Iltalehdesssä oli hyvä artikkeli käytetyistä autoista.
Siinä oli kaksi oleellista asiaa:
1. Vanhojen autojen ikähaarukka oli 8-12 vuotta. Siinä on se normaalin kuluttajan yläraja kuinka vanhaksi autolla kannattaa ajaa. Sitä vanhemmat ovat sitten herran huomassa ja vaatii valmiutta liata kätensä auton kanssa. 12 vuotta vanhempia ei oikein kannata viedä korjaamolle kun korjauslaskusta tulee helposti suurempi kuin auton arvo on. Ja sitä korjattavaa tulee aivan varmasti kun kulutusosia joutuu vaihtamaan vaikkei mikään hajoaisikaan.
2. Suomessa maksetaan aivan liikaa vanhoista autoista. Tuo vertailun hintaraja 8-12 vuotiaalle autolle oli 5.000 euroa. Suomessa jotkut hölmöt maksavet 5.000 euroa jopa 15 vuotta vanhasta autosta.
Muissa maissa kuluttajat ovat fiksumpia.
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/70fa6775-a34f-451e-843d-556ea7b380ee
Hyvän 8-12 vuotiaan auton oikea hintataso on alle 5.000 euroa.
10
82
Vastaukset
- AnonyymiUUSI
Markkinat ja ostajat lopulta määräävät hintatason. Ei eri maiden käytettyjen hintatasoa voi verrata muiden maiden tasoon.
- AnonyymiUUSI
" ostajat lopulta määräävät hintatason"
Juuri näin. Suomalaiset ovat maksaneet ylihintaa vanhoista käytetyistä jo niin pitkään että sitä pidetään normaalina. Ylihintaa se silti on. - AnonyymiUUSI
voi verrata jos tietää miten vertaa
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
voi verrata jos tietää miten vertaa
No onhan se ihmeellistä jos Englannissa ja Suomessa on suurinpiirtein sama palkkataso mutta samanlaisesta vanhasta tavisautosta maksetaan Suomessa monta tonnia enemmän.
Uutena ei hinnoissa ole juuri mitään eroa. Jokin mättää ja pahasti. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
No onhan se ihmeellistä jos Englannissa ja Suomessa on suurinpiirtein sama palkkataso mutta samanlaisesta vanhasta tavisautosta maksetaan Suomessa monta tonnia enemmän.
Uutena ei hinnoissa ole juuri mitään eroa. Jokin mättää ja pahasti.Ahneus. Eräät käytettyjen autojen diilerit ovat vieneet yhtiönsä pörssiin ja se ei varmasti ole kuluttajan etu.
Britanniassa autojen kunto voi olla parempi kuin Suomessa jossa pitkä talvi, tiesuola ja hiekoitus kuluttavat autoa paljon enemmän kuin Briteissä. Autot ovat myös vähemmän ajettuja. Ratti on tietysti niissä oikealla joten eivät oikein käy suoraan meikäläiseen liikenteeseen. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Ahneus. Eräät käytettyjen autojen diilerit ovat vieneet yhtiönsä pörssiin ja se ei varmasti ole kuluttajan etu.
Britanniassa autojen kunto voi olla parempi kuin Suomessa jossa pitkä talvi, tiesuola ja hiekoitus kuluttavat autoa paljon enemmän kuin Briteissä. Autot ovat myös vähemmän ajettuja. Ratti on tietysti niissä oikealla joten eivät oikein käy suoraan meikäläiseen liikenteeseen."Ratti on tietysti niissä oikealla joten eivät oikein käy suoraan meikäläiseen liikenteeseen."
Ratin paikka ei ole ehkä se kaikkein oleellisin juttu tässä yhteydessä.
Tämä tutkimus on tehty Briteissä mutta jos vertaa yleensäkin Euroopan maiden (joissa ratti on samalla puolella kuin Suomessa) vanhojen käytettyjen hintatasoa Suomeen niin onhan Suomessa törkeän huono tilanne.
Täällä kuluttajaa sumutetaan huolella ja lampaat vain maksavat. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
"Ratti on tietysti niissä oikealla joten eivät oikein käy suoraan meikäläiseen liikenteeseen."
Ratin paikka ei ole ehkä se kaikkein oleellisin juttu tässä yhteydessä.
Tämä tutkimus on tehty Briteissä mutta jos vertaa yleensäkin Euroopan maiden (joissa ratti on samalla puolella kuin Suomessa) vanhojen käytettyjen hintatasoa Suomeen niin onhan Suomessa törkeän huono tilanne.
Täällä kuluttajaa sumutetaan huolella ja lampaat vain maksavat.Vai olisiko se ihan näin yksinkertainen asia, että muualla on tarjontaa on kertainen määrä?
