kohta on joulu

Kohta on joulu mutta sitä ennen vielä elonkorjuun aikaa sitten pyhäinmiestenpäivä. Joita vietän vaikka yksikseni.
Elonkerjuujuhlaan olen varautunut voilla sipuleilla porkkanoilla ja potuilla. niin ja kermallla.
Silliäkin tekisi mieli muttei taida olla oikein järkevä ostos hinta ja määräsuhde meinaan. Suolasilli filee muovikuoressa on ollut joskus hyvä vaihtoehto kyllä..-

Hernekeittoakin voisi tehdä..mutta jotain lihaakin siihen pitäisi saada? ja no liha on hankkimatta. Tölkkejä ja säästökolikoita onneksi piisaa.

Mutta niistä kolikoista harva on edes yhden euron arvoinen. En ole edes häpeille viiden sentin kolikoita joita olen käyttänyt eri kaupoissa hiljaiseen aikaa ihan kohteliaisuudesta myyjiä kohtaa ei ala potuttaa laskeminen.

Eri kaupoissa tarkoitan siis että olen ostanut esimerkiksi maitotölkin yhdestä ehkä toisen toisesta jne ja muuta ainestarvetta. Kauppoja täällä ainakin piisaa ja jalat kuljettaa.

..voisin niin tehdä myös kotikaljaa maltaista vedestä ja sokerista sekä hiivasta ynnä ehkä joku yrtti.

Kyllä juhla saadaan aikaiseksi.

22

201

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

No jouluna en syö yhtään enempää kuin muina aikoina. Ostan jotain savulohta, perunia, salaatteja, silliä, lanttulaatikkoa. Ei yksin jaksa edes syödä kovin paljoa ja sukulaiset kutsuu syömään kuitenkin ja ne tunkee mukaan kassikaupalla ruokaa koska kuvittelevat että kuolen nälkään. Noloa siis on pakko ottaa sukulaisten ruokakassit mukaan koska ne loukkaantuu muuten. Luulevat varmaan että oon köyhä ja kaikkee joten en voi kieltäytyä lahjoista.

• Anonyymi

Vielä joitain vuosia sitten, muinoin, pöydät notku kinkusta graavisiikaan lanttulooraan pottulooraan..loheen mätiin..jäädykkeisiin jne jopa osa piti lipeväkalastakin, silliä unohtamatta. kun oli osa varakkaita ja minähän taas en ole.. joten otin kyllä silloin aikoinaan kaiken irti.

Mutta se ähkyksi syöminen oli kyllä vähän outoo jo silloin. Sukua oli mutta on vähentyneet murkinamäärät pienentyneet. Tulleet vaatimattomammiksikin.

Jos jouluksi kutsun saan..saatan mennäkin. Mutta ähkyksi en syö. Jos oon kiltisti jouluna saatan saada jotain mukaankin. mutta se määrä on kyllä myöskin hyvin vaatimaton. otan vastaan jos siis tyrkyttävät.

• Anonyymi

merte er sorgens kertoi jo Pukkis

jaa missä?

-no nuorinas

• Anonyymi

Jouluisin nuolaisin.

jaa kummaa kankkua?

-No Savoistettua.

• Anonyymi

No joulu nyt itselle ei ole kummoinen päivä. Ostan ehkä jotain ruokaa yleensä savustettua lohta ja siikaa käyn itse kalastamassa ennen joulua. Yksin vietän joulua joten ei rahaakaan kulu kovin paljon.

