputyötä yksityiselle sektorille tämän hallituksen ansiosta syntyy. Työntekijöille j
      Maailman menoa
      88
      3159
    3. Riikka vie Suomen kohta ykköseksi työttömyyskisassa

      Espanja: 10,5 % Suomi: 10,3 % Ruotsi: 9,3 % Kisa on tiukkaa, mutta Riikalla hyvä draivi päällä. Vasemmistolaisen päämin
      Maailman menoa
      81
      2381
    4. Mikä ihme teitä savolaisia tuossa

      p*rs*reiässä niin kiinnostelee? Että siitä pitää päntönnään huutaa.
      Tuusniemi
      14
      1630
    5. Laita tunniste josta kaivattusi tietää sun kirjoittavan täällä

      Joku yksilöity yhteinen juttu joka on sun ja kaivattusi välillä. Tuntomerkkinä esim. punainen pipopää, tonttu-ukko tai m
      Ikävä
      70
      1398
    6. Mikä tekee naisesta

      Seksikkään ja viehättävän? Entä miehestä?
      Ikävä
      98
      1270
    7. Varusmiehen kuolema

      Ei ollut vahinko, ei aiheuttanut vaaraa muille, eikä ollut rikos, mitä jää jäljelle? Oliko kyseessä oman käden kautta lä
      Kajaani
      40
      1172
    8. Kumpaan rahat, mummojen vaippoihin vai Nalle WahIroosille?

      JOS siis sinä saisit päättää?
      Maailman menoa
      1
      1011
    9. Huippu, kaupunki ostaa hotellin

      Hyvä juttu meillä on oma hotelli iloitsi Pirtihirmukin. Nyt vaan rekryt päälle ja uusi henkilökunta. Tarvitaan tekijöitä
      Ähtäri
      55
      1005
    10. Mitä ajattelet rakkaastasi tällähetkellä?

      Itse haluaisin jo hänen viereen..
      Ikävä
      49
      993
    Aihe