Palstan otsikoita selailemalla näkyy trendi: enää ei osata keksiä juuri muuta kauhisteltavaa ladattavista autoista kuin niiden tulipalot.
Range on todistettu nykyisissä latausautoissa riittäväksi.
Useissa testeissä sähköautojen ylivoimainen lämmitys/jäähdytyskyky on tullut todistettua.
Huollot ovat sähkäreissä halvemmat, käyttövoima halvempaa, akut kestävät riittävän pitkään, ja vaikka mitä muuta mainiota.
Ainoana olkiukkona on enää nuo kuvitellut "aina tuleen syttyvät patteriautot, joiden lukkiutuvien ovien takana palaa satoja lapsia päivässä".
Mitähän sitten keksitään kun tuokin on vääräksi osoitettu?
Polttisväen argumentit alkaa loppua?
30
231
Vastaukset
- Anonyymi
Polttomoottoriauton tulipaloriski yli 60 kertaa suurempi kuin sähköauton kertoo Autoweek-lehti.
Sataatuhatta myytyä polttomoottoriauto kohti syttyy 1529,9 tulipaloa
Vastaava luku sähköautojen kohdalla on 25,1.
Kaikki palot on tällä palstalla laitettu sähköautojen syyksi, vaikka ne ovat olleet polttomoottoriautoja.
https://www.autoweek.com/news/a38225037/how-much-you-should-worry-about…
Aarnivuoren mukaan tilastot osoittavat, että sähköautoissa paloja tapahtuu huomattavasti vähemmän kuin normaaleissa polttomoottoriautoissa.
https://www.ess.fi/paakirjoitus-mielipide/5985482- Anonyymi
Edelleenkin pitää epätoivoisesti toistaa tuota ikivanhaa huijaustutkimusta. Muutenkin tuo "tutkimus" oikein tehtynäkin olisi todella vanhentunut, koska se on tehty yli 5 vuotta sitten.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Edelleenkin pitää epätoivoisesti toistaa tuota ikivanhaa huijaustutkimusta. Muutenkin tuo "tutkimus" oikein tehtynäkin olisi todella vanhentunut, koska se on tehty yli 5 vuotta sitten.
Ja kumma kyllä, jos vähänkin etsii uudempia tuloksia niin tuo luku tippuu huomattavasti. Väite polttisten 60-kertaisesta paloherkkyydestä on pelkkää valetta. Mutta idioottien sähköautofanaatikkojen pitää epätoivoisesti pitää kiinni tuosta vanhasta paskatutkimuksesta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja kumma kyllä, jos vähänkin etsii uudempia tuloksia niin tuo luku tippuu huomattavasti. Väite polttisten 60-kertaisesta paloherkkyydestä on pelkkää valetta. Mutta idioottien sähköautofanaatikkojen pitää epätoivoisesti pitää kiinni tuosta vanhasta paskatutkimuksesta.
Lisäksi varsinkin Teslojen kohdalla on raportoitu paljon tulipaloja tänä vuonna. Ja näissä on myös kuollut paljon ihmisiä, koska Teslan kahvat ovat suunniteltu niin päin persettä että ihmiset ei ole päässyt ulos autoista.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lisäksi varsinkin Teslojen kohdalla on raportoitu paljon tulipaloja tänä vuonna. Ja näissä on myös kuollut paljon ihmisiä, koska Teslan kahvat ovat suunniteltu niin päin persettä että ihmiset ei ole päässyt ulos autoista.
Tuosta sinulla on varmasti linkkejä noihin tapauksiin?
Eikö? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja kumma kyllä, jos vähänkin etsii uudempia tuloksia niin tuo luku tippuu huomattavasti. Väite polttisten 60-kertaisesta paloherkkyydestä on pelkkää valetta. Mutta idioottien sähköautofanaatikkojen pitää epätoivoisesti pitää kiinni tuosta vanhasta paskatutkimuksesta.
Fakta on, että vuonna 2024 syttyi suomessa noin 2000 autoa tuleen, niistä sähköautoja oli pelastuslaitoksen mukaan alle 10 kpl. Niistäkään neljästä ei kyseessä ollut suurjänniteakkupalo kuin yhdessä.