• Anonyymi

Pyhät vietän myöskin yksin, useimmiten ainakin.
      En oikein jaksa sitä hössötystä, vaikka on ihan mukavaakin omalla tavallaan. Kai se on useimmille pieni tauko arjesta, kun voi laitella joulun jne.
      Mutta itse tosiaan viihdyn pyhät parhaiten omissa oloissani, arkikin jo on sellaista sähellystä ja stressaavaa sosiaalisestikin, niin parhaiten hermo lepää ja palautuu, kun voi olla ihan omissa oloissa ajatustensa kanssa eikä tarvitse keskustella kenenkään kanssa edes päivän säästä.
      Tai jos keskusteleekin, niin pieniä hetkiä vain ja juurikin jostain päivän säästä ohimennen.
      Ruokaa ostan sen mitä ostan, jouluksi kyllä tulee ostettua jotain laatikkoruokaa. Perunalaatikkoa yleensä, ehkä porkkana- tai lanttulaatikkoa lisäksi jos siltä tuntuu.
      Ja sitten hieman savulohta, yksi file yleensä ja kalkkunan rintafile myös, pienempi sellainen, kun ei yksi ihminen kauheita tarvitse. Lohifilekin riittää sellainen 600-700 grammainen ja kalkkunafile alle kiloinen, 800-grammainen on ihan hyvä, kun siitäkin painosta lähtee hieman pois kypsentäessä. Ja 700gr perunalaatikkorasia.
      On tukeva ateria, kun laskee että noin 200gr savukalaa, 200gr kalkkunaa ja 200gr perunalaatikkoa yhteen annokseen.
      SInappisilakkaa vielä purkillinen lisäksi ja muutama tölkki olutta, max 8tlk. Eli kuuri sen verran, mitä kolmen päivän jouluruokien juomana tarvitsee, pari tölkkiä per ateria.
      Toetty jos makeata vielä haluaa, niin voi ostaa vaikka ihan jotain suklaakeksejä kahvin lisukkeeksi, jos ei konvehteja välitä syödä. Tai sitten vaikka maitosuklaalevy.

• Anonyymi

Eli ei sitä rahaakaan niin hirveästi kulu joulunakaan, vaikka 2-3 päivän ruokiin meneekin jonkun verran enempi kuin yleensä.
        Savulohta saa kuitenkin tarjouksta aika edullisesti joulun allakin, halvimmillaan 15-16€/kg, joten tuon kokoisen fileen, mistä mainitsin, saa reilusti alle kympillä. Kalkkunafile maksaa jonkin verran, mutta ei sekään kauheita ja iso perunalaatikkorasia on jotain 3-4€ välillä, tarjouksesta saa halvemmalla. Eli 30€ ja saa varmasti jo ihan hyvin ruokaa pyhiksi ja ehkä vähän ylikin. Ruokaoluet maksaa jotain 1,25-1,35€/tlk, en viitsi näitä euron halpisoluita kuitenkaan ostaa ihan.

• JOuluun saa panostaa ja juhlia, oli sillä suurempi tai pieenmpi tarkoitus muuten. Näin minä teen, jos on sitä rahaa. Todennäköisesti???.. todennäköisesti mut kutsutaan kyllä pöytään enkä silloin kursaile mutten myöskään hotki.

Nautin joulusta ja siihen olennaisesti kuuluu ruoka. Yhtenä tai kahtena päivänä.

• Anonyymi

Minulla on vappunenä liki joka päivä ämpäri vuoden ja verot maksan oluen hinnassa&työmarkkinatuen verotus

tupauuno, itäsuomi.

• Joo. Voihan joulunkin viettää vappunenä yhtenä päivänä vuodesta.

• Anonyymi

Lantun paistan uunissa, niin se ei pahasti pieretä.

• Lanttu saattaa joo tuottaa joillekin inuliinipieruja. Itse kun syön lanttulooraa niin luonnollisesti se menee uuniin.

• Anonyymi

Nyt on tulossa ensimmäinen kotijoulu ( palvelutalo ) pariin kymmeneen vuoteen.
      Edelliset joulut olemme olleet jossakin muualla mutta emme lastemme, emmekä tuttaviemme riesoina.
      Tilanteemme luonteesta ( vaimoni kehno kunto ) johtuen en mitenkään varaudu jouluun.
      Tosin saatan nauttia pullolllisen kuohkaria.
      56 vuoden aikana joulupöydässämme on kahdesti ollut kinkku ja niistäkin toinen työnantajan lahjus. Kahdesti kalkkuna ja usein lampaan koipi.

• Meillä on aina pääosaa esittänyt kinkku. Itse olen kuullut jouluhanhesta tai jouluhauestakin. Mutta missä on ollut ruokatarjoilut..on löytynyt jopa lipeväkalaa joka ainakin itselle maistuu jos kastike hyvä ja koostumus hyvä eikä silppuinen..mitä se nykyään kyllä on.