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Ahneus. Eräät käytettyjen autojen diilerit ovat vieneet yhtiönsä pörssiin ja se ei varmasti ole kuluttajan etu.
Britanniassa autojen kunto voi olla parempi kuin Suomessa jossa pitkä talvi, tiesuola ja hiekoitus kuluttavat autoa paljon enemmän kuin Briteissä. Autot ovat myös vähemmän ajettuja. Ratti on tietysti niissä oikealla joten eivät oikein käy suoraan meikäläiseen liikenteeseen."Britanniassa autojen kunto voi olla parempi kuin Suomessa jossa pitkä talvi, tiesuola ja hiekoitus kuluttavat autoa paljon enemmän kuin Briteissä. "
Onko sulla nyt ajatus pikkaisen kateissa?
Noilla kriteereillä käytetyn auton hinnan pitäisi pudota Suomessa nopeammin ja totta on että Suomessa auto joutuu kovemmalle kuin Briteissä.
Ja silti Briteissä saa vanhan auton halvemmalla. Olisi loogista että Suomessa auton arvo laskisi nopeammin kun sillä ajetaan enemmän ja kovemmissa olosuhteissa.
Mitä sanot tähän? - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
"Britanniassa autojen kunto voi olla parempi kuin Suomessa jossa pitkä talvi, tiesuola ja hiekoitus kuluttavat autoa paljon enemmän kuin Briteissä. "
Onko sulla nyt ajatus pikkaisen kateissa?
Noilla kriteereillä käytetyn auton hinnan pitäisi pudota Suomessa nopeammin ja totta on että Suomessa auto joutuu kovemmalle kuin Briteissä.
Ja silti Briteissä saa vanhan auton halvemmalla. Olisi loogista että Suomessa auton arvo laskisi nopeammin kun sillä ajetaan enemmän ja kovemmissa olosuhteissa.
Mitä sanot tähän?huoltaako britit autojaan? muuttuvia tekijöitä paljon
onko katsastus joka vuosi-mitä siinä vaaditaan jne? - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
"Britanniassa autojen kunto voi olla parempi kuin Suomessa jossa pitkä talvi, tiesuola ja hiekoitus kuluttavat autoa paljon enemmän kuin Briteissä. "
Onko sulla nyt ajatus pikkaisen kateissa?
Noilla kriteereillä käytetyn auton hinnan pitäisi pudota Suomessa nopeammin ja totta on että Suomessa auto joutuu kovemmalle kuin Briteissä.
Ja silti Briteissä saa vanhan auton halvemmalla. Olisi loogista että Suomessa auton arvo laskisi nopeammin kun sillä ajetaan enemmän ja kovemmissa olosuhteissa.
Mitä sanot tähän?Miten niin ajatus kateissa, ihan oikeinhan tuon näytit ymmärtäneen. Kyllä pitäisi Suomessa autojen hinta laskea nopeammin ja autokanta myös uusiutua nopeammin näiden kuluttavien olosuhteiden takia. Se, että ei laske, osoittaa että "markkinat" ei toimi oikein tässä maassa. Hinnat vaan sanellaan ahneiden pörssiyhtiöiden toimesta ja vaihtoehtoa ei ole kuin olla sitten autottomana jos ei halua maksaa itseään kipeäksi romuista.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 433487
Miksi juuri vasemmiston puolelta tulee niin paljon luusereita, kelapummeja jne.
Tämä asia ihmetyttää suuresti.352968Kehutaan vaihteeksi Perussuomalaisia
Perussuomalaiset ovat olleet melkoisen lokakampanjoinnin kohteena, vaikka ovat saaneet paljon hyvää aikaiseksi. Nyt on1442836SDP ylivoimainen ykkönen
En ole koskaan viitsinyt käydä äänestämässä, mutta nyt SDP:n etumatka on niin kutkuttava, että pakkohan se on vaivautua.702307Roiskeläpät takaisin niin alkaa lasit kestämään
"Tuulilaseja hajottava talvi-ilmiö on ehkä ratkennut" Tämän päivän autoissa kun on esimerkiksi vanhempaa autokalustoa s411782Polttomoottoriauto on köyhän merkki
Kun ei ole varaa ostaa sähköautoa, niin joutuu köyhän autoa käyttämään.861555Mitä tarkalleen tunnet
Minkälaisia tunteita sisälläsi liikkuu, kun tiedät, että ajattelen sinua lämmöllä ja jotain syttyy myös sinussa? Haluai671084- 511036
- 771017
Syyskuussa 2025 ensirekisteröidyistä henkilöautoista 43 % oli täyssähköautoja.
Niitä rekisteröitiin 2 592 eli 41 % enemmän kuin vuotta aiemmin. Syyskuussa 2025 rekisteröidyistä uusista henkilöautois3847