Tästä lukemasta voi päätellä, että polttiksia syttyi 200 kertainen määrä.
Vain todellinen idiootti väittää muuta - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuosta sinulla on varmasti linkkejä noihin tapauksiin?
Eikö?Pitäisikö siis etsiä ne kymmenet linkit Teslapaloista, joissa on kuollut kymmeniä ihmisiä? No, tässä joitain
https://www.carscoops.com/2025/09/tesla-door-handles-blamed-for-death-of-three-people-in-fiery-german-crash/
https://abcnews.go.com/Business/wireStory/parents-college-student-killed-tesla-crash-allege-design-126167402
https://nypost.com/2025/09/19/world-news/tesla-driver-and-two-kids-burned-alive-because-rescuers-cant-open-electronic-doors-reports/ - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pitäisikö siis etsiä ne kymmenet linkit Teslapaloista, joissa on kuollut kymmeniä ihmisiä? No, tässä joitain
https://www.carscoops.com/2025/09/tesla-door-handles-blamed-for-death-of-three-people-in-fiery-german-crash/
https://abcnews.go.com/Business/wireStory/parents-college-student-killed-tesla-crash-allege-design-126167402
https://nypost.com/2025/09/19/world-news/tesla-driver-and-two-kids-burned-alive-because-rescuers-cant-open-electronic-doors-reports/Ja nämä siis on vain viimeisten parin kuukauden ajalta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Fakta on, että vuonna 2024 syttyi suomessa noin 2000 autoa tuleen, niistä sähköautoja oli pelastuslaitoksen mukaan alle 10 kpl. Niistäkään neljästä ei kyseessä ollut suurjänniteakkupalo kuin yhdessä.
Tästä lukemasta voi päätellä, että polttiksia syttyi 200 kertainen määrä.
Vain todellinen idiootti väittää muutaJa koska polttiksia on 10 kertaa enemmän niin ero tippuu 20-kertaiseksi. Ja tietenkin, jos lasketaan vain täyssähköautot niin ero on enää 10-kertainen, koska polttomoottorin sisältäviä autoja on 20 kertaa enemmän kuin täyssähköautoja.
Sen lisäksi pitää huomioida, että lähes kaikki sähköautot ovat uusia ja suurin osa polttiksista vanhoja. Se, että ei huomioi autojen määrää tai niiden ikää on aivotonta idiotismia naurettavimmillaan tai sitten pelkkää valehtelua. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pitäisikö siis etsiä ne kymmenet linkit Teslapaloista, joissa on kuollut kymmeniä ihmisiä? No, tässä joitain
https://www.carscoops.com/2025/09/tesla-door-handles-blamed-for-death-of-three-people-in-fiery-german-crash/
https://abcnews.go.com/Business/wireStory/parents-college-student-killed-tesla-crash-allege-design-126167402
https://nypost.com/2025/09/19/world-news/tesla-driver-and-two-kids-burned-alive-because-rescuers-cant-open-electronic-doors-reports/Uskon ja toivon, että suomalainen ammattipelastaja ei jäädy jos palavan auton ovea ei saa auki kahvasta... Mikäli ikkunan rikkominen ei onnistu, niin saattaa olla vähän väärällä alalla.
- Anonyymi
Sähköautolijan arkea Mikäs on Range missäs lataan toimiikohan lataus no paljonkohan saan Rangea mihin sillä pääsee kauanko kestää missä lataan onkohan hyvä latausteho toimiikohan lataus toivottavasti Range riittää mutta mihin se riittää pakko katsoo Range riittääkö Range toimiikohan lataus onko oikeat takit apit lataukseen millä se toimii ja toimiikohan se paljonkohan latausteho mutta se Range missä lataas seuraavaksi toimiikohan lataus paljonkohan on latausteho kauanko kestää ja mitä saan Rangea
- Anonyymi
Eipä tuo range ahista kuin trollia ja köyhää bensajullia.
- Anonyymi
Kerro, ettet ole koskaan ajanut saatikka omistanut sähköautoa, ilman että sanot sen suoraan...