Sukulaisissa siis kinkku, sillit, loorat, graavisiiat tai lohet. No mulla ei ole varaa mutta pääsee sitä edes joskus ruuasta nauttimaan.

• P.ervokki kirjoitti:

Meillä on aina pääosaa esittänyt kinkku. Itse olen kuullut jouluhanhesta tai jouluhauestakin. Mutta missä on ollut ruokatarjoilut..on löytynyt jopa lipeväkalaa joka ainakin itselle maistuu jos kastike hyvä ja koostumus hyvä eikä silppuinen..mitä se nykyään kyllä on.

Sukulaisissa siis kinkku, sillit, loorat, graavisiiat tai lohet. No mulla ei ole varaa mutta pääsee sitä edes joskus ruuasta nauttimaan.

Tai osaanhan minä itse valmistaa kyllä vaatimattomistakin hyvää. Sitä tälläkin palstalla oon hehkutellut.

• Anonyymi

Miksi syödä kuivakkaa lammasta mehevän porsaan kankun sijasta, en näe syytä siihen.
        Sen sijaan toisena joulupäivänä voi jo napostella sitä mehevää kalkkunarullaa kera
        riisin ja currykastikkeen niin ei pääse olo muodostumaan kovin raskaaksi.
        Eikö sen lampaan natustelun voi jättää ihan pääsiäisen kärsimysnäytelmän osaksi.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Miksi syödä kuivakkaa lammasta mehevän porsaan kankun sijasta, en näe syytä siihen.
        Sen sijaan toisena joulupäivänä voi jo napostella sitä mehevää kalkkunarullaa kera
        riisin ja currykastikkeen niin ei pääse olo muodostumaan kovin raskaaksi.
        Eikö sen lampaan natustelun voi jättää ihan pääsiäisen kärsimysnäytelmän osaksi.

Älä paista lampaan viulua kuivakkaaksi! Lämpömittarin vahtima, oikein paistettu lampaan viulu on mehukas, maukas ja murea. Kukaan perheestämme ei olisi vaihtanut lampaan viulua kinkkuun jota kokeilimme kolmesti.
        Kaiken lisäksi kinkku oli jonkin sortin pakkosyömistä jonka loppujen yli katselimme tympääntyneinä vielä uutena vuotenakin.
        Vahinko, että lampaan tarjonta rajoittuu usein pääsiäiseen.
        Omat viuluni kävin ostamassa teurastuspalkkionani kahden tuttavan lampoloista.
        Keväällä syntynyt karista on syksyllä parhaimmillaan. Rasvaa vähän ja sekin valkeaa, erottuvaa, murenevaa. Karitsan lihapaino noin 20kg.
        Lampaan kyljykset muiden aikojen herkkuruokaa.
        Keittoon en raaskinut lammasta tuhlata miltään osin. Kehnompia osia hieman karjalanpaistiin.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Älä paista lampaan viulua kuivakkaaksi! Lämpömittarin vahtima, oikein paistettu lampaan viulu on mehukas, maukas ja murea. Kukaan perheestämme ei olisi vaihtanut lampaan viulua kinkkuun jota kokeilimme kolmesti.
        Kaiken lisäksi kinkku oli jonkin sortin pakkosyömistä jonka loppujen yli katselimme tympääntyneinä vielä uutena vuotenakin.
        Vahinko, että lampaan tarjonta rajoittuu usein pääsiäiseen.
        Omat viuluni kävin ostamassa teurastuspalkkionani kahden tuttavan lampoloista.
        Keväällä syntynyt karista on syksyllä parhaimmillaan. Rasvaa vähän ja sekin valkeaa, erottuvaa, murenevaa. Karitsan lihapaino noin 20kg.
        Lampaan kyljykset muiden aikojen herkkuruokaa.
        Keittoon en raaskinut lammasta tuhlata miltään osin. Kehnompia osia hieman karjalanpaistiin.

Omat viuluni tarkoittaa, että ne tulivat kokonaisena ruhona. Otin myös teurastamistani 10:stä elukasta kielet.