- Anonyymi
Alle 200000km ajetulla Eniagilla pääsi n. 60 kilometriä akullisella!!! Kokkolan Autohuolto korjasi kohtuu isolla rahalla, että sai kulkemaan n. 300 kilometriä. Ei ole halpaa lystiä ajella sähköllä, kun auto alkaa rassauttamaan!!
- Anonyymi
Vanhan tekniikan alkupään tuote jossa ei ollut esilämmitystä ja jäähdytyskin jo vanhentunutta tekniikkaa ja mikä oleellisinta, auto oli taksikäytössä ja ladattu jatkuvasti pikalatauksella keliillä kuin kelillä ja se kuluttaa akustoa.
No tuokin oli kuitenkin korjattavissa vaihtamalla pari akkumoduulia ja se ei ollut kovinkaan kallis operaatio ja jälleen auto on kunnossa. - Anonyymi
Saman rahan saa aika helposti menemään siihen polttikseenkin kun alkaa moottorin ja päästöhallinnan apulaitteita (varsinkin dieselissä) uusimaan.
Ja tuohon remppaan kulunut raha on jo noilla kilometreillä säästetty moninkertaisesti pienempinä polttoainekuluina. - Anonyymi
Ei hajonneella polttiksellakaan pääse välttämättä metriäkään. Kaikki laitteet voi hajota, ei kannata ajatella että kaikki on samanlaisia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vanhan tekniikan alkupään tuote jossa ei ollut esilämmitystä ja jäähdytyskin jo vanhentunutta tekniikkaa ja mikä oleellisinta, auto oli taksikäytössä ja ladattu jatkuvasti pikalatauksella keliillä kuin kelillä ja se kuluttaa akustoa.
No tuokin oli kuitenkin korjattavissa vaihtamalla pari akkumoduulia ja se ei ollut kovinkaan kallis operaatio ja jälleen auto on kunnossa.Moottoriremontin hinta
No ei hesan hinnoilla
- Anonyymi
Häkäpönttö auto se pitää olla. Karkoittaa hyttyset samalla.
- Anonyymi
Kaikki sähköautoilijat ovat ylimielisiä mulk'kuja
- Anonyymi
Sähköautoilijat puhuvat täällä 99% asiaa. Polttistyypit 99% paskaa.
Jos sähköautovastaisten ennakkoluulot ja olettamukset korjataan asiallisella faktalla, eikä omat argumentit riitä, aloitetaan nimittely.
- Anonyymi
Ei vaikuta ostopäätökseeni . Latausasiat , tulipaloriskit, kiihtyvyys, vähäinen huollon tarve , sisätilojen esilämmitys . Vaikuttaa ostopäätökeen . Ostohinta , ajamisen hinta , kokonaiskulut , mahdollisuus negatiiviseen lottovoittoon , auton ulkonäkö , ei Teslaa paitsi S malli . Onneksi minun ei tarvitse vaihtaa autoa vielä 3-4 vuoteen .
- Anonyymi
Ajoin edellisellä toyotalla 13 vuotta ilman mainittavia ongelmia. Tällähetkellä olen ajanut 5 vuotta toyotallani ilman mainittavia ongelmia ja eikä ongelmista tietoakaan tulevaisuudessa....siis huoletonta ajoa jos vertaa "Länsiautoihin". Remontteihin ei ole mennyt muutamaa satasta enempää koko toyota aikanani!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ajoin edellisellä toyotalla 13 vuotta ilman mainittavia ongelmia. Tällähetkellä olen ajanut 5 vuotta toyotallani ilman mainittavia ongelmia ja eikä ongelmista tietoakaan tulevaisuudessa....siis huoletonta ajoa jos vertaa "Länsiautoihin". Remontteihin ei ole mennyt muutamaa satasta enempää koko toyota aikanani!
Mistä ihmeen ongelmista? Olen ajanut 25 vuotta ns. länsiautoilla ja ainut korjaus on ikkunanostimen hajoaminen (joku 250 eur muistaakseni). Ei ainakaan teknisen toimivuuden suhteen mitään syytä siirtyä pois.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ajoin edellisellä toyotalla 13 vuotta ilman mainittavia ongelmia. Tällähetkellä olen ajanut 5 vuotta toyotallani ilman mainittavia ongelmia ja eikä ongelmista tietoakaan tulevaisuudessa....siis huoletonta ajoa jos vertaa "Länsiautoihin". Remontteihin ei ole mennyt muutamaa satasta enempää koko toyota aikanani!