• Anonyymi

Kotijärven ahvenista kun keittää oikein hyvän kalakeiton ja sen kera itse leivottua hapanjuuriruisleipää, niin siinä kelpaa talvea taitella kevättä kohti. Päälle tietysti pannukahvia ja kardemummapullaa, sekin itse tehtynä.

• Anonyymi

Joulun alet alkavat varsinkin naminkien kohdalta varsin varhain itse session jälkeen. Ja naiset nassuttavat nameja esim. asioidensa kompensaatioksi.
      Varsinaiset joulualet alkavat juhannuksen tietämillä, silloin on luumuhillot ja muut joulun ravinto tilpehöörit saapuneet ale tai poistolaarivaiheisiinsa. Perinteisiä kinkkujen aleja enää harvemmin näkee. Silloin, kun niitä oli sai lihaa periaattella kaksi tai kolme yhden hinnalla.

Se, että joulusta puuttuu selkeästi mausteinen joulumakkara, kertoo paljon elintarviketeollisuuden suhtaumisesta. Chilikaneli makkara tai ainakin chilinen lenkki voisi tarjota mahdollisuuksia, jos se mukaan olisi rakennettu riittävä dippinki kavalkaadi, johon paistetun tai esim. ilmauunitetun lenkin paloja voitaisiin dipata.

Lenkkiä voidaan nauttia muutenkin kuin hotkimalla. Ja saada makuvivahteista dippingin kanssa elämyksellistä voimaa kokemuksiin.

Hernekeitto on klassikko, mutta hieman vaikea ruokalaji valmistaa.

• Anonyymi
      UUSI

En minä halua mitään joulua. Aivan liikaa rahaa menee joten en vietä joulua koska tarviin kesällä joka euron joten pitää säästää.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Putin lähti takki auki sotaan....

Luuli, että kolmessa päivässä hoidetaan, nyt on mennyt 3,5 vuotta eikä voitosta tietoakaan. Kaiken lisäksi putin luuli,
      Maailman menoa
      147
      3941
    2. Näitä venäjä-faneja tuntuu edelleen vaan riittävän - kummallista

ja lähinnä siis ihan suomalaisia. Mitä hienoa ja hyvää he näkevät maassa joka on diktatuuri, maassa jossa ei ole sananv
      Maailman menoa
      359
      2885
    3. Ulkoistin makuaistini Yleisradiolle

Nyt voimme luottaa siihen, että Virallinen Totuus tekee maistelutyön puolestamme. Me persulandiassa arvostamme priimaa,
      Maailman menoa
      1
      2239
    4. Sanna on pakottaja, domina

Pakotti sadistisessti työttömät hakemaan töitä, josta seurasi hirmuinen työttömyys. Näin on asia, jos uskomme Hesarin k
      Maailman menoa
      50
      2130
    5. Skodan hankintaan painostaminen toi potkut

Kylläpä on kovat keinot käytössä, kun on yritetty pakottaa hankkimaan Skoda painostuskeinoilla. Kyllä valinnan pitää oll
      Skoda
      16
      1844
    6. No onneks ei tartte sit olla

Mustis ku se ootki sinä itte 😂😂 Oon pelännyt että ehkä teille kehkeytyy jotain enemmän ku niin paljon yhteistä mut....
      Ikävä
      11
      1695
    7. Niinistö neliraajajarrutteli Natoon liittymistä vielä sodan alettua

Myöntää nyt itsekin, mikä jo aikaisemmin tiedettiin. Marin vei Suomen ja Ruotsin Natoon. "”Myönnän auliisti jarruttelle
      Maailman menoa
      165
      1363
    8. Harmittaa ettei paluuta entiseen enää ole

Paluuta entiseen ei ole koska pilasit kaiken.
      Ikävä
      93
      1253
    9. Kokoomus on Suomen kommunistisin puolue

"Hallituksessa on erimielisyyttä siitä, kuinka suuri osa veronkiristyksestä hyvitetään datakeskuksille uudella erillisel
      Maailman menoa
      2
      1226
    10. Lahden kolarisuma ja automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä

Olisiko uudehkojen autojen automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä vähentänyt kolareiden määrää tuolla Lahden tiellä? Sumu
      Yleistä autoilusta
      92
      1097
    Aihe