Ja moni on ajanut samalla lailla sähköautollaan huolettomia vuosia.
Käyttövoima ei ole tae hyvästä tai huonosta laadusta, molemmilla voi pärjätä oikein hyvin. Tai huonolla tuurilla oikein huonosti.
- Anonyymi
Saahan sitä rangea, jos on riittävästi pätäkkää. Meidän piti laittaa sähköautoon 50 te rahaa, niin saatiin tarpeisiimme sopiva vuoden vanha ID 4 GTX.
Yksi huono puoli on, että jos akku pitää saada reissussa kutakuinkin täyteen, niin teholaturillakin menee helposti 45 min ja joskus se tuntuu ikuisuudelta. Toki yleensä saadaan tarpeeksi sähköä 20 minuutissakin.
Toinen huono puoli on 30-40 % kulutuksen kasvu isokuomullista peräkärryä vedettäessä. Pikkukärry matalalla kuomulla nostaa kulutusta vain n. 10%.
Kolmas huono puoli on 50% kulutuksen lisääntyminen -25 pakkasilla. Kovempia pakkasia ei olla vielä Idalla koettukaan.
Neljäs huono puoli se, että pitemmät matkat täytyy suunnitella teholatauspisteiden sijainnin mukaan. Se on ollut kyllä outoa, sillä reissaamme usein pienemmillä 3-numeroisilla teillä ja niiden varsilta teholatureita ei juurikaan löydy.
Kantapään kautta opittua: Liukkailla talvikeleillä täytyy katsoa tarkkaan, minne painavan auton (kitkarenkaat) parkkeeraa. Meillä on pihassa pieni rinne ja erehdyin jättämään Idan samaan paikkaan mihin olen aiemmatkin autot pysäköinyt. Ei riittänyt käsijarru ja auto valui suksenaan vajaat 10 metriä ja törmäsi kakkosautomme keulaan. Nopeus ehkä 3 km/h, kuitenkin tormäyksestä aiheutui yhteensä yli 6000 € remontit. Onneksi oli vakuutukset kunnossa...- AnonyymiUUSI
Valehtelet, ei sulla mitään iidaa ole.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En minä kyllä enää odota sinua
Olet siellä sen harmaan kanssa. Niin, annoit minun nähdä lämpimät tunteesi siitä huolimatta. Se merkitsi kyllä paljon. O492458Kehutaan vaihteeksi Perussuomalaisia
Perussuomalaiset ovat olleet melkoisen lokakampanjoinnin kohteena, vaikka ovat saaneet paljon hyvää aikaiseksi. Nyt on582216- 421946
Joka kolmas työtön on työkyvytön
Viime vuonna työnhakuvelvoitteen ulkopuolella oli noin kolmannes työttömistä työnhakijoista. Huhheijaa, mihin suomalais2101728Jos joku luulee että kaikki käy
Sanon vain tämän. Minun kanssani ei neuvotella. Minun kanssani eletään tasavertaisesti. Jos se on liikaa, niin ovi rinn681650- 201570
Sakin hivutus - ilmiö
Miten tuollainen tuollainen ilmiö kuin ”sakin hivutus” syntyy? Mitä syitä ilmiön syntymiseen tarvitaan? Onko sakissa jok881430Roiskeläpät takaisin niin alkaa lasit kestämään
"Tuulilaseja hajottava talvi-ilmiö on ehkä ratkennut" Tämän päivän autoissa kun on esimerkiksi vanhempaa autokalustoa s151419Ei ole rohkeutta tulla jututtamaan
Voidaan me nähdä ja tervehtiä, sitäkin harvoin, mutta iso kynnys on edes mennä lähelle ja kysyä kuulumisia. Ymmärrät var111352Julkinen saunatilanne Haapavedellä, tämä on täyttä paskaa!
Eilen Haapaveden uimahallin saunassa koettu tilanne oli täysin käsittämätöntä ja helvetin järkyttävää. Ladyboy harjoitti191344